Capitolul ii - Obligaţii şi răspunderi generale ale personalului de locomotivă - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
CAPITOLUL II:Obligaţii şi răspunderi generale ale personalului de locomotivă
Art. 9
(1)În timpul serviciului, personalul de locomotivă este obligat:
a)să aibă o ţinută decentă şi o comportare corespunzătoare;
b)să aibă asupra sa în timpul executării serviciului următoarele:
b1)autorizaţiile prevăzute prin reglementările specifice;
b2)livretele de mers sau extrasele din livretele de mers - fişele de tren - necesare, corectate la zi;
b3)regulamentul de semnalizare CFR, regulamentul de remorcare şi frânare şi instrucţiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar;
b4)ghidul/îndrumătorul de exploatare, pentru tipul de locomotivă pe care îl conduce/deserveşte;
b5)ceas în stare corespunzătoare de funcţionare, potrivit la ora oficială;
b6)ochelarii de vedere, dacă personalul medical i-a recomandat utilizarea acestora;
c)să cunoască modul de funcţionare, de exploatare şi de verificare în parcurs a locomotivei pe care o conduce/deserveşte în remorcarea trenului sau la manevră;
d)să conducă trenul conform graficului de circulaţie, respectiv să efectueze manevra la timp şi în condiţii depline de siguranţă a circulaţiei;
e)să nu părăsească locomotiva la terminarea programului de lucru până la efectuarea tuturor operaţiilor de remizare şi/sau predare a locomotivei, respectiv până la sosirea schimbului conform programului, iar în caz de neprezentare a acestuia, să anunţe conducerea OTF/OMF pentru a se lua măsurile necesare;
f)la terminarea serviciului să ia la cunoştinţă în scris sau telefonic de următoarea comandă, şi să se conformeze întocmai; confirmarea primirii comenzii se va face în scris sau telefonic;
g)să păstreze, să completeze foaia de parcurs a locomotivei, conform Anexei 1 şi să predea respectiva foaie de parcurs şefului de tură, în mod direct sau prin alte forme conform reglementărilor întocmite de OTF/OMF;
h)să completeze carnetul de bord al locomotivei cu datele cerute de formular şi observaţiile privind funcţionarea locomotivei în timpul remorcării trenurilor sau la manevră;
i)să întocmească raport de eveniment în cazurile prevăzute în reglementările specifice în vigoare, precum şi în toate situaţiile în care este necesar să aducă la cunoştinţa conducerii unităţii de tracţiune problemele apărute în circulaţia trenului;
j)să conducă/deservească locomotiva în conformitate cu reglementările tehnice şi de exploatare specifice tipului de locomotivă respectiv;
k)să semnalizeze corespunzător locomotiva în toate situaţiile prevăzute în reglementările specifice în vigoare;
l)să menţină locomotiva în stare de curăţenie corespunzătoare;
m)să îndrume activitatea personalului aflat în stagiu de practică pe locomotivă şi să acorde sub semnătură, un calificativ privind pregătirea şi comportarea acestuia în timpul stagiului de practică, conform reglementărilor în vigoare;
n)în relaţiile de serviciu cu ceilalţi agenţi feroviari autorizaţi să se informeze reciproc şi să nu întreprindă nici o operaţiune până nu a luat în prealabil măsurile de siguranţa circulaţiei şi protecţie a muncii în toate împrejurările, indiferent de locul unde se găseşte locomotiva;
o)să efectueze toate operaţiunile cerute prin instrucţiunile specifice de exploatare a sistemelor informatice şi de siguranţa circulaţiei instalate pe locomotive;
p)să verifice existenţa benzii de vitezometru unde este cazul;
q)să verifice funcţionarea ceasului instalaţiei de înregistrare a parametrilor locomotivei şi să-l potrivească după ora oficială;
r)să utilizeze în timpul serviciului echipamentul de lucru şi/sau de protecţie;
s)să respecte şi să aplice întocmai normele de protecţie a muncii şi de apărare împotriva incendiilor, precum şi reglementările în vigoare privind protecţia mediului;
t)să se prezinte şi să raporteze activităţile pe care le desfăşoară, pe scurt, personalului ierarhic superior aflat în control; prezenţa pe locomotivă a personalului cu o funcţie ierarhic superioară, nu scuteşte personalul de locomotivă de răspunderea îndeplinirii obligaţiilor sale;
u)să execute integral şi la timp dispoziţiile privind executarea serviciului primite de la personalul cu o funcţie ierarhic superioară, cu excepţia celor care pun în pericol siguranţa circulaţiei, a călătorilor, a bunurilor încredinţate la transport, precum şi a celor care contravin normelor specifice de protecţie a muncii pentru transporturile feroviare. Pentru îndeplinirea unei dispoziţii, executantul poartă răspunderea împreună cu personalul ierarhic superior care a dat dispoziţia;
v)să respecte legislaţia în vigoare privind informaţiile confidenţiale la care are acces.
(2)Personalul de locomotivă este obligat să comunice unităţii de tracţiune din care face parte, adresa unde locuieşte şi telefonul la care poate fi găsit, precum şi orice schimbare a acestora.
(3)Personalul de locomotivă trebuie să răspundă la orice chemare în legătură cu serviciul, după ce i s-a asigurat odihna necesară, precum şi în cazuri excepţionale cum ar fi: calamităţi, accidente şi evenimente feroviare inclusiv pentru înlăturarea urmărilor acestora.
(4)În cazul când, din motive bine justificate, nu se poate prezenta la serviciu în cadrul programului normal de lucru, personalul de locomotivă trebuie să anunţe şeful de tură din unitatea de tracţiune unde urma să se prezinte, respectiv din unitatea de tracţiune de unde a luat respectiva comandă, cu cel puţin patru ore înainte de ora programată pentru prezentare.
Art. 10
Mecanicul va urmări activitatea mecanicului ajutor şi/sau a maşinistului WIT în tot timpul cât se află în serviciu.
Art. 11
În timpul serviciului, personalul de locomotivă răspunde de:
a)respectarea reglementărilor specifice în vigoare privind remorcarea trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare;
b)semnalizarea locomotivei conform regulamentului de semnalizare CFR;
c)utilizarea corespunzătoare a combustibilului şi lubrifianţilor folosiţi pentru remorcarea trenurilor, respectiv pentru manevră;
d)completarea corespunzătoare a carnetului de bord al locomotivei cu datele cerute de formular ce-i revin.
Art. 12
(1)Personalului de locomotivă îi este interzis:
a)să se prezinte la serviciu obosit, sub influenţa băuturilor alcoolice, a substanţelor stupefiante, a medicamentelor şi/sau substanţelor care pot diminua capacitatea sa de conducere a locomotivei;
b)să transporte şi/sau să consume în timpul serviciului băuturi alcoolice, medicamente/substanţe care pot diminua capacitatea sa de conducere a locomotivei inclusiv substanţe stupefiante;
c)să transporte pe locomotivă corespondenţă, bagaje şi/sau orice alte obiecte străine de activitatea feroviară;
d)să scoată nejustificat din funcţie instalaţiile de siguranţă şi vigilenţă, instalaţiile de control automat al vitezei trenului şi de înregistrare a parametrilor locomotivei. În situaţia defectării acestor instalaţii se va proceda conform Anexei 2 şi a reglementărilor specifice în vigoare;
e)să părăsească locomotiva în timpul serviciului, fără respectarea reglementărilor în vigoare;
f)să intervină în executarea sarcinilor în legătură cu circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare atunci când nu este în serviciu, în afara cazurilor excepţionale în care prin această intervenţie s-ar evita un pericol iminent;
g)să înlocuiască în serviciu alţi salariaţi sau să fie înlocuit în serviciu, fără aprobarea prealabilă a personalului competent;
h)să folosească sau să permită folosirea instalaţiilor de telecomunicaţii destinate efectuării circulaţiei trenurilor şi manevrei vehiculelor feroviare în alt scop decât cel stabilit sau de către alt personal decât cel de serviciu;
i)să doarmă sau să aibă preocupări în afara celor de serviciu;
j)să facă modificări constructive sau descompletări de piese la locomotive fără aprobarea personalului competent; orice intervenţie tehnică la locomotive se va face numai conform reglementărilor tehnice în vigoare, specifice tipului de locomotivă respectiv;
k)să permită accesul pe locomotivă a personalului care nu are acest drept, conform prezentelor instrucţiuni şi reglementărilor specifice în vigoare;
l)să fumeze în alte locuri decât cele amenajate corespunzător, să se apropie cu ţigări aprinse sau flacără deschisă de vagoanele încărcate cu mărfuri din categoria celor explozibile sau inflamabile, inscripţionate corespunzător.
