Titlul i - Domeniul de aplicare, autorităţi competente şi definiţii - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
TITLUL I:Domeniul de aplicare, autorităţi competente şi definiţii
Art. 1
Prezenta lege se aplică societăţilor de servicii de investiţii financiare, denumite în continuare S.S.I.F., operatorilor de piaţă, depozitarilor centrali, contrapărţilor centrale, firmelor de investiţii din alte state membre care operează pe teritoriul României în temeiul libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, precum şi societăţilor din ţări terţe care furnizează servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii în România prin înfiinţarea unei sucursale.

Art. 2
(1)Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă care aplică prevederile prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173/84 din 12 iunie 2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 600/2014, şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173/349 din 12 iunie 2014, denumită în continuare Directiva 2014/65/UE, şi a regulamentului anterior menţionat, prin exercitarea prerogativelor prevăzute de prezenta lege, precum şi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Banca Naţională a României, denumită în continuare B.N.R., este autoritatea competentă care supraveghează respectarea prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE şi a regulamentului anterior menţionat, prin exercitarea atribuţiilor de reglementare, autorizare, supraveghere şi control în legătură cu următoarele:
a)prestarea de către instituţiile de credit a serviciilor şi activităţilor prevăzute în anexa nr. 1, realizate cu instrumentele prevăzute la alin. (3);

b)locurile de tranzacţionare organizate de instituţiile de credit sub forma SMT-urilor şi SOT-urilor în cadrul cărora se tranzacţionează exclusiv instrumentele prevăzute la alin. (3);
c)[textul din Art. 2, alin. (2), litera C. din titlul I a fost abrogat la 25-iun-2024 de Art. V, punctul 2. din capitolul I din Ordonanta urgenta 71/2024]
d)vânzarea de către instituţiile de credit a depozitelor structurate în legătură cu instrumentele prevăzute la lit. a)-c) ale alin. (3) şi prestarea serviciilor de consultanţă în legătură cu acestea conform prevederilor art. 5 alin. (2).
(3)Intră sub incidenţa prevederilor alin. (2):
a)instrumentele pieţei monetare;
b)titlurile de stat;
c)instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4, 8 şi 9 ale secţiunii C din anexa nr. 1 care se referă la instrumente ale pieţei monetare, monede, rate ale dobânzii sau ale randamentului şi cursuri/indici publicaţi de B.N.R. şi Banca Centrală Europeană.
(4)Autorizarea prestării de către instituţiile de credit a serviciilor şi activităţilor de investiţii cu instrumentele financiare prevăzute în anexa nr. 1 se realizează de B.N.R. cu consultarea A.S.F.,. potrivit procedurii prevăzute la art. 10 alin. (3).
(5)În exercitarea atribuţiilor stabilite în sfera de competenţă a B.N.R., conform prevederilor alin. (2) şi art. 2341, orice referire la A.S.F. se consideră a fi făcută corespunzător la B.N.R.

(6)În legătură cu competenţele prevăzute în prezenta lege, A.S.F. şi B.N.R. adoptă reglementări comune şi încheie un protocol prin care se stabilesc măsuri de cooperare corespunzătoare în legătură cu instituţiile de credit care desfăşoară servicii şi activităţi ce intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi, în legătură cu competenţele comune prevăzute în prezenta lege.
(7)Protocolul prevăzut la alin. (6) cuprinde mecanismul de cooperare între A.S.F. şi B.N.R. cu privire la cel puţin următoarele aspecte:
a)verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare prevăzute de prezenta lege, de reglementările emise în aplicarea acesteia şi de legislaţia europeană incidentă prestării serviciilor şi activităţilor de investiţii, schimbul de informaţii şi asistenţă în procedura de autorizare a instituţiei de credit sau de modificare a condiţiilor impuse la autorizare;
b)acordarea de asistenţă reciprocă în efectuarea investigaţiilor, aplicarea unor măsuri administrative, interdicţii sau sancţiuni pentru încălcarea prevederilor prezentei legi sau ale legislaţiei secundare emise în aplicarea acesteia.
(8)A.S.F. şi B.N.R. pot emite, din oficiu sau la cererea unei părţi interesate, acte administrative care să cuprindă aprecieri motivate în legătură cu calificarea unei persoane, instituţii, situaţii, informaţii, operaţiuni, acte juridice ori instrumente negociabile cu privire la includerea sau excluderea din sfera termenilor şi expresiilor cu semnificaţia prevăzută în prezenta lege.
(9)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, A.S.F. notifică Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, denumită în continuare ESMA, Comisia Europeană şi autorităţile competente din alte state membre cu privire la autorităţile competente din România pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1)-(4).
(10)A.S.F. poate delega către alte entităţi, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (11)-(15), o parte dintre atribuţiile prevăzute în prezenta lege şi în reglementările emise în aplicarea acesteia, precum şi în regulamentele europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(11)A.S.F. are obligaţia ca, înainte de a proceda la delegarea prevăzută la alin. (10), să adopte toate măsurile rezonabile pentru a se asigura că entităţile către care se intenţionează delegarea au capacităţile şi resursele necesare pentru executarea efectivă a tuturor sarcinilor şi că delegarea se înscrie în mod imperativ într-un cadru clar definit şi documentat, care reglementează exercitarea sarcinilor delegate şi care enunţă sarcinile ce trebuie îndeplinite şi condiţiile în care acestea trebuie executate.
(12)Condiţiile în care trebuie exercitate sarcinile delegate conform prevederilor alin. (10) presupun o clauză care constrânge entitatea respectivă să acţioneze şi să se organizeze astfel încât să evite orice conflict de interese şi să se asigure că informaţiile obţinute în exercitarea sarcinilor delegate nu sunt utilizate în mod neloial sau într-un mod care poate afecta concurenţa.
(13)Inclusiv în cazul delegării de atribuţii, prevăzută la alin. (10), A.S.F. are responsabilitatea de a se asigura de respectarea prevederilor prezentei legi, a normelor emise în aplicarea acesteia, precum şi a Directivei 2014/65/UE.
(14)Delegarea prevăzută la alin. (10) nu se poate referi la exercitarea autorităţii conferite A.S.F. prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici la competenţa discreţionară de decizie a A.S.F.
(15)A.S.F. informează Comisia Europeană, ESMA şi autorităţile competente ale celorlalte state membre în legătură cu orice acord încheiat în privinţa delegării de atribuţii conform prevederilor prezentului articol, inclusiv în legătură cu condiţiile exacte care reglementează această delegare.
(16)A.S.F. şi B.N.R. cooperează strâns în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi şi a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi fac schimb de orice informaţii esenţiale sau pertinente pentru exercitarea funcţiilor şi sarcinilor lor.
Art. 3
(1)În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.acces electronic direct - procedură prin care un participant, un membru sau un client al unui loc de tranzacţionare permite unei persoane să utilizeze codul său de tranzacţionare pentru a putea transmite, în mod electronic, ordine referitoare la un instrument financiar direct către locul de tranzacţionare şi include acordurile care implică utilizarea de către persoana în cauză a infrastructurii participantului, membrului sau clientului respectiv sau a unui alt sistem de conectare pus la dispoziţie de participant, membru sau client, pentru a transmite ordine, reprezentând accesul direct pe piaţă, precum şi acordurile prin care respectiva infrastructură nu este folosită de o persoană, reprezentând accesul sponsorizat;
2.activ-suport - un instrument financiar, un indice bursier sau curs valutar, o rată a dobânzii, o marfă, coşuri ori combinaţii formate din aceste instrumente sau valori, precum şi orice alt activ, unitate de măsură sau indicator al cărui randament, valoare sau mărime stă la baza valorii unui instrument financiar derivat;
3.administrare de portofolii - administrarea discreţionară şi individualizată a portofoliilor care includ unul sau mai multe instrumente financiare, în conformitate cu mandatul acordat de client;
4.agent delegat - orice persoană fizică sau juridică care, sub responsabilitatea deplină şi necondiţionată a unei singure firme de investiţii în numele căreia acţionează, promovează clienţilor sau clienţilor potenţiali servicii de investiţii şi/sau servicii auxiliare, primeşte şi transmite instrucţiunile ori ordinele de la clienţi referitoare la servicii de investiţii sau instrumente financiare, plasează instrumente financiare ori furnizează clienţilor sau clienţilor potenţiali consultanţă privind aceste instrumente ori servicii;
5.autoritate competentă - autoritatea desemnată de fiecare stat membru în conformitate cu art. 67 din Directiva 2014/65/UE, în afara cazurilor în care prezenta lege conţine o dispoziţie contrară;
6.certificate - certificate astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 27 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
7.certificate de depozit - titluri de valoare negociabile pe piaţa de capital, care reprezintă proprietatea asupra titlurilor unui emitent străin şi care pot fi admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi tranzacţionate independent de titlurile de valoare ale emitentului străin;
71.clauză de tip make-whole (cu plată integrală) - o clauză care urmăreşte să protejeze investitorul prin garantarea faptului că, în cazul răscumpărării anticipate a unei obligaţiuni, emitentul este obligat să plătească investitorului care deţine obligaţiunea un cuantum egal cu suma dintre valoarea actualizată netă a plăţilor de cupoane rămase până la scadenţă şi valoarea principală a obligaţiunii care urmează să fie răscumpărată;

