Titlul i - Încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României - Ordonanta 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

M.Of. 640

În vigoare
Versiune de la: 21 Aprilie 2024
TITLUL I:Încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României
CAPITOLUL I:Domeniu de aplicare şi definiţii
Art. 1
Prezentul titlu reglementează încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
Art. 2
(1)În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
a)angajator - persoana juridică sau persoana fizică cu sediul social ori profesional, respectiv domiciliul în România ori filiala din România a unei persoane juridice străine cu sediul în străinătate, care încadrează în muncă un străin în condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul muncii;
b)beneficiar al prestării de servicii - persoana juridică sau persoana fizică cu sediul social ori profesional, respectiv domiciliul în România ori reprezentanţa, sucursala sau filiala din România a unei persoane juridice străine cu sediul în străinătate, care primeşte sau intenţionează să primească la muncă pe teritoriul României un lucrător detaşat sau un lucrător ICT;

c)aviz de angajare - documentul oficial eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, care atestă dreptul unui angajator de a încadra în muncă un străin pe o anumită funcţie;
d)aviz de detaşare - documentul oficial eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, care atestă dreptul unui beneficiar al prestării de servicii de a primi la muncă pe teritoriul României un străin detaşat pe o anumită funcţie;

e)lucrător permanent - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
f)lucrător stagiar - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României în baza avizului de angajare, titular al unei diplome de învăţământ superior sau care urmează o formă de învăţământ superior într-o ţară terţă, care participă pe teritoriul României la un program de stagiu, cu durată determinată, în scopul îmbunătăţirii pregătirii profesionale sau obţinerii unei calificări profesionale, precum şi al îmbunătăţirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale;

f1)lucrător au pair - străinul încadrat în muncă temporar de o familie-gazdă, astfel cum aceasta este definită la art. 2 lit. o3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe teritoriul României, pentru a-şi îmbunătăţi cunoştinţele şi competenţele lingvistice în schimbul unor activităţi casnice uşoare şi de îngrijire a copiilor;

g)lucrător sezonier - străinul care îşi menţine reşedinţa principala într-un stat terţ, dar locuieşte legal şi temporar pe teritoriul României, fiind încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare, pentru a presta o activitate care se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor;

h)lucrător transfrontalier - străinul, cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în zona de frontieră a statului respectiv, încadrat în muncă într-o localitate de frontieră de pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
i)lucrător înalt calificat - străinul încadrat în muncă pe teritoriul României pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puţin şase luni, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;

j)lucrător detaşat - străinul calificat, detaşat temporar de la întreprinderea stabilită într-o ţară terţă, la care este şi rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la un beneficiar al prestării de servicii care aparţine acelei întreprinderi sau aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea ori cu care întreprinderea a încheiat un contract care presupune detaşarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României;

k)personal cu calificare specială - profesorii universitari, cercetătorii şi personalul ştiinţific care desfăşoară în România o activitate academică sau o activitate de cercetare în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate/autorizate să funcţioneze provizoriu, instituţiilor de educaţie şi cercetare, autorităţilor şi instituţiilor din sistemul administraţiei publice centrale;
l)loc de muncă înalt calificat - locul de muncă al unei persoane care, în scopul exercitării unei activităţi salariate, reale şi efective, în beneficiul sau sub coordonarea altei persoane, este plătită pentru activitatea respectivă şi are calificările profesionale superioare necesare;

m)calificări profesionale superioare - calificările atestate prin prezentarea unor calificări dobândite în cadrul învăţământului superior sau prin competenţe profesionale superioare;

n)calificare dobândită în cadrul învăţământului superior - orice diplomă, certificat sau alt titlu oficial de calificare eliberat de către o autoritate competentă prin care se atestă absolvirea învăţământului superior sau a unui ciclu de învăţământ terţiar echivalent, şi anume o serie de cursuri furnizate de o instituţie de învăţământ recunoscută ca instituţie de învăţământ superior sau instituţie de învăţământ terţiar echivalentă de către statul în care se află, în cazul în care studiile necesare pentru a dobândi calificările au o durată de cel puţin trei ani şi corespund cel puţin nivelului 6 din clasificarea ISCED 2011 sau, după caz, nivelului 6 din clasificarea CEC, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă;

o)[textul din Art. 2, alin. (1), litera O. din titlul I, capitolul I a fost abrogat la 08-mar-2024 de Art. II, punctul 2. din Legea 28/2024]
p)drept de muncă - dreptul străinilor de a fi încadraţi în muncă sau detaşaţi pe teritoriul României.
q)persoană transferată în cadrul aceleiaşi companii, denumită în continuare «lucrător ICT» - străinul care locuieşte într-o ţară terţă la data depunerii cererii pentru avizul de detaşare şi care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii;
r)transfer în cadrul aceleiaşi companii - detaşarea temporară în scopul desfăşurării unei activităţi profesionale sau al formării, în calitate de cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar, a unui străin care locuieşte într-o ţară terţă la data depunerii cererii pentru avizul de detaşare, de la întreprinderea stabilită într-o ţară terţă, la care străinul este şi rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la una sau mai multe entităţi care aparţin acelei întreprinderi sau aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea, dintre care cel puţin una este stabilită pe teritoriul României;
s)grup de întreprinderi - două sau mai multe întreprinderi recunoscute ca fiind afiliate potrivit alin. (3);
ş)cadru de conducere - persoană care deţine o funcţie de conducere, responsabilă de gestionarea activităţii beneficiarului prestării de servicii sub supravegherea generală sau îndrumarea consiliului de administraţie, a acţionarilor sau a echivalentului acestora, având cel puţin una dintre atribuţiile prevăzute la alin. (5);
t)specialist - persoană calificată, care deţine o experienţă profesională corespunzătoare de cel puţin 3 ani, cu relevanţă pentru domeniile de activitate, tehnicile sau gestionarea activităţii beneficiarului prestării de servicii;
ţ)angajat stagiar - persoană care deţine o diplomă universitară, detaşată în scopul dezvoltării carierei sau pentru a obţine formare privind tehnici sau metode utilizate în afaceri, şi care este plătită pe durata detaşării;
u)activitate care se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor - activitate care depinde, într-o anumită perioadă a anului, de un eveniment periodic sau de o succesiune de evenimente legate de condiţii sezoniere pe durata cărora nivelul de forţă de muncă necesar îl depăşeşte considerabil pe cel obişnuit pentru operaţiunile curente;
v)ţară terţă - orice stat care nu este membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, cu excepţia Confederaţiei Elveţiene.

(2)Prezenta ordonanţă utilizează termeni şi expresii având semnificaţia prevăzută în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cuprinsul Codului muncii.
(3)În sensul prezentei ordonanţe, este recunoscută ca fiind afiliată direct sau indirect unei alte întreprinderi o întreprindere care îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)deţine majoritatea capitalului subscris al celeilalte întreprinderi;
b)controlează majoritatea voturilor ataşate acţiunilor emise de cealaltă întreprindere;
c)poate numi mai mult de jumătate din membrii consiliului de administraţie, de conducere sau de supraveghere al celeilalte întreprinderi;
d)este administrată pe o bază comună cu cealaltă întreprindere de către o întreprindere-mamă.
(4)Prin beneficiar al prestării de servicii care aparţine întreprinderii de la care se face detaşarea se înţelege reprezentanţa, sucursala sau filiala din România a respectivei întreprinderi,
(5)Atribuţiile pe care le poate avea un cadru de conducere sunt:
a)conducerea beneficiarului prestării de servicii sau a unui departament ori a unei subdiviziuni a acestuia;
b)supervizarea şi controlul activităţii celorlalţi angajaţi cu atribuţii de supervizare, profesionale sau de conducere;
c)autoritatea de a recomanda angajarea ori concedierea sau alte acţiuni în domeniul resurselor umane.
(6)Expresia «profesie reglementată» utilizată în prezenta ordonanţă are semnificaţia prevăzută în cuprinsul Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL II:Încadrarea în muncă a străinilor pe teritoriul României
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale privind încadrarea în muncă a străinilor
Art. 3
(1)Străinii cu şedere legală pe teritoriul României pot fi încadraţi în muncă în baza avizului de angajare obţinut de angajatori în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2)Prin excepţie de la alin. (1), nu este necesară obţinerea avizului de angajare pentru încadrarea în muncă pe teritoriul României a străinilor din următoarele categorii:
a)străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state;
b)străinii care urmează să desfăşoare activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică, şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c)străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;

d)străinii care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de legislaţia română care fac dovada în acest sens;
e)străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
f)străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român;
g)străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii;
h)străinii titulari ai dreptului de şedere temporară acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
i)străinii, posesori ai unui permis de şedere temporară valabil, acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de şedere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

j)străinii care au dobândit o formă de protecţie în România;
k)solicitanţii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, dacă se mai află în procedura de determinare a unei forme de protecţie;
l)străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a acordat tolerarea rămânerii pe teritoriul României.
m)străinii titulari ai dreptului de şedere temporară în scop de muncă, încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la un alt angajator, cu contract individual de muncă cu timp parţial;

n)străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru activităţi religioase care urmează să fie încadraţi în muncă pe teritoriul României, în cadrul unităţilor de cult.

