Capitolul ii - Coordonarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat - Metodologie din 2008 de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2009-2010

M.Of. 676

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2009
CAPITOLUL II:Coordonarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat
Art. 12
(1)Coordonarea la nivel naţional a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat este asigurată de Comisia Naţională de Admitere.
(2)Comisia Naţională de Admitere se compune din:
a)preşedinte - secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
b)vicepreşedinţi - directori generali/directori din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
c)1-3 secretari - inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
d)4-5 membri - directori şi inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(3)Componenţa nominală a Comisiei Naţionale de Admitere se stabileşte anual, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 13
Atribuţiile Comisiei Naţionale de Admitere sunt următoarele:
a)elaborează metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat;
b)stabileşte modelul fişei de înscriere şi al anexei acesteia şi îl transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie;
c)transmite inspectoratelor şcolare judeţene numărul de locuri aprobate pentru clasa a IX-a la licee şi la şcolile de arte şi meserii;
d)instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti;
e)organizează şi dotează un centru naţional de admitere, în care se vor desfăşura activităţile de creare a bazei de date la nivel naţional şi de repartizare computerizată;
f)controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea admiterii în judeţele ţării, urmărind respectarea prevederilor din prezenta metodologie;
g)controlează modul în care comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile din centrele zonale de înscriere, comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ gimnazial şi cele de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional îşi desfăşoară activitatea;
h)poate delega observatori ai Comisiei Naţionale de Admitere, care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor din centrele de înscriere/de admitere. Observatorii pot solicita comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale de Admitere, în cazul constatării unor nereguli în desfăşurarea înscrierii la licee sau şcoli de arte şi meserii, schimbări în componenţa comisiilor menţionate la alineatul anterior şi, după caz, sancţionarea celor vinovaţi;
i)analizează desfăşurarea admiterii la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi prezintă concluziile acestei analize conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
j)propune ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului modificări în metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat din anii următori.
Art. 14
Coordonarea la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat este asigurată de comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti. La rândul său, comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti organizează comisii în centrele zonale şi în centrul special de înscriere, comisii de înscriere în unităţile de învăţământ gimnazial şi comisii de admitere în unităţile de învăţământ liceal şi profesional.
Art. 15
(1)Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti este numită prin decizie a inspectorului şcolar general şi este compusă din:
a)preşedinte - inspector şcolar general sau inspector şcolar general adjunct;
b)secretari - 1-3 inspectori şcolari;
c)membri - 1-5 cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretare.
(2)Comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a)organizează, monitorizează şi răspund de modul de desfăşurare a admiterii în licee şi în şcoli de arte şi meserii în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti;
b)răspund de transmiterea în şcoli a prezentei metodologii şi a tuturor reglementărilor privitoare la admiterea în licee şi în şcoli de arte şi meserii, precum şi de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a elevilor şi a părinţilor în legătură cu acest subiect;
c)elaborează, până la data de 31 ianuarie a anului şcolar în care se organizează admiterea, împreună cu directorii şcolilor generale şi ai liceelor, un plan de măsuri pentru pregătirea şi organizarea admiterii absolvenţilor învăţământului gimnazial în licee şi şcoli de arte şi meserii; acest plan cuprinde în mod obligatoriu planificarea perioadei acţiunilor de consiliere şi de orientare a elevilor din clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora, planificarea perioadei acţiunilor de informare a părinţilor cu privire la modalitatea de organizare a înscrierii, planificarea perioadei acţiunilor de prezentare a ofertei educaţionale a liceelor şi a unităţilor de învăţământ profesional, planificarea perioadei acţiunilor de dotare a centrelor zonale de înscriere cu logistica necesară înscrierii;
d)stabilesc şi anunţă unităţilor de învăţământ specializările şi numărul de locuri alocate pentru candidaţii romi şi pentru învăţământul special; primesc cererile de ocupare a locurilor alocate pentru candidaţii romi, respectiv pentru învăţământul special şi asigură repartizarea pe locurile anunţate, în perioada prevăzută de calendarul admiterii;
e)asigură crearea unei baze de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ gimnazial şi la nivel judeţean, care cuprinde datele personale ale elevilor din clasa a VIII-a, aşa cum sunt acestea trecute în fişa de înscriere; coordonează completarea bazei de date, pe măsură ce se încheie semestrul ai doilea, respectiv tezele cu subiect unic, cu mediile de absolvire, mediile generale de la tezele cu subiect unic şi mediile de admitere, precum şi cu notele obţinute la tezele cu subiect unic, în clasa a VII-a şi a VIII-a;
f)repartizează, pe unităţi de învăţământ, cifra de şcolarizare primită pentru clasa a IX-a; stabilesc coduri formate din 3 cifre şi le alocă pentru fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional de stat, pe filiere, profiluri, specializări/domenii de pregătire, limbă de predare (pentru clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale). Pentru a se evita confuziile şi greşelile de completare a fişelor de înscriere, codurile pentru specializările de la licee se vor alege dintr-un interval diferit de intervalul în care se află codurile pentru şcoli de arte şi meserii: de exemplu, codurile pentru licee vor fi între 100 şi 300, iar codurile pentru şcolile de arte şi meserii între 400 şi 500;
