Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere

M.Of. 500

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 12 August 2004
Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere
Dată act: 18-iun-2003
Emitent: Ministerul Administratiei Publice
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 1
Transportul de persoane în regim de taxi reprezinta o modalitate complementara de a satisface nevoia de mobilitate atât a locuitorilor localitatii, cât si a celor aflati în tranzit.
Art. 2
Serviciul public de transport de persoane sau bunuri în regim de taxi poate fi executat de catre operatorii de transport taxi si de taximetristii independenti numai daca sunt autorizati de catre autoritatile administratiei publice, prin serviciul transporturi locale.
Art. 3
(1)Operatorul de transport taxi este persoana juridica româna care, pe baza de licenta de transport si licente de executie pe vehicule, poate fi autorizat sa execute transport în regim de taxi cu autovehicule agreate, detinute în proprietate, cu contracte de leasing sau cu contracte de închiriere.
(2)Contractul de închiriere autovehicule este documentul încheiat în forma autentica, prin care un locator, persoana fizica sau juridica româna, transmite dreptul de folosinta a autovehiculului pe perioada determinata unui operator de transport, numit locatar.
(3)Un autovehicul se considera detinut pe baza de contract de închiriere daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a)este înmatriculat în judetul unde este valabila licenta de transport sau exemplarul de serviciu al acesteia;
b)este pus la dispozitia exclusiva a locatarului, care suporta toate cheltuielile legate de exploatare, întretinere, reparatii si taxe, pe toata durata contractului si fara conducator auto;
c)conducatorul auto este angajatul locatarului;
d)folosinta este cedata oneros, pe baza de chirie.
(4)Autovehiculelor achizitionate în sistem leasing li se aplica regimul juridic al autovehiculelor închiriate, numai pe perioada de valabilitate a contractului de leasing.
(5)Taximetristul independent este persoana fizica autorizata în conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, care, pe baza unei licente taxi si a licentei de executie pe vehicul, detinut în proprietate sau cu contract de leasing, poate obtine autorizarea efectuarii serviciului public de transport în regim de taxi cu autovehiculul agreat.
(6)Dovada executarii transportului public în regim de taxi este realizata prin emiterea, prin intermediul aparatului de taxat, a bonului client care va evidentia explicit contravaloarea serviciului prestat pe care clientul trebuie sa-l plateasca.
Art. 4
(1)La nivel central, judeţean şi local reprezentarea şi protecţia intereselor profesionale ale operatorilor de transport în regim de taxi, ale operatorilor dispecer taxi, ale salariaţilor acestora, precum şi ale taximetriştilor independenţi se realizează prin camerele taximetriştilor şi asociaţiile profesionale reprezentative.

(2)O asociatie profesionala este considerata reprezentativa daca îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)este constituita conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
b)reprezinta operatorii de transport în regim de taxi si operatorii activitatilor conexe activitatii de taximetrie, salariatii acestora si taximetristii independenti, care reprezinta minimum 10 % din totalul acestora, existenti la nivel national;
c)are filiale judetene, persoane juridice, în cel putin 50 % din judetele tarii, inclusiv municipiul Bucuresti;
d)detine hotarârea Tribunalului Bucuresti în ceea ce priveste reprezentativitatea.
Art. 5
La data intrarii în vigoare a prezentelor norme metodologice autoritatile administratiei publice locale din localitatile unde se desfasoara activitate de transport public local, precum si consiliile judetene îsi vor înfiinta în structuri compartimentul privind serviciul de transport local, respectiv judetean.
CAPITOLUL II:Proceduri de autorizare
Art. 6
(1)Serviciul de transport local al autoritatii administratiei publice locale elibereaza autorizatia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi (anexa nr. 1) pentru:
1.operatorul de transport taxi, care prezinta urmatoarele documente valabile:
a)copie de pe certificatul de înmatriculare la Oficiul registrului comertului al operatorului de transport ca agent economic, persoana juridica;
b)codul fiscal al agentului economic;
c)copie de pe licenta de transport pentru localitatea de sediu sau a exemplarului de serviciu al acesteia pentru o filiala, sucursala sau un punct de lucru din alt judet, eliberata de catre agentia Autoritatii Rutiere Române din judetul unde operatorul are sediul;
d)copii ale licentelor de executie pe vehicul pentru taxiurile care vor fi utilizate sub licenta de transport sau sub exemplarul de serviciu al acesteia, dupa caz, valabila pentru localitatea respectiva, numita localitate de autorizare;
e)copii de pe contractele individuale de munca ale conducatorilor auto utilizati în localitatea de autorizare, angajati pe perioada nedeterminata, vizate de autoritatea publica competenta, potrivit legii;
f)copii de pe atestatele profesionale ale conducatorilor auto angajati ca taximetristi.
Operatorul de transport taxi trebuie sa faca dovada ca are ca angajati proprii cel putin atâtia conducatori auto câte licente de executie pe vehicule detine pentru localitatea respectiva;
g)dovada ca toate taxiurile sunt deservite printr-un dispecer taxi, sub rezerva ca dupa obtinerea autorizatiilor taxi va prezenta copie de pe contractul de deservire încheiat cu un dispecer taxi;
h)recomandarea din partea asociaţiei profesionale reprezentative, care se va elibera gratuit;

