Capitolul i - Procedura de selecţie - Norme Metodologice din 2023 pentru stabilirea criteriilor de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere ale întreprinderilor publice, de întocmire a listei scurte pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi pentru stabilirea altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
M.Of. 697
În vigoare Versiune de la: 3 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Procedura de selecţie
SECŢIUNEA 1:Definiţii
Art. 1
(1)În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
20.experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al întreprinderii publice - experienţă dobândită în temeiul unui contract individual de muncă, al unui raport de serviciu, al unui contract de mandat pentru administrator sau director în cadrul societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori al regiilor autonome sau desfăşurarea de activităţi economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, astfel cum sunt reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a profesiilor liberale reglementate prin legi speciale, demonstrată cu documente de către candidat.
1.candidat - persoana fizică sau juridică care şi-a prezentat candidatura, în nume propriu, pentru un post de membru în consiliul de administraţie/supraveghere;
2.candidat la reînnoirea mandatului - membru al consiliului de administraţie/supraveghere în funcţie care solicită reînnoirea mandatului de membru în consiliul de administraţie/supraveghere şi a cărui activitate a fost evaluată în conformitate cu dispoziţiile art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
3.cerinţe contextuale - ansamblul de condiţii şi circumstanţe specifice care trebuie luate în considerare în implementarea principiilor şi mecanismelor de guvernanţă corporativă. Aceste cerinţe contextuale sunt determinate de particularităţile organizaţiei şi de mediul în care aceasta operează, de starea economică, financiară, de guvernanţă corporativă, contextul legislativ şi poziţia strategică în care se află întreprinderea publică la momentul la care se realizează evaluarea/selecţia membrilor consiliului de administraţie/supraveghere. Pe baza acestora se elaborează profilul consiliului şi al candidatului, elemente componente ale planului de selecţie;
4.componenta iniţială a planului de selecţie - document de lucru care se întocmeşte de către autoritatea publică tutelară, în termen de 10 zile de la data declanşării procedurii de selecţie, şi cuprinde, fără a se limita la acestea, scrisoarea de aşteptări, aspectele-cheie ale procedurii, calendarul, părţile responsabile şi rolurile acestora, riscurile identificate, documentele ce trebuie depuse până la numirea administratorilor;
5.componenta integrală a planului de selecţie - document de lucru întocmit de comisia de selecţie şi nominalizare şi definitivat până la publicarea anunţului, care conţine, fără a se limita la acestea, elemente necesare precum profilul consiliului, profilul candidatului, planul de interviu, termenele aferente etapelor cuprinse între data declanşării procedurii de selecţie şi data prezentării raportului final, precum şi componenta iniţială a planului de selecţie;
6.compartimentul de guvernanţă corporativă - structura din cadrul fiecărei autorităţi publice tutelare care exercită atribuţiile şi competenţele prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
7.consiliul - se referă atât la consiliul de administraţie în cazul regiilor autonome şi societăţilor administrate potrivit sistemului unitar, cât şi la consiliul de supraveghere în cazul societăţilor administrate conform sistemului dualist;
8.criterii de evaluare - elementele cuprinse în profilul consiliului sau al administratorului, în raport cu care candidaţii sunt evaluaţi individual şi colectiv, în procedura de selecţie, pentru ocuparea poziţiei de membru al consiliului;
9.lista lungă - lista cu toţi candidaţii care au trimis dosarul de candidatură complet în termenul prevăzut de prezentele norme metodologice;
10.măsurarea performanţei - metodologia în baza căreia o autoritate publică tutelară evaluează rezultatele întreprinderilor sale publice raportat la obiectivele, ţintele şi misiunea pe care le-a stabilit autoritatea publică tutelară pentru acestea;
11.misiune - enunţarea cuprinzătoare a scopurilor fundamentale şi a concepţiei privind evoluţia şi desfăşurarea activităţilor întreprinderii publice, prin care se diferenţiază de întreprinderile similare şi din care decurg sfera sau domeniul de activitate şi piaţa deservită;
12.obiective - rezultatele concrete aşteptate de la întreprinderea publică sau autoritatea publică tutelară, exprimate, în măsura posibilului, în termeni numerici;
13.planul de selecţie - cuprinde documente de lucru care se utilizează în derularea procedurii de selecţie pentru funcţii de administrator, prin care se stabileşte calendarul procedurii de selecţie de la data iniţierii până la data numirii membrilor consiliilor, structurat pe două componente: componenta iniţială şi componenta integrală;
14.profilul candidatului - cuprinde competenţele, experienţa specifică, capacităţi, trăsături şi aptitudini pe care acesta trebuie să le demonstreze, în conformitate cu misiunea şi obiectivele întreprinderii publice, precum şi cu etapa de dezvoltare a acesteia. Profilul candidatului se întocmeşte pe baza profilului consiliului, pentru a răspunde aşteptărilor acţionarilor, exprimate în scrisoarea de aşteptări;
15.profilul consiliului - cuprinde un set de competenţe, capacităţi, trăsături şi aptitudini pe care consiliul trebuie să le deţină la nivel colectiv, având în vedere contextul organizaţional, misiunea, cerinţele exprimate în scrisoarea de aşteptări şi elementele de strategie organizaţională existente sau ce trebuie dezvoltate;
16.procedura de selecţie - se referă la totalitatea etapelor cuprinse între decizia de declanşare a procedurii de selecţie a unui candidat şi încheierea contractului de mandat cu candidatul ales;
17.raportul de evaluare - document întocmit, după caz, de autoritatea publică tutelară/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor pentru fiecare membru sau pentru tot consiliul, după caz, şi care prezintă modul de îndeplinire a obiectivelor şi indicatorilor-cheie de performanţă cuprinşi în contractul de mandat, precum şi în planul de administrare;
18.raportul final - document care cuprinde rezultatul evaluării fiecărui candidat de pe lista scurtă în procedura de selecţie, clasamentul acestora şi punctajele obţinute în conformitate cu criteriile de evaluare, precum şi modul în care, colectiv, candidaţii propuşi corespund profilului consiliului;
19.vacantarea unui post de administrator - încetarea din orice motiv a mandatului unui administrator în funcţie înainte de termen, care duce la apariţia unui post liber în cadrul consiliului, fără a fi în situaţia scăderii numărului administratorilor sub minimul legal.
20.experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al întreprinderii publice - experienţă dobândită în temeiul unui contract individual de muncă, al unui raport de serviciu, al unui contract de mandat pentru administrator sau director în cadrul societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori al regiilor autonome sau desfăşurarea de activităţi economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, astfel cum sunt reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a profesiilor liberale reglementate prin legi speciale, demonstrată cu documente de către candidat.(2)Prevederile prezentului articol sunt aplicabile în mod corespunzător şi întreprinderilor publice organizate ca societăţi cu răspundere limitată. Toate referirile la consiliu vor fi interpretate ca referiri şi la administratorii acestor societăţi.
SECŢIUNEA 2:Iniţierea şi organizarea procedurii de selecţie. Constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare. Elaborarea planului de selecţie
Art. 2
(1)Procedura de selecţie în cazul întreprinderilor publice se derulează în mod transparent cu scopul de a asigura profesionalizarea consiliului, potrivit standardelor de guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice, astfel cum au fost dezvoltate în Principiile de guvernanţă corporativă ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE.
(2)Comunicarea dintre comisia de selecţie şi nominalizare şi candidaţi se realizează prin mijloace electronice.
Art. 3
(1)Declanşarea procedurii de selecţie a membrilor consiliului începe cu minimum 6 luni înaintea expirării mandatului actualului consiliu:
a)în cazul regiilor autonome, la data la care conducătorul autorităţii publice tutelare emite actul administrativ prin care hotărăşte iniţierea procedurii de selecţie a membrilor consiliului;
b)în cazul societăţilor la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar/asociat unic, deţine majoritatea sau controlul, la data adoptării hotărârii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor emise în acest sens, care se comunică de îndată autorităţii publice tutelare;
c)în cazul întreprinderilor publice societăţi aflate în portofoliul autorităţilor publice tutelare, la care una sau mai multe întreprinderi publice dintre cele prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 deţin o participaţie majoritară sau o participaţie care le asigură controlul, la data adoptării hotărârii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor emise în acest sens, care se comunică de îndată autorităţii publice tutelare.
(2)Autoritatea publică tutelară/Consiliul notifică Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, cu privire la necesitatea declanşării procedurii de selecţie şi numire a administratorilor şi directorilor, precum şi a revocării acestora, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(3)Autoritatea publică tutelară/Consiliul notifică AMEPIP, în termen de 2 zile lucrătoare de la data adoptării actelor administrative/hotărârilor adunării generale prevăzute la alin. (1), cu privire la declanşarea procedurilor de selecţie.
Art. 4
(3)În cazul întreprinderilor publice aflate în portofoliul autorităţilor publice locale, care nu se încadrează în prevederile art. 412 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, autoritatea publică tutelară poate solicita AMEPIP desemnarea a doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare.
(1)În termen de 3 zile de la data primirii notificării, AMEPIP:
a)desemnează, prin ordin al preşedintelui, doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare;
b)declanşează procedura de selecţie a expertului independent sau desemnează expertul independent, selectat anterior, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
c)comunică autorităţii publice tutelare, respectiv întreprinderii publice ordinul preşedintelui prevăzut la lit. a), precum şi informaţii privind expertul independent selectat conform lit. b), în termen de 3 zile de la data finalizării procedurii de achiziţie publică, respectiv de la data primirii notificării în cazul în care expertul independent este selectat anterior.
(2)Conducătorul autorităţii publice tutelare, prin act administrativ:
b)constituie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie, comisia de selecţie şi nominalizare potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în ceea ce priveşte constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale, respectiv ale art. 49 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, pentru constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare locale.
a)desemnează doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare;
b)constituie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie, comisia de selecţie şi nominalizare potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în ceea ce priveşte constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale, respectiv ale art. 49 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, pentru constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare locale.
(3)În cazul întreprinderilor publice aflate în portofoliul autorităţilor publice locale, care nu se încadrează în prevederile art. 412 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, autoritatea publică tutelară poate solicita AMEPIP desemnarea a doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare.Art. 5
(1)Autoritatea publică tutelară elaborează şi publică componenta iniţială a planului de selecţie pe pagina de internet proprie şi a întreprinderii publice, în termen de 15 zile de la data declanşării procedurii de selecţie.
(2)La regiile autonome, proiectul componentei iniţiale a planului de selecţie se va publica pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi regiei autonome. Orice persoană interesată poate face propuneri în termen de 5 zile de la data publicării.
(3)La întreprinderile publice societăţi, proiectul componentei iniţiale a planului de selecţie se va publica pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi, respectiv, societăţii. Autoritatea publică tutelară consultă acţionarii/asociaţii în vederea definitivării elaborării componentei iniţiale a planului de selecţie.
(4)Acţionarii reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social au dreptul de a formula propuneri de modificare şi completare a proiectului componentei iniţiale a planului de selecţie în termen de 5 zile de la data publicării, conform alin. (3).
(5)Autoritatea publică tutelară este obligată să publice propunerile primite la componenta iniţială a planului de selecţie şi să motiveze acceptarea sau respingerea lor.
(6)Componenta iniţială a planului de selecţie se aprobă prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, după parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1)-(4) în termen de 10 zile.
Art. 6
Contractarea serviciilor expertului independent se face de către AMEPIP sau de către autoritatea publică tutelară în cazul întreprinderilor publice de interes local, prin procedură de achiziţie publică, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile art. 2 pct. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
Art. 7
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare se înfiinţează prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, conform prevederilor art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 şi ale art. 3-6 din prezentele norme metodologice.
(2)Preşedintele comisiei de selecţie şi nominalizare este desemnat dintre reprezentanţii autorităţii publice tutelare.
(3)Autoritatea publică tutelară asigură secretariatul comisiei de selecţie şi nominalizare.
Art. 8
Comisia de selecţie şi nominalizare îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute la art. 49 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, detaliate prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al comisiilor de selecţie şi nominalizare, aprobat de AMEPIP.
Art. 9
Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de selecţie şi nominalizare se elaborează şi se aprobă de către autoritatea publică tutelară, pe baza regulamentului-cadru prevăzut la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (v) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
Art. 91
(1)În vederea organizării procedurii de selecţie a membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere desemnaţi de autoritatea publică tutelară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) şi (3), respectiv art. 28 alin. (4) şi (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în termen de 2 zile lucrătoare de la data constituirii comisiei de selecţie şi nominalizare definită la art. 2 pct. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, conducătorul autorităţii publice tutelare transmite acesteia propunerile de candidaţi, respectiv minimum 2 şi maximum 5 candidaţi.
(2)Verificarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea propunerilor de candidaţi.
(3)Comisia de selecţie şi nominalizare verifică îndeplinirea condiţiilor privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în baza dosarului de candidat transmis de autoritatea publică tutelară, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări şi informaţii suplimentare, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(5)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează dosarele şi respinge candidaturile care nu îndeplinesc condiţiile legale şi informează în scris autoritatea publică tutelară în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.
(6)În cazul în care, în urma evaluării realizate în condiţiile alin. (2)-(5), nu au fost validaţi minimum 2 candidaţi pentru postul de administrator, autoritatea publică tutelară poate transmite, o singură dată, comisiei de selecţie şi nominalizare noi propuneri de candidaţi, în termen de 2 zile lucrătoare de la data informării prevăzute la alin. (5), prevederile alin. (2)-(5) aplicându-se în mod corespunzător.
(7)În situaţia prevăzută la alin. (6), dacă în urma evaluării candidaturilor suplimentare nu sunt validaţi minimum 2 candidaţi, postul care face obiectul dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 este inclus în procedura de selecţie prevăzută de art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(8)Comisia de selecţie şi nominalizare informează în scris autoritatea publică tutelară cu privire la rezultatul evaluării candidaţilor realizată în condiţiile prezentului articol, în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.Art. 10
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare elaborează proiectul componentei integrale a planului de selecţie în termen de 10 zile de la aprobarea componentei iniţiale a Planului de selecţie.
(5)Componenta integrală a planului de selecţie cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de posturi de administratori pentru care se desfăşoară procedura de selecţie în conformitate cu profilul consiliului şi profilul candidatului.
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare elaborează proiectul componentei integrale a planului de selecţie în termen de 10 zile de la aprobarea componentei iniţiale a Planului de selecţie.(2)Proiectul componentei integrale a planului de selecţie se publică pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi întreprinderii publice.
(3)Acţionarii reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social au dreptul de a formula propuneri de
modificare şi completare a componentei integrale a planului de selecţie în termen de 5 zile de la data publicării.
(4)Componenta integrală a planului de selecţie se aprobă prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, respectiv prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor/asociaţilor, după caz.
(5)Componenta integrală a planului de selecţie cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de posturi de administratori pentru care se desfăşoară procedura de selecţie în conformitate cu profilul consiliului şi profilul candidatului.Art. 11
(1)Planul de selecţie cuprinde documente şi formulare personalizate pentru fiecare procedură de selecţie.
(2)Documentele şi formularele prevăzute la alin. (1) sunt următoarele, dar fără a se limita la acestea:
b)anunţul privind selecţia, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (6), art. 18 alin. (7), respectiv art. 29 alin. (4) şi art. 35 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, după caz;
a)etapele procesului de selecţie, calendarul, documente şi materiale ce urmează a fi verificate, respectiv elaborate, persoane de contact pentru informaţii şi detalii suplimentare;
b)anunţul privind selecţia, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (6), art. 18 alin. (7), respectiv art. 29 alin. (4) şi art. 35 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, după caz;c)lista detaliată a documentelor necesare în vederea depunerii candidaturii de către persoane fizice şi persoane juridice, în funcţie de etapele procedurii de selecţie;
d)dispoziţiile de confidenţialitate şi de acces la documente, lista elementelor confidenţiale;
e)lista riscurilor posibile şi a măsurilor ce vor fi luate pentru diminuarea acestor riscuri, asigurându-se că drepturile acţionarilor sunt respectate şi că interesele întreprinderii publice sunt asigurate;
f)scrisoarea de aşteptări;
g)cerinţele contextuale;
h)profilul consiliului;
i)profilul candidatului;
j)criteriile de selecţie;
k)modul de acordare a punctajului;
l)documente referitoare la declaraţia de intenţie;
m)plan de interviu;
n)proiectul contractului de mandat;
o)declaraţii necesar a fi completate de către candidaţi.
SECŢIUNEA 3:Profilul consiliului şi profilul candidatului. Tipuri de criterii de selecţie
Art. 12
(1)Fiecare autoritate publică tutelară, prin compartimentul de guvernanţă corporativă, elaborează profilul consiliului, care conţine în mod obligatoriu condiţiile privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi la art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(11)Profilul consiliului cuprinde, după caz, descrierea poziţiilor de administrator care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3) şi art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(1)Fiecare autoritate publică tutelară, prin compartimentul de guvernanţă corporativă, elaborează profilul consiliului, care conţine în mod obligatoriu condiţiile privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi la art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(11)Profilul consiliului cuprinde, după caz, descrierea poziţiilor de administrator care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3) şi art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.(2)Acţionarii care deţin, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social al întreprinderii publice au dreptul de a formula propuneri privind profilul consiliului, ca parte din componenta integrală a planului de selecţie. În acest scop, autoritatea publică tutelară va publica proiectul profilului consiliului pe pagina proprie de internet, pe pagina întreprinderii publice şi îl va transmite AMEPIP, în termen de 5 zile de la data aprobării componentei iniţiale a planului de selecţie, stabilind termenul-limită pentru formularea de propuneri.
(3)Profilul consiliului şi al candidatului fac parte din componenta integrală a planului de selecţie şi vor fi aprobate împreună cu aceasta, prin act administrativ, de către autoritatea publică tutelară sau de adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz.
Art. 13
(1)Profilul consiliului se bazează pe următoarele componente:
a)analiza cerinţelor contextuale;
b)scrisoarea de aşteptări a autorităţii publice tutelare;
c)strategia întreprinderii publice şi a sectorului din care face parte.
(2)Profilul consiliului trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a)definirea criteriilor de selecţie obligatorii şi opţionale;
b)definirea unei grile comune de evaluare pentru criteriile stabilite;
c)ponderea fiecărui criteriu, în funcţie de importanţa acestuia;
d)gruparea criteriilor pentru analiză comparativă;
e)specificarea unui prag minim colectiv pentru fiecare criteriu de selecţie obligatoriu, după caz.
Art. 14
Profilul candidatului pentru fiecare post de administrator este stabilit în raport cu profilul consiliului şi este alcătuit din două componente:
a)descrierea rolului acestuia, derivat din cerinţele contextuale ale întreprinderii publice şi din scrisoarea de aşteptări;
b)descrierea criteriilor de selecţie.Art. 15
(1)Profilul consiliului diferenţiază între criterii de selecţie obligatorii şi criterii de selecţie opţionale, bazate pe competenţe, care au fost identificate în urma analizei cerinţelor contextuale.
(2)Criteriile de selecţie obligatorii sunt competenţe şi trăsături care trebuie să fie îndeplinite de către toţi candidaţii.
(3)Criteriile de selecţie opţionale sunt competenţe şi trăsături care pot fi îndeplinite de unii dintre membrii consiliului, dar nu în mod necesar de către toţi.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare stabileşte care dintre criteriile exemplificate în anexa nr. 1a sunt criterii obligatorii şi care sunt opţionale, în funcţie de specificul şi complexitatea activităţii întreprinderii publice, precum şi ponderea acestora în întocmirea listei scurte.
