Capitolul iv - Răspunderea juridică - Legea 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative
M.Of. 913
În vigoare Versiune de la: 20 Martie 2025
CAPITOLUL IV:Răspunderea juridică
SECŢIUNEA 1:Coduri unice de identificare incorecte
Art. 199
Ordinul de plată este considerat ca fiind corect executat în ceea ce priveşte beneficiarul plăţii specificat prin codul unic de identificare, dacă ordinul de plată este executat în conformitate cu codul unic de identificare.
Art. 200
(1)În cazul în care codul unic de identificare furnizat de utilizatorul serviciilor de plată este incorect, prestatorul de servicii de plată nu răspunde, în conformitate cu art. 203-211, pentru neexecutarea sau executarea defectuoasă a operaţiunii de plată.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), prestatorul de servicii de plată al plătitorului trebuie să depună toate eforturile rezonabile pentru a recupera fondurile implicate în operaţiunea de plată.
(3)Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii participă la aceste eforturi, inclusiv prin comunicarea către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a tuturor informaţiilor esenţiale pentru colectarea adecvată a fondurilor.
(4)În cazul în care colectarea fondurilor nu este posibilă, prestatorul de servicii de plată al plătitorului oferă plătitorului, în baza unei cereri scrise, toate informaţiile de care dispune şi care sunt relevante pentru plătitor, pentru a permite acestuia să iniţieze o acţiune în justiţie în vederea recuperării fondurilor.
Art. 201
Prestatorul de servicii de plată poate percepe un preţ utilizatorului serviciilor de plată pentru operaţiunea de recuperare, dacă este convenit în contractul-cadru.
Art. 202
În cazul în care utilizatorul serviciilor de plată oferă informaţii suplimentare faţă de cele prevăzute la art. 119 alin. (1) lit. a) sau la art. 125 alin. (1) pct. 2 lit. b), prestatorul de servicii de plată răspunde numai pentru executarea operaţiunilor de plată, în conformitate cu codul unic de identificare furnizat de utilizatorul serviciilor de plată.
SECŢIUNEA 2:Răspunderea prestatorilor de servicii de plată pentru neexecutarea sau executarea incorectă ori cu întârziere a operaţiunilor de plată
Art. 203
(1)În cazul în care un ordin de plată este iniţiat direct de plătitor, prestatorul său de servicii de plată este răspunzător faţă de plătitor, fără a aduce atingere art. 169, art. 170, art. 200 şi art. 216, pentru executarea corectă a operaţiunii de plată, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (2).
(2)Dacă prestatorul de servicii de plată al plătitorului poate dovedi acestuia şi, dacă este cazul, prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii că prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii a primit suma care face obiectul operaţiunii de plată în conformitate cu art. 195 alin. (1), prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este răspunzător faţa de beneficiarul plăţii pentru executarea corectă a operaţiunii de plată.
Art. 204
(1)Dacă prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător în conformitate cu art. 203 alin. (1), acesta rambursează plătitorului, fără întârziere nejustificată, suma ce face obiectul operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi, dacă este cazul, restabileşte contul de plăţi debitat la starea în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată incorectă nu ar fi avut loc.
(2)Data valutei creditării contului de plăţi al plătitorului nu poate fi ulterioară datei la care suma a fost debitată.
Art. 205
(1)Dacă prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este ţinut responsabil în conformitate cu art. 203 alin. (2), acesta pune imediat la dispoziţia beneficiarului plăţii suma care face obiectul operaţiunii de plată şi, dacă este cazul, creditează suma corespunzătoare în contul de plăţi al acestuia.
(2)Data valutei creditării contului de plăţi al beneficiarului plăţii nu poate fi ulterioară datei valutei pe care ar fi avut-o suma ce face obiectul operaţiunii de plată, dacă aceasta ar fi fost executată corect, în conformitate cu art. 198.
(3)În cazul în care o operaţiune de plată este executată târziu, prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii se asigură, la cererea prestatorului de servicii de plată al plătitorului, care acţionează pe seama acestuia din urmă, că data valutei creditării contului de plăţi al beneficiarului plăţii este cel târziu data valutei pe care ar fi avut-o suma ce face obiectul operaţiunii de plată, dacă aceasta ar fi fost executată corect.
Art. 206
Indiferent de răspunderea prestatorului de servicii de plată al plătitorului potrivit prevederilor art. 203-205, acesta depune, la cerere şi fără costuri pentru plătitor, eforturi imediate, pentru a identifica şi a urmări operaţiunea de plată şi pentru a-l notifica pe plătitor cu privire la rezultate, în cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau incorect executate în care ordinul de plată este iniţiat de plătitor.
Art. 207
(1)Dacă un ordin de plată este iniţiat de sau prin intermediul beneficiarului plăţii, prestatorul său de servicii de plată este răspunzător faţă de beneficiarul plăţii, fără a aduce atingere art. 169, 170, 200 şi 216, pentru:
a)transmiterea corectă a ordinului de plată către prestatorul de servicii de plată al plătitorului, în conformitate cu art. 195 alin. (3);
b)efectuarea operaţiunii de plată în conformitate cu obligaţiile sale prevăzute la art. 198.
(2)În cazul în care prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este răspunzător în conformitate cu alin. (1), acesta retransmite imediat ordinul de plată în cauză către prestatorul de servicii de plată al plătitorului.
(3)În cazul transmiterii cu întârziere a ordinului de plată, suma are ca dată a valutei în contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
(4)Dacă prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii este ţinut responsabil în conformitate cu alin. (1) lit. b), acesta garantează punerea la dispoziţia beneficiarului plăţii a sumei ce face obiectul operaţiunii de plată, imediat după ce această sumă este creditată în contul de plăţi al prestatorului de servicii de plată al beneficiarului plăţii.
(5)Suma are ca dată a valutei în contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
Art. 208
În cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau executate incorect pentru care prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii nu este răspunzător în conformitate cu art. 205, prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător faţă de plătitor.
Art. 209
(1)În cazul în care, conform art. 208, prestatorul de servicii de plată al plătitorului este răspunzător, acesta rambursează plătitorului, în mod corespunzător şi fără întârzieri nejustificate, suma ce face obiectul operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi restabileşte contul de plăţi debitat la starea în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată incorect executată nu ar fi avut loc.
(2)Data valutei aferente creditării contului de plăţi al plătitorului nu poate fi ulterioară datei la care suma a fost debitată.
(3)Prestatorul de servicii de plată al plătitorului nu este răspunzător conform alin. (1) dacă dovedeşte că prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii a primit suma aferentă operaţiunii de plată, chiar dacă operaţiunea de plată este executată cu o întârziere minoră. În acest caz, prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii stabileşte ca dată a valutei pentru suma din contul de plăţi al beneficiarului plăţii cel târziu data la care suma ar fi avut data valutei dacă operaţiunea ar fi fost executată corect.
Art. 210
Prestatorul de servicii de plată al beneficiarului plăţii depune, la cerere şi gratuit, eforturi imediate, indiferent de răspunderea sa prevăzută la art. 203, pentru a identifica şi a urmări operaţiunea de plată şi pentru a-l notifica pe beneficiarul plăţii cu privire la rezultate, în cazul unei operaţiuni de plată neexecutate sau incorect executate în care ordinul de plată este iniţiat de sau prin intermediul beneficiarului plăţii.
Art. 211
(1)Prestatorii de servicii de plată sunt răspunzători în faţa utilizatorilor serviciilor de plată ai acestora pentru toate comisioanele de care sunt responsabili şi pentru eventualele dobânzi aplicate utilizatorilor serviciilor de plată ca urmare a neexecutării sau a executării incorecte, inclusiv cu întârziere, a operaţiunii de plată.
(2)Prestatorii de servicii de plată sunt răspunzători în faţa utilizatorilor serviciilor de plată ai acestora pentru toate pierderile cauzate ca urmare a neexecutării sau a executării incorecte, inclusiv cu întârziere, a operaţiunii de plată.
SECŢIUNEA 3:Răspunderea în cazul serviciilor de iniţiere a plăţii pentru neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunilor de plată
Art. 212
(1)În cazul în care ordinul de plată este iniţiat de plătitor prin intermediul unui prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont rambursează plătitorului, fără a aduce atingere art. 169, 170 şi 200, suma operaţiunii de plată neexecutate sau incorect executate şi, după caz, readuce contul de plăţi debitat la situaţia în care s-ar fi aflat dacă operaţiunea de plată defectuoasă nu ar fi avut loc.
(2)Prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii îi revine sarcina de a dovedi că ordinul de plată a fost primit de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont plătitorului, în conformitate cu art. 186, precum şi că, în limitele competenţei sale, operaţiunea de plată a fost autentificată, înregistrată corect şi nu a fost afectată de o defecţiune tehnică sau de alte deficienţe legate de neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunii.
Art. 213
Dacă prestatorul de servicii de iniţiere a plăţii este răspunzător pentru neexecutarea sau executarea incorectă sau cu întârziere a operaţiunii de plată, acesta despăgubeşte imediat prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, la cererea acestuia, pentru pierderile suferite sau sumele plătite în urma rambursării acordate plătitorului.
SECŢIUNEA 4:Compensaţii financiare suplimentare şi dreptul la recurs
Art. 214
Orice compensaţie financiară suplimentară faţă de cea prevăzută în prezentul capitol poate fi stabilită în conformitate cu legea aplicabilă contractului încheiat între utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată.
Art. 215
(1)În cazul în care răspunderea unui prestator de servicii de plată în conformitate cu art. 173-176 şi art. 203-211 revine unui alt prestator de servicii de plată sau unui intermediar, prestatorul de servicii de plată sau intermediarul respectiv compensează primul prestator de servicii de plată pentru toate pierderile survenite sau sumele achitate. Această compensaţie se aplică şi în cazul în care oricare dintre prestatorii de servicii de plată nu utilizează autentificarea strictă a clienţilor.
(2)O compensaţie financiară suplimentară se poate stabili în conformitate cu acordurile încheiate între prestatorii de servicii de plată şi/sau intermediari şi cu legislaţia aplicabilă acordului încheiat între aceştia.
Art. 216
Răspunderea prevăzută la cap. II, III şi în prezentul capitol nu intervine în împrejurări anormale şi neprevăzute, în afara controlului persoanei care le invocă şi ale căror consecinţe nu ar fi putut fi evitate în pofida tuturor diligenţelor în acest sens sau în cazul în care un prestator de servicii de plată este obligat să respecte alte dispoziţii legislative.
SECŢIUNEA 5:Protecţia datelor
Art. 217
(1)Sistemele de plăţi şi prestatorii de servicii de plată pot procesa datele personale în cazul în care acest lucru este necesar pentru a garanta prevenirea, investigarea şi detectarea fraudelor în domeniul plăţilor.
(2)Furnizarea de informaţii către diferite persoane pentru prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE şi cu Regulamentul (UE) nr. 2018/1.725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1.247/2002/CE.
(3)Prestatorii de servicii de plată accesează, prelucrează şi păstrează datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea serviciilor lor de plată doar cu consimţământul explicit al utilizatorului serviciilor de plată.