Ordonanta 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului - REPUBLICARE
M.Of. 141
Ieşit din vigoare Versiune de la: 10 Octombrie 2001
Ordonanta 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului - REPUBLICARE
Dată act: 24-aug-1994
Emitent: Guvernul
Art. 1
Arată norme de aplicareIn scopul intaririi rolului finantelor publice si al asigurarii unei discipline bugetare ferme, institutiile publice care, in intelesul prezentei ordonante, cuprind: autoritatea legislativa, institutia Presedintiei, autoritatea judecatoreasca alte autoritati publice, Guvernul, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, consiliile judetene si locale, precum si institutiile publice de subordonare centrala si locala, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora, au obligatia sa efectueze operatiunile de incasari si plati prin trezoreria generala a statului, care functioneaza potrivit prevederilor prezentei ordonante.
Statul garanteaza efectuarea operatiunilor financiare prin trezoreria proprie, in conditii de siguranta si in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, precum si pastrarea integritatii disponibilitatilor banesti.
Art. 2
(1)Trezoreria generala a statului cuprinde operatiuni de incasari si plati in lei si in valuta, care, dupa caz, privesc:
- veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale;
- veniturile si cheltuielile bugetelor fondurilor speciale care se constituie si se utilizeaza potrivit reglementarilor in vigoare;
- veniturile si cheltuielilor instititutiilor publice care, potrivit reglementarilor legale, se administreaza in regim extrabugetar;
- emiterea certificatelor de trezorerie către populaţie, răscumpărarea acestora la scadenţă şi transformarea certificatelor de trezorerie în certificate de depozit. Certificatele de trezorerie pentru populaţie, inclusiv cele nerăscumpărate la scadenţă şi transformate în certificate de depozit, reprezintă titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor prin trezoreria statului, pentru finanţarea şi refinanţarea datoriei publice;
- datoria publica interna si externa, inclusiv evidenta si plata serviciului datoriei publice interne si externe;
- alte venituri si cheltuieli ale sectorului public, reglementate prin dispozitii legale, inclusiv drepturile de incasat si obligatiile de plata ale statului, la baza carora stau acorduri si conventii guvernamentale.
(2)In vederea efectuarii chetluielilor, institutiile publice au obligatia de a prezenta trezoreriei statului la care au conturile deschise bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat in conditiil legii, care priveste finantarea din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale si din venituri extrabugetare.
(3)La eliberarea sumelor in numerar sau prin virare din conturile institutiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, organele trezoreriei statului urmaresc, in mod curent, existenta begetelor de venituri si cheltuieli ale institutiilor respective, aprobate in conditiil legii, respectarea limitei creditelor bugetare deschise si repartizate si a destinatiei acestora, precum si alte obiecte stabilite prin norme de catre Ministerul Finantelor.
(4)Operaţiunile de plăţi se efectuează prin virare în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate sau a disponibilităţilor, după caz, şi evidenţiate în conturile deschise distinct la trezoreria statului pe bugete, fonduri speciale şi mijloace extrabugetare, cu desfăşurarea pe instituţii publice.
(5)Instituţiile publice pot ridica din conturile de cheltuieli sau de disponibil, după caz, deschise la trezoreria statului, sume pentru efectuarea de plăţi în numerar, reprezentând drepturi de personal, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate prin decontări.
(6)Instituţiile publice au obligaţia să îşi organizeze activitatea de casierie, astfel încât încasările şi plăţile în numerar să fie efectuate în condiţii de siguranţă, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita plafonului de casă stabilit de către trezoreria statului pentru fiecare instituţie publică.
(7)Transferurile şi subvenţiile alocate de la bugetul de stat, bugetele locale şi fondurile speciale de către ordonatorii principali de credite regiilor autonome şi societăţilor comerciale, după caz, vor fi utilizate potrivit destinaţiilor aprobate prin lege, prin conturi deschise la trezoreria statului pe seama unităţilor respective.
(8)Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia să vireze sumele reprezentând contravaloarea mărfurilor, prestărilor de servicii sau lucrărilor executate în conturile furnizorilor, deschise la trezoreria statului.
(9)Agenţii economici care au de încasat sume de la instituţiile publice, inclusiv transferuri şi subvenţii, îşi vor deschide conturi de disponibil la trezoreria statului în a cărei rază teritorială îşi au sediul sau la care sunt luaţi în evidenţă fiscală, după caz. Din sumele colectate agenţii economici îşi vor achita obligaţiile de natură salarială şi obligaţiile către bugetul de stat, iar disponibilităţile rămase vor putea fi folosite pentru lichidarea obligaţiilor către alte bugete sau, după caz, pentru alte scopuri.
