Secţiunea 1 - Ordine de plată şi sume transferate - Legea 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative

M.Of. 913

În vigoare
Versiune de la: 20 Martie 2025
SECŢIUNEA 1:Ordine de plată şi sume transferate
Art. 186
(1)Momentul primirii ordinului de plată este cel în care prestatorul de servicii de plată al plătitorului intră în posesia ordinului de plată.
(2)Contul plătitorului nu se debitează înainte de primirea ordinului de plată.
(3)În cazul în care momentul primirii nu este într-o zi lucrătoare pentru prestatorul de servicii de plată al plătitorului, ordinul de plată se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
(4)Prestatorul de servicii de plată poate stabili o oră-limită aproape de sfârşitul zilei lucrătoare, după care orice ordin de plată primit se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
(5)În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată care iniţiază un ordin de plată şi prestatorul de servicii de plată convin ca executarea ordinului de plată să înceapă într-o anumită zi sau la sfârşitul unei anumite perioade ori în ziua în care plătitorul a pus fonduri la dispoziţia prestatorului de servicii de plată, momentul primirii, potrivit prevederilor art. 195, este considerat ziua convenită. În cazul în care ziua convenită nu este o zi lucrătoare pentru prestatorul de servicii de plată, ordinul de plată se consideră primit în următoarea zi lucrătoare.
Art. 187
(1)În cazul în care prestatorul de servicii de plată refuză executarea unui ordin de plată sau iniţierea unei operaţiuni de plată, refuzul şi, dacă este posibil, motivele refuzului, precum şi procedura de remediere a oricăror erori de fapt care au condus la refuz sunt notificate utilizatorului serviciilor de plată, dacă acest lucru nu este interzis prin alte prevederi legislative relevante.
(2)Prestatorul de servicii de plată transmite sau pune la dispoziţie notificarea, în modul convenit, în cel mai scurt timp şi în orice situaţie, în termenele specificate în art. 195.
(3)Contractul-cadru poate include o condiţie ca, în cazul în care refuzul este justificat în mod obiectiv, prestatorul de servicii de plată să poată percepe un comision rezonabil pentru această notificare.
Art. 188
În cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile stabilite în contractul-cadru încheiat cu plătitorul, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de cont plătitorului nu poate refuza executarea unui ordin de plată autorizat, indiferent dacă ordinul de plată a fost iniţiat de plătitor, inclusiv prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, sau de un beneficiar al plăţii ori prin intermediul acestuia din urmă, dacă acest lucru nu este interzis prin alte prevederi legislative relevante.
Art. 189
În sensul art. 195 şi al art. 203-211, un ordin de plată a cărui executare a fost refuzată se consideră că nu a fost primit.
Art. 190
(1)Utilizatorul serviciilor de plată nu poate revoca un ordin de plată după ce acesta a fost primit de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (4) şi la art. 186 alin. (5) şi cel târziu până la sfârşitul zilei lucrătoare care precedă ziua convenită.
(2)În cazul în care operaţiunea de plată este iniţiată de un prestator de servicii de iniţiere a plăţii sau de către beneficiarul plăţii sau prin intermediul acestuia, plătitorul nu poate revoca ordinul de plată după acordarea consimţământului către prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii pentru a iniţia operaţiunea de plată sau după acordarea consimţământului către beneficiarul plăţii pentru a executa operaţiunea de plată.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), plătitorul poate revoca ordinul de plată, în cazul unei debitări directe, fără a aduce atingere drepturilor de rambursare, cel târziu la sfârşitul zilei lucrătoare care precedă ziua convenită pentru debitarea fondurilor.
(4)După limitele de timp prevăzute la alin. (1)-(3), ordinul de plată poate fi revocat numai dacă utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată relevant convin astfel. În cazul prevăzut la alin. (2) şi (3) este necesar şi acordul beneficiarului plăţii. În cazul în care se convine în contractul-cadru, prestatorul de servicii de plată poate percepe un comision de revocare.