Art. 15. - Ramele electrice şi automotoarele care nu au echipamente de comandă a mai multor vehicule feroviare motoare de la un singur post de conducere - comandă multiplă - vor fi conduse şi deservite conform reglementărilor specifice de exploatare a acestora, astfel: - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201

M.Of. 23 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 15
(1)Locomotivele care remorcă trenuri sau circulă izolate în linie curentă vor fi conduse de un mecanic şi deservite de un mecanic ajutor.
(2)Ramele electrice şi automotoarele care nu au echipamente de comandă a mai multor vehicule feroviare motoare de la un singur post de conducere - comandă multiplă - vor fi conduse şi deservite conform reglementărilor specifice de exploatare a acestora, astfel:
a)de către un mecanic şi un mecanic ajutor în cabina ramei electrice sau automotorului din faţă, precum şi un mecanic în cabina ramei electrice sau automotorului de la postul secundar. În cazul schimbării sensului de mers mecanicul ajutor va ocupa loc în cabina de conducere a ramei electrice sau automotorului de unde se conduce trenul;
b)de către un mecanic de locomotivă în sistem simplificat; şeful de tren trebuie să fie autorizat pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute în reglementările specifice în vigoare în situaţia în care mecanicul îşi pierde capacitatea de conducere.
(3)Ramele electrice şi automotoarele prevăzute din construcţie cu cuplă pentru comandă multiplă, vor fi conduse de un mecanic şi un mecanic ajutor în cabina ramei electrice respectiv a automotorului sau de un mecanic în cazul conducerii în sistem simplificat.
(4)Locomotivele electrice şi diesel, ramele electrice şi automotoarele care remorcă trenuri sau circulă izolate în linie curentă pot fi conduse şi deservite numai de către mecanic în condiţiile prevăzute de reglementările specifice în vigoare.
(5)Prin locomotivă izolată în contextul prezentelor instrucţiuni se înţelege locomotiva care circulă fără a remorca alte vehicule feroviare. Locomotiva diesel care remorcă - un vagon WIT apt pentru încălzirea trenului este considerată tot locomotivă izolată.