Actul din 1979 CONSTITUTIV al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala

B.Of. 84

În vigoare
Versiune de la: 17 Octombrie 1980
Actul din 1979 CONSTITUTIV al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala
Dată act: 8-apr-1979
Emitent: Foruri Internationale
PREAMBUL
Statele parti la prezentul act constitutiv, actionind in conformitate cu Carta Natiunilor Unite,
avind in vedere obiectivele generale ale rezolutiilor adoptate la cea de-a sasea sesiune extraordinara a Adunarii generale O.N.U. referitoare la instaurarea unei noi ordini economice internationale, ale Declaratiei si Planului de actiune de la Lima privind dezvoltarea si cooperarea industriala, adoptate de catre a doua Conferinta generala a Organizatiei Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala, si ale Rezolutiei celei de-a saptea sesiuni extraordinare a Adunarii generale a Natiunilor Unite referitoare la dezvoltarea si cooperarea economica internationala,
declarind ca:
este necesar sa se instaureze o ordine economica si sociala justa si echitabila, care ar trebui realizata prin eliminarea inegalitatilor economice, stabilirea de relatii economice internationale rationale si echitabile, efectuarea de schimbari sociale si economice dinamice si prin incurajarea modificarilor structurale necesare in dezvoltarea economiei mondiale,
industrializarea este un instrument dinamic de crestere, esential dezvoltarii economice si sociale accelerate, in special a tarilor in curs de dezvoltare, imbunatatirii nivelului si calitatii vietii popoarelor tuturor tarilor, ca si instaurarii unei noi ordini economice si sociale echitabile,
toate tarile au dreptul suveran de a se industrializa si orice proces de industrializare trebuie sa fie conform cu obiectivele generale ale unei dezvoltari socio-economice autosustinute si integrate si ar trebui sa includa schimbarile necesare pentru asigurarea unei participari juste si efective a tuturor popoarelor la industrializarea tarilor lor,
intrucit cooperarea internationala in vederea dezvoltarii constituie obiectivul si sarcina comuna a tuturor tarilor, este esential sa se promoveze industrializarea prin toate masurile concertate posibile, inclusiv prin dezvoltarea, transferul si adaptarea de tehnologii la nivel global, regional si national, ca si la nivelul diferitelor sectoare,
toate tarile, indiferent de sistemul lor economic si social, sint hotarite sa promoveze bunastarea comuna a popoarelor lor prin masuri individuale si colective vizind: dezvoltarea cooperarii economice internationale pe baza egalitatii suverane; intarirea independentei economice a tarilor in curs de dezvoltare; asigurarea unei ponderi echitabile a acestor tari in productia industriala mondiala; contributia la pacea si securitatea internationala si la prosperitatea tuturor natiunilor, conform scopurilor si principiilor Cartei Natiunilor Unite,
avind in vedere aceste linii orientative,
dorind sa stabileasca, in conditiile cap. IX al Cartei Natiunilor Unite, o institutie specializata avind denumirea de Organizatia Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala (O.N.U.D.I.) (denumita in cele ce urmeaza organizatia), care va trebui sa joace rolul central si sa fie raspunzatoare de examinarea si de promovarea coordonarii tuturor activitatilor in domeniul dezvoltarii industriale desfasurate de organismele Natiunilor Unite, in conformitate cu atributiile pe care Carta Natiunilor Unite le confera Consiliului Economic si Social si cu acordurile aplicabile in materie de relatii,
convin asupra prezentului act constitutiv.
CAPITOLUL I:Obiective si functii
Art. 1: Obiective
Organizatia are ca obiectiv principal promovarea si accelerarea dezvoltarii industriale in tarile in curs de dezvoltare, pentru a contribui la instaurarea unei noi ordini economice internationale. Ea promoveaza, de asemenea, dezvoltarea si cooperarea industriala la nivel global, regional si national, ca si la nivel sectorial.
Art. 2: Functii
Pentru a realiza obiectivele sale mai sus mentionate, organizatia ia, in general, toate masurile necesare si cuvenite, si in special:
a)incurajeaza si furnizeaza, dupa necesitati, asistenta tarilor in curs de dezvoltare, pentru promovarea si accelerarea industrializarii lor, si in special pentru dezvoltarea, extinderea si modernizarea industriilor lor;
b)in conformitate cu Carta Natiunilor Unite, initiaza, coordoneaza si urmareste activitatile organismelor Natiunilor Unite, pentru a se permite organizatiei sa joace un rol central de coordonare in domeniul dezvoltarii industriale;
c)creeaza concepte si abordari noi si dezvolta conceptele si abordarile existente, cu privire la dezvoltarea industriala la nivel global, regional si national, ca si la nivelul diferitelor sectoare, si elaboreaza studii si rapoarte in vederea formularii de noi linii de actiune in vederea unei dezvoltari industriale armonioase si echilibrate, tinind in mod corespunzator seama de metodele folosite in tari cu sisteme sociale si economice diferite pentru a rezolva problemele industrializarii;
d)promoveaza si incurajeaza elaborarea si utilizarea de tehnici de planificare si contribuie la formularea de programe de dezvoltare si de programe stiintifice si tehnologice, ca si de planuri de industrializare in sectoarele public, cooperatist si privat;
e)incurajeaza si sprijina dezvoltarea unei abordari integrate si interdisciplinare pentru industrializarea accelerata a tarilor in curs de dezvoltare;
f)constituie un forum si un instrument in serviciul tarilor in curs de dezvoltare si al tarilor industrializate, pentru contacte, consultari si, la cererea tarilor interesate, pentru negocieri intre ele vizind industrializarea tarilor in curs de dezvoltare;
g)sprijina tarile in curs de dezvoltare in crearea si functionarea industriilor, inclusiv industriile legate de agricultura si industriile de baza, pentru a realiza o utilizare deplina a resurselor naturale si umane disponibile pe plan local, a asigura productia de bunuri destinate pietelor interne si exportului si pentru a contribui la independenta economica a acestor tari;
h)serveste drept centru de schimburi de informatii industriale si, in consecinta, colecteaza si controleaza in mod selectiv, analizeaza si elaboreaza, in scopul difuzarii, informatii privind toate aspectele dezvoltarii industriale la nivel global, regional si national, ca si la nivel sectorial, inclusiv schimburi de experienta si realizari tehnologice ale tarilor dezvoltate industrial si ale tarilor in curs de dezvoltare cu sisteme sociale si economice diferite;
i)acorda o atentie deosebita adoptarii de masuri speciale vizind sprijinirea tarilor in curs de dezvoltare cel mai putin dezvoltate, fara litoral sau insulare, ca si a tarilor in curs de dezvoltare cel mai grav afectate de crize economice sau de catastrofe naturale, fara a pierde din vedere interesele celorlalte tari in curs de dezvoltare;
j)promoveaza, incurajeaza si sprijina dezvoltarea, selectarea, adaptarea, transferul si folosirea de tehnologii industriale, tinind seama de conditiile socio-economice si de necesitatile particulare ale fiecarei industrii, acordind o atentie speciala transferului de tehnologii din tarile industrializate in tarile in curs de dezvoltare, ca si intre tarile in curs de dezvoltare insesi;
k)organizeaza si sustine programe de formare industriala vizind sprijinirea tarilor in curs de dezvoltare in formarea personalului tehnic si a altui personal corespunzator necesar, la diferite niveluri, pentru dezvoltarea lor industriala accelerata;
l)sfatuieste si sprijina, in strinsa cooperare cu organismele competente ale Natiunilor Unite, cu institutiile specializate si cu Agentia Internationala pentru Energia Atomica, tarile in curs de dezvoltare in exploatarea, conservarea si transformarea, pe plan local, a resurselor lor naturale in vederea intensificarii industrializarii acestor tari;
m)furnizeaza instalatii pilot si de demonstratie in vederea accelerarii industrializarii in sectoare specifice;
n)elaboreaza masuri speciale destinate promovarii cooperarii in domeniul industrial intre tarile in curs de dezvoltare, ca si intre aceste tari si tarile dezvoltate;
o)sprijina, in cooperare cu alte organisme corespunzatoare, planificarea regionala a dezvoltarii industriale a tarilor in curs de dezvoltare in cadrul gruparilor regionale si subregionale ale acestor tari;
p)incurajeaza si promoveaza crearea si intarirea de asociatii industriale, comerciale si profesionale si de organizatii similare care sa faciliteze deplina utilizare a resurselor interne ale tarilor in curs de dezvoltare, in vederea dezvoltarii industriilor lor nationale;
q)sprijina crearea si functionarea unei infrastructuri institutionale vizind furnizarea catre industrie de servicii de reglementare, conciliere si dezvoltare;
r)sprijina guvernele tarilor in curs de dezvoltare, la cererea acestora, in obtinerea de capitaluri externe pentru finantarea de proiecte industriale in conditii juste, echitabile si reciproc acceptabile.
CAPITOLUL II:Participare
Art. 3: Membri
Calitatea de membru al organizatiei este accesibila tuturor statelor care adera la obiectivele si principiile acesteia:
a)statele membre ale Organizatiei Natiunilor Unite sau membre ale unei institutii specializate sau ale Agentiei Internationale pentru Energia Atomica pot fi admise ca membri ai organizatiei, devenind parti la prezentul act constitutiv conform art. 24 si paragrafului 2 al art. 25;
b)alte state decit cele vizate la alin. a) pot fi admise ca membri ai organizatiei, devenind parti la prezentul act constitutiv conform paragrafului 3 al art. 24 si alin. c) din paragraful 2 al art. 25, dupa ce admiterea lor a fost aprobata de catre conferinta, cu o maioritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti, la recomandarea consiliului.
Art. 4: Observatori
1.Exceptind cazul cind conferinta decide altfel, statutul de observator pe linga organizatie este recunoscut la cerere, acelora care au acest statut la Adunarea generala a Natiunilor Unite.
2.Fara sa prejudicieze dispozitiile paragrafului. 1, conferinta este imputernicita sa invite alti observatori sa participe la lucrarile organizatiei.
3.Observatorii sint autorizati sa participe la lucrarile organizatiei in conformitate cu regulile de procedura pertinente si cu dispozitiile prezentului act constitutiv.
