Secţiunea 2 - Organizarea serviciilor de educaţie timpurie complementare. Structura anului şcolar - Metodologie din 2024 de organizare şi funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementare
M.Of. 1249
În vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2024
SECŢIUNEA 2:Organizarea serviciilor de educaţie timpurie complementare. Structura anului şcolar
Art. 7
(1)Activitatea unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, publice şi private, care au nivelul preşcolar şi/sau antepreşcolar şi care au înfiinţat, ca structură, un serviciu de educaţie timpurie complementar se organizează în baza prevederilor prezentei metodologii, ale Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie.
(2)Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare stabileşte normele cu caracter de obligativitate pentru întregul personal didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea respectivă, pentru părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor, precum şi norme pe domenii de activitate, particularizând aspectele specifice serviciului de educaţie timpurie complementar.
(3)Personalul didactic şi nedidactic din serviciul de educaţie timpurie complementar îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Proiectul de dezvoltare instituţională (PDI) al unităţii de învăţământ cu personalitate juridică căreia îi este asociat acest serviciu.
Art. 8
(1)Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare se organizează pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca vârstă şi pot conţine inclusiv copii antepreşcolari şi preşcolari.
(2)Numărul de copii la grupă este în medie 15, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 20.
(3)Programul de funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementare urmăreşte acoperirea nevoilor copiilor şi a părinţilor acestora şi poate fi flexibil, însă nu poate depăşi 5 ore pe zi.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), programul serviciilor de educaţie timpurie complementare înfiinţate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană poate fi de maximum 10 ore pe zi.
(5)Programul-cadru zilnic de activităţi al unui serviciu de educaţie timpurie complementar se elaborează de conducerea unităţii de învăţământ cu personalitate juridică în cadrul căreia funcţionează şi se aprobă de către inspectoratul şcolar.
Art. 9
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare, structuri în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar, sunt:
a)servicii tip grădiniţă comunitară;
b)servicii tip ludotecă şi/sau grup de joacă.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare tip grădiniţă comunitară oferă un program educaţional pentru copiii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani care urmăreşte parcurgerea integrală a Curriculumului pentru educaţia timpurie.
(3)Serviciile de educaţie timpurie complementare tip ludotecă şi/sau grup de joacă oferă un program educaţional pentru copiii antepreşcolari şi, în mod excepţional, pentru preşcolarii până la 4 ani, cu activităţi de joc şi recreative specifice fiecărei grupe de vârstă, care urmăresc dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic, cognitiv, socioemoţional, precum şi din punctul de vedere al dezvoltării limbajului în conformitate cu nivelul minimal menţionat în Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul preşcolar, parte a Curriculumului pentru educaţia timpurie.
(4)Serviciile prevăzute la alin. (1) implică şi servicii de informare şi consiliere a părinţilor, servicii de terapie logopedică şi servicii de asistenţă psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar şi de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională/centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, denumite în continuare CMBRAE/CJRAE.
(5)Serviciile de educaţie timpurie complementare funcţionează ca structuri arondate unor unităţi de învăţământ preuniversitar. Serviciile de educaţie timpurie complementare se oferă în baza unui contract educaţional încheiat între părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor şi conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar care are, ca structură, serviciul de educaţie timpurie complementar.
Art. 10
(1)La nivelul serviciului de educaţie timpurie complementar există următoarele documente de evidenţă:
a)registru de evidenţă/prezenţă a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
b)registru de evidenţă a meniurilor pentru serviciul tip grădiniţă comunitară;
c)registru de evidenţă a stării de sănătate a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
d)dosar personal pentru fiecare copil din fiecare tip de serviciu.
(2)Dosarul personal al copilului cuprinde cel puţin următoarele documente:
a)cerere de înscriere;
b)copie de pe certificatul de naştere al copilului;
c)copie de pe actele de identitate ale părinţilor sau reprezentanţilor legali şi, după caz, copie a hotărârii judecătoreşti de plasament sau a sentinţei de încredinţare în vederea adopţiei;
d)adeverinţa de înscriere în colectivitate şi dovada de (re)vaccinare, eliberate de medicul de familie sau de medicul colectivităţii din care provine copilul, în cazul transferului, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a) din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor, cu modificările ulterioare;
e)contractul educaţional încheiat între părintele/reprezentantul legal al copilului şi conducerea unităţii.
Art. 11
Structura anului şcolar pentru serviciile de educaţie timpurie complementare prevăzute la art. 9 alin. (1) este aceeaşi cu cea stabilită pentru învăţământul preuniversitar, respectiv pentru educaţia antepreşcolară şi pentru învăţământul preşcolar, şi se stabileşte de Ministerul Educaţiei, conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12
(1)Planul de şcolarizare se stabileşte anual de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi se înaintează Ministerului Educaţiei în vederea aprobării cifrelor de şcolarizare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar.
(2)Planul de şcolarizare pentru serviciile de educaţie timpurie complementare particulare se stabileşte de către persoana juridică iniţiatoare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi se avizează de către inspectoratul şcolar.
(3)Planul de şcolarizare pentru serviciile de educaţie timpurie complementare aprobat/avizat de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti este adus la cunoştinţa părinţilor/reprezentanţilor legali prin afişare la avizier sau prin postare pe site-ul unităţii respective.
Art. 13
(1)Serviciile de educaţie timpurie complementare funcţionează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanţelor şcolare, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.
(2)Serviciile de educaţie timpurie complementare îşi pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului şcolar şi cu informarea părinţilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curăţenie, reparaţii sau dezinsecţie.