Norma din 2000 privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994

M.Of. 11

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Aprilie 2004
Norma din 2000 privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994
Dată act: 20-dec-2000
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Definiţii şi dispoziţii generale
Art. 1
În sensul prezentei hotărâri, se definesc termenii după cum urmează:
1.1.certificat A.D.R. - certificatul de pregătire profesională eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin Direcţia generală transport rutier, pentru conducătorii auto care efectuează transporturi rutiere de mărfuri periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementările specifice în vigoare;

1.2.certificat de agreare - certificatul eliberat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" pentru anumite tipuri de vehicule rutiere care transportă mărfuri periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementările specifice în vigoare;
1.3.certificat de consilier de siguranţă - certificatul de pregătire profesională eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., pentru consilierul de siguranţă pentru transportul de mărfuri periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementările specifice în vigoare;

1.4.consilier de siguranţă - persoana desemnată de conducerea întreprinderii pentru a organiza transportul rutier al mărfurilor periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementările specifice în vigoare;
1.5.control - orice verificare, control, inspecţie, examinare sau formalitate desfăşurată de autorităţile competente din motive de siguranţă inerente transportului de mărfuri periculoase;

1.6.etichetă de semnalizare a pericolului - inscripţia aplicată pe ambalaje sau vehicule pentru a semnaliza pericolele pe care le prezintă mărfurile periculoase transportate;
1.7.fişă de siguranţă - documentul remis de expeditor conducătorului auto, prin care se dau instrucţiuni scrise privind: identificarea substanţei, natura pericolelor prezentate de aceasta, tipul de echipament de protecţie recomandat să fie utilizat, modul de intervenţie şi de alarmare a autorităţilor în caz de accident sau de eveniment rutier;
1.8.întreprindere - orice persoană fizică sau juridică, cu ori fără scop lucrativ, orice asociaţie sau grup de persoane fără personalitate juridică, cu ori fără scop lucrativ, şi orice organ aflat în subordinea unei autorităţi publice, care are personalitate juridică sau depinde de o autoritate care are personalitate juridică, care transportă, încarcă ori descarcă mărfuri periculoase sau determină transportul acestora, precum şi cele care depozitează temporar, colectează, împachetează ori fac livrări de astfel de mărfuri ca parte a operaţiunii de transport şi care sunt stabilite pe teritoriul României sau desfăşoară pe teritoriul României astfel de activităţi;

1.9.mărfuri periculoase - acele substanţe şi produse al căror transport pe căile rutiere este interzis sau autorizat în condiţiile prevăzute în anexele A şi B la Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), cu amendamentele ulterioare;
1.10.panou de semnalizare a pericolelor - panoul de avertizare de culoare portocalie, având caracteristicile prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), amplasat pe vehiculul rutier, prin care se semnalizează marfa transportată şi natura pericolelor prezentate de aceasta;
1.11.vehicul pentru transportul mărfurilor periculoase - sistemul mecanic care circulă pe drum cu sau fără mijloace proprii de propulsare şi care se utilizează pentru transportul mărfurilor periculoase.
1.12.transport - orice operaţiune de transport rutier efectuată cu un vehicul, integral sau parţial pe drumurile publice din România, inclusiv încărcarea şi descărcarea mărfurilor prevăzute în anexa A la Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.);
1.13.buletin de control - formular înseriat şi numerotat, al cărui model este prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.

Art. 2
(1)Prezentele norme cuprind dispoziţii privind punerea în aplicare, etapizată, pe teritoriul României a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu amendamentele ulterioare, denumit în continuare A.D.R.
(2)Prezentele norme se aplică transporturilor rutiere de mărfuri periculoase care se efectuează integral sau parţial pe drumurile publice din România, cu respectarea reglementărilor privind circulaţia pe drumurile publice.