2.taximetristul independent, care prezinta urmatoarele documente valabile:
a)copie de pe autorizatia eliberata pentru executarea unei activitati economice, conform Legii nr. 507/2002;
b)copie de pe licenta taxi eliberata de agentia Autoritatii Rutiere Române din judetul de domiciliu sau resedinta;
c)copie de pe licenta de executie pe vehicul pentru autovehiculul utilizat, detinut în proprietate sau cu contract de leasing, eliberata de agentia Autoritatii Rutiere Române;
d)copie de pe atestatul de pregatire profesionala valabil;
e)dovada ca taximetristul este deservit de un dispecer taxi, sub rezerva ca va prezenta, dupa obtinerea autorizatiei taxi, copie de pe contractul de deservire încheiat cu un dispecer taxi;
f)recomandarea din partea asociaţiei profesionale reprezentative, care se va elibera gratuit.

(2)Toate copiile solicitate se autentifica pentru conformitate de catre functionarul desemnat al serviciului de transport local.
(3)Recomandarea necesara prevazuta la alin. (1) pct. 2 lit. f) trebuie sa confirme ca operatorul sau taximetristul independent dovedeste probitatea morala si profesionala necesara desfasurarii activitatii respective.
Art. 7
(1)Dupa eliberarea autorizatiei pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, operatorul de transport taxi sau taximetristul independent va putea primi câte o autorizatie taxi (anexa nr. 2) pentru fiecare licenta de executie pe vehicul detinuta, valabila.
(2)Numărul de autorizaţii taxi pentru transportul de persoane, permanente sau sezoniere, şi numărul de autorizaţii taxi pentru transportul de bunuri vor fi limitate prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul asociaţiei profesionale reprezentative.

(3)Autorizatia taxi contine si numarul de ordine atribuit, începând cu 1, la nivelul fiecarei localitati de autorizare.
(4)Pentru a obtine autorizatie taxi sezoniera, taximetristul independent trebuie sa fie autorizat în conditiile legii, cu derogarile acordate privind obligatia asigurarii culorii taxiului si a dotarii acestuia cu statie radio.
Art. 8
(1)Autorizatiile taxi obtinute se vor elibera operatorului sau taximetristului independent pe baza licentei de executie pe vehicul valabile si numai dupa prezentarea de catre acesta a copiei de pe asigurarea pasagerilor si bagajelor acestora pentru riscuri, valabila pentru autovehiculul aflat sub autorizatia taxi, pentru întreaga durata de valabilitate a acesteia.
(2)Daca în intervalul de doua luni de la distribuirea autorizatiei taxi operatorul sau taximetristul independent nu prezinta dovada asigurarii pasagerilor si bagajelor acestora pentru riscuri, autorizatia va fi anulata de emitent si redistribuita conform listei de asteptare respective.
Art. 9
(1)Numărul maxim de autorizaţii taxi permanente se stabileşte pentru 5 ani, prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative.

(2)Din numarul total de autorizatii taxi permanente stabilit, o treime va fi asigurata grupei taximetristilor independenti si doua treimi grupei operatorilor de transport taxi.
(3)Numărul maxim de autorizaţii taxi sezoniere se stabileşte anual; acestea sunt valabile pentru un singur sezon, a cărui perioadă se stabileşte prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, dar care nu poate depăşi 3 luni consecutive pe an.

(4)Numărul maxim de autorizaţii taxi eliberate poate fi majorat, numai dacă se consideră necesar, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative existente.

