Capitolul 4 - ROLUL ŞI OBIECTIVELE AUDITULUI PUBLIC INTERN - Norma din 2003 GENERALE PRIVIND EXERCITAREA ACTIVITATII DE AUDIT PUBLIC INTERN
M.Of. 130 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Martie 2004
CAPITOLUL A:ROLUL ŞI OBIECTIVELE AUDITULUI PUBLIC INTERN
1.Rolul auditului intern
Carta auditului intern fixează drepturile şi obligaţiile auditorilor interni şi urmăreşte:
- să informeze despre obiectivele şi metodele de audit;
- să clarifice misiunea de audit;
- să fixeze regulile de lucru între auditor şi auditat;
- să promoveze regulile de conduită.
Auditul public intern, conform Legii privind auditul public intern, este definit ca activitate funcţional independentă şi obiectivă, care dă asigurări şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfecţionând activităţile entităţii publice. Ajută entitatea publică să-şi îndeplinească obiectivele printr-o abordare sistematică şi metodică, care evaluează şi îmbunătăţeşte eficienţa şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare.
Auditul public intern nu trebuie să fie confundat cu controlul intern.
Controlul intern, conform Legii privind auditul public intern, reprezintă ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entităţii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în concordanţă cu obiectivele acesteia şi reglementările legale, în vederea asigurării administrării fondurilor în mod economic, eficient şi eficace. Include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele şi procedurile.
Rolul auditului public intern este de a contribui la buna şi efectiva gestiune a fondurilor publice.
Aportul compartimentului de audit public intern constă în promovarea unei culturi privind realizarea unui management efectiv şi eficient în cadrul entităţii publice.
Misiunea compartimentului de audit public intern este de a audita sistemele de control din cadrul entităţii publice în scopul de a evalua eficacitatea şi performanţa structurilor funcţionale în implementarea politicilor, programelor şi acţiunilor în vederea îmbunătăţirii continue a acestora.
2.Obiectivele auditului intern
2.1.Obiectivele compartimentului de audit public intern
Obiectivele compartimentului de audit public intern sunt:
- de a ajuta entitatea publică atât în ansamblul cât şi structurile sale prin intermediul opiniilor şi recomandărilor;
- să gestioneze mai bine riscurile;
- să asigure o mai bună administrare şi păstrare a patrimoniului;
- să asigure o mai bună monitorizare a conformităţii cu regulile şi procedurile existente;
- să asigure o evidenţă contabilă şi un management informatic fiabile şi corecte;
- să îmbunătăţească calitatea managementului, a controlului şi auditului intern;
- să îmbunătăţească eficienţa şi eficacitatea operaţiilor.
2.2.Obiectivele misiunii de audit public intern
Unei misiuni de audit i se pot atribui două obiective principale:
- asigurarea conformităţii procedurilor şi a operaţiunilor cu normele juridice - auditul de regularitate;
- evaluarea rezultatelor privind obiectivele urmărite şi examinarea impactului efectiv - auditul de performanţă.
3.Organizarea auditului public intern în România
3.1.UCAAPI
În cadrul Ministerului Finanţelor Publice se constituie UCAAPI structurată pe compartimente de specialitate, în subordinea directă a ministrului finanţelor publice.
UCAAPI este condusă de un director general, numit de ministrul finanţelor publice, cu avizul CAPI.
UCAAPI are atribuţii de elaborare a strategiei şi a cadrului normativ general, de coordonare şi evaluare a activităţii de audit public intern la nivel naţional şi de realizare a misiunilor de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale.
3.2.CAPI
CAPI este un organism cu caracter consultativ care funcţionează pe lângă UCAAPI şi contribuie la definirea strategiei şi îmbunătăţirea activităţii de audit public intern în sectorul public. CAPI este condus de un preşedinte ales dintre membrii comitetului pentru o perioadă de 3 ani.
3.3.Compartimentul de audit public intern
Compartimentul de audit public intern este constituit la nivelul entităţilor publice. Conducătorul instituţiei publice, sau în cazul altor entităţi publice, organul de conducere colectivă, are obligaţia instituirii cadrului organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public intern.
La instituţiile publice mici, care nu sunt subordonate altor entităţi publice, auditul public intern se limitează la audit de regularitate şi se efectuează de către compartimentele de audit public intern ale MFP.
Conducătorul entităţii publice subordonate poate stabili şi menţine un compartiment funcţional de audit public intern, cu acordul entităţii publice de la nivelul ierarhic imediat superior, iar dacă acest compartiment nu se înfiinţează, auditul entităţii respective se efectuează de către compartimentul de audit public intern al entităţii publice de la nivelul ierarhic imediat superior.