(3)Prezentele norme se aplică şi activităţilor legate de ambalarea, etichetarea, manipularea, expedierea şi depozitarea mărfurilor periculoase, efectuate de întreprinderi, cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare şi a prevederilor A.D.R.
(4)Prezentele norme nu se aplică transporturilor de mărfuri periculoase efectuate cu vehicule rutiere aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne, precum şi instituţiilor publice componente ale sistemului naţional de apărare, care vor executa aceste transporturi corespunzător normelor proprii elaborate de acestea, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 3
Pentru vehiculele înmatriculate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme Ministerul Transporturilor va urmări aplicarea etapizată până la data de 31 decembrie 2005 a prevederilor A.D.R., corespunzător condiţiilor tehnice care au stat la baza omologării vehiculelor respective la data fabricaţiei, fără ca prin aceasta să se afecteze siguranţa transporturilor.
CAPITOLUL II:Condiţiile specifice de efectuare a transportului rutier al mărfurilor periculoase
Art. 4
(1)Stabilirea condiţiilor specifice de efectuare a transportului rutier al mărfurilor periculoase este de competenţa următoarelor autorităţi publice:
a)Ministerul Transporturilor, pentru:
- reglementarea condiţiilor de efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri periculoase în condiţii de siguranţă a transportului şi de protecţie a mediului;
- reglementarea condiţiilor de omologare, agreare şi inspecţie tehnică periodică a vehiculelor rutiere utilizate pentru transportul anumitor categorii de mărfuri periculoase;
- acordarea certificatelor de pregătire profesională pentru conducătorii de vehicule şi pentru consilierii de siguranţă în transportul mărfurilor periculoase;
- stabilirea, împreună cu Ministerul de Interne şi, după caz, cu autorităţile administraţiei publice locale, a traseelor interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a acestora;
- cercetarea, împreună cu Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreună cu aceste ministere şi cu alte autorităţi/instituţii publice care au competenţe conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mărfurilor periculoase;
b)Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, pentru:
- reglementarea condiţiilor de efectuare a transporturilor rutiere de materiale radioactive în condiţii de siguranţă;
- acordarea certificatelor de pregătire profesională pentru conducătorii de vehicule şi consilierii de siguranţă în transportul rutier de materiale radioactive;
- stabilirea, împreună cu Ministerul Transporturilor şi cu Ministerul de Interne şi, după caz, cu autorităţile publice locale, a traseelor interzise accesului transportului rutier de materiale radioactive;
- cercetarea, împreună cu Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, a evenimentelor produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreună cu acestea şi cu alte instituţii care au competenţe conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului materialelor radioactive;
c)Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, pentru:
- stabilirea condiţiilor şi eliberarea acordului şi/sau a autorizaţiei de mediu pentru agenţii economici care ambalează şi depozitează, în vederea expedierii, mărfuri periculoase şi care transportă asemenea mărfuri;
- cercetarea, împreună cu Ministerul Transporturilor şi cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreună cu acestea şi cu alte instituţii care au competenţe conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mărfurilor periculoase;
d)Ministerul Industriei şi Comerţului, pentru:
- reglementarea condiţiilor de realizare şi de omologare a ambalajelor şi recipientelor destinate transportului mărfurilor periculoase;
- elaborarea normelor privind omologarea suprastructurilor vehiculelor rutiere specializate pentru transportul mărfurilor periculoase;
- elaborarea fişelor de siguranţă tip, pentru substanţele sau grupele de substanţe prevăzute de A.D.R.;
- elaborarea normelor privind ambalarea, etichetarea, expedierea şi depozitarea mărfurilor periculoase în conformitate cu cerinţele A.D.R.;
e)Ministerul de Interne, pentru:
- intervenţia operativă în caz de accident sau de iminenţă a producerii unui eveniment în timpul transportului rutier al mărfurilor periculoase;
- asigurarea intervenţiei în caz de evenimente în care sunt implicate vehicule ce transportă mărfuri periculoase, cu sau fără incendiu, de către echipe speciale dotate, echipate şi instruite corespunzător, din cadrul Corpului Pompierilor Militari şi al Ministerului de Interne - Comandamentul Protecţiei Civile;
- stabilirea, împreună cu Ministerul Transporturilor şi, după caz, şi cu autorităţile administraţiei publice locale, a traseelor interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor;
- cercetarea, împreună cu Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi cu Ministerul Transporturilor, a evenimentelor produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreună cu acestea şi cu alte instituţii care au competenţe conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mărfurilor periculoase;
f)Ministerul de Interne - Comandamentul Protecţiei Civile, pentru:
- elaborarea, împreună cu autorităţile publice şi cu întreprinderile implicate, a planurilor de alarmare şi intervenţie în caz de poluare accidentală a mediului în timpul transportului mărfurilor periculoase;
- organizarea şi realizarea intervenţiilor unităţilor specializate în caz de accidente sau evenimente grave provocate în timpul transportului rutier sau la depozitarea mărfurilor periculoase, pentru limitarea şi înlăturarea efectelor dezastrelor ecologice provocate de acestea;
g)autorităţile administraţiei publice locale, pentru:
- stabilirea şi semnalizarea corespunzătoare a locurilor de parcare destinate vehiculelor ce execută transportul mărfurilor periculoase;
- stabilirea împreună cu Ministerul de Interne a traseelor interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor, pentru drumurile publice din administrare;
- elaborarea unor programe locale de alarmare şi intervenţie în cazul evenimentelor survenite în timpul transportului de mărfuri periculoase;
- participarea la organizarea intervenţiei pentru limitarea efectelor accidentelor şi evenimentelor grave provocate în timpul transportului mărfurilor periculoase.
(2)În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme autorităţile publice prevăzute la alin. (1) vor emite reglementările necesare pentru punerea în aplicare etapizată a prezentei hotărâri în domeniul lor de activitate.
CAPITOLUL III:Obligaţiile întreprinderilor
Art. 5
(1)Întreprinderile care efectuează expediţii şi transporturi rutiere de mărfuri periculoase sau operaţiuni de încărcare/descărcare legate de transportul acestora vor desemna una sau mai multe persoane în calitate de consilier de siguranţă pentru a organiza transportul rutier al mărfurilor periculoase sau operaţiunile de încărcare/descărcare legate de aceste transporturi.
(2)Consilierul de siguranţă va deţine un certificat de pregătire profesională valabil pentru activităţile din domeniul transportului rutier al mărfurilor periculoase, eliberat de Ministerul Transporturilor, conform reglementărilor specifice în vigoare, care va cuprinde şi atribuţiile privind organizarea transportului rutier al mărfurilor periculoase ce revin consilierului de siguranţă în conformitate cu prezentele norme.
Art. 6
Întreprinderile care ambalează, etichetează, expediază cu mijloace de transport rutier şi depozitează mărfuri periculoase pot efectua aceste activităţi dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a)au obţinut acordul şi/sau autorizaţia de mediu, eliberată de autoritatea teritorială pentru protecţia mediului;
b)mărfurile periculoase sunt admise la transportul rutier în condiţiile prevăzute de A.D.R.;
c)mărfurile periculoase nu sunt încărcate peste limita cantitativă admisă la transport, prevăzută în A.D.R.;
d)vehiculul este încărcat în limitele admise la transport pentru categoria respectivă de vehicul;
e)sunt respectate reglementările privind modul de ambalare şi etichetare a mărfurilor periculoase prevăzute de A.D.R.;
f)au eliberat conducătorului auto fişa de siguranţă întocmită conform prescripţiilor A.D.R.;
g)au menţionat în documentul de transport caracterul de marfă periculoasă, denumirea şi numărul de identificare ale acesteia, precum şi că:
- substanţele transportate sunt admise la transportul rutier;
- ambalarea şi etichetarea s-au făcut în conformitate cu prevederile A.D.R.;
- ambalarea în comun, în acelaşi colet sau container, a mai multor substanţe este permisă de prevederile A.D.R.;
- transportul se derulează cu respectarea prevederilor specifice ale A.D.R., cu indicarea acestora;

h)personalul propriu desemnat pentru efectuarea operaţiunilor de încărcare/descărcare a fost instruit pentru efectuarea acestor operaţiuni;
i)la locul de încărcare/descărcare sunt afişate regulile de protecţie ce trebuie respectate pentru efectuarea acestei operaţiuni;
j)respectă regulile de siguranţă aplicabile la efectuarea operaţiunilor de încărcare/descărcare în şi din cisterne;
k)utilizează ambalaje omologate şi autorizate conform A.D.R. şi reglementărilor specifice în vigoare şi care au inspecţia tehnică valabilă;

l)ambalarea în comun, în acelaşi colet sau container, a mărfurilor periculoase expediate este admisă de reglementările în vigoare şi ale A.D.R.;

m)au obţinut autorizaţia de manipulare, respectiv de depozitare a materialelor radioactive, eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, în cazurile prevăzute de reglementările specifice emise de aceasta.
Art. 7
Operatorii de transport care efectuează transporturi de mărfuri periculoase pot efectua aceste activităţi dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)deţin licenţă de transport şi, după caz, licenţă de execuţie pentru vehiculele utilizate la transportul mărfurilor periculoase;
b)deţin certificatul de agreare pentru vehiculul care transportă mărfuri periculoase, eliberat de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», corespunzător tipului de marfă transportată, dacă acest lucru este impus de A.D.R.;

c)vehiculul rutier are dotările şi echipamentele necesare, conform prevederilor A.D.R.;

d)vehiculele care transportă mărfuri periculoase sunt semnalizate pe perioada efectuării transporturilor, conform prevederilor A.D.R., cu panouri şi etichete de pericol, conform reglementărilor specifice în vigoare;
e)conducătorul auto deţine certificat A.D.R. valabil atât pentru clasa respectivă de marfă periculoasă, cât şi pentru tipul de vehicul rutier utilizat, eliberat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin Direcţia generală transport rutier;

f)aplică, în caz de accident sau de eveniment rutier, măsurile de intervenţie şi alarmare prevăzute în fişa de siguranţă. În cazul unui accident care pune în pericol ecosistemul terestru, acvatic sau care poluează grav aerul, va fi anunţată autoritatea teritorială pentru protecţia mediului;
g)respectă regulile privind circulaţia şi staţionarea vehiculelor care efectuează transporturi rutiere de mărfuri periculoase, prevăzute de reglementările în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice şi de A.D.R.;

h)pentru transportul materialelor radioactive deţin autorizaţie de transport şi, dacă este cazul, autorizaţie de expediţie, eliberate de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare;
i)în toate cazurile prevăzute de reglementările privind transportul materialelor radioactive, emise de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, transportul materialelor radioactive se efectuează în colete care deţin autorizaţie de tip eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare sau, în cazul transporturilor internaţionale, validată de aceasta.
Art. 8
Este recomandat ca întreprinderile care efectuează operaţiuni de transport de mărfuri periculoase, precum şi cele care desfăşoară activităţi legate de transportul rutier al mărfurilor periculoase să îşi implementeze şi să certifice sistemul calităţii serviciului conform standardului SR EN ISO 9001/2001.

Art. 9
Este interzis să se aplice pe ambalaje sau pe mijloacele de transport panouri, etichete sau inscripţii, care: - indică pericole inexistente în cazul transportului respectiv; - nu sunt conforme cu caracteristicile mărfurilor transportate.
Art. 10
Expeditorii şi/sau destinatarii transportului de mărfuri periculoase trebuie să asigure, după caz, curăţarea, spălarea, neutralizarea, decontaminarea sau dezinfectarea vehiculului rutier, cu excepţia cazurilor în care această obligaţie, prin contractul de transport, revine operatorului de transport. Operaţiunile respective se vor realiza conform condiţiilor cuprinse în autorizaţiile emise de Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
CAPITOLUL IV:Contravenţii şi sancţiuni
Art. 11
(1)Constituie contravenţii următoarele fapte:
a)încălcarea prevederilor privind circulaţia şi staţionarea vehiculelor care transportă mărfuri periculoase, menţionate în anexa B la A.D.R. şi în art. 218-220 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 85/2003;
b)nedeclararea în documentele de transport, ca marfă periculoasă, a mărfii transportate sau menţionarea neconformă a riscului real al mărfii periculoase transportate, conform prevederilor A.D.R.;
c)utilizarea de vehicule pentru transportul mărfurilor periculoase, care nu sunt semnalizate cu panouri şi etichete de pericol, conform prevederilor A.D.R.;
d)utilizarea vehiculelor care transportă mărfuri periculoase a căror semnalizare cu panouri şi etichete de pericol nu este corespunzătoare mărfurilor transportate, conform prevederilor A.D.R.;
e)lipsa de la bordul autovehiculului a fişelor de siguranţă corespunzătoare mărfurilor periculoase transportate, conform prevederilor A.D.R.;
f)transportul sau încredinţarea pentru transport a unor mărfuri periculoase interzise la transport rutier;
g)transportul sau încredinţarea pentru transport a unor cantităţi de mărfuri periculoase mai mari decât cele permise la transportul rutier;
h)ambalarea în acelaşi colet sau container a unor mărfuri a căror ambalare în comun nu este permisă, conform prevederilor A.D.R.;
i)neaplicarea pe ambalaje, recipiente sau cisterne a etichetelor de pericol, conform prevederilor A.D.R.;
j)aplicarea necorespunzătoare pe ambalaje, recipiente sau cisterne a etichetelor de pericol, conform prevederilor A.D.R.;
k)neefectuarea operaţiunilor de curăţare, spălare, neutralizare, decontaminare sau dezinfectare a vehiculului rutier după descărcarea mărfurilor periculoase ori efectuarea neconform prevederilor A.D.R. a acestor operaţiuni;
l)nedesemnarea consilierilor de siguranţă de către întreprinderi;
m)nerespectarea măsurilor de alarmare şi intervenţie prevăzute în fişa de siguranţă, în cazul unor' evenimente;
n)încărcarea cu mărfuri periculoase sau utilizarea pentru transportul acestora a cisternelor, containerelor-cisternă ori a vehiculelor pentru transport de produse explozive care nu au certificat de agreare eliberat de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», valabil şi corespunzător mărfii transportate;
o)utilizarea de cisterne sau recipiente şi ambalaje care prezintă pierderi de mărfuri periculoase ca urmare a lipsei de etanşeitate;
p)transportul de mărfuri periculoase în vehicule rutiere care nu au dotările şi echipamentele necesare conform prevederilor A.D.R. ori pentru care conducătorul auto nu deţine certificatul A.D.R. corespunzător;
q)nedeţinerea la bordul vehiculului a documentelor necesare pentru transportul mărfurilor periculoase conform prevederilor A.D.R.;
r)utilizarea de personal neinstruit pentru efectuarea operaţiunilor de manipulare a mărfurilor periculoase, conform prevederilor A.D.R.;
s)utilizarea la transportul rutier a ambalajelor, recipientelor care nu corespund normelor prevăzute de A.D.R. sau care nu sunt autorizate, după caz;
t)expedierea de mărfuri în cisterne cu un grad de umplere neconform prescripţiilor tehnice;
u)lipsa menţiunilor expeditorului în documentele de transport, conform prevederilor A.D.R.

Art. 12
(1)Contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. b), c) şi e) se sancţionează cu amendă de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei, care se aplică întreprinderii care expediază şi/sau celei care transportă mărfurile periculoase.
(2)Contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. d), f), g), h), i), j), k), I), m), n), o), p), q), r), s), t) şi u) se sancţionează cu amendă de la 35.000.000 lei la 40.000.000 lei, care se aplică întreprinderii care expediază şi/sau celei care transportă mărfurile periculoase.
(3)Contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. a) se sancţionează cu amendă de la 3.500.000 lei la 4.000.000 lei, care se aplică conducătorului auto.
(4)În cazul în care, în termen de 6 luni de la aplicarea sancţiunii, contravenientul săvârşeşte aceeaşi contravenţie pentru care a fost sancţionat anterior, limitele amenzilor aplicate potrivit art. 12 se vor dubla.

Art. 13
(1)Contravenţiile prevăzute la art. 11 se constată şi se sancţionează de către:
a)personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, la sediul operatorilor de transport, la locurile de parcare, precum şi în trafic şi în punctele de trecere a frontierei, împreună cu personalul specializat şi anume desemnat din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b)personalul împuternicit de Ministerul Economiei şi Comerţului, în locurile de producere, ambalare, etichetare, încărcare/descărcare, depozitare a mărfurilor periculoase, precum şi în cele de curăţare a ambalajelor, cisternelor şi vehiculelor care au fost utilizate la transportul mărfurilor periculoase;
c)personalul împuternicit de preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, în toate situaţiile în care sunt deţinute sau transportate materiale radioactive;
d)personalul împuternicit de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, în toate situaţiile, iar în trafic, împreună cu organele competente ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2)Un raport privind contravenţiile prevăzute la art. 11, constatate şi sancţionate de personalul împuternicit prevăzut la alin. (1), va fi transmis trimestrial Direcţiei generale transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. În baza rapoartelor primite, Direcţia generală transport rutier va înainta ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului un raport anual al contravenţiilor amintite.
(3)Contravenţiilor prevăzute la art. 11 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.

Art. 14
[textul din Art. 14 din capitolul IV a fost abrogat la 15-apr-2004 de Art. I, punctul 13. din Hotarirea 258/2004]
CAPITOLUL V:Dispoziţii finale
Art. 15
(1)Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului şi Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare îşi vor exercita atribuţiile de control al transporturilor rutiere de mărfuri periculoase conform prezentelor norme şi reglementărilor specifice proprii.
(2)Autorităţile menţionate la alin. (1) se vor asigura că un număr important de transporturi rutiere de mărfuri periculoase fac obiectul controalelor prevăzute în prezentele norme, pentru a se verifica conformarea acestora la legislaţia din domeniul transportului rutier al mărfurilor periculoase.
(3)Controalele menţionate la alin. (2) vor fi efectuate atât în trafic, cât şi la punctele de încărcare/descărcare a mărfurilor.

Art. 16
(1)Personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei şi Comerţului, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi de Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, pentru activitatea de control al transportului mărfurilor periculoase, are obligaţia să deţină cunoştinţe profesionale privind transportul rutier al mărfurilor periculoase.
(2)Autorităţile publice prevăzute la alin. (1) vor lua măsuri pentru instruirea până la data de 31 decembrie 2001 a personalului propriu, împuternicit pentru activitatea de control.
Art. 17
(1)Locurile în care se efectuează controale, stabilite de autorităţile competente şi/sau de personalul împuternicit pentru activitatea de control, trebuie să permită ca vehiculele care au încălcat prevederile prezentelor norme să poată fi aduse în conformitate cu acestea sau, dacă autoritatea care efectuează controlul consideră necesar, să poată fi imobilizate pe loc sau în condiţii de siguranţă într-un spaţiu destinat acestui scop, situat în apropierea locului ales pentru control.
(2)Fără a aduce prejudicii altor sancţiuni care pot fi impuse, dacă la efectuarea controlului se constată că prin continuarea deplasării vehiculului se periclitează în mod evident siguranţa traficului, a transportului sau a mediului înconjurător, personalul împuternicit pentru activitatea de control are obligaţia de a imobiliza vehiculul pe loc sau într-un spaţiu destinat acestui scop, conform reglementărilor în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice, până când cauzele care au determinat imobilizarea sunt eliminate.
(3)În situaţia în care, în termen de 24 de ore de la imobilizarea vehiculului, contravenientul nu a eliminat cauzele care au stat la baza acesteia, personalul împuternicit care efectuează operaţiunile de control poate apela la o terţă parte care să elimine cauzele imobilizării, costurile operaţiunilor de eliminare fiind suportate de către contravenient.
(4)Dacă într-un punct de trecere a frontierei se prezintă un vehicul înmatriculat în alt stat care intenţionează să intre în România şi despre care autorităţile care realizează controale specifice în punctele de trecere a frontierei au suspiciuni privind respectarea prevederilor prezentelor norme, acestea pot solicita, după caz, uneia sau mai multor autorităţi dintre cele enumerate la art. 15 alin. (1) efectuarea unui control privind respectarea prezentelor norme în acel punct de trecere a frontierei. În cazul în care, în urma controlului efectuat de autorităţile prevăzute la art. 15 alin. (1), se constată că vehiculul în cauză încalcă prevederile prezentelor norme, iar acest fapt duce în mod evident la periclitarea siguranţei traficului sau a mediului, autorităţile competente vor interzice accesul acestui vehicul pe teritoriul României.
(5)Dacă este cazul, cu condiţia ca aceasta să nu pericliteze siguranţa rutieră sau siguranţa mediului, pot fi luate probe din mărfurile transportate pentru a fi examinate în laboratoarele recunoscute de autoritatea competentă.
(6)Controalele vor avea loc aleatoriu şi vor acoperi, pe cât posibil, o zonă extinsă a reţelei rutiere.
(7)Controalele nu vor depăşi o perioadă de timp rezonabilă.

Art. 171
(1)Autorităţile menţionate la art. 15 alin. (1) vor efectua controale şi la sediile întreprinderilor stabilite în România, ca măsură preventivă sau ca urmare a înregistrării, în cadrul controalelor în trafic, a unor încălcări ale prevederilor prezentelor norme.
(2)Scopul controalelor menţionate la alin. (1) este verificarea respectării condiţiilor de siguranţă pentru transportul de mărfuri periculoase prevăzute în prezentele norme.
(3)Dacă la efectuarea controalelor menţionate la alin. (1) se constată una sau mai multe încălcări ale prevederilor prezentelor norme, fără a aduce prejudicii altor sancţiuni care pot fi impuse, transportul respectiv va fi adus la parametrii reglementaţi de prezentele norme înainte ca mărfurile să părăsească întreprinderea; în caz contrar, autorităţile care efectuează controlul vor interzice derularea transportului, potrivit atribuţiilor specifice proprii.

Art. 18
(1)Cu ocazia efectuării controlului se completează buletinul de control de către autoritatea competentă care a efectuat controlul, în trei exemplare. Un exemplar al buletinului de control se va remite conducătorului auto, care îl va prezenta la cerere pentru a simplifica sau evita, unde este posibil, alte controale. Autorităţile competente pentru control pot impune măsuri specifice pentru controale detaliate".

(2)Buletinul de control nu exclude posibilitatea efectuării unui control ulterior.
Art. 19
Vehiculele înmatriculate în alte ţări pot circula pe teritoriul României încărcate cu mărfuri periculoase, cu respectarea condiţiilor prevăzute de A.D.R.
Art. 20
(1)Contravenţiile prevăzute la art. 11, săvârşite pe teritoriul României de către întreprinderi cu sediul în alte state sau de către conducătorii autovehiculelor înmatriculate în alte state, se constată şi se sancţionează în conformitate cu prevederile prezentelor norme. Sancţiunile prevăzute la art. 12 se aplică conducătorului auto, procedându-se la imobilizarea vehiculului, conform reglementărilor în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice, până la achitarea amenzii şi, dacă este cazul, până la eliminarea stării de pericol.

(2)Măsurile luate în aplicarea prevederilor alin. (1) se vor comunica de către organul de control constatator Ministerului Transporturilor, care va sesiza autoritatea competentă din statul în care este înmatriculat autovehiculul.
Art. 21
Textul tradus al anexelor A şi B la A.D.R., reactualizat cu amendamentele adoptate ulterior, se asigură, la cererea celor interesaţi, de către Ministerul Transporturilor prin Regia Autonomă "Registrul Auto Român".
ANEXĂ:BULETIN DE CONTROL

BULETIN DE CONTROL

Seria: BCADR Nr ............

1. Locul controlului ....................................... 2. Data ................... 3. Ora ............

4. Simbolul naţional al vehiculului şi numărul de înmatriculare ...............................................

5. Simbolul naţional al remorcii/semiremorcii şi numărul de înmatriculare .......................................

6. Tipul vehiculului ....................................................................................

7. Întreprinderea care derulează transportul/adresa .........................................................

8. Naţionalitatea ......................................................................................

9. Conducătorul vehiculului .............................................................................

10. Ajutorul conducătorului vehiculului .....................................................................

11. Expeditorul, adresa, locul de încărcare1) ...............................................................

12. Destinatarul, adresa, locul de descărcare1) .............................................................

13. Cantitatea totală de mărfuri periculoase pe unitatea de transport ...........................................

14. Depăşirea limitelor prevăzute în cap. 3.3 din ADR Da Nu

15. Transport în:

cisternă fixă cisternă mobilă container-cisternă vehicul baterie

în vrac în container ambalate

Documente la bord:

16. Existenţa documentului/documentelor de transport/însoţire: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

17. Existenţa instrucţiunilor scrise (fişei/fişelor de siguranţă): verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

18. Existenţa autorizaţiei bilaterale/acordului multilateral/naţionale: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

19. Existenţa certificatului de agreare a vehiculului: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

20. Existenţa certificatului de pregătire profesională a şoferului: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

Circulaţia vehiculului:

21. Mărfurile autorizate pentru transport: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

22. Mărfurile în vrac: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

23. Transporturi în cisternă: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

24. Transporturi în container: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

25. Mărfurile autorizate pentru tipul de vehicul: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

26. Interdicţia încărcăturii mixte: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

27. Manevrarea şi depozitarea2); verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

28. Scurgeri ale mărfurilor sau deteriorări ale ambalajelor2); verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

29. Numărul ONU/etichetarea ambalajului/codul ONU de ambalare1,2): verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

30. Marcarea vehiculului şi/sau a containerului: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

31. Eticheta/etichetele de pericol pentru cisternă sau transportul în vrac: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

32. Existenţa a câte unei lămpi portabile pentru fiecare membru al echipajului vehiculului: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

33. Existenţa a cel puţin unei benzi de semnalizare adezive/vehicul: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

34. Existenţa a două dispozitive de avertizare amplasabile în poziţie verticală: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

35. Existenţa stingătorului/stingătoarelor de incendii: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

36. Existenţa a câte unei veste sau a câte unui echipament având marcaje de avertizare, pentru fiecare membru al echipajului vehiculului: verificare stabilirea contravenţiei nu este cazul

37. Diverse/Observaţii ..................................................................................

38. Autoritatea/Funcţionarul/Ofiţerul care a efectuat inspecţia ..................................................

_________

1) Se declară la "Observaţii" pentru operaţiunile de transport grupate.

2) Verificarea violărilor vizibile.