Titlul iv - Drepturi şi obligaţii privind prestarea şi utilizarea serviciilor de plată - Legea 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative
M.Of. 913
În vigoare Versiune de la: 20 Martie 2025
TITLUL IV:Drepturi şi obligaţii privind prestarea şi utilizarea serviciilor de plată
CAPITOLUL I:Dispoziţii comune
Art. 140
(1)Prevederile prezentului titlu reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor în cazul operaţiunilor de plată singulară, al contractelor-cadru şi al operaţiunilor de plată prevăzute de acestea.
(2)În cazul în care utilizatorul nu acţionează în calitate de consumator, părţile pot conveni să nu aplice, total sau parţial, prevederile art. 141, art. 149, art. 171, 172, art. 177-179, art. 182-185, art. 190, art. 203-213, precum şi să convină asupra unei alte perioade de timp decât cea prevăzută la art. 169.
Art. 141
(1)Prestatorul de servicii de plată nu solicită utilizatorului serviciilor de plată niciun fel de plată pentru îndeplinirea obligaţiilor în materie de informare sau pentru luarea măsurilor corective şi de prevenire prevăzute în prezentul titlu, cu excepţia cazului în care se prevede altfel la art. 187, art. 190 alin. (4) şi art. 200 alin. (1).
(2)Plata pe care o poate solicita prestatorul de servicii de plată în conformitate cu alin. (1) trebuie să fie convenită de comun acord cu utilizatorul serviciilor de plată şi să se limiteze la acoperirea costurilor efective ale prestatorului serviciilor de plată, să nu conducă la obţinerea de venituri suplimentare de către prestatorul de servicii de plată sau la descurajarea utilizatorului de a solicita informaţii ori de a solicita luarea măsurilor corective şi de prevenire.
Art. 142
Beneficiarul plăţii suportă preţul perceput de prestatorul său de servicii de plată, iar plătitorul suportă preţul perceput de prestatorul său de servicii de plată atunci când operaţiunile de plată sunt efectuate în interiorul Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European şi atât prestatorul de servicii de plată al plătitorului, cât şi cel al beneficiarului plăţii sau prestatorul de servicii de plată unic din cadrul operaţiunii de plată se află pe teritoriul acesteia/acestuia.
Art. 143
Prestatorul de servicii de plată nu împiedică beneficiarul plăţii să ofere plătitorului o reducere sau să îl orienteze în alt fel către utilizarea unui anumit instrument de plată.
Art. 144
Se interzice beneficiarului plăţii să solicite plătitorului un preţ suplimentar sau orice fel de comisioane pentru utilizarea unui anumit instrument de plată.
Art. 145
În cazul instrumentelor de plată care, în conformitate cu contractul-cadru, privesc numai operaţiunile de plată naţionale care nu depăşesc 25 euro sau echivalentul în lei a 25 de euro la data efectuării tranzacţiei ori care au o limită de cheltuieli de 100 de euro sau echivalentul în lei a 100 de euro ori depozitează fonduri ce nu depăşesc niciodată 100 de euro sau echivalentul în lei a 100 de euro la data efectuării tranzacţiei, prestatorii de servicii de plată pot conveni cu utilizatorii serviciilor de plată următoarele:
a)ca prevederile art. 166 alin. (1) lit. b), art. 167 lit. c) şi d), art. 177 lit. d) şi art. 178 să nu se aplice în cazul în care instrumentul de plată nu permite blocarea sau împiedicarea unei utilizări ulterioare a acestuia;
b)ca prevederile art. 171-176, art. 177 lit. a)-c) şi art. 179 să nu se aplice în cazul în care instrumentul de plată este utilizat anonim sau în cazul în care, din alte motive care ţin de natura instrumentului de plată, prestatorul de servicii de plată nu este în măsură a dovedi că o anumită operaţiune de plată a fost autorizată;
c)prin excepţie de la prevederile art. 187, prestatorul de servicii de plată nu este obligat să îl notifice pe utilizatorul serviciilor de plată în legătură cu refuzul unui ordin de plată, în cazul în care neefectuarea plăţii reiese din context;
d)prin excepţie de la prevederile art. 190, plătitorul nu poate revoca ordinul de plată după transmiterea ordinului de plată sau după exprimarea consimţământului său pentru executarea operaţiunii de plată către beneficiarul plăţii;
e)prin excepţie de la prevederile art. 195 şi 196, se aplică alte termene de executare.
Art. 146
Prevederile art. 173-179 nu se aplică în cazul monedei electronice, astfel cum a fost definită prin legislaţia privind activitatea de emitere de monedă electronică, dacă:
a)prestatorul de servicii de plată al plătitorului nu poate îngheţa contul de plăţi în care este depozitată moneda electronică sau nu poate bloca instrumentul de plată;
b)conturile de plăţi au o limită de cheltuieli sau depozitează fonduri ce nu depăşesc 150 de euro ori echivalentul în lei a 150 de euro sau instrumentele de plată privesc operaţiuni ce nu depăşesc 150 de euro ori echivalentul în lei a 150 de euro.
CAPITOLUL II:Autorizarea operaţiunilor de plată
SECŢIUNEA 1:Acordarea şi retragerea consimţământului
Art. 147
O operaţiune de plată este considerată autorizată doar dacă plătitorul şi-a exprimat consimţământul pentru executarea operaţiunii de plată.
Art. 148
(1)O operaţiune de plată poate fi autorizată de către plătitor fie înainte, fie după executarea sa, dacă plătitorul şi prestatorul său de servicii de plată au convenit astfel.
(2)Consimţământul de a executa o operaţiune de plată sau o serie de operaţiuni de plată trebuie să fie acordat în forma convenită între plătitor şi prestatorul său de servicii de plată.
(3)Consimţământul de a executa o operaţiune de plată poate fi acordat şi prin intermediul beneficiarului plăţii sau al prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii.
(4)Procedura de exprimare a consimţământului trebuie convenită între plătitor şi prestatorul/prestatorii relevant/relevanţi de servicii de plată.
Art. 149
(1)Plătitorul îşi poate retrage consimţământul în orice moment, dar nu mai târziu de momentul irevocabilităţii, potrivit prevederilor art. 190.
(2)Consimţământul exprimat pentru executarea mai multor operaţiuni de plată poate fi retras urmând ca orice operaţiune de plată viitoare să fie considerată neautorizată.
SECŢIUNEA 2:Confirmarea disponibilităţii fondurilor
Art. 150
Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont confirmă imediat, la cererea unui prestator de servicii de plată care emite instrumente de plată bazate pe card, dacă o sumă necesară pentru executarea unei operaţiuni de plată bazate pe card este disponibilă în contul de plăţi al plătitorului, cu condiţia să fie îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)contul de plăţi al plătitorului să fie accesibil online la momentul cererii;
b)plătitorul să îşi fi dat consimţământul explicit prestatorului de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont pentru a răspunde cererilor din partea unui anumit prestator de servicii de plată privind confirmarea faptului că suma corespunzătoare unei anumite operaţiuni de plată bazate pe card este disponibilă în contul de plăţi al plătitorului;
c)consimţământul prevăzut la lit. b) să fie acordat înainte de a fi formulată prima cerere de confirmare.
Art. 151
Prestatorul de servicii de plată poate solicita confirmarea prevăzută la art. 150 în cazul în care se întrunesc toate condiţiile următoare:
a)plătitorul a dat prestatorului de servicii de plată consimţământul său explicit de a solicita confirmarea prevăzută la art. 150;
b)plătitorul a iniţiat operaţiunea de plată bazată pe card pentru suma în cauză prin utilizarea unui instrument de plată bazat pe card emis de prestatorul de servicii de plată;
c)prestatorul de servicii de plată se autentifică, înainte de fiecare cerere de confirmare, faţă de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont şi comunică în condiţii de securitate cu acesta, potrivit prevederilor standardelor tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană prin intermediul actelor delegate.
Art. 152
(1)În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), confirmarea prevăzută la art. 150 constă doar într-un simplu răspuns "da" sau "nu", şi nu într-o declaraţie privind soldul contului. Acest răspuns nu trebuie să fie stocat sau utilizat în alte scopuri decât cel al executării operaţiunii de plată bazate pe card.
(2)Confirmarea prevăzută la art. 150 nu trebuie să permită prestatorului de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont să blocheze fonduri în contul de plăţi al plătitorului.
Art. 153
Plătitorul poate solicita prestatorului de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont să îi comunice identitatea prestatorului de servicii de plată şi răspunsul furnizat.
Art. 154
Prezenta secţiune nu se aplică operaţiunilor de plată iniţiate prin instrumente de plată bazate pe card în care este stocată monedă electronică, astfel cum aceasta este definită de legislaţia privind activitatea de emitere de monedă electronică.
SECŢIUNEA 3:Reguli de acces la contul de plăţi în cazul serviciilor de iniţiere a plăţii
Art. 155
Un plătitor al cărui cont de plăţi este accesibil online are dreptul de a utiliza serviciile de iniţiere a plăţii furnizate de un prestator de servicii de iniţiere a plăţii.
Art. 156
Atunci când plătitorul îşi dă consimţământul explicit pentru executarea unei operaţiuni de plată potrivit prevederilor art. 147-149, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont întreprinde acţiunile prevăzute la art. 158 pentru a asigura plătitorului dreptul de a utiliza serviciul de iniţiere a plăţii.
Art. 157
Prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii are următoarele obligaţii:
a)să nu deţină în niciun moment fondurile plătitorului în legătură cu prestarea serviciului de iniţiere a plăţii;
b)să se asigure că elementele de securitate personalizate ale utilizatorului serviciilor de plată nu sunt accesibile altor părţi, cu excepţia utilizatorului şi a emitentului elementelor personalizate, precum şi că sunt transmise de către prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii prin canale sigure şi eficiente;
c)să se asigure că orice altă informaţie referitoare la utilizatorul serviciilor de plată, obţinută cu ocazia prestării serviciilor de iniţiere a plăţii, este furnizată doar beneficiarului plăţii şi doar cu consimţământul explicit al utilizatorului serviciilor de plată;
d)să se identifice faţă de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont plătitorului şi să comunice în condiţii de securitate atât cu prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, cât şi cu plătitorul şi cu beneficiarul plăţii, ori de câte ori se iniţiază o plată, potrivit prevederilor standardelor tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană prin intermediul actelor delegate;
e)să nu stocheze datele sensibile privind plăţile utilizatorului serviciilor de plată;
f)să nu solicite utilizatorului serviciilor de plată alte date decât cele necesare pentru prestarea serviciului de iniţiere a plăţii;
g)să nu utilizeze, să nu acceseze şi să nu stocheze niciun fel de date în alte scopuri decât pentru prestarea serviciului de iniţiere a plăţii solicitat explicit de plătitor;
h)să nu modifice suma, beneficiarul plăţii sau orice altă caracteristică a operaţiunii de plată.
Art. 158
Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont are următoarele obligaţii:
a)să comunice, în condiţii de securitate, cu prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, potrivit prevederilor standardelor tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană prin intermediul actelor delegate;
b)imediat după primirea ordinului de plată din partea unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, să furnizeze sau să pună la dispoziţia acestuia toate informaţiile privind iniţierea operaţiunii de plată şi toate informaţiile la care are acces prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont cu privire la executarea operaţiunii de plată;
c)să trateze ordinele de plată transmise prin intermediul serviciilor unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii fără nicio discriminare în raport cu ordinele de plată transmise direct de plătitor, în special în ceea ce priveşte sincronizarea, prioritatea sau comisioanele, cu excepţia cazului în care există motive obiective.
Art. 159
Furnizarea de servicii de iniţiere a plăţii nu este condiţionată de existenţa, în acest scop, a unei relaţii contractuale între prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii şi prestatorii de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont.
SECŢIUNEA 4:Reguli de acces şi de utilizare a informaţiilor privind contul de plăţi în cazul serviciilor de informare cu privire la conturi
Art. 160
Utilizatorul serviciilor de plată, al cărui cont de plăţi este accesibil on-line, are dreptul de a utiliza serviciile de informare cu privire la conturi care permit accesul la informaţii privind contul de plăţi.
Art. 161
(1)Prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi are următoarele obligaţii:
a)să presteze servicii numai pe baza consimţământului explicit al utilizatorului serviciului de plată;
b)să se asigure că elementele de securitate personalizate ale utilizatorului serviciilor de plată nu sunt accesibile altor părţi, cu excepţia utilizatorului şi a emitentului elementelor de securitate personalizate, precum şi că transmiterea lor de către prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi se realizează prin canale sigure şi eficiente;
c)pentru fiecare sesiune de comunicare să se identifice faţă de fiecare prestator de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont utilizatorului serviciilor de plată şi să comunice, în condiţii de securitate, atât cu fiecare prestator de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, cât şi cu utilizatorul serviciilor de plată, potrivit prevederilor standardelor tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană prin intermediul actelor delegate;
d)să acceseze numai informaţii în legătură cu conturile de plată desemnate şi operaţiunile de plată aferente;
e)să nu solicite date sensibile privind plăţile aferente conturilor de plăţi;
f)să nu utilizeze, să nu acceseze şi să nu stocheze niciun fel de date în alte scopuri decât pentru prestarea serviciului de informare cu privire la conturi solicitat explicit de către utilizatorul serviciilor de plată, în conformitate cu normele de protecţie a datelor.
(2)În ceea ce priveşte conturile de plăţi, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont are următoarele obligaţii:
a)să comunice în condiţii de securitate cu prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi, potrivit prevederilor standardelor tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană prin intermediul actelor delegate;
b)să trateze solicitările de date transmise prin intermediul serviciilor furnizate de un prestator de servicii de informare cu privire la conturi fără nicio discriminare, cu excepţia cazului în care există motive obiective.
Art. 162
Furnizarea de servicii de informare cu privire la conturi nu este condiţionată de existenţa unei relaţii contractuale între prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont.
SECŢIUNEA 5:Limitele utilizării instrumentului de plată şi ale accesului prestatorilor de servicii de plată la conturile de plăţi
Art. 163
(1)În cazul în care este utilizat un anumit instrument de plată în vederea exprimării consimţământului, plătitorul şi prestatorul său de servicii de plată pot conveni asupra unor limite de cheltuieli pentru operaţiunile de plată executate cu ajutorul instrumentului de plată respectiv.
(2)Prestatorul de servicii de plată poate, în condiţiile unor clauze exprese prevăzute în contractul-cadru, să blocheze instrumentul de plată din motive justificate în mod obiectiv, legate de securitatea instrumentului de plată, de o suspiciune de utilizare neautorizată sau frauduloasă a acestuia sau, în cazul unui instrument de plată cu o linie de credit ataşată, de un risc crescut în mod semnificativ ca plătitorul să fie în incapacitatea de a se achita de obligaţia de plată.
(3)În aceste cazuri, prestatorul de servicii de plată informează plătitorul, în modul convenit cu acesta, în legătură cu blocarea instrumentului de plată şi cu motivele acestei blocări, dacă este posibil, înainte de blocare sau cel mai târziu imediat după blocarea instrumentului.
(4)Prevederile alin. (3) nu se aplică în situaţia în care furnizarea unor astfel de informaţii nu ar putea fi considerată acceptabilă, din motive de securitate, justificate în mod obiectiv sau în cazul în care o astfel de informare este interzisă de alte dispoziţii relevante ale dreptului intern sau ale dreptului Uniunii Europene.
(5)Prestatorul de servicii de plată deblochează instrumentul de plată sau îl înlocuieşte cu un instrument de plată nou de îndată ce motivele care au determinat blocarea instrumentului încetează să mai existe.
Art. 164
(1)Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont poate refuza unui prestator de servicii de informare cu privire la conturi sau unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii accesul la un cont de plăţi, în cazul în care există motive justificate în mod obiectiv şi susţinute de dovezi corespunzătoare legate de accesarea neautorizată sau frauduloasă a contului de plăţi de către prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de către prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, inclusiv de iniţierea neautorizată sau frauduloasă a unei operaţiuni de plată. În aceste cazuri, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont comunică plătitorului, într-un mod convenit de comun acord cu acesta, refuzul accesului la contul de plăţi şi motivele acestui refuz.
(2)Comunicarea prevăzută la alin. (1) este transmisă plătitorului, dacă este posibil, înainte de refuzarea accesului sau cel mai târziu imediat după aceasta, cu excepţia cazului în care există motive de siguranţă justificate în mod obiectiv sau este interzisă de alte dispoziţii relevante ale dreptului intern sau ale dreptului Uniunii Europene.
(3)Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont permite accesul la contul de plăţi de îndată ce motivele care au determinat acest refuz încetează să mai existe.
Art. 165
(1)În cazul prevăzut la art. 164 alin. (1), prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la art. 223 alin. (1) care oferă servicii de administrare cont raportează de îndată incidentul generat de prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, persoană juridică română, precum şi cel din alt stat membru, care prestează servicii de plată pe teritoriul României prin sucursale şi/sau agenţi, în temeiul dreptului de stabilire, către Banca Naţională a României.
(2)În cazul prevăzut la art. 164 alin. (1), prestatorii de servicii de plată persoane juridice române care oferă servicii de administrare cont, prin prestarea de servicii de plată în mod direct în alt stat membru, raportează de îndată incidentul generat de prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii persoană juridică română care prestează servicii de plată în mod direct în acel stat membru către Banca Naţională a României.
(3)Raportarea prevăzută la alin. (1) şi (2) cuprinde detaliile relevante ale incidentului şi motivele care au determinat luarea de măsuri. Banca Naţională a României evaluează incidentul şi, dacă este necesar, adoptă măsurile adecvate.
(4)În cazul prevăzut la art. 164 alin. (1), prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la alin. (1) care oferă servicii de administrare cont raportează de îndată incidentul generat de prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, din alt stat membru, care prestează servicii de plată în mod direct pe teritoriul României, autorităţii competente din statul membru de origine al prestatorului de servicii de plată care a generat incidentul.
(5)În cazul prevăzut la art. 164 alin. (1), prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la alin. (2) care oferă servicii de administrare cont raportează de îndată incidentul generat de prestatorul de servicii de informare cu privire la conturi sau de prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, din alt stat membru, autorităţii competente relevante din statul membru al prestatorului de servicii de plată care a generat incidentul.
SECŢIUNEA 6:Obligaţiile părţilor cu privire la instrumentele de plată şi la elementele de securitate personalizate
Art. 166
(1)Utilizatorul serviciilor de plată care foloseşte un instrument de plată are următoarele obligaţii:
a)să utilizeze instrumentul de plată în conformitate cu clauzele care reglementează emiterea şi utilizarea acestuia;
b)să notifice prestatorul de servicii de plată sau entitatea desemnată de acesta, fără întârziere nejustificată, de îndată ce ia cunoştinţă de pierderea, furtul, folosirea fără drept a instrumentului său de plată sau de orice altă utilizare neautorizată a acestuia.
(2)În scopul prevăzut la alin. (1) lit. a), de îndată ce utilizatorul serviciilor de plată primeşte un instrument de plată, acesta ia toate măsurile rezonabile pentru a păstra în siguranţă elementele de securitate personalizate.
Art. 167
Prestatorul serviciilor de plată care emite un instrument de plată are următoarele obligaţii:
a)să se asigure că elementele de securitate personalizate ale instrumentului de plată nu sunt accesibile altor părţi în afară de utilizatorul serviciilor de plată care are dreptul de utilizare a instrumentului de plată, fără a aduce atingere obligaţiilor utilizatorului serviciilor de plată prevăzute la art. 166;
b)să nu trimită un instrument de plată nesolicitat, cu excepţia cazului în care instrumentul de plată transmis deja utilizatorului serviciilor de plată trebuie înlocuit;
c)să se asigure că în orice moment sunt disponibile mijloace corespunzătoare care să permită utilizatorului serviciilor de plată să facă o notificare în temeiul art. 166 alin. (1) lit. b) sau să ceară deblocarea în temeiul art. 163 alin. (5);
d)să pună la dispoziţia utilizatorului serviciilor de plată, la cerere, mijloacele de a dovedi, timp de 18 luni de la notificare, că a făcut o astfel de notificare;
e)să ofere utilizatorului serviciilor de plată o opţiune de a face o notificare în temeiul art. 166 alin. (1) lit. b), în mod gratuit, şi să nu perceapă, eventual, decât costurile de înlocuire atribuite în mod direct instrumentului de plată;
f)să împiedice orice utilizare a instrumentului de plată, odată ce a fost făcută notificarea în temeiul art. 166 alin. (1) lit. b);
g)să se asigure că clauzele contractuale privind emiterea şi utilizarea instrumentului de plată sunt obiective, nediscriminatorii şi proporţionale.
Art. 168
Prestatorul de servicii de plată îşi asumă toate riscurile legate de transmiterea unui instrument de plată solicitat sau nesolicitat către un plătitor sau de transmiterea oricăror elemente de securitate personalizate ale acestuia.
SECŢIUNEA 7:Notificarea şi corectarea operaţiunilor de plată neautorizate sau executate incorect
Art. 169
(1)Prestatorul de servicii de plată corectează o operaţiune de plată numai dacă utilizatorul serviciilor de plată semnalează, fără întârziere nejustificată, prestatorului său de servicii de plată, dar nu mai târziu de 13 luni de la data debitării, faptul că a constatat o operaţiune de plată neautorizată sau executată incorect, inclusiv în condiţiile art. 203-211.
(2)Termenul prevăzut la alin. (1) nu se aplică în cazul în care prestatorul de servicii de plată nu şi-a îndeplinit obligaţia de a furniza sau de a face disponibile informaţiile legate de această operaţiune de plată, potrivit prevederilor titlului III.
Art. 170
În cazul în care este implicat un prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont corectează operaţiunea în conformitate cu art. 169, fără a aduce atingere prevederilor art. 174 şi art. 203-206.
SECŢIUNEA 8:Probe privind autentificarea şi executarea operaţiunilor de plată
Art. 171
În cazul în care un utilizator al serviciilor de plată neagă faptul că a autorizat o operaţiune de plată executată sau susţine că operaţiunea de plată nu a fost corect executată:
a)prestatorul de servicii de plată trebuie să demonstreze că operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect, introdusă în conturi şi nu a fost afectată de nicio defecţiune tehnică ori de alte deficienţe ale serviciilor prestate de prestatorul de servicii de plată;
b)în cazul în care operaţiunea de plată este iniţiată prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, acestuia din urmă îi revine sarcina de a face dovada că, în limitele competenţei sale, operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect şi nu a fost afectată de nicio defecţiune tehnică sau de alte deficienţe legate de serviciile de plată de care este responsabil;
c)folosirea în sine a unui instrument de plată care a fost înregistrat de prestatorul de servicii de plată, inclusiv, după caz, de prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, nu este în mod necesar suficientă pentru a dovedi că operaţiunea de plată a fost autorizată de către plătitor sau că plătitorul a acţionat în mod fraudulos ori că nu a respectat, intenţionat sau din neglijenţă gravă, una ori mai multe dintre obligaţiile care îi revin în temeiul art. 166.
Art. 172
Sarcina probei cu privire la frauda sau neglijenţa gravă din partea utilizatorului serviciilor de plată revine prestatorului de servicii de plată, inclusiv, după caz, prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii.
SECŢIUNEA 9:Răspunderea pentru operaţiunile de plată neautorizate
Art. 173
Fără a aduce atingere prevederilor art. 169 şi 170, în cazul unei operaţiuni de plată neautorizate, prestatorul de servicii de plată al plătitorului are următoarele obligaţii:
a)rambursează plătitorului suma aferentă operaţiunii de plată neautorizate respective, imediat sau cel târziu la sfârşitul următoarei zile lucrătoare, după ce a constatat sau a fost notificat cu privire la operaţiune, cu excepţia cazului în care are motive rezonabile să suspecteze că a fost comisă o fraudă şi comunică aceste motive, în scris, autorităţii naţionale competente;
b)readuce contul de plăţi debitat, în situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată neautorizată nu s-ar fi efectuat, dacă este cazul;
c)se asigură că data valutei creditării pentru contul de plăţi al plătitorului nu este ulterioară datei la care suma a fost debitată.
Art. 174
În cazul în care operaţiunea de plată este iniţiată prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont are următoarele obligaţii:
a)rambursează imediat sau cel târziu la sfârşitul următoarei zile lucrătoare valoarea operaţiunii de plată neautorizate;
b)readuce contul de plăţi debitat la situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată neautorizată nu ar fi avut loc, dacă este cazul.
Art. 175
(1)În cazul în care prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii este răspunzător pentru operaţiunea de plată neautorizată, acesta despăgubeşte imediat prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, la cererea acestuia, pentru pierderile suferite sau sumele plătite în urma rambursării acordate plătitorului, inclusiv contravaloarea operaţiunii de plată neautorizate.
(2)În conformitate cu prevederile art. 171 şi 172, prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii îi revine sarcina de a face dovada că, în limitele competenţei sale, operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect şi nu a fost afectată de o defecţiune tehnică sau de alte deficienţe legate de serviciile de plată de care este responsabil.
Art. 176
O compensaţie financiară suplimentară se poate stabili în conformitate cu legislaţia aplicabilă contractului încheiat între plătitor şi prestatorul de servicii de plată sau contractului încheiat între plătitor şi prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, după caz.
Art. 177
În cazul în care plătitorul nu a acţionat în mod fraudulos, acesta nu suportă nicio consecinţă financiară care rezultă din utilizarea unui instrument de plată pierdut, furat sau folosit fără drept în oricare din următoarele situaţii:
a)pierderea, furtul sau folosirea fără drept a unui instrument de plată nu a putut fi detectată de către plătitor înaintea efectuării unei plăţi;
b)pierderea a fost cauzată de o acţiune sau de lipsa unei acţiuni din partea unui angajat, agent sau sucursală a unui prestator de servicii de plată sau a unei entităţi căreia i-au fost externalizate activităţi;
c)după notificarea realizată potrivit prevederilor art. 166 alin. (1) lit. b);
d)în cazul în care prestatorul de servicii de plată al plătitorului nu solicită o autentificare strictă a clienţilor;
e)în cazul în care prestatorul de servicii de plată nu pune la dispoziţie mijloacele adecvate care să permită notificarea în orice moment a unui instrument de plată pierdut, furat sau folosit fără drept, astfel cum se prevede la art. 167 lit. c).
Art. 178
În cazul în care beneficiarul plăţii sau prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii nu acceptă autentificarea strictă a clienţilor, acesta rambursează prejudiciul financiar cauzat prestatorului de servicii de plată al plătitorului.
Art. 179
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 173-176, plătitorul poate fi obligat, până la un cuantum de cel mult 30 euro sau echivalentul în lei, să suporte consecinţele financiare legate de orice operaţiune de plată neautorizată care rezultă din utilizarea unui instrument de plată pierdut sau furat sau din folosirea fără drept a acestuia, în cazul în care plătitorul nu a acţionat în mod fraudulos şi nici nu şi-a încălcat, cu intenţie, obligaţiile ce îi revin în temeiul art. 166. Acest alineat nu se aplică în situaţiile prevăzute la art. 177.
(2)Plătitorul suportă toate pierderile legate de orice operaţiune de plată neautorizată dacă aceste pierderi au fost cauzate de plătitor în urma fraudei sau a nerespectării, intenţionate sau din neglijenţă gravă, a uneia sau a mai multor obligaţii prevăzute la art. 166. În astfel de cazuri, suma de cel mult 30 euro sau echivalentul în lei al acestei sume nu se aplică.
(3)Evaluarea răspunderii plătitorului se face ţinând cont, în special, de natura elementelor de securitate personalizate ale instrumentului de plată şi de situaţiile în care acesta a fost pierdut, furat sau folosit fără drept.
SECŢIUNEA 10:Operaţiuni de plată a căror valoare nu este cunoscută în avans
Art. 180
În cazul în care o operaţiune de plată este iniţiată de sau prin intermediul beneficiarului plăţii în contextul unei operaţiuni de plată cu cardul, iar valoarea exactă nu este cunoscută în momentul în care plătitorul îşi dă consimţământul pentru executarea operaţiunii de plată, prestatorul de servicii de plată al plătitorului poate bloca fonduri în contul de plăţi al plătitorului doar dacă plătitorul şi-a dat consimţământul cu privire la valoarea exactă a fondurilor care urmează să fie blocate.
Art. 181
Prestatorul de servicii de plată al plătitorului eliberează fondurile blocate în contul de plăţi al plătitorului în temeiul art. 180, fără întârzieri nejustificate, în urma primirii informaţiilor legate de valoarea exactă a operaţiunii de plată şi cel târziu imediat după primirea ordinului de plată.
SECŢIUNEA 11:Rambursări pentru operaţiuni de plată iniţiate de sau prin intermediul beneficiarului plăţii
Art. 182
(1)Plătitorul are dreptul la rambursare din partea prestatorului de servicii de plată a unei operaţiuni de plată autorizate iniţiate de sau prin intermediul unui beneficiar al plăţii care a fost deja executată, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)autorizaţia nu specifică, în momentul emiterii acesteia, suma exactă a operaţiunii de plată;
b)suma operaţiunii de plată a depăşit suma la care s-ar fi putut aştepta în mod rezonabil plătitorul, luând în calcul profilul cheltuielilor anterioare, condiţiile din contractul-cadru şi circumstanţele relevante pentru cazul respectiv.
(2)La cererea prestatorului de servicii de plată, plătitorului îi revine sarcina de a dovedi îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)Rambursarea constă în suma totală a operaţiunii de plată executate.
(4)Data valutei creditării pentru contul de plăţi al plătitorului este data la care suma a fost debitată.
(5)În plus faţă de dreptul prevăzut la alin. (1)-(4) şi fără a aduce atingere art. 184, pentru debitările directe prevăzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi comerciale aplicabile operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă în euro şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009, plătitorul are un drept necondiţionat de rambursare în termenele stabilite la art. 185.
(6)Pentru debitări directe în lei, prestatorii de servicii de plată oferă drepturi la rambursare mai favorabile, în conformitate cu schemele de debitare directă, cu condiţia ca acestea să fie mai avantajoase pentru plătitor.
Art. 183
În scopul aplicării art. 182, plătitorul nu poate invoca motive legate de operaţiuni de schimb valutar dacă s-a aplicat cursul de schimb de referinţă convenit cu prestatorul său de servicii de plată în conformitate cu art. 119 alin. (1) lit. d) şi art. 125 alin. (1) pct. 3 lit. b).
Art. 184
În contractul-cadru dintre plătitor şi prestatorul său de servicii de plată se poate conveni ca plătitorul să nu aibă dreptul la nicio rambursare în cazul în care:
a)plătitorul şi-a exprimat consimţământul de a executa operaţiunea de plată direct către prestatorul de servicii de plată;
b)dacă este cazul, informaţiile privind operaţiunile de plată viitoare au fost transmise sau au fost puse la dispoziţia plătitorului, în forma convenită, cu cel puţin 4 săptămâni înainte de data scadenţei, de către prestatorul de servicii de plată sau de către beneficiarul plăţii.
Art. 185
(1)Plătitorul poate solicita rambursarea prevăzută la art. 182-184 pentru o operaţiune de plată autorizată, iniţiată de sau prin intermediul unui beneficiar al plăţii, în termen de 8 săptămâni de la data la care fondurile au fost debitate.
(2)În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea cererii de rambursare, prestatorul de servicii de plată fie rambursează întreaga sumă a operaţiunii de plată, fie justifică refuzul de a rambursa suma, indicând organismele pe care plătitorul le poate sesiza în temeiul art. 222, în cazul în care plătitorul nu acceptă justificarea oferită.
(3)Dreptul prestatorului de servicii de plată de a refuza rambursarea, după împlinirea termenului de 8 săptămâni de la data la care fondurile au fost debitate, nu se aplică în cazul debitărilor directe prevăzute la art. 182 alin. (5).
CAPITOLUL III:Executarea operaţiunilor de plată
SECŢIUNEA 1:Ordine de plată şi sume transferate
Art. 186
(1)Momentul primirii ordinului de plată este cel în care prestatorul de servicii de plată al plătitorului intră în posesia ordinului de plată.
(2)Contul plătitorului nu se debitează înainte de primirea ordinului de plată.
(3)În cazul în care momentul primirii nu este într-o zi lucrătoare pentru prestatorul de servicii de plată al plătitorului, ordinul de plată se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
(4)Prestatorul de servicii de plată poate stabili o oră-limită aproape de sfârşitul zilei lucrătoare, după care orice ordin de plată primit se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
(5)În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată care iniţiază un ordin de plată şi prestatorul de servicii de plată convin ca executarea ordinului de plată să înceapă într-o anumită zi sau la sfârşitul unei anumite perioade ori în ziua în care plătitorul a pus fonduri la dispoziţia prestatorului de servicii de plată, momentul primirii, potrivit prevederilor art. 195, este considerat ziua convenită. În cazul în care ziua convenită nu este o zi lucrătoare pentru prestatorul de servicii de plată, ordinul de plată se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
Art. 187
(1)În cazul în care prestatorul de servicii de plată refuză executarea unui ordin de plată sau iniţierea unei operaţiuni de plată, refuzul şi, dacă este posibil, motivele refuzului, precum şi procedura de remediere a oricăror erori de fapt care au condus la refuz sunt notificate utilizatorului serviciilor de plată, dacă acest lucru nu este interzis prin alte prevederi legislative relevante.
(2)Prestatorul de servicii de plată transmite sau pune la dispoziţie notificarea, în modul convenit, în cel mai scurt timp şi în orice situaţie, în termenele specificate în art. 195.
(3)Contractul-cadru poate include o condiţie ca, în cazul în care refuzul este justificat în mod obiectiv, prestatorul de servicii de plată să poată percepe un comision rezonabil pentru această notificare.
Art. 188
În cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile stabilite în contractul-cadru încheiat cu plătitorul, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de cont plătitorului nu poate refuza executarea unui ordin de plată autorizat, indiferent dacă ordinul de plată a fost iniţiat de plătitor, inclusiv prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, sau de un beneficiar al plăţii ori prin intermediul acestuia din urmă, dacă acest lucru nu este interzis prin alte prevederi legislative relevante.
Art. 189
În sensul art. 195 şi al art. 203-211, un ordin de plată a cărui executare a fost refuzată se consideră că nu a fost primit.
Art. 190
(1)Utilizatorul serviciilor de plată nu poate revoca un ordin de plată după ce acesta a fost primit de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (4) şi la art. 186 alin. (5) şi cel târziu până la sfârşitul zilei lucrătoare care precedă ziua convenită.
(2)În cazul în care operaţiunea de plată este iniţiată de un prestator de servicii de iniţiere a plăţii sau de către beneficiarul plăţii sau prin intermediul acestuia, plătitorul nu poate revoca ordinul de plată după acordarea consimţământului către prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii pentru a iniţia operaţiunea de plată sau după acordarea consimţământului către beneficiarul plăţii pentru a executa operaţiunea de plată.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), plătitorul poate revoca ordinul de plată, în cazul unei debitări directe, fără a aduce atingere drepturilor de rambursare, cel târziu la sfârşitul zilei lucrătoare care precedă ziua convenită pentru debitarea fondurilor.
(4)După limitele de timp prevăzute la alin. (1)-(3), ordinul de plată poate fi revocat numai dacă utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată relevant convin astfel. În cazul prevăzut la alin. (2) şi (3) este necesar şi acordul beneficiarului plăţii. În cazul în care se convine în contractul-cadru, prestatorul de servicii de plată poate percepe un comision de revocare.
SECŢIUNEA 2:Sume transferate şi sume primite
Art. 191
Prestatorul/Prestatorii de servicii de plată al/ai plătitorului, prestatorul/prestatorii de servicii de plată al/ai beneficiarului plăţii, precum şi toţi intermediarii prestatorilor de servicii de plată transferă întreaga sumă a operaţiunii de plată fără a percepe vreun comision din suma transferată.
Art. 192
Prin excepţie de la prevederile art. 191, beneficiarul plăţii şi prestatorul de servicii de plată pot conveni ca prestatorul de servicii de plată relevant să îşi deducă comisioanele din suma transferată înainte de a credita beneficiarul plăţii cu suma respectivă. În acest caz, valoarea totală a operaţiunii de plată şi comisioanele sunt specificate în mod separat în informaţiile transmise beneficiarului plăţii.
Art. 193
În cazul în care din suma transferată sunt deduse alte comisioane decât cele prevăzute la art. 192:
a)prestatorul de servicii de plată al plătitorului se asigură că beneficiarul plăţii primeşte suma totală a operaţiunii de plată iniţiate de plătitor;
b)prestatorul de servicii de plată al beneficiarului se asigură că beneficiarul plăţii primeşte suma totală a operaţiunii de plată, în cazurile în care operaţiunea de plată este iniţiată de către sau prin intermediul beneficiarului plăţii.
SECŢIUNEA 3:Termenul de executare şi data valutei
Art. 194
(1)Prezenta secţiune se aplică:
a)operaţiunilor de plată în euro;
b)operaţiunilor naţionale de plată efectuate în moneda unui stat membru aflat în afara zonei euro;
c)operaţiunilor de plată care implică o singură conversie monetară între euro şi moneda oficială a unui stat membru care nu aparţine zonei euro, cu condiţia ca serviciul de conversie monetară necesar să fie realizat în România şi, în cazul operaţiunilor de plată transfrontaliere, transferul transfrontalier să aibă loc în euro.
(2)Prezenta secţiune se aplică şi altor operaţiuni de plată, dacă utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată nu convin altfel, cu excepţia prevederilor referitoare la data valutei şi disponibilităţii fondurilor prevăzute la art. 198, care se aplică în orice situaţie.
(3)În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată convin, pentru operaţiunile de plată transfrontaliere prevăzute la alin. (1) şi efectuate pe teritoriul Uniunii Europene sau în Spaţiul Economic European, asupra unei perioade mai lungi decât cea prevăzută la art. 195, această perioadă nu poate depăşi 4 zile lucrătoare din momentul primirii ordinului de plată, în conformitate cu art. 186.
Art. 195
(1)Prestatorul de servicii de plată al plătitorului garantează că, după momentul primirii ordinului de plată, în conformitate cu art. 186, suma operaţiunii de plată este creditată în contul prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii, cel mai târziu până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare. Acest termen poate fi prelungit cu o zi lucrătoare pentru operaţiunile de plată iniţiate pe suport hârtie.
(2)Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii atribuie o dată a valutei şi pune la dispoziţie suma operaţiunii de plată în contul de plăţi al beneficiarului plăţii după ce prestatorul de servicii de plată a primit fondurile, în conformitate cu art. 198.
(3)Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii transmite prestatorului de servicii de plată al plătitorului ordinul de plată iniţiat de către sau prin intermediul beneficiarului plăţii în termenele convenite între beneficiarul plăţii şi prestatorul său de servicii de plată, astfel încât plata să poată fi făcută, în ceea ce priveşte debitarea directă, la data scadentă convenită.
Art. 196
În cazul în care beneficiarul plăţii nu are un cont de plăţi la prestatorul de servicii de plată, fondurile sunt puse la dispoziţia beneficiarului plăţii de către prestatorul de servicii de plată care primeşte fondurile pentru beneficiarul plăţii în termenul prevăzut la art. 195.
Art. 197
(1)În cazul în care un consumator plasează numerar într-un cont de plăţi deschis la prestatorul de servicii de plată în moneda respectivului cont de plăţi, prestatorul de servicii de plată se asigură că suma este disponibilă şi că i se atribuie o dată a valutei imediat după momentul primirii fondurilor.
(2)În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată nu este consumator, suma este disponibilizată cu o dată a valutei care este cel târziu următoarea zi lucrătoare după primirea fondurilor.
Art. 198
(1)Data valutei creditării contului de plăţi al beneficiarului plăţii nu poate fi ulterioară zilei lucrătoare în care suma ce face obiectul operaţiunii de plată este creditată în contul prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii.
(2)Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii se asigură că suma operaţiunii de plată se află la dispoziţia beneficiarului plăţii imediat după ce această sumă este creditată în contul prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii atunci când din partea prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a)nu există nicio conversie monetară;
b)există o conversie monetară între euro şi lei sau între două monede ale statelor membre.
(3)Obligaţia prevăzută la alin. (2) se aplică şi în cazul plăţilor efectuate de un singur prestator de servicii de plată.
(4)Data valutei la care se face debitarea contului de plăţi al plătitorului nu poate fi anterioară momentului în care suma ce face obiectul operaţiunii de plată este debitată din contul respectiv.
CAPITOLUL IV:Răspunderea juridică
SECŢIUNEA 1:Coduri unice de identificare incorecte
Art. 199
Ordinul de plată este considerat ca fiind corect executat în ceea ce priveşte beneficiarul plăţii specificat prin codul unic de identificare, dacă ordinul de plată este executat în conformitate cu codul unic de identificare.
Art. 200
(1)În cazul în care codul unic de identificare furnizat de utilizatorul serviciilor de plată este incorect, prestatorul de servicii de plată nu răspunde, în conformitate cu art. 203-211, pentru neexecutarea sau executarea defectuoasă a operaţiunii de plată.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), prestatorul de servicii de plată al plătitorului trebuie să depună toate eforturile rezonabile pentru a recupera fondurile implicate în operaţiunea de plată.
(3)Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii participă la aceste eforturi, inclusiv prin comunicarea către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a tuturor informaţiilor esenţiale pentru colectarea adecvată a fondurilor.
(4)În cazul în care colectarea fondurilor nu este posibilă, prestatorul de servicii de plată al plătitorului oferă plătitorului, în baza unei cereri scrise, toate informaţiile de care dispune şi care sunt relevante pentru plătitor, pentru a permite acestuia să iniţieze o acţiune în justiţie în vederea recuperării fondurilor.
Art. 201
Prestatorul de servicii de plată poate percepe un preţ utilizatorului serviciilor de plată pentru operaţiunea de recuperare, dacă este convenit în contractul-cadru.
Art. 202
În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată oferă informaţii suplimentare faţă de cele prevăzute la art. 119 alin. (1) lit. a) sau la art. 125 alin. (1) pct. 2 lit. b), prestatorul de servicii de plată răspunde numai pentru executarea operaţiunilor de plată, în conformitate cu codul unic de identificare furnizat de utilizatorul serviciilor de plată.
SECŢIUNEA 2:Răspunderea prestatorilor de servicii de plată pentru neexecutarea sau executarea incorectă ori cu întârziere a operaţiunilor de plată
Art. 203
(1)În cazul în care un ordin de plată este iniţiat direct de plătitor, prestatorul său de servicii de plată este răspunzător faţă de plătitor, fără a aduce atingere art. 169, art. 170, art. 200 şi art. 216, pentru executarea corectă a operaţiunii de plată, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (2).
(2)Dacă prestatorul de servicii de plată al plătitorului poate dovedi acestuia şi, dacă este cazul, prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii că prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii a primit suma care face obiectul operaţiunii de plată în conformitate cu art. 195 alin. (1), prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este răspunzător faţa de beneficiarul plăţii pentru executarea corectă a operaţiunii de plată.
Art. 204
(1)Dacă prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător în conformitate cu art. 203 alin. (1), acesta rambursează plătitorului, fără întârziere nejustificată, suma ce face obiectul operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi, dacă este cazul, restabileşte contul de plăţi debitat la starea în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată incorectă nu ar fi avut loc.
(2)Data valutei creditării contului de plăţi al plătitorului nu poate fi ulterioară datei la care suma a fost debitată.
Art. 205
(1)Dacă prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este ţinut responsabil în conformitate cu art. 203 alin. (2), acesta pune imediat la dispoziţia beneficiarului plăţii suma care face obiectul operaţiunii de plată şi, dacă este cazul, creditează suma corespunzătoare în contul de plăţi al acestuia.
(2)Data valutei creditării contului de plăţi al beneficiarului plăţii nu poate fi ulterioară datei valutei pe care ar fi avut-o suma ce face obiectul operaţiunii de plată, dacă aceasta ar fi fost executată corect, în conformitate cu art. 198.
(3)În cazul în care o operaţiune de plată este executată târziu, prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii se asigură, la cererea prestatorului de servicii de plată al plătitorului, care acţionează pe seama acestuia din urmă, că data valutei creditării contului de plăţi al beneficiarului plăţii este cel târziu data valutei pe care ar fi avut-o suma ce face obiectul operaţiunii de plată, dacă aceasta ar fi fost executată corect.
Art. 206
Indiferent de răspunderea prestatorului de servicii de plată al plătitorului potrivit prevederilor art. 203-205, acesta depune, la cerere şi fără costuri pentru plătitor, eforturi imediate, pentru a identifica şi a urmări operaţiunea de plată şi pentru a-l notifica pe plătitor cu privire la rezultate, în cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau incorect executate în care ordinul de plată este iniţiat de plătitor.
Art. 207
(1)Dacă un ordin de plată este iniţiat de sau prin intermediul beneficiarului plăţii, prestatorul său de servicii de plată este răspunzător faţă de beneficiarul plăţii, fără a aduce atingere art. 169, 170, 200 şi 216, pentru:
a)transmiterea corectă a ordinului de plată către prestatorul de servicii de plată al plătitorului, în conformitate cu art. 195 alin. (3);
b)efectuarea operaţiunii de plată în conformitate cu obligaţiile sale prevăzute la art. 198.
(2)În cazul în care prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este răspunzător în conformitate cu alin. (1), acesta retransmite imediat ordinul de plată în cauză către prestatorul de servicii de plată al plătitorului.
(3)În cazul transmiterii cu întârziere a ordinului de plată, suma are ca dată a valutei în contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
(4)Dacă prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este ţinut responsabil în conformitate cu alin. (1) lit. b), acesta garantează punerea la dispoziţia beneficiarului plăţii a sumei ce face obiectul operaţiunii de plată, imediat după ce această sumă este creditată în contul de plăţi al prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii.
(5)Suma are ca dată a valutei în contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
Art. 208
În cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau executate incorect pentru care prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii nu este răspunzător în conformitate cu art. 205, prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător faţă de plătitor.
Art. 209
(1)În cazul în care, conform art. 208, prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător, acesta rambursează plătitorului, în mod corespunzător şi fără întârzieri nejustificate, suma ce face obiectul operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi restabileşte contul de plăţi debitat la starea în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată incorect executată nu ar fi avut loc.
(2)Data valutei aferente creditării contului de plăţi al plătitorului nu poate fi ulterioară datei la care suma a fost debitată.
(3)Prestatorul de servicii de plată al plătitorului nu este răspunzător conform alin. (1) dacă dovedeşte că prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii a primit suma aferentă operaţiunii de plată, chiar dacă operaţiunea de plată este executată cu o întârziere minoră. În acest caz, prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii stabileşte ca dată a valutei pentru suma din contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
Art. 210
Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii depune, la cerere şi gratuit, eforturi imediate, indiferent de răspunderea sa prevăzută la art. 203, pentru a identifica şi a urmări operaţiunea de plată şi pentru a-l notifica pe beneficiarul plăţii cu privire la rezultate, în cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau incorect executate în care ordinul de plată este iniţiat de sau prin intermediul beneficiarului plăţii.
Art. 211
(1)Prestatorii de servicii de plată sunt răspunzători în faţa utilizatorilor serviciilor de plată ai acestora pentru toate comisioanele de care sunt responsabili şi pentru eventualele dobânzi aplicate utilizatorilor serviciilor de plată ca urmare a neexecutării sau a executării incorecte, inclusiv cu întârziere, a operaţiunii de plată.
(2)Prestatorii de servicii de plată sunt răspunzători în faţa utilizatorilor serviciilor de plată ai acestora pentru toate pierderile cauzate ca urmare a neexecutării sau a executării incorecte, inclusiv cu întârziere, a operaţiunii de plată.
SECŢIUNEA 3:Răspunderea în cazul serviciilor de iniţiere a plăţii pentru neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunilor de plată
Art. 212
(1)În cazul în care ordinul de plată este iniţiat de plătitor prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont rambursează plătitorului, fără a aduce atingere art. 169, 170 şi 200, suma operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi, după caz, readuce contul de plăţi debitat la situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată defectuoasă nu ar fi avut loc.
(2)Prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii îi revine sarcina de a dovedi că ordinul de plată a fost primit de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont plătitorului, în conformitate cu art. 186, precum şi că, în limitele competenţei sale, operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect şi nu a fost afectată de o defecţiune tehnică sau de alte deficienţe legate de neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunii.
Art. 213
Dacă prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii este răspunzător pentru neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunii de plată, acesta despăgubeşte imediat prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, la cererea acestuia, pentru pierderile suferite sau sumele plătite în urma rambursării acordate plătitorului.
SECŢIUNEA 4:Compensaţii financiare suplimentare şi dreptul la recurs
Art. 214
Orice compensaţie financiară suplimentară faţă de cea prevăzută în prezentul capitol poate fi stabilită în conformitate cu legea aplicabilă contractului încheiat între utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată.
Art. 215
(1)În cazul în care răspunderea unui prestator de servicii de plată în conformitate cu art. 173-176 şi art. 203-211 revine unui alt prestator de servicii de plată sau unui intermediar, prestatorul de servicii de plată sau intermediarul respectiv compensează primul prestator de servicii de plată pentru toate pierderile survenite sau sumele achitate. Această compensaţie se aplică şi în cazul în care oricare dintre prestatorii de servicii de plată nu utilizează autentificarea strictă a clienţilor.
(2)O compensaţie financiară suplimentară se poate stabili în conformitate cu acordurile încheiate între prestatorii de servicii de plată şi/sau intermediari şi cu legislaţia aplicabilă acordului încheiat între aceştia.
Art. 216
Răspunderea prevăzută la cap. II, III şi în prezentul capitol nu intervine în împrejurări anormale şi neprevăzute, în afara controlului persoanei care le invocă şi ale căror consecinţe nu ar fi putut fi evitate în pofida tuturor diligenţelor în acest sens sau în cazul în care un prestator de servicii de plată este obligat să respecte alte dispoziţii legislative.
