Secţiunea 2 - Iniţierea şi organizarea procedurii de selecţie. Constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare. Elaborarea planului de selecţie - Norme Metodologice din 2023 pentru stabilirea criteriilor de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere ale întreprinderilor publice, de întocmire a listei scurte pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi pentru stabilirea altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice

M.Of. 697

În vigoare
Versiune de la: 3 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Iniţierea şi organizarea procedurii de selecţie. Constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare. Elaborarea planului de selecţie
Art. 2
(1)Procedura de selecţie în cazul întreprinderilor publice se derulează în mod transparent cu scopul de a asigura profesionalizarea consiliului, potrivit standardelor de guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice, astfel cum au fost dezvoltate în Principiile de guvernanţă corporativă ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE.
(2)Comunicarea dintre comisia de selecţie şi nominalizare şi candidaţi se realizează prin mijloace electronice.
Art. 3
(1)Declanşarea procedurii de selecţie a membrilor consiliului începe cu minimum 6 luni înaintea expirării mandatului actualului consiliu:
a)în cazul regiilor autonome, la data la care conducătorul autorităţii publice tutelare emite actul administrativ prin care hotărăşte iniţierea procedurii de selecţie a membrilor consiliului;
b)în cazul societăţilor la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar/asociat unic, deţine majoritatea sau controlul, la data adoptării hotărârii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor emise în acest sens, care se comunică de îndată autorităţii publice tutelare;
c)în cazul întreprinderilor publice societăţi aflate în portofoliul autorităţilor publice tutelare, la care una sau mai multe întreprinderi publice dintre cele prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 deţin o participaţie majoritară sau o participaţie care le asigură controlul, la data adoptării hotărârii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor emise în acest sens, care se comunică de îndată autorităţii publice tutelare.
(2)Autoritatea publică tutelară/Consiliul notifică Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, cu privire la necesitatea declanşării procedurii de selecţie şi numire a administratorilor şi directorilor, precum şi a revocării acestora, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(3)Autoritatea publică tutelară/Consiliul notifică AMEPIP, în termen de 2 zile lucrătoare de la data adoptării actelor administrative/hotărârilor adunării generale prevăzute la alin. (1), cu privire la declanşarea procedurilor de selecţie.
Art. 4
(1)În termen de 3 zile de la data primirii notificării, AMEPIP:
a)desemnează, prin ordin al preşedintelui, doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare;
b)declanşează procedura de selecţie a expertului independent sau desemnează expertul independent, selectat anterior, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
c)comunică autorităţii publice tutelare, respectiv întreprinderii publice ordinul preşedintelui prevăzut la lit. a), precum şi informaţii privind expertul independent selectat conform lit. b), în termen de 3 zile de la data finalizării procedurii de achiziţie publică, respectiv de la data primirii notificării în cazul în care expertul independent este selectat anterior.
(2)Conducătorul autorităţii publice tutelare, prin act administrativ:
a)desemnează doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare;
b)constituie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie, comisia de selecţie şi nominalizare potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în ceea ce priveşte constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale, respectiv ale art. 49 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, pentru constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare locale.

(3)În cazul întreprinderilor publice aflate în portofoliul autorităţilor publice locale, care nu se încadrează în prevederile art. 412 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, autoritatea publică tutelară poate solicita AMEPIP desemnarea a doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare.

Art. 5
(1)Autoritatea publică tutelară elaborează şi publică componenta iniţială a planului de selecţie pe pagina de internet proprie şi a întreprinderii publice, în termen de 15 zile de la data declanşării procedurii de selecţie.
(2)La regiile autonome, proiectul componentei iniţiale a planului de selecţie se va publica pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi regiei autonome. Orice persoană interesată poate face propuneri în termen de 5 zile de la data publicării.
(3)La întreprinderile publice societăţi, proiectul componentei iniţiale a planului de selecţie se va publica pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi, respectiv, societăţii. Autoritatea publică tutelară consultă acţionarii/asociaţii în vederea definitivării elaborării componentei iniţiale a planului de selecţie.
(4)Acţionarii reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social au dreptul de a formula propuneri de modificare şi completare a proiectului componentei iniţiale a planului de selecţie în termen de 5 zile de la data publicării, conform alin. (3).
(5)Autoritatea publică tutelară este obligată să publice propunerile primite la componenta iniţială a planului de selecţie şi să motiveze acceptarea sau respingerea lor.
(6)Componenta iniţială a planului de selecţie se aprobă prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, după parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1)-(4) în termen de 10 zile.
Art. 6
Contractarea serviciilor expertului independent se face de către AMEPIP sau de către autoritatea publică tutelară în cazul întreprinderilor publice de interes local, prin procedură de achiziţie publică, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile art. 2 pct. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
Art. 7
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare se înfiinţează prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, conform prevederilor art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 şi ale art. 3-6 din prezentele norme metodologice.
(2)Preşedintele comisiei de selecţie şi nominalizare este desemnat dintre reprezentanţii autorităţii publice tutelare.
(3)Autoritatea publică tutelară asigură secretariatul comisiei de selecţie şi nominalizare.
Art. 8
Comisia de selecţie şi nominalizare îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute la art. 49 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, detaliate prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al comisiilor de selecţie şi nominalizare, aprobat de AMEPIP.
Art. 9
Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de selecţie şi nominalizare se elaborează şi se aprobă de către autoritatea publică tutelară, pe baza regulamentului-cadru prevăzut la art. 44 alin. (5) lit. c) pct. (v) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
Art. 91
(1)În vederea organizării procedurii de selecţie a membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere desemnaţi de autoritatea publică tutelară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) şi (3), respectiv art. 28 alin. (4) şi (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în termen de 2 zile lucrătoare de la data constituirii comisiei de selecţie şi nominalizare definită la art. 2 pct. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, conducătorul autorităţii publice tutelare transmite acesteia propunerile de candidaţi, respectiv minimum 2 şi maximum 5 candidaţi.
(2)Verificarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea propunerilor de candidaţi.
(3)Comisia de selecţie şi nominalizare verifică îndeplinirea condiţiilor privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în baza dosarului de candidat transmis de autoritatea publică tutelară, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)curriculum vitae;
b)documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (11) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (11), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c)o recomandare profesională;
d)declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
e)declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f)adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g)cazier judiciar;
h)cazier fiscal;
i)cazier administrativ, după caz;
j)acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(4)Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări şi informaţii suplimentare, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(5)Comisia de selecţie şi nominalizare analizează dosarele şi respinge candidaturile care nu îndeplinesc condiţiile legale şi informează în scris autoritatea publică tutelară în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.
(6)În cazul în care, în urma evaluării realizate în condiţiile alin. (2)-(5), nu au fost validaţi minimum 2 candidaţi pentru postul de administrator, autoritatea publică tutelară poate transmite, o singură dată, comisiei de selecţie şi nominalizare noi propuneri de candidaţi, în termen de 2 zile lucrătoare de la data informării prevăzute la alin. (5), prevederile alin. (2)-(5) aplicându-se în mod corespunzător.
(7)În situaţia prevăzută la alin. (6), dacă în urma evaluării candidaturilor suplimentare nu sunt validaţi minimum 2 candidaţi, postul care face obiectul dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (51) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 este inclus în procedura de selecţie prevăzută de art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(8)Comisia de selecţie şi nominalizare informează în scris autoritatea publică tutelară cu privire la rezultatul evaluării candidaţilor realizată în condiţiile prezentului articol, în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.

Art. 10
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare elaborează proiectul componentei integrale a planului de selecţie în termen de 10 zile de la aprobarea componentei iniţiale a Planului de selecţie.

(2)Proiectul componentei integrale a planului de selecţie se publică pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi întreprinderii publice.
(3)Acţionarii reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social au dreptul de a formula propuneri de
modificare şi completare a componentei integrale a planului de selecţie în termen de 5 zile de la data publicării.
(4)Componenta integrală a planului de selecţie se aprobă prin act administrativ al autorităţii publice tutelare, respectiv prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor/asociaţilor, după caz.
(5)Componenta integrală a planului de selecţie cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de posturi de administratori pentru care se desfăşoară procedura de selecţie în conformitate cu profilul consiliului şi profilul candidatului.

Art. 11
(1)Planul de selecţie cuprinde documente şi formulare personalizate pentru fiecare procedură de selecţie.
(2)Documentele şi formularele prevăzute la alin. (1) sunt următoarele, dar fără a se limita la acestea:
a)etapele procesului de selecţie, calendarul, documente şi materiale ce urmează a fi verificate, respectiv elaborate, persoane de contact pentru informaţii şi detalii suplimentare;
b)anunţul privind selecţia, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (6), art. 18 alin. (7), respectiv art. 29 alin. (4) şi art. 35 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, după caz;

c)lista detaliată a documentelor necesare în vederea depunerii candidaturii de către persoane fizice şi persoane juridice, în funcţie de etapele procedurii de selecţie;
d)dispoziţiile de confidenţialitate şi de acces la documente, lista elementelor confidenţiale;
e)lista riscurilor posibile şi a măsurilor ce vor fi luate pentru diminuarea acestor riscuri, asigurându-se că drepturile acţionarilor sunt respectate şi că interesele întreprinderii publice sunt asigurate;
f)scrisoarea de aşteptări;
g)cerinţele contextuale;
h)profilul consiliului;
i)profilul candidatului;
j)criteriile de selecţie;
k)modul de acordare a punctajului;
l)documente referitoare la declaraţia de intenţie;
m)plan de interviu;
n)proiectul contractului de mandat;
o)declaraţii necesar a fi completate de către candidaţi.