Capitolul iv - MAŞINI ŞI INSTALAŢII ELECTRICE ŞI ÎNCĂPERI DE MAŞINI NESUPRAVEGHEATE PERIODIC - Norme Tehnice din 2003 privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR-NPESC-2003

M.Of. 374 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2003
CAPITOLUL IV:MAŞINI ŞI INSTALAŢII ELECTRICE ŞI ÎNCĂPERI DE MAŞINI NESUPRAVEGHEATE PERIODIC
PARTEA A:GENERALITĂŢI
SECŢIUNEA 1:Regula 1 - Aplicare
În situaţia în care nu se prevede altfel, acest capitol se va aplica la navele noi de pescuit cu lungimea de 24 metri sau mai mare.
SECŢIUNEA 2:Regula 2 - Definiţii
(1)instalaţia principală de guvernare - cuprinde maşinile, agregatele de putere ale instalaţiei de guvernare, dacă există, şi echipamentul auxiliar şi mijloacele de aplicare a cuplului la axul cârmei (de exemplu eche sau sector) necesare pentru a mişca cârma în scopul guvernării navei în condiţii normale de exploatare.
(2)mijloace auxiliare de activare a cârmei - echipamentele prevăzute pentru a mişca cârma în scopul guvernării navei în cazul unei avarii la instalaţia principală de guvernare.
(3)agregatul de putere al instalaţiei de guvernare
a)în cazul instalaţiei electrice de guvernare, un motor electric şi echipamentul său electric aferent;
b)în cazul instalaţiei electrohidraulice de guvernare, un motor electric şi echipamentul său electric aferent şi pompa conexată; şi
c)în cazul altei instalaţii de guvernare hidraulice, un motor de acţionare şi pompa conexată.
(4)viteza maximă de serviciu înainte - cea mai mare viteză pentru care nava este proiectată să o menţină în serviciu pe mare la pescajul maxim admisibil de operare.
(5)viteza maximă înapoi - viteza estimată pe care o navă o poate realiza la puterea maximă înapoi de proiect, la pescajul maxim admisibil de operare.
(6)agregat de combustibil - echipamentul folosit pentru prepararea combustibilului pentru alimentarea unei căldări cu arzător, sau echipamentul folosit pentru prepararea combustibilului folosit de un motor cu ardere internă, şi include toate pompele de presiune pentru combustibil, filtrele şi încălzitoarele care utilizează combustibil la o presiune mai mare de 0,18 N/mm2.
(7)condiţii normale de funcţionare şi locuit - condiţiile conform cărora nava în întregime, instalaţiile sale, mijloacele de propulsie principale şi auxiliare, instalaţia de guvernare şi echipamentul aferent, mijloacele de siguranţă a navigaţiei şi de limitare a riscurilor de incendiu şi inundare, mijloacele interne şi externe de comunicare şi semnalizare, mijloacele de evacuare şi vinciurile pentru bărcile de urgenţă sunt în stare corespunzătoare de funcţionare, iar condiţiile minime de confort pentru locuit sunt satisfăcătoare.
(8)navă lipsită de energie - condiţia în care instalaţia principală de propulsie, căldările şi instalaţiile auxiliare nu sunt în funcţionare datorită lipsei energiei electrice.
(9)tablou principal de distribuţie - un tablou de distribuţie alimentat direct de la sursa principală de energie electrică şi destinat distribuirii energiei electrice.
(10)încăperi de maşini periodic nesupravegheate - acele spaţii care conţin maşina principală de propulsie şi agregatele aferente şi toate sursele principale de alimentare cu energie electrică şi care nu sunt supravegheate tot timpul, în toate condiţiile de exploatare, inclusiv în timpul manevrei navei.
SECŢIUNEA 3:Regula 3 - Generalităţi
SUBSECŢIUNEA 1:Instalaţii de maşini
(1)Instalaţiile principale de propulsie, dispozitivele de comandă, tubulatura de aburi, instalaţiile de combustibil, de aer comprimat, electrice şi frigorifice; maşinile auxiliare; căldările şi alte recipiente sub presiune; tubulatura şi instalaţiile de pompare, instalaţiile de guvernare şi instalaţiile cu acţionare mecanică, arborii şi cuplajele de transmitere a puterii vor fi proiectate, construite, încercate, instalate şi exploatate în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată acestea vor fi în conformitate regulile unei organizaţii recunoscute.
Aceste maşini şi instalaţii, precum şi instalaţiile de ridicat, vinciurile, echipamentele de manipulare şi prelucrare a peştelui vor fi protejate în aşa fel încât să se reducă la minimum orice pericol pentru persoanele aflate la bord. O atenţie specială va fi acordată elementelor mobile, suprafeţelor fierbinţi şi altor pericole.
(2)Încăperile de maşini vor fi astfel proiectate încât să asigure accesul sigur şi liber la toate maşinile şi comenzile lor, precum şi la orice alte elemente care ar necesita întreţinere. Aceste încăperi vor fi corespunzător ventilate.
(3)_
a)Vor fi prevăzute mijloace prin care să se asigure sau să se restabilească funcţionarea maşinii de propulsie, chiar şi în cazul când unul dintre agregatele auxiliare esenţiale s-ar defecta. O atenţie deosebită va fi acordată funcţionării:
(i)instalaţiilor care alimentează maşina principală de propulsie cu combustibil sub presiune;
(ii)surselor normale de ulei de ungere sub presiune;
(iii)instalaţiilor hidraulice, pneumatice şi electrice pentru comanda maşinii principale de propulsie, inclusiv a elicelor cu pas variabil;
(iv)surselor de apă sub presiune pentru circuitele de răcire ale maşinii principale de propulsie; şi
(v)unui compresor de aer şi unui rezervor de aer pentru pornire sau comandă; cu condiţia ca ANR, având în vedere siguranţa generală, să admite o reducere parţială a randamentului în locul unei funcţionări normale complete.
b)Vor fi prevăzute mijloace care să permită punerea în funcţiune a maşinilor fără ajutor din afară dacă nava este lipsită de energie.
(4)Maşinile principale de propulsie şi toate instalaţiile auxiliare esenţiale pentru propulsie şi siguranţa navei prevăzute vor fi astfel încât să poată funcţiona în poziţia lor de montaj când nava este în poziţie normală sau înclinată într-un bord sau altul până la 150 în condiţii statice şi până la 22,50, în oricare bord, în condiţii dinamice, adică are ruliu şi simultan tangaj (înclinări dinamice) până la 7,50 spre prova sau pupa. ANR poate permite abateri de la aceste unghiuri, având în vedere tipul, dimensiunile şi condiţiile de exploatare ale navei.
(5)O atenţie specială va fi acordată proiectării, construcţiei şi montării instalaţiilor maşinii de propulsie astfel ca orice fel de vibraţie a acestora să nu producă tensiuni exagerate în instalaţii în domeniile normale de funcţionare.
SUBSECŢIUNEA 2:Instalaţii electrice
(6)Proiectarea şi construcţia instalaţiilor electrice va fi astfel încât să se asigure:
a)serviciile necesare menţinerii navei în condiţii normale de exploatare şi locuit fără a se recurge la o sursă de energie de avarie;
b)serviciile esenţiale siguranţei în cazul avariei sursei principale de energie; şi
c)protecţia echipajului şi navei împotriva accidentelor de natură electrică.
(7)ANR va supraveghea implementarea uniformă a regulilor 16 şi 18.
Pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată ANR va supraveghea implementarea uniformă a regulilor 16 şi 18 având în vedere regulile unei organizaţii recunoscute.
Încăperi de maşini nesupravegheate periodic
(8)Regulile 19 la 24 se vor aplica, suplimentar la regulile de la 3 la 18 şi V/1 la V/44, navelor cu încăperi de maşini periodic nesupravegheate.
(9)Vor fi luate măsuri pentru a se asigura buna funcţionare a întregului echipament în toate condiţiile de operare, inclusiv în timpul manevrei navei, şi vor fi prevăzute inspecţii regulate şi probe de rutină pentru a se asigura o funcţionare continuă corectă, în conformitate cu normele tehnice ale ANR, iar pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute.
(10)Navele vor fi prevăzute cu documente de evidenţă în conformitate cu normele tehnice ale ANR privind calitatea de a funcţiona fără prezenţa permanentă a personalului în încăperile de maşini.
Navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată vor fi prevăzute cu documente de evidenţă privind calitatea de a funcţiona fără prezenţa permanentă a personalului în încăperile de maşini în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute.
PARTEA B:INSTALAŢII DE MAŞINI
(Se va vedea de asemenea şi regula 3)
SECŢIUNEA 4:Regula 4 - Maşini
(1)Maşinile principale şi auxiliare importante pentru propulsia şi siguranţa navei vor fi prevăzute cu mijloace eficiente de comandă.
(2)Motoarele cu ardere internă cu un diametru al cilindrului mai mare de 200 mm sau cu volumul carterului mai mare de 0,6 m3, vor fi prevăzute cu supape de siguranţă împotriva exploziei în carter de un tip aprobat şi cu o secţiune de descărcare suficientă.
(3)În cazul în care maşinile principale sau auxiliare inclusiv recipientele sub presiune sau orice parte a acestor maşini se află sub presiune internă şi pot fi supuse unei suprapresiuni periculoase, vor fi prevăzute dispozitive, unde este cazul, de protecţie împotriva presiunii excesive.
(4)Toate angrenajele şi fiecare arbore şi cuplaj folosite pentru transmiterea puterii la maşinile esenţiale pentru propulsia şi siguranţa navei sau siguranţa persoanelor aflate la bord vor fi proiectate şi construite în aşa fel încât să reziste la eforturile maxime de lucru la care pot fi supuse în toate condiţiile de funcţionare. Va fi acordată atenţia cuvenită tipului de motoare de care sunt antrenate sau din care fac parte.
(5)Maşinile principale de propulsie şi, acolo unde este cazul, maşinile auxiliare, vor fi prevăzute cu dispozitive de oprire automată în caz de avarie, ca de exemplu, la lipsa alimentării cu ulei, ce ar putea conduce imediat la avarie, întrerupere completă sau explozie. Va fi prevăzută de asemenea o alarmă de prevenire care va intra în funcţiune înainte de oprirea automată, dar ANR poate permite măsuri pentru anularea dispozitivelor de oprire automată. De asemenea, ANR poate scuti navele de aplicarea prevederilor acestui paragraf, în funcţie de tipul navei sau de serviciul ei specific.
SECŢIUNEA 5:Regula 5 - Mijloace pentru mersul înapoi
(1)Navele vor avea suficientă putere la mersul înapoi pentru a se asigura un control corespunzător al navei în toate circumstanţele normale.
(2)Capacitatea maşinilor de a inversa sensul împingerii elicei într-un timp suficient astfel încât nava să se poată opri pe o distanţă rezonabilă când ea se află în regimul de mers înainte la viteza maximă de serviciu va fi demonstrată pe mare.
SECŢIUNEA 6:Regula 6 - Căldări de abur, instalaţii de alimentare şi tubulatura de abur
(1)Fiecare căldare de abur şi fiecare generator de abur fără arzător vor fi prevăzute cu cel puţin două supape de siguranţă de capacitate corespunzătoare. Totuşi, ANR poate permite, având în vedere debitul sau celelalte caracteristici ale oricărei căldări de abur sau generator de abur fără arzător, să se monteze numai o singură supapă de siguranţă, în cazul când consideră satisfăcătoare realizarea prin aceasta a unei protecţii corespunzătoare împotriva suprapresiunii, în conformitate cu normele tehnice ANR.
Pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, ANR poate permite, având în vedere debitul sau celelalte caracteristici ale oricărei căldări de abur sau generator de abur fără arzător, să se monteze numai o singură supapă de siguranţă, în cazul când consideră satisfăcătoare realizarea prin aceasta a unei protecţii corespunzătoare împotriva suprapresiunii în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute.
(2)Fiecare căldare de abur cu combustibil lichid care este destinată a funcţiona fără supravegherea personalului de serviciu va fi dotată cu dispozitive de siguranţă care să întrerupă alimentarea cu combustibil şi care să declanşeze alarma în cazul unui nivel scăzut de apă, întreruperii debitului de aer sau întreruperii flăcării.
(3)ANR va acorda o atenţie deosebită instalaţiilor căldării de abur pentru a se asigura că instalaţia de alimentare, dispozitivele de control şi de siguranţă sunt corespunzătoare în toate privinţele pentru a asigura securitatea căldărilor, recipientelor de abur sub presiune şi tubulaturii de abur.
SECŢIUNEA 7:Regula 7 - Comunicaţii între timonerie şi încăperea de maşini
Vor fi prevăzute două mijloace separate de comunicaţie între timonerie şi platforma de comandă din încăperea de maşini, din care unul va fi telegraful din compartimentul de maşini, cu excepţia navelor cu lungimea mai mică de 45 metri, unde instalaţia de propulsie este comandată direct din timonerie, pentru care ANR poate accepta alte mijloace de comunicare în afara telegrafului maşini.
SECŢIUNEA 8:Regula 8 - Comanda din timonerie a instalaţiei de propulsie
(1)în cazul în care instalaţia de propulsie este comandată de la distanţă din timonerie, vor fi respectate următoarele:
a)în toate condiţiile de exploatare, inclusiv manevra navei, turaţia, sensul de rotaţie şi, dacă este cazul, pasul elicei, vor fi comandate integral din timonerie;
b)comanda de la distanţă menţionată la subparagraful a) va fi realizată cu un dispozitiv de comandă în conformitate cu normele tehnice ale ANR şi, dacă este necesar, cu posibilităţi de prevenire a supraîncărcării maşinii de propulsie;
Pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, comanda de la distanţă menţionată la subparagraful a) va fi realizată cu un dispozitiv de comandă în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute şi, dacă este necesar, cu posibilităţi de prevenire a supraîncărcării maşinii de propulsie.
c)în timonerie va fi prevăzut un dispozitiv de oprire în caz de avarie a maşinii principale de propulsie şi care va fi independent de sistemul de comandă din timonerie menţionat în subparagraful a);
d)comanda de la distanţă a maşinii de propulsie va fi astfel încât să fie posibilă numai dintr-un singur post odată. În orice post de comandă se admite instalarea de dispozitive de comandă interconectate. Fiecare post va fi prevăzut cu un indicator care să arate ce post comandă maşina de propulsie. Transmiterea comenzii între timonerie şi încăperile de maşini va fi astfel încât să fie posibilă numai în încăperea de maşini sau în postul de comandă maşini. Pe navele cu o lungime mai mică de 45 metri, ANR poate permite ca postul de comandă din spaţiul de maşini să fie singura staţie de avarie cu condiţia ca supravegherea şi comanda din timonerie să fie adecvate.
e)în timonerie vor fi prevăzute indicatoare pentru:
(i)turaţia şi sensul de rotaţie a elicei, în cazul elicelor cu pas fix;
(ii)turaţia elicei şi pasul, în cazul elicelor cu pas variabil; şi
(iii)alarma de prevenire cerută de regula 4 (5);
f)va exista posibilitatea de a comanda local maşina de propulsie, chiar şi în caz de avarie la una din componentele instalaţiei de comandă de la distanţă;
g)concepţia instalaţiei de comandă de la distanţă va fi de aşa manieră încât în caz de defectare să se poată declanşa o alarmă iar turaţia şi sensul de rotaţie stabilite dinainte să se menţină până la intrarea în funcţiune a comenzii locale, numai în cazul în care ANR nu consideră că acest lucru este imposibil;
h)vor fi luate măsuri speciale pentru ca pornirea automată să nu epuizeze posibilităţile de pornire. Va fi prevăzută o alarmă care să indice presiunea scăzută a aerului de pornire şi care va fi fixată la un nivel care să permită încă operaţii de pornire a motorului principal.
(2)În cazul în care maşina principală de propulsie şi maşinile aferente, inclusiv sursele principale de alimentare cu energie electrică sunt prevăzute cu diverse grade de automatizare sau de comandă de la distanţă şi se află sub supraveghere continuă din postul de comandă, acest post de comandă va fi conceput, echipat şi plasat în aşa fel încât funcţionarea maşinilor să fie tot atât de sigură şi eficace ca şi când ar fi sub supraveghere directă.
(3)În general, instalaţiile de pornire automată, supraveghere şi comandă, vor include dispozitive manuale care să permită neutralizarea dispozitivelor automate, chiar şi în cazul unei defectări la un element oarecare din instalaţia de comandă şi control de la distanţă.