g)asigură tipărirea unei broşuri care să cuprindă toate informaţiile necesare candidaţilor pentru admiterea în învăţământul liceal şi profesional de stat, broşură pe care o distribuie gratuit elevilor de clasa a VIII-a;
h)organizează un centru de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti, dotat cu tehnică de calcul performantă, în care să se alcătuiască baza de date pentru înscrierea în licee şi şcoli de arte şi meserii la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Sediul acestui centru poate fi la inspectoratul şcolar, la o unitate de învăţământ, la casa corpului didactic, la o universitate din capitala de judeţ - dacă aceasta există şi este dotată corespunzător - etc., cu condiţia ca sediul acestui centru să fie conectat la internet;
i)stabilesc şi transmit unităţilor de învăţământ gimnazial, după analiza situaţiei la nivel local, numărul de centre zonale de înscriere pe judeţ, precum şi arondarea unităţilor de învăţământ gimnazial la aceste centre zonale de înscriere. La stabilirea centrelor zonale de înscriere se va avea în vedere dotarea tehnică şi cu personal de specialitate a fiecărui centru, astfel ca numărul absolvenţilor de clasa a VIII-a arondaţi la un centru să permită înscrierea acestora în timpul prevăzut de prezenta metodologie. În măsura în care dotarea cu calculatoare şi existenţa personalului de specialitate sunt asigurate, inspectoratul poate decide ca fiecare unitate de învăţământ care are clase gimnaziale să fie centru zonal de înscriere;
j)organizează un centru special de înscriere pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe, în care afişează şi listele cu liceele şi şcolile de arte şi meserii la care aceştia au fost repartizaţi;
k)asigură, în măsura în care este posibil, dotarea corespunzătoare a centrelor zonale de înscriere cu calculatoare legate în reţea şi conectate la internet, cu imprimante, copiatoare, precum şi consumabile în cantitate suficientă, cu alte mijloace necesare, inclusiv soft adecvat, pentru a realiza centralizarea rapidă a situaţiilor de la înscrierea din toate unităţile de învăţământ;
l)numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în centrul special de înscriere o comisie formată din inspectori, directori, profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor legate de înscrierea candidaţilor proveniţi din alte judeţe pentru admiterea în învăţământul liceal şi în învăţământul profesional de stat;
m)numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, un preşedinte pentru comisia din centrul special de înscriere, care coordonează activitatea în respectivul centru şi ţine permanent legătura cu comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti;
n)numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în fiecare centru zonal de înscriere o comisie formată din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor legate de crearea bazei de date pentru admiterea în învăţământul liceal şi în învăţământul profesional de stat;
o)numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, un preşedinte pentru comisia din fiecare centru zonal de înscriere, care coordonează activitatea în respectivul centru şi ţine permanent legătura cu comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti;
p)pot decide numirea unor vicepreşedinţi sau secretari în comisiile din centrele zonale de înscriere sau din centrul special de înscriere, în funcţie de necesităţi;
q)instruiesc persoanele care fac parte din comisiile din centrele zonale de înscriere, din centrul special de înscriere şi din comisiile de înscriere/admitere din unităţile de învăţământ şi efectuează, dacă este cazul, schimbarea acestora din comisie;
r)iau toate măsurile pentru asigurarea securităţii documentelor scrise sau informatice legate de înscrierea în învăţământul liceal şi profesional de stat, având în vedere inclusiv devirusarea dischetelor sau a CD-urilor pe care se transmit informaţiile de la centrele de înscriere la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti;
s)transmit către fiecare unitate de învăţământ gimnazial modelul electronic al fişei de înscriere sau, după caz, asigură un număr suficient de fişe, pentru a permite înscrierea tuturor candidaţilor, respectând întocmai modelul comunicat de Comisia Naţională de Admitere; coordonează şi îndrumă operaţiile de completare a fişelor de înscriere, de verificare a fişelor listate de calculator şi de corectare a eventualelor erori;
t)numesc un reprezentant al comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, care să ţină permanent legătura cu presa, pentru a oferi informaţia corectă şi actualizată despre înscrierea la învăţământul liceal şi profesional de stat;
u)afişează în fiecare unitate de învăţământ gimnazial şi în fiecare centru de înscriere situaţia centralizată pe judeţ (municipiul Bucureşti) a numărului de absolvenţi, corespunzător fiecărei tranşe de medii de admitere (10-9,50; 9,49-9,00 etc.), precum şi ierarhia judeţeană;
v)coordonează susţinerea probelor de aptitudini, precum şi a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă sau modernă;
w)la sfârşitul fiecărei etape de înscriere, centralizează şi difuzează în fiecare unitate gimnazială şi în fiecare centru zonal de înscriere informaţia în legătură cu locurile rămase disponibile la unităţile de învăţământ liceal şi profesional de stat din municipiul Bucureşti/judeţul respectiv;
x)validează listele cu candidaţii declaraţi admişi la licee şi la şcoli de arte şi meserii;
y)coordonează şi verifică afişarea în şcolile generale, respectiv în unităţile de învăţământ liceal şi profesional de stat a listelor cu candidaţii declaraţi admişi;
z)elaborează şi transmit Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului raportul cu privire la modul de desfăşurare a admiterii, în termen de 10 zile de la încheierea acesteia, şi propun eventuale modificări ale metodologiei de admitere în învăţământul liceal şi profesional de stat.
Art. 16
(1)Comisia de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial este alcătuită din:
a)preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ;
b)secretar - secretarul-şef sau secretarul unităţii de învăţământ;
c)membri - diriginţii claselor a VIII-a, alte cadre didactice, informaticieni, secretare etc.
(2)Comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ gimnazial au următoarele atribuţii:
a)organizează, în tot cursul anului şcolar şi, în special, în a doua jumătate a semestrului al doilea, acţiuni de informare a elevilor de clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora cu privire la modalitatea de înscriere în învăţământul liceal şi profesional de stat, la prevederile cuprinse în metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii, la graficul înscrierii în învăţământul liceal şi profesional de stat etc.;
b)asigură crearea bazei de date privitoare la absolvenţii clasei a VIII-a din şcoală şi transmiterea ei la comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti;
c)verifică documentele candidaţilor, calculează media generală a tezelor cu subiect unic, media de absolvire a claselor V-N/SIS şi media de admitere;
d)completează fişele de înscriere ale elevilor de clasa a VIII-a cu codul unităţii de învăţământ gimnazial, cu datele personale ale acestora, cu media generală de absolvire a claselor a V-a- a VIII-a, cu notele de la tezele cu subiect unic, cu media generală a tezelor cu subiect unic şi cu media de admitere;
e)răspund de transcrierea corectă a datelor în fişele de înscriere şi verifică împreună cu elevii, cu părinţii şi diriginţii corectitudinea datelor personale, a mediilor şi a notelor, a opţiunilor din fişa scrisă şi concordanţa acesteia cu fişa din calculator; efectuează corectarea greşelilor sesizate, înainte de transmiterea fişelor la centrul zonal de înscriere. Completarea incorectă a datelor din fişa de înscriere de către membrii comisiei de înscriere atrage sancţionarea celor vinovaţi şi a preşedintelui comisiei, care răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz;
f)stabilesc şi anunţă din timp elevilor şi părinţilor acestora graficul desfăşurării pe clase a acţiunilor de completare a opţiunilor absolvenţilor clasei a Vlll-a. Graficul şedinţelor de instruire va fi semnat de directorul unităţii de învăţământ, aprobat de preşedintele comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi afişat la avizierul şcolii;
g)participă, prin reprezentanţi stabiliţi de directorul unităţii de învăţământ, la şedinţele de completare a opţiunilor elevilor;
h)asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru completarea fişelor de opţiuni sau pentru a solicita informaţii referitoare la admitere;
i)informează elevii şi părinţii asupra rezultatelor obţinute la tezele cu subiect unic, la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra numărului de elevi corespunzător fiecărei tranşe de medii de admitere;
j)consiliază părinţii şi elevii, fără a le influenţa opţiunile, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţă de cauză, prezentând toate informaţiile necesare cu privire la unităţile de învăţământ (filiere, profiluri, specializări, domenii de pregătire, calificări profesionale, contraindicaţii medicale pentru anumite calificări profesionale etc.), la prevederile prezentei metodologii, inclusiv cu privire la riscurile completării unui număr insuficient de opţiuni sau ale completării unor opţiuni nerealiste;
k)transmit centrului zonal de înscriere la care este arondată unitatea şcolară fişele de opţiuni completate, prin preşedintele comisiei de înscriere sau printr-un delegat desemnat de acesta. În situaţia în care resursele materiale şi umane o permit, asigură introducerea în calculator a datelor cuprinse în fişele de înscriere şi transmit baza de date, pe suport electronic, la centrul zonal de înscriere la care este arondată unitatea şcolară;
l)afişează listele de control cuprinzând candidaţii arondaţi centrului de înscriere respectiv, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi având precizat locul ocupat în ierarhia generală a judeţului;
m)organizează întâlnirile cu părinţii şi elevii, în timpul cărora aceştia verifică lista de control, verifică şi semnează fişele listate de calculator, dacă acestea sunt corecte sau semnalează erorile de introducere a datelor din fişa iniţială, precum şi erorile din listele de control;
n)transmit centrului de înscriere fişele pe care au fost operate corecturi şi observaţiile privind eventuale erori în lista de control afişată;
o)transmit părinţilor fişele corectate pentru a fi semnate;
p)afişează, în termenul stabilit de prezenta metodologie, listele primite de la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti cuprinzând repartizarea absolvenţilor şcolii respective şi ai şcolilor arondate în unităţile de învăţământ liceal şi profesional.
Art. 17
(1)Comisia din centrul zonal de înscriere este alcătuită din:
a)preşedinte - inspector şcolar, director sau cadru didactic cu capacitate organizatorică recunoscută;
b)membri - directori, profesori, operatori PC, secretari, având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator.
(2)Comisia de admitere judeţeană poate decide numirea unor vicepreşedinţi (directori, directori adjuncţi, profesori cu capacitate organizatorică recunoscută) şi/sau secretari (profesori, operatori PC, secretari cu competenţe de operare pe calculator) în comisiile din centrele zonale de înscriere, în cazul în care numărul mare al absolvenţilor arondaţi centrului respectiv o impune.
(3)Comisiile din centrele zonale de înscriere au următoarele atribuţii:
a)primesc fişele de înscriere de la şcoli, pe bază de proces-verbal;
b)introduc datele de pe fişe în baza de date computerizată;
c)listează fişele din calculator şi le înmânează, semnate de preşedintele centrului zonal de înscriere, directorului şcolii, cu proces-verbal de predare-primire;
d)păstrează fişele de înscriere originale, în deplină siguranţă, în plicuri care se sigilează şi se semnează de directorul şcolii sau de către delegatul acestuia şi de preşedintele centrului de înscriere;
e)corectează eventualele greşeli în baza de date computerizată semnalate de comisiile din unităţile de învăţământ gimnazial şi înmânează directorilor unităţilor de învăţământ arondate centrului fişele corectate;
f)transmit comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti baza de date, pe suport electronic, la data prevăzută de calendarul admiterii;
g)predau preşedintelui comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, cu proces-verbal de predare-primire, fişele de opţiuni originale.
Art. 18
(1)Comisia din centrul special de înscriere este alcătuită din:
a)preşedinte - inspector şcolar, director sau cadru didactic cu capacitate organizatorică recunoscută;
b)membri - directori, profesori, operatori PC, secretari, având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator.
(2)Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti poate decide numirea unor vicepreşedinţi (directori, directori adjuncţi, profesori cu capacitate organizatorică recunoscută) şi/sau secretari (profesori, operatori PC, secretari cu competenţe de operare pe calculator) în comisia din centrul special de înscriere, în cazul în care numărul mare al candidaţilor proveniţi din alte judeţe o impune.
(3)Comisiile din centrele speciale de înscriere au următoarele atribuţii:
a)asigură înscrierea candidaţilor proveniţi din alte judeţe, conform procedurilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. h), i), j), l), m), n), o) şi p);
b)asigură introducerea în calculator a datelor cuprinse în fişele de înscriere;
c)transmit comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti baza de date, pe suport electronic, fişele de opţiuni completate, fişele de opţiuni corectate, la datele prevăzute de calendarul admiterii;
d)predau preşedintelui comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, cu proces-verbal de predare-primire, fişele de opţiuni originale.
Art. 19
(1)Comisia de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional este alcătuită din:
a)preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ liceal sau profesional;
b)secretar - secretarul unităţii de învăţământ;
c)membri - cadrele didactice care evaluează probele de aptitudini sau probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, după caz.
(2)Comisiile de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional au următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspund de modul de desfăşurare a probelor de aptitudini, a probelor de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, acolo unde este cazul;
b)verifică documentele prezentate de candidaţi şi calculul corect al mediei de admitere;
c)sesizează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti orice eroare constatată în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corectează, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere calculate greşit se face de către preşedintele comisiei de admitere, care semnează şi aplică ştampila unităţii;
d)asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de admitere care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;
e)afişează la sediul unităţii şcolare listele finale cu elevii admişi, validate de inspectoratul şcolar;
f)realizează înscrierea elevilor declaraţi admişi în urma repartizării computerizate, în perioada prevăzută de prezenta metodologie;
g)organizează, după încheierea admiterii computerizate, desfăşurarea testării pentru completarea claselor cu predare intensivă a unei limbi străine, dacă este cazul.