Secţiunea 3 - Supravegherea CSD-urilor - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 257L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
SECŢIUNEA 3:Supravegherea CSD-urilor
Art. 22: Examinare şi evaluare
(1)Autoritatea competentă examinează acordurile, strategiile, procesele şi mecanismele implementate de un CSD, inclusiv planurile menţionate la articolul 22a, pentru a respecta prezentul regulament şi evaluează riscurile la care CSD-ul este sau ar putea fi expus sau riscurile generate de acesta la adresa funcţionării armonioase a pieţelor titlurilor de valoare sau a stabilităţii pieţelor financiare.
Autoritatea competentă stabileşte frecvenţa şi amploarea examinării şi a evaluării menţionate la primul paragraf, ţinând seama de dimensiunea, importanţa sistemică, profilul de risc, natura, amploarea şi complexitatea activităţilor CSD-ului în cauză.
Examinarea şi evaluarea au loc cel puţin o dată la fiecare trei ani.
(2)[textul din Art. 22, alin. (2) din titlul III, capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 16-ian-2024 de Art. 1, punctul 8., alin. (B) din Regulamentul 2845/13-dec-2023]
(3)[textul din Art. 22, alin. (3) din titlul III, capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 16-ian-2024 de Art. 1, punctul 8., alin. (B) din Regulamentul 2845/13-dec-2023]
(4)[textul din Art. 22, alin. (4) din titlul III, capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 16-ian-2024 de Art. 1, punctul 8., alin. (B) din Regulamentul 2845/13-dec-2023]
(5)Autoritatea competentă desfăşoară inspecţii la faţa locului având ca obiect CSD-ul.
(6)Atunci când efectuează examinarea şi evaluarea menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă transmite, într-un stadiu incipient, informaţiile necesare autorităţilor relevante şi, după caz, autorităţii menţionate la articolul 67 din Directiva 2014/65/UE şi le consultă pentru a stabili dacă CSD-ul îndeplineşte cerinţele prezentului regulament sau alte cerinţe din dreptul Uniunii în ceea ce priveşte funcţionarea sistemelor de decontare a titlurilor de valoare gestionate de CSD.
Autorităţile consultate pot emite un aviz motivat în domeniile lor de competenţă în termen de trei luni de la primirea informaţiilor de către autoritatea competentă.
În cazul în care autoritatea consultată nu furnizează un aviz în termenul menţionat, se consideră că aceasta a emis un aviz pozitiv.
În cazul în care o autoritate consultată emite un aviz negativ motivat, iar autoritatea competentă nu este de acord cu acesta, autoritatea competentă respectivă furnizează autorităţii consultate, în termen de o lună de la primirea avizului negativ, o motivare care abordează avizul negativ.
Oricare dintre autorităţile consultate care au emis un aviz negativ poate sesiza ESMA pentru asistenţă în temeiul articolului 31 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care chestiunea nu este soluţionată în termen de o lună de la sesizarea ESMA, autoritatea competentă ia decizia finală privind examinarea şi evaluarea şi furnizează autorităţilor relevante în scris o explicaţie detaliată a deciziei sale.
Avizele negative menţionate la al patrulea paragraf prezintă în scris motivele complete şi detaliate pentru care nu sunt întrunite cerinţele prevăzute de prezentul regulament sau alte cerinţe din dreptul Uniunii.
(7)Autoritatea competentă informează autorităţile relevante, ESMA şi, după caz, colegiul menţionat la articolul 24a din prezentul regulament şi autoritatea menţionată la articolul 67 din Directiva 2014/65/UE cu privire la rezultatele examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv eventualele măsuri de remediere sau sancţiuni.
(8)Atunci când realizează examinarea şi evaluarea menţionate la alineatul (1), autorităţile competente responsabile cu supravegherea CSD-urilor care menţin tipurile de relaţii menţionate la art. 17 alineatul (6) literele (a), (b) şi (c) îşi comunică reciproc toate informaţiile relevante care le-ar putea facilita sarcinile.
(9)Autoritatea competentă solicită unui CSD care nu îndeplineşte cerinţele prezentului regulament să întreprindă cât mai devreme posibil acţiunile sau măsurile necesare pentru a remedia situaţia.
(10)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze următoarele:
a)informaţiile pe care CSD-urile le furnizează autorităţii competente în scopul examinării şi evaluării menţionate la alineatul (1);
b)informaţiile pe care autoritatea competentă trebuie să le furnizeze în conformitate cu alineatul (7);
c)informaţiile pe care autorităţile competente prevăzute la alineatul (8) şi le comunică reciproc.
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(11)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele tip, modelele şi procedurile pentru furnizarea informaţiilor menţionate la alineatul (10) primul paragraf.
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 17 ianuarie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 22a: Planuri de redresare şi de lichidare ordonată
(1)CSD-ul identifică scenarii care l-ar putea împiedica să furnizeze operaţiunile şi serviciile sale critice în condiţii de continuitate ale activităţii şi evaluează eficacitatea unei game complete de opţiuni de redresare sau de lichidare ordonată. Scenariile respective iau în considerare diferitele riscuri independente şi conexe la care este expus CSD-ul. Pe baza acestei analize, CSD-ul elaborează şi prezintă autorităţii competente planuri adecvate pentru redresarea sau lichidarea sa ordonată.
(2)Planurile menţionate la alineatul (1) ţin seama de dimensiunea, importanţa sistemică, natura, amploarea şi complexitatea activităţilor CSD-ului în cauză şi conţin cel puţin următoarele elemente:
a)un rezumat cuprinzător al principalelor strategii de redresare şi de lichidare ordonată;
b)o identificare a operaţiunilor şi serviciilor critice ale CSD-ului;
c)proceduri adecvate care asigură atragerea de capitaluri suplimentare, în cazul în care capitalul propriu al CSD-ului se apropie de nivelul prevăzut la articolul 47 alineatul (1) sau scade sub acesta;
d)proceduri adecvate pentru asigurarea unei lichidări sau restructurări ordonate a operaţiunilor şi a serviciilor CSD-ului în cazul în care CSD-ul este în imposibilitatea de a atrage capitaluri noi;
e)proceduri adecvate care să asigure decontarea şi transferul la timp şi ordonate ale activelor clienţilor şi participanţilor către un alt CSD în cazul în care CSD-ul se regăseşte în situaţia în care se află permanent în imposibilitatea de a-şi restabili operaţiunile şi serviciile critice;
f)o descriere a măsurilor necesare pentru punerea în aplicare a principalelor strategii.
(3)CSD-ul are capacitatea de a identifica şi a furniza entităţilor afiliate informaţiile necesare pentru punerea în aplicare a planurilor în timp util în timpul scenariilor de criză.
(4)Planurile se aprobă de către organul de conducere sau de un comitet adecvat al acestuia.
(5)CSD-ul revizuieşte şi actualizează planurile în mod regulat şi cel puţin o dată la fiecare doi ani. Fiecare actualizare a planurilor este înaintată autorităţii competente.
(6)În cazul în care autoritatea competentă consideră că planurile CSD-ului sunt insuficiente, autoritatea competentă poate solicita CSD-ului să ia măsuri suplimentare sau să elaboreze măsuri alternative.
(7)În cazul în care un CSD este supus Directivei 2014/59/UE şi a fost elaborat un plan de redresare în temeiul directivei respective, CSD-ul transmite planul de redresare autorităţii competente.
În cazul în care pentru un CSD se stabileşte şi menţine un plan de rezoluţie în temeiul Directivei 2014/59/UE sau un plan similar în temeiul dreptului intern cu scopul de a asigura continuitatea serviciilor de bază ale CSD-ului, autoritatea de rezoluţie sau, în cazul în care nu există o astfel de autoritate, autoritatea competentă informează ESMA cu privire la existenţa unui astfel de plan.
În cazul în care planul de redresare şi planul de rezoluţie în temeiul Directivei 2014/59/UE sau orice plan similar elaborat în temeiul dreptului intern conţine toate elementele enumerate la alineatul (2), CSD-ul nu este obligat să elaboreze planurile în temeiul alineatului (1).