SECŢIUNEA 5:Protecţia datelor
Art. 217
(1)Sistemele de plăţi şi prestatorii de servicii de plată pot procesa datele personale în cazul în care acest lucru este necesar pentru a garanta prevenirea, investigarea şi detectarea fraudelor în domeniul plăţilor.
(2)Furnizarea de informaţii către diferite persoane pentru prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE şi cu Regulamentul (UE) nr. 2018/1.725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1.247/2002/CE.
(3)Prestatorii de servicii de plată accesează, prelucrează şi păstrează datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea serviciilor lor de plată doar cu consimţământul explicit al utilizatorului serviciilor de plată.
CAPITOLUL V:Riscuri operaţionale şi de securitate şi autentificarea
SECŢIUNEA 1:Gestionarea riscurilor operaţionale şi de securitate şi raportarea incidentelor
Art. 218 (1)Prestatorii de servicii de plată stabilesc un cadru de măsuri de diminuare şi mecanisme de control adecvate pentru a gestiona riscurile operaţionale şi de securitate, legate de serviciile de plată pe care le oferă. Acest cadru de măsuri impune prestatorilor de servicii de plată să instituie, să actualizeze şi să aplice proceduri eficace de gestionare a incidentelor, inclusiv pentru identificarea şi clasificarea incidentelor operaţionale şi de securitate majore.
(11)Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prevederilor capitolului II din Regulamentul (UE) 2022/2.554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1.011, în cazul în care acestea sunt aplicate de prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la art. 223 alin. (1) lit. a)-d).(2)Entităţile prevăzute la art. 223 alin. (1) furnizează Băncii Naţionale a României anual, în forma solicitată de aceasta, o evaluare actualizată şi completă privind riscurile operaţionale şi de securitate legate de serviciile de plată pe care le oferă, privind gradul de adecvare a măsurilor de diminuare şi a mecanismelor de control puse în aplicare ca răspuns la aceste riscuri.
(3)Banca Naţională a României poate să modifice frecvenţa de transmitere a evaluării prevăzute la alin. (2) de către prestatorii de servicii de plată, în conformitate cu reglementările sale.
(4)În vederea prevenirii şi diminuării riscurilor operaţionale şi de securitate asociate serviciilor de plată furnizate de entităţile prevăzute la art. 223 alin. (1), Banca Naţională a României poate coopera şi participa la schimbul de informaţii cu alte autorităţi competente, Banca Centrală Europeană şi Autoritatea Bancară Europeană şi, după caz, cu Agenţia Uniunii Europene pentru Securitatea Reţelelor şi a Informaţiilor.
Art. 219
(1)Prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la art. 223 alin. (1) lit. e), persoane juridice române, care prestează servicii de plată pe teritoriul României, precum şi pe teritoriul altor state membre, notifică Băncii Naţionale a României orice incident operaţional sau de securitate major, fără întârzieri nejustificate şi în forma solicitată de Banca Naţională a României.(2)În cazul în care incidentul are sau poate avea un impact asupra intereselor financiare ale utilizatorilor de servicii de plată, prestatorul de servicii de plată informează fără întârzieri nejustificate utilizatorii respectivi cu privire la incident şi la toate măsurile pe care utilizatorii le pot lua pentru a atenua efectele negative ale acestuia.
(3)La primirea notificării prevăzute la alin. (1), Banca Naţională a României transmite, fără întârzieri nejustificate, Autorităţii Bancare Europene şi Băncii Centrale Europene detaliile relevante ale incidentului. După ce evaluează relevanţa incidentului pentru alte autorităţi naţionale din România, Banca Naţională a României transmite acestora notificări în consecinţă. Banca Naţională a României în cooperare cu Autoritatea Bancară Europeană şi Banca Centrală Europeană evaluează relevanţa incidentului pentru alte autorităţi ale Uniunii Europene şi autorităţi naţionale relevante.
(4)[textul din Art. 219, alin. (4) din titlul IV, capitolul V, sectiunea 1 a fost abrogat la 20-mar-2025 de Art. III, punctul 5. din Legea 16/2025]
(5)Pe baza notificării primite de la Banca Centrală Europeană şi/sau Autoritatea Bancară Europeană cu privire la producerea unui incident, raportat acestora de către autoritatea competentă din statul membru de origine al prestatorului de servicii de plată care a înregistrat incidentul de plată, Banca Naţională a României dispune, după caz, toate măsurile necesare pentru protejarea securităţii imediate a sistemului financiar.
(6)Prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la art. 223 alin. (1), cu excepţia agenţilor prevăzuţi la art. 223 alin. (1) lit. c), furnizează Băncii Naţionale a României, cel puţin anual, date statistice privind fraudele legate de diferite mijloace de plată. Banca Naţională a României transmite către Autoritatea Bancară Europeană şi Banca Centrală Europeană aceste date în formă agregată.
(7)În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (5) şi (6), Banca Naţională a României poate coopera cu alte autorităţi naţionale relevante sau din alte state membre.
SECŢIUNEA 2:Autentificarea
Art. 220
(1)Prestatorii de servicii de plată aplică autentificarea strictă a clienţilor atunci când plătitorul:
a)îşi accesează online contul de plăţi;
b)iniţiază o operaţiune de plată electronică;
c)întreprinde orice acţiune, printr-un canal la distanţă, care poate implica un risc de fraudare a plăţii sau alte abuzuri.
(2)Atunci când se iniţiază o operaţiune de plată electronică în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), prestatorii de servicii de plată aplică autentificarea strictă a clienţilor, incluzând elemente care asigură o legătură dinamică între operaţiune, o sumă specifică şi un beneficiar al plăţii specific, în cazul în care operaţiunile de plată electronică sunt iniţiate la distanţă.
(3)În cazul prevăzut la alin. (1), prestatorii de servicii de plată instituie măsuri de securitate adecvate în vederea protejării confidenţialităţii şi a integrităţii elementelor de securitate personalizate ale utilizatorilor serviciilor de plată.
(4)Dispoziţiile alin. (2) şi (3) se aplică în cazul în care plăţile sunt iniţiate prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, iar dispoziţiile alin. (1) şi (3) se aplică şi în cazul în care informaţiile sunt solicitate prin intermediul unui prestator de servicii de informare cu privire la conturi.
(5)Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont permite prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii să se bazeze pe procedurile de autentificare furnizate utilizatorului de servicii de plată de către prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, în cazurile în care este implicat prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, în conformitate cu alin. (1)-(3).
(6)Prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont permite prestatorului de servicii de informare cu privire la conturi să se bazeze pe procedurile de autentificare furnizate utilizatorului de servicii de plată de către prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, în conformitate cu alin. (1) şi (3).
Art. 221
(1)Instituţiile de credit, persoane juridice române, precum şi sucursalele instituţiilor de credit din state membre şi din state terţe, deschise în România, asigură instituţiilor emitente de monedă electronică, instituţiilor de plată şi furnizorilor specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi accesul la serviciile de conturi de plăţi furnizate de acestea, pe baze obiective, nediscriminatorii şi proporţionale. Accesul este suficient de extins pentru a permite acestor categorii de prestatori de servicii de plată să furnizeze servicii de plată în mod nerestricţionat şi eficient.
(2)Instituţiile de credit prevăzute la alin. (1) furnizează Băncii Naţionale a României motivaţia corespunzătoare a oricărei decizii de respingere a accesului la conturile de plăţi deschise în evidenţele lor, potrivit prevederilor alin. (1).