(5)Prin hotarâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se va aproba Regulamentul privind desfasurarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi permanente si sezoniere, denumit în continuare regulament, procedura care va respecta prevederile Legii nr. 38/2003 si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 10
(1)Serviciul de transport local va face cunoscuta, prin mass-media locale, cu 40 de zile calendaristice înainte, data la care se va desfasura procedura de atribuire a numarului de autorizatii taxi permanente si sezoniere stabilite.
(2)Anuntul va cuprinde informatii privind:
a)data limita si locul unde se va desfasura procedura de atribuire a autorizatiilor taxi;
b)numarul autorizatiilor taxi permanente care vor fi atribuite pentru grupa operatorilor, numarul de autorizatii permanente care vor fi atribuite pentru grupa taximetristilor independenti si numarul autorizatiilor taxi sezoniere care vor fi atribuite taximetristilor independenti si operatorilor, dupa caz;
c)data limita si locul unde se vor depune toate cererile privind solicitarea celor 3 categorii de autorizatii din partea celor interesati;
d)documentele care trebuie prezentate de fiecare solicitant pentru a fi admis în procedura de atribuire a autorizatiilor taxi;
e)prevederi ale regulamentului.
(3)Depunerea cererilor solicitantilor si a documentelor necesare se va realiza pâna la 20 de zile fata de data declansarii procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi.
(4)Documentele depuse o data cu cererea sunt urmatoarele:
- copie de pe autorizatia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata de serviciul de transport local al autoritatii administratiei publice locale;
- lista autovehiculelor pentru care solicitantul detine licente de executie pe vehicul, agreate ca taxiuri, si pentru care solicita autorizatii taxi.
(5)Dupa primirea documentelor solicitate, functionarii serviciului de transport local le vor verifica si le vor pune în concordanta cu evidentele proprii, vor solicita completarile necesare sau le vor respinge motivat. În ultimele 10 zile, înainte de declansarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi, nu se va mai admite nici o primire de dosare, intervalul fiind consacrat doar rezolvarii contestatiilor.
Art. 11
Procedura de atribuire a autorizatiilor taxi se realizeaza în 3 etape:
(A)Etapa 1 - atribuirea autorizatiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa taximetristilor independenti
1.Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate depaseste numarul autorizatiilor taxi stabilite pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanti pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2.Criteriile pe baza carora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:
a)vechimea autovehiculului, în functie de data de fabricatie;
b)gradul de confort asigurat de autovehicul, pe tipuri constructive existente, conform cererilor;
c)gradul de poluare realizat, în functie de tipul de carburant utilizat - benzina, motorina sau GPL;
d)durata de când practica legal si fara întrerupere activitatea de taximetrie.
3.Dupa stabilirea finala a ordinii câstigatorilor, autorizatiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, în ordinea descrescatoare a listei.
Restul taximetristilor independenti care nu au participat la atribuire vor fi trecuti pe lista de asteptare nr. 1, în ordinea descrescatoare stabilita.
4.Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate este mai mic decât numarul autorizatiilor taxi stabilit, dupa satisfacerea cererilor, numarul autorizatiilor taxi neatribuite va constitui prima rezerva.
(B)Etapa a 2-a - atribuirea autorizatiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa operatorilor de transport taxi
1.Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate depaseste numarul autorizatiilor taxi stabilit pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanti, pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2.Criteriile pe baza carora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:
a)criteriile prevazute la etapa 1;
b)alte criterii precum:
- forma de detinere a autovehiculelor respective - în proprietate, leasing sau închiriere;
- numarul de autovehicule pentru care se solicita autorizatii taxi.
3.În alta varianta se poate stabili un singur criteriu pe baza caruia fiecare operator poate primi un numar de autorizatii taxi permanente, proportional cu numarul de autovehicule detinute, înscrise în cererea de acordare.
4.Dupa stabilirea finala a ordinii câstigatorilor, autorizatiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, în ordinea descrescatoare a listei.
5.Operatorii de transport taxi care nu au primit autorizatiile taxi solicitate vor fi trecuti pe lista de asteptare nr. 2, în ordinea descrescatoare stabilita, si vor primi în aceasta ordine autorizatii taxi neatribuite din prima rezerva constituita, daca exista, pentru o durata de 1 an.
Pe lista de asteptare nr. 2 ramân înscrisi operatorii de transport care nu au primit autorizatiile taxi solicitate.
6.Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate este mai mic decât numarul autorizatiilor taxi stabilit, dupa satisfacerea cererilor, numarul autorizatiilor taxi neatribuite va constitui a doua rezerva.
7.Taximetristii independenti aflati pe lista de asteptare nr. 1 vor primi în ordine descrescatoare autorizatii taxi neatribuite din a doua rezerva, pentru o durata de 1 an.
Pe lista de asteptare nr. 1 ramân înscrisi taximetristii independenti care nu au primit autorizatiile taxi solicitate.
(C)Etapa a 3-a - atribuirea autorizatiilor taxi sezoniere stabilite
1.Atribuirea începe cu cererile taximetristilor independenti ramasi, înscrisi în lista de asteptare nr. 1, dupa care urmeaza celelalte cereri ale taximetristilor independenti pentru autorizatii taxi sezoniere, departajati, daca este cazul, dupa criterii stabilite prin regulament, iar daca este cazul, se continua cu cererile operatorilor de transport ramasi, înscrisi în lista de asteptare nr. 2.
2.Solicitantii autorizatiilor taxi permanente ramasi, înscrisi în cele doua liste de asteptare, nu pot fi obligati sa accepte autorizatii taxi sezoniere decât în conditia în care au cereri exprese în acest sens.
3.Taximetristii independenti care au solicitat autorizatii taxi sezoniere si nu au participat la atribuire ramân înscrisi în ordine descrescatoare pe lista de asteptare nr. 3.
4.În conditiile în care dupa procedurile respective mai ramân neatribuite autorizatii taxi, procedura ramâne deschisa si, lunar, se va repeta în conditiile în care apar solicitari.
5.Un operator de transport taxi nu poate primi mai mult de 30 % din numarul total de autorizatii taxi stabilit pentru grupa operatorilor.
6.În cota de 30 % se va avea în vedere si cota de participare a operatorului de transport si a membrilor familiei în alte firme de transport de persoane în regim de taxi din localitatea respectiva.
7.Pe toata durata de valabilitate a autorizatiei taxi, aceasta nu poate fi retrasa decât în cazurile imputabile beneficiarului, conform prevederilor legii.
8.Autorizatiile taxi astfel disponibilizate vor fi oferite solicitantilor de pe lista de asteptare tinând de grupa în care a fost repartizata initial autorizatia, pentru durata de 5 ani. În cazul în care pe lista de asteptare a grupei respective nu exista nici un solicitant, aceasta se acorda pentru 1 an unui solicitant de pe cealalta lista de asteptare.
9.Listele de asteptare pot fi completate permanent cu noi solicitanti, în ordinea înscrierii, în conditiile stabilite prin regulament.
10.Un autovehicul poate fi înlocuit justificat cu alt autovehicul agreat, sub aceeasi autorizatie taxi, în urmatoarele cazuri:
- autovehiculul înlocuit nu mai este agreat de Registrul Auto Român ca autovehicul taxi;
- autovehiculul înlocuit a fost înstrainat de operator sau taximetristul independent;
- autovehiculul înlocuit a fost scos din circulatie;
- autovehiculul înlocuit a facut obiectul unui contract de închiriere si contractul a fost reziliat sau si-a încetat valabilitatea, dar nu în mai putin de 1 an de la data încheierii acestuia;
- autovehiculul înlocuit a facut obiectul unui contract de leasing si a fost restituit societatii de leasing.
În cazul în care înlocuirea nu se poate încadra în una dintre situatiile de mai sus, autorizatia taxi va fi retrasa si redistribuita pe lista de asteptare a grupei respective.
Art. 111
(1)Finalizarea dotării cu aparatele de taxat şi lămpi taxi, în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările ulterioare, a taxiurilor aflate în exploatare pe bază de autorizaţie taxi temporară se prelungeşte până la 31 decembrie 2004.
(2)În conformitate cu prevederile art. 59 alin. (2) din Legea nr. 38/2003, cu modificările ulterioare, serviciul de transport local al autorităţii administraţiei publice locale va întocmi, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, programul de dotare eşalonată lunar, în vederea eliberării autorizaţiilor taxi permanente.
(3)Programul de dotare eşalonată va epuiza până la 30 noiembrie 2004 eliberarea tuturor autorizaţiilor taxi permanente, în conformitate cu numărul de autorizaţii taxi permanente stabilit prin hotărâre a consiliului local, în ordinea înscrierii taxiurilor pentru obţinerea autorizaţiei respective.
(4)În luna decembrie 2004 va fi asigurată efectuarea fiscalizării aparatelor de taxat respective.
(5)Autorizaţiile taxi permanente, emise în conformitate cu programul de dotare eşalonată stabilit, vor fi eliberate pentru 5 ani, respectiv un an, în conformitate cu prevederile art. 11 lit. A pct. 3 şi lit. B pct. 4, respectiv ale art. 11 lit. B pct. 5 şi 7.
(6)Începând cu 1 ianuarie 2005, vor fi retrase autorizaţiile taxi permanente acordate, în cazul în care aparatele de taxat respective nu vor fi fiscalizate în condiţiile Legii nr. 38/2003, cu modificările ulterioare.
(7)Programele de dotare eşalonată stabilite vor fi făcute publice, în conformitate cu prevederile legale.
(8)Nerespectarea programelor de dotare eşalonată atrage pierderea dreptului de a mai primi autorizaţia taxi permanentă în condiţiile în care cererea pentru eliberarea acestor tipuri de autorizaţii este mai mare decât numărul stabilit prin hotărâre a consiliului local.