(10)Pentru sumele păstrate în conturi deschise la trezoreria statului agenţii economici şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii vor beneficia de dobândă la vedere sau pentru depozit, după caz, potrivit convenţiilor încheiate cu trezoreria statului.
(1)Trezoreria generala a statului cuprinde operatiuni de incasari si plati in lei si in valuta, care, dupa caz, privesc:
- veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale;
- veniturile si cheltuielile bugetelor fondurilor speciale care se constituie si se utilizeaza potrivit reglementarilor in vigoare;
- veniturile si cheltuielilor instititutiilor publice care, potrivit reglementarilor legale, se administreaza in regim extrabugetar;
- emiterea certificatelor de trezorerie către populaţie, răscumpărarea acestora la scadenţă şi transformarea certificatelor de trezorerie în certificate de depozit. Certificatele de trezorerie pentru populaţie, inclusiv cele nerăscumpărate la scadenţă şi transformate în certificate de depozit, reprezintă titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor prin trezoreria statului, pentru finanţarea şi refinanţarea datoriei publice;
- datoria publica interna si externa, inclusiv evidenta si plata serviciului datoriei publice interne si externe;
- alte venituri si cheltuieli ale sectorului public, reglementate prin dispozitii legale, inclusiv drepturile de incasat si obligatiile de plata ale statului, la baza carora stau acorduri si conventii guvernamentale.
(2)In vederea efectuarii chetluielilor, institutiile publice au obligatia de a prezenta trezoreriei statului la care au conturile deschise bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat in conditiil legii, care priveste finantarea din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale si din venituri extrabugetare.
(3)La eliberarea sumelor in numerar sau prin virare din conturile institutiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, organele trezoreriei statului urmaresc, in mod curent, existenta begetelor de venituri si cheltuieli ale institutiilor respective, aprobate in conditiil legii, respectarea limitei creditelor bugetare deschise si repartizate si a destinatiei acestora, precum si alte obiecte stabilite prin norme de catre Ministerul Finantelor.
(4)Operaţiunile de plăţi se efectuează prin virare în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate sau a disponibilităţilor, după caz, şi evidenţiate în conturile deschise distinct la trezoreria statului pe bugete, fonduri speciale şi mijloace extrabugetare, cu desfăşurarea pe instituţii publice.
(5)Instituţiile publice pot ridica din conturile de cheltuieli sau de disponibil, după caz, deschise la trezoreria statului, sume pentru efectuarea de plăţi în numerar, reprezentând drepturi de personal, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate prin decontări.
(6)Instituţiile publice au obligaţia să îşi organizeze activitatea de casierie, astfel încât încasările şi plăţile în numerar să fie efectuate în condiţii de siguranţă, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita plafonului de casă stabilit de către trezoreria statului pentru fiecare instituţie publică.
(7)Transferurile şi subvenţiile alocate de la bugetul de stat, bugetele locale şi fondurile speciale de către ordonatorii principali de credite regiilor autonome şi societăţilor comerciale, după caz, vor fi utilizate potrivit destinaţiilor aprobate prin lege, prin conturi deschise la trezoreria statului pe seama unităţilor respective.
(8)Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia să vireze sumele reprezentând contravaloarea mărfurilor, prestărilor de servicii sau lucrărilor executate în conturile furnizorilor, deschise la trezoreria statului.
(9)Agenţii economici care au de încasat sume de la instituţiile publice, inclusiv transferuri şi subvenţii, îşi vor deschide conturi de disponibil la trezoreria statului în a cărei rază teritorială îşi au sediul sau la care sunt luaţi în evidenţă fiscală, după caz. Din sumele colectate agenţii economici îşi vor achita obligaţiile de natură salarială şi obligaţiile către bugetul de stat, iar disponibilităţile rămase vor putea fi folosite pentru lichidarea obligaţiilor către alte bugete sau, după caz, pentru alte scopuri.
(10)Pentru sumele păstrate în conturi deschise la trezoreria statului agenţii economici şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii vor beneficia de dobândă la vedere sau pentru depozit, după caz, potrivit convenţiilor încheiate cu trezoreria statului.Art. 3
(1)Contul curent general al trezoreriei statului functioneaza la Banca Nationala a Romaniei, fiind deschis pe seama serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finantelor si trezoreriei generale din cadrul Ministerului Finantelor.
