Capitolul iv - Plăţile directe decuplate - Ordinul 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024

M.Of. 241 bis

În vigoare
Versiune de la: 16 Septembrie 2025
CAPITOLUL IV:Plăţile directe decuplate
SECŢIUNEA 1:Sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii
Art. 26
(1)Pentru a beneficia de sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-01, prevăzută la cap. 5.1 din PS 2023-2027, denumită în continuare BISS, fermierii trebuie să îndeplinească criteriile de eligibilitate prevăzute în fişa intervenţiei din PS 2023-2027, după cum urmează:
a)desfăşoară o activitate agricolă pe teritoriul României şi sunt fermieri activi, conform cap. III;
b)exploatează un teren agricol cu o suprafaţă de cel puţin 1 ha, suprafaţa parcelei agricole este de cel puţin 0,3 ha, în cazul serelor, solariilor este de cel puţin 0,03 ha, iar în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuştilor fructiferi suprafaţa parcelei agricole este de cel puţin 0,1 ha;
c)în cazul pajiştilor permanente asigură o încărcătură de animale de minimum 0,3 UVM/ha sau efectuează cel puţin o cosire anuală/realizează cel puţin o activitate anuală de recoltare, după caz, în conformitate cu prevederile art. 10 din O.U.G. nr. 34/2013.
(2)În anul de cerere 2024, în contextul derogării prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/587, în ceea ce priveşte GAEC 8, este permisă utilizarea terenurilor arabile lăsate pârloagă pentru culturi agricole fixatoare de azot ori pentru culturi agricole secundare, cultivate fără utilizarea de produse de protecţie a plantelor.
(3)Elementele neproductive pe care nu se poate desfăşura activitatea agricolă în sensul art. 2 alin. (2) din hotărâre şi nu sunt eligibile pentru plata sprijinului de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii sunt:
a)rigole a căror lăţime este mai mare de 2,5 m;
b)iazuri mici;
c)garduri vii individuale, grupuri de rânduri de arbori, pâlcurile arbustive, arborii în grup, tufele sau pietrele, movilele şi zonele umede mici, cu o suprafaţă compactă mai mare de 0,3 ha, cu excepţia şirurilor de arbori/arbuşti, a arborilor în aliniament şi a arborilor solitari/izolaţi.

(4)Elementele neproductive existente pe terenurile agricole pe parcursul anului de cerere, inclusiv terenurile lăsate pârloagă, elementele de peisaj pentru care se aplică cerinţa menţinerii din GAEC 8, precum şi zonele neproductive şi elementele de peisaj care sunt înfiinţate prin intervenţiile PD-05 şi PD-28 din cadrul PS 2023-2027 sunt eligibile la plată numai în cazul în care se cumulează cu situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) sau c) din hotărâre.

Art. 27
Suprafeţele de teren agricol cu perdele agroforestiere de protecţie, indiferent de sursa fondurilor care a fost utilizată pentru înfiinţare şi de momentul înfiinţării, pentru culturile în teren arabil, culturile permanente şi pajiştile permanente, cu o lăţime de maximum 30 m, sunt eligibile la plata BISS.
Art. 28
(1)În cazul în care fermierul desfăşoară şi o activitate neagricolă care nu depăşeşte 120 de zile, acesta este obligat să anunţe APIA asupra perioadei de derulare a activităţii neagricole, pentru efectuarea controalelor la faţa locului, şi să furnizeze documente doveditoare, începând cu data depunerii cererii sau cu maximum 15 zile înainte de data începerii acestei activităţi.
(2)În cazul în care activitatea neagricolă depăşeşte 120 de zile, fermierul este obligat să anunţe APIA situaţia de întârziere obiectivă, justificată cu documente, în termen de maximum 15 zile înainte de data încheierii activităţii neagricole, dar nu mai târziu de 15 octombrie a anului de cerere.
(3)În cazul în care situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) nu pot fi dovedite de către fermier, suprafaţa de teren agricol nu a fost menţinută în bune condiţii agricole şi de mediu şi/sau activităţile neagricole au condus la degradarea/deteriorarea structurii solului şi a învelişului vegetal, terenul este considerat neeligibil.
Art. 29
(1)Pentru a fi eligibile la plată suprafeţele utilizate pentru producţia de cânepă în conformitate cu art. 8 alin. (2) din hotărâre, în cererea de plată sau cel mai târziu la data de 30 iunie a anului de cerere, în situaţia în care nu sunt disponibile la data depunerii, fermierul trebuie să furnizeze următoarele informaţii şi documente:
a)copia facturii/bonului fiscal din care să reiasă soiurile şi cantităţile de seminţe utilizate (în kg/ha) sau documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă, în cazul utilizării seminţei produse de fermier;

b)etichetele oficiale aplicate pe ambalajele seminţelor certificate, în conformitate cu Directiva 2002/57/CE a Consiliului privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre, care se vor păstra la centrul local/judeţean sau al municipiului Bucureşti al APIA, după caz;
c)deţinerea autorizaţiei de cultivare emise de DAJ şi respectarea condiţiilor specifice privind cultivarea cânepei, conform legislaţiei privind cultivarea plantelor ce conţin substanţe stupefiante şi psihotrope.
(2)Eligibilitatea suprafeţelor utilizate pentru producţia de cânepă este condiţionată de utilizarea de seminţe din soiurile enumerate în "Catalogul comun al soiurilor de plante agricole" la data de 15 martie a anului pentru care se acordă plata respectivă, publicat în conformitate cu art. 17 din Directiva 2002/53/CE a Consiliului privind Catalogul comun al soiurilor de plante agricole.
(3)Dacă etichetele trebuie furnizate, de asemenea, altor autorităţi naţionale, APIA restituie originalele etichetelor beneficiarilor de îndată ce au fost prezentate în conformitate cu dispoziţiile alin. (1) lit. b). Etichetele înapoiate se ştampilează de către APIA ca fiind utilizate pentru o cerere de plată.
(4)În conformitate cu legislaţia în vigoare, inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor, la solicitarea deţinătorului de autorizaţie de cultivare şi ca urmare a transmiterii de către direcţiile pentru agricultură judeţene, până la data de 15 mai, a listei cu autorizaţiile eliberate, recoltează probele pentru determinarea conţinutului de tetrahidrocanabinol, denumit în continuare THC, dintr-o cultură de cânepă de un anumit soi aflată pe câmp.
(5)Probele preluate se transmit Laboratorului Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj, însoţite de datele de identificare ale fiecărui fermier (numele şi prenumele, codul numeric personal/codul unic de înregistrare, adresa, sediul) şi datele de identificare ale fiecărei parcele cultivate (dimensiunea, parcela/lotul), până la data de 15 septembrie a anului de recoltă.
(6)Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj are obligaţia să transmită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) şi APIA, până la data de 1 noiembrie a anului de recoltă, raportul cu privire la conţinutul THC pentru fiecare parcelă cultivată cu cânepă pentru fibră şi seminţe, care include următoarele informaţii: conţinutul de THC, împărţit în tranşe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum şi datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor.
(7)Contravaloarea analizelor pentru stabilirea conţinutului de THC din probele recoltate, potrivit alin. (5), se achită de către fermieri în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii de către Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj. Efectuarea analizelor se face numai în baza prezentării dovezii de plată.
(8)Conţinutul de THC pentru soiurile utilizate pentru producţia de cânepă nu depăşeşte 0,3%.
SECŢIUNEA 2:Sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilităţii
Art. 30
(1)Pentru a beneficia de sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-02, prevăzută la cap. 5.1 din PS 2023-2027, denumit în continuare CRISS, fermierii trebuie să îndeplinească criteriile de eligibilitate prevăzute în fişa intervenţiei din PS 2023-2027, după cum urmează:
a)fermierul este eligibil pentru plata BISS;
b)exploataţia agricolă se încadrează în intervalul de suprafaţă 1-50 ha.
(2)Fermele care depăşesc 50 de hectare nu sunt eligibile pentru CRISS.
(3)Constituie condiţie artificială creată pentru a determina eligibilitatea cererii de plată aferente CRISS situaţiile în care fermierii şi-au fragmentat exploataţia după anul 2020, inclusiv situaţiile în care se solicită plată pentru suprafeţele rezultate în urma fragmentării respective, în scopul obţinerii CRISS.
(4)Exploataţiile rezultate în urma fragmentării prevăzute la alin. (3) nu sunt eligibile la plata aferentă CRISS.
Art. 31
În cazul transferului de exploataţie realizat între 2 fermieri, plata aferentă CRISS se acordă pentru suprafaţa totală rezultată în urma transferului, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (1) lit. b).
Art. 32
Fără aduce atingere prevederilor art. 30 alin. (3), cazurile în care se consideră că fermierii nu şi-au fragmentat/divizat exploataţiile în scopul de a beneficia de plata aferentă CRISS sunt următoarele:
a)moştenirea;
b)vânzarea de terenuri agricole;
c)rezilierea contractelor de închiriere/concesiune/arendă/comodat din iniţiativa locatorului/concedentului/arendatorului/comodantului;
d)exproprierea.
SECŢIUNEA 3:Sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri
Art. 33
(1)Sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri, intervenţia PD-03, prevăzută la cap. 5.1 din PS 2023-2027, denumit în continuare CIS-YF, reprezintă o plată anuală care se acordă tinerilor fermieri eligibili pentru plata BISS, cu vârsta de maximum 40 de ani în anul de cerere, instalaţi pentru prima dată ca şefi ai exploataţiei, pentru primele 50 de hectare eligibile determinate, şi care se acordă pentru o perioadă de 5 ani consecutivi, începând de la prima depunere a cererii de plată pentru tinerii fermieri.
(2)În sensul prezentului articol, tineri fermieri înseamnă acele persoane fizice care fac dovada formării sau a deţinerii competenţelor adecvate în domeniul agricol/agronomic, cu unul dintre următoarele documente:
a)diplomă/certificat pentru dovedirea absolvirii a cel puţin un curs de iniţiere în domeniul agronomic acreditat, eliberată/eliberat de un formator autorizat, potrivit legislaţiei în vigoare (conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), sau de către Agenţia Naţională pentru Consultanţă Agricolă sau DAJ;
b)diplomă/certificat/adeverinţă pentru dovedirea absolvirii unei forme de învăţământ agronomic, respectiv şcoală profesională, liceu, facultate, cursuri postuniversitare, doctorale etc.;
c)certificat de competenţe profesionale pentru dovedirea deţinerii de competenţe profesionale în domeniul agronomic, eliberat de un formator autorizat, potrivit legislaţiei în vigoare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau certificat de competenţe profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, eliberat de un centru de evaluare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, autorizat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)document eliberat de un angajator situat pe teritoriul naţional sau al altui stat pentru dovedirea experienţei practice în activitatea agricolă de cel puţin 12 luni acumulată în ultimii 10 ani în cadrul unei exploataţii agricole.
În cazul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale sau întreprinderilor familiale conform O.U.G. nr. 44/2008 nu se solicită depunerea documentului eliberat pentru dovedirea competenţelor adecvate în domeniul agricol/agronomic în situaţia în care s-a identificat că tânărul fermier identificat cu acelaşi CNP a beneficiat de plată pentru schema de tânăr fermier într-o campanie anterioară, aferentă perioadei de programare 2023-2027.
(3)Documentele prevăzute la alin. (2) se depun la APIA până la data de 30 septembrie inclusiv.
(4)În cazul tinerilor fermieri persoane juridice, cu mai mulţi acţionari/asociaţi persoane fizice, cerinţa privind formarea sau deţinerea competenţelor adecvate trebuie îndeplinită de către persoana fizică tânăr fermier care are calitatea de administrator/manager al exploataţiei, care trebuie să prezinte documente, după caz, potrivit prevederilor alin. (2).
(5)În sensul alin. (1), pentru a fi şef al exploataţiei, tânărul fermier trebuie să îndeplinească în fiecare an de cerere următoarele condiţii:
a)să deţină controlul privind luarea deciziilor referitoare la gestionarea exploataţiei agricole, în cazul persoanelor fizice/persoanelor fizice autorizate/întreprinderilor individuale/întreprinderilor familiale;
b)în cazul persoanelor juridice, controlul efectiv se dovedeşte prin:
- exercitarea de către tânărul fermier a calităţii de asociat unic; sau
- exercitarea de către tânărul fermier cumulativ a calităţii de acţionar majoritar (deţinerea a 50% + 1 din acţiuni) şi administrator/manager; sau
- exercitarea de către tânărul fermier cumulativ a calităţii de asociat majoritar (deţinerea a 50% + 1 din părţi sociale) şi administrator/manager.
În cazul în care mai multe persoane fizice tineri fermieri deţin împreună calitatea de acţionar sau asociat majoritar sau toţi acţionarii/asociaţii sunt persoane fizice tineri fermieri, unul dintre aceştia trebuie să aibă şi calitatea de administrator/manager.

Art. 34
(1)Sprijinul aferent intervenţiei CIS-YF se poate solicita de către fermieri în cadrul cererii de plată în maximum 24 de luni de la instalarea ca tânăr fermier pe întreg teritoriul ţării, respectiv înfiinţarea fermei cu respectarea cumulativă a prevederilor art. 33 alin. (1).
(2)Verificarea condiţiei privind instalarea ca tânăr fermier se realizează prin verificarea istoricului fermierului în baza de date APIA.

(3)Data instalării reprezintă data la care un fermier, şef al exploataţiei agricole, s-a înregistrat pentru prima dată în Sistemul integrat de administrare şi control cu suprafeţe de teren agricol şi/sau cu animale, indiferent de forma actuală de organizare.

(4)Sprijinul aferent intervenţiei CIS-YF se acordă tinerilor fermieri noi, precum şi celor care au beneficiat parţial de acest sprijin în perioada PAC 2014-2020 şi/sau în perioada de tranziţie la noul PAC 2021-2022, până la data-limită din cei 5 ani consecutivi, cu menţinerea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la momentul acordării sprijinului.
(5)În cazul fermierilor care au beneficiat parţial de schema pentru tinerii fermieri în perioada de programare PAC 2014-2020 şi/sau în perioada de tranziţie la noul PAC 2021-2022, din perioada de 5 ani consecutivi pentru care se acordă acest sprijin se scade numărul de ani care au trecut de la prima depunere a solicitării de sprijin pentru tinerii fermieri.
(6)În cazul fermierilor care au beneficiat de schema pentru tinerii fermieri în perioada de programare PAC 2014-2020 şi/sau în perioada de tranziţie 2021-2022 la noul PAC, pentru o suprafaţă mai mică de 50 ha determinate, şi care ulterior îşi măresc suprafaţa, aceştia beneficiază de sprijinul CIS-YF pentru maximum 50 ha, până la data-limită de expirare a celor 5 ani consecutivi.
(7)Fermierii care au beneficiat integral de schema pentru tinerii fermieri în perioada anterioară de programare nu mai pot solicita această intervenţie în perioada 2023-2027.