Art. 12
(1)Dupa atribuirea autorizatiei taxi, taxiul nu poate fi introdus în activitate decât daca sunt îndeplinite urmatoarele conditii:
a)are aplicate pe cele doua portiere spate, iar în cazul transportului de bunuri, pe partile laterale ale cabinei sau caroseriei, cele doua indicatoare marcate care trebuie sa contina:
- numarul autorizatiei taxi;
- localitatea de autorizare;
- data expirarii autorizatiei taxi;
b)indicatorul marcat va fi stabilit ca model unic la nivelul localităţii, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, şi va îndeplini următoarele condiţii:
- va avea forma, dimensiunile, dimensiunile înscrisurilor si culorile astfel încât sa poata fi lizibil de la o distanta de 100 m;
- sa aiba înscrisurile în relief, pentru a nu putea fi falsificat;
- sa aiba un sistem de prindere de portiera care sa îl asigure contra desprinderii cu usurinta;
- sa nu poata fi îndepartat de pe portiera decât de persoana desemnata de serviciul de transport local al administratiei publice centrale;
c)are aplicate pe cele doua portiere fata valoarea tarifului pe kilometru, a tarifului pe ora si a tarifului de pornire.
(2)Pentru organele de control, neconcordanta dintre indicatiile Liber si Ocupat ale lampii taxi si regimul de operare a aparatului de taxat poate fi considerata flagrant si constituie motiv de oprire a taxiului de catre autoritatile abilitate si de control privind aceasta neconcordanta.
Art. 13
(1)Activitatea de dispecerat taxi este o activitate conexa activitatii de transport persoane în regim de taxi si se poate desfasura numai pe baza de licenta de executie pentru activitati conexe, eliberata de catre agentia Autoritatii Rutiere Române.
(2)Un operator de transport persoane în regim de taxi poate executa si activitate de dispecerat taxi, în conditiile în care detine si licenta de executie pentru aceasta activitate.
(3)Operatorul dispecer executa serviciul de dispecerat taxi pentru orice operator de transport taxi sau taximetrist independent, pe baza de contract oneros, la care acestia ataseaza copie de pe autorizatia de executie a serviciului de transport persoane în regim de taxi detinuta.
(4)O data cu încheierea contractului, operatorul dispecer va atasa la evidenta din Registrul statiilor radio din dotarea taxiurilor deservite si copie de pe actul de proprietate sau de detinere asupra statiei radio de catre operatorul de transport sau de catre taximetristul independent.
CAPITOLUL III:Reglementari privind desfasurarea activitatii de transport în regim de taxi
Art. 14
(1)Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se stabilesc pe raza administrativ-teritorială a localităţii locurile de aşteptare pentru taxiurile existente, cu avizul Poliţiei Rutiere.

