Capitolul vi - Calculul cotei efective de impozitare şi al impozitului suplimentar - Legea 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni
M.Of. 8
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025
CAPITOLUL VI:Calculul cotei efective de impozitare şi al impozitului suplimentar
Art. 30: Determinarea cotei efective de impozitare
(1)Cota efectivă de impozitare a unui grup de întreprinderi multinaţionale sau a unui grup naţional de mari dimensiuni se calculează, pentru fiecare exerciţiu financiar şi pentru fiecare jurisdicţie, cu condiţia să existe un profit net calificat în jurisdicţie, în conformitate cu următoarea formulă:
Cota efectivă de impozitare
= impozitele acoperite ajustate ale entităţilor constitutive din jurisdicţia respectivă/
profitul net calificat al entităţilor constitutive din jurisdicţia respectivă,
unde impozitele acoperite ajustate ale entităţilor constitutive reprezintă suma impozitelor acoperite ajustate ale tuturor entităţilor constitutive care au sediul în România sau în jurisdicţiile vizate, după caz, calculate în conformitate cu capitolul V.
(2)Profitul net calificat sau pierderea netă calificată a entităţilor constitutive din România sau din jurisdicţia respectivă, după caz, pentru un exerciţiu financiar se determină după următoarea formulă:
Profitul net calificat sau pierderea netă calificată
= profitul calificat al entităţilor constitutive
- pierderile calificate ale entităţilor constitutive,
unde:
a)profitul calificat al entităţilor constitutive reprezintă suma pozitivă, dacă este cazul, a profitului calificat al tuturor entităţilor constitutive care au sediul în jurisdicţie, calculat în conformitate cu capitolul IV;
b)pierderile calificate ale entităţilor constitutive reprezintă suma pierderilor calificate ale tuturor entităţilor constitutive care au sediul în jurisdicţie, calculate în conformitate cu capitolul IV.
(3)Impozitele acoperite ajustate şi profitul sau pierderea calificată ale entităţilor constitutive care sunt entităţi de investiţii sunt excluse din calculul cotei efective de impozitare în conformitate cu alin. (1) şi din calculul profitului net calificat în conformitate cu alin. (2).
(4)Cota efectivă de impozitare a fiecărei entităţi constitutive apatride se calculează, pentru fiecare exerciţiu financiar, separat de cota efectivă de impozitare a tuturor celorlalte entităţi constitutive.
Art. 31: Calculul impozitului suplimentar
(1)În cazul în care cota efectivă de impozitare a entităţilor constitutive care au sediul în România sau în jurisdicţiile vizate este mai mică decât cota minimă de impozitare de 15% pentru un exerciţiu financiar, grupul de întreprinderi multinaţionale sau grupul naţional de mari dimensiuni calculează separat impozitul suplimentar pentru fiecare dintre entităţile sale constitutive care are profituri calificate cuprinse în calculul profitului net calificat al jurisdicţiei respective. Impozitul suplimentar se calculează la nivel de jurisdicţie.
(2)Procentul impozitului suplimentar pentru un exerciţiu financiar este diferenţa pozitivă în puncte procentuale, dacă există, calculată în conformitate cu următoarea formulă:
Procentul impozitului supliment
= cota minimă de impozitare - cota efectivă de impozitare,
unde cota efectivă de impozitare este cota calculată în conformitate cu art. 30.
(3)Impozitul suplimentar jurisdicţional pentru un exerciţiu financiar este valoarea pozitivă, dacă este cazul, calculată în conformitate cu următoarea formulă:
Impozitul suplimentar jurisdicţional
= (procentul impozitului suplimentar x profitul excedentar)
+ impozitul suplimentar adiţional - impozitul suplimentar naţional,
unde:
a)impozitul suplimentar adiţional este valoarea impozitului determinată în conformitate cu art. 33 pentru exerciţiul financiar;
b)impozitul suplimentar naţional este valoarea impozitului pentru un exerciţiu financiar calculat în conformitate cu capitolul III sau calculată pe baza regulilor impozitului suplimentar naţional calificat dintr-o jurisdicţie terţă.
