Capitolul ii - Organizarea şi funcţionarea serviciilor de educaţie timpurie complementare - Metodologie din 2024 de organizare şi funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementare

M.Of. 1249

În vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2024
CAPITOLUL II:Organizarea şi funcţionarea serviciilor de educaţie timpurie complementare
SECŢIUNEA 1:Înfiinţarea serviciilor de educaţie timpurie complementare
Art. 4
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare se înfiinţează la iniţiativa unităţilor administrativ-teritoriale sau a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în situaţia în care nu există suficiente creşe şi/sau grădiniţe ori în situaţia în care numărul de locuri din creşe şi grădiniţe disponibil este mai mic decât numărul de copii de vârstă antepreşcolară sau preşcolară din circumscripţia şcolară sau din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Acestea funcţionează ca structuri ale unităţilor de învăţământ din acea unitate administrativ-teritorială sau din alte unităţi administrativ-teritoriale.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare pot fi înfiinţate şi organizate în sistem public şi privat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu cel puţin două grupe de copii.
(3)În cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare se respectă standardele pentru serviciile de educaţie timpurie aprobate prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, la propunerea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP).
Art. 5
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare particulare, ca structuri ale unităţilor de învăţământ preuniversitar particular cu personalitate juridică, acreditate pentru nivelul de învăţământ preşcolar, îşi organizează şi îşi desfăşoară activităţile specifice în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, cu respectarea aceloraşi criterii, standarde şi indicatori de performanţă ca cei pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare particulare dispun de autonomie organizatorică şi economico-financiară, în conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6
(1)Evidenţa serviciilor de educaţie timpurie complementare se gestionează în aplicaţia informatizată Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare şi serviciile standard de educaţie timpurie se regăsesc în documentele strategice de dezvoltare locală, la secţiunea "Educaţie".
SECŢIUNEA 2:Organizarea serviciilor de educaţie timpurie complementare. Structura anului şcolar
Art. 7
(1)Activitatea unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, publice şi private, care au nivelul preşcolar şi/sau antepreşcolar şi care au înfiinţat, ca structură, un serviciu de educaţie timpurie complementar se organizează în baza prevederilor prezentei metodologii, ale Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie.
(2)Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare stabileşte normele cu caracter de obligativitate pentru întregul personal didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea respectivă, pentru părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor, precum şi norme pe domenii de activitate, particularizând aspectele specifice serviciului de educaţie timpurie complementar.
(3)Personalul didactic şi nedidactic din serviciul de educaţie timpurie complementar îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Proiectul de dezvoltare instituţională (PDI) al unităţii de învăţământ cu personalitate juridică căreia îi este asociat acest serviciu.
Art. 8
(1)Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare se organizează pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca vârstă şi pot conţine inclusiv copii antepreşcolari şi preşcolari.
(2)Numărul de copii la grupă este în medie 15, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 20.
(3)Programul de funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementare urmăreşte acoperirea nevoilor copiilor şi a părinţilor acestora şi poate fi flexibil, însă nu poate depăşi 5 ore pe zi.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), programul serviciilor de educaţie timpurie complementare înfiinţate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană poate fi de maximum 10 ore pe zi.
(5)Programul-cadru zilnic de activităţi al unui serviciu de educaţie timpurie complementar se elaborează de conducerea unităţii de învăţământ cu personalitate juridică în cadrul căreia funcţionează şi se aprobă de către inspectoratul şcolar.
Art. 9
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare, structuri în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar, sunt:
a)servicii tip grădiniţă comunitară;
b)servicii tip ludotecă şi/sau grup de joacă.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare tip grădiniţă comunitară oferă un program educaţional pentru copiii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani care urmăreşte parcurgerea integrală a Curriculumului pentru educaţia timpurie.
(3)Serviciile de educaţie timpurie complementare tip ludotecă şi/sau grup de joacă oferă un program educaţional pentru copiii antepreşcolari şi, în mod excepţional, pentru preşcolarii până la 4 ani, cu activităţi de joc şi recreative specifice fiecărei grupe de vârstă, care urmăresc dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic, cognitiv, socioemoţional, precum şi din punctul de vedere al dezvoltării limbajului în conformitate cu nivelul minimal menţionat în Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul preşcolar, parte a Curriculumului pentru educaţia timpurie.
(4)Serviciile prevăzute la alin. (1) implică şi servicii de informare şi consiliere a părinţilor, servicii de terapie logopedică şi servicii de asistenţă psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar şi de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională/centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, denumite în continuare CMBRAE/CJRAE.
(5)Serviciile de educaţie timpurie complementare funcţionează ca structuri arondate unor unităţi de învăţământ preuniversitar. Serviciile de educaţie timpurie complementare se oferă în baza unui contract educaţional încheiat între părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor şi conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar care are, ca structură, serviciul de educaţie timpurie complementar.
Art. 10
(1)La nivelul serviciului de educaţie timpurie complementar există următoarele documente de evidenţă:
a)registru de evidenţă/prezenţă a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
b)registru de evidenţă a meniurilor pentru serviciul tip grădiniţă comunitară;
c)registru de evidenţă a stării de sănătate a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
d)dosar personal pentru fiecare copil din fiecare tip de serviciu.
(2)Dosarul personal al copilului cuprinde cel puţin următoarele documente:
a)cerere de înscriere;
b)copie de pe certificatul de naştere al copilului;
c)copie de pe actele de identitate ale părinţilor sau reprezentanţilor legali şi, după caz, copie a hotărârii judecătoreşti de plasament sau a sentinţei de încredinţare în vederea adopţiei;
d)adeverinţa de înscriere în colectivitate şi dovada de (re)vaccinare, eliberate de medicul de familie sau de medicul colectivităţii din care provine copilul, în cazul transferului, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a) din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor, cu modificările ulterioare;
e)contractul educaţional încheiat între părintele/reprezentantul legal al copilului şi conducerea unităţii.
Art. 11
Structura anului şcolar pentru serviciile de educaţie timpurie complementare prevăzute la art. 9 alin. (1) este aceeaşi cu cea stabilită pentru învăţământul preuniversitar, respectiv pentru educaţia antepreşcolară şi pentru învăţământul preşcolar, şi se stabileşte de Ministerul Educaţiei, conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12
(1)Planul de şcolarizare se stabileşte anual de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi se înaintează Ministerului Educaţiei în vederea aprobării cifrelor de şcolarizare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar.
(2)Planul de şcolarizare pentru serviciile de educaţie timpurie complementare particulare se stabileşte de către persoana juridică iniţiatoare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi se avizează de către inspectoratul şcolar.
(3)Planul de şcolarizare pentru serviciile de educaţie timpurie complementare aprobat/avizat de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti este adus la cunoştinţa părinţilor/reprezentanţilor legali prin afişare la avizier sau prin postare pe site-ul unităţii respective.
Art. 13
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare funcţionează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanţelor şcolare, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare îşi pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului şcolar şi cu informarea părinţilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curăţenie, reparaţii sau dezinsecţie.
SECŢIUNEA 3:Înscrierea, transferul, scoaterea din evidenţă a copiilor în/din serviciile de educaţie timpurie complementare
Art. 14
(1)Înscrierea copiilor în serviciile de educaţie timpurie complementare se face conform precizărilor şi calendarului specific transmise anual de Ministerul Educaţiei, criteriilor specifice stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau, după caz, de autoritatea administraţiei publice locale. Copiii antepreşcolari şi preşcolari pot fi înscrişi în serviciile de educaţie timpurie complementare în timpul anului şcolar.
(2)Condiţiile şi criteriile generale pentru înscrierea copiilor în serviciile de educaţie timpurie complementare sunt stabilite, anual, de către Ministerul Educaţiei.
(3)La înscrierea copiilor în serviciile de educaţie timpurie complementare nu se percep taxe de înscriere.
(4)Este interzis refuzul înscrierii copiilor în serviciile de educaţie timpurie complementare pe criterii discriminatorii bazate pe rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, dizabilitate ori apartenenţa la o categorie defavorizată.
Art. 15
(1)Actele necesare înscrierii copiilor în serviciile de educaţie timpurie complementare sunt prevăzute la art. 10 alin. (2).
(2)Cererea de înscriere se depune conform calendarului prevăzut la art. 14 alin. (1).
(3)În cazul absenţei copilului din serviciul de educaţie timpurie complementar pentru o perioadă mai mare de 3 zile consecutive, se va prezenta avizul epidemiologic eliberat de către medicul de familie al copilului, cu maximum 48 de ore înainte de întoarcerea în colectivitate.
(4)Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de evidenţă a copiilor.
(5)Registrul prevăzut la alin (4) cuprinde numele şi prenumele copilului, data naşterii, domiciliul, data intrării copilului în unitate şi o rubrică de observaţii, unde se vor scrie data transferului copilului şi unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidenţele unităţii şi motivul acesteia.
(6)Prelucrarea datelor cu caracter personal în procesul de înscriere/transfer/scoatere din evidenţă a/al copiilor se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
Art. 16
Scoaterea copilului din evidenţa serviciului de educaţie timpurie complementar se face în următoarele situaţii:
a)în cazul unor afecţiuni cronice, la recomandarea medicului;
b)în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutive fără motivare;
c)la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al copilului.
SECŢIUNEA 4:Asigurarea mediului educaţional adecvat în serviciile de educaţie timpurie complementare
Art. 17
Spaţiile aferente serviciilor de educaţie timpurie complementare prevăzute la art. 9 alin. (1) respectă Normele de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 18
Spaţiul din serviciul de educaţie timpurie complementar trebuie amenajat primitor şi atractiv şi trebuie să fie organizat astfel încât să existe cel puţin două săli de grupă, un spaţiu în aer liber, o încăpere pentru primire - vestiar, un spaţiu pentru servirea mesei, în cazul serviciului tip grădiniţă comunitară, şi o cameră/un centru de resurse pentru părinţi.
Art. 19
(1)Încăperea pentru primirea copiilor din serviciile de educaţie timpurie complementare, respectiv vestiarul trebuie iluminat şi ventilat natural şi trebuie dotat cu mobilier funcţional, adaptat vârstei copiilor şi uşor de igienizat.
(2)Încăperea trebuie să aibă acces direct la un grup sanitar dotat/echipat cu cel puţin o chiuvetă şi să fie dotată/echipată cu cuiere la înălţimea copiilor, dulapuri pentru păstrarea îmbrăcăminţii copiilor şi bănci de dimensiuni adecvate.
Art. 20
(1)Spaţiul sălii de grupă din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar tip grădiniţă comunitară trebuie să fie împărţit în cel puţin două zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfăşura activităţi mai zgomotoase, şi zona pentru activitate/învăţare, unde se vor desfăşura activităţile care necesită linişte şi concentrare, aşa cum prevede Curriculumul pentru educaţia timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)În sala de grupă din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar tip ludotecă şi/sau grup de joacă mobilierul trebuie să ofere suficient spaţiu pentru mişcare şi joc, dar şi spaţii de învăţare pentru copiii care beneficiază de acest serviciu.
Art. 21
Microclimatul din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare trebuie să respecte normele de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor prevăzute la art. 17.