o)cetăţenilor din Republica Moldova, Ucraina şi Republica Serbia încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pe o perioadă de maximum 9 luni într-un an calendaristic.

p)străinii posesori ai unei Cărţi albastre a UE valabile, eliberată de un stat membru al Uniunii Europene, care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi în scop de muncă, în calitate de lucrător înalt calificat, în cadrul unei mobilităţi;
q)străinii posesori ai unei Cărţi albastre a UE valabile, după 12 luni de angajare legală în muncă pe teritoriul României, în calitate de lucrător înalt calificat;
r)străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung acordat de un alt stat membru al Uniunii Europene, posesori ai unui permis de şedere pe termen lung conţinând menţiunea «Fost posesor de Carte albastră a UE».

(21)Prevederile alin. (2) lit. j) nu se aplică străinilor care solicită încadrarea în muncă în calitate de lucrători înalt calificaţi.

(3)Străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii pot fi încadraţi în muncă pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp parţial, cu durata muncii de maximum 6 ore pe zi.

(4)Străinii titulari ai dreptului de şedere temporară în scop de muncă, încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pot fi încadraţi în muncă pe teritoriul României la un alt angajator, fără aviz de angajare, numai cu contract individual de muncă cu timp parţial, cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
(5)Contractele individuale de muncă încheiate de străinii cu şedere legală pe teritoriul României se suspendă de drept de la data la care angajatorul are cunoştinţă despre faptul că Inspectoratul General pentru Imigrări a stabilit obligaţia de returnare a străinului în cauză potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Inspectoratul General pentru Imigrări informează în scris angajatorul unui străin cu privire la stabilirea obligaţiei de returnare a acestuia, în termen de maximum 10 zile de la dispunerea respectivei măsuri.

Art. 31
Angajatorul are obligaţia de a încheia contractul individual de muncă în termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea străinului pe teritoriul României ori, după caz, de la obţinerea noului aviz de angajare, în cazul vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă

Art. 4
(1)Avizul de angajare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări la cererea angajatorului dacă sunt îndeplinite condiţiile generale prevăzute la alin. (2) şi condiţiile speciale prevăzute de prezenta ordonanţă în funcţie de tipul de lucrător.
(2)Condiţiile generale pentru eliberarea avizului de angajare sunt următoarele:
a)angajatorul persoană juridică, persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală desfăşoară efectiv pe teritoriul României activităţi compatibile cu funcţia pentru care solicită încadrarea în muncă a străinului;

a1)activitatea angajatorului nu a fost înfiinţată sau nu se derulează în scopul principal de a facilita intrarea străinilor pe teritoriul României;

b)angajatorul are achitate obligaţiile către bugetul de stat;

c)angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infracţiune prevăzută de Codul muncii ori pentru o infracţiune contra persoanei săvârşită cu intenţie, prevăzută de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul penal;
d)angajatorul nu a fost sancţionat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanţă, art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, în ultimele 6 luni anterioare soluţionării cererii.

e)contingentul anual pe tipuri de lucrători nou-admişi pe piaţa forţei de muncă stabilit potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) nu a fost epuizat;
f)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze în muncă îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), g) şi h), art. 11 şi art. 27 alin. (2) lit. c) şi e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) şi alin. (2) lit. a) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă.

Art. 5
(1)În vederea obţinerii avizului de angajare, angajatorul depune la Inspectoratul General pentru Imigrări o cerere însoţită de:
a)copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al străinului pe care intenţionează să îl încadreze în muncă şi, după caz, copia permisului de şedere temporară în România al acestuia;
b)două fotografii tip 3/4 ale străinului;
c)declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaşte o limbă de circulaţie internaţională;

d)fişa postului pentru locul de muncă vacant;
e)documentele care fac dovada îndeplinirii condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a)-c);
f)documentele care fac dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute de prezenta ordonanţă în funcţie de tipul de lucrător.
(2)Angajatorul persoană fizică trebuie să depună şi copia actului său de identitate.
Art. 6
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajatorul persoană juridică, persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală a următoarelor documente:
a)certificatul de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerţului ori certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, în copie şi în original;
b)certificatul constatator din care să rezulte că în registrul comerţului sau, după caz, în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor nu au fost înregistrate menţiuni privind deschiderea procedurii falimentului.
(11)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a) şi a1), Inspectoratul General pentru Imigrări poate efectua controale la sediile sociale sau punctele de lucru ale angajatorilor.

(2)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a certificatului de atestare fiscală valabil, emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional ori, după caz, domiciliul angajatorul, privind achitarea obligaţiilor către bugetul de stat.

(3)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a cazierului judiciar.
(4)Verificarea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a1) şi d)-f) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin formaţiunile sale teritoriale.

SECŢIUNEA 2:Încadrarea în muncă a străinilor ca lucrători permanenţi
Art. 7
(1)Avizul de angajare pentru lucrători permanenţi se eliberează angajatorului în vederea încadrării în muncă a unui străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau determinată. Contractul individual de muncă pe perioadă determinată se prelungeşte în condiţiile prevăzute de Codul muncii, fără obţinerea unui nou aviz de angajare, în situaţia în care se menţin condiţiile de angajare pe locul de muncă respectiv.
(2)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători permanenţi sunt următoarele:
a)angajatorul a depus diligenţe pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetăţean român, de către un cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, de către un cetăţean al Confederaţiei Elveţiene sau de către un străin titular al dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
b)angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau determinată;
c)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de autorizare prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă şi nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfăşoare pe teritoriul României.

d)angajatorul desfăşoară efectiv activitate în domeniul de activitate pentru care solicită avizul de angajare de minimum 1 an.

(3)Avizul de angajare pentru lucrători permanenţi se eliberează fără îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2) lit. a) dacă locul de muncă vacant este funcţia de administrator societate reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar la angajatorul în cauză nu mai este alt străin angajat pe o astfel de funcţie.
(4)Avizul de angajare pentru lucrători permanenţi se eliberează fără îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c) dacă locul de muncă vacant este pentru sportivi profesionişti, iar angajatorul în cauză este o persoană juridică al cărei obiect principal de activitate îl constituie desfăşurarea de activităţi sportive.
(5)În cazul străinilor titulari ai vizelor de lungă şedere în scop de angajare în muncă valabile, avizul de angajare prevăzut la alin. (1) se eliberează o singură dată.

Art. 8
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)organigrama angajatorului cu precizarea funcţiilor ocupate şi vacante;
b)adeverinţa cu privire la forţa de muncă disponibilă pentru locul de muncă vacant, eliberată cu cel mult 90 de zile anterior depunerii cererii pentru avizul de angajare de agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional angajatorul;

c)dovada publicării prin mijloace de informare în masă din România a unui anunţ pentru ocuparea locului de muncă vacant;

d)copia procesului-verbal întocmit de angajator din care să rezulte efectuarea selecţiei realizată pentru ocuparea locului de muncă vacant, ca urmare a publicării anunţului prevăzut la lit. c), precum şi faptul că străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă.

(2)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a copiei ofertei ferme de angajare.
(3)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)documentul de autorizare prevăzut de lege, atunci când este cazul;
c)cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine ori reşedinţă, tradus şi legalizat în condiţiile legii.
(4)
[textul din Art. 8, alin. (4) din titlul I, capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 10-nov-2018 de Art. IV, punctul 8. din Legea 247/2018]
(5)Verificarea îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. d) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări, prin formaţiunile sale teritoriale.
(6)În scopul constatării îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. d), Inspectoratul General pentru Imigrări poate efectua controale la sediile sociale sau punctele de lucru ale angajatorilor.

