Capitolul iv - Constituirea şi atribuţiile comisiilor de verificare a eligibilităţii, comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, comisiilor privind organizarea şi desfăşurarea concursului şi a comisiilor de soluţionare a contestaţiilor - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii
M.Of. 1184
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2023
CAPITOLUL IV:Constituirea şi atribuţiile comisiilor de verificare a eligibilităţii, comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, comisiilor privind organizarea şi desfăşurarea concursului şi a comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
SECŢIUNEA 1:Constituirea comisiilor de verificare a eligibilităţii şi de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii
Art. 20
(1)În vederea organizării şi desfăşurării etapei de recrutare, de la momentul publicării anunţului privind organizarea etapei de recrutare în condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (2), dar nu mai târziu de data începerii perioadei de verificare a eligibilităţii candidaţilor, se constituie comisii de verificare a eligibilităţii, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, prin act administrativ al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(2)Preşedinţii comisiilor de verificare a eligibilităţii, respectiv ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii se desemnează din rândul membrilor acestora, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.
(3)Fiecare comisie de verificare a eligibilităţii, respectiv fiecare comisie de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii are un secretar numit prin actul administrativ prevăzut la alin. (1).
(4)Numărul comisiilor de verificare a eligibilităţii, respectiv al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor se stabileşte de preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în funcţie de numărul candidaţilor înscrişi pentru participare la etapa de recrutare.
Art. 21
(1)Comisia de verificare a eligibilităţii şi comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii sunt compuse fiecare din câte trei membri, din care doi membri sunt funcţionari publici desemnaţi de către preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi un membru este funcţionar public desemnat de către ministrul cu atribuţii în domeniul administraţiei publice sau de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice care are prevăzut cel mai mare număr de funcţii publice în planul de recrutare a funcţionarilor publici pentru care se organizează etapa de recrutare, potrivit art. 18.
(2)Pentru fiecare dintre comisiile prevăzute la alin. (1) se desemnează trei membri supleanţi, doi membri sunt funcţionari publici desemnaţi de către preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi un membru este funcţionar public desemnat de către ministrul cu atribuţii în domeniul administraţiei publice ori de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, potrivit prevederilor alin. (1), care îi înlocuiesc de drept pe acei membri care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Membrii supleanţi sunt desemnaţi prin actul administrativ de constituire a comisiei, cu nominalizarea supleantului pentru preşedintele comisiei şi pentru fiecare dintre membri.
(3)Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător secretarilor comisiilor de verificare a eligibilităţii şi secretarilor comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii.
Art. 22
(1)Pot fi desemnaţi ca membri şi membri supleanţi în comisiile de verificare a eligibilităţii şi în comisiile de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii funcţionari publici definitivi din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, din cadrul ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice sau din cadrul autorităţii sau instituţiei publice care are prevăzut cel mai mare număr de funcţii publice în planul de recrutare a funcţionarilor publici pentru care se organizează etapa de recrutare, potrivit art. 18.
(2)Pentru a fi desemnat în comisia de verificare a eligibilităţii sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, funcţionarul public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să aibă cunoştinţe în domeniul administraţiei publice;
b)să aibă pregătire şi/sau experienţă în managementul resurselor umane sau în administraţia publică de cel puţin 3 ani;
c)să aibă o probitate morală recunoscută;
d)să nu se afle în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute la art. 23 şi 24.
Art. 23
(1)Nu poate fi desemnat membru sau membru supleant în comisia de verificare a eligibilităţii sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii funcţionarul public care a fost sancţionat disciplinar, iar sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(2)Calitatea de membru sau membru supleant în comisia de verificare a eligibilităţii este incompatibilă cu calitatea de membru sau membru supleant în comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii.
Art. 24
Nu poate fi desemnat membru sau membru supleant în comisia de verificare a eligibilităţii sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii funcţionarul public care se află în următoarele cazuri de conflict de interese:
a)are relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soţului sau soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
b)are un interes politic, economic sau oricare alt interes personal direct sau indirect care îi pot afecta integritatea, imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
c)este soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de verificare a eligibilităţii sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii din care face parte;
d)se află în relaţii de prietenie sau duşmănie cu oricare dintre candidaţi.
Art. 25
(1)Situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 23, precum şi situaţiile de conflict de interese prevăzute la art. 24 se sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării etapei de recrutare.
(2)Membrii comisiei de verificare a eligibilităţii sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii au obligaţia să informeze, în scris, cu celeritate, preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni. În aceste cazuri, membrii comisiei de verificare a eligibilităţii sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii au obligaţia să se abţină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la concursul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese. Membrii comisiilor au obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie prin care confirmă că nu se află în cazuri de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute la art. 23 şi 24, la data la care au luat cunoştinţă despre identitatea candidaţilor.
(3)În cazul constatării existenţei unei situaţii de incompatibilitate sau a unui conflict de interese, actul administrativ de constituire a comisiei se modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data constatării, prin înlocuirea persoanei aflate în respectiva situaţie.
(4)În cazul în care situaţia de incompatibilitate sau conflictul de interese se constată ulterior desfăşurării uneia dintre probele etapei de recrutare, rezultatul probei ori probelor desfăşurate se recalculează prin eliminarea evaluării membrului aflat în situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese, sub rezerva asigurării validităţii evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de verificare a eligibilităţii.
(5)În situaţia în care nu este asigurată validitatea evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de verificare a eligibilităţii, preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici numeşte o nouă comisie de verificare a eligibilităţii pentru reevaluarea probei din etapa de recrutare în ceea ce priveşte candidatul care a fost vizat de situaţia de incompatibilitate sau conflict de interese.
SECŢIUNEA 2:Constituirea comisiilor de organizare şi desfăşurare a concursului şi a comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
Art. 26
(1)În vederea organizării şi desfăşurării probelor privind testarea preliminară şi testarea avansată din centrele de testare din cadrul etapei de recrutare se constituie comisii de organizare şi desfăşurare a concursului, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor prin act administrativ al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, până cel târziu la data începerii testării preliminare.
(2)Prevederile art. 20-25 se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile comisiilor de verificare a eligibilităţii, ale comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii şi ale secretarilor acestor comisii
Art. 27
(1)Comisiile de verificare a eligibilităţii au următoarele atribuţii:
a)verifică eligibilitatea candidaţilor pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare la etapa de recrutare;
b)înscriu în platforma informatică de concurs rezultatul verificării eligibilităţii;
c)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului care intră în atribuţiile acestora.
(2)Comisiile de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii au următoarele atribuţii:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la rezultatul probei de verificare a eligibilităţii;
b)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului care intră în atribuţiile acestora;
c)înscriu în platforma informatică de concurs rezultatul soluţionării contestaţiilor depuse de candidaţi, în vederea publicării acestora.
(3)Exercitarea atribuţiilor comisiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează în cadrul platformei informatice de concurs.
(4)În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta anexă, fiecare membru al comisiei de verificare a eligibilităţii, respectiv fiecare membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii are obligaţia de a completa în secţiunea individuală disponibilă în platforma informatică de concurs, după caz.
Art. 28
(1)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de verificare a eligibilităţii sunt următoarele:
a)notifică membrii comisiilor de verificare a eligibilităţii cu privire la începerea probei de verificare a eligibilităţii candidaţilor;
b)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului, care intră în atribuţiile acestora;
c)asigură publicarea rezultatelor verificării eligibilităţii;
d)îndeplinesc orice alte sarcini specifice necesare desfăşurării etapei de verificare a eligibilităţii, stabilite de comisia de verificare a eligibilităţii.
(2)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii sunt următoarele:
a)notifică membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, în cazul depunerii de către candidaţi a unor contestaţii;
b)redactează şi semnează, după caz, alături de comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia;
c)asigură publicarea rezultatelor contestaţiilor depuse;
d)îndeplinesc orice alte sarcini specifice necesare desfăşurării etapei de verificare a eligibilităţii, stabilite de comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii.
