Partea 4 - ÎNCĂPERI DE MAŞINI PERIODIC NESUPRAVEGHEATE - Norme Tehnice din 2003 privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR-NPESC-2003

M.Of. 374 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2003
PARTEA D:ÎNCĂPERI DE MAŞINI PERIODIC NESUPRAVEGHEATE
(Se va vedea de asemenea regula 3)
SECŢIUNEA 19:Regula 19 - Protecţia împotriva incendiului
SUBSECŢIUNEA 1:Prevenirea incendiului
(1)Va fi acordată o atenţie specială tubulaturilor de înaltă presiune pentru combustibil. În cazul în care este posibil, scurgerile de la aceste instalaţii de tubulaturi vor fi colectate într-un tanc corespunzător de scurgeri care va fi prevăzut cu o alarmă de nivel maxim.
(2)În cazul în care tancurile de combustibil de serviciu se umplu automat sau prin comandă de la distanţă, vor fi prevăzute dispozitive pentru a împiedica scurgerile prin revărsare. O atenţie similară va fi acordată altor instalaţii care tratează automat lichidele inflamabile, de exemplu, separatoarele de combustibil care, ori de câte ori este posibil, vor fi instalate într-o încăpere special rezervată separatoarelor şi încălzitoarelor.
(3)În cazul în care tancurile de combustibil de serviciu sau tancurile de decantare sunt echipate cu instalaţii de încălzire, tancurile vor fi echipate cu o alarmă în caz de temperatură excesivă, dacă punctul de aprindere al combustibilului poate fi depăşit.
SUBSECŢIUNEA 2:Detectarea incendiului
(4)În încăperile de maşini va fi montată o instalaţie de detectare a incendiului de tip aprobat, bazată pe principiul autocontrolului şi care va include dispozitive pentru încercare periodică în încăperile de maşini.
(5)Instalaţia de detectare va declanşa atât semnale de alarmă acustice cât şi vizuale în timonerie precum şi într-un număr suficient de încăperi pentru a fi auzite şi observate de persoanele aflate la bord când nava este în port.
(6)Instalaţia de detectare a incendiului va fi alimentată automat de o sursă de energie de avarie în cazul unei defecţiuni la sursa principală de energie.
(7)Motoarele cu ardere internă cu puterea de 2500 kW sau mai mare vor fi echipate cu detectoare de ceaţă de ulei în carter sau cu detectoare de creştere a temperaturii în lagăre sau cu dispozitive echivalente.
SUBSECŢIUNEA 3:Combaterea incendiului
(8)Va fi prevăzută o instalaţie fixă de stingere a incendiului în conformitate cu "Norme tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor maritime" ale ANR, "Partea A-VI - Protecţia contra incendiilor" şi care va corespunde şi cerinţelor regulilor V/22 şi V/40.
(9)La navele cu lungimea de 75 metri sau mai mare vor fi luate măsuri pentru a asigura alimentarea imediată cu apă direct de la magistrala de incendiu fie:
a)prin prevederea comenzii de pornire de la distanţă a uneia din pompele de incendiu principale din timonerie şi din postul de combatere a incendiului, dacă există; sau
b)prin menţinerea permanentă sub presiune a tubulaturii principale de incendiu, avându-se în vedere posibilitatea de îngheţare.
(10)ANR analizează şi aprobă gradul de menţinere a integrităţii la foc a încăperilor de maşini, amplasamentul şi centralizarea comenzilor instalaţiei de stins incendiul, dispozitivele de oprire a funcţionării specificate la regula 24, pentru, de exemplu, ventilaţie, pompe de combustibil etc., şi poate cere mijloace de stins incendiul şi alte echipamente de combatere a incendiului precum şi aparate de respiraţie suplimentare celor conform cerinţelor respective din capitolul V.
SECŢIUNEA 20:Regula 20 - Protecţia împotriva inundării
(1)Santinele din încăperile de maşini vor fi prevăzute cu o alarmă pentru nivel maxim, în aşa fel ca orice acumulare de lichid să fie detectată la unghiuri normale de asietă şi de înclinare transversală. Instalaţia de detectare va declanşa un semnal de alarmă acustic şi vizual în locurile unde se menţine un cart continuu.
(2)Comenzile tuturor valvulelor care deservesc o priză de apă de mare, o refulare aflată sub linia de plutire sau o aspiraţie a instalaţiei de santină, vor fi amplasate în aşa fel încât să existe un timp suficient pentru declanşare în cazul inundării cu apă a spaţiului.
SECŢIUNEA 21:Regula 21 - Comunicaţii
La navele cu lungimea de 75 metri sau mai mare unul din cele două mijloace separate de comunicaţie cerute de regula 7 va fi un dispozitiv sigur de comunicare vocală. Un dispozitiv sigur de comunicare vocală suplimentar va fi prevăzut între timonerie şi cabinele mecanicilor.
SECŢIUNEA 22:Regula 22 - Sistemul de alarmă
(1)Un sistem de alarmă va fi prevăzut pentru indicarea oricărui defect de funcţionare care necesită atenţie.
