Capitolul v - Utilizarea personalului de locomotivă. Prezentarea la serviciu. - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
CAPITOLUL V:Utilizarea personalului de locomotivă. Prezentarea la serviciu.
Art. 21
(1)Personalul de locomotivă poate efectua următoarele tipuri de prestaţii:
a)serviciul pe locomotivă în remorcarea trenurilor sau la manevră;
b)serviciul de rezervă cu sau fără locomotivă;
c)alte prestaţii conform reglementărilor în vigoare.
(2)Repartizarea personalului de locomotivă pentru serviciu se face conform reglementărilor proprii ale OTF/OMF de care aparţine personalul respectiv.
(3)Utilizarea personalului de locomotivă se va efectua în conformitate cu legislaţia şi reglementările specifice în vigoare.
Art. 22
(1)Prin prezentarea la serviciu a personalului de locomotivă se înţelege sosirea personalului de locomotivă la locul stabilit pentru luarea în primire a serviciului conform programului de lucru.
(2)Personalul de locomotivă se consideră în serviciu începând cu ora la care a fost comandat să se prezinte la şeful de tură sau la operatorul din staţii după caz, această oră va fi înscrisă în mod obligatoriu în foaia de parcurs.
(3)Obligaţiile şefului de tură privind utilizarea personalului de locomotivă şi a locomotivelor sunt prevăzute în Anexa 3.
Art. 23
(1)Operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii de manevră feroviară au obligaţia să asigure verificarea la intrarea în serviciu a personalului de locomotivă propriu.
(2)În cazul când locomotiva se ia în primire în unităţi de tracţiune sau staţii în care OTF/OMF, nu au structuri organizatorice proprii, verificarea personalului de locomotivă la intrarea în serviciu se face:
a)prin structuri organizatorice aparţinând OTF/OMF care administrează respectiva unitate de tracţiune;
b)prin structuri organizatorice aparţinând unui alt OTF/OMF;
c)prin structuri organizatorice aparţinând administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare.
(3)În cazurile prevăzute la alin. (2) se încheie convenţii bilaterale pentru asigurarea verificării stării personalului la intrarea în serviciu, în care se stabilesc prevederi de amănunt referitoare la consemnarea datelor privind verificarea personalului, precum şi modul în care se procedează dacă se constată că personalul verificat este inapt pentru serviciu.
Art. 24
(1)Prezentarea la serviciu a personalului de locomotivă, se face la şeful de tură din unitatea de tracţiune de unde se ia în primire locomotiva.
(2)Când locomotiva se ia în primire într-o staţie unde este organizată o structură de urmărire şi coordonare a utilizării locomotivelor şi a personalului de locomotivă, denumită în continuare regulator, prezentarea personalului de locomotivă se face la salariatul care are şi sarcini de verificare a personalului de locomotivă denumit în continuare operator.
(3)Când locomotiva se ia în primire într-o staţie aflată la distanţă mare de unitatea de tracţiune şi unde nu este organizat un regulator, prezentarea personalului se face la IDM.
(4)Pentru situaţiile prevăzute la alin (1), (2) şi (3), modul de prezentare şi de verificare a personalului de locomotivă înainte de îndrumare se va stabili prin reglementări speciale întocmite de OTF/OMF şi administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare, după caz.
Art. 25
(1)La prezentarea personalului de locomotivă la unitatea de tracţiune, respectiv la regulator, şeful de tură, respectiv operatorul, verifică dacă:
a)starea generală a personalului de locomotivă îi permite acestuia efectuarea în bune condiţii a serviciului pentru care s-a prezentat;
b)personalul de locomotivă a consumat băuturi alcoolice; verificarea se va face conform reglementărilor în vigoare;
c)personalul de locomotivă se află în posesia autorizaţiilor prevăzute în prezentele instrucţiuni reglementările în vigoare şi cunoaşte secţia de circulaţie, staţia respectiv locul de lucru la manevră unde urmează a efectua serviciul respectiv;
d)personalul are asupra sa regulamentele, instrucţiunile şi ghidurile/îndrumătoarele de depanare prevăzute în prezentele instrucţiuni;
e)personalul a luat la cunoştinţă şi şi-a însuşit ordinele din condica de ordine;
f)personalul de locomotivă are asupra sa echipamentul de lucru şi protecţie, precum şi, după caz, ochelarii de vedere recomandaţi de comisia medicală.
