Capitolul iv - Documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism - Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
M.Of. 373
În vigoare Versiune de la: 30 Mai 2025
CAPITOLUL IV:Documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism
SECŢIUNEA 1:Definiţii şi scop
Art. 39 (1)În sensul prezentei legi, prin documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism se înţelege planurile de amenajare a teritoriului, planurile de urbanism, Regulamentul general de urbanism şi regulamentele locale de urbanism, avizate şi aprobate conform prezentei legi.
(2)Documentaţiile de amenajare a teritoriului cuprind propuneri cu caracter director, iar documentaţiile de urbanism cuprind reglementări operaţionale.
(3)Propunerile cu caracter director stabilesc strategiile şi direcţiile principale de evoluţie a unui teritoriu la diverse niveluri de complexitate. Ele sunt detaliate prin reglementări specifice în limitele teritoriilor administrative ale oraşelor şi comunelor.
(4)Prevederile cu caracter director cuprinse în documentaţiile de amenajare a teritoriului aprobate sunt obligatorii pentru toate autorităţile administraţiei publice, iar cele cu caracter de reglementare, pentru toate persoanele fizice şi juridice.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
SECŢIUNEA 2:Documentaţii de amenajare a teritoriului
Art. 40
Documentaţiile de amenajare a teritoriului sunt următoarele:
a)Planul de amenajare a teritoriului naţional;
b)Planul de amenajare a teritoriului zonal;
c)Planul de amenajare a teritoriului judeţean.
Art. 41
(1)Planul de amenajare a teritoriului naţional are caracter director şi reprezintă sinteza programelor strategice sectoriale pe termen mediu şi lung pentru întregul teritoriu al ţării.
(2)Planul de amenajare a teritoriului naţional este compus din secţiuni specializate.
(3)Prevederile Planului de amenajare a teritoriului naţional şi ale secţiunilor sale devin obligatorii pentru celelalte planuri de amenajare a teritoriului care le detaliază.
(4)Secţiunile Planului de amenajare a teritoriului naţional sunt: Căi de comunicaţie, Ape, Zone protejate, Reţeaua de localităţi, Zone de risc natural, Turismul, Dezvoltarea rurală. Prin lege se pot aproba şi alte secţiuni.
Art. 42
(1)Planul de amenajare a teritoriului judeţean are caracter director şi reprezintă expresia spaţială a programului de dezvoltare socio-economică a judeţului. Planul de amenajare a teritoriului judeţean se corelează cu Planul de amenajare a teritoriului naţional, cu Planul de amenajare a teritoriului zonal, cu programele guvernamentale sectoriale, precum şi cu alte programe de dezvoltare.
(2)Prevederile Planului de amenajare a teritoriului judeţean devin obligatorii pentru celelalte planuri de amenajare a teritoriului şi de urbanism care le detaliază.
(3)Fiecare judeţ trebuie să deţină Planul de amenajare a teritoriului judeţean şi să îl reactualizeze periodic, la 5-10 ani, în funcţie de politicile şi de programele de dezvoltare ale judeţului.
Art. 43
Planul de amenajare a teritoriului zonal are rol director şi se realizează în vederea soluţionării unor probleme specifice ale unor teritorii. Aceste teritorii pot fi:
a)intercomunale sau interorăşeneşti, compuse din unităţi administrativ-teritoriale de bază, comune şi oraşe;
b)interjudeţene, înglobând părţi din judeţe sau judeţe întregi;
c)regionale, compuse din mai multe judeţe.
(2)[textul din Art. 43, litera C., alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 11-feb-2011 de Art. I, punctul 18. din Ordonanta urgenta 7/2011]
(2)[textul din Art. 43, litera C., alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 11-feb-2011 de Art. I, punctul 18. din Ordonanta urgenta 7/2011]
Art. 431
(1)În vederea asigurării dezvoltării coerente şi durabile, corelării priorităţilor de dezvoltare şi eficientizării investiţiilor publice, valorificării resurselor naturale şi culturale, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din cadrul zonelor metropolitane definite conform legii elaborează strategia de dezvoltare teritorială zonală periurbană/metropolitană ca documentaţie de planificare teritorială integrată pentru fundamentarea planurilor urbanistice generale.
(2)Strategia prevăzută la alin. (1) se elaborează în cadrul unui parteneriat format din reprezentanţi ai consiliului judeţean şi ai autorităţilor administraţiilor publice locale din oraşul-centru polarizator, împreună cu toate comunele învecinate, şi, după caz, din reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
(3)Strategia de dezvoltare teritorială zonală periurbană/metropolitană se finanţează de către partenerii asociaţi şi/sau de consiliul judeţean şi se aprobă de către consiliul judeţean, cu avizul parteneriatului periurban.
(4)Pentru localităţile de rang 1 şi 2, strategia de dezvoltare teritorială zonală periurbană/metropolitană a teritoriului şi planurile de mobilitate urbană zonal periurban/metropolitan se iniţiază de către consiliul judeţean sau de către oraşul-centru polarizator.
(5)În cazul municipiului Bucureşti, iniţierea strategiei de dezvoltare teritorială zonală periurbană/metropolitană se poate face de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în parteneriat cu administraţiile publice locale implicate, şi de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în condiţiile legii.SECŢIUNEA 3:Documentaţii de urbanism
Art. 44
(1)Documentaţiile de urbanism sunt rezultatul unui proces de planificare urbană referitoare la un teritoriu determinat, prin care se analizează situaţia existentă şi se stabilesc obiectivele, acţiunile, procesele şi măsurile de amenajare şi de dezvoltare durabilă a localităţilor. Documentaţiile de urbanism se elaborează de către colective interdisciplinare formate din specialişti atestaţi în condiţiile legii.(2)Documentaţiile de urbanism transpun la nivelul localităţilor urbane şi rurale propunerile cuprinse în planurile de amenajare a teritoriului naţional, zonal şi judeţean.
(3)Documentaţiile de urbanism au caracter de reglementare specifică şi stabilesc reguli ce se aplică direct asupra localităţilor şi părţilor din acestea până la nivelul parcelelor cadastrale, constituind elemente de fundamentare obligatorii pentru eliberarea certificatelor de urbanism.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
Art. 45 Documentaţiile de urbanism sunt următoarele:
a)Planul urbanistic general şi regulamentul local aferent acestuia;
b)Planul urbanistic zonal şi regulamentul local aferent acestuia;
c)Planul urbanistic de detaliu.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
Art. 46
(1)Planul urbanistic general are atât caracter director şi strategic, cât şi caracter de reglementare şi reprezintă principalul instrument de planificare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorială trebuie să îşi actualizeze la maximum 10 ani Planul urbanistic general în funcţie de evoluţia previzibilă a factorilor sociali, geografici, economici, culturali şi a necesităţilor locale.
