Secţiunea 3 - Înregistrarea naşterii - Metodologie din 2011 cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 151
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2019
SECŢIUNEA 3:Înregistrarea naşterii
Art. 28
(1)Înregistrarea naşterii se face de structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul.
(2)În registrul de naşteri se înregistrează copilul născut viu şi copilul născut mort.
(3)Înregistrarea gemenilor se face prin întocmirea actului de naştere, separat, pentru fiecare copil. În acelaşi mod se procedează şi în cazul gemenilor siamezi.
Art. 29
(1)Termenul pentru declararea şi înregistrarea naşterii copilului este de:
a)30 de zile de la data naşterii, pentru copilul născut viu şi aflat în viaţă;
b)3 zile de la data naşterii, pentru copilul născut mort;
c)24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 de zile;
d)30 de zile pentru copilul găsit sau părăsit de mamă în maternitate/unităţi sanitare.
(2)Termenele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi d) se socotesc de la data naşterii şi cuprind atât ziua naşterii, respectiv a găsirii, cât şi ziua în care se face declaraţia.
Art. 30
(1)Înregistrarea naşterii în termenele prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. a) şi c) se face în baza următoarelor documente:
a)certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ştampila unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului;
b)actul de identitate al mamei şi al declarantului, dacă naşterea nu este declarată de mamă;
c)certificatul de căsătorie al părinţilor copilului, în original şi fotocopie, iar dacă aceştia poartă nume de familie diferit, declaraţia scrisă cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul, semnată de ambii părinţi în faţa ofiţerului de stare civilă sau a notarului public;
d)declaraţia de recunoaştere a copilului născut în afara căsătoriei, dată de către tată în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează naşterea, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 41. Tatăl minor îl poate recunoaşte singur pe copilul său dacă face dovada discernământului la momentul recunoaşterii, prin efectuarea expertizei psihiatrice.
(2)În situaţia în care unul dintre părinţi sau ambii sunt cetăţeni străini sau apatrizi, sunt necesare documentele prevăzute la alin. (1), precum şi următoarele:
a)paşaportul părintelui cetăţean străin sau apatrid/părinţilor cetăţeni străini sau apatrizi, respectiv actul de identitate pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene ori Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene sau, după caz, documentul de identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări, în original şi în fotocopie. În cazul cetăţenilor străini sau apatrizilor ale căror acte de identitate/călătorie nu conţin date înscrise prin utilizarea alfabetului latin se solicită traducerea legalizată a filei care conţine datele de identificare ale persoanei; dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod distinct care este numele de familie şi prenumele se solicită declaraţia notarială a titularului în acest sens;
b)certificatul de căsătorie al părinţilor copilului, înregistrat în registrele de stare civilă române, dacă unul dintre părinţi este cetăţean român; dacă ambii părinţi sunt cetăţeni străini se prezintă certificatul de căsătorie, în original, precum şi traducerea legalizată a acestuia, apostilate/supralegalizate conform art. 72 alin. (6).
c)declaraţia dată de părinţii solicitanţi de azil sau beneficiari ai protecţiei internaţionale în România în faţa ofiţerului de stare civilă, în cazul în care aceştia nu pot prezenta certificatul de căsătorie emis de autorităţile străine în faţa cărora a fost oficiată căsătoria, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 181.
(21)În cazul în care părinţii solicitanţi de azil sau beneficiari ai protecţiei internaţionale în România nu deţin paşaportul sau actul de identitate eliberat de statul ai cărui cetăţeni sunt, iar în cazul apatrizilor, paşaportul emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor din anul 1954, la rubrica menţiuni din actul şi certificatul de naştere al copilului se înscrie menţiunea "Identitatea părinţilor/tatălui/mamei este declarată".
(22)Dispoziţiile alin. (21) se aplică după efectuarea în prealabil de către personalul cu atribuţii de stare civilă a unor verificări la nivelul centrelor regionale de proceduri şi cazare a solicitanţilor de azil din subordinea Inspectoratului General pentru Imigrări, în vederea confirmării identităţii declarate a părintelui/părinţilor.
(3)În situaţia în care ambii părinţi au vârsta sub 14 ani este necesar documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), certificatul de naştere al mamei, precum şi actul de identitate al reprezentantului legal al acesteia sau al declarantului, dacă declararea naşterii nu este făcută de reprezentantul legal al mamei copilului.
(4)În situaţia în care mama copilului are vârsta sub 14 ani, iar tatăl nu recunoaşte copilul, sunt necesare documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), precum şi următoarele:
a)certificatul de naştere al mamei;
b)actul de identitate al reprezentantului legal al mamei sau al declarantului, dacă declararea naşterii nu este făcută de reprezentantul legal al mamei.
(5)Actele de identitate/paşapoartele sau documentele de identitate eliberate de Inspectoratul General pentru Imigrări ale părinţilor, ale reprezentanţilor legali şi, după caz, al declarantului, precum şi certificatele de stare civilă prezentate se restituie imediat după compararea datelor, păstrându-se fotocopii ale acestora, certificate pentru conformitate de persoana care primeşte cererea.
(6)În cazul în care căsătoria părinţilor a fost încheiată în străinătate şi nu a fost transcrisă/înscrisă în registrele de stare civilă române, se procedează la transcrierea/înscrierea în regim de urgenţă a certificatelor de stare civilă emise de autorităţile străine în registrele de stare civilă române; naşterea copilului se înregistrează după transcrierea/înscrierea căsătoriei părinţilor.
(7)C.N.P. se atribuie doar copiilor cetăţeni români.
(8)În cazul în care prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al naşterii este diferit de cel declarat, înregistrarea naşterii se face în baza declaraţiei scrise, semnată de ambii părinţi, dată în faţa ofiţerului de stare civilă sau a notarului public, din care să rezulte prenumele copilului.
(9)În lipsa acordului părinţilor cu privire la numele de familie al copilului, instanţa de tutelă hotărăşte numele copilului şi comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă la S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naştere; certificatul de naştere se eliberează numai după înscrierea menţiunii privind stabilirea numelui de familie de către instanţa de tutelă.
(10)Prevederile alin. (9) se aplică şi în cazul în care ofiţerul de stare civilă a refuzat înscrierea prenumelui, în conformitate cu art. 15 alin. (2) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar părinţii nu vor să opteze pentru un alt prenume.
(11)Când declaraţia naşterii este făcută de un cetăţean străin/apatrid necunoscător al limbii române ori de o persoană cu handicap auditiv sau surdocecitate, documentele necesare înregistrării actului se solicită prin intermediul unui interpret şi traducător autorizat sau, după caz, interpret autorizat al limbajului mimico-gestual ori al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate; ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă încheie un proces-verbal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 182.
(12)În cazul în care părinţii au domicilii diferite, părintele care declară naşterea va da o declaraţie din care să rezulte la care dintre părinţi are domiciliul copilul, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 19.
(13)În cazul în care declararea naşterii se face de către o persoană, alta decât unul dintre părinţi, se prezintă declaraţia notarială a oricăruia dintre părinţi, din care să rezulte domiciliul copilului; în situaţia în care niciunul dintre părinţi nu este identificat la adresa de domiciliu prin intermediul unităţilor de poliţie, copilul este înregistrat în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, denumit în continuare R.N.E.P., cu domiciliul mamei.
Art. 301
(1)La înregistrarea naşterii în termenul prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. a), în lipsa actului de identitate al mamei, declarantul prezintă:
a)celelalte documente prevăzute la art. 30, după caz;
b)fotocopia procesului-verbal întocmit de poliţist cu ocazia verificărilor efectuate la solicitarea unităţii sanitare în care a avut loc naşterea, certificată pentru conformitate de reprezentatul unităţii sanitare.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), ofiţerul de stare civilă solicită şi reţine la dosar extras/fotocopie de pe actul de naştere al mamei şi rezultatul verificărilor în R.N.E.P., prin care se certifică identitatea mamei.
Art. 302
(1)În cazul în care naşterea mamei nu este înregistrată în registrele de stare civilă, pentru întocmirea actului de naştere al copilului se prezintă următoarele documente:
a)declaraţia scrisă a uneia dintre persoanele prevăzute la art. 16 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 191 sau anexa nr. 192, după caz;
b)procesul-verbal privind identitatea declarată de mamă, semnat de reprezentantul D.G.A.S.P.C., de reprezentantul poliţiei şi de cel al unităţii sanitare;
c)certificatul medical constatator al naşterii;
d)actul de identitate al declarantului;
e)declaraţia tatălui de recunoaştere a copilului, după caz, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 41.
(2)Ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă desfăşoară următoarele activităţi:
a)efectuează verificări în registrele de stare civilă ale primăriei unităţii administrativ-teritoriale de la locul naşterii declarat de mamă, conform procesului-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b);
b)verifică datele declarate ale mamei în R.N.E.P.;
c)întocmeşte referatul cu propunere de emitere a dispoziţiei primarului privind stabilirea numelui de familie şi a prenumelui copilului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 193. Propunerea de stabilire a numelui de familie şi a prenumelui copilului se face în considerarea datelor rezultate din certificatul medical constatator al naşterii şi din declaraţia prevăzută la alin. (1) lit. e), după caz;
d)prezintă primarului unităţii administrativ-teritoriale referatul prevăzut la lit. c) însoţit de întreaga documentaţie, pentru emiterea dispoziţiei, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 194.
(3)Actul de naştere al copilului se întocmeşte cu numele de familie şi prenumele stabilite prin dispoziţia primarului unităţii administrativ-teritoriale unde se înregistrează naşterea, iar celelalte date sunt preluate din certificatul medical constatator al naşterii; rubrica privind datele mamei se completează doar cu numele de familie şi prenumele mamei rezultate din procesul-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b).
(4)Pe marginea actului de naştere se operează menţiunea:
«Act întocmit în baza dispoziţiei primarului nr. ......./........... şi a procesului-verbal nr ......./........... privind identitatea declarată a mamei»; la rubrica «MENŢIUNI» din certificatul de naştere se înscrie «Act întocmit în conformitate cu prevederile art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare».
(5)Domiciliul copilului este cel declarat de mamă potrivit procesului-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b), iar în cazul recunoaşterii de către tată, domiciliul copilului se stabileşte potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (12) sau (13).
(6)Comunicarea de naştere întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 77, însoţită de fotocopia certificatului medical constatator al naşterii, se transmite la S.P.C.L.E.P. de la locul naşterii, pentru actualizarea R.N.E.P.
Art. 31
După împlinirea termenului de 30 de zile, prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. a) şi d), întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 195, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, precum şi cu avizul conform al S.P.C.J.E.P. sau, după caz, al D.G.E.P.M.B.
Art. 311
(1)Cererea privind înregistrarea naşterii după împlinirea termenului de 30 de zile se depune fie la S.P.C.L.E.P./primăria competentă să înregistreze naşterea, fie la S.P.C.L.E.P./primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinţi/persoana majoră neînregistrată, respectiv sediul instituţia interesată.
(2)Dacă cererea privind înregistrarea naşterii este depusă la primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinţi/persoana majoră neînregistrată sau, după caz, sediul instituţia interesată, cererea împreună cu toate verificările şi documentele prevăzute de prezenta metodologie se transmit, în original, ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei competente să înregistreze naşterea; primăria care a primit cererea reţine fotocopii ale documentelor, precum şi documentul în care s-a consemnat rezultatul verificărilor efectuate.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă de la S.P.C.L.E.P./primăria competentă să înregistreze naşterea întocmeşte un referat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 196.
Art. 312
(1)Pentru înregistrarea tardivă a naşterii copiilor cu vârsta de până la 14 ani, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă aplică în mod corespunzător prevederile art. 30 şi desfăşoară următoarele activităţi:
a)efectuează verificări în registrele de stare civilă;
b)verifică persoana pentru care se solicită înregistrarea naşterii, în R.N.E.P.; în situaţia în care nu sunt asigurate condiţiile tehnice necesare pentru accesul la R.N.E.P. al ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă din unitatea administrativ-teritorială unde s-a depus cererea de înregistrare a naşterii, verificările sunt efectuate prin intermediul structurii de evidenţă a persoanelor din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor care arondează unitatea administrativ-teritorială în cauză.
(2)În situaţia în care declarantul nu prezintă certificatul medical constatator al naşterii, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă efectuează verificări în evidenţele unităţii sanitare unde s-a produs naşterea sau ale medicului de familie, în situaţia în care naşterea a avut loc la domiciliu, pentru obţinerea acestuia; dacă certificatul medical constatator al naşterii nu se identifică, se solicită reprezentantului S.P.A.S., cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 197, întreprinderea demersurilor pentru efectuarea expertizei medico-legale.
(3)În cazul în care din verificările efectuate la unitatea sanitară nu se identifică certificatul medical constatator al naşterii sau documente care să dovedească naşterea, locul naşterii este cel declarat.
(4)În cazul în care înregistrarea naşterii este solicitată de reprezentantul D.G.A.S.P.C. sau de cel al S.P.A.S., acesta prezintă următoarele documente:
a)certificatul medical constatator al naşterii, iar în lipsa acestuia expertiza medico-legală;
b)raportul de anchetă socială;
c)delegaţia.
Art. 313
Pentru înregistrarea tardivă a naşterii copiilor cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă aplică în mod corespunzător prevederile art. 312 şi desfăşoară următoarele activităţi:
a)verifică în evidenţele Direcţiei Generale de Paşapoarte, denumită în continuare D.G.P., şi ale serviciului cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative;
b)efectuează verificări la adresele la care aceştia declară că au locuit, precum şi, după caz, la unităţile de învăţământ la care declară că au fost înscrişi, prin unităţile de poliţie;
c)solicită declaraţie persoanei a cărei naştere nu a fost înregistrată, precum şi, după caz, părinţilor sau ocrotitorului/reprezentantului legal ai/al persoanei, la care anexează 2 fotografii mărimea 3/4 cm, potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 20, respectiv în anexa nr. 21; declaraţia se dă în faţa ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă;
d)stabileşte dacă fizionomia persoanei corespunde cu fotografiile anexate şi aplică cele două fotografii astfel: una pe declaraţia persoanei şi alta pe cea a părinţilor sau a ocrotitorului/reprezentantului legal, după caz.
Art. 314
(1)Pentru înregistrarea tardivă a naşterii persoanei majore, cererea scrisă a declarantului este însoţită de următoarele documente:
a)certificatul medical constatator al naşterii;
b)declaraţia persoanei a cărei naştere nu a fost înregistrată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20, dată în faţa ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă, la care anexează 2 fotografii mărimea 3/4 cm;
c)declaraţia a 2 membri ai familiei, iar în lipsa acestora, a două persoane care o cunosc, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 21, dată în faţa ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă.
(2)Ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă desfăşoară activităţile prevăzute la art. 312 alin. (1) şi la art. 313 lit. a) şi b).
(3)În situaţia în care declarantul nu prezintă certificatul medical constatator al naşterii, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă procedează conform prevederilor art. 312 alin. (2).
(4)Ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă solicită reprezentantului S.P.A.S. cu adresă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 211, întreprinderea demersurilor pentru efectuarea anchetei sociale.
Art. 315
(1)Dacă naşterea s-a produs în străinătate şi nu a fost înregistrată la autorităţile locale/misiunea diplomatică ori oficiul consular al României sau a fost înregistrată cu date nereale privind identitatea părinţilor, întocmirea actului de naştere se face în ţară, în baza certificatului medical constatator al naşterii eliberat de autorităţile medicale străine sau, după caz, în baza certificatului de naştere, legalizate conform prevederilor art. 72 alin. (6), după ce D.E.P.A.B.D. verifică, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe - Departamentul Consular, denumit în continuare M.A.E. - DCons., dacă naşterea nu a fost înregistrată sau, după caz, cu ce date a fost înregistrată în străinătate.
(2)Dacă în urma verificărilor s-a stabilit că naşterea a fost înregistrată corect în străinătate, se parcurge procedura prevăzută la art. 41 alin. (3) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind transcrierea certificatelor de stare civilă procurate din străinătate.
(3)Dacă în urma verificărilor s-a constatat că naşterea a fost înregistrată cu date nereale, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă stabileşte în ce anume constă diferenţa dintre datele consemnate în actul înregistrat şi datele de identificare reale ale părinţilor copilului, pe bază de documente şi declaraţii ale persoanelor care pot da relaţii, inclusiv ale părinţilor copilului, date în faţa ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă sau notarului public.
(4)În situaţia prevăzută la alin. (1), întocmirea actului de naştere se face la S.P.C.L.E.P./primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinţi/persoana majoră; dispoziţiile art. 312-314 se aplică în mod corespunzător.
Art. 316
(1)După finalizarea verificărilor, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă întocmeşte referatul prevăzut la art. 311 alin. (3), care trebuie să conţină datele necesare întocmirii actului de naştere.
(2)Referatul se înaintează S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., împreună cu documentele aferente şi rezultatul verificărilor efectuate.
(3)După verificarea documentelor, S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. restituie întreaga documentaţie, împreună cu avizul conform dat pe referatul prevăzut la art. 311 alin. (3), S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale competente.
(4)La primirea referatului avizat de S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă îl prezintă primarului pentru aprobare.
(5)În baza referatului aprobat, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă întocmeşte actul de stare civilă şi eliberează certificatul de naştere persoanei îndreptăţite.
(6)După înregistrarea actului de stare civilă, cererea solicitantului, referatul împreună cu documentele şi rezultatul verificărilor se păstrează în arhiva proprie a primăriei.
(7)Este interzisă înregistrarea naşterii peste termenul de 30 de zile fără avizul conform al S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. şi fără aprobarea primarului pe referatul prevăzut la art. 311 alin. (3).
(8)În cazul neavizării referatului, S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. restituie motivat întreaga documentaţie în vederea completării.
Art. 317
(1)În toate cazurile în care o persoană de sex feminin solicită înregistrarea naşterii sale, aceasta dă o declaraţie în faţa ofiţerului de stare civilă/personalului cu atribuţii de stare civilă, din care să rezulte dacă are vreun copil a cărui naştere a fost înregistrată în conformitate cu prevederile art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Modelul declaraţiei este prevăzut în anexa nr. 212.
(2)Dacă din declaraţia prevăzută la alin. (1) rezultă că persoana a dat naştere unui copil înregistrat conform art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă solicită acesteia fotocopia certificatului de naştere al copilului, iar unităţii de poliţie colectarea imaginii faciale şi a impresiunilor papilare, cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 213.
(3)Expertul/Specialistul criminalist desemnat compară imaginile faciale şi impresiunile papilare cu cele ale persoanei în cauză, existente în Registrul persoanelor cu identitatea declarată şi comunică S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale solicitante aspectele rezultate în urma comparării, cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 214.
(4)După înregistrarea naşterii mamei în registrele de stare civilă, ofiţerul de stare civilă/personalul cu atribuţii de stare civilă transmite cu adresă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 215, extras de pe actul de naştere primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde s-a înregistrat naşterea copilului, care înscrie pe marginea actului de naştere al acestuia menţiunea: «Prin actul de naştere nr. ...../........., înregistrat la Primăria ............ s-a stabilit identitatea mamei.»
(5)Actul de naştere al copilului se completează cu datele mamei prin înscrierea cu cerneală de culoare roşie în rubricile corespunzătoare.
(6)În situaţia în care rubricile referitoare la numele de familie şi/sau prenumele mamei necesită modificare, acestea se barează cu o linie orizontală şi se înscriu deasupra datele corecte, cu cerneală de culoare roşie; în mod similar se procedează şi la rubrica privind numele de familie al copilului, dacă acesta a fost înregistrat cu numele de familie declarat al mamei.Art. 32
[textul din Art. 32 din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 03-nov-2016 de Art. II, punctul 6. din Hotarirea 801/2016]
Art. 33
Întocmirea actului de naştere pentru copilul găsit sau părăsit de mamă în maternitate/unităţi sanitare se face, în termen de 30 de zile de la data găsirii acestuia, respectiv la împlinirea termenului de 30 de zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare a părăsirii copilului; înregistrarea se face în registrele de stare civilă ale S.P.C.L.E.P. sau, după caz, ale primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a fost găsit/părăsit copilul.
Art. 34
(1)Întocmirea actului de naştere pentru copilul găsit se face în baza următoarelor documente:
a)declaraţia scrisă a persoanei care l-a găsit ori referatul reprezentantului S.P.A.S., din cadrul unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia a fost găsit copilul;
b)procesul-verbal întocmit şi semnat de reprezentantul unităţii de poliţie competente, de medic şi de reprezentantul S.PAS.;
c)dispoziţia de stabilire a numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc numele de familie şi prenumele copilului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 22;
d)expertiza medico-legală privind stabilirea sexului şi a vârstei aproximative ale copilului.
(2)Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b) se înregistrează la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care urmează să înregistreze naşterea şi cuprinde următoarele date:
a)anul, luna şi ziua când a fost găsit copilul;
b)sexul copilului;
c)locul şi împrejurările în care a fost găsit copilul;
d)numele de familie, prenumele şi domiciliul persoanei care l-a găsit, precum şi, după caz, ale martorilor;
e)denumirea şi adresa instituţiei sau numele persoanei căreia i-a fost încredinţat copilul;
f)vârsta copilului găsit, stabilită de medic prin indicarea obligatorie a anului, lunii şi zilei de naştere, chiar dacă acestea sunt aproximative;
g)rezultatul primelor cercetări efectuate de poliţie pentru identificarea mamei.
(3)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care persoana găsită, şi a cărei naştere nu a fost înregistrată, are vârsta mai mare de 18 ani.
Art. 35
Întocmirea actului de naştere pentru copilul părăsit de mamă în maternitate se face în baza următoarelor documente:
a)procesul-verbal de constatare a părăsirii copilului, semnat de reprezentantul D.G.P.C, de reprezentantul poliţiei şi de cel al maternităţii;
b)certificatul medical constatator al naşterii;
c)dispoziţia de plasament în regim de urgenţă;
d)comunicarea poliţiei cu privire la rezultatul verificărilor privind identitatea mamei;
e)dispoziţia de stabilire a numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc numele de familie şi prenumele copilului;
f)declaraţia de înregistrare a naşterii.
Art. 36
(1)Actul de naştere privind copilul găsit/părăsit de mamă în maternitate/unităţi sanitare se completează numai la rubricile referitoare la copil, respectiv cu datele care rezultă din certificatul constatator al naşterii ori cu cele stabilite de organele de poliţie; rubricile referitoare la părinţi nu se completează.
(2)La rubrica "menţiuni" se înscrie textul: "actul a fost întocmit în baza procesului-verbal nr. .............. din ..................., din care rezultă că a fost găsit de/părăsit la .............................,cu domiciliul/sediul în .................................., str. ....................... nr. ..............., şi încredinţat ................................. ".
Art. 37
(1)În situaţia în care, ulterior înregistrării naşterii, au fost identificaţi părinţii ori copilul este recunoscut de mamă, S.P.C.L.E.P. sau, după caz, ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde a fost înregistrată naşterea copilului găsit/părăsit de mamă în maternitate solicită instanţei judecătoreşti anularea actului de naştere.
(2)După anularea actului, se face o nouă înregistrare la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde s-a născut copilul; dacă mama copilului declară că a fost înregistrată naşterea şi dovedeşte acest fapt, nu se mai întocmeşte un nou act de naştere.
Art. 38
(1)Când mama declară că este căsătorită, dar nu poate prezenta certificatul de căsătorie, dă o declaraţie scrisă în acest sens, iar înregistrarea naşterii se face numai după ce personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei competente a stabilit datele referitoare la soţ, prin solicitarea unui extras de pe actul de căsătorie şi din verificările în R.N.E.P.
(2)Dacă mama declară că nu este căsătorită, în urma verificărilor prevăzute la alin. (1), copilul se înregistrează cu numele de familie al mamei, iar rubricile referitoare la "tată" nu se completează.
(3)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi în cazul în care declaraţia este fă cută de o altă persoană.
Art. 39
(3)În cazul persoanei decedate a cărei naştere nu a fost înregistrată în termenul legal de 30 de zile, actul de deces se întocmeşte în baza certificatului medical constatator al decesului şi al celui de naştere, a verificărilor efectuate de poliţie şi a declaraţiei persoanei care solicită înregistrarea, care să cuprindă datele de identificare. Ulterior întocmirii actului de deces, ofiţerul de stare civilă informează declarantul decesului cu privire la necesitatea solicitării înregistrării naşterii.
(4)În lipsa certificatului medical constatator al naşterii, pe marginea actului de deces se face următoarea menţiune: «Cadavru cu identitate necunoscută. Înscrierea s-a făcut în baza dovezii eliberate de .............., cu nr. ....... din ...........»; după înregistrarea tardivă a naşterii se operează menţiuni cu privire la datele de identificare pe marginea actului de deces.
(5)În toate cazurile de înregistrare a naşterii se aplică prevederile prezentei metodologii.
(1)În situaţia în care copilul născut viu a decedat şi naşterea nu a fost înregistrată, se înregistrează mai întâi naşterea şi apoi decesul.
(2)În cazul în care ofiţerul de stare civilă care înregistrează decesul nu are competenţa teritorială pentru întocmirea actului de naştere trimite S.P.C.L.E.P, respectiv primăriei competente să întocmească actul de naştere, declaraţia motivată a persoanei care a solicitat înregistrarea decesului, împreună cu certificatul medical constatator al naşterii, şi comunică datele referitoare la deces, pentru înscrierea menţiunii.
(3)În cazul persoanei decedate a cărei naştere nu a fost înregistrată în termenul legal de 30 de zile, actul de deces se întocmeşte în baza certificatului medical constatator al decesului şi al celui de naştere, a verificărilor efectuate de poliţie şi a declaraţiei persoanei care solicită înregistrarea, care să cuprindă datele de identificare. Ulterior întocmirii actului de deces, ofiţerul de stare civilă informează declarantul decesului cu privire la necesitatea solicitării înregistrării naşterii.
(4)În lipsa certificatului medical constatator al naşterii, pe marginea actului de deces se face următoarea menţiune: «Cadavru cu identitate necunoscută. Înscrierea s-a făcut în baza dovezii eliberate de .............., cu nr. ....... din ...........»; după înregistrarea tardivă a naşterii se operează menţiuni cu privire la datele de identificare pe marginea actului de deces.
(5)În toate cazurile de înregistrare a naşterii se aplică prevederile prezentei metodologii.Art. 40
(2)La cerere, în baza actului, se eliberează certificat de naştere cu menţiunea «COPIL NĂSCUT MORT», precum şi adeverinţa de înhumare/incinerare, fapt despre care se precizează pe versoul certificatului medical constatator al naşterii.
(3)După împlinirea termenului de 3 zile prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. b), dar înăuntrul termenului de 30 de zile, întocmirea actului de naştere se face cu aprobarea primarului.
(1)Pentru copilul născut mort se întocmeşte numai actul de naştere; în acest caz, nu se completează rubricile privind "prenumele", "cetăţenia" şi "codul numeric personal", iar în rubrica "din care rezultă că s-a născut un copil ..................... "se înscrie cuvântul "mort".
(2)La cerere, în baza actului, se eliberează certificat de naştere cu menţiunea «COPIL NĂSCUT MORT», precum şi adeverinţa de înhumare/incinerare, fapt despre care se precizează pe versoul certificatului medical constatator al naşterii.
(3)După împlinirea termenului de 3 zile prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. b), dar înăuntrul termenului de 30 de zile, întocmirea actului de naştere se face cu aprobarea primarului.