8.client - orice persoană fizică sau juridică căreia o firmă de investiţii sau o instituţie de credit îi furnizează servicii de investiţii sau servicii auxiliare;
9.client profesional - orice client care îndeplineşte criteriile prevăzute în anexa nr. 2;
10.client de retail - client care nu este client profesional;
11.conducere superioară - persoanele fizice care exercită funcţii executive în cadrul unei firme de investiţii, al unui operator de piaţă sau al unui furnizor de servicii de raportare a datelor, astfel cum acesta din urmă este definit la art. 2 alin. (1) pct. 36a din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care răspund în faţa organului de conducere pentru managementul activităţilor curente ale entităţii, inclusiv pentru implementarea politicilor privind distribuţia de servicii şi produse clienţilor de către entitate şi personalul acesteia;

12.consultant de investiţii - persoană fizică sau juridică autorizată de A.S.F. care prestează cu titlu profesional servicii de consultanţă de investiţii cu privire la instrumente financiare;
13.consultanţă de investiţii - furnizarea de recomandări personale unui client, la cererea sa sau la iniţiativa firmei de investiţii, în ceea ce priveşte una sau mai multe tranzacţii cu instrumente financiare;
14.consumator - consumator, astfel cum este definit la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
15.contracte derivate pe energie prevăzute în secţiunea C pct. 6 - contracte de opţiuni, contractele la termen, contractele swap şi orice alte contracte derivate prevăzute în anexa nr. 1 secţiunea C pct. 6, referitoare la cărbune sau ţiţei, care sunt tranzacţionate pe un sistem organizat de tranzacţionare şi care trebuie decontate fizic;
16.contraparte centrală - entitatea, astfel cum este definită la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 201/1 din 27 iulie 2012, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
17.cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu - tranzacţie în cadrul căreia însăşi persoana care facilitează tranzacţia se interpune în tranzacţie între cumpărător şi vânzător, în aşa fel încât nu este în niciun moment expusă riscului de piaţă pe tot parcursul executării tranzacţiei, ambele laturi ale tranzacţiei fiind executate simultan, iar tranzacţia este încheiată la un preţ la care persoana care facilitează tranzacţia nici nu realizează profit, nici nu suferă pierderi, cu excepţia unui comision, a unei taxe sau a unei reţineri percepute pentru tranzacţie şi comunicate în prealabil;
18.datorie suverană - titlu de creanţă emis de un emitent suveran;
19.depozit structurat - depozit astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. h) şi alin. (5) din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare, denumită în continuare Legea nr. 311/2015, care este rambursabil integral la scadenţă în baza unor condiţii potrivit cărora o dobândă sau o primă va fi plătită sau este supusă riscului, conform unei formule care implică factori, precum:
a)un indice sau o combinaţie de indici, excluzând depozitele cu rată variabilă a căror rentabilitate este direct legată de un indice al ratei dobânzii, precum Euribor sau Libor;
b)un instrument financiar sau o combinaţie de instrumente financiare;
c)o marfă sau o combinaţie de marfă sau alte active fizice sau nonfizice nefungibile; sau
d)un curs de schimb valutar sau o combinaţie de cursuri de schimb valutar;
20.depozitar central - un depozitar central de instrumente financiare, altele decât cele derivate, sau depozitarul central, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012, cu modificările ulterioare, şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 257/1 din 28 august 2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
21.emitent - un emitent, astfel cum este definit la art. 4 lit. a) din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă;
22.emitent suveran - oricare dintre următoarele entităţi care emit titluri de creanţă:
(i)Uniunea Europeană;
(ii)un stat membru, inclusiv un serviciu guvernamental, o agenţie sau un vehicul investiţional special al statului membru;
(iii)unul dintre membrii federaţiei, în cazul unui stat membru federal;
(iv)un vehicul investiţional special pentru mai multe state membre;
(v)o instituţie financiară internaţională instituită de două sau mai multe state membre, al cărei obiectiv este să mobilizeze fondurile necesare şi să ofere asistenţă financiară membrilor săi care sunt afectaţi sau ameninţaţi de probleme grave de finanţare;
(vi)Banca Europeană de Investiţii;
23.entitate legală - persoană juridică, precum şi orice entitate fără personalitate juridică, înregistrată conform legii;
24.executarea ordinelor în numele clienţilor - încheierea de acorduri de cumpărare sau de vânzare a unuia ori mai multor instrumente financiare în numele clienţilor, precum şi încheierea de acorduri pentru vânzarea unor instrumente financiare emise de o firmă de investiţii sau de o instituţie de credit la momentul emiterii acestora;
25.filială - entitate controlată de o societate-mamă, inclusiv orice filială a societăţii-mamă care le conduce, inclusiv orice filială a unei societăţi filiale a societăţii-mamă care le conduce;
26.firmă de investiţii - orice persoană juridică a cărei ocupaţie sau activitate obişnuită constă în furnizarea unuia sau mai multor servicii de investiţii în beneficiul unor terţe părţi şi/sau în desfăşurarea uneia sau mai multor activităţi de investiţii cu titlu profesional;
27.fond tranzacţionat la bursă - fond care are cel puţin o clasă de unităţi sau de acţiuni tranzacţionate pe toată durata zilei cel puţin într-un loc de tranzacţionare şi cu cel puţin un formator de piaţă care ia măsuri pentru a se asigura că preţul unităţilor sau al acţiunilor sale la locul de tranzacţionare nu variază în mod semnificativ faţă de valoarea activului său net şi, după caz, faţă de valoarea orientativă a activului net;
271.format electronic - orice suport durabil, astfel cum este definit la pct. 79, altul decât hârtia;

28.formator de piaţă - persoană care este disponibilă în mod continuu pentru a tranzacţiona pe cont propriu pe pieţele financiare vânzând şi cumpărând instrumente financiare prin angajarea capitalurilor proprii, la preţuri fixate de ea;
29.[textul din Art. 3, alin. (1), punctul 29. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 5. din Legea 188/2022]
30.[textul din Art. 3, alin. (1), punctul 30. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 5. din Legea 188/2022]
31.grup - o societate-mamă şi toate filialele acesteia;
311.Grupul G7 - grup informal care reuneşte liderii principalelor naţiuni industrializate din lume: Canada, Franţa, Germania, Italia, Japonia, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Statele Unite ale Americii;
312.grup predominant comercial - orice grup a cărui activitate principală nu constă în furnizarea de servicii de investiţii în înţelesul prezentei legi sau în desfăşurarea oricăreia dintre activităţile enumerate la art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ori în activităţi de formator de piaţă pentru instrumente financiare derivate pe mărfuri;

32.instituţie de credit - instituţie de credit definită la art. 4 alin. (1) pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176/1 din 27 iunie 2013, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
33.instrumente ale pieţei monetare - categoriile de instrumente tranzacţionate în mod obişnuit pe piaţa monetară, precum certificatele de trezorerie, certificatele de depozit şi efectele de comerţ, cu excepţia instrumentelor de plată;
34.instrumente financiare - instrumentele prevăzute în anexa nr. 1 secţiunea C, inclusiv astfel de instrumente care sunt emise prin intermediul tehnologiei registrelor distribuite;

35.derivate - derivate astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 29 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
36.instrumente financiare derivate - instrumente financiare derivate astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
37.instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole - contractele derivate referitoare la produsele enumerate la art. 1 şi în anexa I părţile I-XX şi XXIV/1 la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul nr. 1.308/2013, precum şi la produsele enumerate la anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;

38.întreprinderi mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM-uri - societăţile a căror capitalizare bursieră, pe baza cotaţiilor de sfârşit de an din ultimii 3 ani calendaristici, a fost mai mică decât echivalentul în lei a 200.000.000 EUR. Cursul de schimb avut în vedere la stabilirea echivalentului în lei al sumei de 200.000.000 EUR este cel valabil pentru data de 31 decembrie a fiecărui an din ultimii 3 ani calendaristici;
39.legături strânse - situaţie în care cel puţin două persoane fizice sau juridice sunt legate prin:
a)participaţie sub forma deţinerii, direct sau prin intermediul controlului, a cel puţin 20% din capitalul sau drepturile de vot ale unei societăţi;
b)control, care înseamnă relaţia dintre o societate-mamă şi o filială, în toate cazurile prevăzute la art. 22 alin. (1) şi (2) din Directiva 2013/34/UE sau o relaţie similară între orice persoană fizică sau juridică şi o societate, orice filială a unei societăţi filiale fiind considerată, de asemenea, ca filială a societăţii-mamă care le conduce;
c)o legătură permanentă a amândurora sau a tuturor de una şi aceeaşi persoană printr-o relaţie de control;
40.loc de tranzacţionare - piaţă reglementată, un sistem multilateral de tranzacţionare sau un sistem organizat de tranzacţionare;
41.[textul din Art. 3, alin. (1), punctul 41. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 8. din Legea 188/2022]
42.[textul din Art. 3, alin. (1), punctul 42. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 8. din Legea 188/2022]
43.membri sau participanţi - persoanele care au acces la pieţele reglementate sau la sisteme multilaterale de tranzacţionare. Ambii termeni pot fi utilizaţi în mod alternativ. Aceşti termeni nu includ utilizatorii care accesează locurile de tranzacţionare exclusiv prin intermediul accesului electronic direct;
44.membru compensator - membru compensator, astfel cum este definit la art. 2 pct. 14 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
45.membru compensator general - membru compensator care, în conformitate cu regulile de funcţionare ale unui sistem de compensare, efectuează operaţiuni de compensare în nume propriu, în numele clienţilor sau în numele altor entităţi care nu deţin calitatea de participant în cadrul respectivului sistem de compensare;
46.ofertă publică de preluare - ofertă publică de preluare, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 24/2017;
47.operator independent - firmă de investiţii care, în mod organizat, frecvent, sistematic şi substanţial, efectuează tranzacţii pe cont propriu în executarea ordinelor clienţilor în afara unei pieţe reglementate, a unui sistem multilateral de tranzacţionare sau a unui sistem organizat de tranzacţionare, fără a administra un sistem multilateral; caracterul frecvent şi sistematic se apreciază în funcţie de numărul de tranzacţii extrabursiere efectuate cu instrumentul financiar în cauză de firma de investiţii pe cont propriu în executarea ordinelor clienţilor, conform prevederilor Regulamentului delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 87/1 din 31 martie 2017. Caracterul substanţial se apreciază fie în funcţie de volumul tranzacţiilor extrabursiere efectuate de firma de investiţii în raport cu tranzacţiile totale ale firmei de investiţii pentru un anumit instrument financiar, fie în funcţie de volumul tranzacţiilor extrabursiere efectuate de firma de investiţii în raport cu tranzacţiile totale din Uniunea Europeană pentru un anumit instrument financiar. Definiţia unui operator independent se aplică numai dacă limita prestabilită pentru caracterul frecvent şi sistematic şi caracterul substanţial sunt ambele depăşite sau în cazul în care o firmă de investiţii alege opţiunea de a fi tratată conform regimului aplicabil operatorilor independenţi;
48.operator de piaţă - una sau mai multe persoane care administrează şi/sau operează activitatea unei pieţe reglementate;
49.operaţiune de finanţare prin instrumente financiare, denumită în continuare SFT - operaţiunea definită în conformitate cu prevederile art. 3 pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 2015/2.365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 337/1 din 23 decembrie 2015, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 2015/2.365;
50.opţiune binară - un instrument financiar derivat, indiferent dacă este sau nu tranzacţionat pe un loc de tranzacţionare, care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)plata unei sume de bani fixe depinde de faptul dacă unul sau mai multe evenimente specificate în raport cu preţul, nivelul sau valoarea activului-suport au loc la sau înainte de data de expirare a instrumentului financiar derivat; şi
b)trebuie decontat în fonduri băneşti sau poate fi decontat în fonduri băneşti la cererea uneia dintre părţi, altfel decât în caz de încălcare a obligaţiilor sau de alt incident care conduce la reziliere;
51.organ de conducere - organul sau organele de administrare şi de conducere ale unei firme de investiţii, ale unui operator de piaţă sau ale unui furnizor de servicii de raportare a datelor, astfel cum acesta din urmă este definit la art. 2 alin. (1) pct. 36a din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt numite în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, abilitate să stabilească strategia, obiectivele şi direcţia generală a entităţii, care supervizează şi monitorizează procesul decizional şi din care fac parte şi persoanele care conduc efectiv activitatea entităţii;

52.organ de conducere în funcţia sa de supraveghere - organul de conducere al unei firme de investiţii, al unui operator de piaţă sau al unui furnizor de servicii de raportare a datelor, astfel cum acesta din urmă este definit la art. 2 alin. (1) pct. 36a din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, cu modificările şi completările ulterioare, care îşi îndeplineşte rolul de supraveghere şi monitorizare a procesului decizional de conducere şi care este reprezentat de consiliul de administraţie, în cadrul sistemului unitar de administrare, şi de consiliul de supraveghere, în cadrul sistemului dualist de administrare;

53.ordin-limită - ordinul de a cumpăra sau de a vinde un instrument financiar la limita de preţ specificată sau mai avantajos şi într-o cantitate precizată;
54.participaţie calificată - deţinerea, directă sau indirectă, într-o firmă de investiţii a unei participaţii care reprezintă cel puţin 10% din capital sau din drepturile de vot, astfel cum este prevăzut la art. 69 alin. (1)-(3) şi art. 70 din Legea nr. 24/2017, având în vedere condiţiile de agregare a acestor participaţii prevăzute la art. 72 alin. (4) şi (5) din aceeaşi lege, sau care permite exercitarea unei influenţe semnificative asupra administrării firmei de investiţii în care este deţinută participaţia respectivă;
55.persoană - persoană fizică sau o entitate legală;
56.persoane care acţionează în mod concertat - persoane care acţionează în mod concertat, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 24/2017;
57.persoane care deţin funcţii-cheie - persoanele ale căror atribuţii au o influenţă semnificativă asupra realizării obiectivelor strategice ale firmei de investiţii sau ale operatorului de piaţă, care nu fac parte din organul de conducere, îndeplinind în cadrul entităţii respective, după caz, atribuţiile de:
(i)evaluare şi administrare a riscurilor sau managementul riscurilor;
(ii)conformitate;
(iii)audit intern;
58.piaţă de creştere pentru IMM-uri - sistem multilateral de tranzacţionare înregistrat ca piaţă de creştere pentru IMM-uri în conformitate cu prevederile art. 108;
59.piaţă lichidă - piaţă a unui instrument financiar sau a unei clase de instrumente financiare pe care există în regim continuu persoane pregătite şi dispuse să vândă şi să cumpere, evaluată conform următoarelor criterii, ţinând cont de structurile de piaţă specifice ale instrumentului financiar respectiv sau ale clasei de instrumente financiare respective:
a)frecvenţa medie şi mărimea medie a tranzacţiilor în diverse condiţii de piaţă, având în vedere natura şi ciclul de viaţă al produselor în cadrul clasei respective de instrumente financiare;
b)numărul şi tipul participanţilor pe piaţă, inclusiv raportul dintre participanţii pe piaţă şi instrumentele financiare tranzacţionate pe piaţa unui anumit produs;
c)mărimea medie a cotaţiilor de vânzare şi de cumpărare, în cazul în care este disponibilă;
60.piaţă reglementată - sistem multilateral, operat şi/sau administrat de un operator de piaţă, care asigură sau facilitează reunirea, în cadrul sistemului şi în conformitate cu regulile cu caracter nediscreţionar ale pieţei reglementate, a unor interese multiple de vânzare şi cumpărare de instrumente financiare ale unor terţe părţi, într-un mod care conduce la încheierea de contracte cu instrumente financiare admise la tranzacţionare pe baza normelor şi/sau a sistemelor sale şi care este autorizat şi funcţionează în mod regulat şi în conformitate cu titlul III;
61.practici de vânzare încrucişată - oferirea unui serviciu de investiţii împreună cu un alt serviciu sau produs ca parte a unui pachet ori pentru a condiţiona înţelegerea sau pachetul respectiv;
62.produs de investiţii individuale structurat şi bazat pe asigurări, denumit în continuare PRIIP - produsul definit la art. 4 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informaţii esenţiale referitoare la produsele de investiţii individuale structurate şi bazate pe asigurări (PRIIP), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352/1 din 9 decembrie 2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014;
63.produs energetic angro - produs energetic angro în sensul prevederilor art. 2 pct. 4 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 326/1 din 8 decembrie 2011, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011;
64.produse financiare structurate - produsele financiare structurate definite la art. 2 alin. (1) pct. 28 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
641.realocarea instrumentelor financiare - vânzarea unui instrument financiar şi cumpărarea unui alt instrument financiar sau exercitarea unui drept de a face o modificare cu privire la un instrument financiar existent;

65.servicii şi activităţi de investiţii - orice serviciu şi orice activitate enumerate în anexa nr. 1 secţiunea A şi referitoare la orice instrument prevăzut în anexa nr. 1 secţiunea C;
66.serviciu auxiliar - orice serviciu prevăzut în anexa nr. 1 secţiunea B;
67.sistem multilateral - orice sistem sau mecanism în cadrul căruia pot interacţiona multiple interese de tranzacţionare ale terţelor părţi privind cumpărarea şi vânzarea de instrumente financiare;
68.sistem multilateral de tranzacţionare, denumit în continuare SMT - sistem multilateral operat de o firmă de investiţii sau de un operator de piaţă care reuneşte, în cadrul sistemului şi în conformitate cu regulile cu caracter nediscreţionar ale sistemului, interese multiple de vânzare şi cumpărare de instrumente financiare ale unor terţe părţi, într-un mod care conduce la încheierea de contracte în conformitate cu titlul II;
69.sistem organizat de tranzacţionare, denumit în continuare SOT - sistem multilateral care nu este o piaţă reglementată sau un SMT şi în cadrul căruia pot interacţiona multiple interese ale unor terţe părţi de vânzare şi cumpărare de obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii şi instrumente financiare derivate, într-un mod care conduce la încheierea de contracte în conformitate cu titlul II;
70.spread - diferenţa dintre cotaţiile de vânzare şi de cumpărare;

71.societăţi de administrare a investiţiilor - societăţi de administrare a investiţiilor în sensul prevederilor art. 4 alin. (1) şi art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
72.societate dintr-o ţară terţă - societate care ar fi o instituţie de credit ce oferă servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii ori o firmă de investiţii, dacă sediul său principal sau sediul său social s-ar afla pe teritoriul Uniunii Europene;
73.societate-mamă - entitate care controlează una sau mai multe filiale;
74.S.S.I.F. - firmă de investiţii, persoană juridică română, constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorizată de A.S.F.;
75.stat membru - orice stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
76.stat membru gazdă - statul membru, altul decât statul membru de origine, în care o firmă de investiţii deţine o sucursală sau furnizează servicii de investiţii şi/sau desfăşoară activităţi de investiţii ori statul membru în care o piaţă reglementată pune la dispoziţie mecanisme adecvate pentru a permite membrilor sau participanţilor stabiliţi în acest stat membru să participe la tranzacţionare de la distanţă în cadrul sistemului său;
77.stat membru de origine:
a)pentru o firmă de investiţii:
(i)România - în cazul S.S.I.F.;
(ii)statul membru în care este situat sediul său principal - în cazul firmelor de investiţii din alte state membre, pentru situaţia în care este vorba despre o persoană fizică;
(iii)statul membru în care este situat sediul său social - în cazul firmelor de investiţii din alte state membre, pentru situaţia în care este vorba despre o persoană juridică;
(iv)statul membru în care este situat sediul său principal - în cazul în care, în conformitate cu dreptul său intern, aceasta nu are sediu social;
b)pentru o piaţă reglementată, statul membru în care este înregistrată piaţa reglementată sau dacă, în conformitate cu dreptul intern al statului membru respectiv, aceasta nu are sediu social, statul membru în care este situat sediul său principal;
c)
[textul din Art. 3, alin. (1), punctul 77., litera C. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 11. din Legea 188/2022]
78.sucursală - loc de desfăşurare a activităţii, altul decât sediul principal, care face parte dintr-o firmă de investiţii, care nu are personalitate juridică şi care furnizează servicii de investiţii şi/sau desfăşoară activităţi de investiţii şi care poate, de asemenea, furniza servicii auxiliare pentru care firma de investiţii a obţinut o autorizaţie; toate locurile de desfăşurare a activităţii stabilite în acelaşi stat membru de o firmă de investiţii al cărei sediu se află într-un alt stat membru sunt considerate ca fiind o singură sucursală;
79.suport durabil - orice instrument care:
a)permite unui client să stocheze informaţii care îi sunt adresate personal, într-un mod care să permită ca informaţiile respective să poată fi consultate ulterior pe o perioadă de timp adaptată scopului acestor informaţii şi care
b)permite reproducerea fidelă a informaţiilor stocate;
80.tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă - tehnică de tranzacţionare algoritmică caracterizată prin:
a)o infrastructură menită să minimizeze perioadele de latenţă ale reţelei sau de alte tipuri, care dispune de cel puţin una dintre următoarele dotări aferente introducerii algoritmice a ordinelor: colocare, hosting de proximitate sau acces electronic direct de mare viteză;
b)determinarea prin sistem a iniţierii, generării, direcţionării sau executării ordinelor fără intervenţie umană pentru tranzacţiile sau ordinele individuale; şi
c)rate intrazilnice ridicate de mesaje constituind ordine, cotaţii sau anulări;
801.tehnologia registrelor distribuite sau DLT - o tehnologie astfel cum este definită la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieţei bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 909/2014 şi a Directivei 2014/65/UE;

81.tranzacţionare algoritmică - tranzacţionarea de instrumente financiare pe baza unui algoritm computerizat care stabileşte în mod automat, cu intervenţie umană minimă sau fără intervenţie umană, unii parametri individuali ai ordinelor, precum iniţierea ordinului, momentul iniţierii, preţul sau cantitatea ordinului sau modul în care ordinul să fie gestionat după trimiterea lui, şi nu include sistemele utilizate exclusiv în scopul direcţionării ordinelor către unul sau mai multe locuri de tranzacţionare, al procesării ordinelor care nu implică stabilirea unor parametrii de tranzacţionare, al confirmării ordinelor sau al procesării posttranzacţionare a tranzacţiilor executate;
82.tranzacţionarea pe cont propriu - încheierea de tranzacţii privind unul sau mai multe instrumente financiare prin angajarea capitalurilor proprii;
83.ţară terţă - orice stat care nu aparţine Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European;
84.valori mobiliare - clasele de titluri de valoare care pot fi negociate pe piaţa de capital, cu excepţia instrumentelor de plată, precum:
a)acţiunile deţinute la societăţi şi alte titluri de valoare echivalente acţiunilor deţinute la societăţi, la societăţi de tip parteneriat sau la alte entităţi, precum şi certificatele de depozit pentru acţiuni;
b)obligaţiunile şi alte titluri de creanţă securitizate, inclusiv certificatele de depozit pentru astfel de titluri;
c)orice alte titluri de valoare care conferă dreptul de a cumpăra sau de a vinde asemenea valori mobiliare sau care conduc la o decontare în numerar, stabilită în raport cu valori mobiliare, monede, rate ale dobânzii sau rentabilităţii, mărfuri sau alţi indici ori unităţi de măsură.
(2)În sensul prezentei legi, prin abuz de piaţă se înţelege comportamentul ilegal pe pieţele financiare, care presupune utilizarea abuzivă, divulgarea neautorizată a informaţiilor privilegiate şi manipularea pieţei, astfel cum acestea sunt reglementate de Legea nr. 24/2017 şi de Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piaţă (regulamentul privind abuzul de piaţă) şi de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE şi 2004/72/CE ale Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173/1 din 12 iunie 2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
Art. 4
Prezenta lege reglementează:
a)condiţiile de autorizare şi de funcţionare aplicabile S.S.I.F.;
b)furnizarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii pe teritoriul României de către firme de investiţii din state membre;
c)furnizarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii de către societăţi din ţări terţe prin înfiinţarea unei sucursale;
d)autorizarea şi funcţionarea operatorilor de piaţă şi a pieţelor reglementate;
e)[textul din Art. 4, litera E. din titlul I a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 12. din Legea 188/2022]
f)supravegherea şi punerea în aplicare a prevederilor prezentei legi de către A.S.F. şi cooperarea acesteia cu autorităţile competente;
g)autorizarea şi funcţionarea depozitarilor centrali;
h)autorizarea şi funcţionarea contrapărţilor centrale;
i)măsuri privind administrarea specială, lichidarea şi insolvenţa aplicabile categoriilor de entităţi prevăzute expres de prezenta lege.
Art. 5
(1)Dispoziţiile art. 2, art. 6 alin. (4), art. 10-12, 14, 15, 18, art. 21 alin. (1), art. 25, 48, 49-56, 60, 61, art. 62 alin. (3) şi (4), art. 63-65, 67-74, art. 76 alin. (1), art. 77-103, art. 105-109, art. 110 alin. (8) şi (9), art. 111-113, 115, 116, 118-121, art. 236 alin. (1) -(4), art. 238, 243, 244, art. 252-254, 257, 259, art. 261-263, 270 şi 271 se aplică şi instituţiilor de credit autorizate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care acestea furnizează unul sau mai multe servicii de investiţii şi/sau desfăşoară una sau mai multe activităţi de investiţii.

(2)Dispoziţiile art. 2, art. 21 alin. (1), art. 25, 48, 50, 51, 54, art. 78-90, art. 95-103, art. 236 alin. (1)-(3), art. 252-254, art. 261-263 se aplică, de asemenea, S.S.I.F. şi instituţiilor de credit autorizate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care vând clienţilor depozite structurate sau le furnizează consultanţă de investiţii cu privire la acestea.

