Art. 112. - Art. 11 2 - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 112
(11)Cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi, după caz:
a)serviciul public de transport feroviar de călători de interes local;
b)dezvoltarea infrastructurii feroviare publice;
c)reţelele locale şi regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;
d)reţelele destinate pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;
e)liniile ferate industriale şi, după caz, infrastructura feroviară privată;
f)infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);
g)gările pentru călători, clădirile acestora;
h)regenerarea urbană;
i)dezvoltarea zonelor rurale;
j)căile de comunicaţie, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice care contribuie la reutilizarea spaţiului urban sau, după caz, rural şi la creşterea calităţii vieţii pentru cetăţenii din zonele vizate;
k)producerea, gestionarea inteligentă, distribuţia, stocarea şi, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;
l)sistemele de transport inteligente şi, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;
m)sistemele de transport multimodal.
(4)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3).
(5)La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) şi în condiţiile art. 114, bunurile private ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de asociat, derulează următoarele categorii de activităţi:
a)după caz, elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea studiilor de oportunitate, strategiilor de dezvoltare, programelor investiţionale, programelor de acţiune, documentaţiilor de urbanism prevăzute în Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, documentaţiilor tehnico-economice prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi supunerea spre aprobare conform legii;
b)după caz, transferul, cu titlu gratuit, către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi societăţile feroviare cu capital integral de stat, al studiilor, strategiilor, programelor şi documentaţiilor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat;
c)elaborarea, participarea la elaborarea, depunerea şi, după caz, participarea la depunerea cererilor de prefinanţare, plată sau rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea acordurilor de asociere;
d)derularea procedurilor de achiziţie publică şi încheierea contractelor de achiziţie publică, în calitate de autoritate contractantă;
e)monitorizarea şi implementarea proiectelor;
f)întocmirea şi supunerea spre aprobare a proceselor-verbale de recepţie a documentaţiilor de urbanism şi, după caz, a documentaţiilor tehnico-economice prevăzute la lit. a), la terminarea lucrărilor sau, după caz, la livrarea produselor;
g)alte categorii de activităţi care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor.
(61)După caz, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi structurile de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale locale:
a)au dreptul de a elabora studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programele investiţionale şi programele de acţiune proprii, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), în corelare cu prevederile celor elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi aprobate de Guvernul României în conformitate cu prevederile art. 7 şi cu respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)au obligaţia, în situaţia exercitării dreptului prevăzut la lit. a), de a supune avizării Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, şi aprobării prin hotărâre a Guvernului studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programe investiţionale şi programele de acţiune, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), după obţinerea acordului administratorului infrastructurii feroviare.
(7)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(8)Cheltuielile prevăzute la alin. (7) includ următoarele categorii:
a)cheltuieli cu investiţia de bază;
b)cheltuieli privind asigurarea relocării utilităţilor;
c)cheltuieli cu amenajarea terenurilor şi lucrări de sistematizare;
d)cheltuieli privind utilităţile din corpul drumurilor sau liniilor de cale ferată;
e)cheltuieli cu iluminatul public necesar drumului sau liniei de cale ferată;
f)cheltuieli cu semnalizarea rutieră sau feroviară;
g)cheltuieli cu amenajările hidrologice;
h)cheltuieli cu protecţia mediului;
i)cheltuieli cu dotările şi echipamentele necesare;
j)cheltuieli cu impozitele şi taxele;
k)cheltuieli cu protejarea patrimoniului cultural;
l)alte categorii de cheltuieli necesare implementării proiectelor, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare.
(9)Cheltuielile aferente procedurilor de expropriere se suportă de la bugetul local sau de la bugetul de stat prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, după caz.
(10)Pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor programe de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau, după caz, regională, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condiţiile art. 114, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăţilor feroviare cu capital integral de stat.
(11)Odată cu propunerea transmisă societăţilor feroviare cu capital integral de stat prevăzute la alin. (10) de a implementa proiecte în asociere, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare a proiectelor.
(12)După verificarea capacităţii de implementare a proiectelor respective, conform prevederilor alin. (11), prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii se aprobă şi se actualizează, trimestrial sau ori de câte ori este cazul, lista proiectelor pentru constituirea parteneriatelor prevăzute la alin. (10).
(13)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (12) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(14)Cheltuielile prevăzute la alin. (13) sunt aprobate cu respectarea prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(15)La încetarea parteneriatului, bunurile rezultate în baza proiectelor prevăzute la alin. (10) sunt trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din OUG nr. 57/2019.
(16)Forma, durata şi condiţiile parteneriatului se aprobă cu respectarea prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 112(1)După caz, pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională, unităţile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în participaţiune, denumite în continuare acorduri de asociere, în condiţiile art. 114, pe infrastructura feroviară publică şi pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:
a)pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
b)pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
c)pentru exploatarea bunurilor.
a)pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
b)pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii;
c)pentru exploatarea bunurilor.
(11)Cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi, după caz:
a)serviciul public de transport feroviar de călători de interes local;
b)dezvoltarea infrastructurii feroviare publice;
c)reţelele locale şi regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;
d)reţelele destinate pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;
e)liniile ferate industriale şi, după caz, infrastructura feroviară privată;
f)infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);
g)gările pentru călători, clădirile acestora;
h)regenerarea urbană;
i)dezvoltarea zonelor rurale;
j)căile de comunicaţie, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice care contribuie la reutilizarea spaţiului urban sau, după caz, rural şi la creşterea calităţii vieţii pentru cetăţenii din zonele vizate;
k)producerea, gestionarea inteligentă, distribuţia, stocarea şi, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;
l)sistemele de transport inteligente şi, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;
m)sistemele de transport multimodal.(2)Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) şi în condiţiile art. 114:
a)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor prevăzute la alin. (1), precum şi să îşi asume respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)reprezentantul legal al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi, după caz, al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite depune dovada îndeplinirii cerinţelor prevăzute la lit. a) sau, după caz, o declaraţie pe proprie răspundere, privind conformarea în termen de 6 luni de la aprobarea proiectului.
a)unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor prevăzute la alin. (1), precum şi să îşi asume respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)reprezentantul legal al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi, după caz, al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite depune dovada îndeplinirii cerinţelor prevăzute la lit. a) sau, după caz, o declaraţie pe proprie răspundere, privind conformarea în termen de 6 luni de la aprobarea proiectului.(3)În vederea implementării, derulării şi, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor şi mandatarea companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condiţiile art. 114 şi pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere şi, după caz, contractelor de activitate locală:
a)se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate a capacităţii de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor;
b)se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii trimestrial sau ori de câte ori este cazul.
a)se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate a capacităţii de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor;
b)se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii trimestrial sau ori de câte ori este cazul.
(4)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3).
(5)La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) şi în condiţiile art. 114, bunurile private ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de asociat, derulează următoarele categorii de activităţi:
a)după caz, elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea studiilor de oportunitate, strategiilor de dezvoltare, programelor investiţionale, programelor de acţiune, documentaţiilor de urbanism prevăzute în Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, documentaţiilor tehnico-economice prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi supunerea spre aprobare conform legii;
b)după caz, transferul, cu titlu gratuit, către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi societăţile feroviare cu capital integral de stat, al studiilor, strategiilor, programelor şi documentaţiilor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat;
c)elaborarea, participarea la elaborarea, depunerea şi, după caz, participarea la depunerea cererilor de prefinanţare, plată sau rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea acordurilor de asociere;
d)derularea procedurilor de achiziţie publică şi încheierea contractelor de achiziţie publică, în calitate de autoritate contractantă;
e)monitorizarea şi implementarea proiectelor;
f)întocmirea şi supunerea spre aprobare a proceselor-verbale de recepţie a documentaţiilor de urbanism şi, după caz, a documentaţiilor tehnico-economice prevăzute la lit. a), la terminarea lucrărilor sau, după caz, la livrarea produselor;
g)alte categorii de activităţi care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor.
(61)După caz, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi structurile de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale locale:
a)au dreptul de a elabora studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programele investiţionale şi programele de acţiune proprii, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), în corelare cu prevederile celor elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi aprobate de Guvernul României în conformitate cu prevederile art. 7 şi cu respectarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;
b)au obligaţia, în situaţia exercitării dreptului prevăzut la lit. a), de a supune avizării Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, şi aprobării prin hotărâre a Guvernului studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programe investiţionale şi programele de acţiune, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), după obţinerea acordului administratorului infrastructurii feroviare.
(7)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(8)Cheltuielile prevăzute la alin. (7) includ următoarele categorii:
a)cheltuieli cu investiţia de bază;
b)cheltuieli privind asigurarea relocării utilităţilor;
c)cheltuieli cu amenajarea terenurilor şi lucrări de sistematizare;
d)cheltuieli privind utilităţile din corpul drumurilor sau liniilor de cale ferată;
e)cheltuieli cu iluminatul public necesar drumului sau liniei de cale ferată;
f)cheltuieli cu semnalizarea rutieră sau feroviară;
g)cheltuieli cu amenajările hidrologice;
h)cheltuieli cu protecţia mediului;
i)cheltuieli cu dotările şi echipamentele necesare;
j)cheltuieli cu impozitele şi taxele;
k)cheltuieli cu protejarea patrimoniului cultural;
l)alte categorii de cheltuieli necesare implementării proiectelor, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare.
(9)Cheltuielile aferente procedurilor de expropriere se suportă de la bugetul local sau de la bugetul de stat prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor, după caz.
(10)Pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor programe de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau, după caz, regională, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condiţiile art. 114, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăţilor feroviare cu capital integral de stat.
(11)Odată cu propunerea transmisă societăţilor feroviare cu capital integral de stat prevăzute la alin. (10) de a implementa proiecte în asociere, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite au obligaţia de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare şi administrare a proiectelor.
(12)După verificarea capacităţii de implementare a proiectelor respective, conform prevederilor alin. (11), prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii se aprobă şi se actualizează, trimestrial sau ori de câte ori este cazul, lista proiectelor pentru constituirea parteneriatelor prevăzute la alin. (10).
(13)Cheltuielile generate de activităţile prevăzute la alin. (6) pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (12) se finanţează, după caz, de la bugetele autorităţilor publice locale, de la bugetul de stat, prin bugetul anual al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, din fonduri externe nerambursabile în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor europene şi naţionale în ceea ce priveşte regulile de eligibilitate a cheltuielilor sau din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(14)Cheltuielile prevăzute la alin. (13) sunt aprobate cu respectarea prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(15)La încetarea parteneriatului, bunurile rezultate în baza proiectelor prevăzute la alin. (10) sunt trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din OUG nr. 57/2019.
(16)Forma, durata şi condiţiile parteneriatului se aprobă cu respectarea prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »