Art. 56. - Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac de către autorităţile şi organismele centrale şi teritoriale interesate, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezenta lege. - Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul

M.Of. 373

În vigoare
Versiune de la: 30 Mai 2025
Art. 56
(1)Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac de către autorităţile şi organismele centrale şi teritoriale interesate, potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezenta lege.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.

(2)Precizarea conţinutului documentaţiilor care se supun avizării, precum şi a emitenţilor de avize pentru fiecare categorie de documentaţii se va stabili prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei.
(3)Avizarea documentaţiilor de interes general - toate categoriile din domeniul amenajării teritoriului, precum şi din domeniul urbanismului iniţiate de autorităţile şi instituţiile administraţiei publice - se face fără perceperea de taxe şi/sau tarife.

(31)Pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu iniţiate de beneficiari privaţi este interzisă perceperea de taxe sau tarife multiple în etapa de avizare. Taxele sau tarifele achitate la prima depunere rămân valabile, chiar dacă a fost solicitată modificarea sau completarea şi trebuie reanalizată documentaţia după revizuire sau dacă avizele sau acordurile trebuie reconfirmate.
(32)În situaţia în care se solicită reconfirmare, avizele şi acordurile obţinute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare de entităţi emitente în situaţiile în care nu există modificări ale soluţiei tehnice avizate iniţial. În lipsa unui răspuns în termenul menţionat, se va considera că nu există nicio obiecţie din partea entităţilor emitente, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat.

(4)Perioada de valabilitate a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale abilitată să aprobe documentaţia, în conformitate cu gradul de complexitate şi cu prevederile acesteia.
*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.

(5)Valabilitatea prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, în următoarele situaţii:
a)dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condiţiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desfiinţare;
b)dacă a fost demarată punerea în aplicare a reglementărilor privind circulaţia juridică a terenurilor, stabilirea şi delimitarea teritoriului intravilan sau delimitarea zonelor afectate de servituţi publice;
c)dacă au fost iniţiate obiective de investiţii de modernizare şi/sau dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare.

(6)Documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislaţiei în vigoare, care au avizele şi acordurile prevăzute de lege şi solicitate prin certificatul de urbanism, precum şi tarifele de exercitare a dreptului de semnătură achitate pentru specialiştii care au elaborat documentaţiile, se promovează de către primar, în vederea aprobării prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării documentaţiei complete la registratura primăriei.

*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.

(7)În termen de maximum 45 de zile de la finalizarea dezbaterii publice şi înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/preşedintele consiliului judeţean şi a raportului de specialitate elaborat de către arhitectul-şef, consiliul judeţean sau local are obligaţia să emită o hotărâre prin care aprobă sau respinge documentaţia de amenajare a teritoriului sau urbanism.

*) Potrivit Deciziei nr. 12/2021, în interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 311, art. 32 alin. (5) lit. a), art. 39, 44, 45, art. 47 alin. (1) şi (2), art. 56 alin. (1), (4), (6) şi (7) şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la art. 68 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal reprezintă un act administrativ cu caracter normativ.

(8)În cazul imobilelor declarate ca fiind de utilitate publică, în temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, sau în temeiul altor legi privind declarare a de utilitate publică a unor imobile, documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, aflate în vigoare la data declarării utilităţii publice, sunt repuse de drept în vigoare pentru o perioadă egală cu cea pentru care au fost emise iniţial, începând cu data la care utilitatea publică încetează din orice cauză.

(9)Pentru avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism de către toate entităţile emitente de avize şi acorduri se interzice:
a)condiţionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obţinerea prealabilă a altor avize sau acorduri, cu excepţia avizului de oportunitate şi a avizului arhitectului-şef. Avizele şi acordurile se solicită concomitent de la toţi avizatorii, iar informaţiile şi condiţionalităţile din acestea se introduc prin grija proiectantului şi a beneficiarului în documentaţie, pentru ca soluţia finală ce va fi propusă spre aprobare să îndeplinească toate condiţiile impuse de avizatori.
b)solicitarea de documente sau informaţii care excedează studiilor de fundamentare sectoriale specifice şi conţinutului-cadru al documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi a celor de urbanism, stabilite prin metodologiile de elaborare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi de urbanism, emise în aplicarea legii, aprobate prin ordin al ministrului responsabil cu domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;
c)impunerea unor cerinţe sau soluţii care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informaţiilor specifice tipului de documentaţii de amenajare a teritoriului sau de urbanism.
(10)Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi entităţile emitente de avize şi acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului şi pentru planuri de urbanism au obligaţia analizării documentaţiilor depuse şi eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiţii, în maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentaţiei, cu următoarele excepţii:
a)în cazul autorităţilor privind protecţia mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;
b)în cazul autorităţilor administraţiei publice privind protecţia monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentaţiei în Comisia naţională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisia Naţională de Arheologie, Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, după caz;
c)în cazul autorităţilor publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentaţiei într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentaţiei în comisie;
d)în cazul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, termenul este de maximum 15 zile de la depunerea documentaţiei;
e)în cazul instituţiilor din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, termenul este reglementat prin proceduri specifice.
(11)Autorităţile publice prevăzute la alin. (10) lit. b) şi c) au obligaţia să introducă spre analiză documentaţiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism, pe agenda comisiilor prevăzute de legislaţia specifică, şi să le analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituţiei.
(12)Toate autorităţile publice şi entităţile emitente de avize şi acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentaţiei de amenajarea teritoriului sau de urbanism într-o comisie au obligaţia să anunţe beneficiarul şi proiectanţii cu privire la data la care documentaţia va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceştia au dreptul sau nu să participe la şedinţă, conform procedurilor specifice.
(13)Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în cazul în care documentaţia de amenajarea teritoriului sau de urbanism depusă spre avizare este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, în termenele prevăzute la alin. (10), autorităţile şi instituţiile publice centrale, locale şi alte entităţi emitente de avize şi acorduri au obligaţia de a transmite solicitantului, o singură dată, toate condiţiile şi solicitările de modificare, completare sau clarificare, printr-o singură adresă de comunicare, cu motivarea temeinică tehnică şi/sau juridică a clarificărilor şi modificărilor ori completărilor solicitate.
(14)În termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prevăzute la alin. (13), beneficiarul transmite răspunsul entităţilor sesizate pentru emiterea avizelor, respectiv precizarea modificărilor realizate şi documentaţia revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic, ştiinţific şi tehnic a nepreluării observaţiilor. În situaţia necompletării documentaţiei de către beneficiar, în termenul prevăzut, documentaţia se restituie solicitantului, la cerere, potrivit legii.
(15)După primirea de la beneficiar a clarificărilor/completărilor/modificărilor solicitate, entităţile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligaţia:
a)de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor;
b)de respingere a documentaţiei în condiţiile identificării de aspecte neconforme cu cadrul legal sau incorecte tehnic, cu justificarea temeinică din punct de vedere tehnic, ştiinţific şi juridic în termenul prevăzut la lit. a).
(16)În situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare potrivit prevederilor alin. (13) sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere în termenele prevăzute la alin. (10) şi (15), documentaţia depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă şi corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
(17)În situaţiile prevăzute la alin. (16), în care avizele se consideră a fi acordate tacit, beneficiarii continuă procedura de aprobare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism, iar structurile de specialitate ale autorităţilor publice centrale sau locale supun spre aprobare documentaţiile beneficiarilor, pe baza dovezii înregistrării iniţiale a documentaţiei, respectiv a completării, modificării, clarificării acesteia, după caz, precum şi a unei declaraţii pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiţii ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.
(18)Prin excepţie de la prevederile alin. (16) şi (17), documentaţiile depuse spre avizare la instituţiile din Sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme în situaţia neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiţii sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituţii nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.
(19)Avizul de oportunitate, avizele şi acordurile emise în cadrul aceleaşi proceduri de elaborare sau actualizare a documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism îşi menţin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentaţiei respective în condiţiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor.
(20)Emitenţii de avize/acorduri au obligaţia să transmită avizele/acordurile către beneficiar, prin mijloace electronice, în ziua eliberării.