Art. 19e. - Art. 19 e : Evaluarea nevoilor de flexibilitate - Regulamentul 943/05-iun-2019 privind piaţa internă de energie electrică

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2024
Art. 19e: Evaluarea nevoilor de flexibilitate
(1)În termen de cel mult un an de la aprobarea de către ACER a metodologiei în temeiul alineatului (6) şi, ulterior, la fiecare doi ani, autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată de un stat membru adoptă un raport privind nevoile estimate de flexibilitate pentru o perioadă de cel puţin 5-10 ani la nivel naţional, având în vedere necesitatea de a realiza securitatea şi fiabilitatea aprovizionării în mod eficient din punctul de vedere al costurilor şi de a decarboniza sistemul de energie electrică, ţinând seama de integrarea surselor regenerabile variabile de energie şi a diferitelor sectoare, precum şi de natura interconectată a pieţei energiei electrice, inclusiv obiectivele de interconectare şi disponibilitatea potenţială a flexibilităţii transfrontaliere.
Raportul menţionat la primul paragraf:
a)este în concordanţă cu evaluarea adecvării resurselor la nivel european şi cu evaluările adecvării resurselor la nivel naţional efectuate în temeiul articolelor 23 şi 24;
b)se bazează pe datele şi analizele furnizate de operatorii de transport şi de sistem şi de operatorii de distribuţie din fiecare stat membru în temeiul alineatului (3) şi utilizează metodologia comună prevăzută la alineatul (4) şi, atunci când acest lucru este justificat în mod corespunzător, date şi analize suplimentare.
În cazul în care statul membru a desemnat un operator de transport şi de sistem sau o altă entitate în scopul adoptării raportului menţionat la primul paragraf, autoritatea de reglementare aprobă sau modifică raportul.
(2)Este necesar ca raportul prevăzut la alineatul (1) să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a)să evalueze diferitele tipuri de nevoi de flexibilitate, cel puţin pe bază sezonieră, zilnică şi orară, pentru a integra energia electrică produsă din surse regenerabile în sistemul de energie electrică, printre altele, ipoteze diferite în ceea ce priveşte preţurile de pe piaţa energiei electrice, producţia şi cererea;
b)să ia în considerare potenţialul resurselor de flexibilitate din surse nefosile, cum ar fi răspunsul părţii de consum şi stocarea energiei, inclusiv agregarea şi interconectarea, pentru a răspunde acestor nevoi de flexibilitate, atât la nivelul transportului, cât şi la nivelul distribuţiei;
c)să evalueze barierele din calea flexibilităţii de pe piaţă şi să propună măsuri de atenuare şi stimulente relevante, inclusiv eliminarea barierelor de reglementare şi posibile îmbunătăţiri ale pieţelor şi ale serviciilor sau produselor de exploatare a sistemului;
d)să evalueze contribuţia digitalizării reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice; şi
e)să ia în considerare sursele de flexibilitate preconizate a fi disponibile în alte state membre.
(3)Operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie din fiecare stat membru furnizează autorităţii de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), datele şi analizele care sunt necesare pentru pregătirea raportului menţionat la alineatul (1). În cazul în care acest lucru este justificat în mod corespunzător, autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată în temeiul alineatului (1) poate solicita operatorilor de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie în cauză să furnizeze informaţii suplimentare pentru raport, în plus faţă de cerinţele menţionate la alineatul (4). Operatorii de transport şi de sistem de energie electrică sau operatorii de distribuţie de energie electrică în cauză împreună cu operatorii de sisteme de gaze naturale şi cu operatorii de sisteme de hidrogen coordonează colectarea informaţiile relevante, atunci când este necesar pentru aplicarea prezentului articol.
(4)ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE coordonează activitatea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie în ceea ce priveşte datele şi analizele care trebuie furnizate în conformitate cu alineatul (3). În special, acestea:
a)definesc tipul şi formatul datelor pe care operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie trebuie să le furnizeze autorităţilor de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1);
b)elaborează o metodologie pentru analiza de către operatorii de transport şi de sistem şi de către operatorii de distribuţie a nevoilor de flexibilitate, ţinând seama cel puţin de:
(i)toate sursele de flexibilitate disponibile într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor, în diferite intervale de timp, inclusiv în alte state membre;
(ii)investiţiile planificate în interconectare şi flexibilitatea la nivel de transport şi distribuţie; şi
(iii)necesitatea decarbonizării sistemului de energie electrică pentru a îndeplini obiectivele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030, definite la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2018/1999 şi obiectivul său de neutralitate climatică până în 2050 prevăzut la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/1119, în conformitate cu Acordul de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (*8).
(*8)JO L 282, 19.10.2016, p. 4.
Metodologia menţionată la primul paragraf litera (b) include criterii orientative privind modul de evaluare a capacităţii diferitelor surse de flexibilitate de a acoperi nevoile de flexibilitate.
(5)ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE cooperează îndeaproape în ceea ce priveşte coordonarea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie în ceea ce priveşte furnizarea de date şi analize în temeiul alineatului (4).
(6)Până la 17 aprilie 2025, ENTSO pentru energie electrică şi entitatea OSD UE prezintă în comun ACER o propunere privind tipul de date şi formatul care trebuie transmise unei autorităţi de reglementare sau altei autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), precum şi metodologia pentru analiza nevoilor de flexibilitate menţionată la alineatul (4). În termen de trei luni de la primirea propunerii, ACER fie aprobă propunerea, fie o modifică. În acest din urmă caz, ACER se consultă cu Grupul de coordonare în domeniul energiei electrice, ENTSO pentru energie electrică, şi cu entitatea OSD UE, înainte de a adopta modificările. Propunerea adoptată se publică pe site-ul web al ACER.
(7)Autoritatea de reglementare sau o altă autoritate sau entitate desemnată în temeiul alineatului (1) transmit Comisiei şi ACER rapoartele menţionate la alineatul (1) şi le publică. În termen de 12 luni de la primirea rapoartelor, ACER emite un raport în care le analizează şi oferă recomandări cu privire la aspecte de interes transfrontalier referitoare la constatările autorităţii de reglementare sau ale unei alte autorităţi sau entităţi desemnate în temeiul alineatului (1), inclusiv recomandări privind eliminarea barierelor din calea intrării pe piaţă a resurselor de flexibilitate din surse nefosile.
Printre aspectele de interes transfrontalier, ACER evaluează:
a)modul de a integra mai bine analiza nevoilor de flexibilitate menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol cu metodologia de evaluare a adecvării resurselor la nivel european în conformitate cu articolul 23 şi metodologia pentru planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei pe 10 ani, asigurând coerenţa între acestea;
b)nevoile de flexibilitate estimate în sistemul de energie electrică la nivelul Uniunii şi potenţialul său preconizat disponibil din punct de vedere economic pentru o perioadă de 5-10 ani, ţinând seama de rapoartele naţionale;
c)posibila introducere a unor măsuri suplimentare de deblocare a potenţialului de flexibilitate pe pieţele energiei electrice şi în funcţionarea sistemului.
Rezultatele analizei menţionate la al doilea paragraf litera (a) pot fi luate în considerare în cadrul revizuirilor ulterioare ale metodologiilor menţionate la litera respectivă, în conformitate cu actele juridice relevante ale Uniunii.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice poate, din proprie iniţiativă, să furnizeze informaţii către ACER cu privire la modul de asigurare a conformităţii cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050.
(8)ENTSO pentru energie electrică actualizează planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei pentru a include rezultatele rapoartelor la nivel naţional privind nevoile de flexibilitate, menţionate la alineatul (1). Rapoartele respective sunt luate în considerare de operatorii de transport şi de sistem şi de operatorii de distribuţie în planurile lor de dezvoltare a reţelei.