Art. 27. - Studiile de specialitate prevăzute la alin. (2 1 ) realizează analize multicriteriale cuprinzătoare pentru fiecare linie de cale ferată care face obiectul studiului, pe o perioadă de referinţă de minimum 30 de ani, cel puţin pe baza următoarelor elemente şi criterii: - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Art. 27
(1)Liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice pot fi închise pentru transport, din considerente tehnologice sau de eficienţă economică.

(2)Închiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în conformitate cu normele de exploatare a infrastructurii în condiţii de siguranţă a circulaţiei.
(21)Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pe baza recomandărilor unor studii de specialitate realizate din iniţiativa sa, stabileşte şi propune spre aprobare, prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate de către administratorul infrastructurii, liniile de cale ferată identificate pentru închidere, din motive de eficienţă economică.
(22)Studiile de specialitate prevăzute la alin. (21) realizează analize multicriteriale cuprinzătoare pentru fiecare linie de cale ferată care face obiectul studiului, pe o perioadă de referinţă de minimum 30 de ani, cel puţin pe baza următoarelor elemente şi criterii:
a)necesităţile de mobilitate a persoanelor şi mărfurilor;
b)concurenţa între modurile de transport şi distribuţia modală a cererilor de transport;
c)costurile şi beneficiile la nivelul societăţii şi al economiei naţionale, inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport;
d)creşterea eficienţei economice a sistemului naţional de transport şi reducerea costurilor totale generate de sectorul transporturi la nivelul economiei naţionale;
e)politicile şi strategiile la nivel naţional şi sectorial în domeniul transporturilor;
f)politicile şi strategiile Uniunii Europene în domeniul transporturilor;
g)cele mai bune practici în domeniul feroviar ale statelor membre.
Aceste studii sunt supuse dezbaterii publice anterior adoptării oricărei decizii.

(3)Închiderea liniilor ferate din motive de eficienţă economică, urmată de conservare sau de dezafectare, se adoptă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apărării Naţionale şi al autorităţilor administraţiei publice locale interesate.

(4)Costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor de cale ferată închise prin hotărârea prevăzută la alin. (3) se suportă de la bugetul de stat.

(5)Unităţile administrativ-teritoriale, în colaborare cu administratorul infrastructurii şi cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pot stabili soluţii de finanţare a infrastructurii feroviare de la bugetele locale, în completarea fondurilor publice alocate administratorului infrastructurii de la bugetul de stat, inclusiv în scopul menţinerii în exploatare a unora dintre liniile prevăzute la alin. (21).