Capitolul iv - ADECVAREA RESURSELOR - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
CAPITOLUL IV:ADECVAREA RESURSELOR
Art. 20: Adecvarea resurselor pe piaţa internă de energie electrică
(1)Statele membre monitorizează adecvarea resurselor de pe teritoriul lor pe baza evaluării adecvării resurselor la nivel european menţionată la articolul 23. Pentru a completa evaluarea adecvării resurselor la nivel european, statele membre pot, de asemenea, să efectueze evaluări ale adecvării resurselor la nivel naţional în temeiul articolul 24.
(2)În cazul în care evaluarea adecvării resurselor la nivel european menţionată la articolul 23 sau evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional menţionată la articolul 24 identifică o problemă de adecvare a resurselor, statul membru vizat identifică eventualele denaturări în materie de reglementare sau disfuncţionalităţi ale pieţei care au cauzat sau au contribuit la apariţia problemei.
(3)Statele membre cu probleme identificate de adecvare a resurselor elaborează şi publică un plan de punere în aplicare cu un calendar pentru adoptarea de măsuri de eliminare a denaturărilor în materie de reglementare sau a disfuncţionalităţilor pieţei în cadrul procedurii ajutoarelor de stat. La abordarea problemelor legate de adecvarea resurselor, statele membre au în vedere în special principiile enunţate la articolul 3 şi iau în considerare:
a)eliminarea denaturărilor în materie de reglementare;
b)eliminarea plafoanelor la preţuri în conformitate cu articolul 10;
c)introducerea unei funcţii de stabilire a preţurilor deficitelor pentru energia de echilibrare, astfel cum se prevede la articolul 44 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/2195;
d)creşterea interconectării şi a capacităţii reţelei interne în vederea atingerii cel puţin a obiectivelor lor de interconectare, astfel cum se menţionează la articolul 4 litera (d) punctul 1 din Regulamentul (UE) 2018/1999;
e)să permită producţia proprie, stocarea energiei, măsurile legate de cerere şi eficienţa energetică prin adoptarea de măsuri pentru eliminarea denaturărilor identificate în materie de reglementare;
f)asigurarea achiziţionării eficiente din punct de vedere al costurilor şi bazate pe piaţă a serviciilor auxiliare şi de echilibrare;
g)eliminarea preţurilor reglementate în cazurile prevăzute la articolul 5 din Directiva (UE) 2019/944.
(4)Statele membre vizate prezintă pentru revizuire Comisiei planurile lor de punere în aplicare.
(5)În termen de patru luni de la primirea planului de punere în aplicare, Comisia emite un aviz în care precizează dacă măsurile sunt suficiente pentru a elimina denaturările în materie de reglementare sau disfuncţionalităţile pieţei care au fost identificate în temeiul alineatului (2) şi poate invita statele membre să îşi modifice în consecinţă planurile de punere în aplicare.
(6)Statele membre vizate monitorizează implementarea planurilor lor de punere în aplicare şi publică rezultatele monitorizării într-un raport anual pe care îl transmit Comisiei.
(7)Comisia emite un aviz în care precizează dacă planurile de punere în aplicare au fost implementate în mod suficient şi dacă a fost soluţionată problema adecvării resurselor.
(8)Statele membre continuă să respecte planul de punere în aplicare după soluţionarea problemei identificate de adecvare a resurselor.
Art. 21: Principii generale pentru mecanismele de asigurare a capacităţii
(1)Atunci când pun în aplicare măsurile menţionate la articolul 20 alineatul (3) din prezentul regulament în conformitate cu articolele 107, 108 şi 109 din TFUE, statele membre pot introduce mecanisme de asigurare a capacităţii.

(2)Înainte de introducerea mecanismelor de asigurare a capacităţii, statele membre vizate efectuează un studiu cuprinzător cu privire la posibilele efecte ale mecanismelor respective asupra statelor membre învecinate, consultând cel puţin statele membre învecinate la care au o racordare directă la reţea, precum şi părţile interesate din statele membre respective.
