Capitolul iiia - STIMULENTE SPECIFICE PENTRU INVESTIŢII, ÎN VEDEREA ATINGERII OBIECTIVELOR DE DECARBONIZARE ALE UNIUNII - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
CAPITOLUL IIIa:STIMULENTE SPECIFICE PENTRU INVESTIŢII, ÎN VEDEREA ATINGERII OBIECTIVELOR DE DECARBONIZARE ALE UNIUNII
Art. 19a: Contractele de achiziţie de energie electrică
(1)Fără a aduce atingere Directivei (UE) 2018/2001, statele membre promovează utilizarea contractelor de achiziţie de energie electrică, inclusiv prin eliminarea obstacolelor nejustificate şi a procedurilor sau tarifelor disproporţionate sau discriminatorii, în vederea asigurării previzibilităţii preţurilor şi a atingerii obiectivelor stabilite în planurile lor naţionale integrate privind energia şi clima în ceea ce priveşte dimensiunea de decarbonizare menţionată la articolul 4 litera (a) din Regulamentul (UE) 2018/1999, inclusiv în ceea ce priveşte energia din surse regenerabile, menţinând în acelaşi timp competitivitatea şi lichiditatea pieţelor energiei electrice şi comerţul transfrontalier.
(2)Atunci când efectuează revizuirea prezentului regulament în conformitate cu articolul 69 alineatul (2), Comisia, după consultarea părţilor interesate relevante, evaluează potenţialul şi viabilitatea uneia sau mai multor platforme de piaţă ale Uniunii pentru contracte de achiziţie de energie electrică, care urmează să fie utilizate în mod voluntar, inclusiv interacţiunea respectivelor platforme potenţiale cu alte platforme existente pe piaţa energiei electrice şi punerea în comun a cererii de contracte de achiziţie de energie electrică prin agregare.
(3)Statele membre se asigură, în mod coordonat, că există instrumente precum sistemele de garantare la preţurile pieţei, menite să reducă riscurile financiare asociate incapacităţii de plată a beneficiarului în cadrul contractelor de achiziţie de energie electrică, care sunt accesibile clienţilor care se confruntă cu obstacole la intrarea pe piaţa de contracte de achiziţie de energie electrică şi care nu au dificultăţi financiare. Astfel de instrumente pot include, printre altele, scheme de garantare sprijinite de stat la preţurile pieţei, garanţii private sau mecanisme de punere în comun a cererii de contracte de achiziţie de energie electrică, în conformitate cu actele legislative relevante ale Uniunii. În acest scop, statele membre asigură o coordonare adecvată, inclusiv cu mecanismele relevante de la nivelul Uniunii. Statele membre pot stabili categoriile de clienţi care sunt vizate de respectivele instrumente, aplicând criterii nediscriminatorii între categoriile de clienţi şi în cadrul acestora.
(4)Fără a aduce atingere articolelor 107 şi 108 din TFUE, în cazul în care o schemă de garantare a contractelor de achiziţie de energie electrică este susţinută de statul membru, aceasta include dispoziţii pentru a evita scăderea lichidităţii pe pieţele energiei electrice şi nu oferă sprijin pentru achiziţionarea de energie electrică produsă pe bază de combustibili fosili. Statele membre pot decide să limiteze aceste scheme de garantare la sprijinul exclusiv pentru achiziţionarea de energie electrică produsă de noi instalaţii din surse regenerabile, în conformitate cu politicile de decarbonizare ale statelor membre, inclusiv, în special, în cazul în care piaţa de contracte de achiziţie de energie electrică din surse regenerabile în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 17 din Directiva (UE) 2018/2001 nu este dezvoltată suficient.
(5)Schemele de sprijin pentru energia electrică din surse regenerabile permit participarea proiectelor care rezervă o parte din energia electrică spre vânzare prin intermediul unui contract de achiziţie de energie electrică din surse regenerabile sau al altor acorduri bazate pe piaţă, cu condiţia ca această participare să nu afecteze în mod negativ concurenţa pe piaţă, în special în cazul în care cele două părţi implicate în contractul respectiv de achiziţie de energie electrică sunt controlate de aceeaşi entitate.
(6)La conceperea schemelor de sprijin menţionate la alineatul (5), statele membre depun eforturi pentru a utiliza criterii de evaluare pentru a stimula ofertanţii să faciliteze accesul clienţilor care se confruntă cu obstacole la intrarea pe piaţa de contracte de achiziţie de energie electrică, cu condiţia ca acest lucru să nu afecteze în mod negativ concurenţa pe piaţă.
(7)Contractele de achiziţie de energie electrică precizează zona de ofertare de livrare şi responsabilitatea pentru asigurarea drepturilor de transport interzonal în cazul unei modificări a zonei de ofertare în conformitate cu articolul 14.
(8)Contractele de achiziţie de energie electrică precizează clauzele şi condiţiile conform cărora clienţii şi producătorii se pot retrage din contractele de achiziţie de energie electrică -uri, cum ar fi taxele de retragere şi perioadele de preaviz aplicabile, în conformitate cu dreptul Uniunii în materie de concurenţă.
(9)Atunci când elaborează măsuri care afectează în mod direct contractele de achiziţie de energie electrică, statele membre respectă eventualele aşteptări legitime şi să ţină seama de efectele acestor măsuri asupra contractelor de achiziţie de energie electrică existente şi viitoare.
(10)Până la 31 ianuarie 2026 şi ulterior la fiecare doi ani, Comisia evaluează dacă obstacolele persistă şi dacă pe pieţele de contracte de achiziţie de energie electrică există suficientă transparenţă. Comisia poate elabora orientări specifice privind eliminarea barierelor de pe pieţele de contracte de achiziţie de energie electrică, inclusiv a procedurilor sau a taxelor disproporţionate sau discriminatorii.
Art. 19b: Modele voluntare de contracte de achiziţie de energie electrică şi monitorizarea contractelor de achiziţie de energie electrică
(1)ACER publică o evaluare anuală privind piaţa de contracte de achiziţie de energie electrică la nivelul Uniunii şi al statelor membre, ca parte a raportului său anual publicat în temeiul articolului 15 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/942.
(2)Până la 17 octombrie 2024, ACER evaluează, în strânsă coordonare cu instituţiile şi părţile interesate relevante, necesitatea de a elabora şi de a emite modele voluntare de contracte de achiziţie de energie electrică, adaptate la nevoile diferitelor categorii de contrapărţi.
În cazul în care evaluarea concluzionează că este necesar să se elaboreze şi să se emită astfel de modele voluntare de contracte de achiziţie de energie electrică, ACER, împreună cu OPEED-urile şi după consultarea părţilor interesate relevante, elaborează astfel de modele, ţinând seama de următoarele:
a)utilizarea acestor modele de contracte este voluntară pentru părţile contractante;
b)printre altele, modelele de contracte:
(i)oferă o varietate de durate ale contractului;
(ii)oferă o varietate de formule de preţ;
(iii)iau în considerare profilul de sarcină al beneficiarului şi profilul de producere al producătorului.
Art. 19c: Măsuri la nivelul Uniunii pentru a contribui la atingerea ponderii suplimentare a energiei din surse regenerabile
Comisia evaluează dacă măsurile de la nivelul Uniunii pot contribui la realizarea eforturilor colective ale statelor membre privind o pondere suplimentară de 2,5% a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie al Uniunii în 2030 în temeiul Directivei (UE) 2018/2001, care completează măsurile naţionale. Comisia analizează posibilitatea de a utiliza mecanismul Uniunii de finanţare a energiei din surse regenerabile instituit în temeiul articolului 33 din Regulamentul (UE) 2018/1999 pentru a organiza licitaţii la nivelul Uniunii privind energia din surse regenerabile, în conformitate cu cadrul de reglementare relevant.
Art. 19d: Schemele de sprijinire directă a preţurilor sub formă de contracte bidirecţionale pentru diferenţă pentru investiţii
(1)Schemele de sprijinire directă a preţurilor pentru investiţii în noi instalaţii de producere a energiei electrice pentru producerea de energie electrică din sursele enumerate la alineatul (4) iau forma unor contracte bidirecţionale pentru diferenţă sau a unor scheme echivalente cu aceleaşi efecte.
Primul paragraf se aplică contractelor care fac obiectul schemelor de sprijinire directă a preţurilor pentru investiţii în noi instalaţii încheiate la 17 iulie 2027 sau ulterior acestei date, ori în cazul centralelor offshore de producere a energiei electrice din surse regenerabile conectate la proiecte hibride offshore conectate la două sau mai multe zone de ofertare, încheiate la 17 iulie 2029 sau ulterior acestei date.
Participanţii la piaţă iau parte pe bază voluntară la schemele de sprijinire directă a preţurilor sub formă de contracte bidirecţionale pentru diferenţă sau la scheme echivalente cu aceleaşi efecte.
(2)Toate schemele de sprijinire directă a preţurilor sub formă de contracte bidirecţionale pentru diferenţă şi schemele echivalente cu aceleaşi efecte sunt concepute astfel încât:
a)să menţină stimulentele pentru ca instalaţia de producere a energiei electrice să funcţioneze şi să participe în mod eficient pe pieţele energiei electrice, în special pentru a reflecta circumstanţele pieţei;
b)să prevină orice efect de denaturare al schemei de sprijin asupra deciziilor de exploatare, de dispecerizare şi de întreţinere ale instalaţiei de producere a energiei electrice sau asupra comportamentului de ofertare pe piaţa pentru ziua următoare, pe piaţa intrazilnică, pe piaţa serviciilor auxiliare şi pe piaţa de echilibrare;
c)să se asigure că nivelurile de protecţie a remuneraţiei minime şi de limitare a remuneraţiei în exces sunt aliniate la costul noii investiţii şi la veniturile de pe piaţă, spre a garanta viabilitatea economică pe termen lung a instalaţiei de producere a energiei electrice, evitând totodată supracompensarea;
d)să evite denaturarea nejustificată a concurenţei şi a schimburilor comerciale pe piaţa internă, în special prin stabilirea cuantumurilor remuneraţiei prin intermediul unei proceduri de ofertare concurenţiale care să fie deschisă, clară, transparentă şi nediscriminatorie; atunci când nu se poate desfăşura o astfel de procedură de ofertare concurenţială, contractele bidirecţionale pentru diferenţă sau schemele echivalente cu aceleaşi efecte, şi preţurile de exercitare aplicabile, sunt concepute astfel încât să se asigure că distribuirea veniturilor către întreprinderi nu creează o denaturare nejustificată a concurenţei şi a schimburilor comerciale pe piaţa internă;
e)să evite denaturarea concurenţei şi a schimburilor comerciale pe piaţa internă rezultată din distribuirea veniturilor către întreprinderi;
f)să includă clauze de penalizare aplicabile în cazul rezilierii anticipate unilaterale nejustificate a contractului.
(3)La evaluarea contractelor bidirecţionale pentru diferenţă sau a schemelor echivalente cu aceleaşi efecte în temeiul articolelor 107 şi 108 din TFUE, Comisia asigură respectarea principiilor de concepere în temeiul alineatului (2).
(4)Alineatul (1) se aplică investiţiilor în noi instalaţii de producere de energie electrică din următoarele surse:
a)energie eoliană;
b)energie solară;
c)energie geotermală;
d)energie hidroelectrică fără rezervor;
e)energie nucleară.
(5)Toate veniturile sau echivalentul veniturilor respective ca valoare financiară, provenite din schemele de sprijinire directă a preţurilor sub formă de contracte bidirecţionale pentru diferenţă sau schemele echivalente cu aceleaşi efecte menţionate la alineatul (1), sunt distribuite clienţilor finali.
În pofida primului paragraf, veniturile, sau echivalentul veniturilor respective ca valoare financiară, pot fi utilizate, de asemenea, pentru a finanţa costurile schemelor de sprijinire directă a preţurilor sau ale investiţiilor menite să reducă costurile energiei electrice pentru clienţii finali.
Distribuţia veniturilor către clienţii finali este concepută astfel încât să menţină stimulentele de a-şi reduce consumul sau de a-l transfera către perioade în care preţurile energiei electrice sunt scăzute, precum şi să nu submineze concurenţa dintre furnizorii de energie electrică.
(6)În conformitate cu articolul 4 alineatul (3) al treilea paragraf din Directiva (UE) 2018/2001, statele membre pot scuti instalaţiile de mici dimensiuni şi proiectele demonstrative de energie din surse regenerabile de obligaţia prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol.
Art. 19e: Evaluarea nevoilor de flexibilitate
(1)În termen de cel mult un an de la aprobarea de către ACER a metodologiei în temeiul alineatului (6) şi, ulterior, la fiecare doi ani, autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată de un stat membru adoptă un raport privind nevoile estimate de flexibilitate pentru o perioadă de cel puţin 5-10 ani la nivel naţional, având în vedere necesitatea de a realiza securitatea şi fiabilitatea aprovizionării în mod eficient din punctul de vedere al costurilor şi de a decarboniza sistemul de energie electrică, ţinând seama de integrarea surselor regenerabile variabile de energie şi a diferitelor sectoare, precum şi de natura interconectată a pieţei energiei electrice, inclusiv obiectivele de interconectare şi disponibilitatea potenţială a flexibilităţii transfrontaliere.
Raportul menţionat la primul paragraf:
a)este în concordanţă cu evaluarea adecvării resurselor la nivel european şi cu evaluările adecvării resurselor la nivel naţional efectuate în temeiul articolelor 23 şi 24;
b)se bazează pe datele şi analizele furnizate de operatorii de transport şi de sistem şi de operatorii de distribuţie din fiecare stat membru în temeiul alineatului (3) şi utilizează metodologia comună prevăzută la alineatul (4) şi, atunci când acest lucru este justificat în mod corespunzător, date şi analize suplimentare.
În cazul în care statul membru a desemnat un operator de transport şi de sistem sau o altă entitate în scopul adoptării raportului menţionat la primul paragraf, autoritatea de reglementare aprobă sau modifică raportul.
(2)Este necesar ca raportul prevăzut la alineatul (1) să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a)să evalueze diferitele tipuri de nevoi de flexibilitate, cel puţin pe bază sezonieră, zilnică şi orară, pentru a integra energia electrică produsă din surse regenerabile în sistemul de energie electrică, printre altele, ipoteze diferite în ceea ce priveşte preţurile de pe piaţa energiei electrice, producţia şi cererea;
b)să ia în considerare potenţialul resurselor de flexibilitate din surse nefosile, cum ar fi răspunsul părţii de consum şi stocarea energiei, inclusiv agregarea şi interconectarea, pentru a răspunde acestor nevoi de flexibilitate, atât la nivelul transportului, cât şi la nivelul distribuţiei;
c)să evalueze barierele din calea flexibilităţii de pe piaţă şi să propună măsuri de atenuare şi stimulente relevante, inclusiv eliminarea barierelor de reglementare şi posibile îmbunătăţiri ale pieţelor şi ale serviciilor sau produselor de exploatare a sistemului;
d)să evalueze contribuţia digitalizării reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice; şi
e)să ia în considerare sursele de flexibilitate preconizate a fi disponibile în alte state membre.
(3)Operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie din fiecare stat membru furnizează autorităţii de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), datele şi analizele care sunt necesare pentru pregătirea raportului menţionat la alineatul (1). În cazul în care acest lucru este justificat în mod corespunzător, autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată în temeiul alineatului (1) poate solicita operatorilor de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie în cauză să furnizeze informaţii suplimentare pentru raport, în plus faţă de cerinţele menţionate la alineatul (4). Operatorii de transport şi de sistem de energie electrică sau operatorii de distribuţie de energie electrică în cauză împreună cu operatorii de sisteme de gaze naturale şi cu operatorii de sisteme de hidrogen coordonează colectarea informaţiile relevante, atunci când este necesar pentru aplicarea prezentului articol.
(4)ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE coordonează activitatea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie în ceea ce priveşte datele şi analizele care trebuie furnizate în conformitate cu alineatul (3). În special, acestea:
a)definesc tipul şi formatul datelor pe care operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie trebuie să le furnizeze autorităţilor de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1);
b)elaborează o metodologie pentru analiza de către operatorii de transport şi de sistem şi de către operatorii de distribuţie a nevoilor de flexibilitate, ţinând seama cel puţin de:
(i)toate sursele de flexibilitate disponibile într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor, în diferite intervale de timp, inclusiv în alte state membre;
(ii)investiţiile planificate în interconectare şi flexibilitatea la nivel de transport şi distribuţie; şi
(iii)necesitatea decarbonizării sistemului de energie electrică pentru a îndeplini obiectivele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030, definite la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2018/1999 şi obiectivul său de neutralitate climatică până în 2050 prevăzut la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/1119, în conformitate cu Acordul de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (*8).
(*8)JO L 282, 19.10.2016, p. 4.
Metodologia menţionată la primul paragraf litera (b) include criterii orientative privind modul de evaluare a capacităţii diferitelor surse de flexibilitate de a acoperi nevoile de flexibilitate.
(5)ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE cooperează îndeaproape în ceea ce priveşte coordonarea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie în ceea ce priveşte furnizarea de date şi analize în temeiul alineatului (4).
(6)Până la 17 aprilie 2025, ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE prezintă în comun ACER o propunere privind tipul de date şi formatul care trebuie transmise unei autorităţi de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), precum şi metodologia pentru analiza nevoilor de flexibilitate menţionată la alineatul (4). În termen de trei luni de la primirea propunerii, ACER fie aprobă propunerea, fie o modifică. În acest din urmă caz, ACER se consultă cu Grupul de coordonare în domeniul energiei electrice, ENTSO pentru energie electrică, şi cu entitatea OSD UE, înainte de a adopta modificările. Propunerea adoptată se publică pe site-ul web al ACER.
(7)Autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată în temeiul alineatului (1) transmit Comisiei şi ACER rapoartele menţionate la alineatul (1) şi le publică. În termen de 12 luni de la primirea rapoartelor, ACER emite un raport în care le analizează şi oferă recomandări cu privire la aspecte de interes transfrontalier referitoare la constatările autorităţii de reglementare sau ale unei alte autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), inclusiv recomandări privind eliminarea barierelor din calea intrării pe piaţă a resurselor de flexibilitate din surse nefosile.
Printre aspectele de interes transfrontalier, ACER evaluează:
a)modul de a integra mai bine analiza nevoilor de flexibilitate menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol cu metodologia de evaluare a adecvării resurselor la nivel european în conformitate cu articolul 23 şi metodologia pentru planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei pe 10 ani, asigurând coerenţa între acestea;
b)nevoile de flexibilitate estimate în sistemul de energie electrică la nivelul Uniunii şi potenţialul său preconizat disponibil din punct de vedere economic pentru o perioadă de 5-10 ani, ţinând seama de rapoartele naţionale;
c)posibila introducere a unor măsuri suplimentare de deblocare a potenţialului de flexibilitate pe pieţele energiei electrice şi în funcţionarea sistemului.
Rezultatele analizei menţionate la al doilea paragraf litera (a) pot fi luate în considerare în cadrul revizuirilor ulterioare ale metodologiilor menţionate la litera respectivă, în conformitate cu actele juridice relevante ale Uniunii.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice poate, din proprie iniţiativă, să furnizeze informaţii către ACER cu privire la modul de asigurare a conformităţii cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050.
(8)ENTSO pentru energie electrică actualizează planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei pentru a include rezultatele rapoartelor la nivel naţional privind nevoile de flexibilitate, menţionate la alineatul (1). Rapoartele respective sunt luate în considerare de operatorii de transport şi de sistem şi de operatorii de distribuţie în planurile lor de dezvoltare a reţelei.
Art. 19f: Obiectiv naţional orientativ pentru flexibilitatea din surse nefosile
În termen de cel mult 6 luni de la transmiterea raportului în temeiul articolului 19e alineatul (1) din prezentul regulament, fiecare stat membru stabileşte, pe baza acestui raport, un obiectiv naţional orientativ pentru flexibilitatea din surse nefosile, inclusiv contribuţiile specifice respective ale răspunsului părţii de consum şi ale stocării energiei la acest obiectiv. Statele membre pot atinge acest obiectiv prin realizarea potenţialului identificat al flexibilităţii din surse nefosile, prin eliminarea obstacolelor identificate de pe piaţă sau prin schemele de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile menţionate la articolul 19g din prezentul regulament. Acest obiectiv naţional orientativ, inclusiv contribuţiile specifice respective ale răspunsului părţii de consum şi ale stocării energiei la obiectivul respectiv, precum şi măsurile de realizare a acestuia, se reflectă, de asemenea, în planurile naţionale integrate privind energia şi clima ale statelor membre în ceea ce priveşte dimensiunea «Piaţa internă a energiei» în conformitate cu articolele 3, 4 şi 7 din Regulamentul (UE) 2018/1999 şi în rapoartele lor naţionale intermediare integrate privind energia şi clima, în conformitate cu articolul 17 din regulamentul respectiv. Statele membre pot stabili obiective naţionale orientative provizorii până la adoptarea raportului în temeiul articolului 19e alineatul (1) din prezentul regulament.
În urma evaluării efectuate în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2018/1999, Comisia, după primirea obiectivului naţional orientativ stabilit şi comunicat de statele membre în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol, prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare a rapoartelor naţionale.
Pe baza concluziilor raportului elaborat cu primele informaţii comunicate de statele membre, Comisia poate elabora o strategie a Uniunii privind flexibilitatea, cu un accent deosebit pe răspunsul părţii de consum şi pe stocarea energiei pentru a facilita implementarea acestora, corelată cu obiectivele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi obiectivul privind neutralitatea climatică până în 2050. Respectiva strategie a Uniunii privind flexibilitatea poate fi însoţită, după caz, de o propunere legislativă.
Art. 19g: Scheme de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile
(1)În cazul în care investiţiile în flexibilitatea din surse nefosile sunt insuficiente pentru atingerea obiectivului naţional orientativ sau, după caz, a obiectivelor naţionale orientative provizorii stabilite în temeiul articolului 19f, statele membre pot aplica scheme de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile care constau în plăţi pentru capacitatea disponibilă de flexibilitate din surse nefosile, fără a aduce atingere articolelor 12 şi 13. Statele membre care aplică un mecanism de asigurare a capacităţii iau în considerare efectuarea adaptărilor necesare în conceperea mecanismelor de asigurare a capacităţii pentru a promova participarea flexibilităţii din surse nefosile, cum ar fi răspunsul părţii de consum şi stocarea energiei, fără a aduce atingere posibilităţii ca statele membre respective să utilizeze schemele de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile menţionate la prezentul alineat.
(2)Posibilitatea ca statele membre să aplice măsurile de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol nu împiedică statele membre să îşi îndeplinească obiectivele naţionale orientative stabilite în temeiul articolului 19f prin alte mijloace.
Art. 19h: Principii de concepere a schemelor de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile
Schemele de sprijinire a flexibilităţii din surse nefosile aplicate de statele membre în conformitate cu articolul 19g alineatul (1):
a)nu depăşesc ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului naţional orientativ sau, după caz, a obiectivului naţional orientativ provizoriu, stabilit în temeiul articolului 19f într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor;
b)se limitează la noi investiţii în resursele de flexibilitate din surse nefosile, cum ar fi răspunsul părţii de consum şi stocarea energiei;
c)depun eforturi pentru a lua în considerare criterii legate de amplasare pentru a asigura faptul că investiţiile în noi capacităţi se efectuează în amplasamente optime;
d)nu implică pornirea producţiei bazate pe combustibili fosili situate în aval de punctul de contorizare;
e)selectează furnizorii de capacitate prin intermediul unui proces deschis, transparent, concurenţial, voluntar, nediscriminatoriu şi eficient din punctul de vedere al costurilor;
f)previn denaturările nejustificate în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a pieţelor energiei electrice, inclusiv menţinerea unor stimulente operaţionale eficiente şi a semnalelor de preţ, precum şi a expunerii la variaţia preţurilor şi la riscul de piaţă;
g)oferă stimulente pentru integrarea pe pieţele energiei electrice într-un mod bazat pe piaţă şi care să răspundă cerinţelor pieţei, evitând, în acelaşi timp, denaturările inutile ale pieţelor energiei electrice, precum şi luând în considerare posibilele costuri de integrare în sistem şi congestia şi stabilitatea reţelei;
h)stabilesc un nivel minim de participare pe pieţele energiei electrice în ceea ce priveşte energia activată, care ţine seama de particularităţile tehnice ale activului care asigură flexibilitatea;
i)aplică sancţiuni adecvate furnizorilor de capacitate care nu respectă nivelul minim de participare pe pieţele energiei electrice menţionate la litera (h) sau care nu urmează stimulentele operaţionale eficiente şi semnalele de preţ menţionate la litera (f);
j)promovează deschiderea către participarea transfrontalieră a acelor resurse care sunt capabile să asigure performanţa tehnică necesară, în cazul în care o analiză costuri-beneficii este pozitivă.