SECŢIUNEA 9:Regula 9 - Instalaţii de aer comprimat
(1)Vor fi prevăzute dispozitive care să împiedice presiunile excesive în orice element al instalaţiei de aer comprimat şi în spaţiile de răcire sau carcasele compresoarelor de aer şi răcitoarelor care ar putea fi supuse unor suprapresiuni periculoase datorate deficienţei etanşeităţii elementelor ce conţin aer comprimat. Vor fi prevăzute regulatoare de presiune adecvate.
(2)Dispozitivele principale de pornire cu aer comprimat pentru motoarele principale de propulsie cu combustie internă vor fi protejate corespunzător împotriva efectelor de retur a flamei şi a exploziilor interne din tubulatura de aer pentru lansare.
(3)Toate tubulaturile de refulare de la compresoarele de aer de lansare vor fi legate direct cu rezervoarele pentru aer de lansare, iar tubulaturile de aer pentru lansare de la rezervoarele de aer la maşinile principale sau auxiliare vor fi complet separate de tubulatura de refulare a compresoarelor.
(4)Vor fi luate măsuri pentru reducerea la minimum a pătrunderii uleiului în instalaţiile de aer comprimat şi pentru drenarea acestor instalaţii.
SECŢIUNEA 10:Regula 10 - Instalaţii pentru combustibil, ulei de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile
(1)Nu va fi utilizat combustibil având punctul de inflamabilitate mai mic de 600C (proba în creuzet închis), determinat cu un dispozitiv de încercare aprobat, decât la generatoarele de avarie, în care caz punctul de inflamabilitate nu va fi mai mic de 430C. ANR poate totuşi permite folosirea combustibilului lichid cu punct de inflamabilitate nu mai mic de 430C luând acele măsuri suplimentare de securitate pe care le consideră necesare şi cu condiţia ca în încăperile în care este depozitat sau utilizat un astfel de combustibil, temperatura să nu se ridice până la 100 sub punctul de inflamabilitate al combustibilului.
(2)Vor fi prevăzute dispozitive sigure şi eficiente pentru determinarea cantităţii de combustibil aflată în fiecare tanc. În cazul în care sunt instalate tuburi de sondă, extremităţile lor superioare se vor termina în locuri sigure şi vor fi prevăzute cu mijloace de închidere corespunzătoare. Instrumente din sticlă de o grosime suficientă şi protejate de o carcasă metalică pot fi folosite, cu condiţia montării de valvule cu închidere automată. Pot fi admise şi alte mijloace pentru determinarea cantităţii de combustibil conţinute în orice tanc de combustibil cu condiţia ca defectarea lor sau umplerea excesivă a tancurilor să nu permită pierderea de combustibil.
(3)Vor fi luate măsuri pentru a împiedica suprapresiunea în tancuri sau în orice parte a instalaţiei de combustibil, inclusiv în tubulatura de umplere. Supapele de siguranţă şi tubulatura de aerisire sau de preaplin se vor descărca într-un loc şi într-un mod considerat sigur.
(4)Tubulatura de combustibil care, în caz de defectare, ar permite scurgerea combustibilului dintr-un tanc de depozitare, tanc de decantare sau tanc de serviciu situat deasupra dublului fund, vor fi prevăzute cu un robinet sau o valvulă montată pe tanc cu posibilitatea de a fi închisă dintr-un loc sigur, aflat în afara încăperii respective, în eventualitatea producerii unui incendiu în încăperea în care sunt aceste tancuri.
În cazul special al deeptancurilor situate într-un tunel al liniei de axe, tunel de tubulaturi sau încăperi similare, valvulele vor fi montate pe deeptancuri, dar în caz de incendiu trebuie să existe posibilitatea închiderii tubulaturilor cu ajutorul unei valvule suplimentare pe tubulatura sau tubulaturile din exteriorul tunelului sau încăperii similare. În cazul când o astfel de valvulă suplimentară este prevăzută în încăperea de maşini ea va fi acţionată din afara acestei încăperi.
(5)Pompele care fac parte din instalaţia de combustibil lichid vor fi separate de orice altă instalaţie iar legăturile oricărei dintre aceste pompe vor fi prevăzute cu o valvulă de siguranţă eficace care va fi în circuit închis. În cazul când tancurile de combustibil lichid sunt folosite şi ca tancuri de balast, vor fi prevăzute mijloace adecvate pentru separarea circuitelor de combustibil lichid de cele de balast.
(6)Nici un tanc de combustibil nu va fi situat în locurile în care scurgerile sau pierderile ar putea să provoace un incendiu prin contactul lor cu suprafeţele încălzite. Vor fi luate măsuri pentru a împiedica combustibilul lichid sub presiune să poată scăpa dintr-o pompă, filtru sau încălzitor, de a intra în contact cu suprafeţe încălzite.
(7)_
a)Tubulatura de combustibil, precum şi valvulele şi armăturile acesteia, vor fi din oţel sau alt material echivalent, cu condiţia ca tubulatura flexibilă care poate fi utilizată să fie minimă. Această tubulatură flexibilă şi piesele de cuplare vor avea o rezistenţă corespunzătoare şi vor fi fabricate din materiale aprobate, rezistente la foc sau vor avea o protecţie rezistentă la foc, în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Pe navele noi construite la sau 1 ianuarie 2003 după această dată, tubulatură flexibilă şi piesele de cuplare vor avea o rezistenţă corespunzătoare şi vor fi fabricate din materiale aprobate, rezistente la foc sau vor avea o protecţie rezistentă la foc, în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. Utilizarea acestei tubulaturi flexibile va fi făcută avându-se în vedere recomandările din Circulara 647 "Linii directoare pentru reducerea la minimum a scurgerilor din instalaţii cu lichide inflamabile" a Comitetului Securităţii Maritime a Organizaţiei Maritime Internaţionale.
b)În cazul când este necesar, tubulatura de combustibil şi tubulatura de ulei de ungere vor fi ecranate sau protejate corespunzător în alt mod pentru a evita, pe cât posibil, împrăştierea sau scurgerea combustibilului (uleiului) pe suprafeţele încălzite sau în prizele de aer ale maşinilor. Numărul racordurilor în instalaţiile cu tubulaturi trebuie să fie minim.
(8)Pe cât posibil, tancurile de combustibil vor face parte din structura navei şi vor fi situate în afara încăperilor de maşini de categoria A. În cazul când tancurile de combustibil, cu excepţia celor din dublu fund, sunt situate din necesitate lângă sau în interiorul încăperilor de maşini de categoria A, cel puţin una din laturile lor verticale va fi comună cu limitele încăperii de maşini şi va avea de preferinţă o limită comună cu tancurile dublului fund, dacă există, iar suprafaţa limitei comune cu încăperea de maşini va fi menţinută la minimum. În cazul în care astfel de tancuri sunt situate în interiorul încăperilor de maşini de categoria A, ele nu vor conţine combustibil având un punct de inflamabilitate mai mic de 600C (proba în creuzet închis). În general, folosirea tancurilor nestructurale va fi evitată în spaţiile prezentând riscuri de incendiu şi mai ales în încăperile de maşini de categoria A. În cazul când, totuşi, se permit tancuri nestructurale, ele vor fi amplasate într-o tavă etanşă, de dimensiuni suficiente, care să preia scurgerile şi care va fi prevăzută cu o ţeava de drenaj ce duce la un tanc de scurgeri de dimensiuni corespunzătoare.
(9)Ventilaţia încăperilor de maşini va fi suficientă în toate condiţiile normale pentru a împiedica acumularea vaporilor de hidrocarburi.
(10)Amenajările pentru stocarea, distribuţia şi utilizarea uleiului folosit în instalaţiile de ungere sub presiune vor fi în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Aceste măsuri în încăperile de maşini de categoria A şi, pe cât posibil, în alte încăperi de maşini, vor corespunde cel puţin cerinţelor din paragrafele (1), (3), (6) şi (7) şi, în măsura în care este necesar în conformitate cu normele tehnice ale ANR, în conformitate cu cerinţele din paragrafele (2) şi (4).