(11)Disponibilităţile în valută care, potrivit reglementărilor în vigoare, privesc fondurile publice ce se gestionează de Ministerul Finanţelor se păstrează în conturi distincte la Banca Naţională a României.
(12)Instituţiile publice îşi efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi în valută prin conturi deschise la băncile selectate de Ministerul Finanţelor pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
(2)In municipiul Bucuresti si in judetele Ilfov unde nu functioneaza trezorerii ale statului, institutiile publice efectueaza operatiunile de incasari si plati prin contul curent al trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei pe seama bancilor comerciale, cu care Ministerul Finantelor a incheiat conventii corespunzatoare.
(3)Functionarea contului curent general al trezoreriei statului si inregistrarea operatiunilor in acest cont se stabilesc prin conventie incheiata intre Ministerul Finantelor si Banca Nationala a Romaniei.
(4)In contul curent general al trezoreriei statului Banca Nationala a Romaniei inregistreaza incasarile de venituri si efectueaza platile in limita disponibilitatilor existente in acest cont.
(41)Este interzisă preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor din cadrul Ministerului Finanţelor autorizate să administreze acest cont. Sumele preluate din cont fără acordul persoanelor autorizate se recuperează potrivit dispoziţiilor legale privind executarea silită a creanţelor bugetare, împreună cu majorările aferente.
(5)Pentru soldul zilnic disponibil in contul curent general al trezoreriei statului Banca Nationala a Romaniei plateste dobanzi in conditiile stabilite prin conventie incheiata cu Ministerul Finantelor, care constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului.
(6)In cursul exercitiului financiar annual, pentru acoperirea decalajului temporar dintre incasarile si platile din contul curent general al trezoreriei statului, Banca Nationala a Romaniei poate acorda, in conditiil legii, imprumuturi cu termene de rambursare de cel mult 180 de zile, cu dobanda la nivelul pietei, stabilita prin conventii incheiate cu Ministerul Finantelor. Dobanzile se prevad si se suporta din bugetul trezoreriei statului.
(61)Golurile temporare de casă, înregistrate în cursul execuţiei în contul curent general al trezoreriei statului, pot fi acoperite prin depozite atrase pe termen scurt de la bănci, instituţii financiare şi alte persoane juridice. Constituirea şi nivelul dobânzilor se stabilesc prin convenţii încheiate între Ministerul Finanţelor şi titularii depozitelor, iar dobânzile se suportă din bugetul trezoreriei statului.
(62)Dobânzile se negociază de către Ministerul Finanţelor cu titularii depozitelor - persoane juridice -, în condiţiile cererii şi ofertei pieţei financiare, şi se prevăd în convenţiile încheiate. Pentru sumele atrase efectiv în contul general al trezoreriei statului, necesare pentru asigurarea activităţii financiare a sectorului public în condiţii de echilibru, dobânzile convenite rămân definitive şi se cuprind în execuţia bugetului trezoreriei statului.
(7)Disponibilitatile in valuta, provenite din imprumuturi externe guvernamentale, pot fi pastrate pana la utilizare sub forma de depozite la Banca Nationala a Romaniei, cu dobanda, stabilita prin conventie cu Ministerul Finantelor.
(8)De asemenea, imprumuturile externe contractate si primite pentru finantarea deficitului bugetului de stat vor fi pastrate ca depozite cu dobanda la Banca Nationala a Romaniei, conform conventiei
(9)Dobanzile incasate la imprumuturile externe pastrate ca depozite la Banca Nationala a Romaniei constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului si se utilizeaza pentru plata dobanzilor si a ratelor scadente aferente imprumuturilor respective.
(91)Finanţarea deficitelor bugetului de stat din disponibilităţile contului general al trezoreriei statului se efectuează la nivelul costurilor medii lunare suportate de trezoreria statului pentru atragerea disponibilităţilor respective.
(10)Disponibilităţile în valută ale trezoreriei statului, păstrate în conturi distincte la Banca Naţională a României, se utilizează potrivit legii şi se echivalează în lei la cursul oficial de schimb din ziua precedentă, pentru necesităţi statistice.
(1)Contul curent general al trezoreriei statului functioneaza la Banca Nationala a Romaniei, fiind deschis pe seama serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finantelor si trezoreriei generale din cadrul Ministerului Finantelor.
(11)Disponibilităţile în valută care, potrivit reglementărilor în vigoare, privesc fondurile publice ce se gestionează de Ministerul Finanţelor se păstrează în conturi distincte la Banca Naţională a României.