(4)Profitul excedentar pentru exerciţiul financiar prevăzut la alin. (3) este valoarea pozitivă, dacă este cazul, calculată în conformitate cu următoarea formulă:
Profitul excedentar
= profitul net calificat
- excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică,
unde:
a)profitul net calificat este profitul calculat la nivel jurisdicţional în conformitate cu art. 30 alin. (2);
b)excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică este suma calculată la nivel jurisdicţional în conformitate cu art. 32.
(5)Impozitul suplimentar al unei entităţi constitutive pentru exerciţiul financiar curent se calculează în conformitate cu următoarea formulă:
Impozitul suplimentar al unei entităţi constitutive
= impozitul suplimentar jurisdicţional
x profitul calificat al entităţii constitutive/ profitul calificat agregat al tuturor entităţilor constitutive,
unde:
a)profitul calificat al entităţii constitutive pentru o jurisdicţie pentru un exerciţiu financiar este profitul determinat în conformitate cu capitolul IV;
b)profitul calificat agregat al tuturor entităţilor constitutive pentru o jurisdicţie pentru un exerciţiu financiar este suma profitului calificat al tuturor entităţilor constitutive care au sediul în jurisdicţia respectivă pentru exerciţiul financiar.
(6)În cazul în care impozitul suplimentar jurisdicţional rezultă dintr-o recalculare în temeiul art. 33 alin. (1) şi nu există un profit net calificat în jurisdicţia respectivă pentru exerciţiul financiar, impozitul suplimentar se alocă fiecărei entităţi constitutive utilizând formula prevăzută la alin. (5), pe baza profitului calificat al entităţilor constitutive în exerciţiile financiare pentru care se efectuează recalculările în temeiul art. 33 alin. (1).
(7)Impozitul suplimentar al fiecărei entităţi constitutive apatride se calculează, pentru fiecare exerciţiu financiar, separat de impozitul suplimentar al tuturor celorlalte entităţi constitutive.
(8)Pentru scăderea impozitului suplimentar naţional acesta trebuie să îndeplinească condiţiile stabilite de comentariile la regulile-model ale OCDE.
Art. 32: Excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică
(2)Entitatea constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni poate opta să nu aplice excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică.
(3)În cazul în care o entitate constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni nu a exercitat opţiunea prevăzută la alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (2), profitul net calificat pentru o jurisdicţie se reduce, în scopul calculării impozitului suplimentar, cu un cuantum egal cu suma dintre valoarea excluderii pe baza costurilor cu salariile prevăzută la alin. (4) şi valoarea excluderii pe baza imobilizărilor corporale prevăzută la alin. (5) pentru fiecare entitate constitutivă care are sediul în jurisdicţia respectivă.
(1)În sensul prezentului articol, se aplică următoarele definiţii:
a)angajaţi eligibili înseamnă angajaţii cu normă întreagă sau cu timp parţial ai unei entităţi constitutive şi contractanţii independenţi care participă la activităţile obişnuite de exploatare ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni sub conducerea şi controlul grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni;
b)costuri salariale eligibile înseamnă cheltuielile cu remunerarea angajaţilor, inclusiv salariile, alte drepturi de natură salarială şi alte cheltuieli care oferă angajatului un beneficiu personal direct şi separat, cum ar fi contribuţiile de asigurări de sănătate şi la sistemul de pensii, impozitele pe salarii, precum şi contribuţiile angajatorului la asigurările sociale;
c)imobilizări corporale eligibile înseamnă:
(i)imobilizările corporale situate în jurisdicţia respectivă;
(ii)resurse naturale situate în jurisdicţia respectivă;
(iii)dreptul unui locatar de a utiliza imobilizările corporale situate în jurisdicţia respectivă; şi
(iv)o licenţă sau un acord similar din partea guvernului pentru utilizarea bunurilor imobile sau exploatarea resurselor naturale care implică investiţii semnificative în imobilizări corporale.
(2)Entitatea constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni poate opta să nu aplice excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică.
(3)În cazul în care o entitate constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni nu a exercitat opţiunea prevăzută la alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (2), profitul net calificat pentru o jurisdicţie se reduce, în scopul calculării impozitului suplimentar, cu un cuantum egal cu suma dintre valoarea excluderii pe baza costurilor cu salariile prevăzută la alin. (4) şi valoarea excluderii pe baza imobilizărilor corporale prevăzută la alin. (5) pentru fiecare entitate constitutivă care are sediul în jurisdicţia respectivă.(4)Valoarea excluderii pe baza costurilor cu salariile ale unei entităţi constitutive care are sediul într-o jurisdicţie este egală cu 5% din costurile salariale eligibile aferente angajaţilor eligibili care desfăşoară activităţi pentru grupul de întreprinderi multinaţionale sau grupul naţional de mari dimensiuni în această jurisdicţie, cu excepţia costurilor salariale eligibile care:
a)sunt capitalizate şi incluse în valoarea contabilă a imobilizărilor corporale eligibile;
b)sunt atribuite profitului exclus în conformitate cu art. 21.
(5)Valoarea excluderii pe baza imobilizărilor corporale a unei entităţi constitutive care are sediul într-o jurisdicţie este egală cu 5% din valoarea contabilă a imobilizărilor corporale eligibile situate în jurisdicţie, cu excepţia:
a)valorii contabile a bunurilor, inclusiv a terenurilor şi clădirilor, care sunt deţinute în vederea vânzării, a închirierii sau a investiţiilor;
b)valorii contabile a imobilizărilor corporale utilizate pentru a obţine profitul exclus în conformitate cu art. 21.
(6)În sensul alin. (5), valoarea contabilă a imobilizărilor corporale eligibile este media valorii contabile a imobilizărilor corporale eligibile la începutul şi la sfârşitul exerciţiului financiar, valoare folosită la întocmirea situaţiilor financiare consolidate ale societăţii-mamă finale, din care se scade orice amortizare cumulată, uzura morală şi la care se adaugă orice sumă care poate fi atribuită capitalizării cheltuielilor salariale. Orice creştere de valoare a unui activ şi orice creştere ulterioară a amortizării care rezultă din reevaluare prin aplicarea metodei reevaluării nu este luată în considerare.
(7)În sensul alin. (4) şi (5), costurile salariale eligibile şi imobilizările corporale eligibile ale unei entităţi constitutive care este un sediu permanent sunt cele care sunt recunoscute în situaţiile financiare individuale în conformitate cu art. 22 alin. (1) şi (2), cu condiţia să fie înregistrate costuri salariale eligibile în jurisdicţia sediului permanent şi imobilizările corporale eligibile să fie situate în aceeaşi jurisdicţie ca sediul permanent. Costurile salariale eligibile şi imobilizările corporale eligibile ale unui sediu permanent nu sunt luate în considerare pentru costurile salariale eligibile şi imobilizările corporale eligibile ale entităţii principale. În cazul în care profitul unui sediu permanent a fost exclus, integral sau parţial, în temeiul art. 23 alin. (1) şi art. 42 alin. (5), costurile salariale eligibile şi imobilizările corporale eligibile ale respectivului sediu permanent sunt excluse în aceeaşi proporţie din calculul efectuat în temeiul prevederilor prezentului articol pentru grupul de întreprinderi multinaţionale sau grupul naţional de mari dimensiuni.
(8)Costurile salariale eligibile aferente angajaţilor eligibili plătite de o entitate transparentă şi imobilizările corporale eligibile deţinute de aceasta care nu sunt alocate în conformitate cu prevederile alin. (6) se alocă:
a)entităţilor constitutive-proprietare ale entităţii transparente, proporţional cu suma care le-a fost alocată în temeiul art. 23 alin. (4), cu condiţia ca angajaţii eligibili şi imobilizările corporale eligibile să fie în jurisdicţia entităţii constitutive-proprietare; şi
b)entităţii transparente, dacă este societatea-mamă finală, reduse proporţional cu veniturile excluse din calculul profitului calificat al entităţii transparente în temeiul art. 42 alin. (1) şi (2), cu condiţia ca angajaţii eligibili şi imobilizările corporale eligibile să fie în jurisdicţia entităţii transparente.
Toate celelalte costuri salariale eligibile şi valoarea imobilizărilor corporale eligibile ale entităţii transparente nu sunt luate în calcul la excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni.
(9)Valoarea excluderii profitului pentru activităţile cu substanţă economică pentru fiecare entitate constitutivă apatridă se calculează, pentru fiecare exerciţiu financiar, separat de excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică a tuturor celorlalte entităţi constitutive.
(10)Valoarea excluderii profitului pentru activităţile cu substanţă economică calculată în temeiul prevederilor prezentului articol nu cuprinde excluderea pe baza costurilor cu salariile şi excluderea pe baza valorii imobilizărilor corporale ale entităţilor constitutive care sunt entităţi de investiţii în jurisdicţia respectivă.
Art. 33: Impozitul suplimentar adiţional
(1)În cazul în care, în conformitate cu art. 17 alin. (3), art. 20 alin. (7), art. 26 alin. (7), art. 29 alin. (1) şi (4) şi art. 44 alin. (5), o ajustare a impozitelor acoperite sau a profitului calificat ori a pierderii calificate conduce la recalcularea cotei efective de impozitare şi a impozitului suplimentar al grupului de întreprinderi multinaţionale sau al grupului naţional de mari dimensiuni pentru un exerciţiu financiar precedent, cota efectivă de impozitare şi impozitul suplimentar se recalculează în conformitate cu regulile prevăzute la art. 30-32. Orice valoare a impozitului suplimentar adiţional care rezultă dintr-o astfel de recalculare este tratată ca un impozit suplimentar adiţional în sensul art. 31 alin. (3) pentru exerciţiul financiar în cursul căruia se efectuează recalcularea.
(2)În cazul în care există un impozit suplimentar adiţional şi nu există un profit net calificat pentru jurisdicţie pentru exerciţiul financiar, profitul calificat al fiecărei entităţi constitutive care are sediul într-o jurisdicţie este o sumă egală cu impozitul suplimentar alocat respectivelor entităţi constitutive în temeiul art. 31 alin. (5) şi (6) împărţit la cota minimă de impozitare.
(3)În cazul în care, în conformitate cu art. 25 alin. (5), se datorează un impozit suplimentar adiţional, profitul calificat al fiecărei entităţi constitutive care are sediul într-o jurisdicţie este o sumă egală cu impozitul suplimentar alocat entităţii constitutive respective împărţit la cota minimă de impozitare. Alocarea se face proporţional pentru fiecare entitate constitutivă, pe baza următoarei formule:
(Profitul calificat sau pierderea calificată x cota minimă de impozitare) - impozitele acoperite ajustate
Impozitul suplimentar adiţional se alocă numai entităţilor constitutive care înregistrează o valoare a impozitului acoperit ajustat mai mică de zero şi mai mică decât profitul sau pierderea calificată a entităţilor constitutive respective, înmulţită cu cota minimă de impozitare.
(4)În cazul în care unei entităţi constitutive i se alocă un impozit suplimentar adiţional în conformitate cu prevederile prezentului articol şi cu art. 31 alin. (5) şi (6), o astfel de entitate constitutivă este tratată ca o entitate constitutivă impozitată la un nivel redus în sensul capitolului II.
Art. 34: Excluderea de minimis
(1)Prin excepţie de la art. 17, 18, 30-33 şi 35, prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia, impozitul suplimentar naţional sau impozitul suplimentar datorat pentru entităţile constitutive care au sediul în România sau în altă jurisdicţie este egal cu zero pentru un exerciţiu financiar dacă, pentru respectivul exerciţiu financiar:
a)venitul mediu calificat al tuturor entităţilor constitutive care au sediul în România sau în altă jurisdicţie este mai mic de 10.000.000 euro; şi
b)profitul calificat sau pierderea medie calificată a tuturor entităţilor constitutive care au sediul în România sau în altă jurisdicţie, reprezintă o pierdere sau este mai mic de 1.000.000 euro.
Opţiunea se exercită anual în conformitate cu art. 49 alin. (2).
(2)Venitul calificat sau profitul mediu calificat ori pierderea medie calificată prevăzută la alin. (1) este media veniturilor sau a profiturilor calificate ori a pierderilor calificate ale entităţilor constitutive care au sediul în jurisdicţia respectivă, ce fac parte din acelaşi grup de societăţi, pentru exerciţiul financiar şi pentru cele două exerciţii financiare precedente. În cazul în care nu există entităţi constitutive cu venituri sau pierderi calificate care au sediul în jurisdicţia respectivă în primul sau al doilea exerciţiu financiar precedent sau ambele, aceste exerciţii financiare sau exerciţiu financiar, după caz, sunt excluse din calculul venitului mediu calificat sau al profitului mediu calificat ori al pierderii medii calificate a jurisdicţiei respective.
(3)Veniturile calificate ale entităţilor constitutive care au sediul într-o jurisdicţie pentru un exerciţiu financiar reprezintă suma tuturor veniturilor entităţilor constitutive care au sediul în jurisdicţia respectivă, ajustate în conformitate cu capitolul IV.
(4)Ajustările ulterioare depunerii declaraţiei în sensul creşterii sau descreşterii profiturilor calificate şi/sau veniturilor calificate pentru un an fiscal anterior nu vor conduce la considerarea unei jurisdicţii eligibile pentru excluderea de minimis într-un an fiscal anterior.
(5)Profitul sau pierderea calificată a unei entităţi constitutive care are sediul într-o jurisdicţie pentru un exerciţiu financiar este profitul net sau pierderea netă calificată a jurisdicţiei respective, calculată în conformitate cu art. 30 alin. (2).
(6)Excluderea de minimis prevăzută la alin. (1)-(4) nu se aplică entităţilor constitutive apatride şi entităţilor de investiţii. Veniturile şi profiturile sau pierderile calificate ale acestor entităţi sunt excluse din calculul excluderii de minimis.
Art. 35: Entităţi constitutive deţinute de acţionari minoritari
(1)În sensul prezentului articol, se aplică următoarele definiţii:
a)entitate constitutivă deţinută de acţionari minoritari înseamnă o entitate constitutivă în care societatea-mamă finală deţine, direct sau indirect, o participaţie în capitalurile proprii de cel mult 30%;
b)societate-mamă deţinută de acţionari minoritari înseamnă o entitate constitutivă deţinută de acţionari minoritari care deţin, direct sau indirect, interesele de control ale unei alte entităţi constitutive deţinute de acţionari minoritari, cu excepţia cazului în care interesele de control ale primei entităţi sunt deţinute, direct sau indirect, de o altă entitate constitutivă deţinută de acţionari minoritari;
c)subgrup deţinut de acţionari minoritari înseamnă o societate-mamă deţinută de acţionari minoritari şi filialele sale deţinute de acţionari minoritari; şi
d)filială deţinută de acţionari minoritari înseamnă o entitate constitutivă deţinută de acţionari minoritari ale cărei interese de control sunt deţinute, direct sau indirect, de o societate-mamă deţinută de acţionari minoritari.
(2)Calculul cotei efective de impozitare şi al impozitului suplimentar pentru o jurisdicţie în conformitate cu capitolele IV-VIII în ceea ce priveşte membrii unui subgrup deţinut de acţionari minoritari se aplică ca şi cum fiecare subgrup deţinut de acţionari minoritari ar fi un grup distinct de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional distinct de mari dimensiuni.
Impozitele acoperite ajustate şi profitul calificat sau pierderea calificată ale membrilor unui subgrup deţinut de acţionari minoritari sunt excluse de la determinarea valorii reziduale a cotei efective de impozitare a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni calculate în conformitate cu art. 30 alin. (1) şi din profitul net calificat calculat în conformitate cu art. 30 alin. (2).
(3)Cota efectivă de impozitare şi impozitul suplimentar ale unei entităţi constitutive deţinute de acţionari minoritari care nu este membră a unui subgrup deţinut de acţionari minoritari se calculează la nivel de entitate, în conformitate cu capitolele IV-VIII. Impozitele acoperite ajustate şi profitul sau pierderea calificată ale entităţii constitutive deţinute de acţionari minoritari sunt excluse de la determinarea valorii reziduale a cotei efective de impozitare a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni calculate în conformitate cu art. 30 alin. (1) şi din profitul net calificat calculat în conformitate cu art. 30 alin. (2). Prevederile prezentului alineat nu se aplică unei entităţi constitutive deţinute de acţionari minoritari care este o entitate de investiţii.
Art. 36: Regimurile de protecţie
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 17, 18 şi 30-35, prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia, impozitul suplimentar sau impozitul suplimentar naţional datorat de un grup într-o jurisdicţie este considerat zero pentru un exerciţiu financiar dacă nivelul efectiv de impozitare a entităţilor constitutive care au sediul în România îndeplineşte condiţiile prevăzute în documentul intitulat Regimurile de protecţie şi regimul scutirilor de penalităţi: Regulile globale de combatere a erodării bazei impozabile (pilonul doi), emis de OCDE, care reprezintă un set internaţional de reguli şi condiţii la care au consimţit toate statele membre în legătură cu un regim de protecţie tranzitoriu CbCR - raport pentru fiecare ţară în parte şi un cadru de reglementare pentru elaborarea unor potenţiale regimuri de protecţie permanente.
(14)Dacă entităţile constitutive care au sediul în România ale unui grup de întreprinderi multinaţionale nu îndeplinesc condiţiile pentru regimul de protecţie tranzitoriu CbCR se pot califica pentru regimul de protecţie permanent, aşa cum este prevăzut la alin. (15), iar pentru entităţile constitutive nesemnificative definite la alin. (16) regimul de protecţie permanent ia în calcul elementele prevăzute la alin. (17) şi (18).
(181)Entităţile constitutive nesemnificative pot opta anual să calculeze la nivelul fiecărei entităţi impozitul acoperit ajustat, profitul GloBE şi venitul GloBE, pentru a determina dacă se califică pentru calculele simplificate ale regimurilor de protecţie.
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 17, 18 şi 30-35, prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia, impozitul suplimentar sau impozitul suplimentar naţional datorat de un grup într-o jurisdicţie este considerat zero pentru un exerciţiu financiar dacă nivelul efectiv de impozitare a entităţilor constitutive care au sediul în România îndeplineşte condiţiile prevăzute în documentul intitulat Regimurile de protecţie şi regimul scutirilor de penalităţi: Regulile globale de combatere a erodării bazei impozabile (pilonul doi), emis de OCDE, care reprezintă un set internaţional de reguli şi condiţii la care au consimţit toate statele membre în legătură cu un regim de protecţie tranzitoriu CbCR - raport pentru fiecare ţară în parte şi un cadru de reglementare pentru elaborarea unor potenţiale regimuri de protecţie permanente.(2)Regimul de protecţie tranzitoriu Country-by-Country Reporting, denumit în continuare CbCR, se aplică numai de către grupurile multinaţionale şi grupurile naţionale de mari dimensiuni care întocmesc raportări CbCR pe baza situaţiilor financiare calificate.
(3)Raportul CbCR calificat reprezintă un raport pentru fiecare ţară în parte, întocmit şi depus la administraţia financiară utilizând situaţii financiare calificate.
(4)Situaţiile financiare calificate reprezintă:
a)situaţiile financiare individuale utilizate pentru întocmirea situaţiilor financiare consolidate ale societăţii-mamă finale;
b)situaţiile financiare individuale ale fiecărei entităţi constitutive, cu condiţia ca acestea să fie întocmite fie în conformitate cu un standard de contabilitate financiară acceptat, fie cu un standard de contabilitate financiară autorizat, dacă informaţiile din aceste situaţii sunt obţinute utilizând unul din cele două standarde de contabilitate, acceptat sau autorizat; sau
c)situaţiile financiare ale acelei entităţi constitutive care sunt utilizate pentru întocmirea raportului CbCR al unui grup, în cazul unei entităţi constitutive care nu este inclusă în situaţiile financiare consolidate ale unui grup pe o bază linie cu linie numai din motive de mărime sau semnificaţie.
(5)Pentru a se califica pentru regimul de protecţie tranzitoriu CbCR, entităţile constitutive din România trebuie să îndeplinească cel puţin unul dintre următoarele teste:
a)testul de minimis;
b)testul cotei efective de impozitare simplificat; sau
c)testul profiturilor de rutină.
(6)Informaţiile care stau la baza calculului testelor sunt informaţiile calificate din CbCR, precum şi informaţiile din situaţiile financiare calificate.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul grupurilor naţionale de mari dimensiuni informaţiile vor fi cele înregistrate în situaţiile financiare calificate.