Acest lucru nu exclude folosirea vizoarelor de sticlă în instalaţiile de ungere, cu condiţia demonstrării prin încercări că aceste vizoare de sticlă au o rezistenţă corespunzătoare la foc. Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, amenajările pentru stocarea, distribuţia şi utilizarea uleiului folosit în instalaţiile de ungere sub presiune vor fi în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. Aceste măsuri în încăperile de maşini de categoria A şi, pe cât posibil, în alte încăperi de maşini, vor corespunde cel puţin cerinţelor din paragrafele (1), (3), (6) şi (7) şi, în măsura în care este necesar în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute, în conformitate cu cerinţele din paragrafele (2) şi (4). Acest lucru nu exclude folosirea vizoarelor de sticlă în instalaţiile de ungere, cu condiţia demonstrării prin încercări că aceste vizoare de sticlă au o rezistenţă corespunzătoare la foc.
(11)Amenajările pentru stocarea, distribuirea şi utilizarea uleiurilor inflamabile folosite sub presiune în sistemele de transmisie a puterii, altele decât uleiurile la care se referă paragraful (10), în sistemele de comandă, antrenare şi încălzire, vor fi în conformitate cu normele tehnice ale ANR. În încăperile în care se află surse de aprindere, aceste amenajări vor fi cel puţin în conformitate cu cerinţele paragrafelor (2) şi (6) şi cu cerinţele paragrafelor (3) şi (7) în ceea ce priveşte rezistenţa şi construcţia.
Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, amenajările pentru stocarea, distribuirea şi utilizarea uleiurilor inflamabile folosite sub presiune în sistemele de transmisie a puterii, altele decât uleiurile la care se referă paragraful (10), în sistemele de comandă, antrenare şi încălzire, vor fi în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. În încăperile în care se află surse de aprindere, aceste amenajări vor fi cel puţin în conformitate cu cerinţele paragrafelor (2) şi (6) şi cu cerinţele paragrafelor (3) şi (7) în ceea ce priveşte rezistenţa şi construcţia.
(12)Combustibilul, uleiul de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile nu vor fi transportate în tancurile din picul prova.
SECŢIUNEA 11:Regula 11 - Instalaţii de santină
(1)Va fi prevăzută o instalaţie de santină eficientă care în toate condiţiile practice să fie capabilă să aspire şi să dreneze orice compartiment etanş, care nu este un tanc permanent nici de combustibil şi nici de apă de balast, indiferent dacă nava este în poziţie normală sau înclinată. În acest scop vor fi prevăzute, dacă este necesar, aspiraţii laterale. Va fi asigurată scurgerea uşoară a apei la tubulatura de aspiraţie. Se poate renunţa la instalaţia de santină din anumite compartimente, cu aprobarea ANR, numai în cazul în care că siguranţa navei nu este diminuată.
(2)_
a)Vor fi prevăzute cel puţin două pompe de santină acţionate independent de o sursă de energie, una dintre ele putând fi acţionată de motorul principal. O pompă de balast sau orice altă pompă de servicii generale cu un debit suficient pot fi folosite ca pompă de santină acţionată de o sursă de energie.
b)Pompele de santină acţionate de o sursă de energie trebuie să debiteze apă cu o viteză de cel puţin 2 metri/secundă prin magistrala de santină care va avea diametrul interior de cel puţin:
unde:
d este diametrul interior în milimetri, iar L, B, D sunt date în metri.
Totuşi diametrul interior real al tubulaturii de santină poate fi rotunjit la dimensiunea standard cea mai apropiată.
c)Fiecare din pompele de santină prevăzute conform acestei reguli va avea o aspiraţie directă din santină, una aspirând din babordul încăperii de maşini, iar cealaltă din tribord, exceptând cazul unei nave având lungimea mai mică de 75 metri unde numai o singură pompă de santină va fi prevăzută cu aspiraţie directă din santină.
d)Nici o aspiraţie din santină nu va avea diametrul interior mai mic de 50 mm. Amplasarea şi dimensiunile instalaţiei de santină vor fi astfel încât să fie posibilă folosirea debitului maxim al pompei, specificat mai sus, la fiecare din compartimentele etanşe aflate între peretele de coliziune şi peretele picului pupa.
(3)Un ejector de santină în combinaţie cu o pompă de apă de mare de înaltă presiune acţionată independent poate fi instalat în locul unei pompe de santină acţionată independent cerută de paragraful (2)a). Această instalaţie va constitui obiectul unei examinări speciale din partea ANR.
(4)La navele la care manipularea sau prelucrarea peştelui poate cauza acumularea unor cantităţi de apă în spaţii închise, va fi prevăzută o drenare corespunzătoare.
(5)Tubulatura de santină nu va trece prin tancurile de combustibil, balast sau din dublu fund, dacă nu sunt din oţel şi nu au pereţii groşi.
(6)Instalaţiile de santină şi balast vor fi amplasate în aşa fel încât să împiedice pătrunderea apei din mare sau din spaţiile de balast în magazii sau încăperi de maşini sau dintr-un compartiment etanş în altul. Racordul tubulaturii de santină cu orice pompă care aspiră din mare sau din spaţii pentru balast va fi prevăzut fie cu o valvulă cu reţinere, fie cu un robinet care nu poate fi deschis simultan spre tubulatura de santină şi spre mare sau spre tubulatura de santină şi spaţiile pentru balast. Valvulele de santină din casetele de distribuţie vor fi de tip cu reţinere.
(7)Orice ţeava de santină care trece prin peretele de coliziune va fi prevăzută cu un mijloc de închidere forţată amplasat lângă perete, cu comandă de la distanţă de pe puntea de lucru şi cu un indicator care arată poziţia valvulei; totuşi, dacă valvula este montată în pupa peretelui şi este accesibilă în toate condiţiile de serviciu, se poate renunţa la comanda de la distanţă.
SECŢIUNEA 12:Regula 12 - Protecţia împotriva zgomotului
Vor fi luate măsuri pentru reducerea efectelor zgomotului asupra personalului din încăperile de maşini până la nivelele considerate satisfăcătoare de către ANR.
Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, vor fi luate măsuri pentru reducerea efectelor zgomotului asupra personalului din încăperile de maşini până la nivelele din "Codul privind nivelele de zgomot la bordul navelor", adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia A.468(XII) la 19 noiembrie 1981.
SECŢIUNEA 13:Regula 13 - Instalaţia de guvernare
(1)Navele vor fi prevăzute cu o instalaţie principală de guvernare şi cu un mijloc auxiliar de acţionare a cârmei în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Instalaţia principală de guvernare şi mijloacele auxiliare de acţionare a cârmei vor fi astfel amplasate încât, pe cât este posibil şi practic, o singură defecţiune la una din ele să nu o facă inutilizabilă pe cealaltă. Navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată vor fi prevăzute cu o instalaţie principală de guvernare şi cu un mijloc auxiliar de acţionare a cârmei în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. Instalaţia principală de guvernare şi mijloacele auxiliare de acţionare a cârmei vor fi astfel amplasate încât, pe cât este posibil şi practic, o singură defecţiune la una din ele să nu o facă inutilizabilă pe cealaltă.
(2)În cazul în care instalaţia principală de guvernare cuprinde două sau mai multe surse de alimentare identice, nu este necesară montarea unei instalaţii auxiliare de guvernare dacă instalaţia principală de guvernare poate să pună în funcţiune cârma după cum se cere în paragraful (10) când vreuna din surse este scoasă din serviciu. Fiecare din sursele de alimentare va fi acţionată de la un circuit separat.
(3)Poziţia cârmei, în cazul în care este acţionată de o sursă de energie, va fi indicată în timonerie. Indicarea unghiului cârmei pentru instalaţia de guvernare acţionată de o sursă de energie va fi independentă de sistemul de comandă a instalaţiei de guvernare.
(4)În cazul unei avarii la vreunul din agregatele instalaţiei de guvernare va fi dată o alarmă în timonerie.
(5)Vor fi instalate în timonerie indicatoare de funcţionare a motoarelor instalaţiei de guvernare electrică sau electrohidraulică. Aceste circuite şi motoare vor fi protejate împotriva scurtcircuitului şi vor fi echipate cu avertizor de suprasarcină precum şi cu un avertizor de tensiune nulă.
Dispozitivele de protecţie contra supracurentului, dacă există, trebuie să intre în acţiune când curentul este cel puţin egal cu dublul curentului în plină sarcină a motorului sau circuitului protejat şi vor fi astfel concepute încât să permită trecerea curenţilor de pornire corespunzători.
(6)Instalaţia principală de guvernare va avea o robusteţe corespunzătoare şi suficientă pentru a guverna nava la viteza maximă de serviciu. Instalaţia principală de guvernare şi axul cârmei vor fi astfel proiectate încât să nu se deterioreze la viteza maximă de marş înapoi sau prin manevrele din cursul operaţiilor de pescuit.
(7)Instalaţia principală de guvernare va fi astfel încât să fie capabilă să efectueze bandarea cârmei de la 350 într-un bord la 350 în celălalt bord, nava având viteza maximă de serviciu de marş înainte şi pescajul maxim admisibil de operare. Timpul necesar pentru bandarea cârmei de la 350 din orice bord la 300 în celălalt bord nu va depăşi 28 secunde în aceleaşi condiţii. Instalaţia principală de guvernare va fi acţionată de o sursă de energie, dacă este necesar, pentru a îndeplini aceste cerinţe.
(8)Agregatul de acţionare a instalaţiei principale de guvernare va fi conceput în aşa fel încât să fie pus în funcţiune fie cu ajutorul dispozitivelor manuale aflate în timonerie, fie automat dacă alimentarea cu energie este restabilită după o întrerupere de curent.
(9)Mijloacele auxiliare pentru acţionarea cârmei vor fi de o robusteţe corespunzătoare şi. suficiente pentru a guverna nava la viteza de navigaţie şi capabile a fi puse în funcţiune rapid în caz de avarie.
(10)Mijloacele auxiliare de acţionare a cârmei vor fi astfel încât să fie capabile să efectueze bandarea cârmei de la 150 într-un bord la 150 în celălalt bord în cel mult 60 secunde, nava mergând cu 1/2 din viteza maximă de serviciu înainte sau 7 noduri, care din acestea este mai mare. Mijloacele auxiliare de acţionare a cârmei vor fi alimentate de o sursă de energie, dacă este necesar, pentru a îndeplini aceste cerinţe. În cazul în care această sursă de energie este electrică, sursa de energie electrică pentru caz de avarie va fi astfel încât să poată deservi mijloacele auxiliare pentru activarea cârmei pe o perioadă de cel puţin 10 minute.
(11)Instalaţia de guvernare electrică sau electrohidraulică la navele având lungimea de 75 metri sau mai mare va fi deservită de cel puţin două circuite alimentate de la tabloul principal, iar aceste circuite vor fi cât mai separate posibil.
SECŢIUNEA 14:Regula 14 - Dispozitiv de alarmă destinat mecanicilor
La bordul navelor având lungimea de 75 metri sau mai mare va fi prevăzut un dispozitiv de alarmă destinat mecanicilor, care va fi acţionat din postul central de comandă maşini sau de la posturile de manevră, după caz, şi trebuie să fie auzit clar în cabinele mecanicilor.
SECŢIUNEA 15:Regula 15 - Instalaţii frigorifice pentru conservarea peştelui
(1)Instalaţiile frigorifice vor fi astfel concepute, construite, probate şi instalate încât să ţină seama de siguranţa instalaţiei şi de asemenea de emisia de carbonaţi de fluor şi clor (CFC) sau a oricăror alte substanţe care degradează ozonul din rezervorul de agent frigorific, în cantităţi sau concentraţii periculoase pentru sănătatea omului sau pentru mediu.
(2)Tipul agenţilor frigorifici ce urmează a fi utilizaţi în instalaţiile frigorifice va fi supus aprobării ANR. Totuşi, clorura de metil sau carbonaţii de fluor şi clor al căror potenţial de degradare a ozonului este de 5% sau mai mare decât al CFC - 11, nu vor fi utilizaţi ca agenţi frigorifici.
(3)_
a)Instalaţiile frigorifice vor fi protejate în mod corespunzător contra vibraţiilor, şocurilor, dilatării, contractării etc. şi vor fi prevăzute cu un dispozitiv automat de siguranţă pentru a împiedica o creştere periculoasă a temperaturii şi presiunii.
b)Instalaţiile frigorifice în care se folosesc agenţi frigorifici toxici sau inflamabili, vor fi prevăzute cu dispozitive de drenare care duc către un loc unde agentul frigorific nu prezintă nici un pericol pentru navă sau pentru persoanele aflate la bord.
(4)_
a)Orice încăpere în care se află maşini frigorifice, inclusiv condensoarele şi rezervoarele de gaze ce folosesc agenţi frigorifici toxici, va fi separată de orice încăpere adiacentă prin pereţi etanşi la gaze. Orice încăpere în care se află maşini frigorifice, inclusiv condensoare şi rezervoare de gaze, va fi prevăzută cu un dispozitiv de detectare a scăpărilor având un indicator situat în exterior adiacent intrării, cu un sistem de ventilaţie independent precum şi cu un sistem de pulverizare a apei.
b)În cazul în care nu este posibil să se realizeze în practică acest sistem de prevenire a scăpărilor, având în vedere dimensiunile navei, instalaţia frigorifică se poate amplasa în încăperea de maşini, cu condiţia ca agentul frigorific folosit să fie într-o cantitate care să nu pericliteze viaţa persoanelor din încăperea de maşini., chiar dacă scapă tot gazul, şi cu condiţia ca să existe o alarmă ce avertizează o concentrare periculoasă de gaz dacă s-ar produce o scăpare în compartiment.
(5)În încăperile pentru maşini frigorifice şi în camerele frigorifice vor fi prevăzute sisteme de alarmă conectate la timonerie sau la posturile de comandă sau la ieşirile de evacuare pentru a împiedica blocarea persoanelor. Cel puţin o ieşire din fiecare asemenea încăpere va fi astfel încât să poată fi deschisă dinspre interior. În cazul în care este posibil de realizat, ieşirile din încăperile ce conţin maşini frigorifice care folosesc gaze toxice sau inflamabile nu vor duce direct în încăperile de locuit.
(6)În cazul în care în instalaţia frigorifică se foloseşte un agent dăunător persoanelor, vor fi prevăzute cel puţin două seturi de aparate de respirat, din care unul amplasat într-un loc ce nu poate deveni inaccesibil în caz de scurgere de agent frigorific. Aparatul de respirat care face parte din echipamentul de combatere a incendiului pe navă poate fi considerat ca fiind în concordanţă în parte sau complet cu această prevedere cu condiţia ca amplasarea sa să corespundă ambelor scopuri. În cazul când se foloseşte aparat de respirat autonom, vor fi prevăzute butelii de rezervă.
(7)Vor fi afişate la bordul navelor instrucţiuni privind funcţionarea sigură şi procedurile pentru cazurile de urgenţă pentru instalaţia frigorifică.
PARTEA C:INSTALAŢII ELECTRICE
(Se va vedea de asemenea regula 3)
SECŢIUNEA 16:Regula 16 - Sursa principală de energie electrică
(1)_
a)În cazul în care energia electrică este singurul mijloc care asigură serviciile auxiliare indispensabile propulsiei şi siguranţei navei, va fi prevăzută o sursă principală de energie cuprinzând cel puţin două grupuri generatoare, din care unul poate fi acţionat de motorul principal. În conformitate cu normele tehnice ale ANR pot fi acceptate alte soluţii având o putere electrică echivalentă.
Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată pot fi acceptate alte soluţii având o putere electrică echivalentă în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute.
b)Puterea acestor grupuri va fi astfel încât să asigure alimentarea serviciile menţionate în regula 3(6)a), excluzând energia necesară pentru pescuitul, prelucrarea şi conservarea peştelui, în cazul când vreunul din aceste grupuri generatoare se opreşte. Totuşi, pe navele cu lungimea mai mică de 45 metri, în cazul când vreunul din aceste grupuri generatoare se opreşte, generatorul rămas este necesar să asigure numai funcţionarea serviciilor esenţiale pentru propulsia şi siguranţa navei.
c)Sursa principală de energie a navei va fi astfel concepută încât serviciile menţionate în regula 3(6)a) să poată fi menţinute, indiferent de turaţia şi sensul de rotaţie a motoarelor principale de propulsie sau liniei de arbori.
d)În cazul în care transformatoarele constituie un element esenţial al sistemului de alimentare cerut de acest paragraf, sistemul va fi conceput în aşa fel încât să asigure continuitatea alimentării.
(2)_
a)Instalaţia principală de iluminat va fi astfel concepută încât un incendiu sau orice alt accident produs în încăperea sau încăperile în care se află sursa principală de energie, inclusiv transformatoarele, dacă există, să nu pună instalaţia de iluminat de avarie în stare de a nu funcţiona.
b)Instalaţia de iluminat de avarie va fi astfel concepută, încât un incendiu sau alte accidente produse în încăperea sau încăperile în care se află sursa de energie de avarie, inclusiv transformatoarele, dacă există, să nu pună instalaţia principală de iluminat în stare de a nu funcţiona.
(3)Luminile de navigaţie, în cazul în care sunt în exclusivitate electrice, vor fi alimentate prin propriul lor tablou separat de distribuţie şi vor fi prevăzute cu mijloace corespunzătoare pentru controlul unor astfel de lumini.
SECŢIUNEA 17:Regula 17 - Sursa de energie electrică de avarie
Indiferent de prevederile paragrafului 2, pentru navele cu o lungime egală cu 45 metri sau mai mare, sursa de energie electrică de avarie va fi astfel încât să poată deservi instalaţiile menţionate în această regulă pe o perioadă de cel puţin 8 ore.
(1)O sursă autonomă de energie electrică de avarie situată într-un loc considerat satisfăcător, în afara încăperilor de maşini, va fi prevăzută şi dispusă în aşa fel încât să se asigure funcţionarea sa în caz de incendiu sau în alte situaţii de avarie a instalaţiilor electrice principale.
(2)Sursa de energie electrică de avarie va fi astfel încât, ţinând cont de curentul de pornire şi de natura tranzitorie a anumitor sarcini, să poată alimenta simultan pe o perioadă de cel puţin trei ore:
a)instalaţia radio VHF cerută de regula IX/6(1)a) şi b), dacă este cazul:
(i)instalaţia de radio MF cerută de regula IX/8(1)a) şi b) şi regula IX/9(1)b) şi c);
(ii)staţia de comunicaţii navă-uscat cerută de regula IX/9(1)a); şi
(iii)instalaţia de radio MF/HF cerută de regula IX/9(2)a) şi b) şi regula IX/10(1).
b)instalaţia de comunicaţii interioare, instalaţiile de detectare a incendiului şi semnalele care pot fi cerute în caz de avarie;
c)luminile de navigaţie în cazul în care sunt în exclusivitate electrice şi luminile de avarie:
(i)ale posturilor de lansare la apă şi în afara bordurilor;
(ii)din toate culoarele, scările şi ieşirile;
(iii)din încăperile care conţin maşini sau sursa de energie electrică de avarie;
(iv)din posturile de comandă; şi
(v)din încăperile de manipulare şi de prelucrare a peştelui; şi
d)funcţionarea pompei de incendiu de avarie, dacă există.
(3)Sursa de energie electrică de avarie poate fi ori un generator, ori o baterie de acumulatoare.
(4)_
a)În cazul în care sursa de energie electrică de avarie este un generator, ea va fi prevăzută atât cu o alimentare cu combustibil independentă cât şi cu dispozitive eficiente de pornire. Aceste dispozitive vor face obiectul unei examinări speciale din partea ANR. În cazul când nu este prevăzut un al doilea mijloc independent de pornire a generatorului de avarie, sursa unică de energie acumulată va fi protejată împotriva descărcării sale complete de către instalaţia automată de pornire.
b)În cazul în care sursa de energie electrică de avarie este o baterie de acumulatoare, ea va fi astfel încât să suporte sarcina de avarie fără reîncărcare, menţinând totuşi tensiunea bateriei în cursul perioadei de descărcare în limitele ± 12% din tensiunea nominală. În cazul defectării sursei principale de energie, această baterie de acumulatoare va fi conectată automat la tabloul de distribuţie de avarie şi va alimenta imediat cel puţin acele servicii prevăzute în paragraful (2)b) şi c). Tabloul de distribuţie de avarie va fi prevăzut cu un întrerupător auxiliar permiţând conectarea manuală a bateriei în caz de defecţiune a instalaţiei automate de conectare.
(5)Tabloul de distribuţie de avarie va fi instalat cât mai aproape posibil de sursa de energie electrică de avarie şi va fi amplasat în conformitate cu prevederile paragrafului (1). În cazul în care sursa de energie electrică de avarie este un generator, tabloul de distribuţie de avarie va fi montat în acelaşi loc cu condiţia ca funcţionarea tabloului de distribuţie de avarie să nu fie stânjenită prin aceasta.
(6)O baterie de acumulatoare prevăzută în conformitate cu această regulă, alta decât bateriile pentru transmiţătorul şi receptorul radio pe navele cu o lungime mai mică de 45 metri, va fi instalată într-o încăpere bine ventilată care nu va conţine tabloul de distribuţie de avarie. Un indicator va fi montat într-un loc adecvat pe tabloul principal de distribuţie sau în camera de comandă maşini pentru a indica momentul când bateria ce constituie sursa de energie de avarie este descărcată. Tabloul de distribuţie de avarie va fi alimentat în condiţii normale de exploatare de la tabloul principal de distribuţie prin intermediul unui cablu de interconectare care va fi protejat la tabloul principal de distribuţie împotriva suprasarcinii şi scurtcircuitului. Schema tabloului de distribuţie de avarie va fi astfel încât în cazul unei defecţiuni la alimentarea principală cu energie electrică să se asigure o conectare automată a alimentării de avarie. Când instalaţia este concepută pentru funcţionare în conexiune inversă, cablul de interconectare va fi de asemenea protejat la tabloul de distribuţie de avarie cel puţin împotriva scurtcircuitului.
(7)Generatorul de avarie, motorul său de acţionare şi orice baterie de acumulatoare vor fi astfel concepute încât să poată funcţiona la puterea nominală completă când nava este în poziţie dreaptă şi când se înclină până la un unghi de 220 în orice bord şi în acelaşi timp are o asietă de 100 spre prova sau pupa sau se află în orice combinaţie de unghiuri situate între aceste limite.
(8)Sursa de energie electrică de avarie şi instalaţia automată de pornire vor fi astfel realizate şi montate încât să permită încercarea corespunzătoare de către echipaj când nava se află în condiţii de operare.
SECŢIUNEA 18:Regula 18 - Măsuri împotriva electrocutării, incendiilor şi a altor accidente de origine electrică
(1)_
a)Părţile metalice fixe ale maşinilor şi echipamentelor electrice expuse permanent care nu sunt destinate a fi "sub tensiune", dar care pot să devină ca urmare a unui defect, vor fi legate la masă, exceptând cazurile când:
(i)ele sunt alimentate la o tensiune ce nu depăşeşte 55 V curent continuu sau 55 V, valoare medie pătratică, între conductori; autotransformatoarele nu vor fi utilizate în scopul atingerii acestei tensiuni a curentului alternativ; sau
(ii)ele sunt alimentate la o tensiune ce nu depăşeşte 250 V prin transformatoare de izolaţie de siguranţă care alimentează numai un consumator; sau
(iii)ele sunt construite conform principiului izolaţiei duble.
b)Aparatele electrice portative vor fi astfel încât să funcţioneze la o tensiune sigură, iar părţile metalice expuse ale acestor aparate care nu sunt destinate a fi sub tensiune dar care pot fi ca urmare a unei defecţiuni vor fi legate la masă. ANR poate cere măsuri suplimentare pentru lămpi electrice portative, scule sau accesorii similare destinate a fi folosite în încăperi strâmte ori foarte umede unde pot exista riscuri deosebite datorită conductibilităţii.
c)Aparatele electrice vor fi construite şi montate în aşa fel încât să nu producă accidente prin atingere sau manipulare în condiţii normale de utilizare.
(2)Tabloul principal de distribuţie şi cel de avarie vor fi astfel montate încât să asigure acces uşor la aparatură şi echipamente în caz de nevoie, fără pericol pentru personalul care-l deserveşte. Părţile laterale, spatele şi, în caz de nevoie, părţile frontale ale tablourilor de distribuţie vor fi corespunzător protejate. Părţile expuse "sub tensiune", care au tensiuni de legare la masă mai mari decât tensiunea ce urmează a fi stabilită de ANR, nu vor fi instalate pe partea frontală a acestor tablouri de distribuţie. În faţa şi spatele acestor tablouri de distribuţie, se pun preşuri sau grătare izolatoare, după necesităţi.