(12)Instituţiile publice îşi efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi în valută prin conturi deschise la băncile selectate de Ministerul Finanţelor pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
(2)In municipiul Bucuresti si in judetele Ilfov unde nu functioneaza trezorerii ale statului, institutiile publice efectueaza operatiunile de incasari si plati prin contul curent al trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei pe seama bancilor comerciale, cu care Ministerul Finantelor a incheiat conventii corespunzatoare.
(3)Functionarea contului curent general al trezoreriei statului si inregistrarea operatiunilor in acest cont se stabilesc prin conventie incheiata intre Ministerul Finantelor si Banca Nationala a Romaniei.
(4)In contul curent general al trezoreriei statului Banca Nationala a Romaniei inregistreaza incasarile de venituri si efectueaza platile in limita disponibilitatilor existente in acest cont.
(41)Este interzisă preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor din cadrul Ministerului Finanţelor autorizate să administreze acest cont. Sumele preluate din cont fără acordul persoanelor autorizate se recuperează potrivit dispoziţiilor legale privind executarea silită a creanţelor bugetare, împreună cu majorările aferente.
(5)Pentru soldul zilnic disponibil in contul curent general al trezoreriei statului Banca Nationala a Romaniei plateste dobanzi in conditiile stabilite prin conventie incheiata cu Ministerul Finantelor, care constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului.
(6)In cursul exercitiului financiar annual, pentru acoperirea decalajului temporar dintre incasarile si platile din contul curent general al trezoreriei statului, Banca Nationala a Romaniei poate acorda, in conditiil legii, imprumuturi cu termene de rambursare de cel mult 180 de zile, cu dobanda la nivelul pietei, stabilita prin conventii incheiate cu Ministerul Finantelor. Dobanzile se prevad si se suporta din bugetul trezoreriei statului.
(61)Golurile temporare de casă, înregistrate în cursul execuţiei în contul curent general al trezoreriei statului, pot fi acoperite prin depozite atrase pe termen scurt de la bănci, instituţii financiare şi alte persoane juridice. Constituirea şi nivelul dobânzilor se stabilesc prin convenţii încheiate între Ministerul Finanţelor şi titularii depozitelor, iar dobânzile se suportă din bugetul trezoreriei statului.
(62)Dobânzile se negociază de către Ministerul Finanţelor cu titularii depozitelor - persoane juridice -, în condiţiile cererii şi ofertei pieţei financiare, şi se prevăd în convenţiile încheiate. Pentru sumele atrase efectiv în contul general al trezoreriei statului, necesare pentru asigurarea activităţii financiare a sectorului public în condiţii de echilibru, dobânzile convenite rămân definitive şi se cuprind în execuţia bugetului trezoreriei statului.
(7)Disponibilitatile in valuta, provenite din imprumuturi externe guvernamentale, pot fi pastrate pana la utilizare sub forma de depozite la Banca Nationala a Romaniei, cu dobanda, stabilita prin conventie cu Ministerul Finantelor.
(8)De asemenea, imprumuturile externe contractate si primite pentru finantarea deficitului bugetului de stat vor fi pastrate ca depozite cu dobanda la Banca Nationala a Romaniei, conform conventiei
(9)Dobanzile incasate la imprumuturile externe pastrate ca depozite la Banca Nationala a Romaniei constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului si se utilizeaza pentru plata dobanzilor si a ratelor scadente aferente imprumuturilor respective.
(91)Finanţarea deficitelor bugetului de stat din disponibilităţile contului general al trezoreriei statului se efectuează la nivelul costurilor medii lunare suportate de trezoreria statului pentru atragerea disponibilităţilor respective.
(10)Disponibilităţile în valută ale trezoreriei statului, păstrate în conturi distincte la Banca Naţională a României, se utilizează potrivit legii şi se echivalează în lei la cursul oficial de schimb din ziua precedentă, pentru necesităţi statistice.Art. 4
Operatiunile de incasari si plati in trezoreria statului sunt evidentiate potrivit planului de conturi stabilit de Ministerul Finantelor, care asigura constituirea si utilizarea resurselor financiare publice in conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 5
(1)Disponibilitatile temporare aflate in contul curent general al trezoreriei statului pot fi utilizate pentru acoperirea temporara a deficitelor bugetului de stat din anii precedenti si exercitiul curent al bugetului de stat.
(2)Disponibilităţile rămase după finanţarea deficitelor bugetului de stat vor putea fi utilizate sub formă de împrumuturi, aprobate de Ministerul Finanţelor, pentru:
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetele locale, ca urmare a neîncasării veniturilor la scadenţă, aferente perioadei pentru care se solicită împrumuturi;
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetul asigurărilor sociale de stat în exerciţiul financiar-bugetar curent, pentru care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va solicita Ministerului Finanţelor contractarea de împrumuturi de pe piaţa financiar-bancară, suportând dobânzile aferente;
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetele fondurilor speciale pe exerciţiul financiar curent, ca urmare a neîncasării la scadenţă a veniturilor aferente perioadei pentru care se solicită împrumuturi.
(21)Deficitele din anii precedenţi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se acoperă definitiv din sumele alocate de la bugetul de stat, prevăzute anual cu această destinaţie. Până la alocarea sumelor de la bugetul de stat, la cererea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, se vor acorda împrumuturi din contul general al trezoreriei statului, cu suportatea din bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul curent a dobânzilor la împrumuturile contractate cu această destinaţie de trezoreria statului de pe piaţa financiar-bancară.
(3)Ministerul Finanţelor poate angaja disponibilităţile existente în contul curent general al trezoreriei statului pentru răscumpărarea la scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a titlurilor de stat emise pentru finanţarea sau refinanţarea deficitului bugetului de stat, cu asigurarea disponibilităţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate în condiţiile legii.
(31)Dobânda aferentă echivalentului în lei al împrumuturilor guvernamentale externe, înregistrat în contul general al trezoreriei statului şi folosit la finanţarea deficitului bugetului de stat, se calculează în continuare potrivit metodologiei în vigoare la data prezentei ordonanţe.
(1)Disponibilitatile temporare aflate in contul curent general al trezoreriei statului pot fi utilizate pentru acoperirea temporara a deficitelor bugetului de stat din anii precedenti si exercitiul curent al bugetului de stat.
(2)Disponibilităţile rămase după finanţarea deficitelor bugetului de stat vor putea fi utilizate sub formă de împrumuturi, aprobate de Ministerul Finanţelor, pentru:
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetele locale, ca urmare a neîncasării veniturilor la scadenţă, aferente perioadei pentru care se solicită împrumuturi;
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetul asigurărilor sociale de stat în exerciţiul financiar-bugetar curent, pentru care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va solicita Ministerului Finanţelor contractarea de împrumuturi de pe piaţa financiar-bancară, suportând dobânzile aferente;
- acoperirea temporară a golurilor de casă înregistrate de bugetele fondurilor speciale pe exerciţiul financiar curent, ca urmare a neîncasării la scadenţă a veniturilor aferente perioadei pentru care se solicită împrumuturi.
(21)Deficitele din anii precedenţi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se acoperă definitiv din sumele alocate de la bugetul de stat, prevăzute anual cu această destinaţie. Până la alocarea sumelor de la bugetul de stat, la cererea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, se vor acorda împrumuturi din contul general al trezoreriei statului, cu suportatea din bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul curent a dobânzilor la împrumuturile contractate cu această destinaţie de trezoreria statului de pe piaţa financiar-bancară.
(3)Ministerul Finanţelor poate angaja disponibilităţile existente în contul curent general al trezoreriei statului pentru răscumpărarea la scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a titlurilor de stat emise pentru finanţarea sau refinanţarea deficitului bugetului de stat, cu asigurarea disponibilităţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate în condiţiile legii.
(31)Dobânda aferentă echivalentului în lei al împrumuturilor guvernamentale externe, înregistrat în contul general al trezoreriei statului şi folosit la finanţarea deficitului bugetului de stat, se calculează în continuare potrivit metodologiei în vigoare la data prezentei ordonanţe.Art. 6
Pentru disponibilitatile din contul general al trezoreriei statului, pentru care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, exista obligatia bonificarii de dobanzi, precum si pentru plasamentele financiare pe termen scurt, efectuate pri Banca Nationala a Romaniei care actioneaza ca agent al statului, trezoreria statului plateste, respectiv incaseaza dobanzile corespunzatoare.
In situatiile in care dobanzile datorate trezoreriei statului pentru sumele avansate in scopul acoperirii deficitelor temporare ale bugetelor fondurilor speciale nu se pot plati si compensa, pe baza de fundamentari corespunzatoare, Guvernul poate aproba plata partiala sau totala a acestora din prevederile cuprinse in bugetul de stat pentru cheltuielile aferente dobanzilor la datoria publica.
De asemenea, in contul general al trezoreriei statului se incaseaza dobanzile pentru sumele utilizate temporar din trezorerie la acoperirea deficitului bugetului de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si al bugetelor fondurilor speciale, precum si dobanzile la imprumuturile pe termen mediu si lung, acordate prin finantarea si refinantarea deficitelor anuale ale bugetului de stat.
Pentru acoperirea temporara a deficitelor bugetelor fondurilor speciale ori ale altor bugete, la care reglementarile legale prevad obligatia bonificarii de dobanzi la disponibilitatile, dobanzile de incasat pentru sumele avansate temporar din trezoreria statului se pot compensa cu dovanzile de platit din trezoreria statului, in perioada urmatoare, la disponibilitatile bugetelor respective.
Art. 7
(1)Nivelul ratelor pentru dobanzile bonificate la disponibilitatile depozitelor aflate in conturi distincte in trezoreria statului, constituite din venituri proprii, pentru care exista obligatia legala de bonificare de dobanzi, precum si termenele de plata a dobanzilor se stabilesc prin conventii incheiate intre Ministerul Finantelor si titularii de depozite, prin reprezentantii lor. Pentru disponibilităţile care sunt constituite din alocaţii de la bugetul de stat şi din împrumuturi acordate de trezoreria statului din contul curent general nu se acordă dobândă.
(11)În cazuri justificate, prin ordin al ministrului finanţelor se pot stabili şi alte categorii de conturi de disponibilităţi ale persoanelor juridice la care să se acorde dobândă la vedere sau de depozit care se stabileşte prin convenţii.
(3)Nivelul ratelor la dobanzile de incasat si de platit la si din trezoreria generala a statului se stabileste de catre Ministerul Finantelor cu incadrarea in obiectivele politicii monetare a Guvernului si a Bancii Nationale a Romaniei.
(1)Nivelul ratelor pentru dobanzile bonificate la disponibilitatile depozitelor aflate in conturi distincte in trezoreria statului, constituite din venituri proprii, pentru care exista obligatia legala de bonificare de dobanzi, precum si termenele de plata a dobanzilor se stabilesc prin conventii incheiate intre Ministerul Finantelor si titularii de depozite, prin reprezentantii lor. Pentru disponibilităţile care sunt constituite din alocaţii de la bugetul de stat şi din împrumuturi acordate de trezoreria statului din contul curent general nu se acordă dobândă.
(11)În cazuri justificate, prin ordin al ministrului finanţelor se pot stabili şi alte categorii de conturi de disponibilităţi ale persoanelor juridice la care să se acorde dobândă la vedere sau de depozit care se stabileşte prin convenţii.Prin aceleasi conventii se stabilesc si nivelul ratelor pentru dobanzile datorate trezoreriei statului la sumele temporar utilizate pentru acoperirea deficitelor bugetelor fondurilor speciale sau ale altor bugete, precum si termenele si conditiile de plata ori de compensare. In cazuri justificate, Ministerul Finantelor poate conveni si aproba ca stingerea obligatiei de plata a dobanzilor catre trezoreria statului - prin compensare - sa depaseasca anul curent.
(3)Nivelul ratelor la dobanzile de incasat si de platit la si din trezoreria generala a statului se stabileste de catre Ministerul Finantelor cu incadrarea in obiectivele politicii monetare a Guvernului si a Bancii Nationale a Romaniei.Dobandirea pentru disponibilitatile trezoreriei statului, solosite la finantarea temporara a deficitului bugetului de stat din anul precedent si din anul curent, se calculeaza lunar la nivelul dobanzii medii platite de trezoreria statului pentru disponibilitatile si depozitele pastrate in contul general al trezoreriei statului si se plateste la termenul stabilit de Ministerul Finantelor.
La disponibilitatile pastrate in contul general al trezoreriei statului, provenite din contravaloarea in lei a imprumuturilor guvernamentale externe, se aplica dobanda la nivelul taxei oficiale a scontului a Bancii Nationale a Romaniei.
Pentru neplata in termen a ratelor scadente la imprumuturile si avansurile acordate prin trezoreria statului, a dobanzilor aferente acestora, se calculeaza si se datoreaza majorari de intarziere, prevazute de dispozitiile legale pentru neplata impozitelor si taxelor la bugetul de stat.
Diferentele constatate la calculul dobanzilor, de incasat si de platit la si din contul general al trezoreriei statului, aferente disponibilitatilor si depozitelior in contul general al trezoreriei statului, care privesc exercitii financiare anuale anterioare exercitiului curent, se anuleaza.
