Capitolul iii - Reglementari privind desfasurarea activitatii de transport în regim de taxi - Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere
M.Of. 500
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 August 2004
CAPITOLUL III:Reglementari privind desfasurarea activitatii de transport în regim de taxi
Art. 14
(1)Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se stabilesc pe raza administrativ-teritorială a localităţii locurile de aşteptare pentru taxiurile existente, cu avizul Poliţiei Rutiere.
(1)Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se stabilesc pe raza administrativ-teritorială a localităţii locurile de aşteptare pentru taxiurile existente, cu avizul Poliţiei Rutiere.(2)Fiecare loc de asteptare va fi amenajat pentru un numar prestabilit de taxiuri si semnalizat în acest sens.
(3)Accesul oricarui taxi în zona de asteptare, pe locul prestabilit, se face nediscriminatoriu si în limita locurilor disponibile.
(4)În locurile de asteptare, taxiurile vor accesa în ordinea venirii, iar angajarea serviciului de catre client se face, de regula, în ordinea în care acestea au ocupat locurile de asteptare.
(5)Prin aceeasi hotarâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se va stabili daca accesul taxiurilor în locurile de asteptare va fi gratuit sau pe baza unei taxe unice, stabilite la nivelul localitatii sau la nivelul fiecarui loc de asteptare.
(6)În cazuri deosebite, prin hotarâre se pot stabili si taxe diferentiale de acces în anumite locuri de asteptare, taxe care vor fi platite numai de taxiurile care vor avea acces în acel loc, pe baza unor criterii prestabilite prin regulament.
Art. 15
(1)Un autovehicul taxi, disponibil pentru a fi angajat de un client, trebuie sa se afle obligatoriu în pozitia Liber, respectiv având lampa verde aprinsa, indiferent daca se gaseste în miscare sau într-un loc de asteptare.
(2)Un autovehicul taxi aflat în pozitia Liber este obligat sa accepte nediscriminatoriu comanda explicita a primului client, indiferent de traseul si destinatia solicitata de acesta.
Art. 16
Solicitarea clientului trebuie sa fie explicita, realizata direct, verbal, prin semnal cu mâna ridicata, sau prin comanda telefonica ori indirect, printr-un dispecer. Un client nu poate fi refuzat decât în conditii bine justificate.
Art. 17
Angajarea serviciului unui taxi aflat în miscare în pozitia Liber poate fi realizata de catre client în urmatoarele moduri:
- semnalizând cu mâna de pe marginea trotuarului sau a drumului, dintr-un loc unde nu este interzisa oprirea taxiului;
- semnalizând cu mâna sau prin alte mijloace aflate la dispozitie dintr-o statie taxi.
Art. 18
(4)Prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Poliţiei Rutiere şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se vor stabili şi semnaliza corespunzător cazurile de exceptare a interdicţiilor privind oprirea sau accesul în unele zone din interiorul localităţii, de către taxi-uri, în condiţiile stabilite de lege.
(1)În conditia în care consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu poate asigura suficiente locuri de asteptare a taxiului, poate amenaja statii taxi, cu avizul Politiei Rutiere, în care clientii pot astepta sau pot opri, prin semnalizare cu mâna sau prin alte mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate în miscare, în pozitia Liber.
(2)Statiile taxi astfel înfiintate trebuie sa asigure un singur loc pentru un taxi oprit temporar pentru îmbarcare sau debarcare clienti si sa fie semnalizate corespunzator si dotate cu telefon public, tablou cu numerele de telefon ale tuturor dispeceratelor taxi si indicator care, la comanda clientului, semnalizeaza luminos taximetristului aflat în miscare prezenta clientului în statie.
(3)Este interzisa realizarea a orice fel de publicitate a unui numar de apel al unui dispecer taxi care nu este autorizat prin licenta de executie.
(4)Prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Poliţiei Rutiere şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se vor stabili şi semnaliza corespunzător cazurile de exceptare a interdicţiilor privind oprirea sau accesul în unele zone din interiorul localităţii, de către taxi-uri, în condiţiile stabilite de lege.Art. 19
(1)Un taxi poate transporta la o cursa maximum 4 persoane, dintre care, de regula, numai una este client, respectiv persoana care emite explicit comanda si realizeaza plata integrala a costului serviciului, conform datelor înscrise în bonul client. Clientul decide traseul si destinatia si este raspunzator de plata corespunzatoare a serviciului.
(2)În cazuri justificate, taximetrisul poate transporta si un alt client în aceeasi cursa, dar cu acceptul primului client în ceea ce priveste traseul si modul de defalcare a sumei de plata, stabilita conform bonului client.
(3)Deplasarea taxiului de la locul în care taximetristul primeste comanda prin dispecer sau telefon si pâna la locul preluarii clientului, precum si deplasarea fara client în timpul programului se fac în pozitia Liber.
Art. 20
Un taximetrist nu poate deservi permanent un traseu prestabilit care depaseste localitatea de autorizare. Prezenta taximetristului cu taxiul într-o localitate, alta decât localitatea de autorizare, nu poate fi justificata decât ca urmare a executarii unei comenzi ocazionale.