SECŢIUNEA 3:Încadrarea în muncă a străinilor ca lucrători stagiari
Art. 9
(1)Avizul de angajare pentru lucrători stagiari se eliberează exclusiv angajatorului persoană juridică în vederea încadrării în muncă a unui străin pentru efectuarea unui stagiu cu durată determinată în scopul obţinerii unei calificări profesionale sau îmbunătăţirii pregătirii profesionale, precum şi al îmbunătăţirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale. Durata stagiului nu poate fi prelungită.
(2)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători stagiari sunt următoarele:
a)angajatorul a depus diligenţe pentru încadrarea în muncă în vederea efectuării stagiului a unui cetăţean român, a unui cetăţean al altui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, a unui cetăţean al Confederaţiei Elveţiene sau a unui străin titular al dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
b)angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin pentru efectuarea unui stagiu cu durată determinată în scopul obţinerii unei calificări profesionale sau îmbunătăţirii pregătirii profesionale, precum şi al îmbunătăţirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale;
c)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze în muncă deţine o diplomă de absolvire a învăţământului superior obţinută în ultimii doi ani care precedă data cererii sau participă la un ciclu de studii care conduce la obţinerea unei astfel de diplome şi nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfăşoare pe teritoriul României.

Art. 10
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)dovada publicării într-un cotidian de largă circulaţie din România a cel puţin unui anunţ pentru încadrarea în muncă în vederea efectuării stagiului;
b)copia procesului-verbal întocmit de angajator din care să rezulte efectuarea selecţiei realizată pentru încadrarea în muncă în vederea efectuării stagiului, precum şi faptul că străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă.

(2)Dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)copia ofertei ferme de angajare;
b)copia contractului de stagiu încheiat sau care urmează să se încheie odată cu încheierea contractului individual de muncă.
(3)Dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)copiile documentelor de studii, traduse şi legalizate în condiţiile legii;
c)cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine sau reşedinţă, tradus şi legalizat în condiţiile legii.

SECŢIUNEA 4:Încadrarea în muncă a străinilor ca lucrători sezonieri
Art. 11
(1)Avizul de angajare pentru lucrători sezonieri se eliberează angajatorului în vederea încadrării în muncă a unui străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată determinată, pentru a presta o activitate care se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor. În cuprinsul avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se menţionează durata preconizată a contractului individual de muncă.

(2)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători sezonieri sunt următoarele:
a)angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată determinată, pentru a presta o activitate care se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor;

b)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională, experienţă în activitate sau autorizare prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă.
(3)Lista sectoarelor ce cuprind activităţi care se desfăşoară în funcţie de succesiunea anotimpurilor se stabileşte, prin raportare la Clasificarea activităţilor din economia naţională, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 12
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a copiei ofertei ferme de angajare, care să precizeze, în acord cu dispoziţiile Codului muncii şi ale contractului colectiv de muncă aplicabil:
a)locul şi felul muncii;
b)durata contractului;
c)salariul şi periodicitatea plăţii acestuia;
d)programul de lucru pe săptămână sau lună;
e)durata tuturor concediilor plătite;
f)data începerii activităţii, dacă este posibil;
g)alte condiţii de muncă relevante.

(2)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)documentul de autorizare prevăzut de lege, atunci când este cazul.
(3)La curriculum vitae al străinului se ataşează, atunci când este cazul, unul dintre următoarele documente:
a)atestatul de recunoaştere a studiilor necesare ocupării locului de muncă vacant, eliberat de Ministerul Educaţiei Naţionale, în condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniu, sau diploma de studii eliberată de instituţii de învăţământ acreditate în România;
b)copiile documentelor care atestă pregătirea profesională obţinută în afara sistemului de învăţământ sau, după caz, care atestă experienţa profesională, traduse şi legalizate în condiţiile legii;
c)copiile documentelor care atestă obţinerea în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene a calificării profesionale necesare ocupării locului de muncă vacant, traduse şi legalizate în condiţiile legii, atunci când este cazul.
(4)În vederea eliberării avizului de angajare pentru încadrarea în muncă a unui străin ca lucrător sezonier la angajatorul la care a desfăşurat aceeaşi activitate cel puţin o dată în ultimii 5 ani, nu este necesară depunerea documentelor care fac dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 11 alin. (2), dacă străinul a respectat obligaţia de a părăsi teritoriul României la încetarea contractului individual de muncă anterior.

Art. 121
(1)În cazul în care angajatorul intenţionează să asigure, fără plată, cazarea lucrătorului sezonier, cererea pentru eliberarea avizului de angajare trebuie să fie însoţită de declaraţia autentificată a angajatorului privind asigurarea condiţiilor de cazare de natură să asigure un nivel de trai adecvat pentru străinul în cauză pentru toată durata şederii preconizate, la care se anexează documentul care atestă că angajatorul este titularul dreptului de proprietate sau de folosinţă a locuinţei din România unde urmează a fi asigurată cazarea.
(2)În cazul în care angajatorul intenţionează să asigure, contra cost, condiţii de cazare de natură să asigure un nivel de trai adecvat lucrătorului sezonier, cererea pentru eliberarea avizului de angajare trebuie să fie însoţită de un contract de închiriere care să facă dovada că străinul în cauză dobândeşte dreptul de folosinţă a unei locuinţe pe teritoriul României pentru toată durata şederii preconizate, în schimbul plăţii unei chirii, al cărei cuantum nu este excesiv în raport cu salariul net prevăzut în oferta fermă de angajare şi cu calitatea cazării, şi care nu este reţinută automat din salariu.
(3)Atunci când se constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1) sau (2), în cuprinsul avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se menţionează că angajatorul asigură cazarea străinului în cauză.

SECŢIUNEA 41:Încadrarea în muncă a lucrătorilor au pair
Art. 122
Avizul de angajare pentru lucrători au pair se eliberează angajatorului, membru al familiei-gazdă, în vederea încadrării în muncă a unui străin cu contract individual de muncă cu normă parţială pe durată de cel mult un an, pentru a presta activităţi casnice uşoare şi de îngrijire a copiilor.
Art. 123
Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători au pair sunt următoarele:
a)străinul să aibă vârsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani;
b)angajatorul, membru al familiei-gazdă, îşi asumă răspunderea pentru ca, pe întreaga durată a şederii străinului pe teritoriul României, să asigure cheltuielile de întreţinere, cazare şi asigurare socială de sănătate;
c)străinul a absolvit o formă de învăţământ secundar inferior;
d)angajatorul, membru al familiei-gazdă, să aibă altă cetăţenie decât străinul pentru care solicită eliberarea avizului de angajare pentru lucrătorul au pair şi să nu aibă legături de familie cu acesta.

SECŢIUNEA 5:Încadrarea în muncă a străinilor ca lucrători transfrontalieri
Art. 13
(1)Avizul de angajare pentru lucrători transfrontalieri se eliberează angajatorului în vederea încadrării în muncă într-o localitate de frontieră de pe teritoriul României, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, a unui străin, cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în zona de frontieră a statului respectiv. Contractul individual de muncă pe perioadă determinată se prelungeşte în condiţiile prevăzute de Codul muncii, fără obţinerea unui nou aviz de angajare.
(2)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători transfrontalieri sunt următoarele:
a)angajatorul intenţionează să încadreze în muncă într-o localitate de frontieră de pe teritoriul României, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau determinată, un străin, cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în zona de frontieră a statului respectiv;
b)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de autorizare prevăzute de legislaţia în vigoare în România pentru ocuparea acelui loc de muncă şi nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfăşoare pe teritoriul României.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi alin. (2) lit. a), nu este nevoie de aviz de angajare pentru cetăţenii din Republica Moldova, Ucraina şi Republica Serbia încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pe o perioadă de maximum 9 luni într-un an calendaristic, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. b).

Art. 14
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)copia ofertei ferme de angajare;
b)copia documentului de identitate, valabil, al străinului.
(2)Dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)documentul de autorizare prevăzut de lege, atunci când este cazul;
c)cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine sau reşedinţă, tradus şi legalizat în condiţiile legii.
d)copia procesului-verbal întocmit de angajator din care să rezulte faptul că străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă.

(3)
[textul din Art. 14, alin. (3) din titlul I, capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 10-nov-2018 de Art. IV, punctul 15. din Legea 247/2018]
SECŢIUNEA 6:Încadrarea în muncă a străinilor ca lucrători înalt calificaţi
Art. 15
(1)Avizul de angajare pentru lucrători înalt calificaţi se eliberează exclusiv angajatorului persoană juridică în vederea încadrării în muncă a unui străin pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puţin 6 luni. Contractul individual de muncă pe perioadă determinată se prelungeşte în condiţiile prevăzute de Codul muncii, fără obţinerea unui nou aviz de angajare.
(2)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători înalt calificaţi sunt următoarele:
a)angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puţin 6 luni şi să îi plătească un salariu cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut;
b)străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant deţine competenţe profesionale superioare şi îndeplineşte condiţiile de autorizare prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea locului de muncă înalt calificat şi nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfăşoare pe teritoriul României;
c)angajatorul a depus diligenţe pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetăţean român, de către un cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, de către un cetăţean al Confederaţiei Elveţiene sau de către un străin titular al dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României.
(3)Prin competenţe profesionale superioare se înţelege deţinerea de cunoştinţe, aptitudini şi competenţe atestate prin cel puţin 5 ani de experienţă profesională de un nivel comparabil cu calificările dobândite în cadrul învăţământului superior şi care sunt relevante pentru profesia sau pentru sectorul specificat în contractul de muncă sau în oferta fermă de angajare.
(4)În ceea ce priveşte ocupaţiile aparţinând grupei minore 133 «Conducători în servicii de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor» şi subgrupei majore 25 «Specialişti în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor», astfel cum acestea sunt stabilite în Clasificarea ocupaţiilor din România, prin competenţe profesionale superioare se înţelege deţinerea de către manageri şi profesionişti în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor a unor cunoştinţe, aptitudini şi competenţe atestate prin cel puţin 3 ani de experienţă profesională relevantă în termen de 7 ani înainte de depunerea cererii pentru eliberarea unei Cărţi albastre a UE.

Art. 16
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către angajator a copiei ofertei ferme de angajare.
(2)Dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)documentul de autorizare prevăzut de lege, atunci când este cazul;
c)cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine sau reşedinţă, tradus şi legalizat în condiţiile legii.
(21)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:
a)adeverinţa cu privire la forţa de muncă disponibilă pentru locul de muncă vacant, eliberată cu cel mult 90 de zile anterior depunerii cererii pentru avizul de angajare de agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional angajatorul;
b)dovada publicării prin mijloace de informare în masă din România a unui anunţ pentru ocuparea locului de muncă vacant;
c)copia procesului-verbal întocmit de angajator din care să rezulte efectuarea selecţiei realizate pentru ocuparea locului de muncă vacant, ca urmare a publicării anunţului prevăzut la lit. b).

(3)La curriculum vitae al străinului se ataşează unul dintre următoarele documente:
a)documentul de recunoaştere a studiilor, eliberat de Ministerul Educaţiei, în condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniu, sau diploma de studii/certificatul de calificare eliberată/eliberat de unităţi/instituţii de învăţământ acreditate în România, care face dovada calificării din învăţământul superior, atât în cazul profesiilor reglementate, cât şi în cazul profesiilor nereglementate;
b)documentele care atestă obţinerea în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene, ca urmare a unei experienţe profesionale cu un nivel de cunoştinţe comparabil cu calificările din învăţământul superior, a calificării profesionale superioare necesare ocupării locului de muncă vacant, numai în cazul profesiilor reglementate.

SECŢIUNEA 7:Eliberarea avizului de angajare în situaţii speciale
Art. 17
(1)Străinul încadrat în muncă în baza avizului de angajare, cu excepţia celui pentru lucrători sezonieri, poate ocupa un nou loc de muncă, la acelaşi angajator sau la alt angajator, oricând pe perioada de valabilitate a permisului unic ori a Cărţii albastre a UE.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), străinul este încadrat în noul loc de muncă în baza unui nou aviz de angajare obţinut de angajator în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3)Noul aviz de angajare se eliberează aceluiaşi angajator fără îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b), e) şi f) şi, după caz, fără îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) sau la art. 9 alin. (2) lit. a).
(4)Noul aviz de angajare se eliberează unui alt angajator cu îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a)-d) şi f), după caz, cu îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la art. 7 sau 9.

(5)În situaţiile prevăzute la alin. (1), cu condiţia să nu fi trecut mai mult de un an de la momentul înregistrării contractului individual de muncă încheiat cu angajatorul anterior, ocuparea unui nou loc de muncă la un alt angajator se poate realiza doar în baza acordului scris al angajatorului anterior, document care este depus de noul angajator la Inspectoratul General pentru Imigrări.
(6)Prevederile alin. (5) nu se aplică în cazul în care încetarea contractului individual de muncă a intervenit din iniţiativa angajatorului anterior sau ca urmare a acordului părţilor ori prin demisia străinului dacă angajatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contractul individual de muncă, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Pentru eliberarea noului aviz de angajare se depune şi cazierul judiciar al străinului eliberat de autorităţile române.

Art. 171
(1)Străinul încadrat în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri poate ocupa un nou loc de muncă la alt angajator doar dacă perioada maximă de şedere în calitate de lucrător sezonier nu a fost epuizată. Străinul este încadrat în noul loc de muncă în baza unui nou aviz de angajare, obţinut de angajator în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2)Noul aviz de angajare se eliberează fără îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b), e) şi f).
(3)Pentru eliberarea noului aviz de angajare se depune şi cazierul judiciar al străinului, eliberat de autorităţile române.

Art. 18
(1)Avizul de angajare se eliberează fără îndeplinirea condiţiei generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) şi f) şi, după caz, fără îndeplinirea condiţiilor speciale prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) sau la art. 9 alin. (2) lit. a) în cazul în care angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin titular al dreptului de şedere temporară pentru studii după absolvirea studiilor sau titular al dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei.
(2)Pentru eliberarea avizului de angajare se depune şi cazierul judiciar al străinului eliberat de autorităţile române.
Art. 19
(1)La cererea autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, Inspectoratul General pentru Imigrări, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, eliberează avizul de angajare fără îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) şi e), dacă angajatorul intenţionează să încadreze în muncă un străin care are sau urmează să aibă o implicare directă şi necesară în cadrul unui proiect desfăşurat în România ce contribuie la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii economice a ţării şi determină un efect pozitiv de antrenare în economie.
(2)În aplicarea alin. (1) Inspectoratul General pentru Imigrări solicită avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

CAPITOLUL III:Detaşarea străinilor pe teritoriul României
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale privind detaşarea străinilor pe teritoriul României
Art. 20
(1)Străinii cu şedere legală pe teritoriul României pot desfăşura activităţi în muncă în calitate de lucrători detaşaţi sau lucrători ICT în baza avizului de detaşare obţinut de beneficiarii prestării de servicii în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2)Pot desfăşura activităţi în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători detaşaţi, fără obţinerea în prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detaşare, străinii din următoarele categorii:
a)străinii angajaţi ai persoanelor juridice cu sediul în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori în Confederaţia Elveţiană, detaşaţi în România, cu condiţia prezentării permisului de şedere din acel stat;
b)străinii care desfăşoară activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor tratate încheiate de România cu alte state ori ca titulari ai unui drept de şedere pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c)străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;

d)străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state.
(3)Prin excepţie de la alin. (1), străinii, titulari ai unui permis ICT eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene, pot desfăşura activităţi în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători ICT de la data depunerii de către beneficiarul prestării de servicii din România a cererii de eliberare a avizului de detaşare potrivit art. 272 sau 273, până la soluţionarea acesteia.
Art. 21
(1)Avizul de detaşare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări la cererea beneficiarului prestării de servicii dacă sunt îndeplinite condiţiile generale prevăzute la alin. (2) şi condiţiile speciale prevăzute de prezenta ordonanţă în funcţie de tipul avizului de detaşare solicitat.
(2)Condiţiile generale pentru eliberarea avizului de detaşare sunt următoarele:
a)întreprinderea de la care se face detaşarea este stabilită într-o ţară terţă;
b)străinul îndeplineşte condiţiile speciale de pregătire profesională şi experienţă în activitate, potrivit legislaţiei în vigoare, şi nu are antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfăşoară sau urmează să o desfăşoare pe teritoriul României;
c)beneficiarul prestării de servicii are achitate obligaţiile către bugetul de stat;

d)beneficiarul prestării de servicii desfăşoară pe teritoriul României activităţi compatibile cu activitatea în muncă pentru care solicită detaşarea străinului;
e)beneficiarul prestării de servicii nu a fost condamnat definitiv pentru o infracţiune prevăzută de Codul muncii ori pentru o infracţiune contra persoanei săvârşită cu intenţie, prevăzută de Codul penal;
f)beneficiarul prestării de servicii nu a fost sancţionat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanţă, art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, în ultimele 6 luni anterioare soluţionării cererii.

g)contingentul anual de lucrători nou-admişi pe piaţa forţei de muncă, stabilit potrivit art. 29 alin. (1), nu a fost epuizat;

h)străinul care urmează a fi detaşat îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), g) şi h), art. 11 şi art. 27 alin. (2) lit. c) şi e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) şi alin. (2) lit. a) din respectiva ordonanţă de urgenţă.

Art. 22
(1)În vederea obţinerii avizului de detaşare, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări o cerere însoţită de:
a)copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al străinului pe care intenţionează să îl încadreze în muncă în calitate de lucrător detaşat sau lucrător ICT;
b)două fotografii tip 3/4 ale străinului;
c)copia contractului individual de muncă, înregistrat la autorităţile competente din ţara de origine, tradus şi legalizat în condiţiile legii;
d)copia actului de detaşare, tradus şi legalizat în condiţiile legii;
e)declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaşte o limbă de circulaţie internaţională;
f)documentele care fac dovada îndeplinirii condiţiilor generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a)-e);
g)documentele care fac dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute de prezenta ordonanţă în funcţie de tipul de aviz de detaşare solicitat.
(2)Beneficiarul prestării de servicii persoană fizică trebuie să depună şi copia actului său de identitate.
Art. 23
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei documentului care atestă înmatricularea sau înregistrarea într-o ţară terţă a întreprinderii de la care se face detaşarea, însoţită de o traducere legalizată în condiţiile legii.
(2)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a următoarelor documente:
a)curriculum vitae al străinului;
b)cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine ori reşedinţă, tradus şi legalizat în condiţiile legii.
(3)La curriculum vitae al străinului se ataşează, după caz, unul dintre următoarele documente:
a)atestatul de recunoaştere a studiilor necesare ocupării locului de muncă vacant, eliberat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniu, sau diploma de studii eliberată de instituţii de învăţământ acreditate în România;
b)copiile documentelor care atestă pregătirea profesională obţinută în afara sistemului de învăţământ sau, după caz, care atestă experienţa profesională, traduse şi legalizate în condiţiile legii;
c)copiile documentelor care atestă obţinerea în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene a calificării profesionale necesare ocupării locului de muncă vacant, traduse şi legalizate în condiţiile legii, atunci când este cazul.
(4)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a certificatului de atestare fiscală valabil emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional ori, după caz, domiciliul beneficiarul prestării de servicii, privind achitarea obligaţiilor către bugetul de stat.

(5)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. d) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a certificatului de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerţului şi a certificatului constatator din care să rezulte că în registrul comerţului nu au fost înregistrate menţiuni privind deschiderea procedurii falimentului, în copie şi în original.
(51)În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. d), Inspectoratul General pentru Imigrări poate efectua controale la sediile sociale sau punctele de lucru ale beneficiarilor prestării de servicii.