Art. 16
Criteriile obligatorii care trebuie folosite în cadrul procedurii de selecţie sunt diferenţiate în grupe şi subgrupe, după cum urmează:
A.competenţe:
a)competenţe specifice sectorului de activitate a întreprinderii publice;
b)competenţe profesionale de importanţă strategică;
c)competenţe de guvernanţă corporativă;
d)competenţe sociale şi personale;
e)experienţă pe plan local şi internaţional;
f)competenţe şi restricţii specifice pentru funcţionarii publici sau alte categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice;
g)altele, în funcţie de specificitatea întreprinderii publice;
B.trăsături:
a)reputaţie personală şi profesională;
b)integritate;
c)independenţă;
d)expunere politică;
e)abilităţi de comunicare interpersonală;
f)altele, în funcţie de specificitatea întreprinderii publice;
C.alte criterii:
a)rezultate economico-financiare ale întreprinderilor în care candidatul şi-a exercitat mandatul de administrator sau de director;
b)înscrieri în cazierul fiscal şi judiciar;
c)criterii de gen;
d)criterii suplimentare, în funcţie de specificitatea întreprinderii publice şi de prevederile legale aplicabile.
Art. 17
Pot fi criterii opţionale următoarele:
a)mandate de administrator/director al unei întreprinderi publice sau private deţinute anterior;
b)specializări în anumite domenii de activitate;
c)cunoaşterea unei limbi străine de circulaţie internaţională.
Art. 18
Modelul profilului consiliului, precum şi instrucţiunile de întocmire şi de interpretare a conţinutului matricii sunt prevăzute în anexa nr. 1a.
SECŢIUNEA 4:Implementarea planului de selecţie
Art. 19
(1)Planul de selecţie se întocmeşte şi se implementează astfel încât să asigure o procedură de selecţie transparentă, deschisă, nediscriminatorie, competitivă şi comprehensivă.
(2)Anunţul privind selecţia membrilor consiliului se publică, prin grija autorităţii publice tutelare şi a preşedintelui consiliului de administraţie/de supraveghere al întreprinderii publice, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (6) şi ale art. 29 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(3)Publicarea anunţului privind selecţia membrilor consiliului se face cu cel puţin 30 de zile înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor specificată în anunţ.
Art. 20
(1)Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(11)În aplicarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie.
(2)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(4)Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată.
(1)Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(11)În aplicarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie.
(2)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.(3)Dosarele de candidatură incomplete vor fi respinse. Candidaţii respinşi sunt informaţi în scris despre această decizie în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de respingere.
(4)Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată.Art. 21
(1)Analiza informaţiilor din dosarele de candidatură rămase pe lista lungă şi alocarea punctajului conform grilei de evaluare pentru fiecare criteriu din cadrul profilului consiliului pentru fiecare candidat se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(2)Candidaţii sunt supuşi unei analize comparative, prin raportare la profilul consiliului şi profilul candidatului.
(3)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita informaţii suplimentare faţă de cele din dosarul de candidatură atunci când consideră necesar, pentru a asigura rigoarea şi corectitudinea deciziilor luate.
(4)Informaţiile suplimentare se obţin prin următoarele mijloace:
a)clarificări solicitate în scris;
b)verificarea activităţii desfăşurate anterior de candidaţi;
c)verificarea referinţelor oferite de către candidaţi.
(5)Ca urmare a informaţiilor suplimentare obţinute conform alin. (4), se poate revizui, îmbunătăţi şi valida acurateţea punctajului obţinut pe baza cerinţelor profilului candidatului.
(6)Candidaţii sunt eliminaţi de pe lista lungă în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut conform cerinţelor profilului candidatului, până la limita a maximum 5 candidaţi, respectiv minimum 2 candidaţi pentru fiecare post de administrator, rezultând astfel lista scurtă.
(7)Comisia de selecţie şi nominalizare informează candidaţii respinşi prin mijloace electronice.
Art. 22
(1)Lista scurtă este realizată de comisia de selecţie şi nominalizare şi nu cuprinde candidaţii pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(2)Candidaţii selectaţi sunt informaţi prin mijloace electronice cu privire la includerea candidaturii lor pe lista scurtă şi au obligaţia să depună la autoritatea publică tutelară declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării.
(3)Candidaţii selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 sunt informaţi de către comisia de selecţie şi nominalizare cu privire la obligaţia de a depune declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării cu privire la validarea candidaturilor acestora de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează declaraţia de intenţie depusă de candidat în condiţiile alin. (2), respectiv alin. (3) şi integrează rezultatele analizei în evaluarea candidatului. Rezultatele din profilul candidatului se analizează în funcţie de profilul consiliului.
(5)Clasamentul candidaţilor aflaţi în lista scurtă, precum şi al celor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 se realizează, în mod distinct, în urma interviului, organizat de către comisia de selecţie şi nominalizare, pe baza planului de interviu.
(6)În vederea organizării interviului se au în vedere următoarele:
a)dosarul de candidatură;
b)profilul candidatului;
c)profilul consiliului;
d)declaraţia de intenţie a candidatului.
(7)După încheierea interviurilor, comisia de selecţie şi nominalizare întocmeşte:
a)lista scurtă care cuprinde clasamentul candidaţilor, cu excepţia candidaţilor pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
b)clasamentul candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91;
c)raportul final, care cuprinde elementele incluse la lit. a) şi b), dar nu include candidaţii propuşi de acţionarii minoritari.
(8)Raportul final prevăzut la alin. (7) lit. c) se transmite:
a)către AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, şi ulterior:
b)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea luării deciziei de numire, pentru regiile autonome;
c)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea mandatării reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor;
d)conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru a se înainta conducătorului întreprinderilor publice prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în vederea mandatării reprezentantului său în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor.
(9)După emiterea avizului conform al AMEPIP, raportul final se publică pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare, a întreprinderii publice şi a AMEPIP, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.
(10)Desemnarea membrilor consiliului se efectuează din rândul candidaţilor cuprinşi în lista scurtă, al candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91, precum şi al propunerilor acţionarilor minoritari.
(11)În cazul regiilor autonome, conducătorul autorităţii publice tutelare are obligaţia de a lua decizia de numire în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării raportului final.
(12)În cazul societăţilor, autoritatea publică tutelară, în calitate de acţionar/asociat, convoacă adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor în maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea raportului final.
Art. 23
(1)În cazul în care, ca urmare a derulării selecţiei, nu sunt ocupate toate poziţiile de administratori, selecţia se organizează pentru poziţiile rămase vacante în condiţiile prevăzute de secţiunea a 5-a.
(2)La data desemnării noilor administratori, autoritatea publică tutelară/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte şi reluarea procedurii de selecţie pentru posturile vacante.SECŢIUNEA 5:Completarea consiliului în cazul vacantării unui post de administrator
Art. 24
(3)Autoritatea publică tutelară/Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea administratorilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 3.
(1)În cazul vacantării unui post de administrator, întreprinderea publică are obligaţia să informeze de îndată autoritatea publică tutelară şi AMEPIP, în vederea organizării procedurii de selecţie.
(2)Procedura de selecţie a membrului consiliului pentru postul vacant se organizează potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice.
(3)Autoritatea publică tutelară/Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea administratorilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 3.(4)Planul de selecţie întocmit la data organizării procedurii de selecţie a consiliului în funcţie îşi păstrează aplicabilitatea în ceea ce priveşte scrisoarea de aşteptări, profilul consiliului şi profilul candidatului, urmând a fi actualizate celelalte documente şi formulare prevăzute la art. 11.