(3)Statele membre evaluează dacă un mecanism de asigurare a capacităţii sub forma unei rezerve strategice poate remedia problemele în materie de adecvare a resurselor. În caz contrar, statele membre pot pune în aplicare un alt tip de mecanism de asigurare a capacităţii.
(4)Statele membre nu introduc mecanisme de asigurare a capacităţii dacă atât evaluarea adecvării resurselor la nivel european, cât şi evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional, sau în absenţa unei evaluări a adecvării resurselor la nivel naţional, evaluarea adecvării resurselor la nivel european nu a identificat o problemă legată de adecvarea resurselor.
(5)Statele membre nu introduc mecanisme de asigurare a capacităţii înainte ca planul de punere în aplicare menţionat la articolul 20 alineatul (3) să fi primit un aviz din partea Comisiei, astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (5).
(6)În cazul în care aplică un mecanism de asigurare a capacităţii, statul membru revizuieşte mecanismul respectiv şi se asigură că nu se încheie contracte noi în cadrul mecanismului respectiv în cazul în care atât evaluarea adecvării resurselor la nivel european, cât şi evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional sau, în absenţa unei evaluări a adecvării resurselor la nivel naţional, evaluarea adecvării resurselor la nivel european nu a identificat o problemă legată de adecvarea resurselor, ori planul de punere în aplicare menţionat la articolul 20 alineatul (3) nu a primit un aviz din partea Comisiei, astfel cum se menţionează la articolul 20 alineatul (5).
(7)[textul din Art. 21, alin. (7) din capitolul IV a fost abrogat la 16-iul-2024 de Art. 2, punctul 10., litera B. din Regulamentul 1747/13-iun-2024]
(8)Mecanismele de asigurare a capacităţii sunt aprobate de Comisie pentru o perioadă de cel mult 10 ani. Volumul capacităţilor angajate se reduce pe baza planurilor de punere în aplicare menţionate la articolul 20 alineatul (3). Statele membre continuă să aplice planul de punere în aplicare după introducerea mecanismului de asigurare a capacităţii.

Art. 22: Principiile de concepere a mecanismelor de asigurare a capacităţii
(1)Orice mecanism de asigurare a capacităţii:
a)[textul din Art. 22, alin. (1), litera A. din capitolul IV a fost abrogat la 16-iul-2024 de Art. 2, punctul 11. din Regulamentul 1747/13-iun-2024]
b)nu creează denaturări nejustificate ale pieţei şi nu limitează comerţul interzonal;
c)nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru a aborda problemele de adecvare menţionate la articolul 20;
d)selectează furnizorii de capacitate prin intermediul unui proces transparent, nediscriminatoriu şi concurenţial;
e)oferă stimulente pentru ca furnizorii de capacitate să fie disponibili în perioadele de suprasolicitare preconizată a sistemelor;
f)garantează că remuneraţia este stabilită printr-un proces concurenţial;
g)stabileşte condiţiile tehnice necesare participării furnizorilor de capacitate înaintea procesului de selecţie;
h)este deschis participării tuturor resurselor capabile să asigure performanţele tehnice necesare, inclusiv stocării energiei şi gestionării cererii;
i)aplică sancţiuni adecvate furnizorilor de capacitate care nu sunt disponibili în momente de suprasolicitare a sistemelor.
(2)Conceperea rezervelor strategice îndeplineşte următoarele cerinţe:
I._
a)atunci când un mecanism de asigurare a capacităţii a fost conceput ca o rezervă strategică, resursele sunt dispecerizate numai dacă este probabil ca operatorii de transport şi de sistem să îşi epuizeze resursele de echilibrare pentru a stabili un echilibru între cerere şi ofertă;
b)în cursul intervalelor de decontare a dezechilibrelor când sunt dispecerizate resurse din rezerva strategică, dezechilibrele de pe piaţă se decontează cel puţin la valoarea pierderilor datorate întreruperii alimentării cu energie electrică sau la o valoare mai mare decât limita tehnică de preţ intrazilnică, astfel cum se menţionează la articolul 10 alineatul (1), luându-se în considerare valoarea cea mai mare;
c)randamentul rezervei strategice după dispecerizare se atribuie părţilor responsabile cu echilibrarea prin intermediul mecanismului de decontare a dezechilibrelor;
d)resursele incluse în rezerva strategică nu sunt remunerate prin intermediul pieţelor angro de energie electrică sau al pieţelor de echilibrare;
e)resursele din rezerva strategică sunt păstrate în afara pieţei cel puţin pe durata perioadei contractuale.