(8)În timpul perioadei de tranziţie, impozitul suplimentar pentru un exerciţiu financiar se consideră a fi zero în cazul în care entităţile constitutive care au sediul în România ale unui grup îndeplinesc cel puţin unul din următoarele teste:
a)testul de minimis presupune pentru un exerciţiu financiar venituri totale mai mici de 10.000.000 euro şi un profit/pierdere înainte de impozitare mai mic de 1.000.000 euro; sau
b)testul cotei efective de impozitare presupune o cotă efectivă de impozitare simplificată egală sau mai mare decât cotele tranzitorii pentru exerciţiul financiar, prevăzute la alin. (9); sau
c)testul profiturilor de rutină presupune că profitul/pierderea înainte de impozitare este egal sau mai mic decât valoarea profiturilor excluse care au la bază substanţă economică, calculată conform regulilor din prezenta lege. În scopul aplicării prezentei reguli, valoarea profiturilor excluse care au la bază substanţă economică va fi determinată utilizând valorile prevăzute la art. 52.
(9)Cotele pentru regimul de protecţie tranzitoriu CbCR sunt:
a)15% pentru exerciţiile financiare care încep înainte de 1 ianuarie 2025;
b)16% pentru exerciţiile financiare care încep în 2025; şi
c)17% pentru exerciţiile financiare care încep la sau după 1 ianuarie 2026.
(10)Pentru a aplica testul profiturilor de rutină, entităţile constitutive care au sediul în România vor trebui să includă în declaraţia informativă privind impozitul suplimentar aceleaşi informaţii necesare pentru calculul excluderii profiturilor pe bază de substanţă economică ca în cazul în care ar aplica excluderea profiturilor pe bază de substanţă economică potrivit prevederilor art. 32 şi 52.
(11)Regimul de protecţie tranzitoriu CbCR se aplică pentru o perioadă limitată de timp. Perioada de tranziţie începe cel târziu la 31 decembrie 2026, dar nu include exerciţiile financiare care se încheie după data de 30 iunie 2028.
(12)Dacă un grup nu a aplicat regimul de protecţie tranzitoriu CbCR într-un an fiscal, grupul nu se poate califica pentru acest regim de protecţie din acea jurisdicţie în anii următori. Această prevedere nu se aplică dacă nicio entitate constitutivă a grupului nu are sediul în jurisdicţia fiscală relevantă în exerciţiul financiar precedent.
(13)Următoarele entităţi constitutive, grupuri sau jurisdicţii sunt excluse de la aplicarea regimului de protecţie CbCR tranzitoriu:
a)entităţile constitutive apatride;
b)grupurile cu mai multe societăţi-părinte în cazul în care un singur raport CbCR calificat nu include informaţii despre grupurile combinate;
c)jurisdicţii cu entităţi constitutive care au optat să fie supuse sistemelor eligibile de impozitare la distribuirea profiturilor în temeiul art. 44.
(14)Dacă entităţile constitutive care au sediul în România ale unui grup de întreprinderi multinaţionale nu îndeplinesc condiţiile pentru regimul de protecţie tranzitoriu CbCR se pot califica pentru regimul de protecţie permanent, aşa cum este prevăzut la alin. (15), iar pentru entităţile constitutive nesemnificative definite la alin. (16) regimul de protecţie permanent ia în calcul elementele prevăzute la alin. (17) şi (18).(15)Impozitul suplimentar pentru un exerciţiu financiar se consideră a fi zero în cazul în care entităţile constitutive care au sediul în România ale unui grup înregistrează pe baza unor reguli simplificate, aşa cum sunt prevăzute în documentul intitulat Regimurile de protecţie şi regimul scutirilor de penalităţi, precum şi în Ghidul administrativ - Regulile globale de combatere a erodării bazei impozabile (pilonul doi), cu modificările şi completările ulterioare, emise de OCDE:
a)venituri medii mai mici de 10.000.000 euro şi un profit mediu mai mic de 1.000.000 euro; sau
b)au calculat o cotă efectivă de impozitare simplificată care este egală sau mai mare de 15%; sau
c)profitul este egal sau mai mic decât valoarea profiturilor excluse care au la bază substanţă economică, calculată conform regulilor din prezenta lege.
(16)O entitate constitutivă nesemnificativă este o entitate constitutivă a unui grup care nu este consolidată linie cu linie în situaţiile financiare consolidate auditate ale grupului din motive de mărime sau semnificaţie şi include orice sediu permanent a unei astfel de entităţi constitutive.
(17)Venitul GloBE şi profitul GloBE al unei entităţi constitutive nesemnificative este venitul total al unei entităţi constitutive nesemnificative, astfel cum este determinat în conformitate cu regulile CbCR relevante. Veniturile exclud dividendele primite de la alte entităţi constitutive şi alte elemente ale rezultatului global.
(18)Impozitul acoperit ajustat al unei entităţi constitutive nesemnificative este impozitul pe profit, astfel cum este determinat în conformitate cu reglementările CbCR relevante. În conformitate cu CbCR, impozitul pe profit exclude orice cheltuieli cu impozitul amânat, alte elemente imobilizate şi provizioanele pentru datorii fiscale incerte. Pentru entităţile constitutive nesemnificative ale căror venituri depăşesc 50.000.000 euro, situaţiile financiare utilizate pentru a se califica pentru calculele simplificate ale regimurilor de protecţie trebuie întocmite fie în conformitate cu un standard de contabilitate financiară acceptat, fie cu un standard de contabilitate financiară autorizat.
(181)Entităţile constitutive nesemnificative pot opta anual să calculeze la nivelul fiecărei entităţi impozitul acoperit ajustat, profitul GloBE şi venitul GloBE, pentru a determina dacă se califică pentru calculele simplificate ale regimurilor de protecţie.(19)Prevederile regimului de protecţie tranzitoriu CbCR se vor aplica asocierilor în participaţie şi filialelor acestora ca şi cum ar fi entităţi constitutive ale unui grup separat, cu excepţia faptului că profitul sau pierderea calificată şi venitul total sunt cele raportate în situaţiile financiare calificate.
(20)Regimul de protecţie tranzitoriu CbCR nu se aplică în jurisdicţia societăţii-mamă finale în care aceasta este o entitate transparentă, cu excepţia cazului în care toate interesele de participare în societatea-mamă finală sunt deţinute de persoane calificate. Persoana calificată înseamnă deţinătorul dreptului de proprietate aşa cum este definit la art. 42 alin. (1) şi (2).
(21)În cazul în care o entitate de investiţii, inclusiv o entitate de investiţii în asigurări, este rezidentă într-o jurisdicţie în scopuri CbCR, fiind considerată jurisdicţia entităţii de investiţii, aceasta va lua în considerare şi următoarele reguli:
a)entitatea de investiţii calculează separat impozitul suplimentar pe baza regulilor de la art. 45-47;
b)jurisdicţia entităţii de investiţii şi jurisdicţia de rezidenţă a oricărei entităţi constitutive proprietare pot beneficia în continuare de regimul de protecţie tranzitoriu CbCR;
c)profitul sau pierderea înainte de impozitare şi venitul total al entităţii de investiţii, precum şi orice impozite asociate se vor reflecta numai în jurisdicţiile entităţilor constitutive proprietare, proporţional cu interesul lor de participare.
(22)Entitatea de investiţii nu este obligată să efectueze un calcul separat pentru impozitul suplimentar în cazul în care nu a fost făcută o opţiune în temeiul art. 46 şi 47 şi toţi acţionarii entităţilor constitutive sunt rezidenţi în jurisdicţia entităţii de investiţii.
(23)O pierdere netă nerealizată din valoarea justă va fi exclusă din profitul sau pierderea înainte de impozitare dacă pierderea respectivă depăşeşte 50.000.000 euro într-o jurisdicţie. O pierdere netă nerealizată din valoare justă înseamnă suma tuturor pierderilor, redusă cu orice câştig, care decurg din modificările valorii juste a intereselor de participare, cu excepţia participaţiilor de portofoliu.
(24)Impozitul suplimentar alocat în temeiul UTPR calculat pentru jurisdicţia societăţii-mamă finale va fi considerat zero pentru fiecare exerciţiu financiar în perioada de tranziţie dacă jurisdicţia societăţii-mamă finale are o cotă de impozit pe profit de cel puţin 20%. Perioada de tranziţie pentru UTPR o reprezintă exerciţiile financiare care nu depăşesc 12 luni şi care încep la sau înainte de data de 31 decembrie 2025 şi se încheie înainte de data de 31 decembrie 2026.