Art. 29
(1)Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de verificare a eligibilităţii, precum şi pentru cea desfăşurată în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii, membrii, membrii supleanţi, după caz, şi secretarii acestor comisii au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(2)Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se plăteşte de către autoritatea sau instituţia publică în al cărei stat de funcţii este prevăzută funcţia publică ocupată de către membrul în comisia de verificare a eligibilităţii sau de soluţionare a contestaţiilor, respectiv de către secretarul acesteia.
SECŢIUNEA 4:Atribuţiile comisiilor de organizare şi desfăşurare a concursului, ale comisiilor de soluţionare a contestaţiilor şi ale secretarilor acestor comisii
Art. 30
(1)Comisiile de organizare şi desfăşurare a concursului au următoarele atribuţii:
a)verifică îndeplinirea condiţiilor logistice, administrative şi tehnice prevăzute de lege pentru organizarea şi desfăşurarea probelor de testare preliminară şi testare avansată, în centrele de testare, din cadrul etapei de recrutare;
b)validează în platforma informatică de concurs verificarea identităţii candidaţilor prezenţi la proba testării preliminare şi testării avansate desfăşurate în centrele de testare;
c)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului care intră în atribuţiile acestora;
d)înscriu menţiunea "anulat" în cazul eliminării unui candidat din proba de concurs;
e)validează prezenţa/absenţa candidaţilor la proba testării preliminare şi a testării avansate desfăşurate în centrele de testare;
f)acordă sprijin logistic, administrativ sau tehnic candidaţilor pe perioada derulării testării, pentru buna desfăşurare a probelor.
(2)Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la rezultatul obţinut la rezolvarea testelor-grilă, prin care sunt verificate cunoştinţele generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament, respectiv cunoştinţele generale în domeniul administraţiei publice;
b)înscriu în platforma informatică de concurs rezultatul soluţionării contestaţiilor depuse de candidaţi, în vederea publicării acestora;
c)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului care intră în atribuţiile acestora.
(3)Exercitarea atribuţiilor comisiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează în cadrul platformei informatice de concurs.
(4)În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta anexă, fiecare membru al comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului, precum şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor are obligaţia de a completa în secţiunea individuală disponibilă în platforma informatică de concurs, după caz.
Art. 31
(1)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de organizare şi desfăşurare a concursului sunt următoarele:
a)verifică identitatea candidaţilor prezenţi la proba testării preliminare şi le transmite spre asumare prin semnătură olografă formularul de înscriere prevăzut la art. 137 lit. a), precum şi un cod unic de test;
b)redactează şi semnează, după caz, documentaţia specifică concursului, care intră în atribuţiile acestora;
c)asigură publicarea rezultatelor probei, respectiv probelor;
d)îndeplinesc orice alte sarcini specifice necesare desfăşurării etapei de recrutare, stabilite de comisia de organizare şi desfăşurare a concursului.
(2)Principalele atribuţii ale secretarilor comisiilor de soluţionare a contestaţiilor sunt următoarele:
a)notifică membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor în cazul depunerii de către candidaţi a unor contestaţii;
b)redactează şi semnează, după caz, alături de comisia de soluţionare a contestaţiilor, întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia;
c)asigură publicarea rezultatelor contestaţiilor depuse;
d)îndeplinesc orice alte sarcini specifice necesare desfăşurării probei testării preliminare şi testării avansate desfăşurate în centrele de testare, stabilite de comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 32
(1)Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului, precum şi pentru cea desfăşurată în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor, membrii, membrii supleanţi, după caz, precum şi secretarii comisiilor au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(2)De indemnizaţia prevăzută la alin. (1) beneficiază şi persoanele responsabile cu monitorizarea şi supravegherea audio-video în sălile de concurs.
(3)Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) se plăteşte de către autoritatea sau instituţia publică în al cărei stat de funcţii este prevăzută funcţia publică ocupată de către membrul în comisia de organizare şi desfăşurare a concursului, de către membrul în comisia de soluţionare a contestaţiilor, de către secretarii acestor comisii, respectiv de către persoana responsabilă cu monitorizarea audio-video.