Art. 35
(1)În sensul art. 33 alin. (1), cei 5 ani în care un fermier poate primi plata în cadrul CIS-YF se determină astfel:
a)în cazul în care tânărul fermier se stabileşte la conducerea exploataţiei înainte de data-limită de depunere a cererii de plată, poate solicita plata pentru tinerii fermieri pe o perioadă de maximum 5 ani consecutivi începând cu primul an de cerere;
b)în cazul în care tânărul fermier se stabileşte la conducerea exploataţiei după data-limită de depunere a cererii de plată, poate solicita, anual, plata pentru tinerii fermieri pe o perioadă de maximum 5 ani consecutivi începând cu anul următor de cerere;
c)în cazul în care tânărul fermier se stabileşte la conducerea exploataţiei după data-limită de depunere a cererii, prin transfer de la un alt tânăr fermier care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate pentru acordarea sprijinului, perioada de maximum 5 ani începe cu anul transferului.

(2)Indiferent de numărul şi forma de organizare a exploataţiilor pe care le administrează tânărul fermier, plata pentru tinerii fermieri se acordă pentru o singură exploataţie.
(3)În cazul în care transferul de exploataţie se realizează între 2 tineri fermieri, chiar dacă suprafaţa rezultată în urma transferului depăşeşte plafonul de 50 ha, plata se acordă pentru maximum 50 ha.
Art. 36
(1)În sensul art. 33 alin. (5), fermierul dovedeşte controlul efectiv şi durabil din punctul de vedere al deciziilor de gestionare, al beneficiilor şi al riscurilor financiare, astfel:
a)este asociat unic sau asociat/acţionar majoritar şi administrator/manager în cadrul societăţii comerciale;
b)este titular PFA, II/reprezentant legal în cazul IF;
c)este titularul exploataţiei în calitate de persoană fizică.
(2)Documentele prin care solicitanţii dovedesc controlul efectiv şi durabil din punctul de vedere al deciziilor de gestionare, al beneficiilor şi al riscurilor financiare sunt următoarele:
a)registrul acţionariatului societăţii comerciale sau certificatul constatator eliberat de către ONRC, în cazul persoanelor juridice;
b)certificatul de înregistrare la ONRC/certificatul constatator eliberat de ONRC, în cazul PFA, II, IF;

c)statutul sau fişa postului prin care sunt stabilite atribuţiile administratorului/managerului societăţii comerciale, din care să rezulte că exercită managementul zilnic al persoanei juridice.
SECŢIUNEA 4:Ecoschema privind practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil
Art. 37
Sprijinul aferent intervenţiei PD-04 - Practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil, denumită în continuare ecoschema PD-04, se acordă ca plată anuală pe suprafaţa de teren arabil, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/2.115, ca plată suplimentară faţă de plata BISS, ca urmare a respectării cerinţelor specifice stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.

Art. 38
Condiţiile de eligibilitate, pe care fermierii trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ, sunt:
a)să aibă calitatea de fermier activ şi de beneficiar al plăţii BISS;
b)să fie utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), din categoria teren arabil;
c)dimensiunea exploataţiei agricole să fie de minimum 10,01 ha teren arabil, constituită din suprafeţele însumate ale tuturor parcelelor eligibile şi neeligibile şi nesolicitate de teren arabil, parcelele eligibile fiind cele cu dimensiunea minimă de 0,3 ha teren arabil;
d)să se angajeze, pe baze anuale, să respecte cerinţele de bază relevante şi cerinţele specifice;
e)să ţină o evidenţă a activităţilor agricole corelate cu implementarea cerinţelor de bază şi specifice la nivelul suprafeţelor aflate sub angajament.

Art. 39
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 54/570/32/2023, trebuie respectată pe întreaga exploataţie agricolă şi pe tot parcursul anului de cerere.

Art. 40
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, constituite din următoarele cerinţe GAEC relevante:
a)GAEC 5 - cerinţa 2, potrivit căreia sunt interzise lucrările solului, precum aratul, scarificatul, lucrarea cu grapa şi sapa rotativă, praşila mecanică pe terenurile cu soluri foarte slab fertile, improprii pentru folosinţă arabilă (clasa de calitate V), indiferent de panta terenului;
b)GAEC 6 - cerinţa 1, potrivit căreia pentru a proteja solurile în perioada cea mai sensibilă a anului (15 iunie-30 septembrie) fermierii trebuie să păstreze terenul acoperit pe cel puţin 80% din suprafaţa arabilă a exploataţiei;
c)GAEC 7 - diversificarea culturilor. În cazul în care suprafaţa terenului arabil al unei ferme este cuprinsă între 10 şi 30 ha, diversificarea culturilor constă în cultivarea terenului arabil din fermă cu cel puţin două culturi diferite pe terenul arabil respectiv; cultura preponderentă nu trebuie să acopere, la niciun moment pe parcursul anului, mai mult de 75% din terenul arabil respectiv. În cazul în care suprafaţa terenului arabil al unei ferme este mai mare de 30 ha, diversificarea culturilor constă în cultivarea terenului arabil din fermă cu cel puţin trei culturi diferite pe terenul arabil respectiv; cultura preponderentă nu trebuie să acopere, la niciun moment pe parcursul anului, mai mult de 75% din terenul arabil, iar principalele două culturi nu trebuie să acopere împreună, la niciun moment pe parcursul anului, mai mult de 95% din terenul arabil respectiv.

Art. 41
Fermierii trebuie să asigure acoperirea terenului arabil, astfel:
a)cel puţin 85% din suprafaţa arabilă a exploataţiei să fie acoperită cu culturi agricole aflate în vegetaţie sau cu miriştea şi resturile vegetale rămase după recoltare sau culturi secundare sau culturi de acoperire verzi sau culturi de toamnă nou-înfiinţate, după recoltarea culturii principale; respectiv 5% suplimentar faţă de ponderea minimă de 80% din suprafaţa arabilă a exploataţiei, prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.1;
b)acoperirea terenului trebuie asigurată în perioada 1 octombrie-15 octombrie, suplimentar faţă de perioada 15 iunie-30 septembrie, prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.1.

Art. 42
[textul din Art. 42 din capitolul IV, sectiunea 4 a fost abrogat la 12-feb-2025 de Art. I, punctul 36. din Ordinul 42/2025]
Art. 43
Cerinţa specifică prevăzută la art. 41 se cumulează cu una dintre următoarele cerinţe specifice, la alegerea fermierului, astfel:

1.practicarea diversificării culturilor pe terenul arabil, în funcţie de suprafaţă, după cum urmează:
a)în cazul suprafeţelor cuprinse între 10,01 ha şi 30 ha, fermierul trebuie să cultive cel puţin două culturi diferite, iar cultura preponderentă să acopere maximum 70% din terenul arabil;

b)în cazul suprafeţelor de peste 30 ha, fermierul trebuie să cultive cel puţin trei culturi diferite, iar cultura preponderentă trebuie să acopere maximum 70% din terenul arabil, respectiv două culturi preponderente să acopere împreună maximum 90% din terenul arabil;

c)[textul din Art. 43, punctul 1., litera C. din capitolul IV, sectiunea 4 a fost abrogat la 12-feb-2025 de Art. I, punctul 38. din Ordinul 42/2025]
d)perioada care trebuie luată în considerare pentru calcularea proporţiilor de constituire a practicii de diversificare a culturilor în terenul arabil, menţionate la lit. a) şi b), din cadrul exploataţiei este cuprinsă între lunile mai-septembrie ale anului de cerere;
e)în cadrul practicii de diversificare, "cultură" înseamnă oricare dintre următoarele: o cultură din oricare dintre diferitele genuri definite în clasificarea botanică a culturilor; o cultură a oricăreia dintre specii în cazul Brassicaceae, Solanaceae şi Cucurbitaceae; terenuri lăsate pârloagă; ierburi sau alte furaje erbacee; culturi aflate sub apă o mare parte a ciclului de cultură;
2.practicarea pe minimum 50% din suprafaţa cultivată a exploataţiei a unei tehnologii de tip conservativ pentru sol:
a)semănat fără pregătirea prealabilă a solului, no tillage;
b)semănat în benzi pregătite fără intervenţie pe intervalul dintre rânduri, strip tillage;
c)semănat după o pregătire superficială a solului, fără întoarcerea brazdei, minimum tillage;
3.cultivarea pe minimum 2% din totalul suprafeţei de teren arabil declarat a culturilor leguminoase, bogate în proteină vegetală, fixatoare de azot, prevăzute în anexa nr. 12.

Art. 44
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate menţionate la art. 38 nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-04.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 40-43 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.
(4)Fermierii care optează pentru ecoschema PD-04 pot accesa pe aceeaşi suprafaţă de teren arabil şi ecoschema PD-28.

SECŢIUNEA 5:Ecoschema privind practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici, respectiv gospodăriile tradiţionale
Art. 45
Sprijinul aferent intervenţiei PD-05 - Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici, respectiv gospodăriile tradiţionale, denumită în continuare ecoschema PD-05, se acordă ca plată anuală pe suprafaţa de teren agricol, în baza unor angajamente asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, ca plată suplimentară faţă de plata BISS, ca urmare a respectării cerinţelor specifice stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.

Art. 46
Condiţiile de eligibilitate, pe care fermierii trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ, sunt:
a)să aibă calitatea de fermier activ şi de beneficiar BISS;
b)să fie utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), din categoriile teren arabil, pajişte permanentă, cultură permanentă ori combinaţii ale acestor categorii;
c)dimensiunea exploataţiei să fie de minimum 1 ha şi maximum 10 ha teren agricol, constituită din suprafeţele însumate ale tuturor parcelelor eligibile, neeligibile şi nesolicitate, parcelele eligibile fiind de minimum 0,3 ha pentru terenul arabil sau pajişti permanente şi de 0,1 ha pentru culturile permanente;
d)să deţină un efectiv de animale de cel puţin 0,3 UVM/ha pentru o perioadă de minimum 6 luni calendaristice, respectiv perioada aprilie-septembrie a anului de cerere, din speciile ovine, caprine, bovine, bubaline, suine, ecvidee, înscrise în BND, raportat la toată suprafaţa agricolă a fermei formată din suprafeţe de parcele eligibile, neeligibile şi nesolicitate;
e)să se angajeze, pe baze anuale, să respecte cerinţele de bază relevante şi cerinţele specifice;
f)să ţină o evidenţă a activităţilor agricole corelate cu implementarea cerinţelor de bază şi specifice la nivelul suprafeţelor aflate sub angajament.

Art. 47
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 48
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, constituite din următoarele cerinţe GAEC şi SMR relevante:
a)GAEC 6 - cerinţa 1, potrivit căreia pentru a proteja solurile în perioada cea mai sensibilă a anului (15 iunie-30 septembrie) fermierii trebuie să păstreze terenul acoperit pe cel puţin 80% din suprafaţa arabilă a exploataţiei;

b)GAEC 6 - cerinţa 2, potrivit căreia trebuie asigurată acoperirea minimă a solului în perioada cea mai sensibilă (15 iunie-30 septembrie), prin fâşii înierbate între rânduri, mulci sau resturi vegetale pe cel puţin 50% din suprafaţa culturilor permanente din exploataţie;
c)GAEC 8 - potrivit căruia trebuie asigurată menţinerea elementelor de peisaj (rigole; garduri vii individuale şi grup de rânduri de arbori, inclusiv fâşii împădurite, arbori izolaţi, arbori în aliniament, grup de arbori şi pâlcuri arbustive; terase; movile) existente pe terenul agricol;

d)GAEC 7 - diversificarea culturilor. Exploataţiile cu o suprafaţă de până la 10 ha teren arabil sunt exceptate de la obligaţiile GAEC 7;

e)SMR 2 - cerinţa 1 şi Programul de acţiune pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole, prevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 333/165/2021 privind aprobarea Codului de bune practici agricole pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole, precum şi a Programului de acţiune pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole, potrivit cărora fermierii trebuie să:
(i)respecte perioadele de interdicţie pentru aplicarea gunoiului de grajd;
(ii)asigure capacitatea de stocare (dimensionare, soluţie constructivă şi amplasare);
(iii)păstreze 3 ani evidenţe ale exploataţiei (plan de fertilizare şi documente de livrare/expediere a îngrăşămintelor).
Art. 49
(1)Fermierii trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe specifice obligatorii:
1.în cazul în care exploatează suprafeţe de pajişti permanente şi/sau pajişti temporare în teren arabil, păşunatul se efectuează cu maximum 2 UVM pe hectar, raportat la animalele care păşunează şi la toată suprafaţa de pajişti permanente şi/sau suprafaţa de pajişti temporare în teren arabil a fermei formată din suprafeţe de parcele eligibile şi neeligibile. Încărcătura de animale poate fi crescută până la încărcătura optimă calculată, prevăzută în amenajamentul pastoral. În cazul depăşirii încărcăturii de animale, fermierul justifică prin documentul aprobat prin Ghidul informativ aferent ecoschemelor - modelul de caiet pentru aplicarea ecoschemelor - efectivul de animale care depăşeşte încărcătura maximă admisă şi anexează, după caz, o copie a adeverinţei emise de primărie şi/sau a amenajamentului pastoral;
2.în cazul în care fermierii exploatează suprafeţe de teren arabil:
a)să cultive pe cel puţin 10% din totalul suprafeţei de teren arabil culturi leguminoase, fixatoare de azot, care sunt bogate în proteină vegetală, prevăzute în anexa nr. 12 la prezentul ordin;
b)în situaţia în care suprafaţa de teren arabil nu este cultivată în procent de 100% cu culturile prevăzute la lit. a), pe restul suprafeţei de teren arabil declarat să cultive, după caz, cel puţin una dintre speciile de plante care intră în alcătuirea raţiilor furajere, prevăzute în anexa nr. 13 la prezentul ordin, sau pajişte temporară în teren arabil.
(2)În cazul exploataţiilor care cuprind exclusiv suprafeţe de pajişti permanente sau exclusiv suprafeţe de teren arabil, fermierii trebuie să respecte doar cerinţa specifică obligatorie relevantă pentru categoria de folosinţă a terenului dintre cele prevăzute la alin. (1).
(3)În cazul exploataţiilor care cuprind atât suprafeţe de pajişti permanente, cât şi suprafeţe de teren arabil, indiferent de ponderea lor, fermierii trebuie să respecte cumulativ cerinţele specifice obligatorii prevăzute la alin. (1).

Art. 50
(1)Cerinţele specifice obligatorii prevăzute la art. 49 se cumulează cu una dintre următoarele cerinţe specifice, la alegerea fermierului:
1.plantarea anuală a cel puţin 2 arbori pe hectar la nivel de exploataţie, din speciile prevăzute în anexa nr. 14;
2.acoperirea terenului, astfel:
a)în cazul terenurilor arabile, cel puţin 5% din suprafaţa arabilă a exploataţiei este acoperită cu culturi agricole aflate în vegetaţie sau cu miriştea şi resturile vegetale rămase după recoltare sau culturi secundare sau culturi de acoperire verzi sau culturi de toamnă nou-înfiinţate, după recoltarea culturii principale, suplimentar faţă de ponderea minimă de 80% din suprafaţa arabilă a exploataţiei, prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.1;
b)în cazul culturilor permanente, eligibile PD-05, toate intervalele dintre rânduri trebuie să fie acoperite cu fâşii înierbate, mulci sau resturi vegetale, depăşind ponderea minimă de 50% prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.2;
c)acoperirea terenului trebuie asigurată şi în perioada 1 octombrie-15 octombrie, suplimentar faţă de perioada 15 iunie-30 septembrie, prevăzută de cerinţele de bază GAEC 6.1 şi 6.2.
(2)În cazul exploataţiilor care cuprind exclusiv suprafeţe de pajişti permanente, fermierii pot alege doar cerinţa specifică prevăzută la alin. (1) pct. 1.
(3)În cazul exploataţiilor mixte, fermierii pot opta pentru oricare dintre cerinţele specifice prevăzute la alin. (1).
(4)Fermierii fac dovada respectării cerinţei stabilite la alin. (1) pct. 1 sub forma unor fotografii geoetichetate care se depun până la data de 30 noiembrie a anului de cerere.
(5)În situaţia imposibilităţii obiective de respectare a prevederilor alin. (4), APIA ia în considerare dovezi verificabile relevante privind îndeplinirea cerinţei stabilite la alin. (1) pct. 1, care se menţionează în Ghidul informativ aferent ecoschemelor.

(6)Nefurnizarea dovezilor stabilite la alin. (4) până la data de 15 octombrie inclusiv poate conduce la imposibilitatea acordării avansului.
(7)Plantarea arborilor pentru respectarea cerinţei de la alin. (1) pct. 1 se realizează pe suprafeţele de teren arabil şi/sau pajişte permanentă, cu excepţia celor utilizate pentru sere şi solarii, iar numărul de arbori se raportează la total suprafaţă angajată.
(8)Plantarea arborilor poate fi realizată pe parcursul anului în care fermierul optează pentru ecoschema PD-05.
(9)Arborii plantaţi vor face obiectul verificării standardului GAEC 8, respectiv menţinerea elementelor de peisaj existente pe terenul agricol, în anii ulteriori aplicării cerinţei specifice ecoschemei PD-05.
(10)Eligibile pentru plăţi sunt numai suprafeţele care se încadrează în condiţia prevăzută la art. 26 alin. (3) lit. c).

Art. 51
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate de la art. 46 nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-05.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 48-50 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.
Art. 52
(1)Fermierii care optează pentru ecoschema PD-05 nu pot accesa şi ecoschema PD-06.
(2)Fermierii care optează pentru cerinţa specifică la alegere prevăzută la art. 50 alin. (1) pct. 1 nu pot accesa şi ecoschema PD-28.
(3)Fermierii care optează pentru cerinţa specifică la alegere prevăzută la art. 50 alin. (1) pct. 2 pot accesa şi ecoschema PD-28.
(4)Fermierii care exploatează suprafeţe agricole de teren arabil utilizate exclusiv pentru sere şi solarii nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-05.

SECŢIUNEA 6:Ecoschema privind înierbarea intervalului dintre rânduri în plantaţiile pomicole, viticole, pepiniere şi hameişti
Art. 53
Sprijinul aferent intervenţiei PD-06 - Înierbarea intervalului dintre rânduri în plantaţiile pomicole, viticole, pepiniere şi hameişti, denumită în continuare ecoschema PD06, se acordă ca plată anuală pe toate suprafeţele de culturi permanente, acoperite cu plantaţii pomicole, inclusiv arbuşti fructiferi, plantaţii viticole, pepiniere şi hameişti, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, ca plată suplimentară faţă de plata BISS, ca urmare a respectării cerinţelor specifice stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.

Art. 54
Condiţiile de eligibilitate, pe care fermierii trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ, sunt:
a)să aibă calitatea de fermier activ şi de beneficiar al plăţii BISS;
b)să fie utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), din categoria culturi permanente, respectiv plantaţii pomicole (inclusiv arbuşti fructiferi), plantaţii viticole, pepiniere şi hameişti;
c)dimensiunea exploataţiei agricole să fie de minimum 1 ha, constituită din suprafeţele însumate ale tuturor parcelelor eligibile, iar parcelele eligibile să fie de minimum 0,1 ha culturi permanente pe care să fie înfiinţate plantaţii pomicole (inclusiv arbuşti fructiferi), plantaţii viticole, pepiniere şi hameişti;
d)să se angajeze, pe baze anuale, să respecte cerinţele de bază relevante şi cerinţele specifice;
e)să ţină o evidenţă a activităţilor agricole corelate cu implementarea cerinţelor de bază şi specifice la nivelul suprafeţelor aflate sub angajament.

Art. 55
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 56
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, constituite din următoarele cerinţe GAEC relevante:
a)GAEC 5 - cerinţa 2, potrivit căreia sunt interzise lucrările solului precum aratul, scarificatul, lucrarea cu grapa şi sapa rotativă, praşila mecanică, pe terenurile cu soluri foarte slab fertile, improprii pentru folosinţă arabilă (clasa de calitate V), indiferent de panta terenului;
b)GAEC 6 - cerinţa 2, potrivit căreia trebuie asigurată acoperirea minimă a solului în perioada cea mai sensibilă (15 iunie-30 septembrie), prin fâşii înierbate între rânduri, mulci sau resturi vegetale pe cel puţin 50% din suprafaţa culturilor permanente din exploataţie.
Art. 57
Fermierii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerinţe specifice:
1.acoperirea terenului, astfel:
a)toate intervalele dintre rândurile culturilor permanente eligibile trebuie să fie păstrate înierbate sau vor fi înierbate, depăşind ponderea minimă de 50% din suprafaţa culturilor permanente eligibile PD-06 din exploataţie, prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.2;
b)acoperirea terenului trebuie asigurată în perioada 1 octombrie-15 octombrie, suplimentar faţă de perioada 15 iunie-30 septembrie, prevăzută de cerinţa de bază GAEC 6.2;
2.să nu efectueze lucrări ale solului pe intervalele înierbate, în perioada 15 iunie-15 octombrie a anului de cerere.

