Art. 2. - Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Banca Naţională a României, denumită în continuare B.N.R., este autoritatea competentă care supraveghează respectarea prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE şi a regulamentului anterior menţionat, prin exercitarea atribuţiilor de reglementare, autorizare, supraveghere şi control în legătură cu următoarele: - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
Art. 2
(1)Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă care aplică prevederile prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173/84 din 12 iunie 2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 600/2014, şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173/349 din 12 iunie 2014, denumită în continuare Directiva 2014/65/UE, şi a regulamentului anterior menţionat, prin exercitarea prerogativelor prevăzute de prezenta lege, precum şi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Banca Naţională a României, denumită în continuare B.N.R., este autoritatea competentă care supraveghează respectarea prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE şi a regulamentului anterior menţionat, prin exercitarea atribuţiilor de reglementare, autorizare, supraveghere şi control în legătură cu următoarele:
a)prestarea de către instituţiile de credit a serviciilor şi activităţilor prevăzute în anexa nr. 1, realizate cu instrumentele prevăzute la alin. (3);

b)locurile de tranzacţionare organizate de instituţiile de credit sub forma SMT-urilor şi SOT-urilor în cadrul cărora se tranzacţionează exclusiv instrumentele prevăzute la alin. (3);
c)[textul din Art. 2, alin. (2), litera C. din titlul I a fost abrogat la 25-iun-2024 de Art. V, punctul 2. din capitolul I din Ordonanta urgenta 71/2024]
d)vânzarea de către instituţiile de credit a depozitelor structurate în legătură cu instrumentele prevăzute la lit. a)-c) ale alin. (3) şi prestarea serviciilor de consultanţă în legătură cu acestea conform prevederilor art. 5 alin. (2).
(3)Intră sub incidenţa prevederilor alin. (2):
a)instrumentele pieţei monetare;
b)titlurile de stat;
c)instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4, 8 şi 9 ale secţiunii C din anexa nr. 1 care se referă la instrumente ale pieţei monetare, monede, rate ale dobânzii sau ale randamentului şi cursuri/indici publicaţi de B.N.R. şi Banca Centrală Europeană.
(4)Autorizarea prestării de către instituţiile de credit a serviciilor şi activităţilor de investiţii cu instrumentele financiare prevăzute în anexa nr. 1 se realizează de B.N.R. cu consultarea A.S.F.,. potrivit procedurii prevăzute la art. 10 alin. (3).
(5)În exercitarea atribuţiilor stabilite în sfera de competenţă a B.N.R., conform prevederilor alin. (2) şi art. 2341, orice referire la A.S.F. se consideră a fi făcută corespunzător la B.N.R.

(6)În legătură cu competenţele prevăzute în prezenta lege, A.S.F. şi B.N.R. adoptă reglementări comune şi încheie un protocol prin care se stabilesc măsuri de cooperare corespunzătoare în legătură cu instituţiile de credit care desfăşoară servicii şi activităţi ce intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi, în legătură cu competenţele comune prevăzute în prezenta lege.
(7)Protocolul prevăzut la alin. (6) cuprinde mecanismul de cooperare între A.S.F. şi B.N.R. cu privire la cel puţin următoarele aspecte:
a)verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare prevăzute de prezenta lege, de reglementările emise în aplicarea acesteia şi de legislaţia europeană incidentă prestării serviciilor şi activităţilor de investiţii, schimbul de informaţii şi asistenţă în procedura de autorizare a instituţiei de credit sau de modificare a condiţiilor impuse la autorizare;
b)acordarea de asistenţă reciprocă în efectuarea investigaţiilor, aplicarea unor măsuri administrative, interdicţii sau sancţiuni pentru încălcarea prevederilor prezentei legi sau ale legislaţiei secundare emise în aplicarea acesteia.
(8)A.S.F. şi B.N.R. pot emite, din oficiu sau la cererea unei părţi interesate, acte administrative care să cuprindă aprecieri motivate în legătură cu calificarea unei persoane, instituţii, situaţii, informaţii, operaţiuni, acte juridice ori instrumente negociabile cu privire la includerea sau excluderea din sfera termenilor şi expresiilor cu semnificaţia prevăzută în prezenta lege.
(9)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, A.S.F. notifică Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, denumită în continuare ESMA, Comisia Europeană şi autorităţile competente din alte state membre cu privire la autorităţile competente din România pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1)-(4).
(10)A.S.F. poate delega către alte entităţi, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (11)-(15), o parte dintre atribuţiile prevăzute în prezenta lege şi în reglementările emise în aplicarea acesteia, precum şi în regulamentele europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(11)A.S.F. are obligaţia ca, înainte de a proceda la delegarea prevăzută la alin. (10), să adopte toate măsurile rezonabile pentru a se asigura că entităţile către care se intenţionează delegarea au capacităţile şi resursele necesare pentru executarea efectivă a tuturor sarcinilor şi că delegarea se înscrie în mod imperativ într-un cadru clar definit şi documentat, care reglementează exercitarea sarcinilor delegate şi care enunţă sarcinile ce trebuie îndeplinite şi condiţiile în care acestea trebuie executate.
(12)Condiţiile în care trebuie exercitate sarcinile delegate conform prevederilor alin. (10) presupun o clauză care constrânge entitatea respectivă să acţioneze şi să se organizeze astfel încât să evite orice conflict de interese şi să se asigure că informaţiile obţinute în exercitarea sarcinilor delegate nu sunt utilizate în mod neloial sau într-un mod care poate afecta concurenţa.
(13)Inclusiv în cazul delegării de atribuţii, prevăzută la alin. (10), A.S.F. are responsabilitatea de a se asigura de respectarea prevederilor prezentei legi, a normelor emise în aplicarea acesteia, precum şi a Directivei 2014/65/UE.
(14)Delegarea prevăzută la alin. (10) nu se poate referi la exercitarea autorităţii conferite A.S.F. prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici la competenţa discreţionară de decizie a A.S.F.
(15)A.S.F. informează Comisia Europeană, ESMA şi autorităţile competente ale celorlalte state membre în legătură cu orice acord încheiat în privinţa delegării de atribuţii conform prevederilor prezentului articol, inclusiv în legătură cu condiţiile exacte care reglementează această delegare.
(16)A.S.F. şi B.N.R. cooperează strâns în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi şi a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi fac schimb de orice informaţii esenţiale sau pertinente pentru exercitarea funcţiilor şi sarcinilor lor.