Capitolul ii - Organizarea ACER - Regulamentul 942/05-iun-2019 de instituire a Agenţiei Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2025
Capitolul II:Organizarea ACER
Art. 16: Statut juridic
(1)ACER este un organ al Uniunii cu personalitate juridică.
(2)În fiecare stat membru, ACER deţine cea mai extinsă capacitate juridică acordată persoanelor juridice conform dreptului intern. În special, aceasta poate să dobândească sau să înstrăineze bunuri mobile sau imobile şi se poate constitui parte în proceduri judiciare.
(3)ACER este reprezentată de către directorul acesteia.
(4)Sediul ACER este la Ljubljana, în Slovenia.
Art. 17: Structura administrativă şi de conducere
ACER este compusă din:
(a)un consiliu de administraţie, care exercită atribuţiile prevăzute la articolul 19;
(b)un Consiliu al autorităţilor de reglementare, care exercită atribuţiile prevăzute la articolul 22;
(c)un director, care exercită atribuţiile prevăzute la articolul 24; şi
(d)o cameră de recurs, care exercită atribuţiile prevăzute la articolul 28.
Art. 18: Componenţa consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie este alcătuit din nouă membri. Pentru fiecare membru există un membru supleant. Doi membri şi supleanţii acestora sunt numiţi de către Comisie, doi membri şi supleanţii acestora de către Parlamentul European, iar cinci membri şi supleanţii acestora de către Consiliu. Niciun deputat în Parlamentul European nu poate fi membru al consiliului de administraţie. Un membru al consiliului de administraţie nu poate fi membru în Consiliul autorităţilor de reglementare.
(2)Mandatul membrilor şi al membrilor supleanţi ai consiliului de administraţie este de patru ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată. Durata primului mandat pentru jumătate din numărul membrilor şi supleanţilor din consiliul de administraţie este de şase ani.
(3)Consiliul de administraţie îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele dintre membrii săi, cu o majoritate de două treimi. Vicepreşedintele înlocuieşte automat preşedintele dacă acesta din urmă se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile. Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedintelui este de doi ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată. Mandatul preşedintelui şi cel al vicepreşedintelui expiră în momentul în care aceştia nu mai deţin calitatea de membri ai consiliului de administraţie.
(4)Şedinţele consiliului de administraţie sunt convocate de către preşedintele acestuia. Preşedintele Consiliului autorităţilor de reglementare sau reprezentantul acestui consiliu şi directorul participă la deliberări fără drept de vot, în afară cazului în care consiliul de administraţie decide altfel în privinţa directorului. Consiliul de administraţie se reuneşte în sesiune ordinară cel puţin de două ori pe an. Acesta se reuneşte, de asemenea, la iniţiativa preşedintelui, la solicitarea Comisiei sau la solicitarea a cel puţin o treime dintre membrii săi. Consiliul de administraţie poate invita orice persoană care ar putea avea o opinie relevantă să ia parte la şedinţele sale în calitate de observator. Membrii consiliului de administraţie pot, sub rezerva regulamentului propriu de procedură, să fie asistaţi de consultanţi sau de experţi. Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către ACER.
(5)Deciziile consiliului de administraţie se adoptă în baza unei majorităţi de două treimi din membrii prezenţi, exceptând cazul în care se prevede altfel în prezentul regulament. Fiecare membru sau supleant în consiliul de administraţie are un vot.
(6)Regulamentul de procedură prevede în detaliu:
a)condiţiile de vot, mai ales condiţiile în care un membru poate acţiona în numele unui alt membru şi, de asemenea, dacă este cazul, normele privind cvorumurile; şi
b)mecanismul de rotaţie care se aplică pentru reînnoirea membrilor consiliului de administraţie care sunt numiţi de către Consiliu pentru a se asigura o participare echilibrată a statelor membre de-a lungul timpului.
(7)Fără a aduce atingere rolului membrilor numiţi de Comisie, membrii consiliului de administraţie se angajează să acţioneze independent şi obiectiv, în interesul Uniunii în ansamblul său, nu solicită şi nici nu urmează instrucţiuni din partea instituţiilor, organelor, oficiilor sau agenţiilor Uniunii, din partea niciunui guvern al unui stat membru sau a altui organism public sau privat. În acest sens, fiecare membru redactează o declaraţie de angajament şi o declaraţie de interese, indicând fie absenţa oricărui interes care ar putea fi considerat susceptibil de a-i prejudicia independenţa, fie orice interes direct sau indirect care ar putea fi considerat susceptibil de a-i prejudicia independenţa. ACER face publice anual respectivele declaraţii.
