Capitolul ii - DISPOZIŢII SPECIFICE PENTRU DIFERITELE CATEGORII DE AJUTOR - Regulamentul 800/06-aug-2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare)
Acte UE
Jurnalul Oficial 214L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Decembrie 2013
CAPITOLUL II:DISPOZIŢII SPECIFICE PENTRU DIFERITELE CATEGORII DE AJUTOR
Art. 13: Ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă
(1)Schemele de ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul articol.
Ajutoarele ad hoc care nu sunt utilizate decât pentru a completa ajutoarele acordate pe baza unor scheme de ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă şi care nu depăşesc 50 % din ajutorul total care urmează să fie acordat pentru investiţii sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat, cu condiţia ca ajutoarele ad hoc acordate să îndeplinească toate condiţiile prezentului regulament.
(2)Ajutorul este acordat în regiunile care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt ele determinate în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statul membru în cauză pentru perioada 2007-2013. Investiţia trebuie să fie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de minimum cinci ani sau de trei ani în cazul IMM-urilor, după ce ansamblul investiţiilor a fost finalizat. Litera (d) de la primul paragraf nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament devenit învechit ca urmare a unei evoluţii tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru durata minimă necesară.
(3)Intensitatea ajutorului exprimată în echivalent-subvenţie brut nu depăşeşte pragul pentru ajutoarele regionale în vigoare la data acordării ajutorului în regiunea asistată în cauză.
(4)Cu excepţia ajutoarelor acordate în favoarea proiectelor mari de investiţii şi a ajutoarelor regionale acordate în sectorul transporturilor, pragurile menţionate la alineatul (3) pot fi majorate cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(5)Pragurile stabilite la alineatul (3) se aplică pentru intensitatea ajutorului calculată fie ca procentaj din costurile eligibile ale investiţiilor în imobilizări corporale şi necorporale, fie ca procentaj din costurile salariale estimate ale persoanei angajate, calculate pe o perioadă de doi ani, pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiţii, fie printr-o combinaţie între cele două, cu condiţia ca ajutorul să nu depăşească valoarea cea mai favorabilă care rezultă din aplicarea uneia sau a alteia dintre metodele de calcul.
(6)Atunci când ajutorul este calculat pe baza costurilor investiţiilor în imobilizări corporale şi necorporale sau a costurilor de achiziţie în cazul preluărilor, beneficiarul trebuie să aducă o contribuţie financiară de cel puţin 25 % din costurile eligibile, fie din resurse personale, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul vreunui ajutor de stat. Cu toate acestea, atunci când intensitatea maximă a ajutoarelor aprobată de harta ajutoarelor regionale pentru statul membru în cauză, majorată după caz în conformitate cu alineatul (4), depăşeşte 75%, contribuţia financiară a beneficiarului se reduce în consecinţă. Dacă ajutorul este calculat pe baza costurilor investiţiilor în imobilizări corporale sau necorporale, se aplică, de asemenea, condiţiile prevăzute la alineatul (7).
(7)În cazul achiziţiei unei unităţi, se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi, cu condiţia ca operaţiunea să se efectueze în condiţiile pieţei. Atunci când achiziţia este însoţită de alte investiţii, costurile legate de acestea din urmă se adaugă la costul de achiziţie.
Costurile legate de achiziţia activelor închiriate, altele decât terenuri şi clădiri, nu pot fi luate în considerare decât în cazul în care contractul de închiriere ia forma unui leasing financiar şi prevede obligaţia de a cumpăra bunul la expirarea contractului de închiriere. În cazul închirierii unor terenuri sau clădiri, contractul de închiriere trebuie să mai fie valabil, în continuare, cel puţin cinci ani după data preconizată a finalizării proiectului de investiţii sau cel puţin trei ani în cazul IMM-urilor.
Cu excepţia cazului IMM-urilor şi al preluărilor, activele dobândite trebuie să fie noi. În cazul preluărilor, activele pentru a căror achiziţie s-a acordat deja un ajutor înainte de cumpărare trebuie să fie deduse. Pentru IMM-uri, costul integral al investiţiilor în active necorporale poate, de asemenea, să fie luat în considerare. În cazul marilor întreprinderi, aceste costuri nu pot fi admise decât până la limita de 50 % din costurile de investiţii totale eligibile ale proiectului.
(8)Atunci când ajutorul este calculat pe baza costurilor salariale, locurile de muncă trebuie să fie create în mod direct de proiectul de investiţii.
(9)Prin derogare de la alineatele (3) şi (4), intensităţile maxime ale ajutorului pentru investiţiile în prelucrarea şi comercializarea produselor agricole pot fi stabilite la:
a)50 % din investiţiile eligibile în regiunile eligibile în temeiul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat şi 40 % din investiţiile eligibile în celelalte regiuni care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statele membre în cauză pentru perioada 2007-2013, în cazul în care beneficiarul este un IMM;
b)25 % din investiţiile eligibile în regiunile eligibile în temeiul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat şi 20 % din investiţiile eligibile în celelalte regiuni care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statele membre în cauză pentru perioada 2007-2013, în cazul în care beneficiarul are mai puţin de 750 de angajaţi şi/sau o cifră de afaceri mai mică de 200 de milioane EUR, calculată în conformitate cu anexa I la prezentul regulament.
(10)Pentru a împiedica divizarea în mod artificial a unui proiect mare de investiţii în mai multe subproiecte, un proiect mare de investiţii este considerat a fi un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţială se realizează în cursul unei perioade de trei ani de aceeaşi sau de aceleaşi întreprinderi şi este constituit dintr-o combinaţie de elemente de capital fix indivizibilă din punct de vedere economic.
Art. 14: Ajutoare pentru întreprinderile mici nou-create
(1)Schemele de ajutoare pentru întreprinderile mici nou-create sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Beneficiarii sunt întreprinderile mici.
(3)Valoarea ajutorului nu depăşeşte:
a)2 milioane EUR în cazul întreprinderilor mici care îşi desfăşoară activitatea economică în regiuni eligibile pentru derogarea prevăzută la articolul 87 alineatul (3) litera (a) din tratat;
b)1 milion EUR în cazul întreprinderilor mici care îşi desfăşoară activitatea economică în regiuni eligibile pentru derogarea prevăzută la articolul 87 alineatul (3) litera (c) din tratat.
