Capitolul iii - Infrastructura feroviară şi administrarea acesteia - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 12 Septembrie 2025
CAPITOLUL III:Infrastructura feroviară şi administrarea acesteia
Art. 8
(1)Infrastructura feroviară este alcătuită din elementele prezentate în anexa nr. I la Legea nr. 202/2016.

(2)Infrastructura feroviară cuprinde infrastructura feroviară proprietate publică a statului, denumită în continuare infrastructură feroviară publică, precum şi cea aflată în proprietate privată, denumită în continuare infrastructură feroviară privată.
(3)Infrastructura feroviară publică sau privată a statului cuprinde infrastructura care se poate conecta la infrastructura feroviară transeuropeană, precum şi pe cea care nu poate fi conectată la aceasta, după cum urmează:
a)infrastructura feroviară interoperabilă - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului naţional şi internaţional, administrată în concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate în legislaţia din România;
b)infrastructura feroviară neinteroperabilă - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului local, conectată sau nu la infrastructura feroviară interoperabilă şi care este administrată şi se dezvoltă pe baza unor reglementări specifice interne.
Art. 9
(1)Administrarea infrastructurii feroviare, proprietate publică sau proprietate privată a statului, se asigură de către o companie naţională rezultată ca urmare a reorganizării Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, căreia i se atribuie în concesiune, fără plata redevenţei, infrastructura feroviară publică şi care deţine în proprietate alte elemente ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(2)Contractul de concesiune se încheie, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru o perioadă de 49 de ani.
(3)[textul din Art. 9, alin. (3) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 31. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 10
(1)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice către alte persoane juridice, în vederea administrării acesteia pentru organizarea transporturilor publice de mărfuri şi persoane.
(2)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze bunuri proprietate privată necesare organizării şi desfăşurării procesului de transport feroviar, aferente acelor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă publică, închiriată altor persoane juridice.
(3)Închirierea unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se face prin licitaţie publică, conform prevederilor legale.

(4)Veniturile obţinute din închirierea unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se încasează de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară în scopul folosirii acestora exclusiv pentru executarea de lucrări de întreţinere, reparaţii curente, reparaţii capitale/reînnoire, reabilitare şi modernizare la infrastructura feroviară publică interoperabilă.

(5)Condiţiile specifice de administrare a infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi condiţiile de închiriere a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
Art. 11
(1)Infrastructura feroviară publică se compune din:
a)liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, care constituie zona de siguranţă a infrastructurii feroviare;
b)podurile, tunelurile, viaductele şi alte lucrări de artă, care au legătură cu liniile ferate deschise circulaţiei publice, precum şi terenurile aferente acestora;
c)lucrările geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de protecţie a liniilor ferate şi terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d)instalaţiile fixe de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare;
e)triajele de reţea ale căii ferate şi terenurile aferente acestora;
f)alte instalaţii şi clădiri aferente infrastructurii feroviare.
(2)Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice, prevăzute la alin. (1), se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3)Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare, neprevăzute la alin. (1), constituie proprietate privată a companiei care administrează infrastructura feroviară publică sau, după caz, a societăţilor naţionale şi a societăţilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum şi a Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, rămasă după reorganizare.
Art. 111
(1)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze către filiala sa S.C. Electrificare C.F.R. - S.A., cu acordul Ministerului Transporturilor, instalaţiile de tracţiune electrică şi de electroalimentare cu echipamentele aferente, aparţinând infrastructurii feroviare publice, pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare în scopul realizării transportului feroviar public.
(2)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze către filiala sa S.C. Electrificare C.F.R. - S.A., cu acordul Ministerului Transporturilor, bunuri proprietate privată necesare organizării şi desfăşurării procesului de transport feroviar, aferente instalaţiilor de tracţiune electrică şi de electroalimentare, cu echipamentele aferente.
(3)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze către S.C. Telecomunicaţii C.F.R. - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cu acordul Ministerului Transporturilor, reţeaua de telecomunicaţii C.F.R., cu excepţia reţelei GSM-R" cu echipamentele aferente, parte a infrastructurii feroviare publice, în vederea administrării acesteia.
(4)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze către S.C. Telecomunicaţii C.F.R. - S.A., cu acordul Ministerului Transporturilor, bunuri proprietate privată necesare organizării şi desfăşurării procesului de transport feroviar, aferente reţelei de telecomunicaţii C.F.R., cu echipamentele aferente.
(41)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară are obligaţia de a acorda, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 159/2016 privind regimul infrastructurii fizice a reţelelor de comunicaţii electronice, precum şi pentru stabilirea unor măsuri pentru reducerea costului instalării reţelelor de comunicaţii electronice, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorilor de reţele de comunicaţii electronice drept de acces asupra infrastructurii feroviare publice în vederea executării de lucrări de construcţii pentru instalarea infrastructurii fizice necesare susţinerii reţelelor de comunicaţii electronice sau a elementelor de reţea.