Art. 19: Funcţiile consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie:
a)după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare şi obţinerea unui aviz favorabil din partea acestuia în conformitate cu articolul 22 alineatul (5) litera (c), numeşte directorul în conformitate cu articolul 23 alineatul (2) şi, dacă este cazul, prelungeşte mandatul acestuia sau îl revocă din funcţie;
b)numeşte în mod formal membrii Consiliului autorităţilor de reglementare numiţi în conformitate cu articolul 21 alineatul (1);
c)numeşte în mod formal membrii camerei de recurs în conformitate cu articolul 25 alineatul (2);
d)se asigură că ACER îşi duce la îndeplinire misiunea şi îşi exercită atribuţiile care îi revin în conformitate cu prezentul regulament;
e)adoptă documentul de programare menţionat la articolul 20 alineatul (1) cu o majoritate de două treimi a membrilor săi şi, dacă este cazul, îl modifică în conformitate cu articolul 20 alineatul (3);
f)adoptă, cu o majoritate de două treimi, bugetul anual al ACER şi îşi exercită celelalte funcţii bugetare în conformitate cu articolele 31-35;
g)decide, după ce a obţinut acordul Comisiei, dacă acceptă succesiuni, donaţii sau granturi provenind din alte surse ale Uniunii sau orice alte contribuţii voluntare din partea statelor membre sau din partea autorităţilor de reglementare. Avizul emis de consiliul de administraţie în temeiul articolului 35 alineatul (4) abordează în mod explicit sursele de finanţare prevăzute în prezentul alineat;
h)după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare, exercită autoritate disciplinară asupra directorului. În plus, în conformitate cu alineatul (2), consiliul de administraţie exercită, în ceea ce priveşte personalul ACER, competenţele de autoritate împuternicită să facă numiri, conferite prin Statutul funcţionarilor, şi competenţele de autoritate abilitată să încheie contracte de muncă, conferite prin Regimul aplicabil celorlalţi agenţi;
i)elaborează normele de punere în aplicare ale ACER pentru punerea în aplicare a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi în conformitate cu articolul 110 din Statutul funcţionarilor, în temeiul articolului 39 alineatul (2);
j)adoptă măsuri practice privind dreptul de acces la documentele ACER, în conformitate cu articolul 41;
k)adoptă şi publică raportul anual referitor la activităţile ACER, pe baza proiectului de raport anual menţionat la articolul 24 alineatul (1) litera (i), şi transmite raportul respectiv până la data de 1 iulie a fiecărui an Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi. Raportul anual privind activităţile ACER conţine o secţiune independentă, aprobată de către Consiliul autorităţilor de reglementare, privind activităţile de reglementare ale ACER pe parcursul acelui an;
l)îşi adoptă şi îşi publică propriul regulament de procedură;
m)adoptă normele financiare aplicabile ACER în conformitate cu articolul 36;
n)adoptă o strategie antifraudă, proporţională cu riscurile de fraudă, ţinând seama de costurile şi beneficiile măsurilor care urmează să fie puse în aplicare;
o)adoptă norme de prevenire şi de gestionare a conflictelor de interese în ceea ce priveşte membrii săi, precum şi membrii camerei de recurs;
p)adoptă şi actualizează periodic planurile de comunicare şi de diseminare menţionate la articolul 41;
q)numeşte un contabil, căruia i se aplică Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi şi care este complet independent în îndeplinirea îndatoririlor sale;
r)se asigură că se dă curs în mod adecvat constatărilor şi recomandărilor care decurg din evaluările şi rapoartele de audit interne sau externe, precum şi din investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF);
s)autorizează încheierea acordurilor de lucru în conformitate cu articolul 43;
t)pe baza unei propuneri a directorului, în conformitate cu articolul 24 alineatul (1) litera (b) şi după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare şi obţinerea avizului favorabil al acestuia în conformitate cu articolul 22 alineatul (5) litera (f), adoptă şi publică normele de procedură menţionate la articolul 14 alineatul (5).
(2)Consiliul de administraţie adoptă, în conformitate cu articolul 110 din Statutul funcţionarilor, o decizie bazată pe articolul 2 alineatul (1) din Statutul funcţionarilor şi pe articolul 6 din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, prin care deleagă directorului competenţele relevante de autoritate împuternicită să facă numiri şi defineşte condiţiile în care poate fi suspendată respectiva delegare de competenţe. Directorul este autorizat să subdelege aceste competenţe.
(3)În cazul în care circumstanţe excepţionale impun acest lucru, consiliul de administraţie poate, printr-o decizie, să suspende temporar delegarea competenţelor de autoritate împuternicită să facă numiri către director şi delegarea competenţelor subdelegate de către acesta din urmă şi să le exercite el însuşi sau să le delege unuia dintre membrii săi ori unui alt membru al personalului în afară de director. Împrejurările excepţionale se limitează strict la chestiuni administrative, bugetare sau manageriale, fără a aduce atingere independenţei depline a directorului în raport cu atribuţiile sale în temeiul articolului 24 alineatul (1) litera (c).
Art. 20: Programare anuală şi multianuală
(1)Directorul pregăteşte în fiecare an un proiect de document de programare care conţine programarea anuală şi multianuală şi transmite proiectul de document de programare consiliului de administraţie şi Consiliului autorităţilor de reglementare.
Consiliul de administraţie adoptă proiectul de document de programare după primirea avizului favorabil al Consiliului autorităţilor de reglementare şi transmite proiectul de document de programare Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la data de 31 ianuarie.
Proiectul de document de programare este în conformitate cu proiectul provizoriu de buget estimativ elaborat în conformitate cu articolul 33 alineatele (1), (2) şi (3).
Consiliul de administraţie adoptă documentul de programare ţinând seama de avizul Comisiei, după primirea avizului favorabil al Consiliului autorităţilor de reglementare şi după ce directorul îl prezintă Parlamentului European. consiliul de administraţie transmite documentul de programare Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la data de 31 decembrie.
Documentul de programare este adoptat fără a aduce atingere procedurii bugetare anuale şi se publică.
Documentul de programare devine definitiv după adoptarea finală a bugetului general şi, dacă este necesar, se ajustează în consecinţă.
(2)Programarea anuală din documentul de programare anuală include obiectivele detaliate şi rezultatele preconizate, inclusiv indicatorii de performanţă. Aceasta include, de asemenea, o descriere a acţiunilor care urmează să fie finanţate şi informaţii care indică resursele financiare şi umane alocate fiecărei acţiuni, inclusiv o trimitere la grupurile de lucru ale ACER însărcinate să contribuie la elaborarea documentelor respective, în conformitate cu principiile întocmirii bugetului şi ale gestionării pe activităţi. Programarea anuală trebuie să fie coerentă cu programul de activitate multianual menţionat la alineatul (4). Aceasta indică în mod clar atribuţiile care au fost adăugate, modificate sau eliminate în comparaţie cu exerciţiul financiar precedent.
(3)Atunci când ACER i se încredinţează o nouă atribuţie, consiliul de administraţie modifică documentul de programare adoptat.
Orice modificare substanţială a documentului de programare se adoptă prin aceeaşi procedură ca cea prevăzută în cazul documentului de programare iniţial. Consiliul de administraţie poate delega directorului competenţa de a aduce modificări neesenţiale documentului de programare.
(4)Programarea multianuală din documentul de programare stabileşte programarea strategică globală, inclusiv obiectivele, rezultatele preconizate şi indicatorii de performanţă. Aceasta defineşte, de asemenea, programarea resurselor, incluzând bugetul multianual şi personalul.
Programarea resurselor se actualizează anual. Programarea strategică se actualizează după necesităţi, în special pentru a ţine cont de rezultatele evaluării menţionate la articolul 45.
Art. 21: Componenţa Consiliului autorităţilor de reglementare
(1)Consiliul autorităţilor de reglementare este alcătuit din:
a)reprezentanţi cu rang înalt ai autorităţilor de reglementare în conformitate cu articolul 57 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/944 şi cu articolul 39 alineatul (1) din Directiva 2009/73/CE şi un supleant pentru fiecare stat membru ales dintre membrii actualului personal cu rang înalt al autorităţilor respective, numiţi de către autoritatea de reglementare;
b)un reprezentant fără drept de vot din partea Comisiei.
Câte un singur reprezentant din partea autorităţii de reglementare a fiecărui stat membru poate face parte din Consiliul autorităţilor de reglementare.
(2)Consiliul autorităţilor de reglementare îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele dintre membrii săi. Vicepreşedintele înlocuieşte preşedintele, în cazul în care acesta din urmă se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile. Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedintelui este de doi ani şi jumătate cu posibilitatea reînnoirii acestuia. Cu toate acestea, mandatul preşedintelui şi cel al vicepreşedintelui expiră în momentul în care aceştia nu mai deţin calitatea de membri ai Consiliului autorităţilor de reglementare.
Art. 22: Funcţiile Consiliului autorităţilor de reglementare
(1)Consiliul autorităţilor de reglementare hotărăşte cu o majoritate de două treimi din membrii prezenţi, fiecare membru având un vot.
(2)Consiliul autorităţilor de reglementare îşi adoptă şi îşi publică propriul regulament de procedură, care prevede în amănunt detaliile procedurii de vot, mai ales condiţiile în care un membru poate acţiona în numele unui alt membru şi, dacă este cazul, normele care guvernează cvorumurile. Regulamentul de procedură poate prevedea metode de lucru specifice pentru analizarea chestiunilor care survin în contextul iniţiativelor de cooperare regională.
(3)În exercitarea atribuţiilor conferite Consiliului autorităţilor de reglementare prin prezentul regulament şi fără a aduce atingere activităţii membrilor care acţionează în numele autorităţii lor de reglementare, Consiliul autorităţilor de reglementare acţionează independent şi nu solicită şi nici nu urmează instrucţiuni din partea niciunui guvern al unui stat membru, a Comisiei sau din partea altei entităţi publice sau private.
(4)Serviciile de secretariat ale Consiliului autorităţilor de reglementare sunt asigurate de către ACER.
(5)Consiliul autorităţilor de reglementare:
a)emite avize şi, după caz, observaţii şi amendamente la textul propunerilor directorului cu privire la proiectele de avize, recomandări şi decizii menţionate la articolul 3 alineatul (1), articolele 4-8, articolul 9 alineatele (1) şi (3), articolul 10, articolul 11 litera (c), articolul 13, articolul 15 alineatul (4) şi articolele 30 şi 43, care sunt examinate spre adoptare;
b)în sfera sa de competenţă, oferă îndrumări directorului în exercitarea atribuţiilor sale, cu excepţia activităţilor ACER în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1227/2011, şi oferă consiliere grupurilor de lucru ale ACER înfiinţate în temeiul articolului 30;
c)emite un aviz adresat consiliului de administraţie cu privire la candidatul care urmează să fie numit în funcţia de director în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) litera (a) şi cu articolul 23 alineatul (2);
d)aprobă documentul de programare în conformitate cu articolul 20 alineatul (1);
e)aprobă secţiunea independentă privind activităţile de reglementare din raportul anual, în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) litera (k) şi articolul 24 alineatul (1) litera (i);
f)emite un aviz adresat consiliului de administraţie cu privire la normele de procedură în temeiul articolului 14 alineatul (5) şi al articolului 30 alineatul (3);
g)emite un aviz adresat consiliului de administraţie cu privire la planurile de comunicare şi de diseminare menţionate la articolul 41;
h)emite un aviz adresat consiliului de administraţie cu privire la normele de procedură pentru relaţiile cu ţările terţe sau cu organizaţiile internaţionale menţionate la articolul 43.
(6)Parlamentul European este informat cu privire la proiectul de ordine de zi al viitoarelor reuniuni ale Consiliului autorităţilor de reglementare cu cel puţin două săptămâni înainte. În termen de două săptămâni de la reuniunile respective, proiectul de proces-verbal se transmite Parlamentului European. Parlamentul European poate invita preşedintele sau vicepreşedintele Consiliului autorităţilor de reglementare, respectând pe deplin independenţa acestora, să se adreseze comisiei competente şi să răspundă întrebărilor adresate de membrii comisiei respective.
Art. 23: Directorul
(1)ACER este administrată de către directorul acesteia, care acţionează în conformitate cu îndrumările prevăzute la articolul 22 alineatul (5) litera (b) şi, în cazurile prevăzute de prezentul regulament, cu avizele Consiliului autorităţilor de reglementare. Fără a aduce atingere rolurilor respective ale consiliului de administraţie şi ale Consiliului autorităţilor de reglementare în raport cu atribuţiile directorului, directorul nu solicită şi nu urmează instrucţiuni din partea niciunui guvern, din partea instituţiilor Uniunii sau a altei entităţi sau persoane publice sau private. Directorul răspunde în faţa consiliului de administraţie în ceea ce priveşte chestiunile administrative, bugetare şi manageriale, dar rămâne pe deplin independent în ceea ce priveşte atribuţiile sale în temeiul articolului 24 alineatul (1) litera (c). Directorul poate participa la reuniunile Consiliului autorităţilor de reglementare în calitate de observator.
(2)Directorul este numit de către consiliul de administraţie, în urma unui aviz favorabil al Consiliului autorităţilor de reglementare, pe baza meritelor, a competenţelor şi a experienţei relevante a acestuia în sectorul energiei, dintr-o listă de cel puţin trei candidaţi propuşi de către Comisie, în urma unei proceduri de selecţie deschise şi transparente. Înainte de a fi numit în funcţie, candidatul selecţionat de către consiliul de administraţie face o declaraţie în faţa comisiei competente a Parlamentului European şi răspunde întrebărilor adresate de membrii acesteia. În scopul încheierii contractului cu directorul, ACER este reprezentată de preşedintele consiliului de administraţie.
(3)Mandatul directorului este de cinci ani. În ultimele nouă luni ale mandatului, Comisia efectuează o evaluare. În cursul evaluării, Comisia examinează în special:
a)rezultatele obţinute de director;
b)sarcinile şi obligaţiile ACER în anii următori.
(4)Consiliul de administraţie, hotărând la propunerea Comisiei, după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare şi după studierea cu cea mai mare atenţie a evaluării şi avizului Consiliului autorităţilor de reglementare şi numai în acele cazuri în care este justificat în baza atribuţiilor şi obligaţiilor ACER, poate să prelungească durata mandatului directorului o singură dată, pentru o perioadă care nu depăşeşte cinci ani. Directorul al cărui mandat a fost prelungit nu poate să participe la o altă procedură de selecţie pentru acelaşi post, la sfârşitul perioadei prelungite.
(5)Consiliul de administraţie informează Parlamentul European în legătură cu intenţia sa de a prelungi mandatul directorului. Cu o lună înainte de prelungirea mandatului său, directorul poate fi invitat să facă o declaraţie în faţa comisiei competente a Parlamentului European şi să răspundă întrebărilor puse de membrii respectivei comisii.
(6)În cazul în care mandatul său nu este prelungit, directorul rămâne în funcţie până la numirea succesorului său.
(7)Directorul poate fi revocat din funcţie doar printr-o decizie a consiliului de administraţie, după obţinerea unui aviz favorabil din partea Consiliului autorităţilor de reglementare. Consiliul de administraţie adoptă respectiva decizie în baza unei majorităţi de două treimi din membrii săi.
(8)Parlamentul European şi Consiliul pot invita directorul să prezinte un raport privind exercitarea atribuţiilor sale. Parlamentul European îl poate invita, de asemenea, pe director să se adreseze comisiei competente şi să răspundă întrebărilor adresate de membrii comisiei respective.
Art. 24: Atribuţiile directorului
(1)Directorul:
a)este reprezentantul legal al ACER şi este însărcinat cu gestionarea curentă a acesteia;
b)pregăteşte lucrările consiliului de administraţie, participă, fără a avea drept de vot, la lucrările consiliului de administraţie şi este responsabil de punerea în aplicare a deciziilor adoptate de consiliul de administraţie;
c)redactează, se consultă cu privire la, adoptă şi publică avize, recomandări şi decizii;
d)este responsabil de punerea în aplicare a programului anual de activitate al ACER sub îndrumarea Consiliul autorităţilor de reglementare şi sub controlul administrativ al consiliului de administraţie;
e)ia măsurile necesare, în special în privinţa adoptării instrucţiunilor administrative interne şi a publicării comunicărilor, pentru a garanta funcţionarea ACER în conformitate cu prezentul regulament;
f)în fiecare an, pregăteşte proiectul programului de activitate al ACER pentru anul următor şi, după adoptarea proiectului de către consiliul de administraţie, îl prezintă Consiliului autorităţilor de reglementare, Parlamentului European şi Comisiei înainte de data de 31 ianuarie a fiecărui an;
g)este responsabil de punerea în aplicare a documentului de programare şi de raportarea către consiliul de administraţie cu privire la acest lucru;
h)elaborează un proiect provizoriu de buget estimativ al ACER în temeiul articolului 33 alineatul (1) şi execută bugetul ACER în conformitate cu articolele 34 şi 35;
i)în fiecare an, pregăteşte şi înaintează consiliului de administraţie un proiect de raport anual care conţine o secţiune independentă privind activităţile de reglementare ale ACER şi o secţiune privind aspectele financiare şi administrative;
j)elaborează un plan de acţiune în urma concluziilor evaluărilor şi rapoartelor de audit interne sau externe, precum şi a investigaţiilor desfăşurate de OLAF şi prezintă rapoarte semestriale Comisiei şi rapoarte periodice consiliului de administraţie în legătură cu progresele înregistrate;
k)este responsabil de luarea deciziei privind necesitatea de a detaşa unul sau mai mulţi membri ai personalului în unul sau mai multe state membre, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ACER în mod eficient şi eficace.
În sensul primului paragraf litera (k), înainte de a lua decizia de a înfiinţa un birou local, directorul solicită avizul statelor membre în cauză, inclusiv al statului membru în care se situează sediul ACER, şi obţine acordul prealabil al Comisiei şi al consiliului de administraţie. Decizia este bazată pe o analiză cost-beneficiu temeinică şi precizează domeniul de aplicare al activităţilor care urmează să fie efectuate în cadrul respectivului birou local, astfel încât să se evite costurile inutile şi dublarea funcţiilor administrative ale ACER.
(2)În sensul alineatului (1) litera (c) din prezentul articol, avizele, recomandările şi deciziile menţionate la articolul 3 alineatul (1), articolele 4-8, articolul 9 alineatele (1) şi (3), articolul 10, articolul 11 litera (c), articolul 13, articolul 15 alineatul (4) şi articolele 30 şi 43 se adoptă doar cu avizul favorabil al Consiliului autorităţilor de reglementare.
Înainte de a supune la vot proiectele de avize, recomandări sau decizii în Consiliul autorităţilor de reglementare, directorul transmite, spre consultare, propuneri de proiecte de avize, recomandări sau decizii grupului de lucru relevant, cu suficient timp înainte.
Directorul:
a)ţine cont de observaţiile şi amendamentele Consiliului autorităţilor de reglementare şi retransmite proiectul de aviz, de recomandare sau de decizie revizuit Consiliului autorităţilor de reglementare în vederea obţinerii unui aviz favorabil;
b)poate retrage proiectele de avize, recomandări sau decizii transmise, cu condiţia ca directorul să prezinte o motivare scrisă justificată corespunzător în cazul în care nu este de acord cu amendamentele transmise de Consiliul autorităţilor de reglementare;
În cazul retragerii unui proiect de aviz, de recomandare sau de decizie, directorul poate emite un nou proiect de aviz, recomandare sau decizie, urmând procedura stabilită la articolul 22 alineatul (5) litera (a) şi la al doilea paragraf din prezentul alineat. În sensul celui de-al treilea paragraf litera (a) din prezentul alineat, în cazul în care nu urmează întru totul sau respinge observaţiile sau amendamentele primite de la Consiliul autorităţilor de reglementare, directorul transmite, de asemenea, o motivare scrisă justificată corespunzător.
În cazul în care Consiliul autorităţilor de reglementare nu emite un aviz favorabil cu privire la textul proiectului de aviz, de recomandare sau de decizie retransmis pentru că observaţiile şi amendamente sale nu se reflectă în textul retransmis, directorul poate revizui din nou textul proiectului de aviz, de recomandare sau de decizie în conformitate cu amendamentele şi observaţiile propuse de Consiliul autorităţilor de reglementare pentru a obţine avizul favorabil al acestuia, fără a mai trebui să se consulte cu grupul de lucru relevant sau să mai transmită încă o motivare scrisă.
Art. 25: Înfiinţarea şi componenţa camerei de recurs
(1)ACER înfiinţează o cameră de recurs.
(2)Camera de recurs este formată din şase membri şi şase supleanţi selectaţi din fostul sau actualul personal cu rang înalt al autorităţilor de reglementare, al autorităţilor din domeniul concurenţei sau al altor instituţii ale Uniunii sau naţionale cu experienţă relevantă în sectorul energiei. Camera de recurs îşi desemnează preşedintele.
Membrii camerei de recurs sunt numiţi în mod formal de către consiliul de administraţie, la propunerea Comisiei, ca urmare a unei invitaţii publice de exprimare a interesului şi după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare.
(3)Camera de recurs îşi adoptă şi publică propriul regulament de procedură. Regulamentul respectiv prevede în amănunt condiţiile care reglementează organizarea şi funcţionarea camerei de recurs şi regulile aplicabile căilor de atac exercitate în faţa camerei, în conformitate cu articolul 28. Camera de recurs notifică proiectul regulamentului de procedură Comisiei, precum şi orice modificare semnificativă a regulamentului respectiv. Comisia poate emite un aviz cu privire la regulamentul respectiv în termen de trei luni de la data primirii notificării.
Bugetul ACER conţine o linie bugetară separată pentru finanţarea funcţionării grefei camerei de recurs.
(4)Deciziile camerei de recurs se adoptă cu majoritate de cel puţin patru din cei şase membri ai săi. Camera de recurs este convocată atunci când este necesar.
Art. 26: Membrii camerei de recurs
(1)Durata mandatului membrilor camerei de recurs este de cinci ani. Mandatul poate fi reînnoit o singură dată.
(2)Membrii camerei de recurs sunt independenţi în luarea deciziilor. Aceştia nu sunt constrânşi să respecte nicio instrucţiune. Aceştia nu pot avea alte atribuţii în cadrul ACER, al consiliului de administraţie sau al Consiliului autorităţilor de reglementare şi nici în cadrul vreunui grup de lucru al ACER. Un membru al camerei de recurs nu poate fi revocat din funcţie pe durata mandatului său decât în cazul în care a fost găsit vinovat de comiterea unei abateri grave, iar consiliul de administraţie, după ce a consultat Consiliul autorităţilor de reglementare, adoptă o decizie în acest sens.
Art. 27: Excluderea şi obiecţii în cadrul camerei de recurs
(1)Membrii camerei de recurs nu iau parte la procedurile de exercitare a căilor de atac dacă au un interes personal în cauza respectivă, dacă au fost anterior implicaţi ca reprezentanţi ai uneia dintre părţi sau dacă au participat la adoptarea deciziei care face obiectul căii de atac.
(2)Un membru al camerei de recurs informează camera, în cazul în care, dintr-unul din motivele menţionate la alineatul (1) sau din oricare alt motiv, consideră că un alt membru nu ar trebui să ia parte la vreuna dintre procedurile de exercitare a căilor de atac. Oricare parte din cadrul unei proceduri de exercitare a unei căi de atac poate ridica obiecţii cu privire la participarea unui membru al camerei de recurs în baza oricăruia dintre motivele menţionate la alineatul (1) sau în cazul unei suspiciuni de părtinire. O astfel de obiecţie este inadmisibilă dacă este fundamentată pe criterii de naţionalitate a membrilor sau dacă, deşi conştientă de existenţa unui motiv de obiecţie, partea la o procedură de exercitare a unei căi de atac face cu toate acestea un pas procedural în procedurile de exercitare a căilor de apel, altul decât cel de a ridica obiecţii privind alcătuirea camerei de recurs.
(3)Camera de recurs decide cu privire la acţiunile care trebuie întreprinse în cazurile menţionate la alineatele (1) şi (2) fără participarea membrului în cauză. În scopul luării respectivei decizii, membrul în cauză este înlocuit în cadrul camerei de recurs de către supleantul său. Dacă supleantul se găseşte într-o situaţie similară cu cea a membrului, preşedintele desemnează un înlocuitor dintre supleanţii disponibili.
(4)Membrii camerei de recurs se angajează să acţioneze independent şi în interes public. În acest sens, aceştia redactează o declaraţie de angajament şi o declaraţie de interese, indicând fie absenţa oricărui interes care ar putea fi considerat susceptibil de a le prejudicia independenţa, fie orice interes direct sau indirect care ar putea fi considerate susceptibil de a le prejudicia independenţa. Respectivele declaraţii scrise sunt făcute publice anual.
Art. 28: Decizii care pot face obiectul unei căi de atac
(1)Orice persoană fizică sau juridică, inclusiv autorităţile de reglementare, poate exercita o cale de atac împotriva unei decizii menţionate la articolul 2 litera (d) care este adresată persoanei respective sau împotriva unei decizii care, deşi adresată unei alte persoane, priveşte direct şi personal respectiva persoană.
(2)Calea de atac cuprinde expunerea motivelor exercitării căii de atac şi se înaintează în scris ACER în termen de două luni de la notificarea deciziei către persoana în cauză sau, în absenţa acesteia, în termen de două luni de la data la care ACER a publicat decizia sa. Camera de recurs ia o decizie cu privire la calea de atac în termen de patru luni de la introducerea acţiunii.
(3)O cale de atac exercitată în temeiul alineatului (1) nu are efect suspensiv. Camera de recurs poate, cu toate acestea, în cazul în care consideră că circumstanţele o cer, să suspende aplicarea deciziei contestate.
(4)În cazul în care calea de atac este admisibilă, camera de recurs examinează dacă aceasta este bine întemeiată. Camera de recurs invită părţile din cadrul procedurii de exercitare a căii de atac, de câte ori este necesar, să prezinte, în anumite termene, observaţii privind notificările emise de către aceasta sau privind comunicările celorlalte părţi în cauza respectivă. Părţile la procedurile de exercitare a căilor de atac au dreptul să susţină o prezentare orală.
(5)Camera de recurs poate să confirme decizia sau poate transfera cazul organismului competent din cadrul ACER. Decizia camerei de recurs este obligatorie pentru acest organismul respectiv.
(6)ACER publică deciziile adoptate de camera de recurs.
Art. 29: Acţiunile în faţa Curţii de Justiţie
Acţiunile în anulare împotriva unei decizii emise de către ACER în temeiul prezentului regulament şi acţiunile în constatarea abţinerii de a acţiona în cadrul termenelor aplicabile pot fi introduse la Curtea de Justiţie doar după epuizarea procedurii de exercitare a căilor de atac menţionate la articolul 28. ACER ia toate măsurile necesare pentru respecta hotărârea Curţii de Justiţie.
Art. 30: Grupuri de lucru
(1)În cazuri justificate şi în special pentru a sprijini activitatea de reglementare a directorului şi a Consiliului autorităţilor de reglementare cu privire la aspecte de reglementare şi pentru a elabora avizele, recomandările şi deciziile menţionate la articolul 3 alineatul (1), articolele 4-8, articolul 9 alineatele (1) şi (3), articolul 10, articolul 11 litera (c), articolul 13, articolul 15 alineatul (4) şi articolele 30 şi 43 consiliul de administraţie înfiinţează sau desfiinţează grupuri de lucru pe baza unei propuneri comune a directorului şi a Consiliului autorităţilor de reglementare.
Pentru înfiinţarea sau desfiinţarea unui grup de lucru este nevoie de un aviz favorabil din partea Consiliului autorităţilor de reglementare.
(2)Grupurile de lucru sunt compuse din experţi din cadrul personalului ACER şi al autorităţilor de reglementare. Experţii din partea Comisiei pot participa la grupurile de lucru. ACER nu este responsabilă de costurile de participare ale experţilor din cadrul autorităţilor de reglementare la grupurile de lucru ale ACER. Grupurile de lucru iau în considerare punctele de vedere ale experţilor altor autorităţi naţionale relevante în cazul în care aceste autorităţi sunt competente.
(3)Consiliul de administraţie adoptă şi publică regulamentul intern de procedură pentru funcţionarea grupurilor de lucru pe baza unei propuneri a directorului, după consultarea Consiliului autorităţilor de reglementare şi obţinerea avizului favorabil al acestuia.
(4)Grupurile de lucru ale ACER desfăşoară activităţile care le sunt atribuite în documentul de programare adoptat în temeiul articolului 20 şi orice activităţi în temeiul prezentului regulament care le sunt atribuite de Consiliul autorităţilor de reglementare şi de director.