Art. 45. - Art. 45: Riscuri operaţionale - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
Art. 45: Riscuri operaţionale
(1)CSD-urile identifică sursele de riscuri operaţionale, atât interne, cât şi externe, şi reduc la minimum impactul acestora şi prin implementarea unor instrumente, procese şi politici TIC adecvate, instituite şi gestionate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), precum şi prin orice alte instrumente, mecanisme de control şi proceduri adecvate relevante pentru alte tipuri de riscuri operaţionale, inclusiv pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le exploatează.
(*3)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).

(2)[textul din Art. 45, alin. (2) din titlul III, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 17-ian-2025 de Art. 61, punctul 2. din capitolul IX, sectiunea II din Regulamentul 2554/14-dec-2022]
(3)Pentru serviciile pe care le prestează, precum şi pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare pe care îl exploatează, CSD-urile prevăd, aplică şi menţin o politică adecvată de continuitate a activităţii şi un plan adecvat de recuperare în caz de dezastru, care includ o politică de continuitate a activităţii TIC şi planuri de răspuns şi de recuperare în domeniul TIC instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554, cu scopul de a asigura continuitatea serviciilor lor, reluarea rapidă a operaţiunilor şi îndeplinirea obligaţiilor CSD-urilor în cazul unor evenimente care prezintă un risc semnificativ de perturbare a operaţiunilor.

(4)Planul menţionat la alineatul (3) prevede reluarea tuturor tranzacţiilor şi poziţiilor participanţilor în momentul perturbării, pentru a permite participanţilor la un CSD să continue să funcţioneze în condiţii de siguranţă şi să efectueze decontarea la data stabilită, inclusiv prin garantarea faptului că sistemele IT esenţiale pot relua operaţiunile aflate în curs în momentul perturbării, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatele (5) şi (7) din Regulamentul (UE) 2022/2554.

(5)CSD-urile planifică şi desfăşoară un program de teste privind măsurile menţionate la alineatele (1)-(4).
(6)CSD-urile identifică, monitorizează şi gestionează riscurile pe care le pot prezenta pentru operaţiunile lor participanţii principali la sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le exploatează, precum şi furnizorii de servicii şi utilităţi, dar şi alte CSD-uri sau alte infrastructuri ale pieţelor. La cerere, CSD-urile furnizează autorităţilor competente şi relevante informaţii cu privire la orice astfel de riscuri identificate. De asemenea, acestea informează autoritatea competentă şi autorităţile relevante, fără întârziere, cu privire la orice incident operaţional, altul decât cele legate de riscurile TIC, care rezultă din astfel de riscuri.

(7)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze riscurile operaţionale menţionate la alineatele (1) şi (6), altele decât riscurile TIC, metodele de testare, abordare şi reducere la minimum a riscurilor respective, inclusiv politicile de continuitate a activităţii şi planurile de recuperare în caz de dezastru menţionate la alineatele (3) şi (4), precum şi modalităţile de evaluare a acestora.
AEVMP prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.