(5)Prin derogare de la prevederile art. 333 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate să închirieze bunuri imobile sau părţi din acestea, proprietate publică a statului, către persoane fizice sau juridice înregistrate în România, prin licitaţie publică, în condiţiile legii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu excepţia curţilor, grădinilor şi terenurilor aferente locuinţelor de serviciu vândute, care pot fi închiriate direct proprietarilor construcţiilor, şi cu excepţia bunurilor imobile care fac obiectul parteneriatelor aprobate în baza prevederilor art. 112, care pot fi închiriate direct unităţilor administrativ-teritoriale sau asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară legal constituite.

(51)Contractul prin care se acordă drept de acces furnizorilor de reţele de comunicaţii electronice la infrastructura fizică de transport a căilor ferate se încheie conform dispoziţiilor Legii nr. 159/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

(6)Pentru aplicarea prevederilor prezentului articol şi a prevederilor art. 29 alin. (32), condiţiile de închiriere se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, la propunerea companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară.

Art. 112
(1)După caz, pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională, unităţile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în participaţiune, denumite în continuare acorduri de asociere, în condiţiile art. 114, pe infrastructura feroviară publică şi pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:
a)pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
b)pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
c)pentru exploatarea bunurilor.

(11)Cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi, după caz:
a)serviciul public de transport feroviar de călători de interes local;
b)dezvoltarea infrastructurii feroviare publice;
c)reţelele locale şi regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;
d)reţelele destinate pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;
e)liniile ferate industriale şi, după caz, infrastructura feroviară privată;
f)infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);
g)gările pentru călători, clădirile acestora;
h)regenerarea urbană;
i)dezvoltarea zonelor rurale;
j)căile de comunicaţie, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice care contribuie la reutilizarea spaţiului urban sau, după caz, rural şi la creşterea calităţii vieţii pentru cetăţenii din zonele vizate;
k)producerea, gestionarea inteligentă, distribuţia, stocarea şi, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;
l)sistemele de transport inteligente şi, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;
m)sistemele de transport multimodal.

(2)Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) şi în condiţiile art. 114:
a)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor prevăzute la alin. (1), precum şi să îşi asume respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)reprezentantul legal al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi, după caz, al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite depune dovada îndeplinirii cerinţelor prevăzute la lit. a) sau, după caz, o declaraţie pe proprie răspundere, privind conformarea în termen de 6 luni de la aprobarea proiectului.

(3)În vederea implementării, derulării şi, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor şi mandatarea companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condiţiile art. 114 şi pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere şi, după caz, contractelor de activitate locală:
a)se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate a capacităţii de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor;
b)se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii trimestrial sau ori de câte ori este cazul.

(4)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3).

(5)La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) şi în condiţiile art. 114, bunurile private ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.

(6)Pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de asociat, derulează următoarele categorii de activităţi:
a)după caz, elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea studiilor de oportunitate, strategiilor de dezvoltare, programelor investiţionale, programelor de acţiune, documentaţiilor de urbanism prevăzute în Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, documentaţiilor tehnico-economice prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi supunerea spre aprobare conform legii;
b)după caz, transferul, cu titlu gratuit, către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi societăţile feroviare cu capital integral de stat, al studiilor, strategiilor, programelor şi documentaţiilor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat;
c)elaborarea, participarea la elaborarea, depunerea şi, după caz, participarea la depunerea cererilor de prefinanţare, plată sau rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea acordurilor de asociere;
d)derularea procedurilor de achiziţie publică şi încheierea contractelor de achiziţie publică, în calitate de autoritate contractantă;
e)monitorizarea şi implementarea proiectelor;
f)întocmirea şi supunerea spre aprobare a proceselor-verbale de recepţie a documentaţiilor de urbanism şi, după caz, a documentaţiilor tehnico-economice prevăzute la lit. a), la terminarea lucrărilor sau, după caz, la livrarea produselor;
g)alte categorii de activităţi care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor.

(61)După caz, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi structurile de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale locale:
a)au dreptul de a elabora studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programele investiţionale şi programele de acţiune proprii, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), în corelare cu prevederile celor elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi aprobate de Guvernul României în conformitate cu prevederile art. 7 şi cu respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)au obligaţia, în situaţia exercitării dreptului prevăzut la lit. a), de a supune avizării Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, şi aprobării prin hotărâre a Guvernului studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programe investiţionale şi programele de acţiune, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), după obţinerea acordului administratorului infrastructurii feroviare.

(7)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(8)Cheltuielile prevăzute la alin. (7) includ următoarele categorii:
a)cheltuieli cu investiţia de bază;
b)cheltuieli privind asigurarea relocării utilităţilor;
c)cheltuieli cu amenajarea terenurilor şi lucrări de sistematizare;
d)cheltuieli privind utilităţile din corpul drumurilor sau liniilor de cale ferată;
e)cheltuieli cu iluminatul public necesar drumului sau liniei de cale ferată;
f)cheltuieli cu semnalizarea rutieră sau feroviară;
g)cheltuieli cu amenajările hidrologice;
h)cheltuieli cu protecţia mediului;
i)cheltuieli cu dotările şi echipamentele necesare;
j)cheltuieli cu impozitele şi taxele;
k)cheltuieli cu protejarea patrimoniului cultural;
l)alte categorii de cheltuieli necesare implementării proiectelor, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare.
(9)Cheltuielile aferente procedurilor de expropriere se suportă de la bugetul local sau de la bugetul de stat prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, după caz.
(10)Pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor programe de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau, după caz, regională, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condiţiile art. 114, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăţilor feroviare cu capital integral de stat.