(5)Candidatul calificat pe lista scurtă depune declaraţia de intenţie pentru perioada rămasă până la finalizarea mandatului consiliului în funcţie.
(6)Mandatul noului administrator desemnat în urma procedurii de selecţie coincide cu durata rămasă din mandatul consiliului în funcţie.
(7)Până la finalizarea procedurii de selecţie, consiliul se completează cu administratori provizorii, potrivit dispoziţiilor art. 291 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
SECŢIUNEA 6:Reînnoirea mandatului administratorilor
Art. 25
(1)Administratorii în funcţie a căror activitate a fost evaluată favorabil prin cel puţin două rapoarte anuale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) lit. c) din anexa nr. 2, pot solicita reînnoirea mandatului.
(3)Solicitarea reînnoirii mandatului se realizează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie.
(4)Administratorii în funcţie care solicită reînnoirea mandatului vor adera, printr-o declaraţie de intenţie, la scrisoarea de aşteptări şi la profilul consiliului, documente ce fac parte din planul de selecţie pentru noul consiliu. Declaraţia de intenţie se depune în termen de cel mult 10 zile de la aprobarea planului de selecţie şi va respecta regulile generale pentru redactare prevăzute în anexa nr. 1c.
(7)Reînnoirea mandatului se aprobă de către autoritatea publică tutelară, prin act administrativ, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data emiterii avizului conform prevăzut la alin. (6). În cazul societăţilor, actul administrativ se anexează la raportul final al comisiei de selecţie şi nominalizare privind numirile noului consiliu de administraţie şi se comunică adunării generale a acţionarilor în vederea desemnării întregului consiliu de administraţie.
(1)Administratorii în funcţie a căror activitate a fost evaluată favorabil prin cel puţin două rapoarte anuale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) lit. c) din anexa nr. 2, pot solicita reînnoirea mandatului.(2)Evaluarea activităţii administratorilor în funcţie care solicită reînnoirea mandatului se efectuează de către autoritatea publică tutelară, cu avizul AMEPIP, în conformitate cu dispoziţiile art. 8 alin. (1), art. 29 alin. (14) şi ale art. 30 alin. (7) şi (71) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(3)Solicitarea reînnoirii mandatului se realizează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie.
(4)Administratorii în funcţie care solicită reînnoirea mandatului vor adera, printr-o declaraţie de intenţie, la scrisoarea de aşteptări şi la profilul consiliului, documente ce fac parte din planul de selecţie pentru noul consiliu. Declaraţia de intenţie se depune în termen de cel mult 10 zile de la aprobarea planului de selecţie şi va respecta regulile generale pentru redactare prevăzute în anexa nr. 1c.(5)Compartimentul de guvernanţă corporativă din cadrul autorităţii publice tutelare, pe baza rapoartelor de evaluare anuale prevăzute la alin. (1) şi a declaraţiei de intenţie prevăzute la alin. (4), întocmeşte raportul privind reînnoirea mandatului, care se prezintă conducătorului autorităţii publice tutelare. Dacă raportul este aprobat, acesta se comunică AMEPIP în vederea emiterii avizului conform.
(6)AMEPIP este obligată să se pronunţe cu privire la solicitarea de reînnoire, respectiv să emită şi să comunice avizul conform, în termen de 10 zile de la data înregistrării raportului prevăzut la alin. (5).
(7)Reînnoirea mandatului se aprobă de către autoritatea publică tutelară, prin act administrativ, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data emiterii avizului conform prevăzut la alin. (6). În cazul societăţilor, actul administrativ se anexează la raportul final al comisiei de selecţie şi nominalizare privind numirile noului consiliu de administraţie şi se comunică adunării generale a acţionarilor în vederea desemnării întregului consiliu de administraţie.(8)Mandatul administratorului a cărui reînnoire a fost aprobată va începe la data numirii întregului consiliu de administraţie.
(9)În cazul în care numărul administratorilor care solicită reînnoirea este mai mic decât numărul membrilor consiliului, pentru poziţiile de administrator rămase neocupate se organizează procedură de selecţie potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.