Secţiunea 4 - Cerinţe prudenţiale - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 257L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
SECŢIUNEA 4:Cerinţe prudenţiale
Art. 42: Cerinţe generale
CSD-urile adoptă un cadru riguros de gestionare cuprinzătoare a riscurilor juridice, de afaceri, operaţionale şi a altor riscuri directe şi indirecte, inclusiv măsuri pentru atenuarea fraudelor şi a neglijenţei.
Art. 43: Riscuri juridice
(1)În scopul autorizării şi al supravegherii, precum şi pentru informarea clienţilor lor, CSD-urile dispun de reguli, proceduri şi contracte clare şi uşor de înţeles pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le gestionează şi pentru toate celelalte servicii pe care le prestează.
(2)CSD-urile îşi elaborează regulile, procedurile şi contractele în aşa fel încât acestea să fie aplicabile în toate jurisdicţiile relevante, inclusiv în cazul insolvenţei unui participant.
(3)CSD-urile care desfăşoară activităţi în diverse jurisdicţii iau toate măsurile rezonabile pentru a identifica şi reduce riscurile care decurg din eventualele conflicte de legi între jurisdicţii.
Art. 44: Riscul comercial general
CSD-urile dispun de sisteme de gestionare şi control robuste, precum şi de instrumente IT pentru a identifica, monitoriza şi gestiona riscurile comerciale generale, inclusiv pierderile rezultate din slaba execuţie a strategiei de afaceri, fluxurile de fonduri băneşti şi cheltuielile de exploatare.
Art. 45: Riscuri operaţionale
(1)CSD-urile identifică sursele de riscuri operaţionale, atât interne, cât şi externe, şi reduc la minimum impactul acestora şi prin implementarea unor instrumente, procese şi politici TIC adecvate, instituite şi gestionate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), precum şi prin orice alte instrumente, mecanisme de control şi proceduri adecvate relevante pentru alte tipuri de riscuri operaţionale, inclusiv pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le exploatează.
(*3)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(2)[textul din Art. 45, alin. (2) din titlul III, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 17-ian-2025 de Art. 61, punctul 2. din capitolul IX, sectiunea II din Regulamentul 2554/14-dec-2022]
(3)Pentru serviciile pe care le prestează, precum şi pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare pe care îl exploatează, CSD-urile prevăd, aplică şi menţin o politică adecvată de continuitate a activităţii şi un plan adecvat de recuperare în caz de dezastru, care includ o politică de continuitate a activităţii TIC şi planuri de răspuns şi de recuperare în domeniul TIC instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554, cu scopul de a asigura continuitatea serviciilor lor, reluarea rapidă a operaţiunilor şi îndeplinirea obligaţiilor CSD-urilor în cazul unor evenimente care prezintă un risc semnificativ de perturbare a operaţiunilor.
(4)Planul menţionat la alineatul (3) prevede reluarea tuturor tranzacţiilor şi poziţiilor participanţilor în momentul perturbării, pentru a permite participanţilor la un CSD să continue să funcţioneze în condiţii de siguranţă şi să efectueze decontarea la data stabilită, inclusiv prin garantarea faptului că sistemele IT esenţiale pot relua operaţiunile aflate în curs în momentul perturbării, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatele (5) şi (7) din Regulamentul (UE) 2022/2554.
(5)CSD-urile planifică şi desfăşoară un program de teste privind măsurile menţionate la alineatele (1)-(4).
(6)CSD-urile identifică, monitorizează şi gestionează riscurile pe care le pot prezenta pentru operaţiunile lor participanţii principali la sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le exploatează, precum şi furnizorii de servicii şi utilităţi, dar şi alte CSD-uri sau alte infrastructuri ale pieţelor. La cerere, CSD-urile furnizează autorităţilor competente şi relevante informaţii cu privire la orice astfel de riscuri identificate. De asemenea, acestea informează autoritatea competentă şi autorităţile relevante, fără întârziere, cu privire la orice incident operaţional, altul decât cele legate de riscurile TIC, care rezultă din astfel de riscuri.
(7)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze riscurile operaţionale menţionate la alineatele (1) şi (6), altele decât riscurile TIC, metodele de testare, abordare şi reducere la minimum a riscurilor respective, inclusiv politicile de continuitate a activităţii şi planurile de recuperare în caz de dezastru menţionate la alineatele (3) şi (4), precum şi modalităţile de evaluare a acestora.
AEVMP prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 46: Politica de investiţii
(1)CSD-urile îşi păstrează activele financiare la bănci centrale, instituţii de credit autorizate sau CSD-uri autorizate.
(2)CSD-urile au un acces rapid la activele lor, în caz de necesitate.
(3)CSD-urile îşi investesc resursele financiare numai în fonduri băneşti sau în instrumente financiare foarte lichide, cu un risc de piaţă şi de credit minim. Investiţiile respective trebuie să poată fi lichidate rapid, cu un efect negativ minim asupra preţurilor.
(4)Capitalul unui CSD, inclusiv rezultatul reportat şi rezervele sale, care nu este investit în conformitate cu alineatul (3) nu se ia în considerare în sensul art. 47 alineatul (1).
(5)CSD-urile se asigură că expunerea lor globală la risc faţă de oricare instituţie de credit autorizată sau CSD autorizat în care îşi păstrează activele financiare se încadrează în limite de concentrare acceptabile.
(6)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu ABE şi cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze instrumentele financiare care pot fi considerate foarte lichide, cu un risc de piaţă şi de credit minim, astfel cum sunt menţionate la alineatul (3), termenul adecvat în care activele pot fi accesate, astfel cum se menţionează la alineatul (2), şi limitele de concentrare menţionate la alineatul (5). Aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare sunt aliniate, dacă este cazul, la standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu art. 47 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
AEVMP îi prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 47: Cerinţe de capital
(1)Capitalul, împreună cu rezultatul reportat şi rezervele CSD-urilor, este proporţional cu riscurile care decurg din activităţile CSD-urilor. Acesta trebuie să fie în orice moment suficient astfel încât:
a)să garanteze că CSD-ul este protejat în mod corespunzător împotriva riscurilor operaţionale, juridice, de custodie, de investiţii şi comerciale, astfel încât să poată continua să presteze serviciile în condiţii normale de desfăşurare a activităţii;
b)să asigure lichidarea sau restructurarea ordonată a activităţilor CSD-ului într-un interval de timp adecvat de cel puţin şase luni în diverse scenarii de simulare de criză.
(2)
[textul din Art. 47, alin. (2) din titlul III, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 16-ian-2024 de Art. 1, punctul 21. din Regulamentul 2845/13-dec-2023]
(3)ABE elaborează, în strânsă cooperare cu AEVMP şi cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze cerinţe privind capitalul, rezultatul reportat şi rezervele unui CSD, astfel cum sunt menţionate la alineatul (1).
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 47a: Decontare pe bază netă amânată
(1)CSD-urile care aplică decontarea pe bază netă amânată definesc normele şi procedurile aplicabile mecanismului respectiv şi decontării creanţelor şi obligaţiilor nete ale participanţilor.
(2)CSD-urile care aplică decontarea pe bază netă amânată măsoară, monitorizează, gestionează şi raportează autorităţilor competente riscurile de credit şi de lichiditate care decurg din mecanismul respectiv.
(3)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu ABE şi cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze detaliile măsurării, monitorizării, gestionării şi raportării riscurilor de credit şi de lichiditate de către CSD-uri în legătură cu decontarea pe bază netă amânată.
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
*) în ceea ce priveşte articolul 47a alineatele (1) şi (2) se aplică de la 17 ianuarie 2026