Secţiunea 4 - Implementarea planului de selecţie - Norme Metodologice din 2023 pentru stabilirea criteriilor de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere ale întreprinderilor publice, de întocmire a listei scurte pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi pentru stabilirea altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
M.Of. 697
În vigoare Versiune de la: 3 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 4:Implementarea planului de selecţie
Art. 19
(1)Planul de selecţie se întocmeşte şi se implementează astfel încât să asigure o procedură de selecţie transparentă, deschisă, nediscriminatorie, competitivă şi comprehensivă.
(2)Anunţul privind selecţia membrilor consiliului se publică, prin grija autorităţii publice tutelare şi a preşedintelui consiliului de administraţie/de supraveghere al întreprinderii publice, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (6) şi ale art. 29 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(3)Publicarea anunţului privind selecţia membrilor consiliului se face cu cel puţin 30 de zile înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor specificată în anunţ.
Art. 20
(1)Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(11)În aplicarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie.
(2)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(4)Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată.
(1)Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(11)În aplicarea dispoziţiilor art. 45 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie.
(2)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.(3)Dosarele de candidatură incomplete vor fi respinse. Candidaţii respinşi sunt informaţi în scris despre această decizie în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de respingere.
(4)Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată.Art. 21
(1)Analiza informaţiilor din dosarele de candidatură rămase pe lista lungă şi alocarea punctajului conform grilei de evaluare pentru fiecare criteriu din cadrul profilului consiliului pentru fiecare candidat se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(2)Candidaţii sunt supuşi unei analize comparative, prin raportare la profilul consiliului şi profilul candidatului.
(3)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita informaţii suplimentare faţă de cele din dosarul de candidatură atunci când consideră necesar, pentru a asigura rigoarea şi corectitudinea deciziilor luate.
(4)Informaţiile suplimentare se obţin prin următoarele mijloace:
a)clarificări solicitate în scris;
b)verificarea activităţii desfăşurate anterior de candidaţi;
c)verificarea referinţelor oferite de către candidaţi.
(5)Ca urmare a informaţiilor suplimentare obţinute conform alin. (4), se poate revizui, îmbunătăţi şi valida acurateţea punctajului obţinut pe baza cerinţelor profilului candidatului.
(6)Candidaţii sunt eliminaţi de pe lista lungă în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut conform cerinţelor profilului candidatului, până la limita a maximum 5 candidaţi, respectiv minimum 2 candidaţi pentru fiecare post de administrator, rezultând astfel lista scurtă.
(7)Comisia de selecţie şi nominalizare informează candidaţii respinşi prin mijloace electronice.
Art. 22
(1)Lista scurtă este realizată de comisia de selecţie şi nominalizare şi nu cuprinde candidaţii pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(2)Candidaţii selectaţi sunt informaţi prin mijloace electronice cu privire la includerea candidaturii lor pe lista scurtă şi au obligaţia să depună la autoritatea publică tutelară declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării.
(3)Candidaţii selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 sunt informaţi de către comisia de selecţie şi nominalizare cu privire la obligaţia de a depune declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării cu privire la validarea candidaturilor acestora de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează declaraţia de intenţie depusă de candidat în condiţiile alin. (2), respectiv alin. (3) şi integrează rezultatele analizei în evaluarea candidatului. Rezultatele din profilul candidatului se analizează în funcţie de profilul consiliului.
(5)Clasamentul candidaţilor aflaţi în lista scurtă, precum şi al celor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91 se realizează, în mod distinct, în urma interviului, organizat de către comisia de selecţie şi nominalizare, pe baza planului de interviu.
(6)În vederea organizării interviului se au în vedere următoarele:
a)dosarul de candidatură;
b)profilul candidatului;
c)profilul consiliului;
d)declaraţia de intenţie a candidatului.
(7)După încheierea interviurilor, comisia de selecţie şi nominalizare întocmeşte:
a)lista scurtă care cuprinde clasamentul candidaţilor, cu excepţia candidaţilor pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (51) şi ale art. 29 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
b)clasamentul candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91;
c)raportul final, care cuprinde elementele incluse la lit. a) şi b), dar nu include candidaţii propuşi de acţionarii minoritari.
(8)Raportul final prevăzut la alin. (7) lit. c) se transmite:
a)către AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, şi ulterior:
b)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea luării deciziei de numire, pentru regiile autonome;
c)conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea mandatării reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor;
d)conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru a se înainta conducătorului întreprinderilor publice prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în vederea mandatării reprezentantului său în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor.
(9)După emiterea avizului conform al AMEPIP, raportul final se publică pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare, a întreprinderii publice şi a AMEPIP, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.
(10)Desemnarea membrilor consiliului se efectuează din rândul candidaţilor cuprinşi în lista scurtă, al candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 91, precum şi al propunerilor acţionarilor minoritari.
(11)În cazul regiilor autonome, conducătorul autorităţii publice tutelare are obligaţia de a lua decizia de numire în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării raportului final.
(12)În cazul societăţilor, autoritatea publică tutelară, în calitate de acţionar/asociat, convoacă adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor în maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea raportului final.
Art. 23
(1)În cazul în care, ca urmare a derulării selecţiei, nu sunt ocupate toate poziţiile de administratori, selecţia se organizează pentru poziţiile rămase vacante în condiţiile prevăzute de secţiunea a 5-a.
(2)La data desemnării noilor administratori, autoritatea publică tutelară/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte şi reluarea procedurii de selecţie pentru posturile vacante.