(2)Fiecare loc de asteptare va fi amenajat pentru un numar prestabilit de taxiuri si semnalizat în acest sens.
(3)Accesul oricarui taxi în zona de asteptare, pe locul prestabilit, se face nediscriminatoriu si în limita locurilor disponibile.
(4)În locurile de asteptare, taxiurile vor accesa în ordinea venirii, iar angajarea serviciului de catre client se face, de regula, în ordinea în care acestea au ocupat locurile de asteptare.
(5)Prin aceeasi hotarâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se va stabili daca accesul taxiurilor în locurile de asteptare va fi gratuit sau pe baza unei taxe unice, stabilite la nivelul localitatii sau la nivelul fiecarui loc de asteptare.
(6)În cazuri deosebite, prin hotarâre se pot stabili si taxe diferentiale de acces în anumite locuri de asteptare, taxe care vor fi platite numai de taxiurile care vor avea acces în acel loc, pe baza unor criterii prestabilite prin regulament.
Art. 15
(1)Un autovehicul taxi, disponibil pentru a fi angajat de un client, trebuie sa se afle obligatoriu în pozitia Liber, respectiv având lampa verde aprinsa, indiferent daca se gaseste în miscare sau într-un loc de asteptare.
(2)Un autovehicul taxi aflat în pozitia Liber este obligat sa accepte nediscriminatoriu comanda explicita a primului client, indiferent de traseul si destinatia solicitata de acesta.
Art. 16
Solicitarea clientului trebuie sa fie explicita, realizata direct, verbal, prin semnal cu mâna ridicata, sau prin comanda telefonica ori indirect, printr-un dispecer. Un client nu poate fi refuzat decât în conditii bine justificate.
Art. 17
Angajarea serviciului unui taxi aflat în miscare în pozitia Liber poate fi realizata de catre client în urmatoarele moduri:
- semnalizând cu mâna de pe marginea trotuarului sau a drumului, dintr-un loc unde nu este interzisa oprirea taxiului;
- semnalizând cu mâna sau prin alte mijloace aflate la dispozitie dintr-o statie taxi.
Art. 18
(1)În conditia în care consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu poate asigura suficiente locuri de asteptare a taxiului, poate amenaja statii taxi, cu avizul Politiei Rutiere, în care clientii pot astepta sau pot opri, prin semnalizare cu mâna sau prin alte mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate în miscare, în pozitia Liber.
(2)Statiile taxi astfel înfiintate trebuie sa asigure un singur loc pentru un taxi oprit temporar pentru îmbarcare sau debarcare clienti si sa fie semnalizate corespunzator si dotate cu telefon public, tablou cu numerele de telefon ale tuturor dispeceratelor taxi si indicator care, la comanda clientului, semnalizeaza luminos taximetristului aflat în miscare prezenta clientului în statie.
(3)Este interzisa realizarea a orice fel de publicitate a unui numar de apel al unui dispecer taxi care nu este autorizat prin licenta de executie.
(4)Prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Poliţiei Rutiere şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se vor stabili şi semnaliza corespunzător cazurile de exceptare a interdicţiilor privind oprirea sau accesul în unele zone din interiorul localităţii, de către taxi-uri, în condiţiile stabilite de lege.