Valorile anuale ale ajutoarelor pentru fiecare întreprindere nu depăşesc 33 % din valorile ajutoarelor prevăzute la literele (a) şi (b).
(4)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte:
a)în regiunile care fac obiectul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat, 35 % din costurile eligibile suportate în primii trei ani de la înfiinţarea întreprinderii şi 25 % în următorii doi ani;
b)în regiunile care fac obiectul articolului 87 alineatul (3) litera (c) din tratat, 25 % din costurile eligibile suportate în primii trei ani de la înfiinţarea întreprinderii şi 15 % în următorii doi ani.
Aceste intensităţi pot fi majorate cu 5 % în acele regiuni care fac obiectul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat în care produsul intern brut (PIB-ul) pe cap de locuitor este mai mic de 60 % din media UE - 25, în regiunile în care densitatea populaţiei este mai mică de 12,5 locuitori/km2, în insulele mici care au o populaţie mai mică de 5 000 de locuitori şi în alte comunităţi de aceeaşi dimensiune care suferă de o izolare similară.
(5)Costurile eligibile sunt costurile juridice, de consiliere, de consultanţă şi administrative legate direct de înfiinţarea micii întreprinderi, precum şi următoarele costuri, în măsura în care sunt efectiv suportate în primii cinci ani de la înfiinţarea întreprinderii:
a)dobânda percepută la finanţările externe şi dividendele la capitalul propriu utilizat care nu depăşeşte rata de referinţă;
b)taxele pentru închirierea de instalaţii/echipamente de producţie;
c)energia electrică, apa, energia termică, taxele şi impozitele (altele decât TVA-ul şi impozitul pe profitul societăţii) şi cheltuielile administrative;
d)amortizarea, cheltuielile pentru achiziţionarea în regim de leasing a instalaţiilor/echipamentelor de producţie, precum şi costurile salariale, cu condiţia ca investiţiile de bază sau măsurile de creare de locuri de muncă şi de recrutare de personal să nu fi beneficiat de alte forme de ajutor.
(6)Micile întreprinderi controlate de acţionari ai unor întreprinderi care şi-au încetat activitatea în ultimele 12 luni nu pot beneficia de ajutor în temeiul acestui articol în cazul în care întreprinderile în cauză îşi desfăşoară activitatea pe aceeaşi piaţă relevantă sau pe pieţe adiacente.
Art. 15: Ajutoare pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă acordate IMM-urilor
(1)Ajutoarele pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă acordate IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din Tratatul CE şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu poate depăşi:
a)20 % din costurile eligibile în cazul întreprinderilor mici;
b)10 % din costurile eligibile în cazul întreprinderilor mijlocii.
(3)Costurile eligibile sunt următoarele:
a)costurile investiţiilor în imobilizări corporale şi necorporale
sau
b)costurile salariale estimate pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiţii pe o perioadă de doi ani.
(4)Atunci când investiţiile vizează prelucrarea şi comercializarea produselor agricole, intensitatea ajutorului nu depăşeşte:
a)75 % din investiţiile eligibile în regiunile ultraperiferice;
b)65 % din investiţiile eligibile în insulele mici din Marea Egee în sensul Regulamentului (CE) nr. 1405/2006 (1);
(1)JO L 265, 26.9.2006, p. 1.
c)50 % din investiţiile eligibile în regiunile eligibile conform articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat;
d)40 % din investiţiile eligibile în toate celelalte regiuni.
Art. 16: Ajutoare pentru întreprinderile mici nou-create de femeile antreprenor
(1)Schemele de ajutoare pentru întreprinderile mici nou-create de femeile antreprenor sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Beneficiarii sunt întreprinderile mici nou-create de femeile antreprenor.
(3)Valoarea ajutorului nu depăşeşte 1 milion EUR pentru fiecare întreprindere:
Valorile anuale ale ajutoarelor pentru fiecare întreprindere nu depăşesc 33 % din valorile ajutoarelor prevăzute la primul paragraf.
(4)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 15 % din costurile eligibile suportate în primii cinci ani de la înfiinţarea întreprinderii.
(5)Costurile eligibile sunt costurile juridice, de consiliere, de consultanţă şi administrative legate direct de înfiinţarea micii întreprinderi, precum şi următoarele costuri, în măsura în care sunt efectiv suportate în primii cinci ani de la înfiinţarea întreprinderii:
a)dobânda percepută la finanţările externe şi dividendele la capitalul propriu utilizat care nu depăşeşte rata de referinţă;
b)comisioane pentru închirierea de instalaţii/echipamente de producţie;
c)energia electrică, apa, energia termică, taxele şi impozitele (altele decât TVA-ul şi impozitul pe profitul societăţii) şi cheltuielile administrative;
d)amortizarea, cheltuielile pentru achiziţionarea în regim de leasing a instalaţiilor/echipamentelor de producţie, precum şi costurile salariale, cu condiţia ca investiţiile de bază sau măsurile de creare de locuri de muncă şi de recrutare de personal să nu fi beneficiat de alte forme de ajutor.
e)costurile îngrijirii copilului şi îngrijirii părinţilor, inclusiv, dacă este cazul, costurile legate de concediul pentru îngrijirea copilului.
(6)Micile întreprinderi controlate de acţionari ai unor întreprinderi care şi-au încetat activitatea în cele 12 luni anterioare nu pot beneficia de ajutor în temeiul acestui articol în cazul în care întreprinderea în cauză este activă pe aceeaşi piaţă relevantă sau pe pieţe adiacente.
Art. 17: Definiţii
În sensul prezentei secţiuni, se aplică următoarele definiţii:
1."protecţia mediului" înseamnă orice acţiune destinată să remedieze sau să prevină prejudiciile aduse mediului fizic înconjurător sau a resurselor naturale de către activităţile unui beneficiar, să reducă riscul unor asemenea prejudicii sau să conducă la o utilizare mai eficientă a resurselor naturale, inclusiv măsurile de economisire a energiei şi utilizarea unor surse de energie regenerabile;
2."măsuri privind economisirea energiei" înseamnă orice acţiune care permite întreprinderilor să reducă cantitatea de energie utilizată în special în ciclul lor de producţie;
3."standard comunitar" înseamnă:
a)un standard comunitar obligatoriu care stabileşte nivelurile care trebuie atinse în materie de mediu de către întreprinderile individuale sau
b)obligaţia în temeiul Directivei 2008/1/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) de a utiliza cele mai bune tehnici disponibile, astfel cum au fost stabilite în cele mai recente informaţii pertinente publicate de către Comisie în temeiul articolului 17 alineatul (2) din respectiva directivă;
(1)JO L 24, 29.1.2008, p. 8.
4."surse regenerabile de energie" înseamnă următoarele surse regenerabile de energie non-fosilă: eoliană, solară, geotermală, a valurilor, maremotrică, instalaţii hidroelectrice, biomasă, gaz de fermentare a deşeurilor, gazele provenite de la instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz;
5."biocombustibili" înseamnă combustibil lichid sau gazos pentru transport, produs din biomasă;
6."biocombustibili durabili" înseamnă biocombustibilii care îndeplinesc criteriile de durabilitate ecologică prevăzute la articolul 15 din propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (2); de îndată ce directiva va fi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se vor aplica criteriile privind durabilitatea prevăzute în directivă;
(2)COM(2008) 19 final.
7."energie din surse regenerabile de energie" înseamnă energia generată de instalaţii care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, precum şi cota, din punct de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile de energie în instalaţii hibride care utilizează şi surse de energie convenţională. Aceasta include electricitatea regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare, dar exclude electricitatea produsă ca urmare a sistemelor de stocare;
8."cogenerare" înseamnă producerea simultană, în acelaşi proces, a energiei termice şi a energiei electrice şi/sau mecanice;
9."cogenerare cu randament ridicat" înseamnă cogenerarea care îndeplineşte criteriile stabilite în anexa III la Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) şi care îndeplineşte valorile de referinţă armonizate definite în Decizia 2007/74/CE a Comisiei (4);
(3)JO L 52, 21.2.2004, p. 50.
(4)JO L 32, 6.2.2007, p. 183.
10."taxă de mediu" înseamnă taxa a cărei bază de impozitare specifică are un efect negativ clar asupra mediului sau care urmăreşte să taxeze anumite activităţi, bunuri sau servicii astfel încât costurile de mediu să poată fi incluse în preţul lor şi/sau astfel încât producătorii şi consumatorii să fie orientaţi către activităţi care respectă mai mult mediul;
11."nivelul minim al taxei comunitare" înseamnă nivelul minim de impozitare prevăzut de legislaţia comunitară; pentru produsele energetice şi pentru electricitate, nivelul taxei comunitare minime corespunde nivelului minim de impozitare prevăzut în anexa I la Directiva 2003/96/CE;
12."active corporale" înseamnă investiţiile în terenuri care sunt strict necesare pentru a îndeplini obiectivele de mediu, investiţiile în clădiri, instalaţii şi echipamente destinate să reducă sau să elimine poluarea şi alte consecinţe negative, precum şi investiţiile pentru adaptarea metodelor de producţie în vederea protejării mediului.
Art. 18: Ajutoare pentru investiţii care le permit întreprinderilor să aplice standarde de protecţie a mediului mai stricte decât cele comunitare sau să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului în absenţa standardelor comunitare
(1)Ajutoarele pentru investiţii care permit întreprinderilor să aplice standarde de protecţie a mediului mai stricte decât cele comunitare sau să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului în absenţa standardelor comunitare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(8) ale prezentului articol.
(2)Investiţiile care beneficiază de ajutor îndeplinesc una dintre condiţiile următoare:
a)investiţiile îi permit beneficiarului să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului rezultat din activităţile sale aplicând standarde mai stricte în domeniu decât cele comunitare, chiar dacă există standarde naţionale obligatorii mai stricte decât cele comunitare;
b)investiţiile îi permit beneficiarului să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului rezultat din activităţile sale în absenţa standardelor comunitare.
(3)Nu se pot acorda ajutoare în cazul în care îmbunătăţirile respective asigură respectarea de către compania standardelor comunitare deja adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare.
(4)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 35 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(5)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru a realiza un nivel de protecţie a mediului mai ridicat decât cel impus de standardele comunitare respective, fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
(6)În sensul alineatului (5) costurile investiţiilor direct legate de protecţia mediului sunt stabilite în raport cu situaţia contrafactuală.
a)în cazul în care costul investiţiilor în protecţia mediului poate fi uşor identificat în costurile totale de investiţii, acest cost strict legat de protecţia mediului reprezintă costurile eligibile;
b)în toate celelalte cazuri, costurile de investiţii suplimentare se stabilesc prin compararea investiţiilor cu situaţia contrafactuală în lipsa ajutorului de stat;costul contrafactual corect este costul unei investiţii comparabile din punct de vedere tehnic, care oferă un grad mai scăzut de protecţie a mediului (care corespunde standardelor comunitare obligatorii, în cazul în care acestea există) şi care ar putea fi realizată în mod credibil fără ajutor ("investiţie de referinţă"); investiţia comparabilă din punct de vedere tehnic înseamnă investiţia cu aceeaşi capacitate de producţie şi toate celelalte caracteristici tehnice (cu excepţia celor legate direct de investiţiile suplimentare pentru protecţia mediului); în plus, o astfel de investiţie de referinţă trebuie, din punct de vedere comercial, să fie o alternativă credibilă la investiţia care face obiectul evaluării.
(7)Investiţiile eligibile iau forma unor investiţii în imobilizări corporale/şi sau necorporale.
(8)În cazul în care investiţiile vizează obţinerea unui nivel de protecţie a mediului mai ridicat decât standardele comunitare, scenariul contrafactual este ales după cum urmează:
a)atunci când întreprinderea se adaptează la standardele naţionale adoptate în absenţa standardelor comunitare, costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru a atinge nivelul de protecţie a mediului cerut de normele naţionale reprezintă costurile eligibile;
b)atunci când întreprinderea se adaptează la standardele naţionale sau aplică standarde care sunt mai stricte decât cele naţionale, care sunt mai exigente decât standardele comunitare relevante sau aplică standarde mai stricte decât cele comunitare, costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru atingerea unui nivel de protecţie a mediului mai ridicat decât normele comunitare reprezintă costurile eligibile. Costul investiţiilor necesare pentru atingerea nivelului de protecţie cerut de standardele comunitare nu este eligibil;
c)în cazul în care nu există niciun standard, costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru atingerea unui nivel de protecţie a mediului mai ridicat decât cel pe care l-ar atinge întreprinderea sau întreprinderile în cauză în lipsa oricărui ajutor de mediu.