(3)Dispoziţiile art. 63-65 se aplică şi membrilor sau participanţilor pe pieţele reglementate şi pe SMT-uri cărora nu li se impune obţinerea unei autorizaţii în conformitate cu prezenta lege, în temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) lit. a), e), i) şi j).
(4)Art. 156-161 şi art. 258 se aplică şi persoanelor exonerate în temeiul art. 6.
(5)Toate sistemele multilaterale de instrumente financiare operează fie în conformitate cu dispoziţiile titlului II în ceea ce priveşte SMT-urile sau SOT-urile, fie în conformitate cu dispoziţiile titlului III în ceea ce priveşte pieţele reglementate.
(6)S.S.I.F. care tranzacţionează pe cont propriu în mod organizat, frecvent, sistematic şi substanţial în executarea ordinelor clienţilor în afara unei pieţe reglementate, a unui SMT sau a unui SOT funcţionează în conformitate cu titlul III din Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
(7)Fără a aduce atingere prevederilor art. 23 şi art. 28 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, toate tranzacţiile prevăzute la alin. (5) şi (6) cu instrumente financiare care nu sunt încheiate în cadrul sistemelor multilaterale sau al operatorilor independenţi respectă dispoziţiile corespunzătoare prevăzute în titlul III din Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
(8)Instituţiile de credit care administrează un SMT sau un SOT supun aprobării B.N.R. intenţia de constituire a SMT-ului sau a SOT-ului, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) lit. b) şi ale art. 66.
Art. 6
(1)Prezenta lege nu se aplică:
a)societăţilor de asigurare sau societăţilor care desfăşoară activităţile de reasigurare şi de retrocesiune prevăzute de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările ulterioare, în cazul în care desfăşoară activităţile prevăzute de respectiva lege;
b)persoanelor care furnizează servicii de investiţii exclusiv societăţilor lor mamă, filialelor lor sau altor filiale ale societăţii lor mamă;
c)persoanelor care furnizează servicii de investiţii ocazional în cadrul unei activităţi profesionale, în cazul în care aceasta este reglementată de legislaţia naţională sau de un cod deontologic care nu exclude furnizarea acestui serviciu;
d)persoanelor care tranzacţionează pe cont propriu alte instrumente financiare decât instrumentele financiare derivate pe mărfuri ori certificatele de emisii sau instrumentele derivate pe acestea şi care nu furnizează niciun alt serviciu de investiţii sau nu desfăşoară nicio altă activitate de investiţii cu instrumente financiare, altele decât instrumentele financiare derivate pe mărfuri, certificatele de emisii sau instrumentele financiare derivate pe acestea, cu excepţia situaţiei în care acestea:
1.sunt formatori de piaţă;
2.sunt participanţi sau membri ai unei pieţe reglementate sau ai unui SMT sau au acces electronic direct la un loc de tranzacţionare, cu excepţia entităţilor nefinanciare care execută, într-un loc de tranzacţionare, tranzacţii care pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile direct legate de activitatea comercială sau de activitatea de finanţare a trezoreriei a acestor entităţi nefinanciare sau a grupurilor lor;
3.aplică o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă; sau
4.tranzacţionează pe cont propriu în executarea ordinelor clienţilor;
e)operatorilor care au obligaţii impuse prin Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, care, în cazul în care tranzacţionează certificate de emisii, nu execută ordine ale clienţilor şi care nu furnizează niciun alt serviciu de investiţii şi nu desfăşoară nicio altă activitate de investiţii decât tranzacţionarea pe cont propriu, cu condiţia ca persoanele respective să nu utilizeze o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă;
f)persoanelor care prestează servicii de investiţii ce constau exclusiv în gestionarea unui sistem de participare a angajaţilor;
g)persoanelor care prestează servicii de investiţii care constau numai în gestionarea unui sistem de participare a angajaţilor şi în furnizarea de servicii de investiţii exclusiv societăţii lor mamă, filialelor lor sau altor filiale ale societăţii lor mamă;
h)membrilor Sistemului European al Băncilor Centrale, denumit în continuare SEBC, şi ai organismelor naţionale cu funcţii similare din Uniunea Europeană, altor organisme publice din Uniunea Europeană însărcinate cu gestionarea datoriei publice sau care intervin în această gestionare şi instituţiilor financiare internaţionale înfiinţate de două sau mai multe state membre cu scopul de a mobiliza fonduri şi de a oferi asistenţă financiară în beneficiul membrilor lor care sunt afectaţi sau ameninţaţi de probleme grave de finanţare;
i)organismelor de plasament colectiv şi fondurilor de pensii, indiferent dacă sunt sau nu administrate la nivelul Uniunii Europene, şi depozitarilor şi administratorilor acestor organisme;
j)persoanelor:
1.care tranzacţionează pe cont propriu instrumente financiare derivate pe mărfuri ori certificate de emisii sau instrumente financiare derivate pe acestea, inclusiv formatorii de piaţă, cu excepţia persoanelor care tranzacţionează pe cont propriu în executarea ordinelor clienţilor;
2.care furnizează servicii de investiţii, altele decât tranzacţionarea pe cont propriu, privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri sau certificatele de emisii sau instrumentele financiare derivate pe acestea, clienţilor sau furnizorilor activităţii lor principale, cu condiţia ca:
(i)pentru fiecare dintre cazurile de mai sus, considerate în mod individual şi agregat, aceste activităţi să fie auxiliare în raport cu activitatea lor principală la nivel de grup;

(i1)persoanele respective să nu facă parte dintr-un grup a cărui activitate principală constă în furnizarea de servicii de investiţii în înţelesul prezentei legi, desfăşurarea de activităţi enumerate la art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, sau în activităţi de formator de piaţă pentru instrumente financiare derivate pe mărfuri;

(ii)persoanele respective să nu utilizeze o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă;
(iii)persoanele respective să raporteze, la cerere, A.S.F. elementele pe baza cărora consideră că activităţile prevăzute la pct. 1 şi 2 sunt auxiliare în raport cu activitatea lor principală;

k)persoanelor care furnizează servicii de consultanţă de investiţii în cadrul exercitării unei alte activităţi profesionale care nu este prevăzută în prezenta lege, cu condiţia ca furnizarea acestor servicii de consultanţă să nu fie remunerată;
l)operatorilor de transport şi de sistem definiţi la art. 3 pct. 40 sau la art. 100 pct. 65 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care aceştia îşi îndeplinesc sarcinile în temeiul prevederilor acestei legi, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.228/2003, cu modificările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 211/15 din 14 august 2009, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.775/2005, cu modificările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 211/36 din 14 august 2009, ori în temeiul codurilor de reţea sau orientărilor adoptate în conformitate cu regulamentele respective, oricăror persoane care acţionează ca furnizori de servicii în numele lor pentru a îndeplini sarcina care le revine şi oricărui operator sau administrator al unui sistem de echilibrare a energiei, al unei reţele de conducte sau al unui sistem menit să echilibreze oferta şi cererea de energie în momentul îndeplinirii acestor sarcini.
m)furnizorilor de servicii de finanţare participativă, aşa cum sunt definiţi la art. 2 alin. (1) lit. (e) din Regulamentul (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937.

