Norme Metodologice din 2023 pentru stabilirea criteriilor de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere ale întreprinderilor publice, de întocmire a listei scurte pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi pentru stabilirea altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
M.Of. 697
În vigoare
20.experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al întreprinderii publice - experienţă dobândită în temeiul unui contract individual de muncă, al unui raport de serviciu, al unui contract de mandat pentru administrator sau director în cadrul societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori al regiilor autonome sau desfăşurarea de activităţi economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, astfel cum sunt reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a profesiilor liberale reglementate prin legi speciale, demonstrată cu documente de către candidat.
b)constituie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie, comisia de selecţie şi nominalizare potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în ceea ce priveşte constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale, respectiv ale art. 49 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, pentru constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare locale.
(3)În cazul întreprinderilor publice aflate în portofoliul autorităţilor publice locale, care nu se încadrează în prevederile art. 412 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, autoritatea publică tutelară poate solicita AMEPIP desemnarea a doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare.
Art. 91
(1)În vederea organizării procedurii de selecţie a membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere desemnaţi de autoritatea publică tutelară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) şi (3), respectiv art. 28 alin. (4) şi (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în termen de 2 zile lucrătoare de la data constituirii comisiei de selecţie şi nominalizare definită la art. 2 pct. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, conducătorul autorităţii publice tutelare transmite acesteia propunerile de candidaţi, respectiv minimum 2 şi maximum 5 candidaţi.
(2)Verificarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea propunerilor de candidaţi.
(3)Comisia de selecţie şi nominalizare verifică îndeplinirea condiţiilor privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în baza dosarului de candidat transmis de autoritatea publică tutelară, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări şi informaţii suplimentare, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(5)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează dosarele şi respinge candidaturile care nu îndeplinesc condiţiile legale şi informează în scris autoritatea publică tutelară în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.
(6)În cazul în care, în urma evaluării realizate în condiţiile alin. (2)-(5), nu au fost validaţi minimum 2 candidaţi pentru postul de administrator, autoritatea publică tutelară poate transmite, o singură dată, comisiei de selecţie şi nominalizare noi propuneri de candidaţi, în termen de 2 zile lucrătoare de la data informării prevăzute la alin. (5), prevederile alin. (2)-(5) aplicându-se în mod corespunzător.
(7)În situaţia prevăzută la alin. (6), dacă în urma evaluării candidaturilor suplimentare nu sunt validaţi minimum 2 candidaţi, postul care face obiectul dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 este inclus în procedura de selecţie prevăzută de art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(8)Comisia de selecţie şi nominalizare informează în scris autoritatea publică tutelară cu privire la rezultatul evaluării candidaţilor realizată în condiţiile prezentului articol, în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare elaborează proiectul componentei integrale a planului de selecţie în termen de 10 zile de la aprobarea componentei iniţiale a Planului de selecţie.
(5)Componenta integrală a planului de selecţie cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de posturi de administratori pentru care se desfăşoară procedura de selecţie în conformitate cu profilul consiliului şi profilul candidatului.
b)anunţul privind selecţia, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (6), art. 18 alin. (7), respectiv art. 29 alin. (4) şi art. 35 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, după caz;
(1)Fiecare autoritate publică tutelară, prin compartimentul de guvernanţă corporativă, elaborează profilul consiliului, care conţine în mod obligatoriu condiţiile privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi la art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(11)Profilul consiliului cuprinde, după caz, descrierea poziţiilor de administrator care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3) şi art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
Art. 14
Profilul candidatului pentru fiecare post de administrator este stabilit în raport cu profilul consiliului şi este alcătuit din două componente:
a)descrierea rolului acestuia, derivat din cerinţele contextuale ale întreprinderii publice şi din scrisoarea de aşteptări;
b)descrierea criteriilor de selecţie.
(1)Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(11)În aplicarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie.
(2)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(4)Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată.
Art. 22
(1)Lista scurtă este realizată de comisia de selecţie şi nominalizare şi nu cuprinde candidaţii pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(2)Candidaţii selectaţi sunt informaţi prin mijloace electronice cu privire la includerea candidaturii lor pe lista scurtă şi au obligaţia să depună la autoritatea publică tutelară declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării.
(3)Candidaţii selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 sunt informaţi de către comisia de selecţie şi nominalizare cu privire la obligaţia de a depune declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării cu privire la validarea candidaturilor acestora de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează declaraţia de intenţie depusă de candidat în condiţiile alin. (2), respectiv alin. (3) şi integrează rezultatele analizei în evaluarea candidatului. Rezultatele din profilul candidatului se analizează în funcţie de profilul consiliului.
(5)Clasamentul candidaţilor aflaţi în lista scurtă, precum şi al celor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 se realizează, în mod distinct, în urma interviului, organizat de către comisia de selecţie şi nominalizare, pe baza planului de interviu.
(6)În vederea organizării interviului se au în vedere următoarele:
a)dosarul de candidatură;
b)profilul candidatului;
c)profilul consiliului;
d)declaraţia de intenţie a candidatului.
(7)După încheierea interviurilor, comisia de selecţie şi nominalizare întocmeşte:
a)lista scurtă care cuprinde clasamentul candidaţilor, cu excepţia candidaţilor pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
b)clasamentul candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91;
c)raportul final, care cuprinde elementele incluse la lit. a) şi b), dar nu include candidaţii propuşi de acţionarii minoritari.
(8)Raportul final prevăzut la alin. (7) lit. c) se transmite:
a)către AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, şi ulterior:
b)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea luării deciziei de numire, pentru regiile autonome;
c)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea mandatării reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor;
d)conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru a se înainta conducătorului întreprinderilor publice prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în vederea mandatării reprezentantului său în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor.
(9)După emiterea avizului conform al AMEPIP, raportul final se publică pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare, a întreprinderii publice şi a AMEPIP, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.
(10)Desemnarea membrilor consiliului se efectuează din rândul candidaţilor cuprinşi în lista scurtă, al candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91, precum şi al propunerilor acţionarilor minoritari.
(11)În cazul regiilor autonome, conducătorul autorităţii publice tutelare are obligaţia de a lua decizia de numire în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării raportului final.
(12)În cazul societăţilor, autoritatea publică tutelară, în calitate de acţionar/asociat, convoacă adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor în maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea raportului final.
Art. 23
(1)În cazul în care, ca urmare a derulării selecţiei, nu sunt ocupate toate poziţiile de administratori, selecţia se organizează pentru poziţiile rămase vacante în condiţiile prevăzute de secţiunea a 5-a.
(2)La data desemnării noilor administratori, autoritatea publică tutelară/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte şi reluarea procedurii de selecţie pentru posturile vacante.
(3)Autoritatea publică tutelară/Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea administratorilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 3.
(1)Administratorii în funcţie a căror activitate a fost evaluată favorabil prin cel puţin două rapoarte anuale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) lit. c) din anexa nr. 2, pot solicita reînnoirea mandatului.
(3)Solicitarea reînnoirii mandatului se realizează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie.
(4)Administratorii în funcţie care solicită reînnoirea mandatului vor adera, printr-o declaraţie de intenţie, la scrisoarea de aşteptări şi la profilul consiliului, documente ce fac parte din planul de selecţie pentru noul consiliu. Declaraţia de intenţie se depune în termen de cel mult 10 zile de la aprobarea planului de selecţie şi va respecta regulile generale pentru redactare prevăzute în anexa nr. 1c.
(7)Reînnoirea mandatului se aprobă de către autoritatea publică tutelară, prin act administrativ, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data emiterii avizului conform prevăzut la alin. (6). În cazul societăţilor, actul administrativ se anexează la raportul final al comisiei de selecţie şi nominalizare privind numirile noului consiliu de administraţie şi se comunică adunării generale a acţionarilor în vederea desemnării întregului consiliu de administraţie.
Art. 27
În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, AMEPIP emite:
a)aviz conform prin care aprobă procedura de selecţie a administratorilor;
b)decizie prin care dispune anularea procedurii de selecţie a administratorilor;
c)decizie prin care dispune următoarele măsuri de remediere:
(i)reluarea procedurii de selecţie a administratorilor de la o anumită etapă;
(ii)refacerea unor documente emise în cadrul procedurii de selecţie;
(iii)orice alte măsuri şi recomandări în vederea conformării cu cerinţele de guvernanţă corporativă.Scor | Nivel de competenţă | Descriere |
N/A | Nu se aplică. | Nu este necesar să fie aplicată sau să fie demonstrată această competenţă. |
1 | Nivel de bază | Are o înţelegere a cunoştinţelor de bază. |
2 | Intermediar | Are un nivel de experienţă dobândit prin formare fundamentală şi/sau prin câteva experienţe similare. Acest nivel de competenţă presupune sprijinul unor persoane cu expertiză. - Înţelege şi poate utiliza corect termeni, concepte, principii şi probleme legate de această competenţă. - Cunoaşte şi utilizează actele normative aplicabile, regulamente şi ghiduri. |
3 | Competent | Este capabil să îndeplinească funcţiile asociate acestei competenţe. Poate fi necesar, uneori, sprijinul persoanelor cu expertiză, dar de regulă demonstrează această aptitudine în mod independent. - A aplicat această competenţă în trecut, cu sprijin extern minim. - Înţelege şi poate analiza implicaţiile schimbărilor în procesele, politicile şi procedurile din sectorul de activitate. |
4 | Avansat | Îndeplineşte sarcinile asociate acestei aptitudini fără sprijin extern. Este recunoscut în cadrul organizaţiei din care face parte ca expert în această competenţă, este capabil să ofere sprijin şi are experienţă avansată în această competenţă. - A oferit idei practice/relevante, resurse şi perspective practice referitoare la procesul sau la dezvoltarea practicii, la nivelul de guvernanţă a consiliului şi a nivelului executiv superior. - Este capabil să interacţioneze şi să poarte discuţii constructive cu conducerea executivă, dar şi să instruiască alte persoane în aplicarea acestei competenţe. |
5 | Expert | Este cunoscut ca expert în acest sector pentru a oferi sprijin şi pentru a identifica soluţii pentru problemele complexe legate de această zonă de expertiză. - A demonstrat excelenţă în aplicarea acestei competenţe în multiple consilii de administraţie şi/sau organizaţii. - Este perceput ca expert, conducător şi inovator în această competenţă de către consiliul, organizaţia şi/sau alte organizaţii. |

8.Art. 8
(1)Viziunea şi obiectivele cuprinse în scrisoarea de aşteptări stau la baza negocierii planului de administrare de către autoritatea publică tutelară, acţionari/asociaţi, după caz, cu membrii numiţi ai consiliului, respectiv de către consiliu cu directorii/directoratul numiţi/numit, după caz.
(2)Indicatorii-cheie de performanţă înscrişi ca anexă la contractele de mandat ale membrilor consiliului, respectiv directorilor sau directoratului sunt stabiliţi pe baza scrisorii de aşteptări, ca urmare a negocierii dintre consiliu şi adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor sau autoritatea publică tutelară, respectiv dintre consiliu şi directori sau membrii directoratului, după caz.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (2)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Hotararea 1053/2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
- Hotararea 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice