Secţiunea 7 - Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte - Ordinul 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024

M.Of. 241 bis

În vigoare
Versiune de la: 16 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 7:Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte
Art. 60
Sprijinul aferent intervenţiei PD-07 - Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte, denumită în continuare ecoschema PD-07, se acordă ca plată anuală pe unitate vită mare, în baza angajamentelor asumate voluntar de beneficiari, conform art. 31 alin. (7) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, pentru compensarea costurilor suplimentare şi a pierderilor de venit suportate de beneficiari ca urmare a respectării cerinţelor specifice, aşa cum sunt stabilite în fişa intervenţiei prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027.
Art. 61
Condiţiile de eligibilitate pentru ecoschema PD-07 trebuie îndeplinite în mod cumulativ, astfel:
a)beneficiarul ecoschemei PD-07 se încadrează în categoria fermierilor activi şi este crescător de animale;
b)beneficiarul deţine vaci de lapte adulte, care au cel puţin o fătare şi sunt identificate şi înregistrate în Baza naţională de date, definită potrivit art. 1 pct. 5 din Norma sanitar-veterinară pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 208/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
c)beneficiarul deţine o exploataţie de vaci de lapte adulte înregistrată cu cod ANSVSA în BND sau autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 62
Condiţionalitatea prevăzută în Ordinul nr. 54/570/32/2023 se respectă la nivelul întregii exploataţii agricole pe întregul an calendaristic.
Art. 63
Angajamentele depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază, prevăzute de Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/2023 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte standarde minime pentru protecţia bovinelor din exploataţiile comerciale, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 10/2023, precum şi din prevederile relevante ale SMR 11 stabilite prin ordinul menţionat la art. 62.
Art. 64
(1)Pentru a beneficia de sprijinul aferent ecoschemei PD-07, fermierii trebuie să respecte cumulativ următoarele cerinţe specifice referitoare la:
1.evitarea mulsului traumatic şi bunăstarea ugerului:
a)verificarea stării tehnice a echipamentelor de muls de cel puţin 3 ori/an;
b)schimbarea manşoanelor aparatelor de muls la un interval de maximum 4 luni, respectiv de cel puţin 3 ori pe an, rezultând un număr mediu de 0,9 manşoane/cap de vacă de lapte adultă/an de angajament;
c)utilizarea a minimum 3 litri produse/cap vacă de lapte adultă/an pentru întreţinerea ugerului, premergător mulsului şi postmuls;
2.sănătatea ongloanelor efectuează anual cel puţin două acţiuni de trimaj pentru fiecare vacă de lapte adultă;
3.îmbunătăţirea zonei de odihnă utilizează o cantitate de materiale sub formă de aşternut de cel puţin 3 kg/cap vacă de lapte adultă/zi sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor.
4.asigurarea unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, asigurând fiecărui animal raţie furajeră optimizată, echilibrată din punct de vedere nutritiv, respectiv proteina brută din furaj trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 10% şi 20% din substanţa uscată, care trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 40% şi 90%.

(2)Plata compensatorie prevăzută la art. 60 se acordă pentru îndeplinirea a minimum trei dintre cerinţele specifice prevăzute la alin. (1).

Art. 65
(1)Documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor specifice şi care se depun împreună cu decontul justificativ, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 15, sunt:
a)mişcarea lunară şi cumulată a efectivelor de vaci de lapte, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 16, din care rezultă efectivul de vaci de lapte aflat sub angajament;
b)pentru cerinţa care atestă verificarea periodică a stării tehnice a echipamentelor de muls:
(i)copie a contractului de servicii/mentenanţă, pentru verificările tehnice efectuate asupra echipamentelor de muls;
(ii)copie a facturii/facturilor pentru serviciile prestate şi a documentului care face dovada plăţii acestora;
(iii)copie a raportului emis/a procesului-verbal/proceselor-verbale din care rezultă verificările tehnice efectuate asupra echipamentelor de muls;
c)pentru cerinţa care atestă schimbarea manşoanelor aparatelor de muls:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţie a manşoanelor;
(ii)copie a fişei de magazine, dacă există manşoane pe stoc la data de 1 ianuarie a anului;
(iii)copii ale bonurilor de consum;
(iv)copii ale proceselor-verbale din care rezultă data operaţiunii/operaţiunilor de înlocuire a manşoanelor şi aparatele de muls pentru care au fost efectuate înlocuirile;
d)pentru cerinţa care atestă folosirea produselor de întreţinerea ugerului premergător mulsului şi postmuls:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţie a produselor folosite pentru igiena ugerului;
(ii)copie a fişei de magazie, dacă există produse pe stoc la data de 1 ianuarie a anului de cerere;
(iii)copii ale bonurilor de consum;
(iv)copie a registrului de evidenţă a aplicării produselor, care va cuprinde date despre locaţia/grajdul în care se află efectivul de animale, data aplicării (înainte/postmuls), efectivul de animale pentru care sau aplicat produse la fiecare mulsoare şi cantitatea produselor;
e)pentru cerinţa care atestă efectuarea acţiunilor pentru sănătatea ongloanelor:
(i)copie a contractului de prestări servicii de trimaj, încheiat cu un prestator de servicii veterinare;
(ii)copie a facturii/facturilor care atestă efectuarea serviciilor de trimaj şi a documentului care face dovada plăţii;
(iii)copii ale proceselor-verbale din care rezultă data acţiunii/acţiunilor de trimaj însoţite de detalierea efectivului pe crotalii;
f)pentru cerinţa care atestă îmbunătăţirea zonei de odihnă:
(i)copie a facturii/facturilor de achiziţionare/a documentelor de intrare a materialelor folosite sub formă de aşternut/materiale higroscopice;
(ii)copie a fişei de magazie, dacă există materiale folosite pentru aşternut/materiale higroscopice pe stoc la data de 1 ianuarie a anului;
(iii)copie a registrului de evidenţă, completat zilnic, din care să reiasă: data (ziua) aplicării, cantitatea şi locul în care au fost utilizate materialele sub formă de aşternut/materiale higroscopice, nr. de animale existent la momentul aplicării din care să rezulte cantitatea de 3 kg/cap/zi material absorbant (sub formă de aşternut) sau 300 g/cap/zi materiale higroscopice sub formă de fibre vegetale mărunţite sau tocate (talaş, rumeguş, paie tocate) peste stratul izolator, în cazul utilizării saltelelor;
(iv)copii ale bonurilor de consum.
g)pentru cerinţa care atestă îndeplinirea asigurării unor raţii furajere optimizate pentru creşterea bunăstării şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră se depun copii ale buletinelor de analiză lunare ale furajelor din care să reiasă valoarea proteinei brute şi a substanţei uscate din furajele analizate, emise pe perioada anului de angajament voluntar de către un laborator specializat.

(2)Decontul şi documentele specifice prevăzute la alin. (1) se depun anual, respectiv în luna ianuarie a anului următor anului de angajament pentru care se solicită sprijin, pentru activitatea desfăşurată în perioada 1 ianuarie-31 decembrie.
Art. 66
(1)Fermierii care nu respectă condiţiile de eligibilitate, menţionate la art. 61, nu sunt eligibili pentru ecoschema PD-07.
(2)Nerespectarea prevederilor art. 63-65 se sancţionează conform dispoziţiilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancţiuni aplicabil intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Nerespectarea normelor privind condiţionalitatea se sancţionează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancţiuni administrative pentru condiţionalitate începând cu anul de cerere 2023.