(11)[textul din Art. 46, alin. (1^1) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 21. din Legea 190/2013]
(12)[textul din Art. 46, alin. (1^2) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 21. din Legea 190/2013]
(13)Termenul de valabilitate a Planului urbanistic general se prelungeşte, pe bază de hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, până la intrarea în vigoare a noului plan urbanistic general, cu condiţia iniţierii demersurilor de elaborare/actualizare a planului urbanistic general înainte de expirarea termenului de valabilitate.
(16)Actualizarea Planului urbanistic general reprezintă revizuirea reglementărilor urbanistice, a indicatorilor urbanistici propuşi şi a prevederilor planului iniţial prin aducerea acestora în acord cu legislaţia în vigoare, tendinţele de dezvoltare şi cerinţele de dezvoltare durabilă socioeconomice şi de mediu actuale, precum şi actualizarea listei de proiecte de investiţii necesare pentru implementarea viziunii de dezvoltare, în baza unor studii de specialitate şi a analizei gradului de implementare a planurilor urbanistice în vigoare şi a impactului acestora la nivelul localităţii, dacă este cazul.
(17)Iniţierea demersurilor de actualizare a Planului urbanistic general sau de prelungire a valabilităţii documentaţiei în vigoare se aprobă prin hotărâre a Consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, la propunerea primarului/primarului general al municipiului Bucureşti, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef.
(18)Propunerea justificată de actualizare sau de prelungire a valabilităţii documentaţiei de urbanism se realizează în baza analizei informaţiilor statistice disponibile privind dinamica economică, socială şi teritorială, în baza studiilor de specialitate existente, precum şi în raport cu strategiile şi programele de dezvoltare de la nivel local, judeţean şi/sau naţional aprobate.
(14)[textul din Art. 46, alin. (1^4) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 23. din Legea 190/2013]
(15)[textul din Art. 46, alin. (1^5) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 23. din Legea 190/2013]
(4)Planul urbanistic general se elaborează în baza strategiei de dezvoltare a localităţii şi se corelează cu bugetul şi programele de investiţii publice ale localităţii, în vederea implementării prevederilor obiectivelor de utilitate publică.
(5)Prin Planul urbanistic general se identifică zone pentru care se pot institui reglementări ce nu pot fi modificate prin planuri urbanistice zonale sau planuri urbanistice de detaliu şi de la care nu se pot acorda derogări. Aceste reglementări se formulează cu claritate în Regulamentul local de urbanism aferent Planului urbanistic general.
(6)Prevederile alin. (5) se aplică în mod obligatoriu zonelor asupra cărora este instituit un regim special de protecţie prevăzut în legislaţia în vigoare.
(7)În vederea unei utilizări coerente şi raţionale a teritoriului localităţilor, zonele cu coeficienţi de utilizare a terenului (CUT) cu valoare mai mare de 4 se stabilesc numai prin Planul urbanistic general şi regulamentul local aferent.
(8)Planul urbanistic general pentru intravilan se întocmeşte în format digital, pe suport grafic, la scări 1/1.000 - 1/5.000, după caz, iar în format analogic, la scara 1/5.000. Suportul topografic al planului de ansamblu al unităţii administrativ-teritoriale este la scara 1/25.000, furnizat de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară. Actualizarea suportului se poate face de către autorităţile administraţiei publice locale interesate, cu condiţia avizării acestuia de către oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, pe baza măsurătorilor sau pe baza ortofotoplanurilor.
(1)Planul urbanistic general are atât caracter director şi strategic, cât şi caracter de reglementare şi reprezintă principalul instrument de planificare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorială trebuie să îşi actualizeze la maximum 10 ani Planul urbanistic general în funcţie de evoluţia previzibilă a factorilor sociali, geografici, economici, culturali şi a necesităţilor locale.
(11)[textul din Art. 46, alin. (1^1) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 21. din Legea 190/2013]
(12)[textul din Art. 46, alin. (1^2) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 21. din Legea 190/2013]
(13)Termenul de valabilitate a Planului urbanistic general se prelungeşte, pe bază de hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, până la intrarea în vigoare a noului plan urbanistic general, cu condiţia iniţierii demersurilor de elaborare/actualizare a planului urbanistic general înainte de expirarea termenului de valabilitate.
(16)Actualizarea Planului urbanistic general reprezintă revizuirea reglementărilor urbanistice, a indicatorilor urbanistici propuşi şi a prevederilor planului iniţial prin aducerea acestora în acord cu legislaţia în vigoare, tendinţele de dezvoltare şi cerinţele de dezvoltare durabilă socioeconomice şi de mediu actuale, precum şi actualizarea listei de proiecte de investiţii necesare pentru implementarea viziunii de dezvoltare, în baza unor studii de specialitate şi a analizei gradului de implementare a planurilor urbanistice în vigoare şi a impactului acestora la nivelul localităţii, dacă este cazul.
(17)Iniţierea demersurilor de actualizare a Planului urbanistic general sau de prelungire a valabilităţii documentaţiei în vigoare se aprobă prin hotărâre a Consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, la propunerea primarului/primarului general al municipiului Bucureşti, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef.
(18)Propunerea justificată de actualizare sau de prelungire a valabilităţii documentaţiei de urbanism se realizează în baza analizei informaţiilor statistice disponibile privind dinamica economică, socială şi teritorială, în baza studiilor de specialitate existente, precum şi în raport cu strategiile şi programele de dezvoltare de la nivel local, judeţean şi/sau naţional aprobate.
(14)[textul din Art. 46, alin. (1^4) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 23. din Legea 190/2013]
(15)[textul din Art. 46, alin. (1^5) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 23. din Legea 190/2013](2)Planul urbanistic general cuprinde reglementări pe termen scurt, la nivelul întregii unităţi administrativ-teritoriale de bază, cu privire la:
f)stabilirea zonelor protejate şi de protecţie a monumentelor istorice şi a siturilor arheologice reperate;
f1)zonele care au instituite un regim special de protecţie prevăzut în legislaţia în vigoare;
i)zonele de risc natural delimitate şi declarate astfel, conform legii, precum şi la măsurile specifice privind prevenirea şi atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor şi realizarea construcţiilor în aceste zone.
j)zone de risc datorate unor depozitări istorice de deşeuri.
a)stabilirea şi delimitarea teritoriului intravilan în relaţie cu teritoriul administrativ al localităţii;
b)stabilirea modului de utilizare a terenurilor din intravilan;
c)zonificarea funcţională în corelaţie cu organizarea reţelei de circulaţie;
d)delimitarea zonelor afectate de servituţi publice;
e)modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare;
f)stabilirea zonelor protejate şi de protecţie a monumentelor istorice şi a siturilor arheologice reperate;
f1)zonele care au instituite un regim special de protecţie prevăzut în legislaţia în vigoare;g)formele de proprietate şi circulaţia juridică a terenurilor;
h)precizarea condiţiilor de amplasare şi conformare a volumelor construite, amenajate şi plantate.
i)zonele de risc natural delimitate şi declarate astfel, conform legii, precum şi la măsurile specifice privind prevenirea şi atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor şi realizarea construcţiilor în aceste zone.
j)zone de risc datorate unor depozitări istorice de deşeuri.(3)Planul urbanistic general cuprinde prevederi pe termen mediu şi lung cu privire la:
d)zonele de risc natural delimitate şi declarate astfel, conform legii, precum şi la măsurile specifice privind prevenirea şi atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor şi realizarea construcţiilor în aceste zone.
e)lista principalelor proiecte de dezvoltare şi restructurare;
f)stabilirea şi delimitarea zonelor cu interdicţie temporară şi definitivă de construire;
g)delimitarea zonelor în care se preconizează operaţiuni urbanistice de regenerare urbană.
a)evoluţia în perspectivă a localităţii;
b)direcţiile de dezvoltare funcţională în teritoriu;
c)traseele coridoarelor de circulaţie şi de echipare prevăzute în planurile de amenajare a teritoriului naţional, zonal şi judeţean.
d)zonele de risc natural delimitate şi declarate astfel, conform legii, precum şi la măsurile specifice privind prevenirea şi atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor şi realizarea construcţiilor în aceste zone.
e)lista principalelor proiecte de dezvoltare şi restructurare;
f)stabilirea şi delimitarea zonelor cu interdicţie temporară şi definitivă de construire;
g)delimitarea zonelor în care se preconizează operaţiuni urbanistice de regenerare urbană.
(4)Planul urbanistic general se elaborează în baza strategiei de dezvoltare a localităţii şi se corelează cu bugetul şi programele de investiţii publice ale localităţii, în vederea implementării prevederilor obiectivelor de utilitate publică.
(5)Prin Planul urbanistic general se identifică zone pentru care se pot institui reglementări ce nu pot fi modificate prin planuri urbanistice zonale sau planuri urbanistice de detaliu şi de la care nu se pot acorda derogări. Aceste reglementări se formulează cu claritate în Regulamentul local de urbanism aferent Planului urbanistic general.
(6)Prevederile alin. (5) se aplică în mod obligatoriu zonelor asupra cărora este instituit un regim special de protecţie prevăzut în legislaţia în vigoare.
(7)În vederea unei utilizări coerente şi raţionale a teritoriului localităţilor, zonele cu coeficienţi de utilizare a terenului (CUT) cu valoare mai mare de 4 se stabilesc numai prin Planul urbanistic general şi regulamentul local aferent.
(8)Planul urbanistic general pentru intravilan se întocmeşte în format digital, pe suport grafic, la scări 1/1.000 - 1/5.000, după caz, iar în format analogic, la scara 1/5.000. Suportul topografic al planului de ansamblu al unităţii administrativ-teritoriale este la scara 1/25.000, furnizat de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară. Actualizarea suportului se poate face de către autorităţile administraţiei publice locale interesate, cu condiţia avizării acestuia de către oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, pe baza măsurătorilor sau pe baza ortofotoplanurilor.
Art. 461
Planul urbanistic general cuprinde piese scrise şi desenate cu privire la:
a)diagnosticul prospectiv, realizat pe baza analizei evoluţiei istorice, precum şi a previziunilor economice şi demografice, precizând nevoile identificate în materie de dezvoltare economică, socială şi culturală, de amenajare a spaţiului, de mediu, locuire, transport, spaţii şi echipamente publice şi servicii;
b)strategia de dezvoltare spaţială a localităţii;
c)regulamentul local de urbanism aferent acestuia;
d)planul de acţiune pentru implementare şi programul de investiţii publice.
e)planul de mobilitate urbană.Art. 47
(1)Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbană de reglementare specifică, prin care se coordonează dezvoltarea urbanistică integrată a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamică urbană accentuată. Planul urbanistic zonal asigură corelarea programelor de dezvoltare urbană integrată a zonei cu Planul urbanistic general.
(2)Planul urbanistic zonal cuprinde reglementări asupra zonei referitoare la:
(3)Elaborarea Planului urbanistic zonal este obligatorie în cazul:
a)zonelor centrale ale localităţilor;
b)zonelor construite protejate şi de protecţie a monumentelor;
c)zonelor de agrement şi turism;
d)zonelor/parcurilor industriale, tehnologice şi zonelor de servicii;
e)parcelărilor, pentru divizarea în mai mult de 3 parcele;
f)infrastructurii de transport;
g)zonelor supuse restructurării sau regenerării urbane;
h)altor zone stabilite de autorităţile publice locale din localităţi, potrivit legii.
(31)Prevederile alin. (3) nu se aplică în situaţia în care planurile urbanistice generale reglementează condiţiile de autorizare a investiţiilor din zonele menţionate, cu excepţia zonelor construite protejate.
(32)[textul din Art. 47, alin. (3^2) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 30-iun-2017 de Art. V din Ordonanta urgenta 49/2017]
(4)Delimitarea zonelor pentru care se întocmesc planuri urbanistice zonale obligatorii se face, de regulă, în Planul urbanistic general.
(5)Prin Planul urbanistic zonal se stabilesc, în baza analizei contextului social, cultural istoric, urbanistic şi arhitectural, reglementări cu privire la regimul de construire, funcţiunea zonei, înălţimea maximă admisă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea clădirilor faţă de aliniament şi distanţele faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei, caracteristicile arhitecturale ale clădirilor, materialele admise.
(6)[textul din Art. 47, alin. (6) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 06-iul-2009 de Art. I, punctul 9. din Legea 242/2009]
(1)Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbană de reglementare specifică, prin care se coordonează dezvoltarea urbanistică integrată a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamică urbană accentuată. Planul urbanistic zonal asigură corelarea programelor de dezvoltare urbană integrată a zonei cu Planul urbanistic general.*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(2)Planul urbanistic zonal cuprinde reglementări asupra zonei referitoare la:a)organizarea reţelei stradale;
b)organizarea arhitectural-urbanistică în funcţie de caracteristicile structurii urbane;
c)modul de utilizare a terenurilor;
d)dezvoltarea infrastructurii edilitare;
e)statutul juridic şi circulaţia terenurilor;
f)protejarea monumentelor istorice şi servituţi în zonele de protecţie ale acestora.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(3)Elaborarea Planului urbanistic zonal este obligatorie în cazul:
a)zonelor centrale ale localităţilor;
b)zonelor construite protejate şi de protecţie a monumentelor;
c)zonelor de agrement şi turism;
d)zonelor/parcurilor industriale, tehnologice şi zonelor de servicii;
e)parcelărilor, pentru divizarea în mai mult de 3 parcele;
f)infrastructurii de transport;
g)zonelor supuse restructurării sau regenerării urbane;
h)altor zone stabilite de autorităţile publice locale din localităţi, potrivit legii.
(31)Prevederile alin. (3) nu se aplică în situaţia în care planurile urbanistice generale reglementează condiţiile de autorizare a investiţiilor din zonele menţionate, cu excepţia zonelor construite protejate.
(32)[textul din Art. 47, alin. (3^2) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 30-iun-2017 de Art. V din Ordonanta urgenta 49/2017]
(4)Delimitarea zonelor pentru care se întocmesc planuri urbanistice zonale obligatorii se face, de regulă, în Planul urbanistic general.
(5)Prin Planul urbanistic zonal se stabilesc, în baza analizei contextului social, cultural istoric, urbanistic şi arhitectural, reglementări cu privire la regimul de construire, funcţiunea zonei, înălţimea maximă admisă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea clădirilor faţă de aliniament şi distanţele faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei, caracteristicile arhitecturale ale clădirilor, materialele admise.
(6)[textul din Art. 47, alin. (6) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 06-iul-2009 de Art. I, punctul 9. din Legea 242/2009]
Art. 471
(1)Introducerea în intravilanul localităţilor a terenurilor agricole şi a celor amenajate cu îmbunătăţiri funciare se face pe bază de studii urbanistice de PUG sau PUZ pentru care în prealabil a fost obţinut avizul privind clasa de calitate emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2)După aprobarea prin hotărârea consiliului local a PUG şi PUZ, primăriile sunt obligate să transmită hotărârea însoţită de documentaţia de aprobare a PUG şi PUZ către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, în vederea actualizării din oficiu a destinaţiei imobilelor înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.Art. 48
(1)Planul urbanistic de detaliu are caracter de reglementare specifică pentru o parcelă în relaţie cu parcelele învecinate. Planul urbanistic de detaliu nu poate modifica planurile de nivel superior.
(2)Planul urbanistic de detaliu este instrumentul de proiectare urbană care detaliază cel puţin:
a)modul specific de construire în raport cu funcţionarea zonei şi cu identitatea arhitecturală a acesteia, în baza unui studiu de specialitate;
b)retragerile faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei;
c)procentul de ocupare a terenului şi modul de ocupare a terenului;
d)accesele auto şi pietonale;
e)conformarea arhitectural-volumetrică;
f)conformarea spaţiilor publice.
(3)Planul urbanistic de detaliu se elaborează numai pentru reglementarea amănunţită a prevederilor stabilite prin Planul urbanistic general sau Planul urbanistic zonal.
(1)Planul urbanistic de detaliu are caracter de reglementare specifică pentru o parcelă în relaţie cu parcelele învecinate. Planul urbanistic de detaliu nu poate modifica planurile de nivel superior.
(2)Planul urbanistic de detaliu este instrumentul de proiectare urbană care detaliază cel puţin:
a)modul specific de construire în raport cu funcţionarea zonei şi cu identitatea arhitecturală a acesteia, în baza unui studiu de specialitate;
b)retragerile faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei;
c)procentul de ocupare a terenului şi modul de ocupare a terenului;
d)accesele auto şi pietonale;
e)conformarea arhitectural-volumetrică;
f)conformarea spaţiilor publice.
(3)Planul urbanistic de detaliu se elaborează numai pentru reglementarea amănunţită a prevederilor stabilite prin Planul urbanistic general sau Planul urbanistic zonal.
Art. 481
(1)Toate documentaţiile de urbanism se realizează în format digital şi format analogic, la scară adecvată, în funcţie de tipul documentaţiei, pe suport topografic realizat în coordonate în sistemul naţional de referinţă Stereo 1970, actualizat pe baza ortofotoplanurilor sau pe baza unor măsurători la teren, cu respectarea şi integrarea limitelor imobilelor înregistrate în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară, puse la dispoziţie de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
(2)Stabilirea limitelor intravilanului prin planurile de urbanism general şi zonal se va face în raport cu nevoile de dezvoltare ale localităţilor din cadrul unei anumite unităţi administrativ-teritoriale. Limita propusă va fi stabilită în funcţie de elemente ale cadrului natural, căi majore de comunicaţii, amenajări hidrotehnice, precum şi de alte categorii de lucrări cu caracter tehnic.
(3)În cazul extinderii tramei stradale şi a anumitor zone funcţionale, limita intravilanului propus se va raporta la acestea şi va urmări să asigure o utilizare eficientă a terenurilor. În cazul localităţilor risipite (sate, cătune, ansambluri turistice existente) cu suprafeţe mari de proprietăţi, limita intravilanului se va stabili astfel încât să se asigure o parcelare corespunzătoare funcţiunilor propuse, indiferent de regimul cadastral/funcţional al terenurilor (teren agricol, păşuni, vii, livezi, păduri), în vederea unei dezvoltări economice echilibrate a acestora.
(4)Baza topografică cu situaţia existentă se pune la dispoziţia autorităţilor locale cu titlu gratuit şi se avizează de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară. În termen de 15 zile după aprobarea de către consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, un exemplar al documentaţiei de urbanism se înaintează Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, în format electronic, pentru preluarea informaţiilor în sistemul de evidenţă de cadastru şi publicitate imobiliară şi în geoportalul INSPIRE, şi un exemplar se transmite, în format electronic, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru preluarea în Observatorul teritorial naţional.
(5)Toate restricţiile impuse prin documentaţiile de urbanism legal aprobate se fac publice de către autorităţile publice locale responsabile cu aprobarea planului, inclusiv prin publicarea pe site-ul instituţiei.Art. 49
(2)Regulamentul local de urbanism pentru întreaga unitate administrativ-teritorială, aferent Planului urbanistic general, sau pentru o parte a acesteia, aferent Planului urbanistic zonal, cuprinde şi detaliază prevederile referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor, precum şi de amplasare, dimensionare şi realizare a volumelor construite, amenajărilor şi plantaţiilor, materiale şi culori, pe zone, în conformitate cu caracteristicile arhitectural-urbanistice ale acestora, stabilite în baza unui studiu de specialitate.
(4)Prevederile regulamentelor locale de urbanism sunt diferenţiate pentru fiecare unitate teritorială de referinţă, zonă şi subzonă a acesteia.
(5)[textul din Art. 49, alin. (5) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 29. din Legea 190/2013]
(1)Regulamentul general de urbanism reprezintă sistemul de norme tehnice, juridice şi economice care stă la baza elaborării planurilor de urbanism, precum şi a regulamentelor locale de urbanism.
(2)Regulamentul local de urbanism pentru întreaga unitate administrativ-teritorială, aferent Planului urbanistic general, sau pentru o parte a acesteia, aferent Planului urbanistic zonal, cuprinde şi detaliază prevederile referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor, precum şi de amplasare, dimensionare şi realizare a volumelor construite, amenajărilor şi plantaţiilor, materiale şi culori, pe zone, în conformitate cu caracteristicile arhitectural-urbanistice ale acestora, stabilite în baza unui studiu de specialitate.(3)După aprobare Planul urbanistic general, Planul urbanistic zonal şi Planul urbanistic de detaliu împreună cu regulamentele locale de urbanism aferente sunt opozabile în justiţie.
(4)Prevederile regulamentelor locale de urbanism sunt diferenţiate pentru fiecare unitate teritorială de referinţă, zonă şi subzonă a acesteia.
(5)[textul din Art. 49, alin. (5) din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 29. din Legea 190/2013]SECŢIUNEA 4:Iniţierea şi finanţarea activităţilor
Art. 50
(1)Iniţiativa elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului, a planurilor urbanistice generale şi a planurilor urbanistice menţionate la art. 54 alin. (2) aparţine exclusiv autorităţii publice locale.
(2)Iniţiativa elaborării planurilor urbanistice, altele decât cele menţionate la alin. (1), aparţine autorităţii publice locale, precum şi persoanelor fizice şi/sau juridice interesate.
(1)Iniţiativa elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului, a planurilor urbanistice generale şi a planurilor urbanistice menţionate la art. 54 alin. (2) aparţine exclusiv autorităţii publice locale.
(2)Iniţiativa elaborării planurilor urbanistice, altele decât cele menţionate la alin. (1), aparţine autorităţii publice locale, precum şi persoanelor fizice şi/sau juridice interesate.Art. 51
(1)Activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzute în prezenta lege, reprezintă acţiuni multianuale şi se finanţează din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale, din bugetul de stat în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinaţie şi a estimărilor pentru următorii 3 ani, prevăzute în legea bugetară anuală, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, şi din venituri proprii ale persoanelor juridice şi fizice interesate în dezvoltarea unei localităţi sau a unei zone din cadrul acesteia, precum şi din alte surse legal constituite sau atrase.
(11)Activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism de interes naţional şi regional, care se finanţează din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, sunt:
a)elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorială a României;
b)elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului naţional;
c)elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului zonal regional;
d)elaborarea Regulamentului general de urbanism;
e)elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism pentru zonele cu monumente istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial;
f)elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism, hărţi de hazard/risc în vederea prevenirii dezastrelor naturale sau industriale;
g)programe de susţinere a dezvoltării locale în vederea asigurării fondului de documentaţii în domeniile: amenajarea teritoriului, urbanism, imobiliar-edilitar şi al proiectelor de dezvoltare urbană integrată.
h)programe de susţinere a dezvoltării locale pentru identificarea şi delimitarea aşezărilor informale, stabilirea tipologiei acestora, identificarea măsurilor şi soluţiilor de reglementare a acestora sau, după caz, relocare şi sprijin al reconstrucţiei locuinţelor, implementarea acţiunilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă a locuitorilor din aşezările informale.
(12)Activităţile prevăzute la alin. (11) lit. g), metodologiile de fundamentare a alocaţiilor de la bugetul de stat, introducerea în program, derularea, implementarea, finanţarea, modalitatea de transfer al fondurilor de la bugetul de stat, monitorizarea utilizării sumelor în programul multianual privind finanţarea elaborării şi/sau actualizării planurilor urbanistice generale ale localităţilor şi a regulamentelor locale de urbanism, precum şi criteriile de prioritizare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă în bugetele anuale fonduri pentru elaborarea sau actualizarea, după caz, a planurilor de amenajare a teritoriului, a planurilor de urbanism, a hărţilor de risc natural, precum şi a studiilor de fundamentare necesare în vederea elaborării acestora.
(3)Metodologiile de fundamentare a alocaţiilor de la bugetul de stat, introducerea în program, derularea, implementarea, finanţarea, modalitatea de transfer al fondurilor de la bugetul de stat, monitorizarea utilizării sumelor, în programul multianual de realizare a hărţilor de risc pentru cutremure şi alunecări de teren, precum şi criteriile de prioritizare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(1)Activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzute în prezenta lege, reprezintă acţiuni multianuale şi se finanţează din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale, din bugetul de stat în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinaţie şi a estimărilor pentru următorii 3 ani, prevăzute în legea bugetară anuală, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, şi din venituri proprii ale persoanelor juridice şi fizice interesate în dezvoltarea unei localităţi sau a unei zone din cadrul acesteia, precum şi din alte surse legal constituite sau atrase.*) ATENŢIE! Conform art. XVIII din Legea nr. 45/2022, modificările aduse intră în vigoare la data aprobării legii bugetare anuale pe anul următor intrării în vigoare a respectivei legi.
(11)Activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism de interes naţional şi regional, care se finanţează din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, sunt:
a)elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorială a României;
b)elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului naţional;
c)elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului zonal regional;
d)elaborarea Regulamentului general de urbanism;
e)elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism pentru zonele cu monumente istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial;
f)elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism, hărţi de hazard/risc în vederea prevenirii dezastrelor naturale sau industriale;
g)programe de susţinere a dezvoltării locale în vederea asigurării fondului de documentaţii în domeniile: amenajarea teritoriului, urbanism, imobiliar-edilitar şi al proiectelor de dezvoltare urbană integrată.
h)programe de susţinere a dezvoltării locale pentru identificarea şi delimitarea aşezărilor informale, stabilirea tipologiei acestora, identificarea măsurilor şi soluţiilor de reglementare a acestora sau, după caz, relocare şi sprijin al reconstrucţiei locuinţelor, implementarea acţiunilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă a locuitorilor din aşezările informale.
(12)Activităţile prevăzute la alin. (11) lit. g), metodologiile de fundamentare a alocaţiilor de la bugetul de stat, introducerea în program, derularea, implementarea, finanţarea, modalitatea de transfer al fondurilor de la bugetul de stat, monitorizarea utilizării sumelor în programul multianual privind finanţarea elaborării şi/sau actualizării planurilor urbanistice generale ale localităţilor şi a regulamentelor locale de urbanism, precum şi criteriile de prioritizare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.*) ATENŢIE! Conform art. XVIII din Legea nr. 45/2022, modificările aduse intră în vigoare la data aprobării legii bugetare anuale pe anul următor intrării în vigoare a respectivei legi.
(2)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă în bugetele anuale fonduri pentru elaborarea sau actualizarea, după caz, a planurilor de amenajare a teritoriului, a planurilor de urbanism, a hărţilor de risc natural, precum şi a studiilor de fundamentare necesare în vederea elaborării acestora.
(3)Metodologiile de fundamentare a alocaţiilor de la bugetul de stat, introducerea în program, derularea, implementarea, finanţarea, modalitatea de transfer al fondurilor de la bugetul de stat, monitorizarea utilizării sumelor, în programul multianual de realizare a hărţilor de risc pentru cutremure şi alunecări de teren, precum şi criteriile de prioritizare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.*) ATENŢIE! Conform art. XVIII din Legea nr. 45/2022, modificările aduse intră în vigoare la data aprobării legii bugetare anuale pe anul următor intrării în vigoare a respectivei legi.
Art. 511
(1)În vederea transferării sumelor alocate de la bugetul de stat, prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru finanţarea activităţilor şi programelor prevăzute la art. 51 alin. (11) lit. g) şi f), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi autorităţile administraţiei publice locale ale consiliilor judeţene, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale ale municipiului Bucureşti pe o perioadă de maximum 4 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate şi/sau estimate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament de la bugetul de stat este egală cu valoarea creditelor bugetare.
(2)În funcţie de prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prin legea bugetară anuală sau în situaţia în care beneficiarul notifică Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei că nu a recepţionat documentaţia de urbanism, respectiv hărţile de risc, anterior expirării termenului prevăzut la alin. (1), durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu până la maximum 2 ani bugetari.*) ATENŢIE! Conform art. XVIII din Legea nr. 45/2022, modificările aduse intră în vigoare la data aprobării legii bugetare anuale pe anul următor intrării în vigoare a respectivei legi.
Art. 52
Pentru desfăşurarea unor activităţi comune de amenajare a teritoriului şi de urbanism, pentru realizarea unor obiective de interes general, consiliile judeţene, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale ale sectoarelor se pot asocia sau, după caz, pot colabora, în condiţiile legii, cu persoane juridice ori fizice din ţară sau din străinătate în scopul atragerii de fonduri suplimentare.
Pentru desfăşurarea unor activităţi comune de amenajare a teritoriului şi de urbanism, pentru realizarea unor obiective de interes general, consiliile judeţene, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale ale sectoarelor se pot asocia sau, după caz, pot colabora, în condiţiile legii, cu persoane juridice ori fizice din ţară sau din străinătate în scopul atragerii de fonduri suplimentare.Art. 53
[textul din Art. 53 din capitolul IV, sectiunea 4 a fost abrogat la 11-feb-2011 de Art. I, punctul 31. din Ordonanta urgenta 7/2011]
Art. 54
(1)Planurile urbanistice zonale pentru zone centrale, zone protejate în integralitatea lor şi zone de protecţie a monumentelor, precum şi planurile urbanistice zonale şi de detaliu privind realizarea unor obiective de interes public se finanţează din bugetul de stat ori din bugetele locale.
(2)Planurile urbanistice zonale şi planurile urbanistice de detaliu, cu excepţia celor prevăzute la alin. (1), se finanţează de persoanele juridice sau persoanele fizice interesate.
(3)Planurile de urbanism zonale sau de detaliu, care modifică părţi din zone protejate, se pot finanţa de către persoane fizice sau juridice interesate.
(1)Planurile urbanistice zonale pentru zone centrale, zone protejate în integralitatea lor şi zone de protecţie a monumentelor, precum şi planurile urbanistice zonale şi de detaliu privind realizarea unor obiective de interes public se finanţează din bugetul de stat ori din bugetele locale.
(2)Planurile urbanistice zonale şi planurile urbanistice de detaliu, cu excepţia celor prevăzute la alin. (1), se finanţează de persoanele juridice sau persoanele fizice interesate.
(3)Planurile de urbanism zonale sau de detaliu, care modifică părţi din zone protejate, se pot finanţa de către persoane fizice sau juridice interesate.
Art. 55
(1)Finanţarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism cu caracter deosebit, pentru zone şi localităţi care necesită cercetări şi studii complexe, se face şi din fonduri destinate cercetării, dezvoltării regionale şi altele, în condiţiile stabilite de ministere şi de alţi factori implicaţi.
(2)În cazul documentaţiilor de urbanism finanţate conform alin. (1), entitatea achizitoare poate organiza, în condiţiile legii, concurs de soluţii urbanistice, deschis specialiştilor din domeniu, finanţat din fondurile prevăzute la alin. (1).
(3)Indiferent de iniţiativa sau de sursa de finanţare, autorităţile administraţiei publice locale în competenţa cărora se află elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei de amenajare a teritoriului şi urbanism sunt responsabile pentru întregul conţinut al reglementărilor adoptate, cu excepţia cazurilor în care legea dispune altfel.SECŢIUNEA 5:Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism
Art. 56
(1)Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac de către autorităţile şi organismele centrale şi teritoriale interesate, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezenta lege.
(3)Avizarea documentaţiilor de interes general - toate categoriile din domeniul amenajării teritoriului, precum şi din domeniul urbanismului iniţiate de autorităţile şi instituţiile administraţiei publice - se face fără perceperea de taxe şi/sau tarife.
(31)Pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu iniţiate de beneficiari privaţi este interzisă perceperea de taxe sau tarife multiple în etapa de avizare. Taxele sau tarifele achitate la prima depunere rămân valabile, chiar dacă a fost solicitată modificarea sau completarea şi trebuie reanalizată documentaţia după revizuire sau dacă avizele sau acordurile trebuie reconfirmate.
(32)În situaţia în care se solicită reconfirmare, avizele şi acordurile obţinute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare de entităţi emitente în situaţiile în care nu există modificări ale soluţiei tehnice avizate iniţial. În lipsa unui răspuns în termenul menţionat, se va considera că nu există nicio obiecţie din partea entităţilor emitente, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat.
(4)Perioada de valabilitate a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale abilitată să aprobe documentaţia, în conformitate cu gradul de complexitate şi cu prevederile acesteia.
(5)Valabilitatea prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, în următoarele situaţii:
a)dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condiţiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desfiinţare;
b)dacă a fost demarată punerea în aplicare a reglementărilor privind circulaţia juridică a terenurilor, stabilirea şi delimitarea teritoriului intravilan sau delimitarea zonelor afectate de servituţi publice;
c)dacă au fost iniţiate obiective de investiţii de modernizare şi/sau dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare.
(6)Documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislaţiei în vigoare, care au avizele şi acordurile prevăzute de lege şi solicitate prin certificatul de urbanism, precum şi tarifele de exercitare a dreptului de semnătură achitate pentru specialiştii care au elaborat documentaţiile, se promovează de către primar, în vederea aprobării prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării documentaţiei complete la registratura primăriei.
(7)În termen de maximum 45 de zile de la finalizarea dezbaterii publice şi înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/preşedintele consiliului judeţean şi a raportului de specialitate elaborat de către arhitectul-şef, consiliul judeţean sau local are obligaţia să emită o hotărâre prin care aprobă sau respinge documentaţia de amenajare a teritoriului sau urbanism.
(8)În cazul imobilelor declarate ca fiind de utilitate publică, în temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, sau în temeiul altor legi privind declarare a de utilitate publică a unor imobile, documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, aflate în vigoare la data declarării utilităţii publice, sunt repuse de drept în vigoare pentru o perioadă egală cu cea pentru care au fost emise iniţial, începând cu data la care utilitatea publică încetează din orice cauză.
(9)Pentru avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism de către toate entităţile emitente de avize şi acorduri se interzice:
a)condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri, cu excepţia avizului de oportunitate şi a avizului arhitectului-şef. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţionalităţile din acestea se introduc prin grija proiectantului şi a beneficiarului în documentaţie, pentru ca soluţia finală ce va fi propusă spre aprobare să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori.
b)solicitarea de documente sau informaţii care excedează studiilor de fundamentare sectoriale specifice şi conţinutului-cadru al documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi a celor de urbanism, stabilite prin metodologiile de elaborare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi de urbanism, emise în aplicarea legii, aprobate prin ordin al ministrului responsabil cu domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;
c)impunerea unor cerinţe sau soluţii care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informaţiilor specifice tipului de documentaţii de amenajare a teritoriului sau de urbanism.
(10)Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului şi pentru planuri de urbanism au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
a)în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
b)în cazul autorităţilor administraţiei publice privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisia Naţională de Arheologie, Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
c)în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
d)în cazul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, termenul este de maximum 15 zile de la depunerea documentaţiei;
e)în cazul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, termenul este reglementat prin proceduri specifice.
(11)Autorităţile publice prevăzute la alin. (10) lit. b) şi c) au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism, pe agenda comisiilor prevăzute de legislaţia specifică, şi să le analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituţiei.
(12)Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei de amenajarea teritoriului sau de urbanism într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(13)Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în cazul în care documentaţia de amenajarea teritoriului sau de urbanism depusă spre avizare este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, în termenele prevăzute la alin. (10), autorităţile şi instituţiile publice centrale, locale şi alte entităţi emitente de avize şi acorduri au obligaţia de a transmite solicitantului, o singură dată, toate condiţiile şi solicitările de modificare, completare sau clarificare, printr-o singură adresă de comunicare, cu motivarea temeinică tehnică şi/sau juridică a clarificărilor şi modificărilor ori completărilor solicitate.
(14)În termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prevăzute la alin. (13), beneficiarul transmite răspunsul entităţilor sesizate pentru emiterea avizelor, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic, ştiinţific şi tehnic a nepreluării observaţiilor. În situaţia necompletării documentaţiei de către beneficiar, în termenul prevăzut, documentaţia se restituie solicitantului, la cerere, potrivit legii.
(15)După primirea de la beneficiar a clarificărilor/completărilor/modificărilor solicitate, entităţile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligaţia:
a)de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor;
b)de respingere a documentaţiei în condiţiile identificării de aspecte neconforme cu cadrul legal sau incorecte tehnic, cu justificarea temeinică din punct de vedere tehnic, ştiinţific şi juridic în termenul prevăzut la lit. a).
(16)În situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare potrivit prevederilor alin. (13) sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere în termenele prevăzute la alin. (10) şi (15), documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă şi corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(17)În situaţiile prevăzute la alin. (16), în care avizele se consideră a fi acordate tacit, beneficiarii continuă procedura de aprobare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism, iar structurile de specialitate ale autorităţilor publice centrale sau locale supun spre aprobare documentaţiile beneficiarilor, pe baza dovezii înregistrării iniţiale a documentaţiei, respectiv a completării, modificării, clarificării acesteia, după caz, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(18)Prin excepţie de la prevederile alin. (16) şi (17), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(19)Avizul de oportunitate, avizele şi acordurile emise în cadrul aceleaşi proceduri de elaborare sau actualizare a documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism îşi menţin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentaţiei respective în condiţiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor.
(20)Emitenţii de avize/acorduri au obligaţia să transmită avizele/acordurile către beneficiar, prin mijloace electronice, în ziua eliberării.
(1)Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac de către autorităţile şi organismele centrale şi teritoriale interesate, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezenta lege.*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(2)Precizarea conţinutului documentaţiilor care se supun avizării, precum şi a emitenţilor de avize pentru fiecare categorie de documentaţii se va stabili prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei.
(3)Avizarea documentaţiilor de interes general - toate categoriile din domeniul amenajării teritoriului, precum şi din domeniul urbanismului iniţiate de autorităţile şi instituţiile administraţiei publice - se face fără perceperea de taxe şi/sau tarife.
(31)Pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu iniţiate de beneficiari privaţi este interzisă perceperea de taxe sau tarife multiple în etapa de avizare. Taxele sau tarifele achitate la prima depunere rămân valabile, chiar dacă a fost solicitată modificarea sau completarea şi trebuie reanalizată documentaţia după revizuire sau dacă avizele sau acordurile trebuie reconfirmate.
(32)În situaţia în care se solicită reconfirmare, avizele şi acordurile obţinute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare de entităţi emitente în situaţiile în care nu există modificări ale soluţiei tehnice avizate iniţial. În lipsa unui răspuns în termenul menţionat, se va considera că nu există nicio obiecţie din partea entităţilor emitente, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat.
(4)Perioada de valabilitate a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale abilitată să aprobe documentaţia, în conformitate cu gradul de complexitate şi cu prevederile acesteia.*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(5)Valabilitatea prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, în următoarele situaţii:
a)dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condiţiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desfiinţare;
b)dacă a fost demarată punerea în aplicare a reglementărilor privind circulaţia juridică a terenurilor, stabilirea şi delimitarea teritoriului intravilan sau delimitarea zonelor afectate de servituţi publice;
c)dacă au fost iniţiate obiective de investiţii de modernizare şi/sau dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare.
(6)Documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislaţiei în vigoare, care au avizele şi acordurile prevăzute de lege şi solicitate prin certificatul de urbanism, precum şi tarifele de exercitare a dreptului de semnătură achitate pentru specialiştii care au elaborat documentaţiile, se promovează de către primar, în vederea aprobării prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării documentaţiei complete la registratura primăriei.*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(7)În termen de maximum 45 de zile de la finalizarea dezbaterii publice şi înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/preşedintele consiliului judeţean şi a raportului de specialitate elaborat de către arhitectul-şef, consiliul judeţean sau local are obligaţia să emită o hotărâre prin care aprobă sau respinge documentaţia de amenajare a teritoriului sau urbanism.*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.
(8)În cazul imobilelor declarate ca fiind de utilitate publică, în temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, sau în temeiul altor legi privind declarare a de utilitate publică a unor imobile, documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, aflate în vigoare la data declarării utilităţii publice, sunt repuse de drept în vigoare pentru o perioadă egală cu cea pentru care au fost emise iniţial, începând cu data la care utilitatea publică încetează din orice cauză.
(9)Pentru avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism de către toate entităţile emitente de avize şi acorduri se interzice:
a)condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri, cu excepţia avizului de oportunitate şi a avizului arhitectului-şef. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţionalităţile din acestea se introduc prin grija proiectantului şi a beneficiarului în documentaţie, pentru ca soluţia finală ce va fi propusă spre aprobare să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori.
b)solicitarea de documente sau informaţii care excedează studiilor de fundamentare sectoriale specifice şi conţinutului-cadru al documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi a celor de urbanism, stabilite prin metodologiile de elaborare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi de urbanism, emise în aplicarea legii, aprobate prin ordin al ministrului responsabil cu domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;
c)impunerea unor cerinţe sau soluţii care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informaţiilor specifice tipului de documentaţii de amenajare a teritoriului sau de urbanism.
(10)Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului şi pentru planuri de urbanism au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
a)în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
b)în cazul autorităţilor administraţiei publice privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisia Naţională de Arheologie, Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
c)în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
d)în cazul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, termenul este de maximum 15 zile de la depunerea documentaţiei;
e)în cazul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, termenul este reglementat prin proceduri specifice.
(11)Autorităţile publice prevăzute la alin. (10) lit. b) şi c) au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism, pe agenda comisiilor prevăzute de legislaţia specifică, şi să le analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituţiei.
(12)Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei de amenajarea teritoriului sau de urbanism într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(13)Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în cazul în care documentaţia de amenajarea teritoriului sau de urbanism depusă spre avizare este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, în termenele prevăzute la alin. (10), autorităţile şi instituţiile publice centrale, locale şi alte entităţi emitente de avize şi acorduri au obligaţia de a transmite solicitantului, o singură dată, toate condiţiile şi solicitările de modificare, completare sau clarificare, printr-o singură adresă de comunicare, cu motivarea temeinică tehnică şi/sau juridică a clarificărilor şi modificărilor ori completărilor solicitate.
(14)În termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prevăzute la alin. (13), beneficiarul transmite răspunsul entităţilor sesizate pentru emiterea avizelor, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic, ştiinţific şi tehnic a nepreluării observaţiilor. În situaţia necompletării documentaţiei de către beneficiar, în termenul prevăzut, documentaţia se restituie solicitantului, la cerere, potrivit legii.
(15)După primirea de la beneficiar a clarificărilor/completărilor/modificărilor solicitate, entităţile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligaţia:
a)de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor;
b)de respingere a documentaţiei în condiţiile identificării de aspecte neconforme cu cadrul legal sau incorecte tehnic, cu justificarea temeinică din punct de vedere tehnic, ştiinţific şi juridic în termenul prevăzut la lit. a).
(16)În situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare potrivit prevederilor alin. (13) sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere în termenele prevăzute la alin. (10) şi (15), documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă şi corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(17)În situaţiile prevăzute la alin. (16), în care avizele se consideră a fi acordate tacit, beneficiarii continuă procedura de aprobare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism, iar structurile de specialitate ale autorităţilor publice centrale sau locale supun spre aprobare documentaţiile beneficiarilor, pe baza dovezii înregistrării iniţiale a documentaţiei, respectiv a completării, modificării, clarificării acesteia, după caz, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(18)Prin excepţie de la prevederile alin. (16) şi (17), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(19)Avizul de oportunitate, avizele şi acordurile emise în cadrul aceleaşi proceduri de elaborare sau actualizare a documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism îşi menţin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentaţiei respective în condiţiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor.
(20)Emitenţii de avize/acorduri au obligaţia să transmită avizele/acordurile către beneficiar, prin mijloace electronice, în ziua eliberării.
Art. 561
Nu pot fi iniţiate şi aprobate documentaţii de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor construcţii edificate fără autorizaţie de construire sau care nu respectă prevederile autorizaţiei de construire.
Art. 562
[textul din Art. 56^2 din capitolul IV, sectiunea 5 a fost abrogat la 13-iul-2013 de Art. I, punctul 36. din Legea 190/2013]
SECŢIUNEA 6:Participarea publicului la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism
Art. 57
(1)Participarea publicului la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism constă în implicarea acestuia în toate etapele procesului decizional referitor la activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism.
(2)Participarea publicului asigură dreptul acestuia la informare, consultare şi acces la justiţie, referitor la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, potrivit legii, pe tot parcursul elaborării strategiilor şi documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, conform metodologiei stabilite de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi în corelare cu procedurile specifice ce decurg din legislaţia de mediu.
Art. 58
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale au responsabilitatea organizării, desfăşurării şi finanţării procesului de participare a publicului în cadrul activităţilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Art. 59
Informarea publicului este activitatea prin care autorităţile administraţiei publice fac publice:
a)obiectivele dezvoltării economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor;
b)conţinutul strategiilor de dezvoltare teritorială şi a documentaţiilor de urbanism care urmează a fi supuse aprobării, precum şi al documentaţiilor aprobate, potrivit legii;
c)rezultatele consultării publicului;
d)deciziile adoptate;
e)modul de implementare a deciziilor.
Art. 60
Consultarea publicului este procesul prin care autorităţile administraţiei publice centrale şi locale colectează şi iau în considerare opţiunile şi opiniile publicului privind obiectivele dezvoltării economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor, prevederile strategiilor de dezvoltare teritorială şi ale programelor de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare urbanistică a localităţilor.
Art. 61
Informarea şi consultarea publicului se desfăşoară diferenţiat, în funcţie de amploarea şi de importanţa documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, potrivit metodologiei stabilite de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.SECŢIUNEA 7:Urmărirea aplicării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate
Art. 62
(11)[textul din Art. 62, alin. (1^1) din capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 21-dec-2015 de Art. 1, punctul 3. din Legea 324/2015]
(1)Urmărirea aplicării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate se face prin compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliilor judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale, după caz, precum şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii.
(11)[textul din Art. 62, alin. (1^1) din capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 21-dec-2015 de Art. 1, punctul 3. din Legea 324/2015](2)Compartimentele de specialitate vor urmări corelarea realizării programelor de dezvoltare cu prevederile documentaţiilor aprobate.