Art. 5: Suspendarea
1.Orice membru al organizatiei, care este suspendat din exercitiul drepturilor si privilegiilor sale de membru al Organizatiei Natiunilor Unite, este automat suspendat din exercitiul drepturilor si privilegiilor de membru al organizatiei.
2.Orice membru care este in intirziere cu plata contributiei sale la organizatie nu poate participa la vot in organizatie daca suma restantelor este egala sau superioara contributiilor obligatorii datorate de catre el pentru cele doua exercitii financiare precedente.
Orice organ poate totusi sa autorize acest membru sa voteze in cadrul sau daca se constata ca neplata se datoreaza unor circumstante independente de vointa respectivului membru.
Art. 6: Retragerea
1.Un membru poate sa se retraga din organizatie prin depunerea la depozitar a unui instrument de denuntare a prezentului act constitutiv.
2.Aceasta retragere devine efectiva in ultima zi a exercitiului financiar ce urmeaza exercitiului in cursul caruia instrumentul mentionat a fost depus.
3.Contributiile care trebuie varsate de membrul care se retrage pentru exercitiul financiar care urmeaza exercitiului in cursul caruia retragerea a fost notificata sint aceleasi ca si contributiile platite pentru exercitiul financiar in cursul caruia aceasta notificare a fost facuta. Membrul care se retrage isi achita, de asemenea, toate contributiile voluntare neconditionate pe care le-a anuntat inaintea notificarii retragerii.
Art. 7: Organe principale si organe subsidiare
1.Organele principale ale organizatiei sint:
a)Conferinta generala (denumita conferinta);
b)Consiliul dezvoltarii industriale (denumit consiliul);
c)Secretariatul.
2.Se creeaza, de asemenea, un Comitet pentru program si buget pentru a sprijini consiliul in pregatirea si examinarea programului de lucru, a bugetului ordinar si a bugetului operational ale organizatiei si a altor probleme financiare ale organizatiei.
3.Alte organe subsidiare, inclusiv comitete tehnice, pot fi create de conferinta sau de consiliu, tinindu-se seama in mod corespunzator de principiul unei reprezentari geografice echitabile.
Art. 8: Conferinta generala
I.Conferinta se compune din reprezentantii tuturor membrilor.
2._
a)Conferinta tine o sesiune ordinara o data la 2 ani, exceptind cazul cind aceasta decide altfel. Ea este convocata in sesiune extraordinara de catre directorul general, la cererea consiliului sau a majoritatii tuturor membrilor.
b)Conferinta tine sesiunea ordinara la sediul organizatiei, exceptind cazul in care decide altfel. Consiliul determina locul unde trebuie sa se tina sesiunile extraordinare.
3.In afara functiilor specificate in prezentul act constitutiv, conferinta:
a)determina principiile directoare si orientarile generale ale organizatiei;
b)examineaza rapoartele consiliului, directorului general si ale organelor subsidiare ale conferintei;
c)aproba programul de lucru, bugetul ordinar si bugetul operational ale organizatiei conform prevederilor art. 14, fixeaza baremul contributiilor conform prevederilor art. 15, aproba regulamentul financiar al organizatiei si controleaza utilizarea efectiva a resurselor financiare ale organizatiei;
d)este autorizata sa adopte, cu majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti, conventii sau acorduri privind orice problema care tine de competenta organizatiei si sa faca recomandari membrilor asupra acestor conventii sau acorduri;
e)face recomandari membrilor si organizatiilor internationale asupra problemelor care tin de competenta organizatiei;
f)ia orice alta masura corespunzatoare pentru a permite organizatiei sa-si promoveze obiectivele si sa-si indeplineasca functiile sale.
4.Conferinta poate delega consiliului acelea dintre puterile si functiile sale pe care le considera oportun a le delega, cu exceptia celor prevazute: la alin. b) al art. 3; la art. 4; la alin. a), b), c) si d) din paragraful 3.al art. 8; la paragraful 1 al art. 9; la paragraful 1 al art. 10; la paragraful 2 al art. 11; la paragrafele 4 si 6 ale art. 14; la art. 15; la art. 18; la alin. b) din paragraful 2 si la alin. b) din paragraful 3 ale art. 23, si la anexa nr. I.
5.Conferinta adopta regulamentul sau interior.
6.Fiecare membru dispune de un vot in conferinta. Deciziile sint luate cu majoritatea membrilor prezenti si votanti, exceptind dispozitiile contrare din prezentul act constitutiv sau din regulamentul interior al conferintei.
Art. 9: Consiliul dezvoltarii industriale
1.Consiliul se compune din cincizeci si trei membri ai organizatiei, alesi de conferinta, care tine seama in mod corespunzator de principiul unei reprezentari geografice echitabile. Pentru alegerea membrilor consiliului, conferinta adopta urmatoarea repartitie a locurilor: treizeci si trei membri ai consiliului sint alesi dintre statele enumerate in partile A si C ale anexei nr. I la prezentul act constitutiv, cincisprezece dintre statele enumerate in partea B si cinci dintre statele enumerate in partea D.
2.Membrii consiliului sint in functie incepind de la inchiderea sesiunii ordinare a conferintei la care au fost alesi, pina la inchiderea sesiunii ordinare a conferintei, care se va tine peste 4 ani, intelegindu-se totusi ca membrii alesi la prima sesiune sint in functie incepind de la alegerea lor, iar jumatate dintre acestia nu sint in functie decit pina la incheierea sesiunii ordinare, care se tine peste 2 ani. Membrii consiliului sint reeligibili.
3._
a)Consiliul tine cel putin o sesiune ordinara pe an, la o data pe care el o determina. El este convocat in sesiune extraordinara de directorul general, la cererea majoritatii membrilor consiliului.
b)Sesiunile se tin la sediul organizatiei, exceptind cazul cind consiliul decide altfel.
4.In afara functiilor specificate in prezentul act constitutiv si a celor care-i sint delegate de conferinta, consiliul:
a)actionind sub autoritatea conferintei, urmareste realizarea programului de lucru aprobat, a bugetului ordinar si a bugetului operational corespondent ca si a celorlalte decizii ale conferintei;
b)recomanda conferintei un barem al contributiilor pentru cheltuielile in cadrul bugetului ordinar;
c)prezinta raport conferintei la fiecare sesiune ordinara asupra activitatilor consiliului;
d)cere membrilor sa furnizeze informatii asupra activitatilor care intereseaza lucrarile organizatiei;
e)in conformitate cu deciziile conferintei si tinind seama de evenimentele care se pot produce intre sesiunile consiliului sau ale conferintei, autoriza directorul general sa ia masurile pe care consiliul le considera necesare pentru a raspunde situatiilor neprevazute, tinind in mod corespunzator seama de functiile si de resursele financiare ale organizatiei;
f)daca postul de director general devine vacant intre sesiunile conferintei, desemneaza un director general ad-interim pentru a indeplini aceasta functie pina la sesiunea ordinara sau extraordinara urmatoare a conferintei;
g)stabileste ordinea de zi provizorie a conferintei;
h)se achita de alte functii care pot fi necesare pentru realizarea obiectivelor organizatiei, sub rezerva limitelor stipulate in prezentul act constitutiv.
5.Consiliul adopta regulamentul sau interior.
6.Fiecare membru dispune de un vot in consiliu. Deciziile sint luate cu majoritatea membrilor prezenti si votanti, exceptind cazul unor dispozitii contrare din prezentul act constitutiv sau din regulamentul interior al consiliului.
7.Consiliul invita orice membru nereprezentat in sinul sau sa participe fara drept de vot la deliberarile sale asupra oricarei chestiuni care intereseaza in mod special pe respectivul membru.
Art. 10: Comitetul pentru program si buget
1.Comitetul pentru program si buget se compune din 27 membri ai organizatiei, alesi de catre conferinta, tinind seama in mod corespunzator de principiul unei reprezentari geografice echitabile. In alegerea membrilor comitetului, conferinta va respecta urmatoarea repartitie a locurilor: cincisprezece membri ai comitetului sint alesi dintre statele enumerate in partile A si C ale anexei nr. I la prezentul act constitutiv, noua dintre statele enumerate in partea B si trei dintre statele enumerate in partea D. In desemnarea reprezentantilor lor in comitet statele vor tine seama de pregatirea si experienta personala a acestora.
2.Membrii comitetului sint in functie incepind de la incheierea sesiunii ordinare a conferintei la care au fost alesi pina la incheierea sesiunii ordinare a conferintei ce urmeaza peste 2 ani. Membrii comitetului sint reeligibili.
3._
a)Comitetul tine cel putin o sesiune pe an. Poate fi convocat in sesiuni suplimentare de directorul general, la cererea consiliului sau a comitetului insusi.
b)Sesiunile se tin la sediul organizatiei, exceptind cazul cind consiliul decide altfel.
4.Comitetul:
a)indeplineste functiile care-i sint incredintate conform art. 14;
b)pregateste, pentru a fi supus consiliului, proiectul baremului contributiilor pentru cheltuielile in cadrul bugetului ordinar;
c)indeplineste celelalte functii pe care i le poate incredinta conferinta sau consiliul in domeniul financiar;
d)prezinta consiliului, la fiecare dintre sesiunile ordinare ale acestuia, raportul asupra tuturor activitatilor sale si supune consiliului, din proprie initiativa, avize sau propuneri privind problemele financiare.
5.Comitetul adopta regulamentul sau interior.
6.Fiecare membru al comitetului dispune de un vot. Deciziile comitetului sint luate cu majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti.
Art. 11: Secretariatul
1.Secretariatul cuprinde un director general, precum si directorii generali adjuncti si alt personal de care organizatia poate avea nevoie.
2.Directorul general este numit de conferinta, la recomandarea consiliului, pentru o perioada de 4 ani. El poate fi numit pentru o a doua perioada de 4 ani, dupa care nu mai este reeligibil.
3.Directorul general este cel mai inalt functionar al organizatiei. Sub rezerva directivelor generale sau speciale ale conferintei sau consiliului, directorul general are responsabilitatea generala si puterea de a conduce activitatile organizatiei. Sub autoritatea si sub controlul consiliului, directorul general este responsabil cu angajarea, organizarea si conducerea personalului.
4.In indeplinirea sarcinilor lor, directorul general si personalul nu pot solicita nici accepta instructiuni de la nici un guvern sau autoritate exterioara organizatiei. Ei trebuie sa se abtina de la orice act incompatibil cu situatia lor de functionari internationali si nu sint raspunzatori decit in fata organizatiei. Fiecare membru se angajeaza sa respecte caracterul exclusiv international al functiilor directorului general si personalului si sa nu caute sa si influenteze in executarea sarcinilor lor.
5.Personalul este numit de directorul general, conform regulilor pe care le fixeaza conferinta, la recomandarea consiliului. Numirile in functiile de director general adjunct sint supuse aprobarii consiliului. Condiliile de angajare a personalului sint conforme, pe cit posibil, celor ale sistemului comun al Natiunilor Unite. Considerentul dominant in recrutarea si fixarea conditiilor de angajare a personalului trebuie sa fie necesitatea de a asigura cele mai inalte nivele de eficienta, competenta si integritate. Va fi luata in mod corespunzator in consideratie importanta unei recrutari efectuate pe o baza geografica larga si echitabila.
6.Directorul general actioneaza in aceasta calitate la toate reuniunile conferintei, consiliului si Comitetului pentru program si buget si indeplineste orice alte functii cu care este insarcinat de aceste organe. El elaboreaza un raport anual privind activitatile organizatiei. In plus, prezinta conferintei sau consiliului, dupa caz, orice alte rapoarte care pot fi solicitate.
CAPITOLUL IV:Programul de lucru si problemele financiare
Art. 12: Cheltuielile delegatiilor
Fiecare membru si observator suporta cheltuielile propriei sale delegatii la conferinta, la consiliu sau la orice alt organ la care participa.
Art. 13: Compozitia bugetelor
1.Organizatia isi desfasoara activitatile conform programului de lucru si bugetelor sale aprobate.
2.Cheltuielile organizatiei sint repartizate pe categoriile urmatoare:
a)cheltuieli finantate din contributii obligatorii (denumite bugetul ordinar); si
b)cheltuieli finantate din contributii voluntare la organizatie sau din orice alte resurse care pot fi prevazute in regulamentul financiar (denumite bugetul operational).
3.Bugetul ordinar prevede cheltuieli pentru administratie, cercetare si alte cheltuieli ordinare ale organizatiei si cheltuieli pentru alte activitati conform celor prevazute in anexa nr. II.
4.Bugetul operational prevede cheltuieli de asistenta tehnica si alte activitati conexe.
Art. 14: Programul si bugetele
1.Directorul general stabileste si supune consiliului, prin intermediul Comitetului pentru program si buget la data specificata in regulamentul financiar, un proiect de program de lucru pentru exercitiul financiar urmator, ca si estimarile bugetare corespondente pentru activitatile finantate din bugetul ordinar. Directorul general supune totodata propuneri si estimari financiare pentru activitatile finantate din contributii voluntare la organizatie.
2.Comitetul pentru program si buget examineaza propunerile directorului general si prezinta consiliului recomandarile sale privind programul de lucru propus si estimarile corespondente referitoare la bugetul ordinar si bugetul operational. Recomandarile comitetului sint adoptate cu majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti.
3.Consiliul examineaza propunerile directorului general concomitent cu recomandarile Comitetului pentru program si buget si adopta programul de lucru, bugetul ordinar si bugetul operational, cu modificarile pe care le considera necesare, pentru a le supune conferintei, pentru examinare si aprobare. Adoptarea necesita o majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti.
4._
a)Conferinta examineaza si aproba, cu majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti, programul de lucru, ca si bugetul ordinar si bugetul operational corespondente care ii sint supuse de consiliu.
b)Conferinta poate aduce modificari la programul de lucru, ca si la bugetul ordinar si la bugetul operational corespondente, conform paragrafului 6.
5.Daca este necesar, estimarile aditionale sau revizuite relative la bugetul ordinar sau la bugetul operational sint stabilite si aprobate conform paragrafelor 1-4 de mai sus si dispozitiilor regulamentului financiar.
6.Nici o rezolutie sau decizie si nici un amendament avind incidente financiare, care nu a fost deja examinat conform paragrafelor 2 si 3, nu poate fi aprobat de conferinta daca nu este insotit de o estimare a incidentelor financiare, pregatita de directorul general. Nici o rezolutie sau decizie si nici un amendament pentru care directorul general anticipeaza ca va implica cheltuieli nu poate fi aprobat de conferinta atit timp cit Comitetul pentru program si buget apoi consiliul, intrunite in acelasi timp cu conferinta, nu vor fi avut posibilitatea sa actioneze conform paragrafelor 2 si 3. Consiliul supune deciziile sale conferintei. Aceste rezolutii, decizii si amendamente sint aprobate de conferinta cu majoritate de doua treimi din toti membrii.
Art. 15: Contributii obligatorii
1.Cheltuielile in contul bugetului ordinar sint suportate de membri dupa repartitia fixata conform baremului contributiilor decis de conferinta cu majoritatea de doua treimi din membrii prezenti si votanti, la recomandarea consiliului, adoptata cu majoritatea de doua treimi din membrii prezenti si votanti, pe baza unui proiect stabilit de Comitetul pentru program si buget.
2.Baremul contributiilor se inspira pe cit posibil din baremul cel mai recent folosit de Organizatia Natiunilor Unite. Contributia nici unui membru nu poate depasi 25% din bugetul ordinar al organizatiei.
Art. 16: Contributii voluntare la organizatie
Sub rezerva regulamentului financiar al organizatiei, directorul general poate, in numele organizatiei, sa accepte contributii voluntare la organizatie - inclusiv donatii, mosteniri si subventii - din partea guvernelor, organizatiilor interguvernamentale sau neguvernamentale sau a altor surse neguvernamentale, sub rezerva ca conditiile puse la aceste contributii voluntare sa fie compatibile cu obiectivele si politica organizatiei.
Art. 17: Fondul de dezvoltare industriala
Pentru a-si spori resursele si intari capacitatea de a raspunde cu rapiditate si suplete necesitatilor tarilor in curs de dezvoltare, organizatia dispune de un fond de dezvoltare industriala, finantat din contributiile voluntare la organizatie prevazute la art. 16 si din alte resurse care pot fi prevazute in regulamentul financiar al organizatiei. Directorul general administreaza fondul de dezvoltare industriala conform directivelor generale care reglementeaza functionarea fondului, stabilite de conferinta sau de consiliu in numele conferintei, si conform regulamentului financiar al organizatiei.
CAPITOLUL V:Cooperare si coordonare
Art. 18: Relatiile cu Natiunile Unite
Organizatia este legata de Natiunile Unite ca una dintre institutiile specializate prevazute la art. 57 din Carta Natiunilor Unite. Orice acord incheiat conform art. 63 al Cartei trebuie aprobat de conferinta cu majoritate de doua treimi din membrii prezenti si votanti, la recomandarea consiliului.
Art. 19: Relatiile cu alte organizatii
1.Directorul general poate, cu aprobarea consiliului si sub rezerva directivelor stabilite de conferinta:
a)incheia acorduri stabilind relatii corespunzatoare cu alte organizatii din sistemul Natiunilor Unite si cu alte organizatii interguvernamentale sau guvernamentale;
b)stabili relatii corespunzatoare cu organizatii neguvernamentale si cu altele desfasurind activitati inrudite cu cele ale organizatiei. Cind stabileste relatii de acest gen cu organizatii nationale, directorul general consulta guvernele interesate.
2.Sub rezerva acestor acorduri si relatii, directorul general poate stabili aranjamente de lucru cu respectivele organizatii.
CAPITOLUL VI:Probleme juridice
Art. 20: Sediul
1.Organizatia are sediul la Viena. Conferinta poate schimba sediul cu majoritate de doua treimi din toti membrii sai.
2.Organizatia incheie un acord privind sediul cu guvernul gazda.
Art. 21: Capacitatea juridica, privilegii si imunitati
1.Organizatia se bucura pe teritoriul fiecaruia dintre membrii sai de capacitatea juridica si de privilegiile si imunitatile care ii sint necesare pentru a-si exercita functiile si atinge obiectivele. Reprezentantii membrilor si functionarii organizatiei se bucura de privilegiile si imunitatile necesare pentru a-si exercita in deplina independenta functiile in raport cu organizatia.
2.Capacitatea juridica, privilegiile si imunitatile vizate la paragraful 1 sint:
a)pe teritoriul oricarui membru care e parte, in ce priveste organizatia, la Conventia asupra privilegiilor si imunitatilor institutiilor specializate, acelea care sint definite in clauzele tip ale respectivei conventii, modificate printr-o anexa la aceasta conventie, aprobata de consiliu;
b)pe teritoriul oricarui membru care nu e parte, in ce priveste organizatia, la Conventia asupra privilegiilor si imunitatilor institutiilor specializate, dar care e parte la Conventia asupra privilegiilor si imunitatilor Natiunilor Unite, acelea care sint definite in aceasta ultima conventie, exceptind cazul in care statul respectiv notifica depozitarului, in momentul depunerii instrumentului sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, ca el nu va aplica aceasta ultima conventie la organizatie; Conventia asupra privilegiilor si imunitatilor Natiunilor Unite inceteaza a se aplica organizatiei la 30 de zile dupa ce respectivul stat a depus notificarea la depozitar;
c)acelea care sint definite in alte acorduri incheiate de organizatie.