(6)Dovada îndeplinirii condiţiei generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. e) se face prin prezentarea cazierului judiciar al beneficiarului prestării de servicii.
(7)Verificarea condiţiilor prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. f)-h) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin formaţiunile sale teritoriale.
SECŢIUNEA 2:Avizul de detaşare pentru lucrători detaşaţi
Art. 24
(1)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de detaşare pentru lucrători detaşaţi sunt următoarele:
a)beneficiarul prestării de servicii aparţine întreprinderii de la care se face detaşarea;
b)beneficiarul prestării de servicii aparţine aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea;
c)beneficiarul prestării de servicii a încheiat cu întreprinderea de la care se face detaşarea un contract care presupune detaşarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României;
d)durata detaşării nu depăşeşte o perioadă de maximum un an la un interval de 5 ani imediat anteriori depunerii cererii.
(2)Pentru eliberarea avizului de detaşare pentru lucrători detaşaţi este necesară îndeplinirea a cel puţin uneia dintre condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) cumulativ cu cea prevăzută la alin. (1) lit. d).
(3)Pentru calculul perioadei prevăzute la alin. (1) lit. d) se iau în considerare perioadele în care străinul a beneficiat de dreptul de şedere temporară în scop de detaşare pe teritoriul României în calitate de lucrător detaşat.
(4)În temeiul tratatelor încheiate de România cu alte state, perioada prevăzută la alin. (1) lit. d) poate fi prelungită în condiţiile şi situaţiile prevăzute în mod expres de acestea.
Art. 25
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a certificatului constatator eliberat de registrul comerţului sau a altui document eliberat de autorităţile române competente din care să rezulte că acesta este sucursala, filiala sau reprezentanţa din România a întreprinderii de la care se face detaşarea.
(2)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. b) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a oricăror documente, traduse şi legalizate în condiţiile legii, din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii şi întreprinderea de la care se face detaşarea sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
(3)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. c) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei contractului încheiat cu întreprinderea de la care se face detaşarea, din cuprinsul căruia rezultă explicit detaşarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României.
(4)Verificarea condiţiei prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. d) se realizează de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin formaţiunile sale teritoriale.
SECŢIUNEA 3:Avizul de detaşare pentru lucrători ICT
Art. 26
(1)Condiţiile speciale pentru eliberarea avizului de detaşare pentru lucrători ICT sunt următoarele:
a)beneficiarul prestării de servicii aparţine întreprinderii de la care se face detaşarea sau aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea;
b)pe durata transferului în cadrul aceleiaşi companii se preconizează a se efectua exclusiv o şedere pe teritoriul României sau şederea totală preconizată a se efectua pe teritoriul României este cea mai lungă, în raport cu toate şederile care compun durata transferului în cadrul aceleiaşi companii;
c)transferul în cadrul aceleiaşi companii presupune detaşarea străinului în calitate de cadru de conducere ori specialist, pentru o perioadă care nu depăşeşte 3 ani, sau în calitate de angajat stagiar, pentru o perioadă care nu depăşeşte un an;
d)salariul, precum şi celelalte condiţii de muncă sau de încadrare în muncă prevăzute pe durata transferului în cadrul aceleiaşi companii sunt stabilite în acord cu dispoziţiile Codului muncii şi ale contractului colectiv de muncă aplicabil;
e)întreprinderea de la care se face detaşarea sau o altă întreprindere stabilită într-o ţară terţă aparţinând aceluiaşi grup de întreprinderi şi-a asumat obligaţia de a-l reprimi la muncă pe străinul în cauză la încheierea transferului în cadrul aceleiaşi companii;
f)străinul care urmează a fi detaşat a fost angajat în cadrul întreprinderii de la care se face detaşarea sau în cadrul unor întreprinderi care aparţin aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea, pe o perioadă de cel puţin 6 luni neîntrerupte imediat anterioare datei de la care se solicită eliberarea avizului de detaşare, în cazul cadrelor de conducere şi al specialiştilor, şi de cel puţin 3 luni neîntrerupte, în cazul angajaţilor stagiari.
(2)În cazul avizului de detaşare pentru lucrătorii ICT detaşaţi în calitate de specialişti, condiţia generală referitoare la experienţa în activitate prevăzută la art. 21 alin. (2) lit. b) se consideră îndeplinită numai dacă străinul deţine o experienţă profesională corespunzătoare de cel puţin 3 ani, cu relevanţă pentru domeniile de activitate, tehnicile sau gestionarea activităţii beneficiarului prestării de servicii.
(3)În cazul avizului de detaşare pentru lucrătorii ICT detaşaţi în calitate de angajaţi stagiari, condiţia generală prevăzută la art. 21 alin. (2) lit. b) se consideră îndeplinită numai dacă documentele prevăzute la art. 23 alin. (3) lit. a) se referă la absolvirea unui program de studii universitare.
Art. 27
(1)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii, după caz, a unuia dintre următoarele documente:
a)certificatul constatator eliberat de registrul comerţului sau alt document eliberat de autorităţile române competente din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii este sucursala, filiala sau reprezentanţa din România a întreprinderii de la care se face detaşarea;
b)orice documente, traduse şi legalizate în condiţiile legii, din care să rezulte că beneficiarul prestării de servicii şi întreprinderea de la care se face detaşarea sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
(2)Dovada îndeplinirii condiţiilor speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. b)-e) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei actului de detaşare prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. d), în cuprinsul căruia sunt incluse menţiuni cu privire la:
a)durata transferului în cadrul aceleiaşi companii, cu menţionarea distinctă a perioadelor detaşării pe teritoriul fiecărui stat membru al Uniunii Europene, precum şi sediul social sau profesional al entităţii sau entităţilor la care se face detaşarea;
b)funcţia pe care urmează să o ocupe străinul pe durata transferului în cadrul aceleiaşi companii, respectiv cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar;
c)salariul şi periodicitatea plăţii acestuia, precum şi alte condiţii de muncă şi de încadrare în muncă prevăzute pe durata transferului în cadrul aceleiaşi companii;
d)reprimirea la muncă a străinului la întreprinderea de la care se face detaşarea sau la o altă întreprindere stabilită într-o ţară terţă aparţinând aceluiaşi grup de întreprinderi, la încheierea transferului în cadrul aceleiaşi companii.
(3)Dovada îndeplinirii condiţiei speciale prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. f) se face prin prezentarea de către beneficiarul prestării de servicii a copiei, traduse şi legalizate în condiţiile legii, a contractului sau contractelor individuale de muncă ale străinului, precum şi, atunci când este cazul, a oricărui document din care să rezulte că întreprinderea de la care se face detaşarea şi întreprinderea sau întreprinderile la care a fost angajat anterior străinul sunt afiliate direct sau indirect în sensul art. 2 alin. (3).
SECŢIUNEA 4:Eliberarea avizului de detaşare în situaţii speciale
Art. 271
(1)La cererea autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, Inspectoratul General pentru Imigrări, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, eliberează avizul de detaşare pentru lucrători detaşaţi, fără a fi necesară îndeplinirea condiţiilor de la art. 21 alin. (2) lit. c) şi g), străinilor care au o implicare directă şi necesară în cadrul unor proiecte desfăşurate în România, dacă străinul detaşat are sau urmează să aibă o implicare directă şi necesară în cadrul unui proiect desfăşurat în România care contribuie la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii economice a ţării şi determină un efect pozitiv de antrenare în economie.
(2)În aplicarea alin. (1), Inspectoratul General pentru Imigrări solicită avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
Art. 272
(1)Avizul de detaşare pentru lucrătorii ICT din alte state membre ale Uniunii Europene care urmează a fi detaşaţi pe teritoriul României pentru o perioadă de până la 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile, situaţie denumită în continuare mobilitate pe termen scurt, se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, fără a fi necesară îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 21-23, 26 şi 27, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)străinul care urmează a fi detaşat pe teritoriul României este titularul unui permis ICT valabil, eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene;
b)nu au fost formulate obiecţii cu privire la detaşarea străinului pe teritoriul României în cadrul mobilităţii pe termen scurt potrivit alin. (4).
(2)În vederea obţinerii avizului de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen scurt, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări, concomitent sau ulterior transmiterii notificării prealabile prevăzute la alin. (3), o cerere la care ataşează copia permisului ICT valabil, eliberat de primul stat membru străinului care urmează a fi detaşat pe teritoriul României, şi două fotografii tip 3/4 ale străinului. Cererile care nu sunt însoţite de notificarea prealabilă prevăzută la alin. (3) sau, în cazul în care a fost transmisă anterior, de copia acesteia nu se preiau, fiind considerate inadmisibile.
(3)În cazul în care se preconizează că străinul care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii într-un alt stat membru al Uniunii Europene urmează să fie detaşat şi pe teritoriul României în cadrul unei mobilităţi pe termen scurt, entitatea la care este sau urmează să fie detaşat lucrătorul ICT în respectivul stat membru transmite Inspectoratului General pentru Imigrări, prin intermediul beneficiarului prestării de servicii din România, o notificare prealabilă, de îndată ce se cunoaşte intenţia de detaşare a străinului pe teritoriul României, însoţită de următoarele documente:
a)orice documente care dovedesc faptul că beneficiarul prestării de servicii din România aparţine întreprinderii de la care se face detaşarea sau aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea, traduse şi legalizate în condiţiile legii;
b)copia contractului individual de muncă şi a actului de detaşare transmise primului stat membru al Uniunii Europene în vederea eliberării permisului ICT, traduse şi legalizate în condiţiile legii;
c)documente care atestă faptul că străinul îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detaşat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
d)copia documentului de trecere a frontierei deţinut de străinul care urmează a fi detaşat, a cărui valabilitate depăşeşte data încheierii detaşării pe teritoriul României;
e)documente din care să rezulte durata şi datele planificate pentru detaşare, traduse şi legalizate în condiţiile legii, dacă aceste aspecte nu rezultă din cuprinsul contractului individual de muncă sau actului de detaşare.
(4)Inspectoratul General pentru Imigrări formulează obiecţii cu privire la detaşarea străinului pe teritoriul României în cadrul unei mobilităţi pe termen scurt în următoarele cazuri:
a)beneficiarul prestării de servicii din România nu aparţine nici întreprinderii de la care se face detaşarea, nici aceluiaşi grup de întreprinderi cu întreprinderea de la care se face detaşarea;
b)salariul prevăzut pe durata detaşării pe teritoriul României nu este stabilit în acord cu dispoziţiile Codului muncii şi ale contractului colectiv de muncă aplicabil;
c)străinul în cauză se află pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene în calitate de lucrător ICT de cel puţin 3 ani, în cazul cadrelor de conducere ori specialiştilor, sau de cel puţin un an, în cazul angajaţilor stagiari;
d)străinul în cauză a stat pe teritoriul României în calitate de lucrător ICT în cadrul unei mobilităţi pe termen scurt o perioadă de 90 de zile în intervalul de 180 de zile imediat anterior datei primirii notificării prealabile;
e)documentele care însoţesc notificarea prealabilă au fost dobândite prin fraudă, falsificate sau modificate;
f)străinul care urmează a fi detaşat nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detaşat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
g)străinul care urmează a fi detaşat nu deţine un document de trecere a frontierei a cărui valabilitate depăşeşte data încheierii detaşării pe teritoriul României;
h)străinul care urmează a fi detaşat nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), g) şi h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) din respectiva ordonanţă de urgenţă.
(5)Inspectoratul General pentru Imigrări comunică obiecţiile formulate potrivit alin. (4), în scris, către entitatea care a transmis notificarea prealabilă, prin intermediul beneficiarului prestării de servicii din România, precum şi către autorităţile competente din primul stat membru în cauză, în termen de maximum 20 de zile de la primirea notificării.
Art. 273
(1)Avizul de detaşare pentru lucrătorii ICT din alte state membre ale Uniunii Europene care urmează a fi detaşaţi pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 90 de zile, situaţie denumită în continuare mobilitate pe termen lung, se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, fără a fi necesară îndeplinirea condiţiilor de la art. 21 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), b) g) şi h), art. 22 alin. (1) lit. f) şi g) şi alin. (2), art. 23 alin. (1)-(3) şi (7), art. 26 alin. (1) lit. b)-f), alin. (2) şi (3) şi a art. 27 alin. (2) şi (3), dacă sunt îndeplinite condiţiile generale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. c)-f), condiţia specială prevăzuta la art. 28 alin. (1) lit. a), precum şi următoarele condiţii:
a)pe durata transferului în cadrul aceleiaşi companii, şederea preconizată a se efectua pe teritoriul României este mai scurtă în raport cu şederea preconizată a se efectua pe teritoriul primului stat membru;
b)străinul urmează să fie detaşat pe teritoriul României în calitate de cadru de conducere, specialist sau angajat stagiar;
c)salariul, precum şi celelalte condiţii de muncă sau de încadrare în muncă prevăzute pe durata detaşării pe teritoriul României sunt stabilite în acord cu dispoziţiile Codului muncii şi a contractului colectiv de muncă aplicabil;
d)întreprinderea de la care se face detaşarea sau o altă întreprindere stabilită într-o ţară terţă aparţinând aceluiaşi grup de întreprinderi şi-a asumat obligaţia de a-l reprimi la muncă pe străinul în cauză la încheierea transferului în cadrul aceleiaşi companii;
e)străinul care urmează a fi detaşat deţine un document de trecere a frontierei a cărui valabilitate depăşeşte data încheierii detaşării pe teritoriul României;
f)străinul care urmează a fi detaşat este titularul unui permis ICT valabil, eliberat de un alt stat membru al Uniunii Europene;
g)străinul în cauză se află pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene în calitate de lucrător ICT de mai puţin de trei ani, în cazul cadrelor de conducere ori specialiştilor, sau de mai puţin de un an, în cazul angajaţilor stagiari;
h)străinul îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detaşat pe teritoriul României, dacă acel loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate;
i)străinul care urmează a fi detaşat îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), g) şi h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se află în vreunul dintre cazurile de nepermitere a intrării în România prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) din respectiva ordonanţă de urgenţă.
(2)În vederea obţinerii avizului de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen lung, beneficiarul prestării de servicii depune la Inspectoratul General pentru Imigrări o cerere la care ataşează documentele prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. a)-e), art. 23 alin. (4)-(6), art. 27 alin. (1), precum şi:
a)copia permisului ICT valabil, eliberat de primul stat membru străinului care urmează a fi detaşat pe teritoriul României;
b)documentele care atestă faptul că străinul îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia română în vigoare pentru ocuparea locului de muncă pe care se preconizează a fi detaşat pe teritoriul României, în cazul în care respectivul loc de muncă presupune exercitarea unei profesii reglementate.
(3)Copia actului de detaşare prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. d) ce se depune potrivit alin. (2) trebuie să cuprindă menţiunile prevăzute la art. 27 alin. (2).
(4)În cazul în care beneficiarul prestării de servicii depune atât o cerere pentru aviz de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen scurt, cât şi o cerere pentru aviz de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen lung, iar perioadele de detaşare pe teritoriul României avute în vedere în cuprinsul celor două cereri se suprapun, soluţionarea cererii pentru aviz de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen scurt se suspendă până la soluţionarea cererii pentru aviz de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen lung. În cazul în care se eliberează avizul de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen lung, cererea pentru aviz de detaşare în cadrul mobilităţii pe termen scurt se consideră rămasă fără obiect şi se respinge.
SECŢIUNEA 5:Obligaţii de informare
Art. 274
(1)Beneficiarul prestării de servicii care a depus o cerere pentru eliberarea avizului de detaşare are obligaţia de a comunica de îndată Inspectoratului General pentru Imigrări orice modificare a situaţiei de fapt sau de drept care afectează îndeplinirea condiţiilor de eliberare a avizului solicitat.
(2)Beneficiarul prestării de servicii la care s-a dispus detaşarea transmite inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul o comunicare privind detaşarea salariaţilor străini, în cel mult 5 zile de la data începerii activităţii acestora pe teritoriul României. Orice modificare a elementelor prevăzute în comunicare se transmite inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul, precum şi Inspectoratului General pentru Imigrări în termen de maximum 5 zile de la data producerii acesteia.
(3)Comunicarea prevăzută la alin. (2) trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a)datele de identificare ale beneficiarului prestării de servicii la care s-a făcut detaşarea: în cazul persoanei juridice - denumirea, adresa completă, codul unic de înregistrare sau un alt număr de identificare, iar, în cazul persoanei fizice - numele şi prenumele, adresa completă, codul numeric personal sau un alt număr de identificare;
b)datele de identificare ale angajatorului străin care face detaşarea: denumirea, adresa completă, codul unic de înregistrare sau un alt număr de identificare a angajatorului, şi, după caz, numele/denumirea şi adresa completa ale reprezentantului legal în România;
c)numele şi prenumele străinului detaşat, data naşterii, cetăţenia, seria şi numărul documentului de călătorie, perioada detaşării, funcţia şi locul desfăşurării activităţii.
Art. 275
Inspectoratul General pentru Imigrări informează în scris beneficiarul prestării de servicii cu privire la anularea sau revocarea dreptului de şedere temporară al străinului potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la motivele care stau la baza dispunerii respectivei măsuri, în termen de maximum 10 zile de la data luării deciziei.

CAPITOLUL IV:Dispoziţii comune
Art. 28
(1)Cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detaşare se depune de către angajator/beneficiarul prestării de servicii la oricare dintre formaţiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări. Documentaţia necesară obţinerii avizului de angajare/detaşare poate fi depusă de orice persoană care are calitatea de reprezentant legal al angajatorului/beneficiarului prestării de servicii, în condiţiile legii.

(2)Cererea se soluţionează în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia. În cazurile în care, pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de obţinere a avizului de angajare/detaşare, sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Cererea de eliberare a avizului de angajare formulată de angajatorul unui posesor de Carte albastră a Uniunii Europene obţinută într-un alt stat membru se soluţionează în termen de 15 zile de la data primirii.
(21)În cazul în care informaţiile sau documentele furnizate, pe care se întemeiază cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detaşare sunt necorespunzătoare, Inspectoratul General pentru Imigrări comunică solicitantului ce informaţii suplimentare sunt necesare şi stabileşte un termen rezonabil pentru trimiterea acestora, dar nu mai mult de 30 de zile. Termenele prevăzute la alin. (2) se suspendă până la primirea de către Inspectoratul General pentru Imigrări a informaţiilor sau a documentelor suplimentare necesare. Dacă nu au fost furnizate informaţiile sau documentele suplimentare până la termenul prevăzut, cererea poate fi respinsă.
(22)Soluţionarea cererilor pentru eliberarea avizului de angajare/detaşare se realizează cu luarea în considerare a circumstanţelor specifice fiecărui caz în parte, respectând principiul proporţionalităţii.

(3)Neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă, precum şi epuizarea contingentului anual de lucrători nou-admişi pe piaţa forţei de muncă constituie motive de refuz de eliberare a avizului de angajare/detaşare.

(4)Refuzul eliberării avizului de angajare/detaşare se comunică în scris angajatorului/beneficiarului prestării de servicii împreună cu motivele care au stat la baza acestei decizii, de către Inspectoratul General pentru Imigrări, prin formaţiunile sale teritoriale.
(5)Refuzul eliberării avizului de angajare/detaşare poate fi contestat la curtea de apel în a cărei rază de competenţă se află formaţiunea teritorială care a dispus această măsură, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În funcţie de opţiunea solicitanţilor, avizul de angajare sau detaşare se ridică de la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări unde a fost depusă cererea sau poate fi expediat, prin servicii de curierat, la sediul, domiciliul sau la reşedinţa solicitantului, cu suportarea de către acesta a cheltuielilor de expediţie.

(7)Comunicarea avizului de angajare sau detaşare se poate realiza, la cerere, şi în format electronic, dacă solicitantul a indicat datele corespunzătoare în acest scop. Avizul de angajare sau detaşare va fi semnat cu semnătura electronică calificată a formaţiunii teritoriale a Inspectoratului General pentru Imigrări emitente.

Art. 29
(1)La propunerea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, în concordanţă cu politica privind migraţia forţei de muncă şi luând în considerare situaţia pieţei muncii din România, anual, prin hotărâre a Guvernului se stabileşte contingentul de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă.
(2)Inspectoratul General pentru Imigrări transmite trimestrial Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale situaţia statistică a avizelor de angajare/detaşare, a permiselor unice şi a permiselor de şedere care conferă şi drept de muncă, precum şi situaţia cetăţenilor Uniunii Europene care desfăşoară pe teritoriul României activităţi dependente.

Art. 30
(1)La depunerea cererii pentru eliberarea avizelor de angajare/detaşare, angajatorul/beneficiarul prestării de servicii plăteşte un tarif în lei, echivalent a 100 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naţionale a României valabil la data efectuării plăţii. Pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători sezonieri ori în cazul aplicării art. 17 sau 18, angajatorul plăteşte un tarif în lei, echivalent a 25 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naţionale a României la data efectuării plăţii.
(2)În situaţia refuzului de eliberare a avizului de angajare/detaşare, angajatorul/beneficiarul prestării de servicii îşi recuperează tariful plătit, în condiţiile legii.

Art. 31
Avizul de angajare/detaşare se anulează de Inspectoratul General pentru Imigrări în următoarele cazuri:
a)se constată ulterior că la data eliberării avizului de angajare/detaşare nu erau îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă în acest sens;
b)se constată ulterior că avizul de angajare/detaşare a fost obţinut pe baza unor documente false sau falsificate;
c)angajatorul/beneficiarul prestării de servicii nu se prezintă la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea ridicării avizului de angajare/detaşare, în termen de 30 de zile de la data programată pentru soluţionarea cererii, sau solicită în mod expres anularea avizului de angajare/detaşare înainte de obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă sau detaşare de către străin.

d)se constată că până la obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă sau detaşare nu mai sunt îndeplinite condiţiile de eliberare a avizului de angajare/detaşare.
e)la încetarea contractului individual de muncă sau a detaşării.

Art. 32
La cererea titularului, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează un duplicat al avizului de angajare/detaşare pierdut, deteriorat sau distrus.
Art. 33
(1)Avizul de angajare/detaşare se păstrează de către angajator/beneficiarul prestării de servicii pe durata întregii perioade de angajare sau detaşare.
(2)Angajatorul/Beneficiarul prestării de servicii trebuie să păstreze, cel puţin pe durata perioadei de angajare/detaşare, o copie a permisului de şedere sau a documentului de călătorie din care să rezulte legalitatea şederii străinului pe teritoriul României.
Art. 34
(1)Angajatorul/Beneficiarul prestării de servicii care are încadrat în muncă/detaşat un străin din categoria celor prevăzuţi la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2) are obligaţia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrări, în cel mult 10 zile de la data începerii activităţii acestora pe teritoriul României, copia contractului individual de muncă, copia actului de detaşare, precum şi a înscrisurilor care atestă apartenenţa la una dintre categoriile prevăzute la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2), după caz.

(2)Angajatorul/Beneficiarul prestării de servicii prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrări, în termen de 5 zile lucrătoare, modificarea sau încetarea contractului individual de muncă încheiat cu străinul ori, după caz, încetarea detaşării acestuia.

CAPITOLUL V:Contravenţii şi sancţiuni. Dispoziţii tranzitorii
Art. 35
Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)netransmiterea către inspectoratul teritorial de muncă a comunicării prevăzute la art. 274 alin. (2) sau a modificării elementelor prevăzute în această comunicare, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;

b)neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 33, cu amendă de la 700 lei la 1.000 lei;
c)neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 34, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei.
d)nerespectarea de către angajator a obligaţiilor privind asigurarea cazării lucrătorului sezonier, asumate potrivit art. 121, sau reţinerea automată din salariu a chiriei, cu amendă de la 2.000 lei ia 5.000 lei;
e)neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 274 alin. (1) sau netransmiterea către Inspectoratul General pentru Imigrări a modificării elementelor comunicării prevăzute la art. 274 alin. (2), cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

f)împiedicarea în orice mod a lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări să exercite, total sau parţial, controlul asupra angajatorilor potrivit competenţelor legale prin orice acţiune sau inacţiune a conducătorului unităţii, a reprezentantului legal, a unui angajat, prepus ori a altei persoane aflate în locaţiile supuse controlului, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
g)nerespectarea de către conducătorul unităţii supuse controlului sau reprezentantul legal al acestuia a obligaţiei de a pune la dispoziţia lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări, în termenul stabilit de aceştia, documentele şi informaţiile solicitate, necesare finalizării controlului, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei;

h)neîncheierea contractului individual de muncă în termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea străinului pe teritoriul României ori, după caz, de la obţinerea noului aviz de angajare, în cazul vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă, cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.

(2)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. h) nu constituie contravenţie dacă neîncheierea contractului individual de muncă se datorează culpei străinului.

Art. 36
(1)Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru fiecare persoană identificată;
b)primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin cu şedere ilegală, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru fiecare persoană identificată.

(2)În cazul în care contravenţia prevăzută la alin. (1) priveşte primirea la muncă a unor străini cu şedere ilegală pe teritoriul României, se poate aplica şi una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)pierderea totală ori parţială a dreptului angajatorului/beneficiarului prestării de servicii de a beneficia de prestaţii, ajutoare ori subvenţii publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autorităţile române, pentru o perioadă de până la 5 ani;
b)interzicerea dreptului angajatorului/beneficiarului prestării de servicii de a participa la atribuirea unui contract de achiziţii publice pentru o perioadă de până la 5 ani;
c)recuperarea integrală sau parţială a prestaţiilor, ajutoarelor ori subvenţiilor publice, inclusiv a fondurilor Uniunii Europene gestionate de autorităţile române, atribuite angajatorului/beneficiarului prestării de servicii pe o perioadă de până la 12 luni înainte de constatarea faptei;
d)închiderea temporară sau definitivă a punctului ori a punctelor de lucru în care s-a săvârşit contravenţia sau retragerea temporară ori definitivă a licenţei de desfăşurare a activităţii profesionale în cauză, dacă acest lucru este justificat de gravitatea încălcării.
(3)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. a) nu constituie contravenţie dacă străinul face parte din categoriile prevăzute la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2).

(4)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. b) nu constituie contravenţie dacă angajatorul a obţinut avizul de angajare, în condiţiile prezentei ordonanţe

Art. 37
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta ordonanţă se fac după cum urmează:
a)de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă pentru contravenţiile prevăzute la art. 35 lit. a) şi b) şi la art. 36 alin. (1) lit. a);
b)de către lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări pentru contravenţiile prevăzute la art. 35 alin. (1) lit. b)-h) şi art. 36 alin. (1).

(2)Prevederile prezentului titlu referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Străinii depistaţi desfăşurând activităţi în muncă fără drept de muncă sunt informaţi, în scris, în limba română şi în limba engleză, de către lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări sau, după caz, de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, cu privire la drepturile pe care aceştia le au în legătură cu recuperarea remuneraţiilor restante datorate de către angajator, înainte de executarea unei eventuale obligaţii de returnare.
(4)În scopul verificării modalităţii în care angajatorul îşi îndeplineşte obligaţiile privind asigurarea cazării lucrătorului sezonier, lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări au acces, cu acordul lucrătorului sezonier, la locul de cazare.

Art. 38
(1)În fiecare caz în care se constată săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. 36 alin. (1), angajatorul este răspunzător pentru plata:
a)oricărei remuneraţii restante datorate străinilor angajaţi ilegal. Cuantumul remuneraţiei se presupune a fi egal cu câştigul salarial mediu brut, cu excepţia cazului în care fie angajatorul, fie angajatul poate dovedi contrariul;
b)cuantumului tuturor impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale pe care angajatorul le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalităţile de întârziere şi amenzile administrative corespunzătoare;
b)cuantumului tuturor impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale pe care angajatorul sau angajatul, după caz, le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalităţile de întârziere şi amenzile administrative corespunzătoare;

c)oricăror cheltuieli determinate de transferul plăţilor restante în ţara în care străinul s-a întors de bunăvoie sau a fost returnat.
(2)În vederea aplicării prevederilor alin. (1) lit. a) şi b) se presupune că un raport de muncă a durat 3 luni, cu excepţia cazului în care angajatorul sau angajatul poate dovedi contrariul.
(3)Prevederile alin. (1) se aplică inclusiv în cazurile în care străinii angajaţi ilegal au plecat voluntar sau au fost îndepărtaţi sub escortă potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Atunci când se constată săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. 36 alin. (1) de către un subcontractant angajator, atât contractantul principal, cât şi orice subcontractant intermediar vor fi consideraţi răspunzători solidar sau în locul subcontractantului angajator, dacă au avut cunoştinţă de faptul că subcontractantul angajator angaja străini aflaţi în situaţie de şedere ilegală, pentru a efectua plăţile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) şi pentru suportarea amenzii contravenţionale.
(5)Contractantul principal sau subcontractantul intermediar care dovedeşte că a primit din partea subcontractantului angajator o declaraţie privind îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 33 şi 34 în legătură cu activităţile în muncă rezultate din subcontractare nu poate fi considerat răspunzător în temeiul alin. (4).
Art. 39
Sumele provenite din tarifele plătite conform prevederilor art. 30, precum şi cele provenite din sancţiunile prevăzute la art. 35 şi art. 36 alin. (1) se fac venit la bugetul de stat.
Art. 40
(1)Cererile formulate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2008, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în curs de rezolvare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se vor soluţiona în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(2)În cuprinsul actelor normative şi tratatelor în vigoare, prin sintagmele "permis de muncă" şi "autorizaţie de muncă" se înţelege "aviz de angajare" sau "aviz de detaşare", după caz, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3)Autorizaţiile de muncă eliberate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe vor fi considerate a fi "avize de angajare" sau "avize de detaşare", după caz, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(4)Condiţiile generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. d) şi la art. 21 alin. (2) lit. f) nu sunt îndeplinite dacă angajatorul, respectiv beneficiarul prestării de servicii a fost sancţionat potrivit art. 26 lit. a) sau b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii.