Secţiunea 9 - Răspunderea pentru operaţiunile de plată neautorizate - Legea 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative

M.Of. 913

În vigoare
Versiune de la: 20 Martie 2025
SECŢIUNEA 9:Răspunderea pentru operaţiunile de plată neautorizate
Art. 173
Fără a aduce atingere prevederilor art. 169 şi 170, în cazul unei operaţiuni de plată neautorizate, prestatorul de servicii de plată al plătitorului are următoarele obligaţii:
a)rambursează plătitorului suma aferentă operaţiunii de plată neautorizate respective, imediat sau cel târziu la sfârşitul următoarei zile lucrătoare, după ce a constatat sau a fost notificat cu privire la operaţiune, cu excepţia cazului în care are motive rezonabile să suspecteze că a fost comisă o fraudă şi comunică aceste motive, în scris, autorităţii naţionale competente;
b)readuce contul de plăţi debitat, în situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată neautorizată nu s-ar fi efectuat, dacă este cazul;
c)se asigură că data valutei creditării pentru contul de plăţi al plătitorului nu este ulterioară datei la care suma a fost debitată.
Art. 174
În cazul în care operaţiunea de plată este iniţiată prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont are următoarele obligaţii:
a)rambursează imediat sau cel târziu la sfârşitul următoarei zile lucrătoare valoarea operaţiunii de plată neautorizate;
b)readuce contul de plăţi debitat la situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată neautorizată nu ar fi avut loc, dacă este cazul.
Art. 175
(1)În cazul în care prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii este răspunzător pentru operaţiunea de plată neautorizată, acesta despăgubeşte imediat prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, la cererea acestuia, pentru pierderile suferite sau sumele plătite în urma rambursării acordate plătitorului, inclusiv contravaloarea operaţiunii de plată neautorizate.
(2)În conformitate cu prevederile art. 171 şi 172, prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii îi revine sarcina de a face dovada că, în limitele competenţei sale, operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect şi nu a fost afectată de o defecţiune tehnică sau de alte deficienţe legate de serviciile de plată de care este responsabil.
Art. 176
O compensaţie financiară suplimentară se poate stabili în conformitate cu legislaţia aplicabilă contractului încheiat între plătitor şi prestatorul de servicii de plată sau contractului încheiat între plătitor şi prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii, după caz.
Art. 177
În cazul în care plătitorul nu a acţionat în mod fraudulos, acesta nu suportă nicio consecinţă financiară care rezultă din utilizarea unui instrument de plată pierdut, furat sau folosit fără drept în oricare din următoarele situaţii:
a)pierderea, furtul sau folosirea fără drept a unui instrument de plată nu a putut fi detectată de către plătitor înaintea efectuării unei plăţi;
b)pierderea a fost cauzată de o acţiune sau de lipsa unei acţiuni din partea unui angajat, agent sau sucursală a unui prestator de servicii de plată sau a unei entităţi căreia i-au fost externalizate activităţi;
c)după notificarea realizată potrivit prevederilor art. 166 alin. (1) lit. b);
d)în cazul în care prestatorul de servicii de plată al plătitorului nu solicită o autentificare strictă a clienţilor;
e)în cazul în care prestatorul de servicii de plată nu pune la dispoziţie mijloacele adecvate care să permită notificarea în orice moment a unui instrument de plată pierdut, furat sau folosit fără drept, astfel cum se prevede la art. 167 lit. c).
Art. 178
În cazul în care beneficiarul plăţii sau prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii nu acceptă autentificarea strictă a clienţilor, acesta rambursează prejudiciul financiar cauzat prestatorului de servicii de plată al plătitorului.
Art. 179
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 173-176, plătitorul poate fi obligat, până la un cuantum de cel mult 30 euro sau echivalentul în lei, să suporte consecinţele financiare legate de orice operaţiune de plată neautorizată care rezultă din utilizarea unui instrument de plată pierdut sau furat sau din folosirea fără drept a acestuia, în cazul în care plătitorul nu a acţionat în mod fraudulos şi nici nu şi-a încălcat, cu intenţie, obligaţiile ce îi revin în temeiul art. 166. Acest alineat nu se aplică în situaţiile prevăzute la art. 177.
(2)Plătitorul suportă toate pierderile legate de orice operaţiune de plată neautorizată dacă aceste pierderi au fost cauzate de plătitor în urma fraudei sau a nerespectării, intenţionate sau din neglijenţă gravă, a uneia sau a mai multor obligaţii prevăzute la art. 166. În astfel de cazuri, suma de cel mult 30 euro sau echivalentul în lei al acestei sume nu se aplică.
(3)Evaluarea răspunderii plătitorului se face ţinând cont, în special, de natura elementelor de securitate personalizate ale instrumentului de plată şi de situaţiile în care acesta a fost pierdut, furat sau folosit fără drept.