(2)_
a)Sistemul de alarmă va fi astfel încât să poată declanşa o alarmă sonoră în încăperea de maşini şi să indice vizual funcţionarea separată a fiecărei alarme într-un loc corespunzător. Totuşi, pe navele cu o lungime mai mică de 45 metri, ANR poate permite ca sistemul să fie capabil să indice sonor şi individual funcţionarea separată a fiecărei alarme numai în timonerie.
b)Pe navele cu o lungime de 45 metri sau mai mare, sistemul de alarmă va avea o conexiune cu cabinele mecanicilor printr-un comutator selector care să asigure conectarea cu una dintre aceste cabine şi cu încăperile comune ale mecanicilor, dacă ele există. ANR poate permite şi alte instalaţii care asigură un nivel echivalent de siguranţă.
c)Pe navele cu o lungime de 45 metri sau mai mare, se vor declanşa o alarmă pentru avertizarea mecanicilor şi o alarmă în timonerie pentru persoanele de cart, în cazul în care declanşarea unei alarme nu a fost recepţionată într-o perioadă limitată de timp specificată de ANR.
d)Alarme acustice şi vizuale vor fi declanşate în timonerie pentru orice situaţie care necesită intervenţia persoanei de cart sau care trebuie adusă în atenţia sa.
e)Sistemul de alarmă va fi conceput, pe cât posibil, pe principiul protejării împotriva defectării.
(3)Sistemul de alarmă va fi:
a)alimentat continuu printr-un dispozitiv de conectare automată la o sursă de energie de rezervă în caz de cădere a alimentării normale cu energie; şi
b)declanşat în cazul unei defecţiuni a alimentării normale cu energie.
(4)_
a)Sistemul de alarmă va fi astfel încât să poată semnala simultan mai mult decât un defect, iar recepţionarea oricărei alarme nu trebuie să anuleze o altă alarmă.
b)Recepţionarea oricărei situaţii de alarmă la locul menţionat în paragraful (2)a) va fi indicată la locurile unde aceasta a apărut. Dispozitivele de alarmă vor fi astfel încât să funcţioneze până ce semnalele au fost recepţionate, iar semnalele vizuale vor rămâne până ce se remediază defectul. Toate dispozitivele de alarmă vor fi astfel încât să fie repuse automat în funcţionare după ce s-a remediat defectul.
SECŢIUNEA 23:Regula 23 - Cerinţe speciale pentru maşini, căldări şi instalaţii electrice
(1)La navele cu o lungime de 75 metri sau mai mare, sursa principală de energie electrică va fi alimentată după cum urmează:
a)În cazul în care energia electrică este furnizată, în mod normal, de un grup generator, vor fi luate măsuri corespunzătoare de deconectare a sarcinii pentru a asigura alimentarea continuă a serviciilor necesare propulsiei şi guvernării navei. Pentru cazurile de avarie a generatorului în funcţiune, va fi prevăzută pornirea automată şi conectarea la tabloul principal de distribuţie a generatorului de rezervă, cu putere suficientă pentru a permite propulsia şi guvernarea navei, precum şi repunerea automată în funcţiune a instalaţiilor auxiliare esenţiale inclusiv, şi dacă este necesar, funcţionări secvenţiale. Pot fi prevăzute, cu aprobarea ANR, mijloace pentru pornirea de la distanţă (manuală) şi conectarea generatorului de rezervă la tabloul principal de distribuţie, precum şi mijloace de pornire repetată de la distanţă a instalaţiilor auxiliare esenţiale;
b)În cazul în care energia electrică este furnizată, în mod normal, de mai multe grupuri generatoare funcţionând simultan, vor fi luate măsuri, de exemplu reducerea sarcinii, astfel ca în caz de avarie la unul din grupuri celălalt rămas să funcţioneze în continuare fără supraîncărcare pentru a asigura propulsia şi guvernarea navei.
(2)Unde se cere dublarea, instalaţiile auxiliare necesare propulsiei vor fi prevăzute cu dispozitive automate de schimbare care să permită transferul pe agregatele de rezervă. În momentul comutării automate va fi declanşată o alarmă.
(3)Comanda automată şi instalaţiile de alarmă vor fi prevăzute după cum urmează:
a)sistemul de comandă va fi conceput în aşa fel încât prin dispozitive automate să fie asigurate serviciile necesare funcţionării instalaţiei principale de propulsie şi a auxiliarelor sale;
b)în cazul în care se folosesc motoare cu combustie internă pentru propulsia principală, vor fi prevăzute dispozitive pentru a menţine presiunea aerului de lansare la nivelul cerut;
c)va fi prevăzută o instalaţie de alarmă în conformitate cu dispoziţiile regulii 22 pentru toate presiunile, temperaturile, nivelele lichidelor importante etc.; şi
d)când este cazul, panourile cu alarmele şi indicatoarele defecţiunilor care au declanşat alarma, vor fi montate într-o poziţie centrală corespunzătoare.
SECŢIUNEA 24:Regula 24 - Sistem de siguranţă
Va fi prevăzut un sistem de siguranţă care să producă oprirea automată a părţii ameninţate din instalaţie şi să declanşeze o alarmă în caz de defect funcţional grav la maşini sau căldări care prezintă un pericol imediat. Maşina de propulsie nu se va opri automat decât în cazul în care există un risc de defectare completă, de avarie gravă sau explozie. În cazul în care există dispozitive care permit trecerea peste starea de oprire a maşinii de propulsie, acestea vor fi astfel încât să excludă acţionarea în mod accidental. Vor fi prevăzute mijloace vizuale pentru a indica dacă aceste dispozitive au fost acţionate sau nu.