(9)Ajutoarele pentru investiţii legate de gestionarea deşeurilor altor întreprinderi nu sunt exceptate în temeiul prezentului articol.
Art. 19: Ajutoare pentru achiziţionarea de noi vehicule de transport care respectă standarde mai stricte decât cele comunitare sau îmbunătăţesc nivelul de protecţie a mediului în absenţa standardelor comunitare
(1)Ajutoarele pentru investiţii pentru achiziţionarea de noi vehicule de transport care permit întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transporturilor să aplice standarde de protecţie a mediului mai stricte decât cele comunitare sau să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului în absenţa standardelor comunitare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Investiţiile care beneficiază de ajutor îndeplinesc condiţia prevăzută la articolul 18 alineatul (2).
(3)Ajutoarele pentru achiziţionarea de vehicule de transport noi pentru transportul rutier, feroviar, pe căi navigabile interioare şi maritim care respectă standardele comunitare adoptate sunt exceptate atunci când o astfel de achiziţionare are loc înaintea intrării în vigoare a standardelor comunitare, iar de îndată ce devin obligatorii nu se aplică retroactiv vehiculelor deja achiziţionate.
(4)Ajutoarele pentru operaţiunile de retehnologizare a unor vehicule de transport existente, în vederea îndeplinirii unui obiectiv de protecţie a mediului, sunt exceptate în cazul în care mijloacele de transport sunt adaptate pentru a îndeplini standarde de mediu care nu erau încă în vigoare la data intrării în funcţiune a mijloacelor de transport respective sau în cazul în care mijloacele de transport nu sunt supuse niciunor standarde de mediu.
(5)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 35 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(6)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru a realiza un nivel de protecţie a mediului mai ridicat decât cel impus de standardele comunitare.
Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7) şi fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
Art. 20: Ajutoare pentru IMM-uri în vederea adaptării din timp la viitoarele standarde comunitare
(1)Ajutoarele care permit IMM-urilor să respecte noile standarde comunitare care realizează un nivel de protecţie a mediului mai ridicat şi nu sunt încă în vigoare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Standardele comunitare trebuie să fi fost adoptate, iar investiţiile trebuie realizate şi finalizate cu cel puţin un an înainte de data intrării în vigoare a standardului respectiv.
(3)Intensitatea ajutorului nu trebuie să depăşească 15 % din costurile eligibile pentru întreprinderile mici şi 10 % din costurile eligibile pentru întreprinderile mijlocii în cazul în care punerea în aplicarea şi finalizarea au loc cu mai mult de trei ani înainte de data intrării în vigoare a standardului, respectiv 10 % pentru întreprinderile mici în cazul în care punerea în aplicare şi finalizarea au loc cu un an până la trei ani înainte de data intrării în vigoare a standardului.
(4)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru a atinge nivelul de protecţie a mediului cerut de standardul comunitar în raport cu nivelul existent de protecţie a mediului cerut înainte de intrarea în vigoare a acestui standard.
Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7) şi fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
Art. 21: Ajutoare de mediu pentru investiţii în măsuri de economisire a energiei
(1)Ajutoarele de mediu pentru investiţii care permit întreprinderilor să realizeze economii de energie sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc:
a)condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol;
b)condiţiile prevăzute la alineatele (4) şi (5).
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 60 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(3)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru realizarea de economii de energie care depăşesc nivelul cerut de standardele comunitare.
Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7).
Costurile eligibile se calculează fără a ţine seama de veniturile şi costurile de exploatare legate de investiţiile suplimentare pentru economisirea de energie înregistrate în cursul primilor trei ani de viaţă ai investiţiei respective în cazul IMM-urilor, al primilor patru ani în cazul întreprinderilor mari care nu fac parte din sistemul european de comercializare a emisiilor de CO2 şi, respectiv, în cursul primilor cinci ani de viaţă în cazul întreprinderilor mari care fac parte din sistemul european de comercializare a emisiilor de CO2. În cazul întreprinderilor mari, această perioadă poate fi redusă la primii trei ani de viaţă ai acestei investiţii dacă se poate demonstra că durata de amortizare a investiţiei nu depăşeşte trei ani.
Calculul costurilor eligibile se certifică de către un auditor extern.
(4)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 20 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(5)Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7) şi fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
Art. 22: Ajutoare de mediu pentru investiţii în cogenerare cu randament ridicat
(1)Ajutoarele de mediu pentru investiţii în cogenerare cu randament ridicat sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 45 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(3)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare necesare pentru construirea unei instalaţii de cogenerare cu randament ridicat în raport cu investiţia de referinţă. Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7) şi fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
(4)O nouă unitate de cogenerare realizează global economii de energie primară în raport cu producerea separată, astfel cum este prevăzută de Directiva 2004/8/CE şi de Decizia 2007/74/CE. îmbunătăţirea unei unităţi de cogenerare existente sau conversia unei unităţi existente de generare de energie electrică într-o unitate de cogenerare are drept rezultat economii de energie primară în raport cu situaţia iniţială.
Art. 23: Ajutoare de mediu pentru investiţii în promovarea producţiei de energie din surse regenerabile de energie
(1)Ajutoarele de mediu pentru investiţii în promovarea producţiei de energie din surse regenerabile de energie sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 45 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(3)Costurile eligibile sunt costurile investiţiilor suplimentare suportate de beneficiar în comparaţie cu o centrală convenţională sau cu un sistem de încălzire convenţional cu aceeaşi capacitate în ce priveşte producţia efectivă de energie.
Costurile eligibile se calculează în conformitate cu dispoziţiile articolului 18 alineatele (6) şi (7) şi fără a ţine seama de veniturile de exploatare şi de costurile de exploatare.
(4)Ajutoarele de mediu pentru investiţii pentru producţia de biocombustibili sunt exceptate numai în măsura în care investiţiile subvenţionate sunt utilizate exclusiv pentru producţia de biocombustibili durabili.