Art. 58
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate stabilite la art. 54 nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-06.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 56 şi 57 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.
Art. 59
Fermierii care optează pentru ecoschema PD-06 nu pot accesa concomitent şi ecoschema PD-05.
SECŢIUNEA 61:Ecoschema privind menţinerea de zone neproductive şi/sau înfiinţarea de elemente noi de peisaj pe terenurile arabile
Art. 591
Sprijinul aferent intervenţiei PD-28 - Menţinerea de zone neproductive şi/sau înfiinţarea de elemente noi de peisaj pe terenurile arabile, denumită în continuare ecoschema PD-28, se acordă ca plată anuală pe toate suprafeţele de terenuri arabile în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, ca plată suplimentară faţă de plata BISS, ca urmare a respectării cerinţei specifice stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.
Art. 592
Condiţiile de eligibilitate, pe care fermierii trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ, sunt:
a)să aibă calitatea de fermier activ şi de beneficiar al plăţii BISS;
b)să fie utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), din categoria teren arabil;
c)dimensiunea exploataţiei agricole să fie de minimum 1 ha teren arabil, constituită din suprafeţele însumate ale tuturor parcelelor eligibile, cu dimensiunea parcelei agricole de minimum 0,3 ha;
d)să se angajeze, pe baze anuale, să respecte cerinţa specifică;
e)să ţină o evidenţă a activităţilor agricole corelate cu implementarea cerinţelor de bază şi specifice la nivelul suprafeţelor aflate sub angajament.
Art. 593
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 594
Angajamentul depăşeşte nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţei de bază, constituit din următoarea cerinţă GAEC relevantă: GAEC 8, potrivit căreia trebuie asigurată menţinerea elementelor de peisaj (rigole; garduri vii individuale şi grup de rânduri de arbori, inclusiv fâşii împădurite, arbori izolaţi, arbori în aliniament, grup de arbori şi pâlcuri arbustive; terase; movile) existente pe terenul agricol.
Art. 595
(1)Fermierii trebuie să aloce în anul de cerere cel puţin 2% din suprafaţa arabilă a fermei în vederea menţinerii zonelor neproductive şi/sau înfiinţării de elemente noi de peisaj.
(2)Sunt considerate zone neproductive:
a)margini de câmp, petice sau zone-tampon pentru parcele;
b)teren lăsat pârloagă;
c)zone umede mici.
(3)Sunt considerate elemente noi de peisaj:
a)garduri vii individuale, şiruri de arbori/arbuşti şi arbori în aliniament;
b)grup de rânduri de arbori, pâlcuri arbustive, arbori în grup, tufe sau pietre;
c)arbori solitari/izolaţi;
d)movile.
(4)Pentru respectarea cerinţei de la alin. (1) fermierii pot combina în orice formă oricare dintre opţiunile de la alin. (2) şi (3).
(5)Pentru calcularea ponderii minime din suprafaţa de teren arabil se aplică factorii de conversie şi de ponderare, precum şi valorile privind suprafeţele minime şi maxime menţionate în descrierea zonelor neproductive şi a elementelor noi de peisaj, conform anexei nr. 30.
(6)Elementele noi de peisaj se înfiinţează/se plantează pe parcursul anului în care fermierul optează pentru ecoschema PD-28.
(7)Fermierii fac dovada respectării prevederilor alin. (6) sub forma unor fotografii geoetichetate care se depun până la data de 30 noiembrie a anului de cerere.
(8)În situaţia imposibilităţii obiective de respectare a prevederilor alin. (7), APIA ia în considerare dovezi verificabile relevante privind îndeplinirea cerinţei stabilite la alin. (6), care se menţionează în Ghidul informativ aferent ecoschemelor.

(9)Nefurnizarea dovezilor stabilite la alin. (7) până la data de 15 octombrie inclusiv poate conduce la imposibilitatea acordării avansului.
(10)Elementele noi de peisaj trebuie să se regăsească pe suprafeţele de teren arabil sau adiacent parcelei de teren arabil, pe terenul aflat la dispoziţia fermierului.
(11)În anul ulterior aplicării ecoschemei PD-28, elementelor noi de peisaj li se aplică obligaţia de menţinere a elementelor de peisaj existente pe terenul agricol, conform standardului GAEC 8.
(12)În anul ulterior aplicării ecoschemei PD-28, elementelor noi de peisaj constituite din arbori şi arbuşti li se aplică interdicţia de tăiere în perioada de reproducere şi creştere a păsărilor sălbatice (15 martie-31 august), conform standardului GAEC 8.
(13)Nu sunt eligibile pentru PD-28 elementele de peisaj (garduri vii individuale, şiruri de arbori/arbuşti şi arbori, grup de rânduri de arbori, pâlcuri arbustive, arbori în grup, tufe sau pietre în aliniament, arbori solitari, movile) care au fost declarate anterior anului de cerere 2025 şi pentru care s-a aplicat obligaţia menţinerii elementelor de peisaj existente pe terenul agricol, conform GAEC 8.
Art. 596
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate stabilite la art. 592 nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-28.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 594 şi 595 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 597
(1)Fermierii care optează pentru ecoschema PD28 pot accesa pe aceeaşi suprafaţă de teren arabil şi ecoschema PD-04 sau ecoschema PD-05, după caz.
(2)Fermierii care optează pentru ecoschema PD-28 nu pot accesa ecoschema PD-05, în cazul în care optează pentru cerinţa specifică privind plantarea a 2 arbori/ha, aşa cum este prevăzută la art. 50 alin. (1) pct. 1.

SECŢIUNEA 7:Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte
Art. 60
Sprijinul aferent intervenţiei PD-07 - Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte, denumită în continuare ecoschema PD-07, se acordă ca plată anuală pe unitate vită mare, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, pentru compensarea costurilor suplimentare şi a pierderilor de venit suportate de beneficiari ca urmare a respectării cerinţelor specifice, aşa cum sunt stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.
Art. 61
Condiţiile de eligibilitate pentru ecoschema PD-07 trebuie îndeplinite în mod cumulativ, astfel:
a)beneficiarul ecoschemei PD-07 se încadrează în categoria fermierilor activi şi este crescător de animale;
b)beneficiarul deţine vaci de lapte adulte, care au cel puţin o fătare şi sunt identificate şi înregistrate în Baza naţională de date, definită potrivit art. 1 pct. 5 din Norma sanitar-veterinară pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 208/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
c)beneficiarul deţine o exploataţie de vaci de lapte adulte înregistrată cu cod ANSVSA în BND sau autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 62
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 63
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, prevăzute de Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/2023 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte standarde minime pentru protecţia bovinelor din exploataţiile comerciale, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 10/2023, precum şi din prevederile relevante ale SMR 11 stabilite prin ordinul menţionat la art. 62.
Art. 64
(1)Pentru a beneficia de sprijinul aferent ecoschemei PD-07, fermierii trebuie să respecte cumulativ următoarele cerinţe specifice referitoare la:
1.evitarea mulsului traumatic şi bunăstarea ugerului:
a)verificarea stării tehnice a echipamentelor de muls de cel puţin 3 ori/an;
b)schimbarea manşoanelor aparatelor de muls la un interval de maximum 4 luni, respectiv de cel puţin 3 ori pe an, rezultând un număr mediu de 0,9 manşoane/cap de vacă de lapte adultă/an de angajament;
c)utilizarea a minimum 3 litri produse/cap vacă de lapte adultă/an pentru întreţinerea ugerului, premergător mulsului şi postmuls;
2.sănătatea ongloanelor efectuează anual cel puţin două acţiuni de trimaj pentru fiecare vacă de lapte adultă;
3.îmbunătăţirea zonei de odihnă utilizează o cantitate de materiale sub formă de aşternut de cel puţin 3 kg/cap vacă de lapte adultă/zi sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor.
4.asigurarea unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, asigurând fiecărui animal raţie furajeră optimizată, echilibrată din punct de vedere nutritiv, respectiv proteina brută din furaj trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 10% şi 20% din substanţa uscată, care trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 40% şi 90%.

