Capitolul v - Contravenţii şi sancţiuni. Dispoziţii tranzitorii - Ordonanta 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

M.Of. 640

În vigoare
Versiune de la: 21 Aprilie 2024
CAPITOLUL V:Contravenţii şi sancţiuni. Dispoziţii tranzitorii
Art. 35
Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)netransmiterea către inspectoratul teritorial de muncă a comunicării prevăzute la art. 274 alin. (2) sau a modificării elementelor prevăzute în această comunicare, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;

b)neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 33, cu amendă de la 700 lei la 1.000 lei;
c)neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 34, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei.
d)nerespectarea de către angajator a obligaţiilor privind asigurarea cazării lucrătorului sezonier, asumate potrivit art. 121, sau reţinerea automată din salariu a chiriei, cu amendă de la 2.000 lei ia 5.000 lei;
e)neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 274 alin. (1) sau netransmiterea către Inspectoratul General pentru Imigrări a modificării elementelor comunicării prevăzute la art. 274 alin. (2), cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

f)împiedicarea în orice mod a lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări să exercite, total sau parţial, controlul asupra angajatorilor potrivit competenţelor legale prin orice acţiune sau inacţiune a conducătorului unităţii, a reprezentantului legal, a unui angajat, prepus ori a altei persoane aflate în locaţiile supuse controlului, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
g)nerespectarea de către conducătorul unităţii supuse controlului sau reprezentantul legal al acestuia a obligaţiei de a pune la dispoziţia lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări, în termenul stabilit de aceştia, documentele şi informaţiile solicitate, necesare finalizării controlului, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei;

h)neîncheierea contractului individual de muncă în termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea străinului pe teritoriul României ori, după caz, de la obţinerea noului aviz de angajare, în cazul vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă, cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.

(2)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. h) nu constituie contravenţie dacă neîncheierea contractului individual de muncă se datorează culpei străinului.

Art. 36
(1)Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a)primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru fiecare persoană identificată;
b)primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin cu şedere ilegală, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru fiecare persoană identificată.

(2)În cazul în care contravenţia prevăzută la alin. (1) priveşte primirea la muncă a unor străini cu şedere ilegală pe teritoriul României, se poate aplica şi una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)pierderea totală ori parţială a dreptului angajatorului/beneficiarului prestării de servicii de a beneficia de prestaţii, ajutoare ori subvenţii publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autorităţile române, pentru o perioadă de până la 5 ani;
b)interzicerea dreptului angajatorului/beneficiarului prestării de servicii de a participa la atribuirea unui contract de achiziţii publice pentru o perioadă de până la 5 ani;
c)recuperarea integrală sau parţială a prestaţiilor, ajutoarelor ori subvenţiilor publice, inclusiv a fondurilor Uniunii Europene gestionate de autorităţile române, atribuite angajatorului/beneficiarului prestării de servicii pe o perioadă de până la 12 luni înainte de constatarea faptei;
d)închiderea temporară sau definitivă a punctului ori a punctelor de lucru în care s-a săvârşit contravenţia sau retragerea temporară ori definitivă a licenţei de desfăşurare a activităţii profesionale în cauză, dacă acest lucru este justificat de gravitatea încălcării.
(3)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. a) nu constituie contravenţie dacă străinul face parte din categoriile prevăzute la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2).

(4)Fapta prevăzută la alin. (1) lit. b) nu constituie contravenţie dacă angajatorul a obţinut avizul de angajare, în condiţiile prezentei ordonanţe

Art. 37
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta ordonanţă se fac după cum urmează:
a)de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă pentru contravenţiile prevăzute la art. 35 lit. a) şi b) şi la art. 36 alin. (1) lit. a);
b)de către lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări pentru contravenţiile prevăzute la art. 35 alin. (1) lit. b)-h) şi art. 36 alin. (1).

(2)Prevederile prezentului titlu referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Străinii depistaţi desfăşurând activităţi în muncă fără drept de muncă sunt informaţi, în scris, în limba română şi în limba engleză, de către lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări sau, după caz, de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, cu privire la drepturile pe care aceştia le au în legătură cu recuperarea remuneraţiilor restante datorate de către angajator, înainte de executarea unei eventuale obligaţii de returnare.
(4)În scopul verificării modalităţii în care angajatorul îşi îndeplineşte obligaţiile privind asigurarea cazării lucrătorului sezonier, lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări au acces, cu acordul lucrătorului sezonier, la locul de cazare.

Art. 38
(1)În fiecare caz în care se constată săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. 36 alin. (1), angajatorul este răspunzător pentru plata:
a)oricărei remuneraţii restante datorate străinilor angajaţi ilegal. Cuantumul remuneraţiei se presupune a fi egal cu câştigul salarial mediu brut, cu excepţia cazului în care fie angajatorul, fie angajatul poate dovedi contrariul;
b)cuantumului tuturor impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale pe care angajatorul le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalităţile de întârziere şi amenzile administrative corespunzătoare;
b)cuantumului tuturor impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale pe care angajatorul sau angajatul, după caz, le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalităţile de întârziere şi amenzile administrative corespunzătoare;

c)oricăror cheltuieli determinate de transferul plăţilor restante în ţara în care străinul s-a întors de bunăvoie sau a fost returnat.
(2)În vederea aplicării prevederilor alin. (1) lit. a) şi b) se presupune că un raport de muncă a durat 3 luni, cu excepţia cazului în care angajatorul sau angajatul poate dovedi contrariul.
(3)Prevederile alin. (1) se aplică inclusiv în cazurile în care străinii angajaţi ilegal au plecat voluntar sau au fost îndepărtaţi sub escortă potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Atunci când se constată săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. 36 alin. (1) de către un subcontractant angajator, atât contractantul principal, cât şi orice subcontractant intermediar vor fi consideraţi răspunzători solidar sau în locul subcontractantului angajator, dacă au avut cunoştinţă de faptul că subcontractantul angajator angaja străini aflaţi în situaţie de şedere ilegală, pentru a efectua plăţile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) şi pentru suportarea amenzii contravenţionale.
(5)Contractantul principal sau subcontractantul intermediar care dovedeşte că a primit din partea subcontractantului angajator o declaraţie privind îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 33 şi 34 în legătură cu activităţile în muncă rezultate din subcontractare nu poate fi considerat răspunzător în temeiul alin. (4).
Art. 39
Sumele provenite din tarifele plătite conform prevederilor art. 30, precum şi cele provenite din sancţiunile prevăzute la art. 35 şi art. 36 alin. (1) se fac venit la bugetul de stat.
Art. 40
(1)Cererile formulate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2008, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în curs de rezolvare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se vor soluţiona în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(2)În cuprinsul actelor normative şi tratatelor în vigoare, prin sintagmele "permis de muncă" şi "autorizaţie de muncă" se înţelege "aviz de angajare" sau "aviz de detaşare", după caz, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3)Autorizaţiile de muncă eliberate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe vor fi considerate a fi "avize de angajare" sau "avize de detaşare", după caz, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(4)Condiţiile generale prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. d) şi la art. 21 alin. (2) lit. f) nu sunt îndeplinite dacă angajatorul, respectiv beneficiarul prestării de servicii a fost sancţionat potrivit art. 26 lit. a) sau b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii.