Partea i - Instruire, examinare şi autorizare. Obligaţii şi răspunderi generale ale personalului de locomotivă - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201

M.Of. 23 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Partea I:Instruire, examinare şi autorizare. Obligaţii şi răspunderi generale ale personalului de locomotivă
CAPITOLUL I:Instruirea, examinarea şi autorizarea personalului de locomotivă
Art. 5
(1)Personalul de locomotivă care desfăşoară activităţi şi/sau operaţiuni în legătură cu circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare este obligat să cunoască şi să respecte prevederile din reglementările specifice funcţiei/activităţii pe care o exercită.
(2)Pentru a putea deservi/conduce locomotiva, personalul de locomotivă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să deţină atestare profesională de specialitate, obţinută în urma absolvirii unui curs de calificare/recalificare;
b)să deţină avizul de aptitudine din punct de vedere medical şi psihologic;
c)să deţină autorizaţiile necesare exercitării funcţiei/activităţii pe care o desfăşoară şi/sau manipulării instalaţiilor de siguranţa circulaţiei pe care le utilizează în timpul serviciului;
d)să fie declarat "corespunzător" la verificarea profesională periodică.
(3)Modul de efectuare a examinării medicale şi psihologice, al verificării profesionale şi periodicitatea acesteia, precum şi modul de autorizare în funcţie/activitate şi pentru manipularea instalaţiilor de siguranţa circulaţiei sunt stabilite în reglementările specifice în vigoare.
Art. 6
Personalul de locomotivă este obligat să îşi menţină un nivel de pregătire profesională corespunzător funcţiei, prin participarea la cursurile organizate în acest scop şi prin autoinstruire, conform reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 7
(1)Personalul de locomotivă trebuie să cunoască atât secţiile de circulaţie pe care remorcă trenul cât şi staţiile unde execută manevrarea vehiculelor feroviare.
(2)Prin cunoaşterea unei secţii de circulaţie se înţelege observarea şi memorarea particularităţilor liniei curente şi/sau a staţiilor unde îşi desfăşoară activitatea şi a instalaţiilor aferente acestora, precum şi fixarea reperelor necesare remorcării şi frânării trenului, respectiv efectuării manevrei în condiţiile de siguranţa circulaţiei.
(3)Cunoaşterea unei secţii de circulaţie/staţii este obligatorie pentru personalul de locomotivă în cazul când:
a)nu a remorcat nici un tren pe secţia respectivă;
b)nu a efectuat manevră în staţia respectivă.
(4)Prin recunoaşterea unei secţii de circulaţie se înţelege reobservarea particularităţilor liniei curente/staţiilor şi instalaţiilor aferente, a reperelor necesare remorcării şi frânării trenului/efectuării manevrei în condiţiile de siguranţa circulaţiei pe o secţie de circulaţie sau într-o staţie, unde personalul de locomotivă a mai efectuat o activitate anterioară.
(5)Mecanicul de locomotivă care face recunoaşterea unei secţii de circulaţie/staţii va fi însoţit de un mecanic care cunoaşte secţia de circulaţie/staţia.
(6)Recunoaşterea unei secţii de circulaţie/staţii este obligatorie pentru personalul de locomotivă în cazul când:
a)timp de mai mult de 6 luni calendaristice consecutive nu a remorcat nici un tren pe secţia respectivă sau nu a efectuat manevră în staţie;
b)a întrerupt mai mult de 12 luni consecutive, activitatea de remorcare a trenurilor sau de manevră, indiferent de motiv.
(7)Cunoaşterea/recunoaşterea se vor efectua prin:
a)parcurgerea cel puţin de două ori pe timp de zi şi de două ori pe timp de noapte, în ambele sensuri, a unei secţii de circulaţie sau a porţiunii din secţia de circulaţie pe care personalul de locomotivă urmează să remorce trenul;
b)parcurgerea tuturor liniilor staţiei în care personalul de locomotivă urmează să efectueze manevră, în decursul a cel puţin două ture de serviciu pe timp de zi şi două ture de serviciu pe timp de noapte.
(8)Dacă activitatea pe secţia de circulaţie sau în staţia respectivă se desfăşoară numai pe timp de zi sau numai pe timp de noapte, cunoaşterea/recunoaşterea se poate face numai pe timp de zi sau numai pe timp de noapte, prin parcurgerea de cel puţin patru ori a secţiei/ porţiunii din secţia de circulaţie pe care personalul urmează să remorce trenul, respectiv timp de cel puţin patru ture de serviciu la manevră în staţie.
(9)Înainte de începerea cunoaşterii/recunoaşterii staţiei sau secţiei, personalul trebuie să fie instruit din planul tehnic de exploatare al staţiei - denumit în continuare PTE -, respectiv din caietele de secţie întocmite pentru secţiile/staţiile respective. În cazul în care activitatea se desfăşoară pe infrastructura feroviară neinteroperabilă sau linii ferate industriale este necesară însuşirea prevederilor din regulamentul de exploatare al secţiei neinteroperabile, respectiv prevederile din autorizaţia de exploatare a liniei ferate industriale.
(10)În timpul cunoaşterii şi recunoaşterii secţiilor, personalul de locomotivă trebuie să memoreze, pe lângă semnalele şi indicatoarele prevăzute în reglementările specifice, şi alte puncte de reper - cantoane, clădiri, şi altele asemănătoare - de care să se folosească pentru stabilirea şi reglarea vitezei trenului, respectiv a momentului acţionării frânei, în vederea opririi la semnale, în staţii, în halte şi în punctele de oprire din linie curentă.
Art. 8
(1)Cunoaşterea/recunoaşterea secţiilor de remorcare şi a staţiilor unde se efectuează manevra trebuie să fie confirmată sub semnătură, pe proprie răspundere, de către personalul de locomotivă care a efectuat cunoaşterea/recunoaşterea secţiilor respective.
(2)Evidenţa cunoaşterii secţiilor de remorcare/staţiilor unde se efectuează manevra se ţine de către fiecare operator economic care desfăşoară activităţi de transport feroviar pentru personalul de locomotivă propriu.
(3)În situaţii excepţionale: închideri accidentale de linii din cauza unor calamităţi naturale, accidente sau evenimente feroviare, precum şi în situaţia efectuării de lucrări la linie care impun devierea temporară a circulaţiei se admite:
a)îndrumarea unui mecanic pe o secţie de remorcare pe care nu o cunoaşte, însă numai însoţit şi supravegheat de un mecanic sau de un mecanic instructor care cunoaşte secţia de remorcare;
b)îndrumarea unui mecanic ajutor pe o secţie de remorcare pe care nu o cunoaşte, cu un mecanic care cunoaşte secţia.
(4)În situaţiile excepţionale menţionate la alin. (3) răspunderea asupra respectării tuturor condiţiilor de siguranţă a circulaţiei revine atât personalului de locomotivă îndrumat pe secţia pe care nu o cunoaşte cât şi personalului care însoţeşte respectivul personal.
CAPITOLUL II:Obligaţii şi răspunderi generale ale personalului de locomotivă
Art. 9
(1)În timpul serviciului, personalul de locomotivă este obligat:
a)să aibă o ţinută decentă şi o comportare corespunzătoare;
b)să aibă asupra sa în timpul executării serviciului următoarele:
b1)autorizaţiile prevăzute prin reglementările specifice;
b2)livretele de mers sau extrasele din livretele de mers - fişele de tren - necesare, corectate la zi;
b3)regulamentul de semnalizare CFR, regulamentul de remorcare şi frânare şi instrucţiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar;
b4)ghidul/îndrumătorul de exploatare, pentru tipul de locomotivă pe care îl conduce/deserveşte;
b5)ceas în stare corespunzătoare de funcţionare, potrivit la ora oficială;
b6)ochelarii de vedere, dacă personalul medical i-a recomandat utilizarea acestora;
c)să cunoască modul de funcţionare, de exploatare şi de verificare în parcurs a locomotivei pe care o conduce/deserveşte în remorcarea trenului sau la manevră;
d)să conducă trenul conform graficului de circulaţie, respectiv să efectueze manevra la timp şi în condiţii depline de siguranţă a circulaţiei;
e)să nu părăsească locomotiva la terminarea programului de lucru până la efectuarea tuturor operaţiilor de remizare şi/sau predare a locomotivei, respectiv până la sosirea schimbului conform programului, iar în caz de neprezentare a acestuia, să anunţe conducerea OTF/OMF pentru a se lua măsurile necesare;
f)la terminarea serviciului să ia la cunoştinţă în scris sau telefonic de următoarea comandă, şi să se conformeze întocmai; confirmarea primirii comenzii se va face în scris sau telefonic;
g)să păstreze, să completeze foaia de parcurs a locomotivei, conform Anexei 1 şi să predea respectiva foaie de parcurs şefului de tură, în mod direct sau prin alte forme conform reglementărilor întocmite de OTF/OMF;
h)să completeze carnetul de bord al locomotivei cu datele cerute de formular şi observaţiile privind funcţionarea locomotivei în timpul remorcării trenurilor sau la manevră;
i)să întocmească raport de eveniment în cazurile prevăzute în reglementările specifice în vigoare, precum şi în toate situaţiile în care este necesar să aducă la cunoştinţa conducerii unităţii de tracţiune problemele apărute în circulaţia trenului;
j)să conducă/deservească locomotiva în conformitate cu reglementările tehnice şi de exploatare specifice tipului de locomotivă respectiv;
k)să semnalizeze corespunzător locomotiva în toate situaţiile prevăzute în reglementările specifice în vigoare;
l)să menţină locomotiva în stare de curăţenie corespunzătoare;
m)să îndrume activitatea personalului aflat în stagiu de practică pe locomotivă şi să acorde sub semnătură, un calificativ privind pregătirea şi comportarea acestuia în timpul stagiului de practică, conform reglementărilor în vigoare;
n)în relaţiile de serviciu cu ceilalţi agenţi feroviari autorizaţi să se informeze reciproc şi să nu întreprindă nici o operaţiune până nu a luat în prealabil măsurile de siguranţa circulaţiei şi protecţie a muncii în toate împrejurările, indiferent de locul unde se găseşte locomotiva;
o)să efectueze toate operaţiunile cerute prin instrucţiunile specifice de exploatare a sistemelor informatice şi de siguranţa circulaţiei instalate pe locomotive;
p)să verifice existenţa benzii de vitezometru unde este cazul;
q)să verifice funcţionarea ceasului instalaţiei de înregistrare a parametrilor locomotivei şi să-l potrivească după ora oficială;
r)să utilizeze în timpul serviciului echipamentul de lucru şi/sau de protecţie;
s)să respecte şi să aplice întocmai normele de protecţie a muncii şi de apărare împotriva incendiilor, precum şi reglementările în vigoare privind protecţia mediului;
t)să se prezinte şi să raporteze activităţile pe care le desfăşoară, pe scurt, personalului ierarhic superior aflat în control; prezenţa pe locomotivă a personalului cu o funcţie ierarhic superioară, nu scuteşte personalul de locomotivă de răspunderea îndeplinirii obligaţiilor sale;
u)să execute integral şi la timp dispoziţiile privind executarea serviciului primite de la personalul cu o funcţie ierarhic superioară, cu excepţia celor care pun în pericol siguranţa circulaţiei, a călătorilor, a bunurilor încredinţate la transport, precum şi a celor care contravin normelor specifice de protecţie a muncii pentru transporturile feroviare. Pentru îndeplinirea unei dispoziţii, executantul poartă răspunderea împreună cu personalul ierarhic superior care a dat dispoziţia;
v)să respecte legislaţia în vigoare privind informaţiile confidenţiale la care are acces.
(2)Personalul de locomotivă este obligat să comunice unităţii de tracţiune din care face parte, adresa unde locuieşte şi telefonul la care poate fi găsit, precum şi orice schimbare a acestora.
(3)Personalul de locomotivă trebuie să răspundă la orice chemare în legătură cu serviciul, după ce i s-a asigurat odihna necesară, precum şi în cazuri excepţionale cum ar fi: calamităţi, accidente şi evenimente feroviare inclusiv pentru înlăturarea urmărilor acestora.
(4)În cazul când, din motive bine justificate, nu se poate prezenta la serviciu în cadrul programului normal de lucru, personalul de locomotivă trebuie să anunţe şeful de tură din unitatea de tracţiune unde urma să se prezinte, respectiv din unitatea de tracţiune de unde a luat respectiva comandă, cu cel puţin patru ore înainte de ora programată pentru prezentare.
Art. 10
Mecanicul va urmări activitatea mecanicului ajutor şi/sau a maşinistului WIT în tot timpul cât se află în serviciu.
Art. 11
În timpul serviciului, personalul de locomotivă răspunde de:
a)respectarea reglementărilor specifice în vigoare privind remorcarea trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare;
b)semnalizarea locomotivei conform regulamentului de semnalizare CFR;
c)utilizarea corespunzătoare a combustibilului şi lubrifianţilor folosiţi pentru remorcarea trenurilor, respectiv pentru manevră;
d)completarea corespunzătoare a carnetului de bord al locomotivei cu datele cerute de formular ce-i revin.
Art. 12
(1)Personalului de locomotivă îi este interzis:
a)să se prezinte la serviciu obosit, sub influenţa băuturilor alcoolice, a substanţelor stupefiante, a medicamentelor şi/sau substanţelor care pot diminua capacitatea sa de conducere a locomotivei;
b)să transporte şi/sau să consume în timpul serviciului băuturi alcoolice, medicamente/substanţe care pot diminua capacitatea sa de conducere a locomotivei inclusiv substanţe stupefiante;
c)să transporte pe locomotivă corespondenţă, bagaje şi/sau orice alte obiecte străine de activitatea feroviară;
d)să scoată nejustificat din funcţie instalaţiile de siguranţă şi vigilenţă, instalaţiile de control automat al vitezei trenului şi de înregistrare a parametrilor locomotivei. În situaţia defectării acestor instalaţii se va proceda conform Anexei 2 şi a reglementărilor specifice în vigoare;
e)să părăsească locomotiva în timpul serviciului, fără respectarea reglementărilor în vigoare;
f)să intervină în executarea sarcinilor în legătură cu circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare atunci când nu este în serviciu, în afara cazurilor excepţionale în care prin această intervenţie s-ar evita un pericol iminent;
g)să înlocuiască în serviciu alţi salariaţi sau să fie înlocuit în serviciu, fără aprobarea prealabilă a personalului competent;
h)să folosească sau să permită folosirea instalaţiilor de telecomunicaţii destinate efectuării circulaţiei trenurilor şi manevrei vehiculelor feroviare în alt scop decât cel stabilit sau de către alt personal decât cel de serviciu;
i)să doarmă sau să aibă preocupări în afara celor de serviciu;
j)să facă modificări constructive sau descompletări de piese la locomotive fără aprobarea personalului competent; orice intervenţie tehnică la locomotive se va face numai conform reglementărilor tehnice în vigoare, specifice tipului de locomotivă respectiv;
k)să permită accesul pe locomotivă a personalului care nu are acest drept, conform prezentelor instrucţiuni şi reglementărilor specifice în vigoare;
l)să fumeze în alte locuri decât cele amenajate corespunzător, să se apropie cu ţigări aprinse sau flacără deschisă de vagoanele încărcate cu mărfuri din categoria celor explozibile sau inflamabile, inscripţionate corespunzător.
(2)Mecanicului îi este interzis să pună locomotiva în mişcare fără ca agenţii autorizaţi, maşinistul WIT şi/sau personalul în stagiu, după caz, să se găsească la locul lor de muncă.
(3)Mecanicului ajutor/fochistului îi este interzis să pună locomotiva în mişcare.
Art. 13
(1)Nu se consideră părăsirea locomotivei în cazurile când după luarea măsurilor de asigurarea menţinerii pe loc a trenului, respectiv a locomotivei:
a)mecanicul verifică legarea locomotivei la tren;
b)personalul de locomotivă execută verificări tehnice ale locomotivei şi efectuează intervenţii tehnice în interiorul şi/sau exteriorul locomotivei;
c)personalul de locomotivă intervine pentru remedierea unor probleme apărute la vagoanele din corpul trenului care nu au putut fi remediate de ceilalţi agenţi autorizaţi ai trenului, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
d)personalul de locomotivă se deplasează la biroul/postul de mişcare pentru a efectua înscrieri în conformitate cu reglementările specifice în vigoare, respectiv pentru a cerc sau a da telefonic relaţii în legătură cu circulaţia trenului.
e)mecanicul locomotivei de ajutor, care circulă în sistem simplificat, se deplasează de la locomotivă la automotorul DESIRO pentru manipularea cuplei de rezervă.

f)mecanicul aflat în deservirea trenului de marfă fără al doilea agent se deplasează pentru menţinerea pe loc a trenului sau a grupurilor de vagoane, dar numai după:
- efectuarea unei frânări rapide cu frâna automată a trenului;
- asigurarea locomotivei cu ambele frâne de mână, după caz;
- aducerea robinetului mecanicului în poziţie neutră şi blocarea acestuia;
- oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei, coborârea pantografului, cu excepţia cazurilor în care în remorcarea trenului de marfă sunt utilizate locomotive ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei şi coborârea pantografului, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul.

În acest caz se vor lua măsuri de încuiere a locomotivei de către mecanic.

(2)In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d), în cabina de conducere a locomotivei va rămâne în mod obligatoriu un agent autorizat, conform reglementărilor specifice în vigoare.
CAPITOLUL III:Conducerea şi deservirea locomotivelor
Art. 14
(1)Conducerea locomotivelor care remorcă trenuri, manevrează vehicule feroviare sau se deplasează izolat, se face de către mecanicul de locomotivă.
(2)Deservirea locomotivelor care remorcă trenuri, manevrează vehicule feroviare sau se deplasează izolat, se face de către mecanic sau mecanic ajutor.
(3)Personalul care efectuează stagii de practică în vederea obţinerii unei autorizaţii pentru conducerea locomotivei conform reglementărilor specifice în vigoare, poate conduce locomotiva numai sub supravegherea mecanicului de locomotivă titular, care răspunde de producerea oricăror accidente şi evenimente feroviare de către practicant.
Art. 15
(1)Locomotivele care remorcă trenuri sau circulă izolate în linie curentă vor fi conduse de un mecanic şi deservite de un mecanic ajutor.
(2)Ramele electrice şi automotoarele care nu au echipamente de comandă a mai multor vehicule feroviare motoare de la un singur post de conducere - comandă multiplă - vor fi conduse şi deservite conform reglementărilor specifice de exploatare a acestora, astfel:
a)de către un mecanic şi un mecanic ajutor în cabina ramei electrice sau automotorului din faţă, precum şi un mecanic în cabina ramei electrice sau automotorului de la postul secundar. În cazul schimbării sensului de mers mecanicul ajutor va ocupa loc în cabina de conducere a ramei electrice sau automotorului de unde se conduce trenul;
b)de către un mecanic de locomotivă în sistem simplificat; şeful de tren trebuie să fie autorizat pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute în reglementările specifice în vigoare în situaţia în care mecanicul îşi pierde capacitatea de conducere.
(3)Ramele electrice şi automotoarele prevăzute din construcţie cu cuplă pentru comandă multiplă, vor fi conduse de un mecanic şi un mecanic ajutor în cabina ramei electrice respectiv a automotorului sau de un mecanic în cazul conducerii în sistem simplificat.
(4)Locomotivele electrice şi diesel, ramele electrice şi automotoarele care remorcă trenuri sau circulă izolate în linie curentă pot fi conduse şi deservite numai de către mecanic în condiţiile prevăzute de reglementările specifice în vigoare.
(5)Prin locomotivă izolată în contextul prezentelor instrucţiuni se înţelege locomotiva care circulă fără a remorca alte vehicule feroviare. Locomotiva diesel care remorcă - un vagon WIT apt pentru încălzirea trenului este considerată tot locomotivă izolată.
Art. 16
(1)Locomotivele electrice şi diesel utilizate în activitatea de manevră vor fi conduse de către un mecanic şi deservite de un mecanic ajutor.
(2)In funcţie de condiţiile concrete de manevră, conducerea OTF/OMF poate stabili, de la caz la caz, zonele de manevră unde aceste locomotive pot fi conduse şi deservite numai de către mecanic. Condiţiile specifice de lucru pentru manevra în aceste zone se prevăd în PTE al staţiei respective.
(3)Zonele de manevră unde conducerea şi deservirea locomotivelor se poate face numai de către mecanic, precum şi condiţiile specifice de manevră prevăzute în PTE pentru aceste zone, se aduc la cunoştinţa tuturor OTF/OMF interesaţi.
Art. 17
Locomotivele cu abur vor fi conduse şi deservite în toate cazurile de un mecanic şi un fochist.
CAPITOLUL IV:Accesul pe locomotivă
Art. 18
Locurile normale de lucru ale personalului de locomotivă sunt în cabina de conducere a vehiculelor feroviare motoare pe care le conduc şi le deservesc, astfel:
a)la locomotivele electrice, diesel, ramele electrice şi automotoarele prevăzute din construcţie să fie deservite în echipă completă - mecanic şi mecanic ajutor:
- mecanicul - în cabina de conducere, în partea unde este amplasat pupitrul de conducere;
- mecanicul ajutor în cabina de conducere, în partea opusă pupitrului de conducere;
b)la locomotivele electrice, diesel, ramele electrice şi automotoarele prevăzute din construcţie să fie deservite în sistem simplificat (fără mecanic ajutor):
- mecanicul - în cabina de conducere, în partea unde este amplasat pupitrul de conducere;
- agentul autorizat, în partea stângă a cabinei de conducere, în cazurile prevăzute în reglementările specifice în vigoare;
c)la locomotivele cu abur în cabina de conducere, lângă ferestrele laterale:
- mecanicul în partea dreaptă;
- fochistul în partea stângă.
Art. 19
(1)Remorcarea trenurilor se face de regulă prin acţionarea comenzilor locomotivei aflate în:
a)cabina din faţă, în sensul de mers, la locomotivele prevăzute din construcţie cu două cabine - denumită în continuare cabina de conducere;
b)postul de conducere din dreapta sensului de mers la locomotivele cu o singură cabină, - denumit în continuare postul de conducere.
(2)Remorcarea trenurilor prin acţionarea comenzilor locomotivei aflate în cabina de conducere din spate, în sensul de mers sau, după caz, de la postul de conducere de pe partea stângă a locomotivei se poate face pe distanţele şi în condiţiile prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
(3)Locomotivele şi automotoarele prevăzute prin construcţie cu comandă multiplă vor fi conduse din postul de conducere din faţă, în sensul de mers, în conformitate cu reglementările de exploatare specifice tipului de locomotivă/automotor respectiv.
Art. 20
(1)Accesul pe locomotiva aflată în incinta unei unităţi de tracţiune sau a unei staţii, este permis numai personalului cu atribuţii de control, precum si personalului care are ca sarcini de serviciu exploatarea, întreţinerea, repararea şi pregătirea pentru serviciu a locomotivei, în timpul programului său normal de lucru.
(2)În cabina de conducere a locomotivei care remorcă un tren sau care circulă ca tren, manevrează vehicule feroviare sau se deplasează izolată la şi de la tren, cu excepţia personalului de locomotivă aflat în serviciu, este permis accesul altor persoane numai dacă prezintă mecanicului documente care atestă că au acest drept şi se află în timpul serviciului, respectându-se următoarea ordine de prioritate:
a)agenţii autorizaţi cu sarcini de pilotare a trenului/locomotivei, conform reglementărilor specifice în vigoare;
b)membrii comisiei de autorizare a personalului de locomotivă, împreună cu personalul examinat în vederea autorizării;
c)personalul cu sarcini de însoţire, instruire, îndrumare şi control a activităţii personalului de locomotivă;
d)personalul cu sarcini de verificare a stării căii şi instalaţiilor aferente pe secţia de circulaţie pe care se remorcă trenul, respectiv în staţia unde se efectuează manevră;
e)personalul tehnic de specialitate care efectuează probe sau recepţionează locomotiva după reparaţii, intervenţii, modernizări şi alte asemenea.
(3)La urcarea în cabina de conducere, personalul prevăzut la alin. (2) prezintă mecanicului documentele care atestă dreptul de acces pe locomotivă şi înscrie în mod obligatoriu în foaia de parcurs a locomotivei: numele şi prenumele, funcţia, staţia unde a urcat în cabina de conducere şi staţia unde urmează să coboare.
(4)Numărul total de persoane aflat în cabina de conducere a locomotivei nu poate fi mai mare de 6 persoane, inclusiv personalul de locomotivă aflat în serviciu.
(5)În cabina de unde nu se conduce trenul a locomotivelor dotate din construcţie cu două cabine, se permite accesul personalului de locomotivă care se deplasează "regie" cu locomotiva respectivă la şi de la schimb, a personalului de locomotivă şi de tren rămas pe secţie prin descompunerea trenului, sau când urmează a se remorca un tren format într-o staţie intermediară, precum şi agenţilor din partida de manevră, cu respectarea reglementărilor întocmite de OTF/OMF care deţine/exploatează locomotiva respectivă.
(6)La locomotivele dotate din construcţie cu o singură cabină, se permite accesul în cabina de conducere a personalului menţionat la alin. (5) numai cu respectarea numărului maxim de persoane stabilit la alin. (4).
(7)Prin deplasare regie sau regie se înţelege deplasarea personalului de locomotivă cu orice mijloace de transport, pentru luarea în primire a locomotivei în vederea remorcării unui tren/efectuarea manevrei, de la unitatea de tracţiune unde s-a prezentat pentru intrare în serviciu la o altă unitate de tracţiune sau la o staţie, precum şi de la staţia unde a predat locomotiva la unitatea de tracţiune sau la domiciliu. în timpul deplasării regie, personalul de locomotivă este considerat în serviciu.
CAPITOLUL V:Utilizarea personalului de locomotivă. Prezentarea la serviciu.
Art. 21
(1)Personalul de locomotivă poate efectua următoarele tipuri de prestaţii:
a)serviciul pe locomotivă în remorcarea trenurilor sau la manevră;
b)serviciul de rezervă cu sau fără locomotivă;
c)alte prestaţii conform reglementărilor în vigoare.
(2)Repartizarea personalului de locomotivă pentru serviciu se face conform reglementărilor proprii ale OTF/OMF de care aparţine personalul respectiv.
(3)Utilizarea personalului de locomotivă se va efectua în conformitate cu legislaţia şi reglementările specifice în vigoare.
Art. 22
(1)Prin prezentarea la serviciu a personalului de locomotivă se înţelege sosirea personalului de locomotivă la locul stabilit pentru luarea în primire a serviciului conform programului de lucru.
(2)Personalul de locomotivă se consideră în serviciu începând cu ora la care a fost comandat să se prezinte la şeful de tură sau la operatorul din staţii după caz, această oră va fi înscrisă în mod obligatoriu în foaia de parcurs.
(3)Obligaţiile şefului de tură privind utilizarea personalului de locomotivă şi a locomotivelor sunt prevăzute în Anexa 3.
Art. 23
(1)Operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii de manevră feroviară au obligaţia să asigure verificarea la intrarea în serviciu a personalului de locomotivă propriu.
(2)În cazul când locomotiva se ia în primire în unităţi de tracţiune sau staţii în care OTF/OMF, nu au structuri organizatorice proprii, verificarea personalului de locomotivă la intrarea în serviciu se face:
a)prin structuri organizatorice aparţinând OTF/OMF care administrează respectiva unitate de tracţiune;
b)prin structuri organizatorice aparţinând unui alt OTF/OMF;
c)prin structuri organizatorice aparţinând administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare.
(3)În cazurile prevăzute la alin. (2) se încheie convenţii bilaterale pentru asigurarea verificării stării personalului la intrarea în serviciu, în care se stabilesc prevederi de amănunt referitoare la consemnarea datelor privind verificarea personalului, precum şi modul în care se procedează dacă se constată că personalul verificat este inapt pentru serviciu.
Art. 24
(1)Prezentarea la serviciu a personalului de locomotivă, se face la şeful de tură din unitatea de tracţiune de unde se ia în primire locomotiva.
(2)Când locomotiva se ia în primire într-o staţie unde este organizată o structură de urmărire şi coordonare a utilizării locomotivelor şi a personalului de locomotivă, denumită în continuare regulator, prezentarea personalului de locomotivă se face la salariatul care are şi sarcini de verificare a personalului de locomotivă denumit în continuare operator.
(3)Când locomotiva se ia în primire într-o staţie aflată la distanţă mare de unitatea de tracţiune şi unde nu este organizat un regulator, prezentarea personalului se face la IDM.
(4)Pentru situaţiile prevăzute la alin (1), (2) şi (3), modul de prezentare şi de verificare a personalului de locomotivă înainte de îndrumare se va stabili prin reglementări speciale întocmite de OTF/OMF şi administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare, după caz.
Art. 25
(1)La prezentarea personalului de locomotivă la unitatea de tracţiune, respectiv la regulator, şeful de tură, respectiv operatorul, verifică dacă:
a)starea generală a personalului de locomotivă îi permite acestuia efectuarea în bune condiţii a serviciului pentru care s-a prezentat;
b)personalul de locomotivă a consumat băuturi alcoolice; verificarea se va face conform reglementărilor în vigoare;
c)personalul de locomotivă se află în posesia autorizaţiilor prevăzute în prezentele instrucţiuni reglementările în vigoare şi cunoaşte secţia de circulaţie, staţia respectiv locul de lucru la manevră unde urmează a efectua serviciul respectiv;
d)personalul are asupra sa regulamentele, instrucţiunile şi ghidurile/îndrumătoarele de depanare prevăzute în prezentele instrucţiuni;
e)personalul a luat la cunoştinţă şi şi-a însuşit ordinele din condica de ordine;
f)personalul de locomotivă are asupra sa echipamentul de lucru şi protecţie, precum şi, după caz, ochelarii de vedere recomandaţi de comisia medicală.
(2)Personalul de locomotivă va confirma sub semnătură, la rubrica respectivă din foaia de parcurs, în faţa personalului care face verificarea, că este odihnit şi în stare normală.
(3)După efectuarea instructajului de protecţie a muncii, conform reglementărilor în vigoare, şeful de tură respectiv operatorul, va nota în foaia de parcurs ora prezentării personalului de locomotivă, precum şi una din menţiunile "apt" sau "inapt" serviciu, după care va semna şi aplica ştampila.
(4)Personalul constatat în stare de oboseală, bolnav, sub influenţa băuturilor alcoolice nu va fi admis în serviciu, iar personalul care face verificarea va lua imediat măsurile ce se impun.
Art. 26
(1)Personalul de locomotivă care se deplasează regie la staţia de schimb unde verificarea la intrarea în serviciu se efectuează de către IDM, la sosirea în staţie se va prezenta la IDM de serviciu pentru verificarea stării generale, după care se va efectua schimbul.
