Norma din 2003 GENERALE PRIVIND EXERCITAREA ACTIVITATII DE AUDIT PUBLIC INTERN
M.Of. 130 bis
Ieşit din vigoare
c)Auditul de regularitate - reprezintă examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectării ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice, conform normelor legale.
3.1.3.Sarcina urmăririi îndeplinirii condiţiilor de instituţie publică mică se face de către conducătorul instituţiei în cauză, care are obligaţia să înştiinţeze compartimentul de audit public intern din cadrul DGFP teritoriale despre statutul său.
3.1.4.Instituţiile publice mici ale căror cheltuieli bugetare au depăşit pragul anual de 100.000 euro, o perioadă de 3 ani consecutivi, au obligaţia de a-şi constitui compartiment de audit public intern până la sfârşitul primului trimestru al anului următor. Entităţile publice care au organizat compartimente de audit public intern proprii şi devin instituţii publice mici trebuie să înştiinţeze compartimentele de audit public intern din cadrul DGFP teritoriale despre noul statut, în termen de 30 de zile de la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 2 lit. j) din Legea nr. 672/2002.
g)în cazul identificării unor iregularităţi semnificative sau posibile prejudicii, raportează imediat conducătorului entităţii publice şi structurii de control intern abilitate.
În situaţia în care în timpul misiunilor de audit public intern se constată abateri de la regulile procedurale şi metodologice, respectiv de la prevederile legale, aplicabile structurii/activităţii/ operaţiunii auditate, auditorii interni trebuie să înştiinţeze conducătorul entităţii publice şi structura de inspecţie sau o altă structură de control intern stabilită de conducătorul entităţii publice, în termen de 3 zile.
Cazurile de identificare a iregularităţilor şi fraudelor sunt prezentate în capitolul referitor la raportările periodice şi anuale.
În cazul identificării unor iregularităţi majore, auditorul intern poate continua misiunea sau poate să o suspende cu acordul conducătorului entităţii care a aprobat-o, dacă din rezultatele preliminare ale verificării se estimează că prin continuarea acesteia nu se ating obiectivele stabilite (limitarea accesului, informaţii insuficiente etc.).
- candidaţii pentru funcţia de şef al compartimentului de audit public intern depun la compartimentul de audit public intern de la organul ierarhic imediat superior următoarele documente: curriculum vitae; minimum două scrisori de recomandare de la persoane calificate, prin care să li se ateste calităţile profesionale, manageriale şi morale; o lucrare de concepţie privind organizarea şi exercitarea auditului public intern într-o entitate publică din domeniul căreia îi aparţine entitatea unde concurează; o declaraţie privind respectarea prevederilor art. 20 alin. (1) din Legea nr. 672/2002, referitoare la incompatibilităţile auditorilor interni;
Pregătirea şi experienţa auditorilor interni constituie un element esenţial în atingerea eficacităţii activităţii de audit.
- capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a putea expune clar şi convingător obiectivele, constatările şi recomandările fiecărei misiuni de audit public intern.
Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern vor fi încredinţate acelor persoane care au pregătirea şi experienţa corespunzătoare nivelului de complexitate al sarcinii.
Auditorii interni trebuie să-şi îmbunătăţească cunoştinţele şi practica profesională printr-o pregătire continuă.
Şeful compartimentului de audit public intern, respectiv conducerea entităţii publice, va asigura condiţiile necesare perfecţionării profesionale, perioada destinată în acest scop fiind de minimum 15 zile pe an.
Şeful compartimentului de audit public intern trebuie să elaboreze un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii sub toate aspectele activităţii de audit public intern. Programul trebuie să asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic să fie respectate de auditorii interni.
Auditul public intern trebuie să sprijine conducătorul entităţii publice în identificarea şi evaluarea riscurilor semnificative contribuind la îmbunătăţirea sistemelor de management al riscurilor. Auditul public intern trebuie să supravegheze şi să evalueze eficacitatea acestui sistem.
Auditul public intern trebuie să evalueze riscurile aferente operaţiilor şi sistemelor informatice ale entităţii publice, privind:
- fiabilitatea şi integritatea informaţiilor financiare şi operaţionale;
- eficacitatea şi eficienţa operaţiilor;
- protejarea patrimoniului;
- respectarea legilor, reglementărilor şi procedurilor.

e)stabilirea punctajului total al criteriului utilizat (T). Se atribuie un factor de greutate şi un nivel de risc fiecărui criteriu. Produsul acestor doi factori dă punctajul pentru criteriul respectiv, iar suma punctajelor pentru o anumită operaţie/activitate auditabilă conduce la determinarea punctajului total al riscului operaţiei/activităţii respective. Punctajul total al riscului se obţine utilizându-se formula:
Poza
unde:
Pi = ponderea riscului pentru fiecare criteriu;
Ni = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat.
"Domeniu | Obiective | Riscuri | Opinie | Comentariu | ||
T/S | Consecinţe | Gradul de încredere | ||||
unde:
T = tare;
S = slab.
Entitatea auditată poate solicita amânarea misiunii de audit, în cazuri justificate (interese speciale, lipsa de timp, alte circumstanţe). Amânarea trebuie discutată cu şeful compartimentului de audit public intern şi notificată la conducătorul entităţii publice.
d)Confirmarea: solicitarea informaţiei din două sau mai multe surse independente (a treia parte) în scopul validării acesteia;Şeful Compartimentului de audit public intern | 1. Repartizează sarcinile de serviciu pe fiecare auditor în parte; 2. Întocmeşte Ordinul de serviciu pe baza planului anual de audit public intern. |
Personalul de secretariat | 3. Alocă un număr Ordinului de serviciu; 4. Asigură copii ale Ordinului de serviciu fiecărui membru al echipei de audit. |
Auditorii | 5. Iau la cunoştinţă de Ordinul de serviciu şi de sarcinile repartizate. |
Auditorii | 1. Completează Declaraţia de Independenţă - Model A02; |
Şef de serviciu | 2. Verifică Declaraţia de Independenţă; 3. Identifică incompatibilitatea semnalată de către auditori şi stabileşte modalitatea în care aceasta poate fi atenuată; 4. Aprobă Declaraţiile de Independenţă; |
Auditorii | 5. Îndosariază Declaraţia de independenţă în dosarul de audit; 6. Dacă în timpul misiunii apare o incompatibilitate reală sau presupusă, informează de urgenţă conducerea. |
Incompatibilităţi | ||
În legătură cu entitatea/structura auditată ........ | Da | Nu |
Aţi avut/aveţi vreo relaţie oficială, financiară sau personală cu cineva care ar putea să vă limiteze măsura în care puteţi să vă interesaţi, să descoperiţi sau să constataţi slăbiciuni de audit în orice fel? | ||
Aveţi idei preconcepute faţă de persoane, grupuri, organizaţii sau obiective care ar putea să vă influenţeze în misiunea de audit? | ||
Aţi avut/aveţi funcţii sau aţi fost/sînteţi implicat(ă) în ultimii 3 ani într-un alt mod în activitatea entităţii/structurii ce va fi auditată? | ||
Aveţi responsabilităţi în derularea programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeană? | ||
Aţi fost implicat în elaborarea şi implementarea sistemelor de control ale entităţii/structurii ce urmează a fi auditată? | ||
Sînteţi soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu conducătorul entităţii/structurii ce va fi auditată sau cu membrii organului de conducere colectivă? | ||
Aveţi vreo legătură politică, socială care ar rezulta dintr-o fostă angajare sau primirea de redevenţe de la vreun grup anume, sau organizaţie sau nivel guvernamental? | ||
Aţi aprobat înainte facturi, ordine de plată, şi alte instrumente de plată pentru entitatea/structura ce va fi auditată? | ||
Aţi ţinut anterior contabilitatea la entitatea/structura ce va fi auditată? | ||
Aveţi vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la entitatea/structura ce va fi auditată? | ||
Dacă în timpul misiunii de audit, apare orice incompatibilitate personală, externă sau organizaţională care ar putea să vă afecteze abilitatea dvs. de a lucra şi a face rapoartele de audit imparţiale, notificaţi şeful Compartimentului de audit public intern de urgenţă? | ||
Auditorii | 1. Pregătesc adresa de notificare către părţile interesate în vederea transmiterii acesteia cu 15 zile înainte de declanşarea misiunii de audit public intern; |
Conducătorul Compartimentului de audit | 2. Verifică adresa de notificare; 3. Semnează adresa de notificare; |
Personalul de secretariat | 4. Alocă un număr adresei de notificare şi o transmite entităţii/structurii auditate; |
Auditorii | 5. Includ domeniile de interes (dacă se comunică) în programul de audit; 6. Îndosariază copia adresei de notificare în dosarul permanent. |
Către | Părţile interesate |
De la | Conducătorul Compartimentului de audit public intern |
Ref | Denumirea misiunii de audit public intern |
Auditorii | 1. Identifică legile şi regulamentele aplicabile entităţii/structurii auditate; 2. Obţin organigrama, regulamentele de funcţionare, fişe ale posturilor, proceduri scrise ale entităţii/structurii auditate; 3. Identifică personalul responsabil; 4. Identifică circuitul documentelor; 5. Obţin exemplare ale rapoartelor de audit anterioare; 6. Adună date statistice asupra performanţei pentru a-i sprijini în faza de analiză a riscului; 7. Se familiarizează cu activitatea entităţii/structurii auditate; |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 8. Revede documentaţia; 9. Organizează o şedinţă pentru identificarea obiectivelor auditabile şi a criteriilor de analiză de risc. Reevaluează stabilirea obiectivelor, a scopului auditului şi a metodologiei, după caz. |
Scopul:
Analiza riscului reprezintă o etapă majoră în procesul de audit public intern, care are drept scopuri: identificarea pericolelor din entitatea/structura auditată, dacă controalele interne sau procedurile entităţii/structurii auditate pot preveni, elimina sau minimiza pericolele, evaluarea structurii/evoluţiei controlului intern al entităţii/structurii auditate.