(2)Exonerarea reglementată la alin. (1) lit. l) se aplică persoanelor angajate în activităţile prevăzute la această literă numai în cazul în care acestea desfăşoară activităţi de investiţii sau furnizează servicii de investiţii legate de instrumentele financiare derivate pe mărfuri în vederea desfăşurării activităţilor respective. Această exonerare nu se aplică administrării unei pieţe secundare, inclusiv a unei platforme de tranzacţionare secundare cu drepturi financiare de transport.
(3)Persoanele exonerate în temeiul alin. (1) lit. a), i) sau j) nu trebuie să respecte condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. d) pentru a fi exonerate.
(4)Drepturile conferite de prezenta lege nu se aplică furnizării de servicii în calitate de contraparte în tranzacţiile efectuate de instituţii publice însărcinate cu gestionarea datoriei publice sau de membri ai SEBC, în cadrul atribuţiilor conferite de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi de Protocolul nr. 4 privind Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale şi al Băncii Centrale Europene sau, în mod echivalent, al celor conferite în temeiul legislaţiei naţionale.
(5)Prevederile titlurilor I-V, VIII şi ale cap. II, IV şi V din titlul X nu se aplică depozitarilor centrali, cu excepţia celor prevăzuţi la art. 73 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
Art. 7
(1)Prevederile prezentei legi cu privire la obligaţia de autorizare în calitate de S.S.I.F. nu se aplică persoanelor fizice şi juridice române care îndeplinesc următoarele condiţii:
a)nu sunt autorizate să deţină fonduri ale clienţilor sau valori mobiliare ale clienţilor şi, din acest motiv, nu pot fi în niciun moment debitoare faţă de aceştia;
b)nu sunt autorizate să furnizeze servicii de investiţii, cu excepţia preluării şi transmiterii de ordine pentru valori mobiliare şi unităţi de fond ale unor organisme de plasament colectiv şi/sau a furnizării de servicii de consultanţă în investiţii în privinţa acestor instrumente financiare; şi
c)în cadrul furnizării serviciului prevăzut la lit. b) sunt autorizate să transmită ordinele doar către:
1.S.S.I.F. autorizate în conformitate cu prezenta lege şi firmele de investiţii din alte state membre care prestează servicii în România în baza paşaportului reglementat prin prezenta lege sau prin acte normative similare din statele membre care transpun prevederile Directivei 2014/65/UE;
2.instituţiile de credit autorizate în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi instituţiile de credit autorizate în conformitate cu acte normative similare din statele membre care transpun prevederile Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176/338 din 27 iunie 2013, denumită în continuare Directiva 2013/36/UE, care prestează servicii în România în baza paşaportului conferit de prezenta lege sau prin acte normative similare din statele membre care transpun prevederile Directivei 2014/65/UE;
3.sucursalele firmelor de investiţii sau ale instituţiilor de credit care sunt autorizate într-o ţară terţă şi cărora li se aplică şi care respectă norme prudenţiale considerate de autorităţile competente ca fiind cel puţin la fel de stricte ca cele prevăzute de prezenta lege, de acte normative similare din statele membre care transpun prevederile Directivei 2014/65/UE, de Regulamentul (UE) nr. 575/2013, de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, sau de acte normative similare din statele membre care transpun prevederile Directivei 2013/36/UE;
4.organismele de plasament colectiv autorizate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările şi completările ulterioare, şi în temeiul dreptului unui stat membru să vândă unităţi de fond şi administratorilor acestor organisme; sau
d)furnizează servicii de investiţii exclusiv pe mărfuri, certificate de emisii şi/sau instrumente financiare derivate pe acestea, cu unicul scop de a acoperi riscurile comerciale ale clienţilor lor, în cazul în care clienţii respectivi sunt exclusiv operatori economici din domeniul energiei electrice, definiţi la art. 3 pct. 42 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sau operatori economici din sectorul gazelor naturale, definiţi la art. 100 pct. 67 din acelaşi act normativ şi cu condiţia ca respectivii clienţi să deţină în comun 100% din capitalul sau din drepturile de vot ale acestor persoane, să exercite controlul comun şi să fie exonerate în temeiul art. 6 alin. (1) lit. j), în cazul în care prestează ele însele aceste servicii de investiţii;
e)furnizează servicii de investiţii exclusiv pe certificate de emisii şi/sau instrumente financiare derivate pe acestea, cu unicul scop de a acoperi riscurile comerciale ale clienţilor lor, în cazul în care clienţii respectivi sunt exclusiv operatori definiţi la art. 3 lit. g) din Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu condiţia ca respectivii clienţi să deţină în comun 100% din capitalul sau din drepturile de vot ale acestor persoane, să exercite controlul comun şi să fie exonerate în temeiul art. 6 alin. (1) lit. j) în cazul în care prestează ele însele aceste servicii de investiţii.
(2)Persoanele fizice şi juridice prevăzute la alin. (1) lit. b) care furnizează servicii de consultanţă de investiţii trebuie să fie autorizate de A.S.F. în calitate de consultanţi de investiţii.
Art. 8
(1)Persoanele prevăzute la art. 7 alin. (1) sunt autorizate de A.S.F. în conformitate cu reglementările emise în acest sens, care vor conţine prevederi echivalente următoarelor cerinţe:
a)condiţiile şi procedurile de autorizare şi supraveghere continuă prevăzute la art. 10 alin. (1)-(5), art. 12 alin. (1) şi (2), art. 15 alin. (1), (2) şi (4), art. 16, art. 17 alin. (1), (6) şi (7), art. 19, art. 21 alin. (1), art. 24 alin. (6), art. 25-27, art. 28 alin. (1) şi (2), art. 34 lit. a)-c), art. 35 şi 36, art. 76-80 din prezenta lege, precum şi în actele delegate adoptate de Comisia Europeană în conformitate cu art. 89 din Directiva 2014/65/UE, cu modificările şi completările ulterioare;

b)normele de conduită profesională prevăzute de art. 81 alin. (1), art. 82 alin. (1)-(4), art. 83 alin. (2), art. 85 alin. (4), art. 87 alin. (3) şi (4), art. 89 alin. (1)-(6), art. 97-101 din prezenta lege, precum şi măsurile de punere în aplicare aferente;
c)cerinţele organizatorice prevăzute la art. 51 alin. (1), (6) şi (7), art. 54, 55 din prezenta lege, precum şi în actele delegate corespunzătoare adoptate de Comisie în conformitate cu art. 89 din Directiva 2014/65/UE.
(2)Luând în considerare dimensiunea, profilul de risc şi natura juridică a persoanelor prevăzute la art. 7 alin. (1), acestea au obligaţia de a deţine o asigurare de răspundere civilă profesională prin care să asigure clienţilor un grad echivalent de protecţie cu cel prevăzut de un sistem de compensare a investitorilor recunoscut în conformitate cu Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 084/22 din 26 martie 1997.
(3)Persoanele prevăzute la art. 7 alin. (1) nu beneficiază de libertatea de a presta servicii sau de a desfăşura activităţi, nici de libertatea de a înfiinţa sucursale în conformitate cu prevederile art. 109-118.
Art. 9
(1)Toate autorizaţiile acordate conform art. 8 alin. (1) conţin menţiunea că sunt acordate potrivit prevederilor art. 7 şi 8.
(2)A.S.F. informează Comisia Europeană şi ESMA cu privire la excluderile prevăzute la art. 7.
(3)A.S.F. comunică ESMA prevederile legale referitoare la cerinţele impuse în conformitate cu art. 8 alin. (1) şi (2).