(2)Plata compensatorie prevăzută la art. 60 se acordă pentru îndeplinirea a minimum trei dintre cerinţele specifice prevăzute la alin. (1).

Art. 65
(1)Documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor specifice şi care se depun împreună cu decontul justificativ, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 15, sunt:
a)mişcarea lunară şi cumulată a efectivelor de vaci de lapte, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 16, din care rezultă efectivul de vaci de lapte aflat sub angajament;
b)pentru cerinţa care atestă verificarea periodică a stării tehnice a echipamentelor de muls:
(i)copie a contractului de servicii/mentenanţă, pentru verificările tehnice efectuate asupra echipamentelor de muls;
(ii)copie a facturii/facturilor pentru serviciile prestate şi a documentului care face dovada plăţii acestora;
(iii)copie a raportului emis/a procesului-verbal/proceselor-verbale din care rezultă verificările tehnice efectuate asupra echipamentelor de muls;
c)pentru cerinţa care atestă schimbarea manşoanelor aparatelor de muls:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţie a manşoanelor;
(ii)copie a fişei de magazine, dacă există manşoane pe stoc la data de 1 ianuarie a anului;
(iii)copii ale bonurilor de consum;
(iv)copii ale proceselor-verbale din care rezultă data operaţiunii/operaţiunilor de înlocuire a manşoanelor şi aparatele de muls pentru care au fost efectuate înlocuirile;
d)pentru cerinţa care atestă folosirea produselor de întreţinerea ugerului premergător mulsului şi postmuls:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţie a produselor folosite pentru igiena ugerului;
(ii)copie a fişei de magazie, dacă există produse pe stoc la data de 1 ianuarie a anului de cerere;
(iii)copii ale bonurilor de consum;
(iv)copie a registrului de evidenţă a aplicării produselor, care va cuprinde date despre locaţia/grajdul în care se află efectivul de animale, data aplicării (înainte/postmuls), efectivul de animale pentru care sau aplicat produse la fiecare mulsoare şi cantitatea produselor;
e)pentru cerinţa care atestă efectuarea acţiunilor pentru sănătatea ongloanelor:
(i)copie a contractului de prestări servicii de trimaj, încheiat cu un prestator de servicii veterinare;
(ii)copie a facturii/facturilor care atestă efectuarea serviciilor de trimaj şi a documentului care face dovada plăţii;
(iii)copii ale proceselor-verbale din care rezultă data acţiunii/acţiunilor de trimaj însoţite de detalierea efectivului pe crotalii;
f)pentru cerinţa care atestă îmbunătăţirea zonei de odihnă:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţionare/a documentelor de intrare a materialelor folosite sub formă de aşternut/materiale higroscopice;
(ii)copie a fişei de magazie, dacă există materiale folosite pentru aşternut/materiale higroscopice pe stoc la data de 1 ianuarie a anului;
(iii)copie a registrului de evidenţă, completat zilnic, din care să reiasă: data (ziua) aplicării, cantitatea şi locul în care au fost utilizate materialele sub formă de aşternut/materiale higroscopice, nr. de animale existent la momentul aplicării din care să rezulte cantitatea de 3 kg/cap/zi material absorbant (sub formă de aşternut) sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor;
(iv)copii ale bonurilor de consum.
g)pentru cerinţa care atestă îndeplinirea asigurării unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră se depun copii ale buletinelor de analiză lunare ale furajelor din care să reiasă valoarea proteinei brute şi a substanţei uscate din furajele analizate, emise pe perioada anului de angajament voluntar de către un laborator specializat.

(2)Decontul şi documentele specifice prevăzute la alin. (1) se depun anual, respectiv în luna ianuarie a anului următor anului de angajament pentru care se solicită sprijin, pentru activitatea desfăşurată în perioada 1 ianuarie-31 decembrie.
Art. 66
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate, menţionate la art. 61, nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-07.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 63-65 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.
SECŢIUNEA 8:Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat
Art. 67
Sprijinul aferent intervenţiei PD-08 - Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, denumită în continuare ecoschema PD-08, se acordă ca plată anuală pe unitate vită mare, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, pentru compensarea costurilor suplimentare şi a pierderilor de venit suportate de beneficiari ca urmare a respectării cerinţelor specifice, aşa cum sunt stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.
Art. 68
(1)Condiţiile de eligibilitate pentru ecoschema PD-08 trebuie îndeplinite în mod cumulativ, astfel:
a)beneficiarul ecoschemei PD-08 se încadrează în categoria fermierilor activi şi este crescător de animale;
b)beneficiarul deţine o exploataţie de bovine înregistrată cu cod ANSVSA în BND sau autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare;
c)[textul din Art. 68, alin. (1), litera C. din capitolul IV, sectiunea 8 a fost abrogat la 12-feb-2025 de Art. I, punctul 59. din Ordinul 42/2025]
d)efectivul eligibil de tineret bovin trebuie să fie deţinut în exploataţie minimum 6 luni până la data livrării în vederea sacrificării în abatoare autorizate sanitar-veterinar care sunt supuse controlului autorităţii competente privind respectarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 180/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecţia animalelor în timpul sacrificării şi uciderii;
e)greutatea la livrare în vederea sacrificării către un abator autorizat este de minimum 450 kg în viu/cap.
(2)În sensul ecoschemei PD-08, prin tineret bovin se înţelege tineret femel şi mascul din specia bovine cu vârsta de maximum 32 de luni la data livrării la abator la greutatea de minimum 450 kg în viu/cap.
Art. 69
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 70
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, constituite din prevederile Ordinului nr. 10/2023, precum şi din prevederile relevante ale SMR 9 şi SMR 11.
Art. 71
(1)Pentru a beneficia de sprijinul aferent ecoschemei PD-08 fermierii trebuie să respecte următoarele cerinţe specifice, referitoare la:
1."creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal", potrivit căreia trebuie să se asigure fiecărui animal, exploatat în sistemul semiintensiv şi/sau intensiv, în perioada de stabulaţie a anului de cerere, un spaţiu util din adăpost cu 15% mai mare decât standardul minim prevăzut în Ordinul nr. 10/2023;
2.«asigurarea condiţiilor de confort sporit în zona de odihnă», utilizând o cantitate de materiale sub formă de aşternut de cel puţin 3 kg/cap tineret bovin/zi sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor;

3."asigurarea unor raţii furajere optimizate" pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, asigurând fiecărui animal raţie furajeră optimizată, echilibrată din punct de vedere nutritiv, respectiv proteina brută din furaj trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 10%-20% din substanţa uscată, care trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 40-90%.
(2)Plata compensatorie prevăzută la art. 67 se acordă pentru minimum două dintre cerinţele prevăzute la alin. (1), fiind obligatorie aplicarea angajamentului privind creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal.
Art. 72
Solicitantul depune împreună cu cererea de plată pentru ecoschema PD-08 schiţa grajdului/spaţiului de creştere (din suprafaţa totală construită se elimină suprafaţa aferentă spaţiului de hrănire/adăpare dacă este amplasat pe sol care împiedică deplasarea sau odihna tineretului bovin, suprafaţa stâlpilor etc.).
Art. 73
(1)Documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor specifice şi care se depun împreună cu decontul justificativ, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 15, sunt:
a)documente de intrare, în funcţie de provenienţă: copii de pe facturi de achiziţie, documente de circulaţie, certificate sanitar-veterinare, filă/file din carnetul de comercializare împreună cu copia atestatului de producător, acte de mutaţie, acte fătări, după caz;
b)documente de ieşire, după tipul abatorizării:
(i)copia documentului/documentelor de livrare către abatorul autorizat sanitar-veterinar, copia avizului de însoţire a animalelor de la exploataţia cu cod ANSVSA la abatorul autorizat sanitar-veterinar;
(ii)copia documentelor care dovedesc moartea animalelor;
c)copiile rapoartelor de clasificare;
d)documente pentru sacrificare în regim de prestare de servicii:
(i)copia avizului de livrare de la crescător la abator;
(ii)copia facturii de prestare a serviciului de abatorizare;
(iii)copiile rapoartelor de clasificare;
e)documente pentru sacrificare în abatorul propriu autorizat:
(i)copie după documentul de circulaţie pentru mişcarea din fermă în abator;
(ii)copie după raportul de abatorizare;
f)situaţia centralizatoare a intrărilor şi ieşirilor pentru perioada aferentă decontului întocmită pe baza documentelor de intrare-ieşire din care rezultă trasabilitatea de la intrarea în exploataţie până la livrarea către abator şi îndeplinirea cerinţelor referitoare la perioada de 6 luni, livrarea către abator la o greutate de minimum 450 kg în viu şi vârsta la data livrării către abator, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 17. Această situaţie centralizatoare se depune la APIA atât pe suport electronic, cât şi pe suport hârtie;
g)documentul din care rezultă că este îndeplinită cerinţa privind creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului disponibil alocat fiecărui animal este situaţia centralizatoare a evidenţelor privind respectarea spaţiului disponibil alocat fiecărui animal mai mare cu 15% faţă de standardul minim prevăzut în Ordinul nr. 10/2023, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 18;
h)documentele care atestă îndeplinirea cerinţei privind "asigurarea condiţiilor de confort sporit în zona de odihnă" sunt:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţionare/a documentelor de intrare a materialelor folosite sub formă de aşternut/materiale higroscopice;
(ii)copia fişei de magazie, dacă există materiale folosite pentru aşternut/materiale higroscopice pe stoc la data de 1 ianuarie a anului de cerere;
(iii)copii ale bonurilor de consum;
(iv)copie a registrului de evidenţă de aplicare a materialelor din care să reiasă: data (ziua) aplicării, cantitatea şi locul în care au fost utilizate materialele sub formă de aşternut/materiale higroscopice, nr. de animale existent la momentul aplicării din care să rezulte cantitatea de 3 kg/cap/zi material absorbant (sub formă de aşternut) sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor;
i)documentele care atestă îndeplinirea cerinţei privind asigurarea unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră sunt copii ale buletinelor de analiză lunare ale furajelor din care să reiasă valoarea proteinei brute şi a substanţei uscate din furajele analizate, emise pe perioada anului de angajament voluntar, de către un laborator specializat.
(2)Decontul şi documentele se depun astfel:
a)în luna iulie pentru activitatea de creştere şi îngrăşare desfăşurată în perioada 1 ianuarie-30 iunie;
b)în luna ianuarie a anului următor anului de angajament pentru care se solicită sprijin, pentru activitatea de creştere şi îngrăşare desfăşurată în perioada 1 iulie-31 decembrie.
Art. 74
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate, menţionate la art. 68, nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-08.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 70, 71 şi 73 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.
SECŢIUNEA 9:Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate
Art. 75
Sprijinul aferent intervenţiei PD-27 - Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate, denumită în continuare ecoschema PD-27, se acordă ca plată anuală pe unitate vită mare, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.115 pentru compensarea parţială a pierderilor de venit suportate de beneficiari ca urmare a respectării cerinţelor specifice, aşa cum sunt stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.
Art. 76
Condiţiile de eligibilitate pentru ecoschema PD-27 trebuie îndeplinite în mod cumulativ, astfel:
a)beneficiarul ecoschemei PD-27 se încadrează în categoria fermierilor activi şi este crescător de animale;
b)beneficiarul deţine o exploataţie de bovine înregistrată cu cod ANSVSA în BND sau autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare;
c)beneficiarul deţine animale din specia de bovine, înregistrate în BND, care vor fi exploatate în sistem extensiv pe suprafeţele de pajişti permanente şi pajişti temporare.
Art. 77
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 78
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, constituite din prevederile Ordinului nr. 10/2023, precum şi prevederile relevante ale SMR 9 şi SMR 11.
Art. 79
(1)Pentru a beneficia de sprijinul aferent ecoschemei PD-27, fermierii trebuie să respecte următoarele cerinţe specifice:
a)pentru pachetul 1 - păşunatul animalelor din specia bovine pe pajişti permanente şi temporare din zona montană:
(i)varianta 1:
1.asigură încărcătura de maximum 1,0 UVM/ha;
2.asigură păşunatul bovinelor cel puţin 60 de zile (timp de cel puţin 6 ore pe zi) din anul de angajament;
(ii)varianta 2:
1.asigură încărcătura de maximum 1,0 UVM/ha;
2.asigură păşunatul bovinelor cel puţin 90 de zile (timp de cel puţin 6 ore pe zi) din anul de angajament.
Solicitanţii vor opta în cererea de plată pentru un singur angajament din pachetul 1, varianta 1 sau 2;
b)pentru pachetul 2 - păşunatul animalelor din specia bovine pe pajişti permanente şi temporare din zona de deal:
1.asigură încărcătura de maximum 1,0 UVM/ha;
2.asigură păşunatul bovinelor cel puţin 140 de zile (timp de cel puţin 6 ore pe zi) din anul de angajament;
c)pentru pachetul 3 - păşunatul animalelor din specia bovine pe pajişti permanente şi temporare din zona de câmpie:
1.asigură încărcătura maximă de bovine de 1,0 UVM/ha;
2.asigură păşunatul bovinelor cel puţin 100 de zile (timp de cel puţin 6 ore pe zi) din anul de angajament.

(2)Plata compensatorie prevăzută la art. 75 se acordă pentru îndeplinirea unui singur angajament dintre cele prevăzute la alin. (1).

(3)Animalele pentru care se solicită ecoschema PD-27 nu pot face obiectul PD-07 şi PD-08 în acelaşi an de angajament.
Art. 80
(1)Documentul care atestă îndeplinirea cerinţelor specifice şi care se depune împreună cu decontul justificativ, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 19, este copia caietului de păşunat din care să rezulte numărul parcelei, număr bloc fizic, denumirea localităţii, suprafaţa parcelei, data de păşunat, efectivul de bovine pe categorii de vârstă şi perioada de păşunat.
(2)Decontul şi documentul specific prevăzut la alin. (1) se depun anual, respectiv în luna ianuarie a anului următor anului de angajament pentru care se solicită sprijin, pentru activitatea desfăşurată în perioada de păşunat din angajament.
Art. 81
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate, menţionate la art. 76, nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-27.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 78, 79 şi 80 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.