Art. 8
Pentru sunele avansate din trezoreria statului pe baza de aprobari anterioare prezentei ordonante, Ministerul Finantelor va urmari recuperarea acestora si va propune Guvernului, spre aprobare, masuri de regularizare.
Art. 9
Ministerul Finantelor elaboreaza bilantul general al trezoreriei statului in structura stabilita de acesta.
Bilantul anual, impreuna cu contul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli al trezoreriei statului se prezinta Guvernului, pentru aprobare, pana la data de 31 mai a anului urmator celui de executie.
Art. 10
Ministerul Finantelor elaboreaza, administreaza si executa bugetul trezoreriei statului .
În bugetul trezoreriei statului se prevăd următoarele cheltuieli legate de buna desfăşurare a activităţii trezoreriei statului:
a)cheltuielile materiale şi serviciile pentru întreţinerea şi funcţionarea trezoreriilor statului şi a bazei informaţionale a acestora, inclusiv plata comisioanelor, taxelor poştale, transportului de numerar, pazei sediilor, întreţinerii, funcţionării şi asigurării mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, publicitate, chirii, precum şi comisoane cuvenite băncilor şi Casei de Economii şi Consemnaţiuni pentru servicii prestate în contul trezoreriei statului.
b)cheltuieli de capital pentru dotări specifice, lucrări de construcţii-montaj şi amenajarea spaţiilor necesare activităţii trezoreriei statului;
c)cheltuieli cu privire la stimularea şi consolidarea personalului în activitatea specifică a trezoreriei statului, care se stabilesc într-o cotă de 10% din economiile înregistrate la dobânzile aplicate pentru finanţarea deficitului bugetului de stat din disponibilităţile aflate în contul general al trezoreriei statului, comparativ cu dobânzile aferente împrumuturilor contractate în acelaşi scop de pe piaţa bancară. Condiţiile de acordare a stimulentelor se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor.
(7)Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului, ca diferenţă între veniturile încasate şi plăţile efectuate, se reportează în anul următor ca resursă a trezoreriei statului şi se utilizează, după scăderea creanţelor trezoreriei statului devenite insolvabile, pentru acoperirea cheltuielilor aprobate în bugetul trezoreriei statului.
(11)Ministerul Finanţelor va propune Guvernului măsuri pentru stabilirea şi corelarea salariilor personalului trezoreriei statului cu activitatea similară din bănci, în raport cu performanţele şi răspunderea în gestionarea banului public.
Ministerul Finantelor elaboreaza, administreaza si executa bugetul trezoreriei statului .Bugetul trezoreriei statului cuprinde atat la venituri, cat si la cheltuieli, dobanzile, comisioanele si majorarile de intarziere incasate, respectiv platite la si din trezoreria statului, precum si alte incasari si plati pentru operatiunile care decurg din imprumuturi, avansuri, plasamente ori din pastrarea si administrarea depozitelor in trezoreria statului.
În bugetul trezoreriei statului se prevăd următoarele cheltuieli legate de buna desfăşurare a activităţii trezoreriei statului:
a)cheltuielile materiale şi serviciile pentru întreţinerea şi funcţionarea trezoreriilor statului şi a bazei informaţionale a acestora, inclusiv plata comisioanelor, taxelor poştale, transportului de numerar, pazei sediilor, întreţinerii, funcţionării şi asigurării mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, publicitate, chirii, precum şi comisoane cuvenite băncilor şi Casei de Economii şi Consemnaţiuni pentru servicii prestate în contul trezoreriei statului.
b)cheltuieli de capital pentru dotări specifice, lucrări de construcţii-montaj şi amenajarea spaţiilor necesare activităţii trezoreriei statului;
c)cheltuieli cu privire la stimularea şi consolidarea personalului în activitatea specifică a trezoreriei statului, care se stabilesc într-o cotă de 10% din economiile înregistrate la dobânzile aplicate pentru finanţarea deficitului bugetului de stat din disponibilităţile aflate în contul general al trezoreriei statului, comparativ cu dobânzile aferente împrumuturilor contractate în acelaşi scop de pe piaţa bancară. Condiţiile de acordare a stimulentelor se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor.