(2)Mecanicului îi este interzis să pună locomotiva în mişcare fără ca agenţii autorizaţi, maşinistul WIT şi/sau personalul în stagiu, după caz, să se găsească la locul lor de muncă.
(3)Mecanicului ajutor/fochistului îi este interzis să pună locomotiva în mişcare.
Art. 13
(1)Nu se consideră părăsirea locomotivei în cazurile când după luarea măsurilor de asigurarea menţinerii pe loc a trenului, respectiv a locomotivei:
e)mecanicul locomotivei de ajutor, care circulă în sistem simplificat, se deplasează de la locomotivă la automotorul DESIRO pentru manipularea cuplei de rezervă.
f)mecanicul aflat în deservirea trenului de marfă fără al doilea agent se deplasează pentru menţinerea pe loc a trenului sau a grupurilor de vagoane, dar numai după:
- efectuarea unei frânări rapide cu frâna automată a trenului;
- asigurarea locomotivei cu ambele frâne de mână, după caz;
- aducerea robinetului mecanicului în poziţie neutră şi blocarea acestuia;
- oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei, coborârea pantografului, cu excepţia cazurilor în care în remorcarea trenului de marfă sunt utilizate locomotive ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei şi coborârea pantografului, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul.
În acest caz se vor lua măsuri de încuiere a locomotivei de către mecanic.
a)mecanicul verifică legarea locomotivei la tren;
b)personalul de locomotivă execută verificări tehnice ale locomotivei şi efectuează intervenţii tehnice în interiorul şi/sau exteriorul locomotivei;
c)personalul de locomotivă intervine pentru remedierea unor probleme apărute la vagoanele din corpul trenului care nu au putut fi remediate de ceilalţi agenţi autorizaţi ai trenului, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
d)personalul de locomotivă se deplasează la biroul/postul de mişcare pentru a efectua înscrieri în conformitate cu reglementările specifice în vigoare, respectiv pentru a cerc sau a da telefonic relaţii în legătură cu circulaţia trenului.
e)mecanicul locomotivei de ajutor, care circulă în sistem simplificat, se deplasează de la locomotivă la automotorul DESIRO pentru manipularea cuplei de rezervă.
f)mecanicul aflat în deservirea trenului de marfă fără al doilea agent se deplasează pentru menţinerea pe loc a trenului sau a grupurilor de vagoane, dar numai după:
- efectuarea unei frânări rapide cu frâna automată a trenului;
- asigurarea locomotivei cu ambele frâne de mână, după caz;
- aducerea robinetului mecanicului în poziţie neutră şi blocarea acestuia;
- oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei, coborârea pantografului, cu excepţia cazurilor în care în remorcarea trenului de marfă sunt utilizate locomotive ale căror documentaţii tehnice furnizate de constructor prevăd alte operaţiuni de siguranţă în vederea asigurării contra pornirii din loc, fără oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei şi coborârea pantografului, cu condiţia respectării tuturor măsurilor reglementate de constructor pentru respectivul tip de vehicul.
În acest caz se vor lua măsuri de încuiere a locomotivei de către mecanic.(2)In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d), în cabina de conducere a locomotivei va rămâne în mod obligatoriu un agent autorizat, conform reglementărilor specifice în vigoare.