(11)Odată cu propunerea transmisă societăţilor feroviare cu capital integral de stat prevăzute la alin. (10) de a implementa proiecte în asociere, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare a proiectelor.

(12)După verificarea capacităţii de implementare a proiectelor respective, conform prevederilor alin. (11), prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii se aprobă şi se actualizează, trimestrial sau ori de câte ori este cazul, lista proiectelor pentru constituirea parteneriatelor prevăzute la alin. (10).
(13)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (12) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(14)Cheltuielile prevăzute la alin. (13) sunt aprobate cu respectarea prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(15)La încetarea parteneriatului, bunurile rezultate în baza proiectelor prevăzute la alin. (10) sunt trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din OUG nr. 57/2019.
(16)Forma, durata şi condiţiile parteneriatului se aprobă cu respectarea prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 113
(1)Cu respectarea prevederilor art. 112 alin. (2)-(9) şi a condiţiilor de siguranţă a circulaţiei pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condiţiile art. 114 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii sau continuarea unor obiective/proiecte de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii.

(2)Obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi reprezentat de:
a)liniile ferate industriale şi, după caz, infrastructura feroviară privată;
b)reţelele destinate doar pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;
c)reţelele locale şi regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;
d)dezvoltarea unor elemente care alcătuiesc infrastructura feroviară publică;
e)infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);
f)gările pentru călători, clădirile acestora;
g)căile de comunicaţie, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice care contribuie la reutilizarea spaţiului urban sau, după caz, rural şi la creşterea calităţii vieţii pentru cetăţenii din zonele vizate;
h)producerea, gestionarea inteligentă, distribuţia, stocarea şi, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;
i)sistemele de transport inteligente şi, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;
j)sistemele de transport multimodal.

Art. 114
(1)Acordurile de asociere prevăzute la art. 112 alin. (1) trebuie să reglementeze cel puţin următoarele aspecte:
a)părţile asociate;
b)obiectul proiectului realizat în asociere;
c)durata acordului de asociere;
d)etapele preconizate de implementare a proiectului;
e)drepturile şi obligaţiile financiare ale asociaţilor, precum şi modalitatea de finanţare a proiectului;
f)lista bunurilor care formează obiectul proiectului;
g)regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului;
h)caracteristicile şi obiectivele de performanţă ale bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului;
i)modul de repartizare între asociaţi şi condiţiile de exercitare a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de asociaţi, pe parcursul implementării activităţilor prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
j)modul de utilizare a bunurilor şi, după caz, de operare a serviciilor ce formează obiectul asocierii;
k)modul de repartizare, la terminarea acordului, a bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului între asociaţi, precum şi condiţiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunurilor ce formează obiectul activităţilor prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
l)dreptul asociaţilor de a modifica anumite clauze ale acordului de asociere;
m)dreptul asociaţilor de a înceta, în tot sau în parte, acordul de asociere, în situaţia demarării unor lucrări de utilitate publică;
n)situaţiile privind încetarea acordului de asociere;
o)clauze care să reglementeze compensaţiile datorate de părţi în caz de încetare a acordului de asociere înainte de termen;
p)orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt parte a acordului de asociere.
(2)Pentru realizarea activităţilor prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. a)-c), care vizează elemente ale infrastructurii feroviare, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3):
a)administratorul infrastructurii şi unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative, legal constituite, încheie contracte de activitate locală în condiţiile art. 371;
b)administratorul infrastructurii şi unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar încheie contracte de activitate locală în condiţiile art. 371.
(3)Pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3):
a)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii sau, după caz, societăţile feroviare cu capital integral de stat, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite şi unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar au dreptul de a înceta oricând acordul de asociere, în tot sau în parte, în baza unei notificări prealabile, comunicată cu cel puţin optsprezece luni înainte de data încetării, în tot sau în parte, după caz, a acordului de asociere;
b)orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a) se realizează prin act adiţional;
c)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condiţiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii pentru exploatarea bunurilor proprietate publică; contractele de concesiune de servicii sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea parteneriatului, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
d)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
e)asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
f)contractele de închiriere prevăzute la lit. d) şi e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
g)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite şi, după caz, unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează şi derulează procedurile de achiziţie publică în comun, pentru şi în numele entităţilor semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
h)în vederea demonstrării capacităţii administrative de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite pun la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile şi componenţa echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.
(4)După caz, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii sau pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiţii care vizează bunuri publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), şi sunt parte a proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 112 alin. (3), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale dobândesc un drept legal de administrare temporară asupra bunurilor publice:
a)în baza şi pe o perioadă care nu poate depăşi durata de valabilitate a acordului de asociere;
b)pe o perioadă care nu poate depăşi durata pentru care bunurile sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
c)fără a face anterior dovada deţinerii bunului, exclusiv pe durata valabilităţii acordului de asociere;
d)dreptul de administrare temporară asupra bunurilor se înscrie în cartea funciară de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul şi se radiază de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale după încetarea dreptului de administrare temporară.
(5)Dreptul de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.
(6)După încetarea dreptului de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), bunurile imobile rezultate, realizate conform studiului de fezabilitate şi proiectului, trec în proprietatea statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi, după caz, pot constitui obiectul acordului de asociere pentru implementarea activităţilor prevăzute la art. 112 alin. (1) lit. c).
(7)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor proprietate privată ale societăţilor feroviare cu capital integral de stat:
a)societăţile feroviare cu capital integral de stat constituie în favoarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite şi, după caz, unităţilor aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar drepturi de superficie, de servitute şi, după caz, drepturi de folosinţă în condiţiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe o perioadă care nu poate depăşi durata acordului de asociere;
b)orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a), se realizează prin act adiţional;
c)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condiţiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii;
d)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
e)asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
f)contractele de concesiune de servicii prevăzute la lit. c), precum şi contractele de închiriere prevăzute la lit. d) şi e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care infrastructura feroviară este în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
g)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, structurile de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează şi derulează procedurile de achiziţie publică în comun, pentru şi în numele entităţilor semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
h)în vederea demonstrării capacităţii administrative de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite pun la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile şi componenţa echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.
(9)Drepturile prevăzute la alin. (8) se înscriu în cartea funciară de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul şi se radiază de către acestea după încetarea dreptului.
(10)Drepturile prevăzute la alin. (8) încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.

Art. 12
Administratorul infrastructurii răspunde de modul în care exercită propria conducere, gestiune şi controlul intern în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 13
Listele secţiilor de circulaţie ale infrastructurii feroviare ce constituie infrastructură feroviară interoperabilă sau neinteroperabilă se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
Art. 14
(1)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară realizează în principal următoarele categorii de activităţi:
a)operarea infrastructurii feroviare publice şi private, în scopul realizării transportului feroviar de călători şi marfă şi satisfacerii cerinţelor de mobilitate a persoanelor şi mărfurilor pe teritoriul României;
b)operarea infrastructurilor de servicii pe care le deţine, inclusiv asigurarea accesului pe calea ferată la aceste infrastructuri de servicii şi la serviciile furnizate în cadrul acestora;
c)asigurarea stării de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare publice şi private, la parametrii stabiliţi conform art. 16, prin activităţi de întreţinere, reparaţii şi reînnoire;
d)modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare publice şi private, în scopul îmbunătăţirii performanţelor globale ale acesteia, ţinând cont de necesităţile pieţei interne a transporturilor şi de nevoile generale ale Uniunii Europene, în vederea satisfacerii necesităţilor viitoare de mobilitate a persoanelor şi mărfurilor pe teritoriul României;
e)exploatarea patrimoniului administrat de companie;
f)asigurarea stării de funcţionare a activelor aparţinând patrimoniului administrat de companie, altele decât cele prevăzute la lit. c), prin activităţi de întreţinere, reparaţii şi reînnoire, după caz;
g)îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice şi economice necesare în vederea realizării obiectului său de activitate.
(2)Operarea infrastructurii feroviare publice şi private include ansamblul activităţilor privind:
a)repartizarea şi alocarea către solicitanţi, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, a capacităţilor de infrastructură şi a traselor;
b)planificarea şi conducerea operativă a circulaţiei trenurilor pe reţeaua de căi ferate din România;
c)stabilirea şi perceperea tarifului privind utilizarea infrastructurii feroviare, precum şi a tarifelor pentru serviciile furnizate, în condiţiile legii.
(3)Operarea infrastructurilor de servicii include ansamblul activităţilor privind:
a)asigurarea accesului pe calea ferată la infrastructurile de servicii şi la serviciile furnizate în cadrul acestor infrastructuri, într-o manieră echitabilă şi nediscriminatorie;
b)furnizarea către operatorii de transport feroviar, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, a serviciilor specifice acestor infrastructuri de servicii;
c)stabilirea şi perceperea tarifelor privind serviciile furnizate în cadrul acestor infrastructuri de servicii şi a tarifelor privind accesul pe calea ferată la aceste infrastructuri de servicii.
(4)Exploatarea patrimoniului administrat de companie include ansamblul activităţilor privind:
a)valorificarea, în condiţiile legii, a unor active ale patrimoniului administrat de companie, inclusiv prin activităţi hoteliere şi de alimentaţie publică desfăşurate prin unităţile proprii;
b)stabilirea şi perceperea tarifelor şi chiriilor, după caz, aferente acţiunilor prevăzute la lit. a).

Art. 141
(1)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară furnizează către toţi operatorii de transport feroviar, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, pe baza contractului prevăzut la art. 18 alin. (1) lit. c), serviciile aferente pachetului minim de acces pe infrastructura feroviară publică.
(2)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară furnizează către operatorii de transport feroviar, la cerere, într-o manieră nediscriminatorie, serviciile specifice infrastructurilor de servicii pe care le operează, precum şi servicii de acces pe calea ferată la infrastructurile de servicii prevăzute la art. 27 din Legea nr. 202/2016, în cazul în care acestea există. Aceste servicii includ şi accesul la serviciile furnizate în cadrul acestor infrastructuri de servicii.
(3)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară furnizează către operatorii de transport feroviar, la cerere, într-o manieră nediscriminatorie, servicii suplimentare şi servicii auxiliare, precum şi alte servicii şi, după caz, poate asigura următoarele dotări, dar fără a se limita la acestea:
a)magazine, restaurante, bufete, birouri de schimb valutar în staţii;
b)cărucioare pentru bagaje;
c)panouri şi pictograme;
d)diagrame de formare a trenurilor.

Art. 15
Compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate efectua pe aceasta transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau readucerea în parametri a infrastructurii feroviare, în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (9) şi (91), fără plata tarifelor prevăzute la art. 23 alin. (1).

Art. 16
Parametrii elementelor infrastructurii feroviare române trebuie să corespundă normelor interne şi internaţionale sau celor stabilite prin acorduri şi convenţii internaţionale la care România este parte. Aceşti parametri trebuie să asigure compatibilitatea infrastructurii feroviare române, în întregul ei sau pe direcţii şi coridoare de transport, cu ansamblul internaţional al căilor ferate.
Art. 17
(1)Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, precum şi terenurile destinate acestui scop sunt scutite de orice taxe şi impozite.
(2)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară utilizează în mod gratuit spectrul de frecvenţă alocat la nivel european pentru reţeaua GSM-R-benzile de frecvenţă 876880 MHz şi 921-925 MHz.

Art. 18
(1)Accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviară publică sunt permise unui operator de transport feroviar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)operatorul de transport feroviar deţine o licenţă în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
b)operatorul de transport feroviar deţine un certificat de siguranţă în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c)există un contract de acces pe infrastructura feroviară, încheiat între operatorul de transport feroviar şi administratorul/ gestionarul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii.

(11)Condiţiile reglementate prin contractele prevăzute la alin. (1) lit. c) şi alin. (12) sunt nediscriminatorii şi transparente şi sunt stabilite în conformitate cu cerinţele prevăzute în art. 41 alin. (2) din Legea nr. 202/2016.

(12)În cazul unui solicitant care nu are calitatea de operator de transport feroviar, accesul pe infrastructura feroviară publică este permis dacă există un contract de alocare încheiat între solicitant şi administratorul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii, în scopul de a stabili drepturile şi obligaţiile reciproce cu privire la alocarea capacităţilor de infrastructură.

(2)Operatorii de transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura feroviară în condiţiile legii, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.

(21)[textul din Art. 18, alin. (2^1) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(3)[textul din Art. 18, alin. (3) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(4)[textul din Art. 18, alin. (4) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(5)[textul din Art. 18, alin. (5) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(6)[textul din Art. 18, alin. (6) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(7)[textul din Art. 18, alin. (7) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(8)[textul din Art. 18, alin. (8) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 181
[textul din Art. 18^1 din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 42. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 19
[textul din Art. 19 din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 43. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 20
(1)Realizarea de noi infrastructuri feroviare publice sau a unor proiecte majore de modificări structurale sau tehnologice ale infrastructurii feroviare publice, după caz, se avizează de către Ministerul Apărării Naţionale, în scopul încadrării acestora în infrastructura sistemului naţional de apărare.
(2)Proiectele de întreţinere, reparare, reînnoire sau modernizare a suprastructurii sau infrastructurii feroviare, după caz, care se execută pe aceleaşi amplasamente şi nu modifică structura constructivă a liniei de cale ferată, lucrările punctuale pentru eliminarea restricţiilor de viteză, lucrările de înlocuire la rând a elementelor suprastructurii căii, lucrări de înlocuire a elementelor de instalaţii de semnalizare feroviară, telecomunicaţii şi electrificare sunt exceptate de la aplicarea prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, lucrările de reînnoire a elementelor suprastructurii sau infrastructurii căii, lucrările punctuale pentru eliminarea restricţiilor de viteză, lucrările de înlocuire la rând a elementelor suprastructurii căii, lucrările de reînnoire şi modernizare a instalaţiilor de semnalizare feroviară, telecomunicaţii şi electrificare, lucrările de înlocuiri ale elementelor instalaţiilor de semnalizare feroviară, telecomunicaţii şi electrificare, după caz, se execută fără autorizaţie de construire.

Art. 21
Persoanele juridice sau persoanele fizice pot construi infrastructuri feroviare proprii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi cu avizele autorităţilor publice locale şi Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 211
(1)În perioada în care transportul feroviar public nu poate concura cu alte moduri de transport în cadrul de tarifare existent, pe baza unei concurenţe echitabile şi nediscriminatorii între diversele moduri de transport, statul, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, urmăreşte să asigure echilibrul financiar al companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară prin:
a)fonduri alocate de la bugetul de stat, pe baza unui program multianual de finanţare, în scopul acoperirii costurilor necesare pentru administrarea infrastructurii feroviare;
b)garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor, a unor credite interne sau externe destinate finanţării activităţilor de administrare a infrastructurii feroviare.
(2)Programul multianual de finanţare prevăzut la alin. (1) se stabileşte pe baza necesităţilor de finanţare determinate prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare şi se adoptă prin hotărâre a guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(3)Cheltuielile anuale necesare pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare din România se stabilesc de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în principal pe baza următoarelor elemente:
a)necesităţile de finanţare determinate conform prevederilor alin. (2);
b)normativele tehnice de întreţinere, reparaţie şi reînnoire a infrastructurii feroviare;
c)planul de realizare a proiectelor de investiţii pentru reînnoirea, reabilitarea, consolidarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare.
(4)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară va prezenta anual Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în vederea aprobării:
a)justificarea elementelor de cheltuială din bugetul de venituri şi cheltuieli necesare pentru a asigura funcţionarea infrastructurii feroviare în condiţii de siguranţă şi desfăşurarea traficului feroviar contractat cu operatorii feroviari;
b)justificarea veniturilor prognozate din tarifarea serviciilor oferite operatorilor feroviari prin tariful de utilizare a infrastructurii şi alte tarife specifice;
c)justificarea sumelor necesar a fi alocate de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii pentru asigurarea echilibrului financiar al companiei.

Art. 22
(1)Întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice se realizează de către Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pe baza veniturilor proprii şi, în completare, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din fonduri alocate de la bugetul de stat.

(2)Veniturile proprii ale companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară se constituie din:
a)veniturile obţinute din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, în lei şi în valută;
a1)veniturile obţinute din servicii feroviare conexe, precum şi cele obţinute din alte servicii, conform contractului de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.

b)veniturile obţinute din activitatea de închiriere a secţiilor neinteroperabile;
c)veniturile obţinute din alte activităţi de închiriere a activelor;
d)[textul din Art. 22, alin. (2), litera D. din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 47. din Ordonanta urgenta 107/2022]
e)veniturile obţinute din activităţi de valorificare a activelor;
f)veniturile obţinute din exploatarea, inclusiv prin închiriere către persoane fizice şi juridice, a bunurilor proprietate publică a statului concesionate companiei în baza contractului de concesionare încheiat, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor;

g)veniturile obţinute din executarea garanţiilor de participare la licitaţii, a garanţiilor aferente sumelor reţinute, a altor garanţii constituite conform contractelor de lucrări de investiţii finanţate din bugetul statului sau din fonduri externe nerambursabile, precum şi veniturile obţinute din penalităţile şi dobânzile contractuale pentru întârzieri în executarea contractelor de investiţii finanţate din bugetul statului sau din fonduri externe nerambursabile, cu condiţia utilizării acestora pentru proiectele de infrastructură de transport în cadrul cărora au fost încheiate respectivele contracte;

h)venituri financiare şi extraordinare, după caz, în sensul definit prin legislaţia naţională în vigoare, în principal Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, cu modificările şi completările ulterioare.

i)veniturile obţinute prin contractele prevăzute la art. 371 pentru întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii.

(3)Veniturile obţinute potrivit prevederilor alin. (2) lit. f), ale art. 111 şi ale art. 29 alin. (32) se încasează de compania naţională care administrează infrastructura feroviară şi se utilizează pentru lucrări şi servicii de întreţinere şi reparaţie curentă a bunurilor proprietate publică a statului primite prin concesionare, pentru lucrări şi servicii de reparaţii capitale/reînnoire, reabilitare şi modernizare la infrastructura feroviară publică, pentru lucrări de intabulare a terenurilor proprietate publică a statului primite prin concesionare şi pentru acoperirea unor cheltuieli de administrare şi funcţionare a infrastructurii feroviare publice.

(4)Veniturile obţinute potrivit alin. (2) lit. g) se utilizează, cu prioritate, pentru lucrări, indiferent de natura acestora, necesare continuării şi finalizării obiectivelor proiectelor pentru atingerea cărora au fost încheiate respectivele contracte, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor suplimentare care pot apărea în vederea atingerii obiectivelor proiectelor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(5)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor alocă anual companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară fonduri de la bugetul de stat care reprezintă diferenţa dintre costurile totale pentru întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice şi veniturile proprii ale companiei.

(51)Sumele prevăzute la alin. (5) se asigură şi se transferă lunar companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară şi se constituie ca venituri destinate să asigure realizarea echilibrului financiar al companiei, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (4) din Legea nr. 202/2016.
(52)Sumele alocate de la bugetul de stat conform prevederilor alin. (5) se utilizează cu prioritate, în condiţiile legii, pentru întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice, achitarea obligaţiilor curente către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.

(7)Veniturile obţinute pe baza unui contract de activitate locală, prevăzut la art. 371, se utilizează pentru finanţarea activităţilor prevăzute în contractul respectiv.

(6)[textul din Art. 22, alin. (6) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 12. din Legea 205/2019]
Art. 23
(1)Operatorii de transport feroviar, precum şi alţi solicitanţi care efectuează transporturi publice ori în interes propriu, de marfă sau de călători, folosind capacităţile infrastructurii feroviare, plătesc către compania naţională care administrează infrastructura:
a)tariful de utilizare a infrastructurii feroviare pentru serviciile furnizate prevăzute la art. 141 alin. (1);
b)tarife pentru serviciile solicitate şi furnizate prevăzute la art. 141 alin. (2) şi (3);
c)alte tarife stabilite de administratorul infrastructurii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(11)Stabilirea cadrului pentru tarifarea utilizării infrastructurii feroviare, prevăzută la alin. (1) lit. a), se face prin contractul prevăzut la art. 37. Regulile specifice de tarifare se stabilesc de către compania naţională care administrează infrastructura şi se publică de către aceasta în documentul de referinţă al reţelei, împreună cu cadrul pentru tarifarea utilizării infrastructurii feroviare. Compania naţională care administrează infrastructura calculează şi percepe tariful pentru utilizarea infrastructurii feroviare în conformitate cu cadrul şi regulile specifice de tarifare stabilite conform prevederilor art. 29-34 din Legea nr. 202/2016.
(12)Tarifele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se stabilesc de către compania naţională care administrează infrastructura şi se publică de către aceasta în documentul de referinţă al reţelei. Tarifele aferente serviciilor furnizate în cadrul infrastructurilor de servicii, prevăzute la art. 141 alin. (2), se stabilesc astfel încât să nu depăşească costurile necesare de administrare a infrastructurilor de servicii respective, plus un profit rezonabil.
(13)Lista completă a denumirii tarifelor prevăzute la alin. (12) care pot fi percepute de către compania naţională care administrează infrastructura de la operatorii de transport feroviar sau, după caz, de la solicitanţi, pentru serviciile furnizate acestora, se stabileşte prin contractul prevăzut la art. 37.
(14)După ce sunt stabilite prin contractul prevăzut la art. 37, cadrul de tarifare prevăzut la alin. (11) şi lista prevăzută la alin. (13) rămân valabile până la modificarea acestora, cu respectarea dispoziţiilor art. 29 din Legea nr. 202/2016, coroborat cu art. 32 alin. (6).
(15)Tarifele pentru serviciile prestate, prevăzute la alin. (1), se plătesc în condiţiile şi la termenele stabilite prin contractul prevăzut la art. 18 alin. (1) lit. c) sau, după caz, prin contractul prevăzut la art. 18 alin. (12).
(16)Compania naţională care administrează infrastructura suspendă temporar, până la achitarea tarifelor prevăzute la alin. (1), furnizarea unor servicii prevăzute în anexa nr. II la Legea nr. 202/2016 operatorului în cauză sau, după caz, solicitanţilor, care depăşesc termenele de plată prevăzute la alin. (15).

(2)[textul din Art. 23, alin. (2) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 29-nov-2016 de Art. I, punctul 19. din capitolul I din Ordonanta urgenta 83/2016]
Art. 24
După caz, promovarea proiectelor pentru construcţii de tronsoane noi de cale ferată, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate circulaţiei cu viteze mari se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii:
a)la propunerea fundamentată a administratorului infrastructurii feroviare, după consultarea operatorilor de transport feroviar;
b)la propunerea fundamentată a unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a structurilor de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale, pe baza documentaţiilor elaborate conform prevederilor art. 112, în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate de către administratorul infrastructurii feroviare.

Art. 25
(1)Cheltuielile pentru reparaţii curente, reparaţii capitale, reînnoiri, investiţii pentru modernizări, reabilitări, consolidări ale infrastructurii feroviare publice sunt finanţate de la bugetul de stat şi, după caz, din fondurile externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, din fonduri de la bugetele locale obţinute potrivit art. 371 şi din veniturile obţinute potrivit art. 22 alin. (2).

(2)[textul din Art. 25, alin. (2) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 09-ian-2023 de Art. 1, punctul 4. din Legea 14/2023]
Art. 251
(1)Din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, se alocă anual, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie, sume necesare pentru:
a)întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a infrastructurii feroviare;
b)reparaţia capitală/reînnoirea, reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare;
c)dotarea cu echipamente şi utilaje necesare lucrărilor de construcţie, reparaţie şi întreţinere a infrastructurii feroviare;
d)alte cheltuieli de investiţii.
(2)Din sumele alocate de la bugetul de stat pentru întreţinerea şi reparaţia curentă a infrastructurii feroviare, compania naţională care administrează infrastructura feroviară poate deconta:
a)lucrările şi serviciile realizate în regie proprie, cu respectarea prevederilor legale, prin intermediul sucursalelor, potrivit reglementărilor şi normelor specifice activităţii de întreţinere, exploatare şi funcţionare a infrastructurii feroviare;
b)materialele necesare realizării lucrărilor şi serviciilor potrivit lit. a), achiziţionate cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
c)lucrările şi serviciile realizate prin intermediul societăţilor afiliate pe baza contractelor încheiate cu acestea cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
d)lucrările şi serviciile realizate prin intermediul societăţilor terţe pe baza contractelor încheiate cu acestea cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3)De la bugetul de stat se alocă sumele necesare:
a)plăţii hotărârilor definitive emise de instanţele judecătoreşti, de instanţele arbitrale sau de oricare dintre instituţiile abilitate şi a cheltuielilor conexe procedurilor de judecată pentru proiectele de investiţii în infrastructura feroviară publică finanţate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri externe rambursabile sau nerambursabile;
b)reîntregirii veniturilor proprii, prin acoperirea cheltuielilor efectuate din veniturile proprii ca urmare a executărilor silite în baza hotărârilor definitive emise de instanţele judecătoreşti, de instanţele arbitrale sau de oricare dintre instituţiile abilitate pentru proiectele de investiţii în infrastructura feroviară publică finanţate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri externe rambursabile sau nerambursabile, în limita prevederilor bugetare anuale;
c)finalizării procedurilor de expropriere pentru investiţiile finanţate din fonduri nerambursabile.
(4)Fondurile externe nerambursabile ale companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară se utilizează, dar fără a se limita la aceste destinaţii, pentru proiectarea, asistenţa tehnică, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii feroviare, pentru dotarea cu echipamente şi utilaje necesare lucrărilor de construcţie în cadrul unui contract de reabilitare pe fonduri europene şi pentru alte cheltuieli de investiţii, în conformitate cu prevederile contractelor/memorandumurilor de finanţare încheiate potrivit legii.
(5)Creditele interne şi externe contractate de compania naţională care administrează infrastructura feroviară se utilizează pentru proiectarea, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi construcţia infrastructurii feroviare şi pentru alte cheltuieli de investiţii. Elementele contractului de creditare încheiat de companie în nume propriu referitoare la valoarea creditului, destinaţia acestuia, dobânzile şi garanţiile creditului se aprobă prin memorandum de către Guvern. Aceste credite interne şi/sau externe pot fi garantate cu bunurile care fac parte din proprietatea companiei şi nu pot depăşi 30% din valoarea acestor bunuri.
(6)Sumele alocate de la bugetul de stat conform prevederilor alin. (3) se transferă în conturile proprii ale companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară deschise la bănci comerciale autorizate în condiţiile legii şi se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a companiei.

(7)În primele şase luni ale anului următor expirării valabilităţii contractului prevăzut la art. 37 sau, după caz, a actelor adiţionale anuale la acest contract, sumele alocate de la bugetul de stat companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară se transferă acesteia în limitele bugetare anuale aprobate prin legea bugetului de stat, indiferent de stadiul aprobării contractului sau, după caz, a actelor adiţionale anuale la acest contract.

Art. 26
[textul din Art. 26 din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 55. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 27
(1)Liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice pot fi închise pentru transport, din considerente tehnologice sau de eficienţă economică.

(2)Închiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în conformitate cu normele de exploatare a infrastructurii în condiţii de siguranţă a circulaţiei.
(21)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pe baza recomandărilor unor studii de specialitate realizate din iniţiativa sa, stabileşte şi propune spre aprobare, prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate de către administratorul infrastructurii, liniile de cale ferată identificate pentru închidere, din motive de eficienţă economică.
(22)Studiile de specialitate prevăzute la alin. (21) realizează analize multicriteriale cuprinzătoare pentru fiecare linie de cale ferată care face obiectul studiului, pe o perioadă de referinţă de minimum 30 de ani, cel puţin pe baza următoarelor elemente şi criterii:
a)necesităţile de mobilitate a persoanelor şi mărfurilor;
b)concurenţa între modurile de transport şi distribuţia modală a cererilor de transport;
c)costurile şi beneficiile la nivelul societăţii şi al economiei naţionale, inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport;
d)creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport şi reducerea costurilor totale generate de sectorul transporturi la nivelul economiei naţionale;
e)politicile şi strategiile la nivel naţional şi sectorial în domeniul transporturilor;
f)politicile şi strategiile Uniunii Europene în domeniul transporturilor;
g)cele mai bune practici în domeniul feroviar ale statelor membre.
Aceste studii sunt supuse dezbaterii publice anterior adoptării oricărei decizii.

(3)Închiderea liniilor ferate din motive de eficienţă economică, urmată de conservare sau de dezafectare, se adoptă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apărării Naţionale şi al autorităţilor administraţiei publice locale interesate.

(4)Costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor de cale ferată închise prin hotărârea prevăzută la alin. (3) se suportă de la bugetul de stat.

(5)Unităţile administrativ-teritoriale, în colaborare cu administratorul infrastructurii şi cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pot stabili soluţii de finanţare a infrastructurii feroviare de la bugetele locale, în completarea fondurilor publice alocate administratorului infrastructurii de la bugetul de stat, inclusiv în scopul menţinerii în exploatare a unora dintre liniile prevăzute la alin. (21).

Art. 28
(1)În cazul unor calamităţi naturale, dezastre, incidente sau accidente de cale ferată, elementele afectate ale infrastructurii căilor ferate române vor fi repuse în funcţiune în cel mai scurt timp, utilizându-se resursele care pot fi mobilizate în acest scop, în condiţiile legii.

(2)Cheltuielile ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectată ca urmare a unor calamităţi naturale sau dezastre, se acoperă de la bugetul de stat.