Art. 24: Ajutoare pentru studii în domeniul mediului
(1)Ajutoarele pentru studii direct legate de realizarea investiţiilor menţionate la articolul 18, a investiţiilor în măsuri de economisire a energiei în condiţiile stabilite la articolul 21 şi a investiţiilor în promovarea energiei din surse de energie regenerabile în condiţiile stabilite la articolul 23 sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50 % din costurile eligibile.
Cu toate acestea, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale pentru studiile realizate în numele întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru studiile realizate în numele întreprinderilor mijlocii.
(3)Costurile eligibile sunt costurile studiului.
Art. 25: Ajutor sub forma unor reduceri ale taxelor de mediu
(1)Schemele de ajutoare de mediu sub forma unor reduceri ale taxelor de mediu care îndeplinesc condiţiile Directivei 2003/96/CE sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Beneficiarii reducerii fiscale plătesc cel puţin nivelul minim de impozitare comunitară prevăzut de Directiva 2003/96/CE.
(3)Reducerile fiscale se acordă pentru perioade de maxim zece ani. La încheierea unei astfel de perioade de 10 ani, statele membre reevaluează oportunitatea măsurilor de ajutor în cauză.
SECŢIUNEA 5:Ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor şi pentru participarea IMM-urilor la târguri
Art. 26: Ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor
(1)Ajutoarele pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din Tratatul CE şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50 % din costurile eligibile.
(3)Costurile eligibile sunt costurile consultanţei aferente serviciilor furnizate de consultanţi externi.
Serviciile în cauză nu sunt o activitate continuă sau periodică şi nici nu sunt legate de costurile de exploatare obişnuite ale întreprinderii, cum ar fi serviciile normale de consultanţă fiscală, serviciile juridice cu caracter periodic sau publicitatea.
Art. 27: Ajutoare pentru participarea IMM-urilor la târguri
(1)Ajutoarele în favoarea IMM-urilor pentru participarea acestora la târguri sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din Tratatul CE şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50 % din costurile eligibile.
(3)Costurile eligibile sunt costurile suportate pentru închirierea, realizarea şi funcţionarea standului pentru prima participare a unei întreprinderi la orice târg sau expoziţie.
Art. 28: Definiţii
În sensul prezentei secţiuni, se aplică următoarele definiţii:
1."capital propriu" înseamnă participaţia deţinută într-o întreprindere, reprezentată de acţiunile emise în favoarea investitorilor;
2."cvasi-capital" înseamnă instrumente financiare a căror profitabilitate pentru deţinător este bazată în mod predominant pe profiturile sau pierderile întreprinderii-ţintă de bază şi care sunt negarantate în caz de neplată;
3."participării în societăţi necotate" înseamnă investiţii private, spre deosebire de cele publice, din capitalul propriu sau din cvasi-capital în întreprinderi necotate la o bursă, inclusiv capitalul de risc;
4."capital iniţial" înseamnă finanţarea furnizată pentru a studia, evalua şi dezvolta un concept iniţial, înaintea fazei de lansare;
5."capital de pornire" înseamnă finanţare acordată pentru dezvoltarea produsului şi marketing iniţial unor întreprinderi care nu şi-au vândut produsul sau serviciul în mod comercial şi care nu generează încă un profit;
6."capital de extindere" înseamnă finanţare acordată pentru dezvoltarea şi extinderea unei întreprinderi, care poate sau nu să fi atins pragul de rentabilitate sau să genereze profit, în scopul creşterii capacităţii de producţie, dezvoltării unei pieţe sau a unui produs sau furnizării de fond de rulment suplimentar;
7."strategie de ieşire" înseamnă o strategie de lichidare a participaţiilor deţinute de un fond de capital de risc sau de un fond de investiţii în societăţi necotate în conformitate cu un plan de realizare a unei rentabilităţi maxime, inclusiv vânzare comercială, ştergerea debitelor, rambursarea acţiunilor sau creditelor preferenţiale, vânzarea către o altă organizaţie de capital de risc, vânzarea către o instituţie financiară şi vânzarea prin ofertă publică, inclusiv printr-o ofertă publică iniţială de vânzare;
8."întreprindere-ţintă" înseamnă o întreprindere în care un investitor sau un fond de investiţii doreşte să investească.
Art. 29: Ajutoare sub formă de capital de risc
(1)Ajutoarele sub formă de scheme de ajutor pentru capital de risc în favoarea IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(8) ale prezentului articol.
(2)Măsura privind capitalul de risc ia forma unei participări la un fond privat de investiţii care urmăreşte obţinerea unui profit, gestionat pe baze comerciale.
(3)Tranşele investiţiilor care urmează să fie realizate de fondul de investiţii nu depăşesc 1,5 milioane EUR per întreprindere-ţintă şi pe parcursul oricărei perioade de douăsprezece luni.
(4)Pentru IMM-urile situate în zone asistate, precum şi pentru întreprinderile mici situate în zone neasistate, măsura privind capitalul de risc este limitată la acordarea de capital iniţial, capital de pornire şi/sau capital de extindere. Pentru întreprinderile mijlocii situate în zone neasistate, măsurile privind capitalul de risc sunt limitate la acordarea de capital iniţial şi/sau capital de pornire, excluzând capitalul de extindere.
(5)Fondul de investiţii furnizează cel puţin 70 % din bugetul său total investit în IMM-uri - ţintă sub formă de capital propriu sau cvasi-capital.
(6)Cel puţin 50 % din finanţarea fondurilor de investiţii este furnizată de investitori privaţi. În cazul fondurilor de investiţii care vizează exclusiv IMM-urile situate în regiuni asistate, cel puţin 30 % din finanţare este furnizată de investitori privaţi.
(7)Pentru a garanta că măsura privind capitalul de risc urmăreşte obţinerea de profit, trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a)realizarea unui plan de afaceri pentru fiecare investiţie, cuprinzând detalii despre dezvoltarea produsului, a vânzărilor şi a profitabilităţii şi stabilind viabilitatea ex ante a proiectului; şi
b)elaborarea unei strategii de ieşire clară şi realistă pentru fiecare investiţie.
(8)Pentru a garanta că fondul de investiţii este gestionat pe baze comerciale, trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a)încheierea unui contract între un administrator de fonduri profesionist şi participanţii la fond, în care se prevede că remuneraţia administratorului este corelată cu rezultatele obţinute şi care stabileşte obiectivele fondului şi calendarul investiţiilor; şi
b)investitorii privaţi sunt reprezentaţi în procesul de luare a deciziilor, de exemplu printr-un comitet al investitorilor sau printr-un comitet consultativ; şi
c)gestionarea fondurilor este efectuată în conformitate cu cele mai bune practici şi este supusă unei supravegheri prudenţiale.
Art. 30: Definiţii
În sensul prezentei secţiuni, se aplică următoarele definiţii:
1."organism de cercetare" înseamnă o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul său juridic (organizată conform dreptului public sau privat) sau de modul său de finanţare, al cărei scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activităţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare; întreprinderile care pot exercita influenţă asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucură de acces preferenţial la capacităţile de cercetare ale organismului în cauză sau la rezultatele cercetărilor acestuia;
2."cercetare fundamentală" înseamnă muncă experimentală sau teoretică întreprinsă în principal pentru a dobândi cunoştinţe noi despre bazele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a avea în vedere nicio aplicaţie sau utilizare practică directă;
3."cercetare industrială" înseamnă cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii sau pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente. Cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe, care este necesară pentru cercetarea industrială, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor;
4."dezvoltare experimentală" înseamnă dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese sau servicii noi, modificate sau îmbunătăţite. Acestea mai pot include, de exemplu, alte activităţi care vizează definirea conceptuală, planificarea şi documentarea noilor produse, procese sau servicii. Activităţile pot cuprinde elaborarea de schiţe, desene, planuri şi alte documentaţii, numai dacă acestea nu sunt destinate uzului comercial;
Dezvoltarea de prototipuri şi proiecte pilot cărora li se poate da o utilizare comercială este de asemenea inclusă, în cazul în care prototipul este în mod obligatoriu produsul comercial final şi fabricarea sa este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. În cazul unei utilizări comerciale ulterioare a proiectelor demonstrative sau pilot, orice venit generat de o astfel de utilizare trebuie dedus din costurile eligibile.
Producţia experimentală şi testarea produselor, proceselor şi serviciilor sunt, de asemenea, eligibile, cu condiţia ca aceste produse, procese şi servicii să nu poată fi utilizate sau transformate pentru utilizare în aplicaţii industriale sau în activităţi comerciale.
Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de producţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în desfăşurare, chiar dacă astfel de modificări constituie îmbunătăţiri;
5."personal cu înaltă calificare" înseamnă cercetători, ingineri, proiectanţi şi directori comerciali deţinători ai unei diplome universitare şi care au o experienţă profesională de minimum 5 ani în domeniul în cauză; formarea în cadrul unui doctorat poate fi considerată ca fiind o experienţă profesională relevantă;
6."detaşare" înseamnă încadrarea în muncă temporară de personal de către un beneficiar pe o anumită perioadă, la sfârşitul căreia persoana respectivă are dreptul să se întoarcă la angajatorul anterior.
Art. 31: Ajutoare pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare
(1)Ajutoarele pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Partea din proiectul de cercetare şi dezvoltare care beneficiază de ajutor se încadrează integral într-una sau mai multe dintre categoriile de cercetare următoare:
a)cercetare fundamentală;
b)cercetare industrială;
c)dezvoltare experimentală.
Atunci când un proiect cuprinde sarcini diferite, fiecare sarcină este calificată ca încadrându-se într-una dintre categoriile menţionate la primul paragraf sau ca neîncadrându-se în niciuna dintre aceste categorii.
(3)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte:
a)100 % din costurile eligibile pentru cercetarea fundamentală;
b)50 % din costurile eligibile pentru cercetarea industrială;
c)25 % din costurile eligibile pentru dezvoltarea experimentală.
Intensitatea ajutorului este stabilită pentru fiecare beneficiar de ajutor, inclusiv în cadrul unui proiect realizat în colaborare, în conformitate cu alineatul (4) litera (b) punctul (i).
În cazul unui ajutor pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat în colaborare între organisme de cercetare şi întreprinderi, ajutorul combinat provenit dintr-un sprijin public direct pentru un anumit proiect şi, atunci când constituie ajutor, contribuţiile organismelor de cercetare pentru proiectul în cauză nu depăşesc intensităţile aplicabile ajutorului pentru fiecare întreprindere beneficiară.
(4)Intensităţile ajutorului stabilite pentru cercetare industrială şi dezvoltare experimentală la alineatul (3) pot fi majorate după cum urmează:
a)în cazul în care ajutorul este acordat unor IMM-uri, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici; şi
b)poate fi adăugată o primă de 15 puncte procentuale, până la o intensitate maximă a ajutorului de 80 % din costurile eligibile, dacă:
(i)proiectul implică o colaborare efectivă între cel puţin două întreprinderi care sunt independente una de alta şi care îndeplinesc următoarele condiţii:
- niciuna dintre întreprinderi nu suportă peste 70 % din costurile eligibile ale proiectului de colaborare;
- proiectul implică o colaborare cu cel puţin un IMM sau este realizat în cel puţin două state membre sau
(ii)proiectul implică o colaborare efectivă între o întreprindere şi un organism de cercetare şi sunt îndeplinite următoarele condiţii:
- organismul de cercetare suportă cel puţin 10 % din costurile eligibile ale proiectului; şi
- organismul de cercetare are dreptul de a publica rezultatele proiectelor de cercetare în măsura în care acestea provin din cercetările realizate de organismul în cauză; sau
(iii)în cazul cercetării industriale, rezultatele proiectului sunt difuzate larg prin conferinţe tehnice şi ştiinţifice sau prin publicarea în periodice ştiinţifice sau tehnice sau stocarea în registre cu acces liber (baze de date în care datele de cercetare brute pot fi consultate de oricine) sau prin intermediul unor programe informatice gratuite sau open source.
În sensul dispoziţiei literei (b) punctele (i) şi (ii) de mai sus, subcontractarea nu este considerată colaborare efectivă.
(5)Costurile eligibile sunt următoarele:
a)costuri de personal (cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de cercetare);
b)costul instrumentelor şi al echipamentelor, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cerceta-re;dacă aceste instrumente şi echipamente au o durată de funcţionare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar costurile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;
c)costurile pentru clădiri şi terenuri, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clădirilor, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
d)costuri pentru cercetare contractuală, pentru achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost realizată obiectiv şi nu există niciun element de înţelegere secretă implicat, precum şi costuri aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;
e)cheltuieli de regie suplimentare implicate direct de proiectul de cercetare;
f)alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare suportate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.