Art. 19
(1)Un taxi poate transporta la o cursa maximum 4 persoane, dintre care, de regula, numai una este client, respectiv persoana care emite explicit comanda si realizeaza plata integrala a costului serviciului, conform datelor înscrise în bonul client. Clientul decide traseul si destinatia si este raspunzator de plata corespunzatoare a serviciului.
(2)În cazuri justificate, taximetrisul poate transporta si un alt client în aceeasi cursa, dar cu acceptul primului client în ceea ce priveste traseul si modul de defalcare a sumei de plata, stabilita conform bonului client.
(3)Deplasarea taxiului de la locul în care taximetristul primeste comanda prin dispecer sau telefon si pâna la locul preluarii clientului, precum si deplasarea fara client în timpul programului se fac în pozitia Liber.
Art. 20
Un taximetrist nu poate deservi permanent un traseu prestabilit care depaseste localitatea de autorizare. Prezenta taximetristului cu taxiul într-o localitate, alta decât localitatea de autorizare, nu poate fi justificata decât ca urmare a executarii unei comenzi ocazionale.
Art. 21
(1)Un conducator auto poate practica activitatea de taximetrist daca îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)are vârsta de 21 de ani împliniti;
b)detine permis de conducere categoria B de 3 ani sau categoria C de 2 ani;
c)este angajatul operatorului de transport taxi, detinatorul taxiului sau este taximetrist independent si proprietarul taxiului;
d)detine certificat de atestare a pregatirii profesionale valabil;
e)este apt din punct de vedere medical si psihologic;
f)detine certificatul de atestare profesionala valabil, eliberat de catre agentia Autoritatii Rutiere Române dupa promovarea unui test grila.
(2)Dovada îndeplinirii conditiilor de la lit. c) se face cu legitimatia de serviciu, certificatul de înmatriculare al taxiului si ecusonul cu fotografie afisat vizibil la bord.
Art. 22
(1)În cazul savârsirii unor abateri prevazute în reglementarile în vigoare, certificatul de atestare a pregatirii profesionale va fi retinut de catre reprezentantii organelor de control autorizate si va fi predat agentiei Autoritatii Rutiere Române o data cu copia documentului de constatare, care va lua masuri de restituire, suspendare sau anulare, dupa caz.
(2)Retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale se face în urmatoarele cazuri:
a)taximetristul a realizat transport public fara ca aparatul de taxat sa fie în functiune;
b)taximetristul nu poate justifica provenienta aparatului de taxat sau a statiei radio de pe taxi;
c)taximetristul a fost implicat cu vinovatie în activitati cu caracter infractional sau acte antisociale grave;
d)taximetristul a fost implicat cu vinovatie în accidente de circulatie grave, soldate cu victime omenesti si pagube materiale însemnate;
e)taximetristul a avut un comportament evident agresiv în raporturile sale cu organele de control autorizate sau cu clientii;
f)taximetristul are cazier judiciar;
g)taximetristul este inapt din punct de vedere medical si/sau psihologic;
h)taximetristului i s-a suspendat sau anulat permisul de conducere;
i)taximetristul si-a început activitatea cu sigiliul de la aparatul de taxat rupt sau fara valabilitate.
Art. 23
(1)Controalele aplicate asupra activitatii taximetristilor se pot executa în urmatoarele conditii:
a)controale pe traseu, executate de echipaje mixte, din care trebuie sa faca parte un reprezentant al Politiei Rutiere. Aceste controale se executa planificat sau la cererea expresa a unui organ de control autorizat;
b)controlul privind activitatea taxiurilor, pe perioada cât acestea stationeaza în locurile de asteptare. Pentru efectuarea acestor controale nu este obligatorie prezenta politistului rutier;
c)controlul taxiurilor pe perioada cât acestea stationeaza la sediul firmei. Pentru efectuarea acestor controale nu este necesara prezenta politistului rutier.
(2)Fiecare organ de control autorizat va efectua controlul numai în domeniul în care are atributii în ceea ce priveste desfasurarea activitatii de taximetrie.
Art. 24
(1)Tariful total al transportului de persoane în regim de taxi, dupa finalizarea unei curse, este realizat prin însumarea la taxa de pornire a tarifului transportului pentru distanta parcursa si a tarifului transportului pentru timpii de stationare în timpul derularii cursei.
(2)Tariful transportului pe distanta parcursa sau pentru timpii de stationare se obtine aplicându-se tariful pe kilometru la distanta parcursa, respectiv tariful pe ora la timpul de stationare consumat în timpul cursei.
(3)În cazul transportului de bunuri în regim de taxi, la tariful transportului pentru distanta parcursa si pentru timpul de stationare consumat în timpul cursei se adauga si tarifele privind încarcarea si/sau descarcarea realizata de catre conducatorul auto sau de catre persoana desemnata de acesta.
Art. 25
În stabilirea tarifului total al prestatiei trebuie sa se tina cont de urmatoarele elemente:
a)ponderea tarifului pe timp, a tarifului pe distanta si a taxei de pornire în tariful total al prestatiei;
b)includerea în tariful total al prestatiei a tuturor cheltuielilor reale, fixe si variabile, realizate pentru asigurarea desfasurarii transportului în regim de taxi;
c)tariful total al prestatiei sa nu fie stabilit sub costuri;
d)asigurarea unui profit rezonabil peste costul minim al prestatiei.
Art. 26
(1)Pentru combaterea concurenţei neloiale între executanţii activităţii de transport persoane în regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri, precum şi pentru protecţia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, va stabili prin hotărâre limitele maxime şi minime ale tarifelor pe kilometru, limite între care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber.
(2)Pentru evaluarea limitelor tarifare, asociaţia profesională reprezentativă a taximetriştilor va furniza consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare.

CAPITOLUL IV:Dispozitii finale
Art. 27
În aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice se vor realiza urmatoarele:
a)autoritatile administratiei publice locale vor întocmi sau reactualiza propriile regulamente privind organizarea si desfasurarea activitatii de transport în regim de taxi. În finalizarea acestei obligatii se va tine cont de prevederile prezentelor norme metodologice;
b)autoritatile administratiei publice locale vor verifica toate autorizatiile emise pentru operatori si taximetristi independenti si le vor prelungi temporar pâna la 31 decembrie 2003 pe cele care au fost eliberate în conformitate cu prevederile existente pâna la prezentele norme metodologice;
c)toate aparatele de taxat si statiile radio existente pe taxiurile cu autorizatiile temporare stabilite la lit. b) vor putea fi utilizate pâna la înlocuirea lor conform legii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2003. Pâna la înlocuirea aparatelor de taxat cu modelul omologat stabilit prin lege, tarifarea se va realiza începând cu 28 aprilie 2003 pe baza aparatului de taxat existent, iar evidenta încasarilor totale zilnice pe fiecare autovehicul taxi se va realiza de fiecare operator sau taximetrist independent pe baza de chitanta fiscala;
d)atestatele pregatirii profesionale ale taximetristilor, existente la data de 28 aprilie 2002, vor fi valabile pâna la 31 decembrie 2003;
e)stabilirea prin hotărâre a consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative existente, a unor reglementări privind:
- numarul maxim de autorizatii taxi sezoniere si permanente care se vor atribui operatorilor si taximetristilor independenti;
- culoarea autovehiculelor taxi;
- Regulamentul de organizare si desfasurare a activitatii de transport în regim de taxi;
- Regulamentul privind desfasurarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi permanente si sezoniere;
- perioadele în care se asigura autorizarea operatorilor de transport si a taximetristilor independenti pentru executarea serviciului public de transport persoane sau transport bunuri în regim de taxi;
f)declansarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi sezoniere si permanente, cu caracter temporar, urmând ca dupa dotarea taxiurilor, conform legii, pâna la 31 decembrie 2003, autorizatiile taxi temporare sa fie declarate permanente dupa reconfirmarea agrearii la Registrul Auto Român;
g)operatorii de transport, taximetristii independenti si operatorii dispeceri vor solicita de la agentia Autoritatii Rutiere Române eliberarea licentelor de transport, a licentelor taxi si a licentelor de executie pentru dispeceri taxi, în conditiile stabilite de lege, în termene care sa le asigure participarea la atribuirea autorizatiilor taxi.
Art. 28
În conditiile respectarii în termenele stabilite de lege a acestor prevederi, autorizatiile taxi ramase temporare dupa 1 ianuarie 2004 vor fi redistribuite, conform procedurilor stabilite, solicitantilor de pe listele de asteptare.
Art. 29
(1)Dacă se confirmă abateri grave ale taximetristului de la prevederile standardului profesional, autoritatea constatatoare va înştiinţa în scris camera taximetriştilor şi asociaţia profesională reprezentativă, care au înaintat recomandarea pentru a obţine certificatul de atestare a pregătirii profesionale.

(2)Recomandarea respectiva trebuie sa certifice ca activitatea si comportamentul taximetristului sunt conforme cu prevederile standardului ocupational respectiv.
Art. 30
(1)Timpul de lucru al unui taximetrist nu poate depasi 48 de ore saptamânal sau 12 ore la nivelul unei zile, astfel încât taximetristului sa i se asigure minimum 8 ore de odihna neîntrerupta.
(2)Timpul de lucru zilnic se defineste ca intervalul cuprins între momentul începerii primei curse si momentul finalizarii ultimei curse, dupa cum rezulta din raportul de închidere zilnica, furnizat de aparatul de taxat.
(3)Nu vor fi considerati timpi de lucru pauzele mai mari de 15 minute între doua curse consecutive, pauze în care autovehiculul taxi a stationat.
Art. 31
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1:
(Model)
AUTORIZATIE Nr. ............
pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi

Se autorizeaza ................................

(numele operatorului de transport taxi, persoana juridica)

(numele taximetristului independent, persoana fizica)

reprezentat prin persoana desemnata ................. , pentru a executa serviciul public de transport persoane/bunuri în regim de taxi.
Autorizatia este valabila pentru o perioada de ...... ani, începând cu data de ............ pâna la data de ............ .
Data eliberarii .................
Primar,
...............................
Secretar,
...............................
ANEXA Nr. 2:
(Model)
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI/CONSILIUL LOCAL ..............
AUTORIZATIE TAXI Nr. ................

Operatorul de transport taxi

......................................................................................... ,

Taximetristul independent

posesor al Autorizatiei nr. ......... pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata pe data de ........... , valabila cu autoturismul/autovehiculul marca ............... , nr. circulatie ............... , începând cu data de .............. pâna la data de .............. .
Autorizatia este netransmisibila.
Primar,
..................................
Secretar,
..................................
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 500 din data de 10 iulie 2003