Art. 22
Reglementarea diferendelor si cereri de avize consultative
1._
a)Orice diferend intre doi sau mai multi membri privind interpretarea sau aplicarea prezentulul act constitutiv, inclusiv a anexelor sale, care nu a fost reglementat pe calea negocierilor, este supus consiliului, exceptind cazul in care partile interesate convin un alt mod de reglementare. Daca diferendul priveste in mod special un membru nereprezentat in consiliu, acest membru are dreptul de a fi reprezentat conform unor reguli pe care le va adopta consiliul.
b)Daca diferendul nu a fost reglelmentat conform paragrafului 1 a) incit sa satisfaca pe oricare dintre partile la diferend, partea respectiva poate supune problema fie
(i)daca partile sint de acord:
A)Curtii Internationale de Justitie sau
B)unui tribunal arbitral; fie
(ii)daca este altfel, unei comisii de conciliere. Regulile referitoare la procedurile si functionarea tribunalului arbitral si a comisiei de conciliere sint enuntate in anexa nr. III a prezentului act constitutiv
2.Conferinta si consiliul sint fiecare, autorizate, sub rezerva autorizatiei Adunarii generale a Natiunilor Unite, sa ceara Curtii Internationale de Justitie sa-si dea un aviz consultativ asupra oricarei probleme juridice care apare in cadrul activitatilor organizatiei.
Art. 23: Amendamente
1.Dupa cea de-a doua sesiune ordinara a conferintei, oricare membru poate, in orice moment sa propuna amendamente la prezentul act constitutiv. Textul amendamentelor propuse este comunicat imediat de catre directorul general tuturor membrilor si nu poate fi examinat de catre conferinta decit dupa trecerea unui interval de 90 de zile de la trimiterea respectivului text.
2.Sub rezerva celor prevazute in paragraful 3, un amendament intra in vigoare si are forta obligatorie pentru toti membrii atunci cind:
a)consiliul l-a recomandat conferintei;
b)a fost aprobat de conferinta cu majoritate de doua treimi din toti membrii, si
c)cele doua treimi din membri au depus la depozitar instrumente de ratificare, acceptare sau aprobare a respectivului amendament.
3.Un amendament privind art. 6, 9, 10, 13, 14 sau 23 sau anexa nr. II intra in vigoare si are forta obligatorie pentru toti membrii atunci cind:
a)consiliul l-a recomandat conferintei cu majoritate de doua treimi din toti membrii consiliului;
b)este aprobat de conferinta cu majoritate de doua treimi din toti membrii, si
c)trei patrimi din membri au depus la depozitar instrumentul de ratificare, acceptare sau aprobare respectivului amendament.
Art. 24: Semnare, ratificare, acceptare, aprobare si aderare
1.Prezentul act constitutiv este deschis semnarii de catre toate statele vizate la alin. a) al art. 3, la Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Republicii Austria, pina la 7 octombrie 1979, apoi la sediul Organizatiei Natiunilor Unite din New •ork, pina la data intrarii in vigoare a respectivului act constitutiv.
2.Prezentul act constitutiv va face obiectul unei ratificari, acceptari sau aprobari de catre statele semnatare. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare ale acestor state vor fi depuse la depozitar.
3.Dupa intrarea in vigoare a prezentului act constitutiv conform paragrafului 1 al art. 25, statele vizate la alin. a) al art. 3 care nu vor fi semnat actul constitutiv, precum si statele a caror cerere de admitere va fi fost aprobata conform alin. b) al respectivului articol, vor putea adera la prezentul act constitutiv depunind un instrument de aderare.
Art. 25: Intrarea in vigoare
1.Prezentul act constitutiv va intra in vigoare atunci cind cel putin optzeci de state care vor fi depus instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi avizat depozitarul ca au cazut de acord, dupa consultari intre ele, ca prezentul act constitutiv sa intre in vigoare.
2.Prezentul act constitutiv va intra in vigoare:
a)pentru statele care au procedat la ratificarea vizata la paragraful 1, la data intrarii in vigoare a prezentului act constitutiv;
b)pentru statele care au depus instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare inaintea intrarii in vigoare a prezentului act constitutiv, dar care nu au procedat la notificarea vizata la paragraful 1, la data ulterioara la care ele vor fi avizat depozitarul ca prezentul act constitutiv intra in vigoare in ce le priveste;
c)pentru statele care au depus instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare dupa intrarea in vigoare a prezentului act constitutiv, la data respectivei depuneri.
Art. 26: Dispozitii tranzitorii
1.Depozitarul va convoca prima sesiune a conferintei, care va trebui sa se tina in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentului act constitutiv.
2.Regulile si reglementarile referitoare la organizatia creata de catre Adunarea generala a Natiunilor Unite prin Rezolutia nr. 2152 (XXI) vor guverna organizatia si organele sale pina cind acestea vor adopta noi dispozitii.
Art. 27: Rezerve
Nici o rezerva nu poate fi formulata cu privire la prezentul act constitutiv.
Art. 28: Depozitarul
1.Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite este depozitarul prezentului act constitutiv.
2.Depozitarul avizeaza statele interesate si pe directorul general asupra tuturor problemelor privind prezentul act constitutiv.
Art. 29: Texte autentice
Textele arab, chinez, englez, francez, rus si spaniol ale prezentului act constitutiv sint in mod egal autentice.
ANEXA nr. I:LISTA STATELOR
1.Daca un stat care nu este inclus in nici una dintre listele de mai jos devine membru al organizatiei, conferinta decide, dupa consultari corespunzatoare, in care din aceste liste trebuie inclus.
2.Dupa consultari corespunzatoare, conferinta poate, in orice moment sa modifice clasificarea unui membru in listele de mai jos.
3.Modificarile aduse listelor de mai jos conform paragrafelor 1 si 2 nu sint considerate drept amendamente la prezentul act constitutiv in sensul dispozitiilor art. 23.
Listele
(Listele statelor de introdus in prezenta anexa de catre depozitar sint cele stabilite de Adunarea generala a Natiunilor Unite, pentru scopul prevazut la paragraful 4 al sectiunii a II-a a Rezolutiei sale nr. 2152 (XXI) si care sint valabile la data intrarii in vigoare a prezentului act constitutiv).
ANEXA nr. II:BUGETUL ORDINAR
A._
1.Cheltuielile de administratie, cercetare si alte cheltuieli ordinare ale organizatiei sint considerate ca incluzind:
a)cheltuielile privind consilierii interregionali si regionali;
b)cheltuielile privind serviciile consultative pe termen scurt furnizate de personalul organizatiei;
c)cheltuielile privind reuniunile, inclusiv reuniunile tehnice, prevazute in programul de lucru finantat din bugetul ordinar al organizatiei;
d)cheltuielile de sustinere a programelor, rezultate din proiectele de asistenta tehnica, in masura in care aceste cheltuieli nu sint rambursate organizatiei de catre sursa de finantare a respectivelor proiecte.
2.Propunerile concrete conforme dispozitiilor de mai sus sint aplicate dupa examinarea de catre Comitetul pentru program si buget, adoptarea de catre consiliu si aprobarea de catre conferinta conform art. 14.
B._
Pentru a imbunatati eficienta programului de lucru al organizatiei in domeniul dezvoltarii industriale, bugetul ordinar finanteaza, de asemenea, alte activitati finantate pina atunci din cap. 15 al bugetului ordinar al Natiunilor Unite, pina la nivelul de 6% din totalul bugetului ordinar. Aceste activitati sint destinate intaririi contributiei organizatiei la sistemul de dezvoltare al Natiunilor Unite, tinind seama de importanta utilizarii mecanismului de programare pe tari al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare - care este subordonat consimtamintului tarilor interesate - drept cadru de referinta pentru aceste activitati.
ANEXA nr. III:REGULI RELATIVE LA TRIBUNALELE ARBITRALE SI LA COMISIILE DE CONCILERE
E:xceptind cazul in care membrii parti la un diferend care nu a fost reglementat conform dispozitiilor paragrafului 1 a) al art. 22 si care a fost supus unui tribunal arbitral conform dispozitiilor paragrafului 1 b) i) B) al art. 22 sau unei comisii de conciliere conform dispozitiilor paragrafului 1 b) ii) nu decid altfel, regulile privind procedurile si functionarea respectivelor tribunale si comisii sint urmatoarele:
1.Deschiderea procedurii
Inaintea expirarii unui interval de 3 luni de la data la care consiliul a terminat examinarea unui diferend care i-a fost supus conform dispozitiilor paragrafului 1 a) al art. 22 sau, daca acesta nu a terminat examinarea, inaintea expirarii intervalului de 18 luni de la data supunerii diferendului, toate partile la diferend pot sa notifice in 21 de luni de la respectiva supunere, directorului general, ca doresc sa supuna respectivul diferend unui tribunal arbitral, sau oricare din aceste parti poate notifica directorului general ca doreste sa supuna.diferendul unei comisii de conciliere. Daca partile au convenit asupra unui alt mod de reglementare, notificarea poate fi facuta in termen de 3 luni de la terminarea acestei proceduri speciale.
2.Stabilirea tribunalulul sau a comisiei
a)Partile la diferend numesc in unanimitate, dupa caz, 3 arbitri sau 3 conciliatori si desemneaza pe unul dintre ei in functia de presedinte al tribunalului sau al comisiei.
b)Daca in termen de 3 luni de la notificarea prevazuta la paragraful 1 de mai sus unu sau mai multi membri ai tribunalului sau ai comisiei nu au fost numiti, secretarul general al Natiunilor Unite numeste, la cererea oricareia dintre parti, in termen de 3 luni de la respectiva cerere, membrii inca nenumiti, inclusiv presedintele.
c)Daca un loc devine vacant in tribunal sau in comisie, el este ocupat intr-un interval de o luna, conform alin. a), sau ulterior, conform alin. b).
3.Proceduri si functionare
a)Tribunalul sau comisia isi fixeaza propriul regulament interior. Toate deciziile privind orice problema de procedura si de fond pot fi luate cu majoritatea membrilor.
b)Membrii tribunalului sau ai comisiei sint remunerati conform regulamentului financiar al organizatiei. Directorul general furnizeaza serviciile de secretariat necesare, in consultare cu presedintele tribunalului sau al comisiei.
Toate cheltuielile tribunalului sau ale comisiei si membrilor, dar nu si ale partilor la diferend, sint suportate de organizatie.
4.Sentinte si rapoarte
a)Tribunalul arbitral isi inchide procedura printr-o sentinta, care este obligatorie pentru toate partile.
b)Comisia de conciliere isi incheie procedura printr-un raport pe care-l comunica tuturor partilor la diferend si care contine recomandari de care partile respective vor tine seama in cel mai inalt grad.
Publicat în Buletinul Oficial cu numărul 84 din data de 17 octombrie 1980