(3)_
a)Sistemul de distribuţie cu returul prin corp nu va fi folosit pentru forţă, încălzire sau iluminat la navele cu lungimea de 75 metri sau mai mare.
b)Cerinţa din subparagraful a) nu exclude folosirea, în condiţiile aprobate de ANR, a:
(i)instalaţiilor de protecţie catodică cu curent impus;
(ii)instalaţiilor limitate şi puse local la masă; sau
(iii)dispozitivelor de control al nivelului izolaţiei, cu condiţia ca intensitatea curentului să nu depăşească 30 miliamperi în condiţiile cele mai defavorabile.
c)În cazul când se foloseşte sistemul cu retur prin corp, toate subcircuitele finale (toate circuitele montate după ultimul dispozitiv de protecţie), vor fi bifilare şi vor fi luate măsuri speciale. Aceste măsuri vor constitui obiectul unei examinări speciale din partea ANR.
(4)_
a)În cazul când se foloseşte un sistem de distribuţie, fie primar sau secundar, pentru putere, încălzire sau iluminat, rară nici o legătură la masă, va fi prevăzut un dispozitiv pentru supravegherea nivelului izolaţiei faţă de legarea la masă.
b)În cazul când sistemul de distribuţie este în conformitate cu subparagraful a) şi se foloseşte între conductori o tensiune mai mare de 55 volţi curent continuu sau de 55 volţi, valoare medie pătratică, va fi prevăzut un dispozitiv capabil să controleze permanent nivelul izolaţiei faţă de legarea la masă şi care să indice vizual sau auditiv valorile anormal de joase ale izolaţiei.
c)Sistemele de distribuţie care sunt alimentate la o tensiune ce nu depăşeşte 250 volţi curent continuu sau 250 volţi, valoare medie pătratică, între conductori şi care sunt limitate în volum, pot îndeplini dispoziţiile din subparagraful a), în cazul când ANR consideră acest fapt satisfăcător.
(5)_
a)Cu excepţia cazurilor deosebite care necesită analiza specială a ANR, toate învelişurile metalice şi blindajele cablurilor vor fi electric continue şi vor fi legate la masă.
b)Toate cablurile electrice vor fi cel puţin de un tip care nu propagă flacără şi vor fi instalate astfel încât să nu influenţeze negativ proprietăţile lor originale de nepropagare a flăcării. ANR poate permite folosirea tipurilor speciale de cabluri când este nevoie pentru aplicaţii speciale, ca de exemplu: cabluri pentru radiofrecvenţă, care nu satisfac condiţiile precedente.
c)Sistemul de cabluri care deservesc sursa de energie principală sau de avarie, iluminatul, comunicaţiile interioare sau semnalizările nu vor traversa, pe cât posibil, bucătăriile, încăperile de maşini de categoria A şi alte zone cu risc sporit de incendiu, de asemenea spălătoriile, încăperile pentru manipularea şi prelucrarea peştelui şi alte spaţii cu un conţinut sporit de umiditate. Cablurile care fac legătura între pompele de incendiu şi tabloul de distribuţie de avarie vor fi de un tip rezistent la foc dacă trec prin zone ce prezintă risc mare de incendiu. Pe cât posibil, toate aceste cabluri vor fi astfel pozate încât să se excludă posibilitatea de a deveni inutilizabile prin încălzirea pereţilor care ar putea fi cauzată de un incendiu într-o încăpere adiacentă.
d)În cazul în care cablurile sunt pozate în încăperi unde există riscul incendiului sau exploziei în cazul unui defect de origine electrică, vor fi luate măsuri speciale împotriva acestor riscuri, care vor constitui obiectul unei analize speciale din partea ANR.
e)Cablurile vor fi pozate în aşa fel încât să se evite uzura prin frecare sau orice altă deteriorare.
f)Extremităţile şi legăturile tuturor conductorilor vor fi făcute astfel încât să menţină proprietăţile iniţiale electrice, mecanice, de nepropagare a flăcării şi, dacă este nevoie, proprietăţile de rezistenţă la focale cablurilor.
g)Cablurile instalate în compartimente frigorifice vor fi adecvate pentru temperaturi scăzute şi umiditate crescută.
(6)_
a)Circuitele vor fi protejate împotriva scurtcircuitelor. Circuitele vor fi de asemenea protejate împotriva suprasarcinilor, cu excepţia cazurilor prevăzute în regula 13 sau dacă ANR acordă, cu totul excepţional, o derogare.
b)Regimul nominal sau reglajul corespunzător al dispozitivului de protecţie la suprasarcină pentru fiecare circuit va fi indicat permanent pe locul unde se află dispozitivul.
(7)Aparatele de iluminat vor fi dispuse astfel încât să evite creşterea temperaturii care ar putea deteriora cablajul şi să împiedice încălzirea exagerată a materialelor înconjurătoare.
(8)Circuitele de iluminat sau de forţă care se termină în încăperi în care există riscul incendiului sau exploziei vor fi prevăzute cu întrerupătoare situate în exteriorul încăperilor respective.
(9)_
a)Compartimentul bateriilor de acumulatoare va fi construit şi ventilat într-un mod care să satisfacă normele tehnice ale ANR.
b)Echipamentul electric sau alte echipamente care pot constitui o sursă de aprindere a vaporilor inflamabili, nu vor fi permise în aceste compartimente, decât în cazurile prevăzute în paragraful (10).
c)O baterie de acumulatoare nu va fi instalată în încăperi de locuit, dacă nu este instalată într-un recipient ermetic închis.
(10)În încăperile în care se pot acumula amestecuri inflamabile precum şi în orice compartiment destinat în primul rând bateriilor de acumulatoare, nu vor fi instalate nici un fel de echipamente electrice, cu excepţia celor supuse unei analize speciale din partea ANR, care satisfac cerinţele de mai jos şi:
a)sunt esenţiale pentru exploatare;
b)sunt de un tip care nu va aprinde amestecul respectiv;
c)sunt adecvate pentru spaţiul respectiv; şi
d)sunt de un tip aprobat pentru utilizare în deplină siguranţă în atmosferă conţinând praf, vapori sau gaze ce se pot acumula.
(11)Pe toate catargele din lemn sau arboretele din lemn vor fi montate paratrăznete. La navele construite din materiale izolante, paratrăznetele vor fi conectate prin conductori corespunzători la o placă de cupru bine fixată pe corpul navei sub linia de plutire.
PARTEA D:ÎNCĂPERI DE MAŞINI PERIODIC NESUPRAVEGHEATE
(Se va vedea de asemenea regula 3)
SECŢIUNEA 19:Regula 19 - Protecţia împotriva incendiului
SUBSECŢIUNEA 1:Prevenirea incendiului
(1)Va fi acordată o atenţie specială tubulaturilor de înaltă presiune pentru combustibil. În cazul în care este posibil, scurgerile de la aceste instalaţii de tubulaturi vor fi colectate într-un tanc corespunzător de scurgeri care va fi prevăzut cu o alarmă de nivel maxim.
(2)În cazul în care tancurile de combustibil de serviciu se umplu automat sau prin comandă de la distanţă, vor fi prevăzute dispozitive pentru a împiedica scurgerile prin revărsare. O atenţie similară va fi acordată altor instalaţii care tratează automat lichidele inflamabile, de exemplu, separatoarele de combustibil care, ori de câte ori este posibil, vor fi instalate într-o încăpere special rezervată separatoarelor şi încălzitoarelor.
(3)În cazul în care tancurile de combustibil de serviciu sau tancurile de decantare sunt echipate cu instalaţii de încălzire, tancurile vor fi echipate cu o alarmă în caz de temperatură excesivă, dacă punctul de aprindere al combustibilului poate fi depăşit.
SUBSECŢIUNEA 2:Detectarea incendiului
(4)În încăperile de maşini va fi montată o instalaţie de detectare a incendiului de tip aprobat, bazată pe principiul autocontrolului şi care va include dispozitive pentru încercare periodică în încăperile de maşini.
(5)Instalaţia de detectare va declanşa atât semnale de alarmă acustice cât şi vizuale în timonerie precum şi într-un număr suficient de încăperi pentru a fi auzite şi observate de persoanele aflate la bord când nava este în port.
(6)Instalaţia de detectare a incendiului va fi alimentată automat de o sursă de energie de avarie în cazul unei defecţiuni la sursa principală de energie.