(2)Personalul de locomotivă va confirma sub semnătură, la rubrica respectivă din foaia de parcurs, în faţa personalului care face verificarea, că este odihnit şi în stare normală.
(3)După efectuarea instructajului de protecţie a muncii, conform reglementărilor în vigoare, şeful de tură respectiv operatorul, va nota în foaia de parcurs ora prezentării personalului de locomotivă, precum şi una din menţiunile "apt" sau "inapt" serviciu, după care va semna şi aplica ştampila.
(4)Personalul constatat în stare de oboseală, bolnav, sub influenţa băuturilor alcoolice nu va fi admis în serviciu, iar personalul care face verificarea va lua imediat măsurile ce se impun.
Art. 26
(1)Personalul de locomotivă care se deplasează regie la staţia de schimb unde verificarea la intrarea în serviciu se efectuează de către IDM, la sosirea în staţie se va prezenta la IDM de serviciu pentru verificarea stării generale, după care se va efectua schimbul.
(2)Personalul de locomotivă este obligat să confirme în foaia de parcurs, sub semnătură, în prezenţa IDM, că este odihnit şi în stare normală, iar IDM notează în foaia de parcurs ora şi una din menţiunile "apt " sau "inapt" serviciu, după caz, apoi semnează şi aplică ştampila staţiei.
(3)În cazul în care IDM constată că personalul de locomotivă este inapt pentru serviciu, acesta comunică imediat situaţia operatorului de circulaţie, care va aviza OTF/OMF care are în subordine respectivul personal, în vederea luării măsurilor necesare.
Art. 27
(1)Prezentarea personalului de locomotivă pentru luarea în primire a locomotivei în unităţile de tracţiune se va face înainte de ora ieşirii cu locomotiva la postul de control, cu un interval de timp stabilit prin reglementări proprii de către OTF/OMF căruia îi aparţine respectiva unitate de tracţiune. Stabilirea acestui interval de timp se va face ţinând cont de: '
a)configuraţia unităţii de tracţiune;
b)tipul locomotivei;
c)modul de organizare şi efectuare a procesului tehnologic de alimentare cu combustibili şi lubrifianţi, revizie şi echipare a locomotivelor;
d)felul serviciului pentru care este comandat personalul de locomotivă.
(2)Când personalul de locomotivă se deplasează pentru luarea în primire a locomotivei într-o staţie, după prezentarea la şeful de tură din unitatea de tracţiune deplasarea se va face pe traseul, cu mijloacele şi în intervalul de timp stabilit prin reglementări proprii de către OTF/OMF căruia îi aparţine respectivul personal, astfel încât personalul de locomotivă să sosească în staţia unde ia în primire locomotiva, cu cel puţin 15 minute înainte de ora plecării din staţie a trenului ce urmează a fi remorcat.
(3)Când locomotiva se ia în primire în tranzit în staţie, prezentarea personalului de locomotivă la IDM din staţia respectivă se face cu cel puţin 15 minute înainte de ora sosirii itinerarice, respectiv de ora sosirii reale în staţie a trenului ce urmează a fi remorcat.
(4)Şeful de tură, odată cu transmiterea spre luare la cunoştinţă a comenzii respective comunică personalului de locomotivă ora de prezentare.
(5)Personalul care predă locomotiva în tranzit într-o staţie se consideră în serviciu până la plecarea din staţie a trenului pe care 1-a remorcat, sau cel mult 15 minute dacă durata staţionării trenului respectiv este mai mare.
Art. 28
(1)La schimbul în tranzit într-o staţie, personalul de locomotivă care iese din serviciu este obligat să comunice personalului care intră în serviciu toate observaţiile necesare în legătură cu starea tehnică şi funcţionarea în exploatare a locomotivei.
(2)Se interzice predarea locomotivei personalului de locomotivă care nu este în stare normală.