Premise:
Reprezintă un punct de pornire în elaborarea tabelului "puncte tari şi puncte slabe".Auditorii | 1. Din activitatea desfăşurată în timpul colectării şi prelucrării informaţiilor, pregătesc o listă centralizatoare a obiectelor auditabile; 2. Identifică ameninţările (riscurile) asociate acestor operaţiuni/activităţi; 3. Stabilesc criteriile de analiză a riscurilor; 4. Stabilesc ponderea fiecărui criteriu al riscului; 5. Stabilesc nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat; 6. Stabilesc punctajul total al criteriului utilizat; 7. Clasează riscurile pe baza punctajelor totale obţinute; 8. Ierarhizează operaţiunile activităţilor ce urmează a fi auditate, respectiv elaborează Tabelul puncte tari şi puncte slabe; 9. Transmit Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi constatările făcute către conducătorul Compartimentului de audit public intern; |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 10. Organizează o şedinţă pentru identificarea obiectivelor de audit şi a criteriilor de analiză de risc. Reevaluează stabilirea obiectivelor, a scopului auditului şi a metodologiei, după caz; 11. Avizează Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi Fişele de Constatare şi Analiză a Problemelor iniţiate pentru fiecare control potenţial. |
Auditorii | 12. Îndosariază Tabelul puncte tari şi puncte slabe în dosarul permanent, secţiunea C. |
Denumirea misiunii de audit ....................... | Perioada supusă auditului | |
Întocmit de .................... | Data ......... | |
Aprobat de .................... | Data ......... | |

"Domeniu | Obiective | Riscuri | Opinie | Comentariu | ||
T/S | Consecinţe | Gradul de încredere | ||||
unde:
T = tare;
S = slab.Controlul intern este | Dacă |
SLAB | - conducerea şi/sau personalul demonstrează o atitudine necooperantă şi nepăsătoare cu privire la conformitate, păstrarea dosarelor, sau reviziile externe. - auditurile anterioare sau studiile preliminare au descoperit probleme deosebite. - analiza dezvăluie că nu sunt în funcţiune tehnici de control adecvate şi suficiente. - procedurile de control intern lipsesc sau sunt puţin utilizate. |
POTRIVIT | - conducerea şi personalul demonstrează o atitudine cooperantă cu privire la conformitate, păstrarea dosarelor şi reviziilor externe. - Auditurile anterioare sau studiile preliminare au descoperit anumite probleme, dar conducerea a luat măsuri de remediere şi a răspuns satisfăcător la recomandările auditului. - analiza arată că sunt în funcţiune tehnici de control adecvate şi suficiente. |
PUTERNIC | - conducerea şi personalul demonstrează o atitudine constructivă, existând preocuparea de a anticipa şi înlătura problemele. - auditurile anterioare şi studiile preliminare nu au descoperit nici un fel de probleme. - analiza arată că sunt în funcţiune numeroase şi eficiente tehnici de control intern. - procedurile sunt bine susţinute de documente. |
Auditorii | 1. Pregătesc programul de audit, incluzând următoarele elemente: - obiectivele auditului; - testările care se vor efectua; - alte proceduri de audit şi teste, după caz. 2. Pregătesc o Notă cu următoarele anexe: - colectarea şi prelucrarea datelor; - tabelul "Puncte tari şi puncte slabe"; - programul preliminar al intervenţiilor la faţa locului. |
Conducătorul Compartimentului de audit | 3. Organizează şedinţa de analiză. 4. Verifică Nota şi anexele acesteia. 5. Analizează şi modifică după caz documentele prezentate. 6. Aprobă Nota şi anexele. |
Auditorii | 7. Îndosariază programul de audit - Model A-03. 8. Utilizează programul de audit în efectuarea misiunii. |
Denumirea misiunii de audit ....................... | Perioada supusă auditului .................... | |
Întocmit de .................... | Data ......... | |
Aprobat de .................... | Data ......... | |
OBIECTIVE | Activităţi | Durata | Persoanele implicate | Locul desfăşurării |
Tema generală | ||||
............... | ||||
Obiective: | ||||
A. Enunţarea obiectivului (A) | ||||
B. Enunţarea obiectivului (B) | ||||
1. Ordinul de serviciu | Conducătorul Compartimentului de audit public intern | Entitatea publică | ||
2. Declaraţia de independenţă | Auditorii | Entitatea publică | ||
3. Notificarea | Auditorii | Entitatea publică | ||
Obiectivul A | ||||
Colectarea şi prelucrarea informaţiilor | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | ||
- testul 1 | ||||
- testul 2 | ||||
................ | ||||
Prelucrarea testelor | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | ||
Elaborarea FIAP-urilor | ||||
adunarea dovezilor | ||||
Constatarea şi raportarea iregularităţilor | Auditorii | Entitatea publică | ||
Întocmirea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor | ||||
Revizuirea documentelor | Auditorii | Entitatea publică | ||
Îndosarierea | Auditorii | Entitatea publică | ||
Obiectivul B | Colectarea şi prelucrarea informaţiilor | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | |
- testul 1 | ||||
- testul 2 | ||||
................ | ||||
Prelucrarea testelor | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | ||
elaborarea FIAP-urilor | ||||
adunarea dovezilor | ||||
Constatarea şi raportarea iregularităţilor | Auditorii | Entitatea publică | ||
Întocmirea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor | ||||
Revizuirea documentelor | Auditorii | Entitatea publică | ||
Îndosarierea | Auditorii | Entitatea publică | ||
4. Şedinţa de închidere | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | ||
5. Elaborarea Proiectului de raport | Auditorii | Entitatea publică | ||
6. Transmiterea Proiectului de raport | Conducătorul Compartimentului de audit public intern | Entitatea publică | ||
7. Reuniunea de conciliere | Auditorii | Entitatea publică/ Entitatea auditată | ||
8. Raportul de audit final | Auditorii | Entitatea publică | ||
9. Difuzarea Raportului de audit | Auditorii | Entitatea publică | ||
10. Urmărirea recomandărilor | Auditorii | Entitatea publică |
Denumirea misiunii de audit ....................... | Perioada supusă auditului .................. | |
Întocmit de .................... | Data ......... | |
Aprobat de .................... | Data ......... | |
Obiectivele | Tipul verificării | Locul testării | Durata testării | Auditorii |
Auditorii | 1. Contactează telefonic entitatea/structura auditată pentru a stabili data întâlnirii. |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern Auditorii Reprezentanţii entităţii/structurii auditate | 2. Participă la desfăşurarea şedinţei de deschidere. |
Auditorii | 3. Întocmesc Minuta şedinţei de deschidere (Model B-02) cu următoarea structură: A. Menţiuni generale - tema misiunii de audit public intern; - perioada auditată; - numele celor care întocmesc Minuta şedinţei de deschidere; - numele persoanei însărcinate cu verificarea întocmirii Minutei şedinţei de deschidere conform prezentei proceduri; - lista participanţilor la şedinţa de deschidere cu menţionarea numelui, funcţiei, direcţiei şi a numărului de telefon. B. Stenograma Şedinţei de deschidere: - cuprinde redactarea în detaliu a dezbaterilor Şedinţei de deschidere. 4. Îndosariază Minuta Şedinţei de deschidere în dosarul permanent - Model B-02 |
Model B-02 Entitatea publică | |||
A. Menţiuni generale | |||
Tema misiunii de audit: | Auditul ............ | Perioada auditată ......... | |
Întocmit de ....................... | Data ............. | ||
Verificat de ....................... | Data ............. | ||
Lista participanţilor: | |||
Numele | Funcţia | Direcţia/Serviciul | Nr. telefon |
B. Stenograma Şedinţei de deschidere | |||
Scopul:Auditorii | 1. Efectuează testările şi procedurile stabilite în programul de audit; 2. Apreciază dacă dovezile obţinute sunt suficiente, relevante, competente şi folositoare; 3. Colectează documente pentru toată misiunea de audit; 4. Etichetează şi numerotează toate documentele; 5. Pregătesc Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor; 6. La sfârşitul fazei de colectare a informaţiilor, finalizează Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor; 7. Transmit Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor şefului compartimentului de audit public intern; 8. Îndosariază documentele utilizate în cadrul misiunii de audit. |
Conducătorul Compartimentului de audit | 9. Analizează şi aprobă testele - Model A-04; 10. Revede şi aprobă Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor - Model A-05; |
Auditorii | 11. Etichetează, numerotează şi îndosariază testele - Model A-04 şi Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor - Model A05 - în dosarul permanent; |
Denumirea misiunii de audit ....................... | Perioada supusă auditului | |
Întocmit de .................... | Data ......... | |
Aprobat de .................... | Data ......... | |
ACTIVITATEA DE AUDIT | DA | NU | Auditori |
PLĂŢI | |||
1. verificaţi dacă există proceduri scrise | |||
2. verificaţi dacă atribuirea responsabilităţilor şi delegarea competenţelor sunt declarate în proceduri | |||
3. controlaţi dacă angajaţii sunt informaţi despre procedurile care se aplică | |||
4. verificaţi dacă procedurile asigură separarea sarcinilor | |||
5. verificaţi dacă procedurile sunt aprobate | |||
6. verificaţi dacă procedurile sunt actualizate | |||
7. verificaţi dacă operaţiile de control sunt însoţite de liste de verificare (check-list) | |||
8. apreciaţi calitatea listelor de verificare | |||
9. verificaţi dacă controalele efectuate au fost formalizate (data, semnătura) | |||
10. controlaţi conformitatea plăţii cu procedurile privind cursul de schimb | |||
11. urmăriţi plăţile cu extrasele de cont | |||
12. urmăriţi plăţile în cartea mare asigurându-vă că sunt transcrise corect | |||
13. revizuiţi procedurile referitoare la plăţile care nu sunt efectuate | |||
14. verificaţi dacă este stabilită atribuirea responsabilităţilor | |||
15. verificaţi dacă procedurile asigură separarea responsabilităţilor | |||
16. verificaţi dacă contabilul principal are o autoritate adecvată asupra angajaţilor din compartimentul contabil | |||
17. verificaţi dacă procedurile sunt aprobate | |||
18. verificaţi dacă procedurile sunt actualizate | |||
19. verificaţi dacă procedurile stabilesc şi explică politica contabilă şi procedurile | |||
20. verificaţi dacă numai persoanele autorizate pot să modifice sau să stabilească noi politici sau proceduri | |||
21. controlaţi ca procedurile de declaraţii să includă: a) planul de conturi însoţit de explicaţii ale operaţiunilor; b) identificarea şi descrierea principalelor înregistrări contabile, intrările periodice; c) identificarea posturilor care au autoritatea să aprobe că intrările sunt efectuate; d) explicaţii pentru documentele şi necesităţile de aprobare pentru diversele tipuri de tranzacţii periodice şi neperiodice şi intrările în jurnal; | |||
22. verificaţi pregătirea şi aprobarea funcţiilor pentru intrările în jurnal pentru a controla că ele sunt separate | |||
23. verificaţi că toate intrările în jurnal sunt revăzute şi aprobate de către persoanele competente la nivelurile adecvate | |||
24. toate intrările în jurnal sunt explicate corespunzător şi justificate | |||
25. controalele efectuate sunt formalizate (data şi semnătura) | |||
26. rapoartele financiare sunt pregătite pentru perioadele contabile solicitate | |||
27. revedeţi procedurile privind corectarea rapoartelor | |||
28. revizuiţi procedurile de închidere | |||
29. verificaţi dacă fiecare cont bancar corespunde unui cont în registre | |||
30. revizuiţi cartea mare pentru a verifica dacă tranzacţiile sunt trecute în contul corect | |||
31. verificaţi sumele defalcate pe creditori şi debitori | |||
32. verificaţi dacă cecurile din jurnal sunt trecute în ordine numerică şi dacă cele care lipsesc sunt semnalate |
Întocmit de: ..................... | Supervizat ...................... | Pentru conformitate: Entitatea auditată ....................... |
*) La punctul 20 procedura p-08 colectarea informaţiilor din chestionarul - lista de verificare se elimină activitatea de audit de la nr. crt. 25.Auditorii | 1. Raportează, cel mai târziu a doua zi, conducătorului Compartimentului de audit public intern orice iregularitate constatată prin transmiterea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor. |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 2. Informează în termen de 3 zile conducătorul entităţii publice şi structura de control abilitata pentru continuarea verificărilor. |
Auditorii | 1. Pe măsură ce auditul progresează, etichetează şi numerotează toate documentele. 2. Apreciază dacă FIAP-urile şi documentele de lucru asigură un sprijin corespunzător pentru misiunea de audit public intern. 3. Revizuiesc lucrările din punctul de vedere al conţinutului şi al formei şi apreciază dacă FIAP-urile şi documentele de lucru pot trece testul de evidenţă. 4. Efectuează modificările necesare la documente. 5. Întocmesc Nota centralizatoare a documentelor de lucru - Model C-02 |
Denumirea misiunii de audit ....................... | Perioada auditată ..................... | |
Întocmit de .................... | Data ......... | |
Constatarea | Documentul justificativ | Există | Auditori | |
Da | Nu | |||
Secţiunea E | ||||
................. | ||||
Secţiunea F | ||||
................. | ||||
Scopul:Secretariatul | 1. Planifică şedinţa de închidere |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern Auditorii Conducătorii entităţii/structurii auditate | 2. Participă la desfăşurarea şedinţei de închidere. Conducătorii entităţii/structurii auditate îşi declară părerile lor în privinţa constatărilor auditorilor, ale concluziilor şi recomandărilor, precum şi a corecţiilor de efectuat. |
Auditorii | 3. Fac rezumatul discuţiilor într-o Minută a şedinţei de închidere. |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern Auditorii | 4. Cad de acord asupra modificărilor raportului de audit, dacă este nevoie. |
Auditorii | 5. Pregătesc acte suplimentare necesare pentru a justifica modificările la raportul de audit. 6. Îndosariază toate modificările aprobate la raportul de audit, Minuta şedinţei de închidere - Model B-03 şi revăd Proiectul de raport de audit. |
Model B-03 Entitatea publică | |||
A. Menţiuni generale | |||
Tema misiunii de audit: | Auditul ............ | Perioada auditată ......... | |
Întocmit de ....................... | Data ............. | ||
Verificat de ....................... | Data ............. | ||
Lista participanţilor: | |||
Numele | Funcţia | Direcţia/Serviciul | Nr. telefon |
B. Concluzii: | |||
*) La punctul 23 procedura p-11 şedinţa de închidere, expresia "Raportul de audit" se înlocuieşte cu expresia "Proiectul Raportului de audit".Auditorii | 1. Redactează Proiectul raportului de audit utilizând formatul prezentat mai jos; 2. Indică pentru fiecare constatare din Proiectul raportului de audit dovada corespunzătoare; 3. Transmite conducătorului Compartimentului de audit public intern Proiectul raportului de audit, împreună cu dovezile constatărilor; |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 4. Analizează Proiectul raportului de audit; 5. Stabileşte dacă proiectul în întregime sau doar părţi din el, trebuie să fie transmise la compartimentul juridic pentru revizuirea lui din punct de vedere juridic; |
Auditorii | 6. Efectuează schimbările propuse de către conducătorul Compartimentului de audit public intern; 7. Îndosariază proiectul de raport de audit - Model A-07, incluzând corecţiile aprobate de către conducătorul Compartimentului de audit public intern. |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 1. Transmite Proiectul de raport de audit la entitatea/structura auditată. |
Entitatea/structura auditată | 2. Analizează Proiectul de raport de audit. 3. Solicită, dacă este cazul o Reuniune de conciliere. 4. Transmite punctul de vedere la Proiectul raportului de audit în termen de 15 zile de la primirea Proiectului de raport de audit. |
Auditorii Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 5. Revăd răspunsurile de la entitatea/structura auditată. 6. Discută, dacă este cazul, pregătirea unei Reuniuni de conciliere. |
Auditorii | 7. Precizează în Raportul de audit aspectele reţinute din punctul de vedere al entităţii/structurii auditate, dacă este cazul. 8. Îndosariază punctul de vedere al entităţii/structurii auditate |
Auditorii | 1. Pregătesc, în termen de 10 zile de la primirea punctului de vedere de la entitatea/structura auditată, Reuniunea de conciliere. 2. Informarea entităţii/structurii auditate asupra locului şi datei Reuniunii de conciliere 3. Întocmesc o Minută a Reuniunii de conciliere. |
Auditorii Entitatea/structura auditată | 4. Analizează constatările şi concluziile din Proiectul raportului de audit în vederea acceptării recomandărilor formulate |
Model B-04 Entitatea publică | |||
A. Menţiuni generale | |||
Tema misiunii de audit: | Auditul ............ | Perioada auditată ......... | |
Întocmit de ....................... | Data ............. | ||
Verificat de ....................... | Data ............. | ||
Lista participanţilor: | |||
Numele | Funcţia | Direcţia/Serviciul | Nr. telefon |
B. Rezultatele concilierii: | |||
Auditorii | 1. Constată că toate modificările aprobate la Proiectul de raport sunt efectuate; 2. Finalizează raportul; 3. Constată dacă lista de difuzare este completă şi corectă. |
1. Auditorii | 1. Prezintă conducătorului Compartimentului de audit public intern documentele din dosarul permanent al misiunii de audit public intern. |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 2. Oferă instrucţiunile necesare (adecvate) derulării misiunii de audit public intern; 3. Verifică executarea corectă a Programului de audit public intern; 4. Verifică existenţa elementelor probante; 5. Supervizează FIAP-urile; 6. Verifică dacă redactarea Raportului de audit public intern este exactă, clară, concisă; 7. Verifică dacă Raportul de audit public intern este elaborat la termenul fixat. |
Scopul:
Auditorii | 1. Transmit Raportul de audit public intern, rezultatele concilierii şi punctul de vedere al entităţii/structurii auditate la conducătorul entităţii care a aprobat misiunea de audit public intern. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 3. Semnează şi transmite Raportul de audit public intern conducătorului entităţii/structurii auditate. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conducătorul entităţii/structurii auditate | 4. Analizează si avizează Raportul de audit public intern. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Auditorii | 5. Transmit entităţii/structurii auditate recomandările aprobate. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conducătorul entităţii/structurii auditate | 6. Transmite la UCAAPI sau la organul ierarhic superior o informare despre recomandările care nu au fost avizate, însoţită de documentaţia de susţinere. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Auditorii | 1. Întocmesc Fişa de urmărire a recomandărilor; 2. Verifică implementarea recomandărilor la termenele stabilite; |
Entitatea/structura auditată | 3. Transmite auditorilor, la termenele stabilite, o Notă de informare cu privire la stadiul implementării recomandărilor din Raportul de audit public intern; |
Conducătorul Compartimentului de audit public intern | 4. Transmite, la UCAAPI sau la organul ierarhic superior, stadiul progreselor înregistrate în implementarea recomandărilor; 5. Dacă nu sunt respectate termenele de implementare, informează conducătorul entităţii publice. |
Entitatea publică | Direcţia/Serviciul | Sfârşit de lună | |||
Entitatea/structura auditată | Misiunea de audit public intern | Raport de Audit nr. | |||
Rec Nr. | Recomandarea | Implementat | Parţial Implementat | Neimplementat | Data planificată/ Data implementării |
Instrucţiuni 1. Introduceţi recomandările de audit după cum sunt prezentate în Raportul de audit. 2. Verificaţi coloana corespunzătoare: implementat, parţial implementat, neimplementat 3. Introduceţi data planificată pentru implementare în Raportul de audit şi data implementării | Entitatea/structura auditată: Data şi semnătura conducătorului Auditor: Data şi semnătura | ||||
Termen | Explicaţie |
Neajunsuri | Printre neajunsurile aduse obiectivităţii individuale şi independenţei în organizare, poate figura conflictul de interes personal, limitările ariei auditului, restricţiile de acces la dosare, la bunuri şi la personal, precum şi limitările resurselor. |
Cauza | Explicaţia diferenţei între ceea ar trebui să existe şi ceea ce există efectiv. |
Carta auditului intern | Document oficial care defineşte misiunea, competentele şi responsabilităţile acestei activităţi. Carta trebuie să: - definească poziţia auditului intern în cadrul entităţii; - autorizeze accesul la documente, la bunuri şi la persoanele competente, pentru buna realizare a misiunilor; - definească aria de activitate a auditului intern. |
Conflictul de interese | Toate relaţiile care nu sunt sau care nu par a fi compatibile cu interesele entităţii. Un conflict de interese poate să afecteze capacitatea unei persoane de a-şi asuma obiectiv obligaţiile şi responsabilităţile sale. |
Controlul intern | Ansamblul măsurilor luate de către conducere în scopul îmbunătăţirii gestiunii riscului şi creşterii probabilităţii ca scopurile şi obiectivele stabilite să fie atinse. |
Diagrama circulaţiei documentelor | Prezentarea schematică a circuitului documentelor între diverse posturi de lucru, indicându-se originea şi destinaţia lor şi care oferă o viziune completă a traseului informaţiilor şi a suporturilor ei. Constituie un element în abordarea auditului, care ţine cont de riscuri. |
Mediul de control | Atitudinea şi acţiunile conducerii cu privire la importanţa controlului în entitate. Mediul de control reprezintă cadrul şi structura necesară realizării obiectivelor primordiale ale sistemului de control intern. Mediul de control înglobează următoarele elemente: - integritatea şi valorile etice; - concepţia şi stilul conducerii; - structura organizatorică; - atribuţiile de competenţă şi de responsabilităţi; - politicile şi practicile relativ la resursele umane; - competenţa personalului. |
FIAP | FIAP este un document sintetic care prezintă o disfuncţie, indică natura problemei, faptele, cauzele, consecinţele şi recomandările pentru remediere. |
Fişa de procedură | Document scris care analizează fiecare din funcţiile entităţii şi care prezintă la fiecare etapă posturile de lucru, sarcinile (operaţiile de executat, inclusiv controalele şi documentele de stabilit, de realizat şi de folosit). El constituie de asemenea, un element în abordarea analizei riscurilor. |
Probele/ documentele justificative | Informaţiile pe baza cărora se fundamentează concluziile, opiniile auditorului. Ele trebuie să fie: - Suficiente (informaţii cantitative suficiente pentru ca auditorul să poată să îndeplinească bine munca şi calitativ imparţiale, astfel încât pot fi considerate fiabile); - Pertinente (informaţiile corespund cu exactitate obiectivelor auditului); - Au un cost de obţinere rezonabil (informaţiile au un cost de obţinere proporţional cu rezultatul pe care auditorul urmăreşte să-l obţină). |
Obiectivele misiunii | Enunţuri generale elaborate de către auditorii interni şi definind ceea ce este prevăzut a se realiza în timpul misiunii. |
Obiectivitate | Atitudinea imparţială, care reclamă o independenţă de spirit şi de judecată şi implică faptul că auditorii interni nu se subordonează decât propriei lor judecaţi şi nu altor persoane. Aprecierile trebuie să fie fundamentate pe fapte/probe indiscutabile şi pe lucrări incontestabile, lipsite de prejudecăţi. |
Ordinul de serviciu | Mandat general acordat de către o autoritate calificată unui auditor în vederea începerii unei misiuni. |
Circuitul auditului | Înseamnă capacitatea de a identifica o informaţie şi de a urmări parcursul acesteia într-un proces. Permite regăsirea unei informaţii până la sursă. Instituţiile comunitare apreciază circuitul ca "suficient" atunci când permite punerea de acord a conturilor recapitulative certificate şi notificate la Comisia Europeană, cu starea cheltuielilor individuale din piesele lor justificative deţinute la diferite niveluri administrative, până la beneficiarii finali, inclusiv în cazul în care aceştia din urmă nu sunt destinatarii finali ai fondurilor. |
Planificarea sau programarea controalelor şi auditurilor | Definirea obiectivelor, stabilirea politicilor, natura acestora, calendarul de proceduri şi testări destinate să îndeplinească obiectivele controalelor sau a misiunilor de audit. |
Programul de activitate al misiunii de audit | Un document care enumeră procedurile de urmat în vederea realizării misiunii de audit. |
Raportul de audit | Opiniile scrise ale auditorului şi alte constatări, care se bazează pe un ansamblu de date financiare certe, rezultând dintr-un audit de regularitate, sau deducţii ale auditorului ca urmare a realizării unui audit de performanţă. |
Model de Raport de audit | Cadrul în care auditorul prezintă rezultatele misiunii de audit. |
Procedura | Maniera specifică de efectuare a unei activităţi sau a unui proces. |
Proces | Ansamblul de activităţi corelate sau interactive care transformă elementele de intrare în elemente de ieşire. |
Recomandare | Propunerea formulată pentru a corecta/ameliora deficienţele constatate. |
Responsabil pentru auditul intern | Postul de nivel cel mai înalt în cadrul unei entităţi, responsabil de activitatea de audit intern. În cazul în care activităţile de audit intern sunt încredinţate unor prestatori de servicii externe, responsabilul auditului intern şi persoana însărcinată cu supravegherea executării contractului de servicii şi de asigurare a calităţii ansamblului acestor activităţi, răspund de activitatea de audit intern şi de urmărirea rezultatelor misiunii. |
Rezultate, impact | Efectele unui program sau ale unui proiect, măsurate la nivelul cel mai semnificativ, ţinând cont de realizarea programului sau a proiectului. |
Rezultate, concluzii şi recomandări ale auditului | Rezultatele sunt efectele muncii prestate de către auditori în concordanţă cu obiectivele auditului. Concluziile reprezintă interpretarea constatărilor plecând de la rezultate. Recomandările sunt piste de acţiune avansate de către auditor în funcţie de rezultatele şi concluziile obţinute. |
Riscul | Posibilitatea de a se produce un eveniment susceptibil, de a avea un impact asupra realizării obiectivelor. Riscul se măsoară în termeni de consecinţe şi de probabilitate. |
Supervizarea | Supervizarea poate fi înţeleasa în două maniere: este mai întâi de toate un semn de unitate, funcţia de regularitate constând în urmărirea activităţilor şi validarea operaţiilor agenţilor prin încadrare; ele se integrează sistemului de control intern; este de asemenea, elementul indispensabil procesului de audit. Supervizorul încadrează, orientează şi controlează auditorii în toate etapele de natură să ajusteze cu maximum de eficacitate operaţiile, procedurile şi testele obiectivelor urmărite. |
Structura teritorială UCAAPI | Cuprinde auditorii interni din cadrul birourilor teritoriale de audit ale Ministerului Finanţelor Publice, care exercită competenţe delegate de UCAAPI. |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »