Capitolul i - Dispoziţii de fond - Legea 75/1999 pentru aderarea Romaniei la Tratatul de la Budapesta privind recunoasterea internationala a depozitului de microorganisme in scopul procedurii de brevetare, semnat la 28 aprilie 1977 si modificat la 26 septembrie 1980

M.Of. 210

În vigoare
Versiune de la: 13 Mai 1999
CAPITOLUL I:Dispoziţii de fond
Art. 3: Recunoaşterea şi efectele depozitului de microorganisme
(1)a) Statele contractante care permit sau cer să se constituie depozitul de microorganisme în scopul procedurii de brevetare recunosc, în acest sens, depozitul de microorganisme, efectuat la o autoritate de depozit internaţională. Această recunoaştere cuprinde recunoaşterea depozitului şi a datei acestuia, astfel cum le indică autoritatea de depozit internaţională, precum şi recunoaşterea faptului că ceea ce s-a remis ca eşantion este un eşantion al microorganismului depus.
b)Orice stat contractant poate cere o copie de pe adeverinţa depozitului menţionat la lit. a), eliberată de autoritatea de depozit internaţională.
(2)În privinţa problemelor reglementate prin prezentul tratat şi prin regulamentul de aplicare, nici un stat contractant nu poate cere îndeplinirea altor cerinţe, diferite de cele prevăzute în prezentul tratat şi în regulamentul de aplicare, sau cerinţe suplimentare.
Art. 4: Noul depozit
(1)-
a)În cazul în care, pentru orice motiv existent, autoritatea de depozit internaţională nu poate remite eşantioane ale microorganismului depus, în special:
- (i) în cazul în care microorganismul nu mai este viabil; sau
- (ii) în cazul în care remiterea de eşantioane ar necesita trimiterea lor în străinătate şi când restricţii la export sau la import împiedică trimiterea sau primirea de eşantioane în străinătate, această autoritate notifică depunătorului că este în imposibilitate de a remite eşantioane la scurt timp după ce a constatat această imposibilitate şi îi indică motivul; sub rezerva prevederilor alin. (2) şi în conformitate cu dispoziţiile prezentului alineat, depunătorul are dreptul să efectueze un nou depozit al microorganismului care face obiectul depozitului iniţial.
b)Noul depozit se efectuează la autoritatea de depozit internaţională la care a fost efectuat depozitul iniţial; cu toate acestea:
- (i) depozitul se efectuează la o altă autoritate de depozit internaţională, dacă instituţia la care a fost efectuat depozitul iniţial a încetat să aibă statutul de autoritate de depozit internaţională, fie în totalitate, fie în privinţa tipului de microorganism căruia îi aparţine microorganismul depus, sau dacă autoritatea de depozit internaţională la care s-a efectuat depozitul iniţial încetează, temporar sau definitiv, să îşi exercite funcţiile cu privire la microorganismele depuse;
- (ii) depozitul se poate efectua la o altă autoritate de depozit internaţională în cazul menţionat la lit. a) pct. (ii).
c)Orice depozit nou este însoţit de o declaraţie semnată de depunător, prin care acesta afirmă că microorganismul care face obiectul noului depozit este acelaşi cu cel care făcea obiectul depozitului iniţial. Dacă afirmaţia depunătorului este contestată, sarcina dovezii incumbă conform dreptului aplicabil.
d)Sub rezerva prevederilor lit. a), c) şi e), noul depozit este considerat ca şi cum ar fi fost efectuat la data efectuării depozitului iniţial, dacă toate declaraţiile anterioare cu privire la viabilitatea microorganismului care făcea obiectul depozitului iniţial au indicat că microorganismul este viabil şi dacă noul depozit a fost efectuat într-un termen de 3 luni de la data la care depunătorul a primit notificarea menţionată la lit. a).
e)În cazul în care se aplică prevederile lit. b) pct. (i) şi când depunătorul nu primeşte notificarea menţionată la lit. a) într-un termen de 6 luni de la data la care încetarea, limitarea sau oprirea exercitării funcţiilor menţionate la lit. b) pct. (i) a fost publicată de Biroul internaţional, termenul de 3 luni menţionat la lit. d) se calculează începând de la data acestei publicări.
(2)Dreptul menţionat la alin. (1) lit. a) nu este valabil în cazul în care microorganismul depus a fost transferat la o altă autoritate de depozit internaţională, atâta timp cât această autoritate este în măsură să remită eşantioane ale acestui microorganism.
Art. 5: Restricţii la export şi la import
Fiecare stat contractant recunoaşte că este de dorit, la un nivel înalt, ca, în cazul în care şi în măsura în care exportul de pe teritoriul său sau importul pe teritoriul său al unor tipuri de microorganisme este restrâns, o astfel de restricţie să nu se aplice microorganismelor care sunt depuse sau sunt destinate a fi depuse în conformitate cu prezentul tratat, decât în cazul în care restricţia este nece-sară cu privire la securitatea naţională sau la riscurile pentru sănătate ori pentru mediul înconjurător.
Art. 6: Statutul de autoritate de depozit internaţională
(1)Pentru a avea dreptul la statutul de autoritate de depozit internaţională, o instituţie de depozit trebuie să fie situată pe teritoriul unui stat contractant şi trebuie să beneficieze de asigurări date de către acest stat în conformitate cu care această instituţie îndeplineşte şi va continua să îndeplinească condiţiile enumerate la alin. (2). Aceste asigurări pot fi, de asemenea, date de o organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială; în acest caz instituţia de depozit trebuie să fie situată pe teritoriul unui stat membru al acestei organizaţii.
(2)Instituţia de depozit, în calitate de autoritate de depozit internaţională, trebuie:
- (i) să existe în mod permanent;
- (ii) să posede, în conformitate cu regulamentul de aplicare, personalul şi instalaţiile necesare îndeplinirii sarcinilor ştiinţifice şi administrative ce îi revin conform prezentului tratat;
- (iii) să fie imparţială şi obiectivă;
- (iv) să fie, în scopul efectuării depozitului, la dispoziţia tuturor depunătorilor în aceleaşi condiţii;
- (v) să accepte în depozit microorganisme de toate tipurile sau de anumite tipuri, să examineze viabilitatea lor şi să le conserve, în conformitate cu regulamentul de aplicare;
- (vi) să elibereze depunătorului o adeverinţă şi orice declaraţie cerută cu privire la viabilitate, în conformitate cu regulamentul de aplicare;
- (vii) să păstreze secretul cu privire la microorganismele depuse, în conformitate cu regulamentul de aplicare;
- (viii) să remită, în condiţiile şi conform procedurii stabilite în regulamentul de aplicare, eşantioane ale oricărui microorganism depus.
(3)Regulamentul de aplicare prevede măsurile ce trebuie luate:
- (i) în cazul în care o autoritate de depozit interna-ţională încetează, temporar sau definitiv, să îşi exercite funcţiile cu privire la microorganismele depuse sau refuză să accepte tipuri de microorganisme pe care ar trebui să le accepte în baza asigurărilor date;
- (ii) în caz de încetare sau de limitare a statutului de autoritate de depozit internaţională al unei autorităţi de depozit internaţionale.
Art. 7: Dobândirea statutului de autoritate de depozit internaţională
(1)-
a)O instituţie de depozit dobândeşte statutul de autoritate de depozit internaţională în baza unei comunicări scrise, care este adresată directorului general de către sta-tul contractant pe al cărui teritoriu este situată instituţia de depozit şi care cuprinde o declaraţie care conţine asigurări potrivit cărora instituţia respectivă îndeplineşte şi va continua să îndeplinească condiţiile enumerate la art. 6 alin. (2). Acest statut poate fi dobândit, de asemenea, în baza unei comunicări scrise care este adresată directorului general de către o organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială şi care cuprinde declaraţia menţionată.
b)Comunicarea conţine, de asemenea, informaţii cu privire la instituţia de depozit, în conformitate cu regulamentul de aplicare, şi poate indica data la care ar trebui să producă efecte statutul de autoritate de depozit internaţională.
(2)-
a)Dacă directorul general constată că respectiva comunicare conţine declaraţia cerută şi că toate informaţiile cerute au fost primite, comunicarea se publică în scurt timp de către Biroul internaţional.
b)Statutul de autoritate de depozit internaţională se dobândeşte de la data publicării comunicării sau, în cazul în care o dată a fost indicată în baza prevederilor alin. (1) lit. b) şi dacă această dată este posterioară datei de publicare a comunicării, cu începere de la această dată.
(3)Regulamentul de aplicare prevede detaliile procedurii menţionate la alin. (1) şi (2).
Art. 8: Încetarea şi limitarea statutului de autoritate de depozit internaţională
(1)-
a)Orice stat contractant sau orice organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială poate cere Adunării să decidă încetarea statutului de autoritate de depozit internaţională cu privire la o autoritate sau limitarea acestuia la anumite tipuri de microorganisme, pentru motivul că cerinţele enumerate la art. 6 nu au fost îndeplinite sau nu mai sunt îndeplinite. Cu toate acestea, o astfel de cerere nu poate fi prezentată de un stat contractant sau de o organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială cu privire la o autoritate de depozit internaţională pentru care respectivul stat sau respectiva organizaţie a făcut declaraţia menţionată la art. 7 alin. (1) lit. a).
b)Înaintea prezentării cererii în baza prevederilor lit. a), statul contractant sau organizaţia interguvernamentală de proprietate industrială notifică, prin intermediul directorului general, statului contractant sau organizaţiei interguverna-mentale de proprietate industrială care a făcut comunicarea menţionată la art. 7 alin. (1) motivele cererii respective, în scopul ca respectivul stat sau respectiva organizaţie să poată lua, într-un termen de 6 luni de la data notificării, măsurile corespunzătoare pentru ca prezentarea cererii să nu mai fie necesară.
c)Adunarea, dacă constată că cererea este întemeiată, decide încetarea statutului de autoritate de depozit internaţională al autorităţii menţionate la lit. a) sau limitarea acestuia la anumite tipuri de microorganisme. Decizia Adunării necesită o majoritate de două treimi din numărul voturilor exprimate în favoarea cererii.
(2)-
a)Statul contractant sau organizaţia interguvernamentală de proprietate industrială care a făcut declaraţia menţionată la art. 7 alin. 1) lit. a) poate, printr-o comunicare adresată directorului general, să retragă această declaraţie complet sau numai pentru anumite tipuri de microorganisme şi, în orice caz, trebuie să o facă în situaţia şi în măsura în care asigurările sale nu mai sunt apli-cabile.
b)Cu începere de la data prevăzută în regulamentul de aplicare o astfel de comunicare conduce, dacă se referă la declaraţie în întregime, la încetarea statutului de autoritate de depozit internaţională sau, dacă se referă numai la anumite tipuri de microorganisme, la o limitare corespunzătoare a respectivului statut.
(3)Regulamentul de aplicare prevede detaliile procedurii menţionate la alin. (1) şi (2).
Art. 9: Organizaţii interguvernamentale de proprietate industrială
(1)-
a)Orice organizaţie interguvernamentală căreia mai multe state i-au încredinţat sarcina de a elibera brevete cu caracter regional şi ale cărei state membre sunt membre ale Uniunii Internaţionale pentru Protecţia Proprietăţii Industriale (Uniunea de la Paris) poate prezenta directorului general o declaraţie potrivit căreia acceptă obligaţia de recunoaştere prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a), obligaţie privind cerinţele menţionate la art. 3 alin. (2), şi toate efectele dispoziţiilor prezentului tratat şi ale regulamentului de aplicare, care sunt aplicabile organizaţiilor interguvernamentale de proprietate industrială. Dacă declaraţia este prezentată înaintea intrării în vigoare a prezentului tratat în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1), declaraţia men-ţionată în fraza precedentă produce efecte la data intrării în vigoare a tratatului. Dacă declaraţia este prezentată după intrarea în vigoare a tratatului, declaraţia respectivă produce efecte la 3 luni de la prezentarea ei, cu condiţia ca în această declaraţie să nu fie indicată o dată ulte-rioară. În acest din urmă caz, declaraţia produce efecte la data astfel indicată.
b)Organizaţia are dreptul prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. b).
(2)În caz de revizuire sau de modificare a oricărei dispoziţii a prezentului tratat sau a regulamentului de aplicare, care afectează organizaţiile interguvernamentale de proprietate industrială, orice organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială îşi poate retrage declaraţia menţionată la alin. (1) printr-o notificare adresată directorului general. Retragerea produce efecte:
- (i) la data intrării în vigoare a revizuirii sau a modificării, dacă notificarea a fost primită înainte de această dată;
- (ii) la data indicată în notificare, dacă notificarea a fost primită după data menţionată la pct. (i) sau, în lipsa unei astfel de indicaţii, la 3 luni de la data la care a fost primită notificarea.
(3)În afară de cazul menţionat la alin. (2), orice organizaţie de proprietate industrială îşi poate retrage declaraţia menţionată la alin. (1) lit. a) printr-o notificare adresată directorului general. Retragerea produce efecte la 2 ani de la data la care directorul general a primit notificarea. Nici o notificare de retragere conform prevederilor prezentului ali-neat nu se poate primi în timpul unei perioade de 5 ani începând de la data la care declaraţia a început să producă efecte.
(4)Retragerea menţionată la alin. (2) sau (3) de către o organizaţie interguvernamentală de proprietate industrială, a cărei comunicare conform art. 7 alin. (1) a condus la dobândirea de către o instituţie de depozit a statutului de autoritate de depozit internaţională, are ca efect încetarea acestui statut la un an de la data la care directorul general a primit notificarea de retragere.
(5)Orice declaraţie menţionată la alin. (1) lit. a), orice notificare de retragere menţionată la alin. (2) sau (3), orice asigurări date în baza art. 6 alin. (1) fraza a doua, cuprinse într-o declaraţie prezentată conform art. 7 alin. (1) lit. a), orice cerere făcută în baza art. 8 alin. (1) şi orice comunicare de retragere menţionată la art. 8 alin. (2) necesită aprobarea prealabilă expresă a organului suveran al organizaţiei interguvernamentale de proprietate industrială ai cărui membri sunt toate statele membre ale respectivei organizaţii şi în cadrul căruia deciziile sunt luate de reprezentanţii oficiali ai guvernelor acestor state.