Secţiunea 10 - Regula 10 - Instalaţii pentru combustibil, ulei de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile - Norme Tehnice din 2003 privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR-NPESC-2003

M.Of. 374 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2003
SECŢIUNEA 10:Regula 10 - Instalaţii pentru combustibil, ulei de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile
(1)Nu va fi utilizat combustibil având punctul de inflamabilitate mai mic de 600C (proba în creuzet închis), determinat cu un dispozitiv de încercare aprobat, decât la generatoarele de avarie, în care caz punctul de inflamabilitate nu va fi mai mic de 430C. ANR poate totuşi permite folosirea combustibilului lichid cu punct de inflamabilitate nu mai mic de 430C luând acele măsuri suplimentare de securitate pe care le consideră necesare şi cu condiţia ca în încăperile în care este depozitat sau utilizat un astfel de combustibil, temperatura să nu se ridice până la 100 sub punctul de inflamabilitate al combustibilului.
(2)Vor fi prevăzute dispozitive sigure şi eficiente pentru determinarea cantităţii de combustibil aflată în fiecare tanc. În cazul în care sunt instalate tuburi de sondă, extremităţile lor superioare se vor termina în locuri sigure şi vor fi prevăzute cu mijloace de închidere corespunzătoare. Instrumente din sticlă de o grosime suficientă şi protejate de o carcasă metalică pot fi folosite, cu condiţia montării de valvule cu închidere automată. Pot fi admise şi alte mijloace pentru determinarea cantităţii de combustibil conţinute în orice tanc de combustibil cu condiţia ca defectarea lor sau umplerea excesivă a tancurilor să nu permită pierderea de combustibil.
(3)Vor fi luate măsuri pentru a împiedica suprapresiunea în tancuri sau în orice parte a instalaţiei de combustibil, inclusiv în tubulatura de umplere. Supapele de siguranţă şi tubulatura de aerisire sau de preaplin se vor descărca într-un loc şi într-un mod considerat sigur.
(4)Tubulatura de combustibil care, în caz de defectare, ar permite scurgerea combustibilului dintr-un tanc de depozitare, tanc de decantare sau tanc de serviciu situat deasupra dublului fund, vor fi prevăzute cu un robinet sau o valvulă montată pe tanc cu posibilitatea de a fi închisă dintr-un loc sigur, aflat în afara încăperii respective, în eventualitatea producerii unui incendiu în încăperea în care sunt aceste tancuri.
În cazul special al deeptancurilor situate într-un tunel al liniei de axe, tunel de tubulaturi sau încăperi similare, valvulele vor fi montate pe deeptancuri, dar în caz de incendiu trebuie să existe posibilitatea închiderii tubulaturilor cu ajutorul unei valvule suplimentare pe tubulatura sau tubulaturile din exteriorul tunelului sau încăperii similare. În cazul când o astfel de valvulă suplimentară este prevăzută în încăperea de maşini ea va fi acţionată din afara acestei încăperi.
(5)Pompele care fac parte din instalaţia de combustibil lichid vor fi separate de orice altă instalaţie iar legăturile oricărei dintre aceste pompe vor fi prevăzute cu o valvulă de siguranţă eficace care va fi în circuit închis. În cazul când tancurile de combustibil lichid sunt folosite şi ca tancuri de balast, vor fi prevăzute mijloace adecvate pentru separarea circuitelor de combustibil lichid de cele de balast.
(6)Nici un tanc de combustibil nu va fi situat în locurile în care scurgerile sau pierderile ar putea să provoace un incendiu prin contactul lor cu suprafeţele încălzite. Vor fi luate măsuri pentru a împiedica combustibilul lichid sub presiune să poată scăpa dintr-o pompă, filtru sau încălzitor, de a intra în contact cu suprafeţe încălzite.
(7)_
a)Tubulatura de combustibil, precum şi valvulele şi armăturile acesteia, vor fi din oţel sau alt material echivalent, cu condiţia ca tubulatura flexibilă care poate fi utilizată să fie minimă. Această tubulatură flexibilă şi piesele de cuplare vor avea o rezistenţă corespunzătoare şi vor fi fabricate din materiale aprobate, rezistente la foc sau vor avea o protecţie rezistentă la foc, în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Pe navele noi construite la sau 1 ianuarie 2003 după această dată, tubulatură flexibilă şi piesele de cuplare vor avea o rezistenţă corespunzătoare şi vor fi fabricate din materiale aprobate, rezistente la foc sau vor avea o protecţie rezistentă la foc, în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. Utilizarea acestei tubulaturi flexibile va fi făcută avându-se în vedere recomandările din Circulara 647 "Linii directoare pentru reducerea la minimum a scurgerilor din instalaţii cu lichide inflamabile" a Comitetului Securităţii Maritime a Organizaţiei Maritime Internaţionale.
b)În cazul când este necesar, tubulatura de combustibil şi tubulatura de ulei de ungere vor fi ecranate sau protejate corespunzător în alt mod pentru a evita, pe cât posibil, împrăştierea sau scurgerea combustibilului (uleiului) pe suprafeţele încălzite sau în prizele de aer ale maşinilor. Numărul racordurilor în instalaţiile cu tubulaturi trebuie să fie minim.
(8)Pe cât posibil, tancurile de combustibil vor face parte din structura navei şi vor fi situate în afara încăperilor de maşini de categoria A. În cazul când tancurile de combustibil, cu excepţia celor din dublu fund, sunt situate din necesitate lângă sau în interiorul încăperilor de maşini de categoria A, cel puţin una din laturile lor verticale va fi comună cu limitele încăperii de maşini şi va avea de preferinţă o limită comună cu tancurile dublului fund, dacă există, iar suprafaţa limitei comune cu încăperea de maşini va fi menţinută la minimum. În cazul în care astfel de tancuri sunt situate în interiorul încăperilor de maşini de categoria A, ele nu vor conţine combustibil având un punct de inflamabilitate mai mic de 600C (proba în creuzet închis). În general, folosirea tancurilor nestructurale va fi evitată în spaţiile prezentând riscuri de incendiu şi mai ales în încăperile de maşini de categoria A. În cazul când, totuşi, se permit tancuri nestructurale, ele vor fi amplasate într-o tavă etanşă, de dimensiuni suficiente, care să preia scurgerile şi care va fi prevăzută cu o ţeava de drenaj ce duce la un tanc de scurgeri de dimensiuni corespunzătoare.
(9)Ventilaţia încăperilor de maşini va fi suficientă în toate condiţiile normale pentru a împiedica acumularea vaporilor de hidrocarburi.
(10)Amenajările pentru stocarea, distribuţia şi utilizarea uleiului folosit în instalaţiile de ungere sub presiune vor fi în conformitate cu normele tehnice ale ANR. Aceste măsuri în încăperile de maşini de categoria A şi, pe cât posibil, în alte încăperi de maşini, vor corespunde cel puţin cerinţelor din paragrafele (1), (3), (6) şi (7) şi, în măsura în care este necesar în conformitate cu normele tehnice ale ANR, în conformitate cu cerinţele din paragrafele (2) şi (4).
Acest lucru nu exclude folosirea vizoarelor de sticlă în instalaţiile de ungere, cu condiţia demonstrării prin încercări că aceste vizoare de sticlă au o rezistenţă corespunzătoare la foc. Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, amenajările pentru stocarea, distribuţia şi utilizarea uleiului folosit în instalaţiile de ungere sub presiune vor fi în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. Aceste măsuri în încăperile de maşini de categoria A şi, pe cât posibil, în alte încăperi de maşini, vor corespunde cel puţin cerinţelor din paragrafele (1), (3), (6) şi (7) şi, în măsura în care este necesar în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute, în conformitate cu cerinţele din paragrafele (2) şi (4). Acest lucru nu exclude folosirea vizoarelor de sticlă în instalaţiile de ungere, cu condiţia demonstrării prin încercări că aceste vizoare de sticlă au o rezistenţă corespunzătoare la foc.
(11)Amenajările pentru stocarea, distribuirea şi utilizarea uleiurilor inflamabile folosite sub presiune în sistemele de transmisie a puterii, altele decât uleiurile la care se referă paragraful (10), în sistemele de comandă, antrenare şi încălzire, vor fi în conformitate cu normele tehnice ale ANR. În încăperile în care se află surse de aprindere, aceste amenajări vor fi cel puţin în conformitate cu cerinţele paragrafelor (2) şi (6) şi cu cerinţele paragrafelor (3) şi (7) în ceea ce priveşte rezistenţa şi construcţia.
Pe navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, amenajările pentru stocarea, distribuirea şi utilizarea uleiurilor inflamabile folosite sub presiune în sistemele de transmisie a puterii, altele decât uleiurile la care se referă paragraful (10), în sistemele de comandă, antrenare şi încălzire, vor fi în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute. În încăperile în care se află surse de aprindere, aceste amenajări vor fi cel puţin în conformitate cu cerinţele paragrafelor (2) şi (6) şi cu cerinţele paragrafelor (3) şi (7) în ceea ce priveşte rezistenţa şi construcţia.
(12)Combustibilul, uleiul de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile nu vor fi transportate în tancurile din picul prova.