II._
Cerinţa menţionată la primul paragraf litera (a) nu aduce atingere activării resurselor înainte de dispecerizarea propriu-zisă pentru a respecta constrângerile de solicitare şi cerinţele de funcţionare ale resurselor. Randamentul rezervei strategice din timpul activării nu se atribuie grupurilor pentru echilibrare prin intermediul pieţelor angro şi nici nu le modifică dezechilibrele.
(3)Pe lângă cerinţele prevăzute la alineatul (1), mecanismele de asigurare a capacităţii, altele decât rezervele strategice:
a)sunt concepute într-un mod care să asigure că preţul plătit pentru disponibilitate tinde automat spre zero atunci când se preconizează că nivelul capacităţii furnizate corespunde nivelului capacităţii solicitate;
b)remunerează resursele participante doar pentru disponibilitatea lor şi se asigură că remuneraţia nu afectează deciziile furnizorului de capacitate de a produce sau nu;
c)se asigură că obligaţiile privind capacitatea sunt transferabile între furnizorii de capacitate eligibili.
(4)Mecanismele de asigurare a capacităţii încorporează următoarele cerinţe privind limitele emisiilor de CO2:
a)cel târziu de la 4 iulie 2019, capacităţile de producere care au început producţia comercială la acea dată sau ulterior acesteia şi care au emisii mai mari de 550 g CO2 din combustibili fosili per kWh de energie electrică nu sunt angajate şi nici nu primesc plăţi sau angajamente pentru plăţi viitoare în cadrul unui mecanism de asigurare a capacităţii;
b)cel târziu de la 1 iulie 2025, capacităţile de producere care au început producţia comercială înainte de 4 iulie 2019 şi care au emisii mai mari de 550 g CO2 din combustibili fosili per kWh de energie electrică şi mai mari de 350 kg CO2 din combustibili fosili în medie pe an per kWe instalat nu sunt angajate şi nici nu primesc plăţi sau angajamente pentru plăţi viitoare în cadrul unui mecanism de asigurare a capacităţii.
Limita emisiilor de 550 g CO2 din combustibili fosili per kWh de energie electrică şi limita de 350 kg CO2 din combustibili fosili în medie pe an per kWe instalat menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b) se calculează pe baza eficienţei concepţiei unităţii generatoare, însemnând pe baza eficienţei nete la capacitatea nominală în temeiul standardelor relevante ale Organizaţiei Internaţionale de Standardizare.
Până la 5 ianuarie 2020, ACER publică un aviz care oferă orientări tehnice privind calcularea valorilor menţionate la primul paragraf.
(5)Statele membre care aplică mecanismele de asigurare a capacităţii la 4 iulie 2019 îşi adaptează mecanismele pentru respecta capitolul 4, fără a aduce atingere angajamentelor sau contractelor încheiate până la 31 decembrie 2019.
Art. 23: Evaluarea adecvării resurselor la nivel european
(1)Evaluarea adecvării resurselor la nivel european identifică problemele legate de adecvarea resurselor prin aprecierea capacităţii generale a sistemului electroenergetic de a satisface cererea de energie electrică existentă şi prognozată la nivelul Uniunii, la nivelul statelor membre şi la nivelul fiecărei zone de ofertare, dacă este relevant. Evaluarea adecvării resurselor la nivel european acoperă fiecare an al unei perioade de 10 ani de la data evaluării respective.
(2)Evaluarea adecvării resurselor la nivel european se efectuează de către ENTSO pentru energie electrică.
(3)Până la 5 ianuarie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă Grupului de coordonare în domeniul energiei electrice instituit în temeiul articolului 1 din Decizia Comisiei din 15 noiembrie 2012 (21) şi ACER un proiect de metodologie pentru evaluarea adecvării resurselor la nivel european bazată pe principiile prevăzute la alineatul (5) din prezentul articol.