(7)Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului, ca diferenţă între veniturile încasate şi plăţile efectuate, se reportează în anul următor ca resursă a trezoreriei statului şi se utilizează, după scăderea creanţelor trezoreriei statului devenite insolvabile, pentru acoperirea cheltuielilor aprobate în bugetul trezoreriei statului.[textul din Art. 10 a fost abrogat la 31-aug-1999 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta 120/1999]
[textul din Art. 10 a fost abrogat la 31-aug-1999 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta 120/1999]
Bugetul trezoreriei statului se intocmeste anual si se prezinta spre aprobare Guvernului, o data cu propunerile pentru proiectul bugetului de stat.
Bugetul trezoreriei statului se poate modifica, de regula, semestrial si ori de cate ori este necesar, de catre Guvern, la propunerea justificata a Ministerului Finantelor, in functie de schimbarile intervenite in politica monetara, cu deosebire in cea a dobanzilor, de modificarile care apar in rulajele depozitelor care se pastreaza in trezoreria statului, fata de cele avute in vedere la fundamentarea si aprobarea bugetului trezoreriei statului.
Cheltuielile totale aprobate prin bugetul trezoreriei statului reprezinta limite maxime care nu pot fi depasite. Ministerul Finantelor poate aproba, incepand cu semestrul II al fiecarui an, modificari intre pozitiile de cheltuieli cuprinse ca detalii in bugetul trezoreriei statului, in functie de modul cum evolueaza depozitele pentru care se bonifica dobanzi si de evolutia nivelului ratei dobanzilor.
Guvernul, in situatii speciale si fundamentale, poate aproba ca, din excedentul rezultat din executia anuala definitiva a bugetului trezoreriei statului, sa compenseze, partial sau total, dobanzile datorate pentru dispobibilitatile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat din anul precedent si din anul curent, precum si imprumuturile temporaresi dobanzile aferente acestor imprumuturi, acordate bugetelor fondurilor speciale.
(11)Ministerul Finanţelor va propune Guvernului măsuri pentru stabilirea şi corelarea salariilor personalului trezoreriei statului cu activitatea similară din bănci, în raport cu performanţele şi răspunderea în gestionarea banului public.Art. 11
(2)Creantele trezoreriei statului se prescriu in termen de 25 de ani.
Creantele trezoreriei statului, rezultate din gestionarea imprumuturilor externe guvernamentale, precum si din alte operatiuni derulate prin trezoreria statului, se urmaresc si se executa in conditiile prevazute de reglementarile legale pentru creantele bugetare.
(2)Creantele trezoreriei statului se prescriu in termen de 25 de ani.Creantele trezoreriei statului, devenite insolvabile pe baza de hotarari definitive ale instantelor de judecata, inclusiv cheltuielile de judecata, se suporta in conditiile prevazute la art. 10 alin. 9 din prezenta ordonanta.
Art. 12
(1)Constituie contravenţie, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni, următoarele fapte:
a)efectuarea de către instituţiile publice de încasări şi plăţi în conturi deschise în afara contului curent general al trezoreriei statului ori în alte conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonanţă se sancţionează cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei;
b)preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor autorizate din Ministerul Finanţelor să administreze acest cont se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei.
(1)Constituie contravenţie, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni, următoarele fapte:
a)efectuarea de către instituţiile publice de încasări şi plăţi în conturi deschise în afara contului curent general al trezoreriei statului ori în alte conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonanţă se sancţionează cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei;
b)preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor autorizate din Ministerul Finanţelor să administreze acest cont se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei.Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre persoanele imputernicite in acest scop de Ministerul Finantelor.
Contraventiilor prevazute la alin. 1 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27
Art. 13
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Finantelor va elabora si va transmite tuturor institutiilor interesate instructiuni privind functionarea trezoreriei statului.
-****-
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 49 din 28 august 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997 (aprobata si modificata prin Legea nr. 214 din 16 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 366 din 18 decembrie 1997) dandu-se articolelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 66 din 24 august 1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994 (aprobata prin Legea nr. 128 din 14 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995 si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 29 din 21 februarie 1997.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (11)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (9)
- Legea 502/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Ordonanta 35/2000 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
- Ordonanta 120/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (1)
Abrogat de numărul de obiecte din listă: (1)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (6)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (6)
- Sentinta nr. 9680/2016 din 23-iun-2016, Judecatoria Bucuresti Sectorul 3, contestatie la executare (Litigii cu profesionistii)
- Decizie nr. 91/2016 din 29-ian-2016, Tribunalul Bucuresti, contestatie la executare (Civil)
- Sentinta nr. 4814/2014 din 22-mai-2014, Tribunalul Bihor, contestatie creante (Faliment)