Secţiunea 8 - Regula 8 - Comanda din timonerie a instalaţiei de propulsie - Norme Tehnice din 2003 privind construcţia şi echiparea navelor maritime de pescuit cu lungimea de 24 m sau mai mare, cod MLPTL.ANR-NPESC-2003
M.Of. 374 bis
În vigoare Versiune de la: 31 Mai 2003
SECŢIUNEA 8:Regula 8 - Comanda din timonerie a instalaţiei de propulsie
(1)în cazul în care instalaţia de propulsie este comandată de la distanţă din timonerie, vor fi respectate următoarele:
a)în toate condiţiile de exploatare, inclusiv manevra navei, turaţia, sensul de rotaţie şi, dacă este cazul, pasul elicei, vor fi comandate integral din timonerie;
b)comanda de la distanţă menţionată la subparagraful a) va fi realizată cu un dispozitiv de comandă în conformitate cu normele tehnice ale ANR şi, dacă este necesar, cu posibilităţi de prevenire a supraîncărcării maşinii de propulsie;
Pentru navele noi construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, comanda de la distanţă menţionată la subparagraful a) va fi realizată cu un dispozitiv de comandă în conformitate cu regulile unei organizaţii recunoscute şi, dacă este necesar, cu posibilităţi de prevenire a supraîncărcării maşinii de propulsie.
c)în timonerie va fi prevăzut un dispozitiv de oprire în caz de avarie a maşinii principale de propulsie şi care va fi independent de sistemul de comandă din timonerie menţionat în subparagraful a);
d)comanda de la distanţă a maşinii de propulsie va fi astfel încât să fie posibilă numai dintr-un singur post odată. În orice post de comandă se admite instalarea de dispozitive de comandă interconectate. Fiecare post va fi prevăzut cu un indicator care să arate ce post comandă maşina de propulsie. Transmiterea comenzii între timonerie şi încăperile de maşini va fi astfel încât să fie posibilă numai în încăperea de maşini sau în postul de comandă maşini. Pe navele cu o lungime mai mică de 45 metri, ANR poate permite ca postul de comandă din spaţiul de maşini să fie singura staţie de avarie cu condiţia ca supravegherea şi comanda din timonerie să fie adecvate.
e)în timonerie vor fi prevăzute indicatoare pentru:
(i)turaţia şi sensul de rotaţie a elicei, în cazul elicelor cu pas fix;
(ii)turaţia elicei şi pasul, în cazul elicelor cu pas variabil; şi
(iii)alarma de prevenire cerută de regula 4 (5);
f)va exista posibilitatea de a comanda local maşina de propulsie, chiar şi în caz de avarie la una din componentele instalaţiei de comandă de la distanţă;
g)concepţia instalaţiei de comandă de la distanţă va fi de aşa manieră încât în caz de defectare să se poată declanşa o alarmă iar turaţia şi sensul de rotaţie stabilite dinainte să se menţină până la intrarea în funcţiune a comenzii locale, numai în cazul în care ANR nu consideră că acest lucru este imposibil;
h)vor fi luate măsuri speciale pentru ca pornirea automată să nu epuizeze posibilităţile de pornire. Va fi prevăzută o alarmă care să indice presiunea scăzută a aerului de pornire şi care va fi fixată la un nivel care să permită încă operaţii de pornire a motorului principal.
(2)În cazul în care maşina principală de propulsie şi maşinile aferente, inclusiv sursele principale de alimentare cu energie electrică sunt prevăzute cu diverse grade de automatizare sau de comandă de la distanţă şi se află sub supraveghere continuă din postul de comandă, acest post de comandă va fi conceput, echipat şi plasat în aşa fel încât funcţionarea maşinilor să fie tot atât de sigură şi eficace ca şi când ar fi sub supraveghere directă.
(3)În general, instalaţiile de pornire automată, supraveghere şi comandă, vor include dispozitive manuale care să permită neutralizarea dispozitivelor automate, chiar şi în cazul unei defectări la un element oarecare din instalaţia de comandă şi control de la distanţă.