(2)Personalul de locomotivă este obligat să confirme în foaia de parcurs, sub semnătură, în prezenţa IDM, că este odihnit şi în stare normală, iar IDM notează în foaia de parcurs ora şi una din menţiunile "apt " sau "inapt" serviciu, după caz, apoi semnează şi aplică ştampila staţiei.
(3)În cazul în care IDM constată că personalul de locomotivă este inapt pentru serviciu, acesta comunică imediat situaţia operatorului de circulaţie, care va aviza OTF/OMF care are în subordine respectivul personal, în vederea luării măsurilor necesare.
Art. 27
(1)Prezentarea personalului de locomotivă pentru luarea în primire a locomotivei în unităţile de tracţiune se va face înainte de ora ieşirii cu locomotiva la postul de control, cu un interval de timp stabilit prin reglementări proprii de către OTF/OMF căruia îi aparţine respectiva unitate de tracţiune. Stabilirea acestui interval de timp se va face ţinând cont de: '
a)configuraţia unităţii de tracţiune;
b)tipul locomotivei;
c)modul de organizare şi efectuare a procesului tehnologic de alimentare cu combustibili şi lubrifianţi, revizie şi echipare a locomotivelor;
d)felul serviciului pentru care este comandat personalul de locomotivă.
(2)Când personalul de locomotivă se deplasează pentru luarea în primire a locomotivei într-o staţie, după prezentarea la şeful de tură din unitatea de tracţiune deplasarea se va face pe traseul, cu mijloacele şi în intervalul de timp stabilit prin reglementări proprii de către OTF/OMF căruia îi aparţine respectivul personal, astfel încât personalul de locomotivă să sosească în staţia unde ia în primire locomotiva, cu cel puţin 15 minute înainte de ora plecării din staţie a trenului ce urmează a fi remorcat.
(3)Când locomotiva se ia în primire în tranzit în staţie, prezentarea personalului de locomotivă la IDM din staţia respectivă se face cu cel puţin 15 minute înainte de ora sosirii itinerarice, respectiv de ora sosirii reale în staţie a trenului ce urmează a fi remorcat.
(4)Şeful de tură, odată cu transmiterea spre luare la cunoştinţă a comenzii respective comunică personalului de locomotivă ora de prezentare.
(5)Personalul care predă locomotiva în tranzit într-o staţie se consideră în serviciu până la plecarea din staţie a trenului pe care 1-a remorcat, sau cel mult 15 minute dacă durata staţionării trenului respectiv este mai mare.
Art. 28
(1)La schimbul în tranzit într-o staţie, personalul de locomotivă care iese din serviciu este obligat să comunice personalului care intră în serviciu toate observaţiile necesare în legătură cu starea tehnică şi funcţionarea în exploatare a locomotivei.
(2)Se interzice predarea locomotivei personalului de locomotivă care nu este în stare normală.
CAPITOLUL VI:Serviciul continuu maxim admis pe locomotivă
Art. 29
(1)Prin serviciul continuu maxim admis pe locomotivă se înţelege timpul de la ora ieşirii personalului de locomotivă cu locomotiva la postul de control al unei unităţi de tracţiune/ora luării în primire a locomotivei în cazul schimbului în staţie, până la ora intrării cu locomotiva la postul de control al unei unităţi de tracţiune/ora predării locomotivei în cazul schimbului în staţie.
(2)In cazul când este necesară deplasarea regie a personalului de locomotivă pentru luarea în primire a locomotivei în vederea remorcării unui tren/efectuarea manevrei, timpul necesar pentru această deplasare nu va intra în calculul serviciului continuu maxim admis pe locomotivă.
(3)Serviciul pe locomotivă poate fi întrerupt de perioade de odihnă în dormitoare special amenajate sau în unităţi de cazare.
(4)Durata serviciului continuu maxim admis pentru personalul de locomotivă, precum şi a perioadei de odihnă în dormitor sau la domiciliu a acestuia, între două comenzi consecutive, se stabilesc prin reglementări specifice.
(5)La unităţile de tracţiune sau staţiile unde turnusul impune o perioadă de odihnă, personalul de locomotivă este obligat să se odihnească în dormitorul amenajat în acest scop sau după caz în unitatea de cazare stabilită.
(6)Personalul de locomotivă poate părăsi dormitorul pentru masă sau procurarea de alimente, cu aprobarea şefului de tură sau înştiinţarea IDM de serviciu care vor nota ora părăsirii dormitorului în condica de odihnă a personalului, fără ca prin aceasta să se micşoreze timpul minim de odihnă, stabilit prin reglementările specifice în vigoare.