(6)Toate costurile eligibile sunt alocate unei categorii specifice de cercetare şi dezvoltare.
Art. 32: Ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnice
(1)Ajutoarele pentru studii de fezabilitate tehnice pregătitoare pentru activităţi de cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu poate să depăşească:
a)pentru IMM-uri, 75 % din costurile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de cercetare industrială şi 50 % din costurile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de dezvoltare experimentală;
b)pentru întreprinderi mari, 65 % din costurile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de cercetare industrială şi 40 % din costurile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de dezvoltare experimentală.
(3)Costurile eligibile sunt costurile studiului.
Art. 33: Ajutoare pentru acoperirea costurilor aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM-urilor
(1)Ajutoarele destinate IMM-urilor pentru costurile asociate obţinerii şi validării brevetelor şi altor drepturi de proprietate industrială sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte intensitatea ajutorului pentru proiectul de cercetare şi dezvoltare prevăzut la articolul 31 alineatele (3) şi (4), cu privire la activităţile de cercetare care au condus iniţial la drepturile de proprietate industrială în cauză.
(3)Costurile eligibile sunt următoarele:
a)toate costurile anterioare acordării dreptului în prima jurisdicţie, inclusiv costurile legate de pregătirea, depunerea şi examinarea cererii, precum şi costurile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;
b)costurile pentru traducere şi alte costuri suportate pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii;
c)costurile suportate pentru apărarea valabilităţii dreptului pe parcursul examinării oficiale a cererii şi a eventualelor proceduri de opoziţie, chiar dacă astfel de costuri intervin după recunoaşterea dreptului.
Art. 34: Ajutoare pentru cercetare şi dezvoltare în sectorul agricol şi al pescuitului
(1)Ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la tratat sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(7) ale prezentului articol.
(2)Ajutoarele prezintă un interes pentru toţi operatorii din sectorul sau subsectorul specific în cauză.
(3)Informaţiile cu privire la efectuarea cercetării, precum şi scopul acesteia se publică pe internet înainte de începerea cercetării. Trebuie specificate data aproximativă a obţinerii rezultatelor preconizate, locul unde vor fi publicate acestea pe internet, precum şi menţiunea că rezultatul va fi pus la dispoziţie în mod gratuit.
Rezultatele cercetării sunt puse la dispoziţie pe internet pentru un termen de cel puţin 5 ani. Ele sunt publicate cel târziu la data la care informaţiile sunt comunicate membrilor oricărei organizaţii.
(4)Ajutoarele sunt acordate direct organismului de cercetare; nu sunt alocate direct ajutoare necorelate cu cercetarea către o societate care produce, prelucrează sau comercializează produse agricole şi nici nu sunt acordate subvenţionări ale preţurilor pentru producătorii acestor produse.
(5)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile eligibile.
(6)Costurile eligibile sunt cele prevăzute la articolul 31 alineatul (5).
(7)Ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la tratat şi care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul articol sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) litera (c) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 30, 31 şi 32 ale prezentului regulament.
Art. 35: Ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare
(1)Ajutoarele pentru întreprinderile nou-create inovatoare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Beneficiarul este o întreprindere mică a cărei vechime, la data acordării ajutorului, era mai mică de 6 ani.
(3)Costurile pentru cercetare şi dezvoltare ale beneficiarului reprezintă cel puţin 15 % din costurile totale de exploatare înregistrate în cursul cel puţin unuia din cei trei ani care preced acordarea ajutorului sau, în cazul unei întreprinderi nou-create fără niciun istoric financiar, al auditului exerciţiului fiscal în curs, cifră certificată de un auditor extern.
(4)Valoarea ajutorului nu depăşeşte 1 milion EUR.
Cu toate acestea, valoarea ajutorului nu depăşeşte 1,5 milioane EUR în regiunile care pot beneficia de derogarea prevăzută la articolul 87 alineatul (3) litera (a) din tratat şi 1,25 milioane EUR în regiunile eligibile pentru a beneficia de derogarea prevăzută la articolul 87 alineatul (3) litera (c) din tratat.
(5)Beneficiarul poate primi ajutorul în cauză o singură dată în cursul perioadei în care îndeplineşte condiţiile necesare pentru a fi considerată întreprindere nou-creată inovatoare.
Art. 36: Ajutoare pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării
(1)Ajutoarele pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) litera (c) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(6) ale prezentului articol.
(2)Beneficiarul este un IMM.
(3)Valoarea ajutorului nu depăşeşte 200 000 EUR pentru fiecare beneficiar, pe orice perioadă de trei ani.
(4)Prestatorul de servicii beneficiază de o certificare naţională sau europeană. În cazul în care prestatorul de servicii nu beneficiază de o certificare naţională sau europeană, intensitatea ajutorului nu depăşeşte 75 % din costurile eligibile.
(5)Beneficiarul trebuie să utilizeze ajutorul pentru achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fără scop lucrativ, la un preţ care să reflecte costurile integrale plus o marjă rezonabilă.
(6)Costurile eligibile sunt următoarele:
a)în ceea ce priveşte serviciile de consultanţă în domeniul inovării, costurile cu: consultanţa managerială, asistenţa tehnologică, serviciile de transfer de tehnologie, formare, consultanţa în materie de achiziţia, protejarea şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală şi pentru acordurile de acordare a licenţelor, activităţile de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;
b)în ceea ce priveşte serviciile de sprijinire a inovării, costurile cu: spaţiile de lucru, băncile de date, bibliotecile tehnice, studiile de piaţă, utilizarea laboratoarelor, etichetarea, testarea şi certificarea calităţii.
Art. 37: Ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltă calificare
(1)Ajutoarele pentru închirierea de personalul cu înaltă calificare detaşat de la un organism de cercetare sau o întreprindere mare la un IMM sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Personalul detaşat nu trebuie să înlocuiască alţi salariaţi, ci trebuie să fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare şi să fi lucrat cel puţin doi ani pentru organismul de cercetare sau pentru întreprinderea mare care detaşează personalul.
Personalul detaşat trebuie să efectueze activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare în cadrul IMM-ului beneficiar al ajutorului.
(3)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50 % din costurile eligibile, pentru o perioadă de maxim 3 ani pentru fiecare întreprindere şi persoană angajată temporar.
(4)Costurile eligibile reprezintă toate costurile de personal aferente închirierii şi încadrării în muncă a personalului cu înaltă calificare, inclusiv costurile aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare pentru personalul detaşat.
(5)Acest articol nu se aplică costurilor consultanţei menţionate la articolul 26.
Art. 38: Definiţii
În sensul prezentei secţiuni, se aplică următoarele definiţii:
1."formare specifică" înseamnă formare cu un conţinut aplicabil direct şi principal postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere şi care oferă calificări ce nu pot fi transferate către alte întreprinderi sau alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai într-o măsură limitată;
2."formare generală" înseamnă formare cu un conţinut care nu este aplicabil exclusiv sau preponderent postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere, însă care oferă calificări ce pot fi transferate într-o mare măsură către alte întreprinderi sau alte domenii de activitate. Formarea este considerată "generală" dacă, de exemplu:
a)este organizată în comun de întreprinderi independente diferite sau dacă este disponibilă pentru angajaţi ai unor întreprinderi diferite;
b)este recunoscută, certificată sau validată de autorităţi sau organisme publice sau de alte organisme sau instituţii cărora un stat membru sau Comunitatea le-a acordat competenţele necesare.
Art. 39: Ajutoare pentru formare
(1)Ajutoarele pentru formare sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu poate să depăşească:
a)25 % din costurile eligibile pentru formarea specifică şi
b)60 % din costurile eligibile pentru formarea generală.
Totuşi, intensitatea ajutorului poate fi majorată până la o intensitate maximă de 80 % din costurile eligibile, după cum urmează:
Intensitatea ajutoarelor acordate în sectorul transportului maritim poate ajunge la 100 % din costurile eligibile, indiferent dacă proiectul se referă la o formare specifică sau la una generală, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)cu 10 puncte procentuale dacă formarea este acordată lucrătorilor cu handicap sau defavorizaţi;
b)cu 10 puncte procentuale dacă ajutorul este acordat întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale dacă ajutorul este acordat întreprinderilor mici.
a)beneficiarul formării nu este membru activ al echipei, ci este supranumerar la bord şi
b)formarea are loc la bordul unor nave înscrise în registrele Comunităţii.
(3)În cazurile în care proiectul de ajutor implică atât componente de formare generală, cât şi componente de formare specifică, ce nu pot fi separate pentru calcularea intensităţii ajutorului, precum şi în cazurile în care caracterul specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplică intensităţile ajutoarelor aplicabile formării specifice.
(4)Costurile eligibile ale unui proiect de ajutor de formare sunt:
a)costurile de personal ale formatorilor;
b)costurile de deplasare ale formatorilor şi participanţilor la formare, inclusiv pentru cazare;
c)alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale şi furnituri direct legate de proiect;
d)amortizarea instrumentelor şi echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare;
e)costul serviciilor de îndrumare şi consiliere privind proiectul de formare;
f)costurile de personal ale participanţilor la formare şi costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli generale) până la valoarea totalului altor costuri eligibile menţionate la literele (a)-(e). În privinţa costurilor de personal ale participanţilor la formare, se iau în considerare numai orele în care participanţii participă efectiv la formare, după deducerea eventualelor ore lucrătoare.
Art. 40: Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor defavorizaţi sub formă de subvenţii salariale
(1)Schemele de ajutor pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor defavorizaţi sub formă de subvenţii salariale sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50 % din costurile eligibile.
(3)Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadă de maxim 12 luni de la recrutare.
Cu toate acestea, atunci când lucrătorul respectiv este un lucrător extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadă de maxim 24 de luni de la recrutare.
(4)Atunci când încadrarea în muncă nu reprezintă o creştere netă a numărului de angajaţi în întreprinderea în cauză în comparaţie cu media pe cele douăsprezece luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit vacante ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor de muncă pentru abatere profesională, şi nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(5)Cu excepţia cazului concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorul defavorizat are dreptul la menţinerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare celei prevăzute de legislaţia naţională respectivă sau de orice contracte colective care reglementează contractele de muncă.
Atunci când durata încadrării în muncă este mai mică de 12 luni sau, după caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proporţional în mod corespunzător.
Art. 41: Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenţii salariale
(1)Ajutoarele pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenţii salariale sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2)-(5) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 75 % din costurile eligibile.
(3)Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada încadrării în muncă a lucrătorului cu handicap.
(4)Atunci când recrutarea nu reprezintă o creştere netă a numărului de angajaţi în întreprinderea în cauză în comparaţie cu media pe cele douăsprezece luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit vacante ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor de muncă pentru abatere profesională, şi nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(5)Cu excepţia cazului concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorii au dreptul la menţinerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare celei prevăzute de legislaţia naţională respectivă sau de orice contracte colective care reglementează contractele de muncă.
În cazul în care durata încadrării în muncă este mai mică de 12 luni, ajutorul se reduce proporţional în mod corespunzător.
Art. 42: Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap
(1)Ajutoarele pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol.
(2)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 100% din costurile eligibile.
(3)Costurile eligibile sunt costurile, altele decât costurile salariale care fac obiectul articolului 41, care sunt suplimentare faţă de cele pe care întreprinderea le-ar fi suportat dacă ar fi angajat lucrători fără handicap, pentru perioada de încadrare în muncă a lucrătorului în cauză.
Costurile eligibile sunt următoarele:
a)costurile de adaptare a spaţiilor;
b)costurile privind încadrarea în muncă a personalului pentru timpul utilizat exclusiv în scopul acordării de asistenţă lucrătorilor cu handicap;
c)costurile adaptării sau dobândirii echipamentelor, ori ale dobândirii şi validării programelor informatice pentru utilizarea acestora de către lucrătorii cu handicap, inclusiv facilităţi tehnologice adaptate sau de asistenţă, care sunt suplimentare faţă de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat dacă ar fi angajat lucrători fără handicap;
d)atunci când beneficiarul oferă locuri de muncă protejate, costurile de construcţie, instalare sau extindere a spaţiilor în cauză, precum şi orice costuri de administrare şi transport ce rezultă direct din încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.