(7)Motoarele cu ardere internă cu puterea de 2500 kW sau mai mare vor fi echipate cu detectoare de ceaţă de ulei în carter sau cu detectoare de creştere a temperaturii în lagăre sau cu dispozitive echivalente.
SUBSECŢIUNEA 3:Combaterea incendiului
(8)Va fi prevăzută o instalaţie fixă de stingere a incendiului în conformitate cu "Norme tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor maritime" ale ANR, "Partea A-VI - Protecţia contra incendiilor" şi care va corespunde şi cerinţelor regulilor V/22 şi V/40.
(9)La navele cu lungimea de 75 metri sau mai mare vor fi luate măsuri pentru a asigura alimentarea imediată cu apă direct de la magistrala de incendiu fie:
a)prin prevederea comenzii de pornire de la distanţă a uneia din pompele de incendiu principale din timonerie şi din postul de combatere a incendiului, dacă există; sau
b)prin menţinerea permanentă sub presiune a tubulaturii principale de incendiu, avându-se în vedere posibilitatea de îngheţare.
(10)ANR analizează şi aprobă gradul de menţinere a integrităţii la foc a încăperilor de maşini, amplasamentul şi centralizarea comenzilor instalaţiei de stins incendiul, dispozitivele de oprire a funcţionării specificate la regula 24, pentru, de exemplu, ventilaţie, pompe de combustibil etc., şi poate cere mijloace de stins incendiul şi alte echipamente de combatere a incendiului precum şi aparate de respiraţie suplimentare celor conform cerinţelor respective din capitolul V.
SECŢIUNEA 20:Regula 20 - Protecţia împotriva inundării
(1)Santinele din încăperile de maşini vor fi prevăzute cu o alarmă pentru nivel maxim, în aşa fel ca orice acumulare de lichid să fie detectată la unghiuri normale de asietă şi de înclinare transversală. Instalaţia de detectare va declanşa un semnal de alarmă acustic şi vizual în locurile unde se menţine un cart continuu.
(2)Comenzile tuturor valvulelor care deservesc o priză de apă de mare, o refulare aflată sub linia de plutire sau o aspiraţie a instalaţiei de santină, vor fi amplasate în aşa fel încât să existe un timp suficient pentru declanşare în cazul inundării cu apă a spaţiului.
SECŢIUNEA 21:Regula 21 - Comunicaţii
La navele cu lungimea de 75 metri sau mai mare unul din cele două mijloace separate de comunicaţie cerute de regula 7 va fi un dispozitiv sigur de comunicare vocală. Un dispozitiv sigur de comunicare vocală suplimentar va fi prevăzut între timonerie şi cabinele mecanicilor.
SECŢIUNEA 22:Regula 22 - Sistemul de alarmă
(1)Un sistem de alarmă va fi prevăzut pentru indicarea oricărui defect de funcţionare care necesită atenţie.
(2)_
a)Sistemul de alarmă va fi astfel încât să poată declanşa o alarmă sonoră în încăperea de maşini şi să indice vizual funcţionarea separată a fiecărei alarme într-un loc corespunzător. Totuşi, pe navele cu o lungime mai mică de 45 metri, ANR poate permite ca sistemul să fie capabil să indice sonor şi individual funcţionarea separată a fiecărei alarme numai în timonerie.
b)Pe navele cu o lungime de 45 metri sau mai mare, sistemul de alarmă va avea o conexiune cu cabinele mecanicilor printr-un comutator selector care să asigure conectarea cu una dintre aceste cabine şi cu încăperile comune ale mecanicilor, dacă ele există. ANR poate permite şi alte instalaţii care asigură un nivel echivalent de siguranţă.
c)Pe navele cu o lungime de 45 metri sau mai mare, se vor declanşa o alarmă pentru avertizarea mecanicilor şi o alarmă în timonerie pentru persoanele de cart, în cazul în care declanşarea unei alarme nu a fost recepţionată într-o perioadă limitată de timp specificată de ANR.
d)Alarme acustice şi vizuale vor fi declanşate în timonerie pentru orice situaţie care necesită intervenţia persoanei de cart sau care trebuie adusă în atenţia sa.
e)Sistemul de alarmă va fi conceput, pe cât posibil, pe principiul protejării împotriva defectării.
(3)Sistemul de alarmă va fi:
a)alimentat continuu printr-un dispozitiv de conectare automată la o sursă de energie de rezervă în caz de cădere a alimentării normale cu energie; şi
b)declanşat în cazul unei defecţiuni a alimentării normale cu energie.
(4)_
a)Sistemul de alarmă va fi astfel încât să poată semnala simultan mai mult decât un defect, iar recepţionarea oricărei alarme nu trebuie să anuleze o altă alarmă.
b)Recepţionarea oricărei situaţii de alarmă la locul menţionat în paragraful (2)a) va fi indicată la locurile unde aceasta a apărut. Dispozitivele de alarmă vor fi astfel încât să funcţioneze până ce semnalele au fost recepţionate, iar semnalele vizuale vor rămâne până ce se remediază defectul. Toate dispozitivele de alarmă vor fi astfel încât să fie repuse automat în funcţionare după ce s-a remediat defectul.
SECŢIUNEA 23:Regula 23 - Cerinţe speciale pentru maşini, căldări şi instalaţii electrice
(1)La navele cu o lungime de 75 metri sau mai mare, sursa principală de energie electrică va fi alimentată după cum urmează:
a)În cazul în care energia electrică este furnizată, în mod normal, de un grup generator, vor fi luate măsuri corespunzătoare de deconectare a sarcinii pentru a asigura alimentarea continuă a serviciilor necesare propulsiei şi guvernării navei. Pentru cazurile de avarie a generatorului în funcţiune, va fi prevăzută pornirea automată şi conectarea la tabloul principal de distribuţie a generatorului de rezervă, cu putere suficientă pentru a permite propulsia şi guvernarea navei, precum şi repunerea automată în funcţiune a instalaţiilor auxiliare esenţiale inclusiv, şi dacă este necesar, funcţionări secvenţiale. Pot fi prevăzute, cu aprobarea ANR, mijloace pentru pornirea de la distanţă (manuală) şi conectarea generatorului de rezervă la tabloul principal de distribuţie, precum şi mijloace de pornire repetată de la distanţă a instalaţiilor auxiliare esenţiale;
b)În cazul în care energia electrică este furnizată, în mod normal, de mai multe grupuri generatoare funcţionând simultan, vor fi luate măsuri, de exemplu reducerea sarcinii, astfel ca în caz de avarie la unul din grupuri celălalt rămas să funcţioneze în continuare fără supraîncărcare pentru a asigura propulsia şi guvernarea navei.
(2)Unde se cere dublarea, instalaţiile auxiliare necesare propulsiei vor fi prevăzute cu dispozitive automate de schimbare care să permită transferul pe agregatele de rezervă. În momentul comutării automate va fi declanşată o alarmă.
(3)Comanda automată şi instalaţiile de alarmă vor fi prevăzute după cum urmează:
a)sistemul de comandă va fi conceput în aşa fel încât prin dispozitive automate să fie asigurate serviciile necesare funcţionării instalaţiei principale de propulsie şi a auxiliarelor sale;
b)în cazul în care se folosesc motoare cu combustie internă pentru propulsia principală, vor fi prevăzute dispozitive pentru a menţine presiunea aerului de lansare la nivelul cerut;
c)va fi prevăzută o instalaţie de alarmă în conformitate cu dispoziţiile regulii 22 pentru toate presiunile, temperaturile, nivelele lichidelor importante etc.; şi
d)când este cazul, panourile cu alarmele şi indicatoarele defecţiunilor care au declanşat alarma, vor fi montate într-o poziţie centrală corespunzătoare.
SECŢIUNEA 24:Regula 24 - Sistem de siguranţă
Va fi prevăzut un sistem de siguranţă care să producă oprirea automată a părţii ameninţate din instalaţie şi să declanşeze o alarmă în caz de defect funcţional grav la maşini sau căldări care prezintă un pericol imediat. Maşina de propulsie nu se va opri automat decât în cazul în care există un risc de defectare completă, de avarie gravă sau explozie. În cazul în care există dispozitive care permit trecerea peste starea de oprire a maşinii de propulsie, acestea vor fi astfel încât să excludă acţionarea în mod accidental. Vor fi prevăzute mijloace vizuale pentru a indica dacă aceste dispozitive au fost acţionate sau nu.