(21)Decizia Comisiei din 15 noiembrie 2012 de înfiinţare a Grupului de coordonare în domeniul energiei electrice (JO C 353, 17.11.2012, p. 2).
(4)Operatorii de transport şi de sistem furnizează ENTSO pentru energie electrică datele care îi sunt necesare pentru a realiza o evaluare a adecvării resurselor la nivel european.
ENTSO pentru energie electrică efectuează evaluarea adecvării resurselor la nivel european în fiecare an. Producătorii şi alţi participanţi la piaţă oferă operatorilor de transport şi de sistem date privind utilizarea preconizată a resurselor de producere a energiei, având în vedere disponibilitatea unor resurse primare şi a unor scenarii adecvate asupra proiecţiilor privind cererea şi oferta.
(5)Evaluarea adecvării resurselor la nivel european se bazează pe o metodologie transparentă care asigură faptul că evaluarea:
a)este realizată la fiecare nivel al zonelor de ofertare care acoperă cel puţin toate statele membre;
b)este bazată pe scenarii centrale de referinţă adecvate privind cererea şi oferta prognozată, incluzând o evaluare economică a probabilităţii de scoatere din uz, de suspendare, de construcţie a unor noi active de producere şi de adoptare a unor măsuri pentru atingerea obiectivelor în materie de eficienţă energetică şi de interconectare a reţelelor electrice, precum şi de sensibilităţile corespunzătoare cu privire la fenomene meteorologice extreme, condiţii hidrologice, evoluţiile preţurilor angro şi ale tarifelor pentru emisiile de carbon;
c)conţine scenarii separate ce reflectă probabilitatea diferită de apariţie a problemelor legate de adecvarea resurselor pe care diferitele tipuri de mecanisme de asigurare a capacităţii sunt concepute să le abordeze;
d)ţine cont în mod corespunzător de contribuţia tuturor resurselor, inclusiv de posibilităţile existente şi viitoare de producţie, de stocare a energiei, de integrare sectorială, de consum dispecerizabil, de import şi de export, precum şi de contribuţia lor la exploatarea flexibilă a sistemului;
e)anticipează impactul probabil al măsurilor menţionate la articolul 20 alineatul (3);
f)include variante fără mecanismele existente sau planificate de asigurare a capacităţii şi, după caz, variante cu astfel de mecanisme;
g)este bazată pe un model de piaţă, folosind, dacă este cazul, metoda bazată pe flux;
h)aplică calcule probabilistice;
i)aplică un instrument de modelare unic;
j)include cel puţin următorii indicatori menţionaţi la articolul 25:
- "previziunea de energie nefurnizată"; şi
- "previziunea de pierderi datorate întreruperii alimentării cu energie electrică";
k)identifică sursele unor posibile probleme de adecvare a resurselor, în special dacă este vorba de o constrângere a reţelei, de o constrângere de resurse sau de ambele;
l)respectă dezvoltarea reală a reţelei;
m)asigură faptul că sunt luate în considerare în mod corespunzător caracteristicile naţionale ale producerii, flexibilitatea cererii şi stocarea energiei, disponibilitatea resurselor primare şi nivelul de interconectare.
(6)Până la 5 ianuarie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER o propunere de metodologie pentru a calcula:
a)valoarea pierderilor datorate întreruperii alimentării cu energie electrică;
b)costul unei noi intrări pentru producere sau pentru consum dispecerizabil; şi
c)standardul de fiabilitate menţionat la articolul 25. Metodologia se bazează pe criterii transparente, obiective şi verificabile.
(7)Propunerile de la alineatele (3) şi (6) privind proiectul de metodologie, scenariile, sensibilităţile şi ipotezele pe care se bazează, precum şi rezultatele evaluării adecvării resurselor la nivel european în temeiul alineatului (4) fac obiectul consultării prealabile a statelor membre, a Grupului de coordonare în domeniul energiei electrice şi a părţilor interesate relevante şi al aprobării ACER în temeiul procedurii prevăzute la articolul 27.
Art. 24: Evaluările adecvării resurselor la nivel naţional
(1)Evaluările adecvării resurselor la nivel naţional au un domeniu de aplicare regional şi se bazează pe metodologia menţionată la articolul 23 alineatul (3), în special la articolul 23 alineatul (5) literele (b)-(m).
Evaluările adecvării resurselor la nivel naţional includ scenariile centrale de referinţă menţionate la articolul 23 alineatul (5) litera (b).
Evaluările adecvării resurselor la nivel naţional lua în considerare sensibilităţi suplimentare faţă de cele menţionate la articolul 23 alineatul (5) litera (b). În astfel de cazuri, evaluările adecvării resurselor la nivel naţional pot:
a)să formuleze ipoteze care să ţină seama de particularităţile cererii şi ofertei naţionale de energie electrică;
b)să utilizeze instrumente şi date recente coerente complementare celor utilizate de ENTSO pentru energie electrică pentru evaluarea adecvării resurselor la nivel european.
În plus, evaluările adecvării resurselor la nivel naţional, atunci când evaluează contribuţia furnizorilor de capacitate situaţi într-un alt stat membru la siguranţa alimentării zonelor de ofertare la care se referă, utilizează metodologia astfel cum este prevăzută la articolul 26 alineatul (11) litera (a).
(2)Sunt puse la dispoziţia publicului evaluările adecvării resurselor la nivel naţional şi, după caz, evaluarea adecvării resurselor la nivel european şi avizul ACER în temeiul alineatului (3).
(3)Atunci când evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional identifică o problemă de adecvare cu privire la o zonă de ofertare, care nu a fost identificată în evaluarea adecvării resurselor la nivel european, evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional cuprinde motivele divergenţelor existente între cele două evaluări ale adecvării resurselor, inclusiv detalii ale sensibilităţilor utilizate şi ale ipotezelor subiacente. Statele membre publică evaluarea respectivă şi o transmit ACER.
În termen de două luni de la data primirii raportului, ACER emite un aviz care indică dacă diferenţele dintre evaluarea la nivel naţional şi cea la nivel european sunt justificate.
Organismul responsabil cu evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional ţine seama în mod corespunzător de avizul ACER şi, dacă este necesar, îşi modifică evaluarea. În cazul în care decide să nu ţină seama pe deplin de avizul ACER, organismul responsabil cu evaluarea adecvării resurselor la nivel naţional publică un raport cu o motivare detaliată.
Art. 25: Standardul de fiabilitate
(1)Atunci când pun în aplicare mecanisme de asigurare a capacităţii, statele membre dispun de un standard de fiabilitate. Un standard de fiabilitate indică nivelul necesar de siguranţă a alimentării al statului membru într-un mod transparent. În cazul zonelor de ofertare transfrontaliere, aceste standarde de fiabilitate sunt stabilite în comun de către autorităţile relevante.
(2)În urma unei propuneri a autorităţii de reglementare, standardul de fiabilitate este stabilit de statul membru sau de o autoritate competentă desemnată de statul membru. Standardul de fiabilitate se bazează pe metodologia prevăzută la articolul 23 alineatul (6).
(3)Standardul de fiabilitate se calculează utilizând cel puţin valoarea pierderilor datorate întreruperii alimentării cu energie electrică şi a costului unei noi intrări într-un anumit interval de timp şi se exprimă ca "previziune de energie nefurnizată" şi "previziune de pierderi datorate întreruperii alimentării cu energie electrică".
(4)Atunci când se pun în aplicare mecanisme de asigurare a capacităţii, parametrii care determină volumul de capacitate achiziţionat în cadrul mecanismului de asigurare a capacităţii sunt aprobaţi de statul membru sau de o autoritate competentă desemnată de statul membru, pe baza unei propuneri a autorităţii de reglementare.
Art. 26: Participarea transfrontalieră la mecanismele de asigurare a capacităţii
(1)Mecanismele de asigurare a capacităţii, altele decât rezervele strategice şi, în cazul în care este fezabil din punct de vedere tehnic, rezervele strategice sunt deschise participării directe transfrontaliere a furnizorilor de capacitate situaţi într-un alt stat membru, sub rezerva condiţiilor stabilite în prezentul articol.
(2)Statele membre se asigură că capacitatea externă care poate asigura o performanţă tehnică echivalentă cu cea a capacităţilor interne are posibilitatea să participe la acelaşi proces concurenţial ca şi capacitatea internă. În cazul mecanismelor de asigurare a capacităţii în funcţiune la 4 iulie 2019, statele membre pot permite participarea directă a capacităţilor de interconexiune în acelaşi proces concurenţial drept capacitate externă pentru o perioadă maximă de patru ani de la 4 iulie 2019 sau doi ani de la data aprobării metodologiilor menţionate la alineatul (11), în funcţie de data care survine mai devreme.
Statele membre pot solicita situarea capacităţii externe într-un stat membru care are o racordare directă la reţea cu statul membru care aplică mecanismul.
(3)Statele membre nu restricţionează participarea capacităţii situate pe teritoriul lor la mecanismele de asigurare a capacităţii ale altor state membre.
(4)Participarea transfrontalieră la mecanismele de asigurare a capacităţii nu modifică, nu alterează şi nu afectează în niciun alt mod programele interzonale sau fluxurile fizice dintre statele membre. Respectivele programe şi fluxuri sunt determinate exclusiv de rezultatul alocării capacităţii în temeiul articolului 16.
(5)Furnizorii de capacitate sunt în măsură să participe la mai multe mecanisme de asigurare a capacităţii.
În cazul în care furnizorii de capacitate participă la mai mult de un mecanism de asigurare a capacităţii pentru aceeaşi perioadă de livrare, aceştia participă până la disponibilitatea de interconectare preconizată şi la probabilitatea suprasolicitării în acelaşi timp a sistemului unde se aplică mecanismul şi a sistemului în care este situată capacitatea externă, în conformitate cu metodologia menţionată la alineatul (11) litera (a).
(6)Furnizorii de capacitate au obligaţia de a face plăţi de indisponibilitate pentru perioadele în care capacitatea lor nu este disponibilă.
În cazul în care furnizorii de capacitate participă la mai multe mecanisme de asigurare a capacităţii pentru aceeaşi perioadă de furnizare, aceştia au obligaţia de a face plăţi de indisponibilitate multiple în cazul în care nu sunt în măsură să îndeplinească angajamente multiple.
(7)În scopul furnizării unei recomandări către operatorii de transport şi de sistem, centrele de coordonare regionale înfiinţate în temeiul articolului 35 calculează anual capacitatea maximă de intrare disponibilă pentru participarea capacităţii externe. Acest calcul ţine seama de disponibilitatea de interconectare preconizată şi de probabilitatea suprasolicitării în acelaşi timp a sistemului unde se aplică mecanismul şi a sistemului în care este situată capacitatea externă. Trebuie efectuat un astfel de calcul pentru fiecare frontieră a zonei de ofertare.
Operatorii de transport şi de sistem stabilesc anual capacitatea maximă de intrare disponibilă pentru participarea capacităţii externe, pe baza recomandării centrului de coordonare regional.
(8)Statele membre se asigură că capacitatea de intrare menţionată la alineatul (7) este alocată furnizorilor de capacitate eligibili într-un mod transparent, nediscriminatoriu şi bazat pe piaţă.
(9)În cazul în care mecanismele de asigurare a capacităţii permit participarea transfrontalieră în două state membre învecinate, toate veniturile care rezultă prin alocarea menţionată la alineatul (8) revin operatorilor de transport şi de sistem vizaţi şi se împart între aceştia conform metodologiei menţionate la alineatul (11) litera (b) de la prezentul articol sau conform unei metodologii comune aprobate de ambele autorităţi de reglementare competente. În cazul în care statul membru vecin nu aplică un mecanism de asigurare a capacităţii sau aplică un mecanism de asigurare a capacităţii care nu este deschis participării transfrontaliere, cota de venituri este aprobată de autoritatea naţională competentă din statul membru în care mecanismul de asigurare a capacităţii este pus în aplicare după solicitarea unui aviz din partea autorităţilor de reglementare din statele membre vecine. Operatorii de transport şi de sistem utilizează aceste venituri în scopurile prevăzute la articolul 19 alineatul (2).
(10)Operatorul de transport şi de sistem de unde este situată capacitatea externă:
a)stabileşte dacă furnizorii de capacitate interesaţi pot oferi performanţa tehnică necesară pentru mecanismul de asigurare a capacităţii la care aceştia intenţionează să participe şi înregistrează respectivii furnizorii de capacitate ca furnizori de capacitate eligibili într-un registru întocmit în acest scop;
b)efectuează verificări privind disponibilitatea;
c)notifică operatorului de transport şi de sistem din statul membru care aplică mecanismul de asigurare a capacităţii informaţiile pe care le primeşte în temeiul prezentului paragraf literele (a) şi (b) şi al celui de-al doilea paragraf.
Furnizorul de capacitate relevant notifică operatorului de transport şi de sistem, fără întârziere, participarea sa la un mecanism de asigurare a capacităţii extern.
(11)Până la 5 iulie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER:
a)o metodologie de calculare a capacităţii maxime de intrare pentru participarea transfrontalieră menţionată la alineatul (7);
b)o metodologie de împărţire a veniturilor menţionate la alineatul (9);
c)norme comune pentru efectuarea verificărilor privind disponibilitatea menţionate la alineatul (10) litera (b);
d)norme comune pentru identificarea situaţiilor în care devine exigibilă o plată de indisponibilitate;
e)condiţiile de funcţionare a registrului menţionat la alineatul (10) litera (a);
f)norme comune pentru identificarea capacităţii eligibile pentru participare la mecanismul de asigurare a capacităţii, astfel cum se menţionează la alineatul (10) litera (a).
Propunerea face obiectul unei consultări prealabile şi al aprobării de către ACER în conformitate cu articolul 27.
(12)Autorităţile de reglementare în cauză verifică dacă capacităţile au fost calculate în conformitate cu metodologia menţionată la alineatul (11) litera (a).
(13)Autorităţile de reglementare se asigură că participarea transfrontalieră la mecanismele de asigurare a capacităţii este organizată în mod eficace şi nediscriminatoriu. În special, autorităţile de reglementare prevăd măsurile administrative adecvate pentru aplicarea transfrontalieră a plăţilor de indisponibilitate.
(14)Capacităţile alocate în conformitate cu alineatul (8), sunt transferabile între furnizorii de capacitate eligibili. Furnizorii de capacitate eligibili notifică orice astfel de transfer registrului menţionat la alineatul (10) litera (a).
(15)Până la 5 iulie 2021, ENTSO pentru energie electrică creează şi utilizează registrul menţionat la alineatul (10) litera (a). Registrul este deschis tuturor furnizorilor de capacitate eligibili, sistemelor care aplică mecanismele de asigurare a capacităţii şi operatorilor de transport şi de sistem ai acestora.
Art. 27: Procedura de aprobare
(1)Atunci când se face trimitere la prezentul articol, procedura prevăzută la alineatele (2), (3) şi (4) se aplică aprobării unei propuneri înaintate de ENTSO pentru energie electrică.
(2)Înainte de a prezenta o propunere, ENTSO pentru energie electrică organizează o consultare care implică toate părţile interesate relevante, inclusiv autorităţile de reglementare şi alte autorităţi naţionale. Acesta ia în considerare în mod corespunzător în propunerea sa rezultatele consultării respective.
(3)În termen de trei luni de la data primirii propunerii menţionate la alineatul (1), ACER fie aprobă propunerea, fie o modifică. În acest din urmă caz, ACER consultă ENTSO pentru energie electrică înainte de a aproba propunerea modificată. ACER publică propunerea adoptată se publică pe site-ul său web în termen de trei luni de la data primirii documentelor propuse.
(4)ACER poate solicita în orice moment modificarea propunerii aprobate. În termen de şase luni de la data primirii unei astfel de solicitări, ENTSO pentru energie electrică transmite ACER un proiect al modificărilor propuse. În termen de trei luni de la data primirii proiectului, ACER modifică sau aprobă modificările şi le publică pe site-ul său web.