Art. 21
(1)Un conducator auto poate practica activitatea de taximetrist daca îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)are vârsta de 21 de ani împliniti;
b)detine permis de conducere categoria B de 3 ani sau categoria C de 2 ani;
c)este angajatul operatorului de transport taxi, detinatorul taxiului sau este taximetrist independent si proprietarul taxiului;
d)detine certificat de atestare a pregatirii profesionale valabil;
e)este apt din punct de vedere medical si psihologic;
f)detine certificatul de atestare profesionala valabil, eliberat de catre agentia Autoritatii Rutiere Române dupa promovarea unui test grila.
(2)Dovada îndeplinirii conditiilor de la lit. c) se face cu legitimatia de serviciu, certificatul de înmatriculare al taxiului si ecusonul cu fotografie afisat vizibil la bord.
Art. 22
(1)În cazul savârsirii unor abateri prevazute în reglementarile în vigoare, certificatul de atestare a pregatirii profesionale va fi retinut de catre reprezentantii organelor de control autorizate si va fi predat agentiei Autoritatii Rutiere Române o data cu copia documentului de constatare, care va lua masuri de restituire, suspendare sau anulare, dupa caz.
(2)Retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale se face în urmatoarele cazuri:
a)taximetristul a realizat transport public fara ca aparatul de taxat sa fie în functiune;
b)taximetristul nu poate justifica provenienta aparatului de taxat sau a statiei radio de pe taxi;
c)taximetristul a fost implicat cu vinovatie în activitati cu caracter infractional sau acte antisociale grave;
d)taximetristul a fost implicat cu vinovatie în accidente de circulatie grave, soldate cu victime omenesti si pagube materiale însemnate;
e)taximetristul a avut un comportament evident agresiv în raporturile sale cu organele de control autorizate sau cu clientii;
f)taximetristul are cazier judiciar;
g)taximetristul este inapt din punct de vedere medical si/sau psihologic;
h)taximetristului i s-a suspendat sau anulat permisul de conducere;
i)taximetristul si-a început activitatea cu sigiliul de la aparatul de taxat rupt sau fara valabilitate.
Art. 23
(1)Controalele aplicate asupra activitatii taximetristilor se pot executa în urmatoarele conditii:
a)controale pe traseu, executate de echipaje mixte, din care trebuie sa faca parte un reprezentant al Politiei Rutiere. Aceste controale se executa planificat sau la cererea expresa a unui organ de control autorizat;
b)controlul privind activitatea taxiurilor, pe perioada cât acestea stationeaza în locurile de asteptare. Pentru efectuarea acestor controale nu este obligatorie prezenta politistului rutier;
c)controlul taxiurilor pe perioada cât acestea stationeaza la sediul firmei. Pentru efectuarea acestor controale nu este necesara prezenta politistului rutier.
(2)Fiecare organ de control autorizat va efectua controlul numai în domeniul în care are atributii în ceea ce priveste desfasurarea activitatii de taximetrie.
Art. 24
(1)Tariful total al transportului de persoane în regim de taxi, dupa finalizarea unei curse, este realizat prin însumarea la taxa de pornire a tarifului transportului pentru distanta parcursa si a tarifului transportului pentru timpii de stationare în timpul derularii cursei.
(2)Tariful transportului pe distanta parcursa sau pentru timpii de stationare se obtine aplicându-se tariful pe kilometru la distanta parcursa, respectiv tariful pe ora la timpul de stationare consumat în timpul cursei.
(3)În cazul transportului de bunuri în regim de taxi, la tariful transportului pentru distanta parcursa si pentru timpul de stationare consumat în timpul cursei se adauga si tarifele privind încarcarea si/sau descarcarea realizata de catre conducatorul auto sau de catre persoana desemnata de acesta.
Art. 25
În stabilirea tarifului total al prestatiei trebuie sa se tina cont de urmatoarele elemente:
a)ponderea tarifului pe timp, a tarifului pe distanta si a taxei de pornire în tariful total al prestatiei;
b)includerea în tariful total al prestatiei a tuturor cheltuielilor reale, fixe si variabile, realizate pentru asigurarea desfasurarii transportului în regim de taxi;
c)tariful total al prestatiei sa nu fie stabilit sub costuri;
d)asigurarea unui profit rezonabil peste costul minim al prestatiei.
Art. 26
(1)Pentru combaterea concurenţei neloiale între executanţii activităţii de transport persoane în regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri, precum şi pentru protecţia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, va stabili prin hotărâre limitele maxime şi minime ale tarifelor pe kilometru, limite între care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber.
(2)Pentru evaluarea limitelor tarifare, asociaţia profesională reprezentativă a taximetriştilor va furniza consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare.
(1)Pentru combaterea concurenţei neloiale între executanţii activităţii de transport persoane în regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri, precum şi pentru protecţia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, va stabili prin hotărâre limitele maxime şi minime ale tarifelor pe kilometru, limite între care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber.
(2)Pentru evaluarea limitelor tarifare, asociaţia profesională reprezentativă a taximetriştilor va furniza consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare.