Secţiunea 2 - Condiţii şi proceduri pentru autorizarea CSD-urilor - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 257L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
SECŢIUNEA 2:Condiţii şi proceduri pentru autorizarea CSD-urilor
Art. 16: Autorizarea CSD-urilor
(1)Orice persoană juridică care se încadrează în definiţia CSD-urilor trebuie să obţină o autorizaţie de la autoritatea competentă a statului membru în care este stabilită, înainte de a îşi începe activitatea.
(2)Autorizaţia specifică serviciile de bază enumerate în secţiunea A din anexă şi serviciile auxiliare de tip nebancar permise în temeiul secţiunii B din anexă, pe care CSD-urile sunt autorizate să le presteze.
(3)CSD-urile respectă în permanenţă condiţiile necesare pentru acordarea autorizaţiei.
(4)CSD-urile, precum şi auditorii lor independenţi, aduc neîntârziat la cunoştinţa autorităţii competente toate modificările de fond care afectează respectarea condiţiilor de autorizare.
Art. 17: Procedura de acordare a autorizaţiei
(1)CSD-ul solicitant depune o cerere de autorizare la autoritatea sa competentă.
(2)Cererea de autorizare este însoţită de toate informaţiile necesare pentru a permite autorităţii competente să constate că CSD-ul solicitant a luat, la momentul autorizării, toate măsurile necesare pentru a îndeplini obligaţiile din prezentul regulament. Cererea de autorizare include un program de operaţiuni care să specifice tipurile de activităţi comerciale avute în vedere şi organizarea structurală a CSD-ului.
Prin derogare de la primul paragraf, în cazul în care un CSD solicitant nu respectă toate cerinţele prezentului regulament, dar se poate presupune în mod rezonabil că va face acest lucru atunci când îşi începe activitatea, autoritatea competentă poate acorda autorizaţia cu condiţia ca CSD-ul solicitant să fi instituit toate măsurile necesare pentru a se conforma cerinţelor prezentului regulament atunci când îşi începe activitatea.
(3)În termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii, autoritatea competentă analizează dacă aceasta este completă. Dacă cererea este incompletă, autoritatea competentă stabileşte un termen până la care CSD-ul solicitant trebuie să furnizeze informaţii suplimentare. Autoritatea competentă informează CSD-ul solicitant atunci când cererea este considerată completă.
(4)Din momentul în care cererea este considerată completă, autoritatea competentă transmite toate informaţiile incluse în cerere autorităţilor relevante şi consultă aceste autorităţi cu privire la caracteristicile sistemului de decontare a titlurilor de valoare gestionat de CSD-ul solicitant.
Fiecare autoritate relevantă poate emite un aviz motivat, în domeniile sale de competenţă, adresat autorităţii competente în termen de trei luni de la primirea informaţiilor de către autoritatea relevantă. În cazul în care autoritatea relevantă nu furnizează un aviz în termenul menţionat, se consideră că aceasta a emis un aviz pozitiv.
În cazul în care cel puţin una dintre autorităţile relevante emite un aviz motivat negativ, iar autoritatea competentă intenţionează totuşi să acorde autorizaţia, autoritatea competentă respectivă furnizează autorităţilor relevante, în termen de o lună de la primirea avizului negativ, motivele pentru care intenţionează să acorde autorizaţia în pofida avizului negativ.
Oricare dintre autorităţile relevante care a emis un aviz negativ menţionat la al treilea paragraf poate sesiza ESMA pentru asistenţă în temeiul articolului 31 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care problema nu este soluţionată în termen de o lună de la sesizarea ESMA, autoritatea competentă care intenţionează să acorde autorizaţia ia o decizie finală şi furnizează în scris autorităţilor relevante o explicaţie detaliată a deciziei sale.
În cazul în care autoritatea competentă intenţionează să respingă autorizaţia, chestiunea nu este înaintată ESMA.
Un aviz negativ menţionat la al treilea paragraf prezintă în scris motivele complete şi detaliate pentru care nu sunt întrunite cerinţele prevăzute de prezentul regulament sau alte cerinţe din dreptul Uniunii.
(5)În cazul în care CSD-ul solicitant intenţionează să presteze serviciile menţionate la art. 4 alineatul (1) punctul 2 din Directiva 2014/65/UE pe lângă prestarea serviciilor auxiliare de tip nebancar enumerate în mod explicit în secţiunea B din anexă, autoritatea competentă transmite toate informaţiile cuprinse în cerere autorităţii menţionate la art. 67 din Directiva 2014/65/UE şi consultă autoritatea respectivă cu privire la capacitatea CSD-ului solicitant de a se conforma cerinţelor Directivei 2014/65/UE şi ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014.
(6)Înainte de autorizarea CSD-ului solicitant, autoritatea competentă consultă autorităţile competente din celălalt stat membru implicat în următoarele cazuri:
a)CSD-ul este o filială a unui CSD autorizat într-un alt stat membru;
b)CSD-ul este o filială a întreprinderii-mamă a unui CSD autorizat într-un alt stat membru;
c)CSD-ul este controlat de aceleaşi persoane fizice sau juridice care controlează un alt CSD autorizat într-un alt stat membru.
(7)Consultarea menţionată la alineatul (6) se referă la următoarele:
a)evaluarea calităţii acţionarilor şi a persoanelor menţionate la art. 27 alineatul (6) şi a reputaţiei şi experienţei persoanelor menţionate la art. 27 alineatele (1) şi (4), care conduc efectiv activitatea CSD-ului, în cazul în care respectivii acţionari şi persoane acţionează în cadrul CSD-ului şi al unui CSD autorizat într-un alt stat membru;
b)dacă relaţiile menţionate la alineatul (6) literele (a), (b) şi (c), între CSD-ul autorizat într-un alt stat membru şi CSD-ul solicitant, nu afectează capacitatea acestuia din urmă de a respecta cerinţele prezentului regulament.
(71)Pe lângă consultarea autorităţilor competente menţionate la alineatul (6), autoritatea competentă poate, înainte de a acorda CSD-ului solicitant autorizaţia, să consulte alte autorităţi care supraveghează o entitate care deţine o participaţie calificată în CSD-ul solicitant cu privire la aspectele menţionate la alineatul (7).
(8)În termen de şase luni de la depunerea unei cereri complete, autoritatea competentă transmite CSD-ului solicitant, în scris, o decizie motivată temeinic de acordare sau de refuz al autorizaţiei.
(81)Autoritatea competentă informează fără întârzieri nejustificate autorităţile consultate în temeiul alineatelor (4)-(7a) cu privire la rezultatele procesului de autorizare, inclusiv la eventualele măsuri de remediere.
(9)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze informaţiile pe care CSD-urile solicitante trebuie să le furnizeze autorităţii competente în cadrul cererii de autorizare.
AEVMP îi prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(10)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare prin care se stabilesc formularele tip, modelele şi procedurile pentru cererea de autorizare.
AEVMP prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 18: Efectele autorizării
(1)Activităţile CSD-urilor autorizate se limitează la prestarea serviciilor pentru care a fost obţinută autorizaţia sau care au fost notificate în conformitate cu art. 19 alineatul (8).
(2)Sistemele de decontare a titlurilor de valoare pot fi gestionate numai de CSD-urile autorizate, inclusiv de băncile centrale care acţionează în calitate de CSD-uri.
(3)CSD-urile autorizate pot deţine participaţii doar la o persoană juridică ale cărei activităţi se limitează la prestarea serviciilor enumerate în secţiunile A şi B din anexă, cu excepţia cazului în care participaţiile respective sunt aprobate de autoritatea lor competentă în baza faptului că nu sporesc în mod semnificativ profilul de risc al CSD-urilor.
(4)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează criteriile de care trebuie să ţină seama autorităţile competente pentru a aproba participaţii ale CSD-urilor la alte persoane juridice decât cele care prestează serviciile enumerate în secţiunile A şi B din anexă. Printre aceste criterii se pot număra: complementaritatea serviciilor prestate de persoana juridică respectivă în raport cu serviciile prestate de un CSD şi nivelul de expunere a CSD-ului la datoriile care rezultă din participaţia respectivă.
AEVMP îi prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 19: Extinderea şi externalizarea unor activităţi şi servicii
(1)CSD-urile autorizate prezintă o cerere de autorizare autorităţii competente din statul membru de origine atunci când doresc să externalizeze un serviciu de bază către o terţă parte în temeiul art. 30 sau să îşi extindă activitatea prin adăugarea uneia sau mai multora dintre următoarele activităţi:
a)serviciile de bază suplimentare enumerate în secţiunea A din anexă care nu sunt acoperite de autorizaţia iniţială;
b)serviciile auxiliare permise, fără a fi explicit enumerate, în temeiul secţiunii B din anexă, care nu sunt acoperite de autorizaţia iniţială;
c)gestionarea unui alt sistem de decontare a titlurilor de valoare;
d)decontarea integrală sau parţială a operaţiunii aferente fondurilor băneşti pentru sistemul de decontare a titlurilor de valoare în conturile altui agent de decontare;
e)stabilirea unei conexiuni interoperabile, inclusiv a celor cu CSD-uri din ţări terţe.
(2)Acordarea unei autorizaţii de externalizare a unui serviciu de bază către un terţ în temeiul alineatului (1) sau de extindere a activităţilor în temeiul alineatului (1) literele (a), (c) şi (d) urmează procedura prevăzută la articolul 17.
Acordarea unei autorizaţii menţionate la alineatul (1) litera (b) respectă procedura prevăzută la articolul 17 alineatele (1), (2), (3), (5) şi (8a).
Acordarea unei autorizaţii menţionate la alineatul (1) litera (e) respectă procedura prevăzută la articolul 17 alineatele (1), (2) şi (3).
Autoritatea competentă informează CSD-ul solicitant dacă autorizaţia a fost acordată sau refuzată, în termen de trei luni de la data depunerii unei cereri complete.
(3)CSD-urile din Uniune care intenţionează să stabilească o conexiune interoperabilă prezintă o cerere de autorizare, astfel cum se prevede la alineatul (1) litera (e), autorităţilor lor competente respective. Autorităţile respective se consultă cu privire la aprobarea conexiunii între CSD-uri. În cazul unor decizii divergente şi cu acordul ambelor autorităţi competente, cazul poate fi înaintat AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele care îi sunt conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)Autorităţile menţionate la alineatul (3) refuză să autorizeze o conexiune numai atunci când respectiva conexiune între CSD-uri ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic.
(5)Conexiunile interoperabile între CSD-uri care îşi externalizează o parte din serviciile legate de respectivele conexiuni interoperabile către o entitate publică, în conformitate cu art. 30 alineatul (5) şi conexiunile între CSD-uri care nu sunt menţionate la alineatul (1) litera (e) nu fac obiectul autorizării prevăzute la respectiva literă, dar se notifică autorităţilor competente şi relevante ale CSD-urilor înainte de aplicarea lor, furnizându-se toate informaţiile relevante care să le permită autorităţilor respective să evalueze conformitatea cu cerinţele prevăzute la art. 48.
(6)CSD-urile stabilite şi autorizate în Uniune pot menţine sau stabili o conexiune cu un CSD dintr-o ţară terţă în conformitate cu condiţiile şi procedurile prevăzute la prezentul articol. În cazul în care conexiunile sunt stabilite cu un CSD dintr-o ţară terţă, informaţiile furnizate de CSD-ul solicitant îi permit autorităţii competente să evalueze dacă aceste legături îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 48 sau cerinţele care sunt echivalente cu cele prevăzute la art. 48.
(7)Autoritatea competentă a CSD-ului solicitant impune CSD-ului respectiv să întrerupă o conexiune între CSD-uri care a fost notificată atunci când conexiunea în cauză nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 48 şi, prin urmare, ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. În cazul în care o autoritate competentă solicită CSD-ului să întrerupă o conexiune între CSD-uri, aceasta urmează procedura prevăzută la art. 20 alineatele (2) şi (3).
(8)Serviciile auxiliare suplimentare enumerate în mod explicit în secţiunea B din anexă nu fac obiectul autorizării, dar se notifică autorităţii competente înainte de furnizarea lor.
Art. 20: Retragerea autorizaţiei
(1)Fără a aduce atingere eventualelor acţiuni sau măsuri de remediere prevăzute la titlul V, autoritatea competentă din statul membru de origine retrage autorizaţia în oricare dintre următoarele situaţii, în cazul în care CSD-ul:
a)nu a folosit autorizaţia timp de 12 luni, renunţă în mod explicit la autorizaţie sau nu a prestat niciun serviciu şi nu a desfăşurat nicio activitate în ultimele şase luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau alte mijloace ilicite;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în care i-a fost acordată autorizaţia şi nu a luat măsurile de remediere solicitate de autoritatea competentă într-un termen prestabilit;
d)a încălcat grav sau sistematic cerinţele stabilite în prezentul regulament sau, după caz, în Directiva 2014/65/UE sau în Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
(2)De îndată ce ia cunoştinţă de una dintre situaţiile prevăzute la alineatul (1), autoritatea competentă consultă imediat autorităţile relevante şi, după caz, autoritatea menţionată la art. 67 din Directiva 2014/65/UE cu privire la necesitatea retragerii autorizaţiei.
(3)AEVMP, precum şi orice autoritate relevantă, şi, după caz, autoritatea menţionată la art. 67 din Directiva 2014/65/UE pot solicita în orice moment autorităţii competente a statului membru de origine să analizeze dacă CSD-ul respectă în continuare condiţiile în care i-a fost acordată autorizaţia.
(4)Autoritatea competentă poate limita retragerea autorizaţiei la un anumit serviciu, o anumită activitate sau un anumit instrument financiar.
(5)Un CSD stabileşte, pune în aplicare şi menţine proceduri adecvate care să asigure decontarea şi transferul rapid şi ordonat al activelor clienţilor şi participanţilor către un alt CSD în cazul retragerii autorizaţiei menţionate la alineatul (1). Astfel de proceduri includ transferul conturilor de emisiune sau al evidenţelor similare care atestă emisiunile de titluri de valoare şi al evidenţelor legate de furnizarea serviciilor de bază menţionate în secţiunea A punctele 1 şi 2 din anexă.
Art. 21: Registrul CSD-urilor
(1)Deciziile luate de autorităţile competente în temeiul articolelor 16, 19 şi 20 se comunică imediat AEVMP.
(2)Băncile centrale informează fără întârziere AEVMP cu privire la sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le gestionează.
(3)Denumirea fiecărui CSD care funcţionează în conformitate cu prezentul regulament şi căruia i s-a acordat autorizaţia sau recunoaşterea în conformitate cu art. 16, 19 sau 25 este înscrisă pe o listă care indică serviciile şi, după caz, categoriile de instrumente financiare pentru care fost autorizat CSD-ul. Registrul include sucursalele gestionate de CSD în alte state membre, conexiunile între CSD-uri şi informaţiile necesare în temeiul art. 31, în cazul în care statele membre au făcut uz de posibilitatea prevăzută la art. respectiv. AEVMP pune registrul la dispoziţie pe site-ul său specific şi îl actualizează.